Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal actieve Facebook-gebruikers in Europa blijft afnemen

Voor het tweede kwartaal op rij is het aantal actieve Facebook-gebruikers in Europa afgenomen. Er waren 375 miljoen Europeanen maandelijks actief op het sociale netwerk, een miljoen minder dan in het vorige kwartaal. Wereldwijd groeit Facebook nog steeds.

De daling van actieve Facebook-gebruikers in Europa begon in de eerste helft van dit jaar. Dat bleek in juli uit de kwartaalcijfers over het tweede kwartaal. Nu heeft Facebook de kwartaalcijfers van het derde kwartaal gepresenteerd en daarin is te zien dat de daling voortzet.

Het aantal dagelijks actieve gebruikers daalde in Europa minder hard dan in het vorige kwartaal. In de afgelopen drie maanden waren er 278 miljoen Europeanen dagelijks actief op het sociale netwerk, een miljoen minder dan in het kwartaal daarvoor. De daling van dagelijks actieve Europese gebruikers was in het vorige kwartaal groter, toen was het verschil 3 miljoen.

Alleen in Europa is de groei van gebruikers gestopt. In de Verengde Staten, Azië en in de landen die Facebook omschrijft als 'de rest van de wereld' groeit Facebook nog steeds. In totaal zijn er nu ruim 1,49 miljard dagelijks actieve gebruikers en 2,27 miljard maandelijks actieve gebruikers. Dat is respectievelijk een groei van 9 en 10 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar geleden.

Volgens Facebook-ceo Mark Zuckerberg gebruiken dagelijks meer dan 2 miljard mensen een dienst van Facebook. Het gaat daarbij ook om WhatsApp, Instagram en Messenger. De diensten zijn volgens de topman samen goed voor 2,6 miljard maandelijks actieve gebruikers.

Het sociale netwerk haalt vrijwel zijn gehele omzet uit advertenties en inmiddels zijn advertenties op smartphones goed voor 92 procent van de totale inkomsten uit advertenties. Vorig jaar was dat nog 88 procent.

Facebook behaalde in het kwartaal een omzet van 13,7 miljard dollar. Dat is een stijging van 33 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De winst kwam uit op 5,1 miljard dollar, een stijging van 9 procent.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-10-2018 • 10:19

190 Linkedin

Reacties (190)

Wijzig sortering
Misschien leuk om te vertellen waar deze gebruikers heen gaan. Snapchat, Instagram, terug naar Twitter? Iets anders? Wat doen andere tweakers? Ik vind het wel leuk om te weten.
Ik gebruikte Facebook eigenlijk voor een paar doelen:
- Op de hoogte blijven van verre familie/vrienden
- Nieuws volgen van artiesten
- Nieuws/sport sites
- Random browsen om tijd te killen in de trein

In principe doet Twitter al het bovenstaande. De meeste nieuwssites en bekende profielen hebben naast Facebook ook een Twitter account waar precies dezelfde posts op staan. Daarnaast zijn de berichten wat persoonlijker en zijn discussies interactief met de rest van de wereld. En bieden ze een "echte" timeline in chronologische volgorde.

Voor de "vakantie foto's" van vrienden/familie volg ik ze nu op instagram. Minder troep daar. Ik volg alleen de mensen waarin ik geïnteresseerd ben en zie alleen hun posts. Reclame is soms vervelend, maar acceptabel omdat de app verder gratis is. De meeste mensen posten daar ook wat meer fotos van hogere kwaliteit, ipv alle katten en baby foto's die op Facebook langs kwamen.

Voor het random browsen wanneer ik me verveel, gebruik ik nu Reddit. Ik volg alleen de interessante subreddits en ik merk dat ik veel meer ideeën krijg en meer nuttige informatie consumeer dan al die fake viral videos van facebook.

Wat ik vooral mis zijn de verhalen, prestaties of gebeurtenissen van veel kennissen. Iemand die z'n rijbewijs heeft gehaald, geslaagd is voor z'n studie of een nieuwe hond heeft. Maar ik besef nu ook dat het veel leuker is om met iemand in het echt te spreken en er op die manier achter te komen en weer "bij te praten". Zoals het "vroeger" ook ging.

Ook de notificaties van verjaardagen waren wel handig. Maar ieder jaar stuurde ik hetzelfde berichtje "Gefeliciteerd!" naar dezelfde mensen die ik verder nooit spreek. Ik heb nu de datums van beste vrienden/familie in mijn calendar gezet. En als anderen willen dat ik ze feliciteer, nodigen ze me maar uit :P

[Reactie gewijzigd door TwColHD op 31 oktober 2018 12:06]

Klinkt zoals het leven pre-facebook in 2007.

All things go back to normal it seems.

Fijn dat de rest van de wereld eindelijk ook ontdekt dat Facebook niks bijdraagt aan hoe je normaal met je vrienden om gaat in je kringen.

Wat ik wel handig vond waren soms de evenementen, als je met vrienden iets wilde organiseren. Dan was het fijn dat als je een grote groep hebt, zoals een community, je heel snel kan inschatten hoeveel mensen er ongeveer kunnen komen. Dit werd vooral voor verjaardagsfeestjes gebruikt, maar voor sportgroepjes, jaarclubs of commissies kon ik het nut nog wel zien. Gelukkig heb je daar nu ook gewoon hele goede vervanging voor, die nog vele malen overzichtelijk is, 100% gratis en je persoonlijke informatie nooit met andere partijen zal delen of doorverkopen. Facebook events zonder facebook. Wat wil je nog meer :D
Facebook events zonder facebook. Wat wil je nog meer
Sportgroepjes, jaarclubs of commissies die dat gebruiken i.p.v. Facebook en /of die lelijk naar je kijken wanneer je hen, als betalend lid, vertelt dat je geen Facebook hebt (en ook niet wil hebben, ook niet om deel te kunnen nemen aan hun evenementen).
Gelukkig heb je daar nu ook gewoon hele goede vervanging voor, die nog vele malen overzichtelijk is, 100% gratis en je persoonlijke informatie nooit met andere partijen zal delen of doorverkopen. Facebook events zonder facebook. Wat wil je nog meer :D
Ik ben wel benieuwd, welke tool is dat?
Ikzelf gebruik tegenwoordig de app "Erbij" met onze freerun club. Best overzichtelijk, en iedereen kan makkelijk laten weten of ze erbij kunnen zijn of niet. Werkt op android en apple. kan het zeker aanraden :)
Nooit FB gehad, heb nu alleen LinkedIN. Maar is geen actief account.
Laatste echte social-media account was voor mij Hyves (ja ff terug dus).
Nu vooral last van te veel whats-app groepen, benader Whats-app nu als mail. Alleen als ik het open zie ik de berichtjes die zijn gestuurd. Mensen wennen er vanzelf aan, appen niet meer van alles en nog wat en als er echt iets is sturen ze een sms of bellen. De berichtjes diarree is enorm afgenomen!
Ik snap sowieso niet waarom mensen in WhatsApp-groepen blijven als er veel onzin inzit die ze niet aanstaat... Als ik in een WhatsApp groep zit voor A, maar het gaat constant om allerlei bullshit van B tot Z maar alles behalve A, plus het delen van tig memes van vorig jaar: dan ga ik gewoon uit de groep. Heel simpel, spam weg. ;)

Nuttige groepen zoals gesprekken met collegae en buurtgroepen zijn strak afgeregeld: zo min mogelijk onzin, als je wilt socialisen start je er maar een groep naast, maar de hoofdgroep blijft zo clean mogelijk en enkel gebruikt als het *nodig* is, niet voor van alles en nogwat.

Dat werkt simpel en doeltreffend, ik snap écht niet waarom mensen blijkbaar een of andere druk zien om toch in bepaalde groepen te blijven als dat ze helemaal niet aanstaat... Waarom zit je er dan in en laat je jezelf moedwillig spammen!? oO

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 31 oktober 2018 10:38]

The fear of missing out. Mensen zijn bang dat ze iets gaan missen.
Dat is de reden waarom bijvoorbeeld ook niemand van WhatsApp afstapt terwijl een privcacy vriendelijker alternatief installeren nog geen minuut duurt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fear_of_missing_out
Nee, da's niet FOMO, dat is het netwerk effect. FOMO is dat mensen 24/7 op sociale media zitten te OCDen omdat ze niets willen missen.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 31 oktober 2018 12:15]

Hoewel je wel gelijk hebt, noem dit alsjeblieft niet OCD want dat heeft er weinig/niks mee te maken.
Maar er zijn ook mensen die gevoeliger zijn voor de signalen die zijn ingeprogrammeerd in onder Facebook en andere messengers.

Geluiden, trillingen, opzettelijk gebruik maken van rode kleuren als er een melding is.


Op een gegeven moment wordt dat een vorm van een verslaving, bij de een erger dan de ander.


Bij mij staat vb alle trillingen en geluiden uit, behalve als ik gebeld wordt, maar dat is ook niet zo vaak. De rode ballonnetjes bij de apps boeien mij ook steeds minder nu ik het mechanisme er achter beter begrijp.

Alleen al de geluiden en trillingen uitzetten scheelt al een slok op de borrel.
Bepaalde mediums moeten het van volume hebben. Als je voor elke persoon die je wilt spreken een andere app nodig hebt, dan verliest zo'n app zijn waarde. Als je iemand wilt bellen en voor de ene persoon moet je een telefoon gebruiken die enkel op GSM werkt en voor de ander een toestel met 4G, dan gaat ook niemand dat doen. Whatsapp heeft (in ieder geval in Nederland) een hoge dekking en is daarom populair.

Het is niet voor niets dat clients als Trillian vroeger veel gebruikt werden. Door de wildgroei van messaging apps, was het gewoonweg niet meer te doen om alles bij te houden. Doordat alle protocollen tegenwoordig gesloten zijn, zit dat er helaas niet meer in. Althans, niet officieel.
De reden dat ik niet van whatsapp afstap, is dat ik in een handomdraai op laptop of pc de chat kan overnemen, niet de FOMO. Daarvoor is het niet het juiste platform. Insta, Twitter, FB en Linkedin tijdlijnen zorgen voor FOMO.
Makkelijk dingen kunnen delen en de uitgebreide basis aan functionaliteit, lijkt me meer een reden om niet van Whatsapp af te stappen.
Wat mij betreft mogen ze wel ook nog het bellen en de status er weer uit slopen, ookal ken ik wel mensen die bellen nog regelmatig gebruiken, met name als ze in het buitenland zijn.

Heeft dat alternatief wat jij bedoeld die opties ook?

Praat je dan over telegram of andere dingen? Telegram ben ik lid van een paar groepen met honderden, zo niet duizenden, leden. Ik wordt gek van de spam, dus die app staat standaard uitgeschakeld tot ik weer eens zin / tijd heb om bij te lezen wat er in die communities speelt.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 31 oktober 2018 17:28]

wire is mijn app van voorkeur en liep eenntijd vooruit op whatsapp qua features zoals berichten met auto destruct, gifjes etc. Weet niet of dat nu nog zo is. Geen telefoonnumer voor nodig, van de oud oprichters van Skype en heeft een stand alone client voor volgens mij voor alle platformen.
Ziet er leuk uit.
Als ik screenshots bekijk doet me denken aan hoe het kindje eruit zou zien als Skype en Slack getrouwd waren geweest.
Sinds kort hebben ze ook een slack concurrent (wire teams) en dat is ook hun verdienmodel.

[Reactie gewijzigd door project.bobby op 31 oktober 2018 18:27]

Precies!

Zelfs de WA-groep van mijn werk, wat alleen over technische zaken zou gaan, verzande al gauw in de meest complete onzin.

Na een waarschuwing van mijn kant de groep verlaten.

Mijn toenmalige manager over de pis terwijl hij dé aangewezen persoon was om de groep te sturen. maar nee, hij deed vrolijk mee.
Whatsapp voor werk werkt ook gewoon niet. Dan kan je beter een tool als slack oid gebruiken waar je alle nuttige en niet-nuttige zaken kan scheiden. Ook de mogelijkheid om per kanaal notificaties aan/uit te zetten helpt enorm.
Die actie al langeledeb uitgevoerd!
Voor de videos: Youtube
Voor social networking: LinkedIn
Voor procrastination/nieuws/fun facts/random inspiratie: Reddit

Met name Reddit ben ik zeer gaan waarderen omdat je ook/meer niet-gelijkgestemde meningen en personen tegenkomt. Facebook daarentegen schotelt je steeds meer content naar binnen die past bij jouw geaardheid, politieke voorkeuren, levensfase, aangeschafte randapparatuur, etcetera. Als je daarop moet afgaan dan lijkt de hele wereld precies hetzelfde te denken en doen als jij, terwijl dat natuurlijk helemaal niet waar is.

Het breekpunt voor mij was de ontdekking, na het downloaden van mijn FB-data, dat Facebook allerlei foto's en video's had die ik met 100% zekerheid nooit met Facebook gedeeld heb. Wij delen namelijk principieel niets van onze kinderen op social media, toch bleken er behoorlijk veel foto's en video's van mijn kinderen naar Facebook te zijn verzonden. Kortom: #WhatTheFaq!? en héél snel weg van dit enge data dorstige platform. Een enorme bevrijding, ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Je komt op reddit alleen geen gelijkgestemde meningen tegen als je geen liberale wietrokende berniestemmer bent OF als je er expliciet naar op zoek gaat. Voor de rest is het 90% mannen die houden van games, hentai en de democratische partij...

Het upvote/downvote systeem zorgt ervoor dat (standaard) alleen de meest conformistische meningen goed zichtbaar blijven.
Is dat per se erg? Voor ieder zijn ding. Ik denk dat jij vooral de grote reddits bedoelt, dan heb je zeker gelijk. Maar er is voor iedereen een reddit lijkt me
Niet per se, maar ga dan niet verkondigen "Met name Reddit ben ik zeer gaan waarderen omdat je ook/meer niet-gelijkgestemde meningen en personen tegenkomt." want Reddit is wel degelijk een bubbel. En subreddits zijn ook bubbels.
Je hebt vele subreddits. Zo heb je bijvoorbeeld ook r/The_Donald, the red pill, incels en nog veel meer controversiële subreddits. Je kan van alles vinden. Er is geen bubbel
als je denkt dat reddit geen bubbel(s) heeft dan ben ik benieuwd naar je definitie van een bubbel. Reddit is zeker leuk/nuttig voor bepaalde dingen, maar o.a. door het upvote/downvote-systeem krijg je standaard alleen dingen te zien die anderen in die groep ook leuk vinden. Dit zorgt er bijna altijd voor dat je binnen de kortste keren een community hebt met gedeelde waardes/ideëen, waar anderen die die ideeen ook delen zich bij aansluiten en posten. Wat niet bij de groupthink/groepsideeen past wordt gedownvote et voila --> een bubbel.
Op het moment dat jij enkel bij r/The_Donald komt zit jij in een bubbel.

Ik heb verder ook meegemaakt dat op het moment dat jij een controversiele mening hebt, die keihard naar beneden wordt gemod.
Dan moet je andere subs bezoeken. /r/thenetherlands valt daar ook onder, ook geunsubbed. (echt jammer dit, het is net een indymedia verzamelplaats)
Voor veel van de games die ik speel, is Reddit de meest actieve community. Daarbuiten heb je nog informatieve subs zoals r/science en r/documentaries etc. Waar politieke meningen er grotendeels buitengelaten worden.

Het ligt er voor een groot deel maar net aan welke r's je subt.
Nou dan moet je eens in /r/thedonald kijken...

Overigens heb ik niets tegen bubbels. Niks tegen mensen die hun mening willen verkondigen maar ik hoef er niet naar te luisteren. En de politieke kanten liggen tegenwoordig veel verder uit elkaar dus de kans dat je het eens gaat worden is toch nauwelijks nog aanwezig.
Klopt maar ook Reddit schotelt je steeds meer dingen voor waar jij in bent geïnteresseerd denk ik, want nog niet lang geleden was de home pagina lekker vers en kwamen alle subreddits naar voren. Nu kom je op een page waar alleen jij op bent geabbooneerd. Vooral op mobiel is dat irritant. Als ik in incognito Reddit open krijg ik heel ander soort content.. maar goed gebruik nu zo een 3, bijna 4 jaar Reddit en het bevalt me nog prima.
pak dan /r/all, daar komt alles voorbij ongeacht account.

Dit icm met het blokkeren van bepaalde subreddits (vooral al die Amerikaanse politiek in mijn geval) is mijn vaste manier van het browsen van Reddit
> Facebook daarentegen schotelt je steeds meer content naar binnen die past bij jouw geaardheid, politieke voorkeuren, levensfase, aangeschafte randapparatuur, etcetera.

Sorry, maar dat is gewoon niet waar. Dat heeft niet veel met Facebook te maken, maar met je eigen vriendenkring. Ik had een scala aan diverse collega's op Facebook, veel mensen die heel anders denken dan ik. Ik irriteerde me daardoor juist aan de onzin die ik voorbij zag komen. Ik kan me wel voorstellen dat je altijd hetzelfde ziet als je Facebook vrienden hetzelfde denken inderdaad.
Ze censoren ook niet zolang het niet tegen de rediquette is. Zelfs als het illegaal is in de ene land maar niet in de andere. Dan zeggen ze "ga er dan niet heen".
en héél snel weg van dit enge data dorstige platform
LinkedIn heeft lossere privacyregels dan FB, enkel met het verschil dat je daar je kinderen niet zo snel op zet. Als je privacy hoog in het vaandel hebt, dan is LinkedIn niet bepaald een verstandige keuze.

Overigens vraag ik me serieus af hoe "waar" dat verhaal is over al je foto's en video's. Daar heb ik nog nooit eerder van gehoord, tenzij je dat expliciet hebt geupload of toestemming voor hebt gegeven. Ik neem aan dat je die foto's dan ook terug kon leiden naar datums/tijden/albums waar deze in gepost zijn. Ik denk dat in dit geval "WhatTheFaq", "WhatThePebkac" moet zijn.

En tenslotte doet reddit hetzelfde qua "internetbubbel" als Facebook. Met een aantal dezelfde subreddits in mijn subscriptions als een vriend van me, stonden bij mij toch echt andere soort posts en advertenties bovenaan de feeds.
Het breekpunt voor mij was de ontdekking, na het downloaden van mijn FB-data, dat Facebook allerlei foto's en video's had die ik met 100% zekerheid nooit met Facebook gedeeld heb. Wij delen namelijk principieel niets van onze kinderen op social media, toch bleken er behoorlijk veel foto's en video's van mijn kinderen naar Facebook te zijn verzonden. Kortom: #WhatTheFaq!? en héél snel weg van dit enge data dorstige platform. Een enorme bevrijding, ik heb er nog geen seconde spijt van gehad.
Precies, hier zijn echt geen excuses voor te verzinnen... achter je rug om zoveel mogelijk over je verzamelen (gebruik makend van zakelijke deals met allerlei andere platformen), het zijn praktijken waar de Stasi een puntje aan zou kunnen zuigen - en dat allemaal om zoveel mogelijk geld te verdienen, totaal scrupuleloos.

Die Zuckerberg intussen met z'n neppe 'de wereld verbinden' idealisme - hij had gewoon een site waarop mensen elkaar konden afbranden op basis van hun uiterlijk wat is uitgegroeid tot wat het nu is, dat idealisme heeft ie er later bijverzonnen om zijn miljarden een beetje glans te geven. Intussen heeft z'n platform nog steeds lak aan de belangen van iedereen die ermee te maken heeft - voorop de gebruikers wiens gedrag bespied en verhandeld wordt, tot aan degenen die zonder opleiding, voor een prikkie en met minimale begeleiding de meest ranzige content mogen filteren.

Ik doe er al jaren niks mee wat ervoor zorgt dat ik een hoop berichten van vrienden mis, ik betaal dus wel een sociale prijs voor mijn persoonlijke normen en waarden. Voor veel mensen is die prijs te hoog, zo worden miljoenen mensen gegijzeld door dit bijna-monopolie.
Facebook werd gewoon te heavy qua interactie, lekker verwijderd na dat schandaal met privacy. Ik heb nu alleen nog maar Instagram om nog een beetje onderdeel te zijn van een social network.

Alleen ik heb de neiging om dit ook op te zeggen. Ik begon met het opzeggen van ons tv abbo en daarna facebook. Ik mis niks en ik heb meer vrije tijd :)
Facebook werd gewoon te heavy qua interactie, lekker verwijderd na dat schandaal met privacy. Ik heb nu alleen nog maar Instagram om nog een beetje onderdeel te zijn van een social network.
Dat is een beetje een ambigu statement, aangezien Instagram van het bedrijf Facebook is en je dus in feite nog steeds "Facebook hebt" in de vorm van Instagram ;)
Daarom sta ik ook het punt om dit op te zeggen. Het vervelende is dat je gewoon niet zonder social media kan. Neem bijvoorbeeld mijn sportschool, die doet meldingen via Facebook en met heel veel moeite op Instagram. Je bent zo afhankelijk geworden van die platformen.

Je hebt wel een punt hoor. Ik ben niet echt consistent |:(

[Reactie gewijzigd door isomis op 31 oktober 2018 11:58]

Daarom sta ik ook het punt om dit op te zeggen. Het vervelende is dat je gewoon niet zonder social media kan. Neem bijvoorbeeld mijn sportschool, die doet meldingen via Facebook en met heel veel moeite op Instagram. Je bent zo afhankelijk geworden van die platformen.

Je hebt wel een punt hoor. Ik ben niet echt consistent |:(
Het zit vooral tussen de oren dat het "onmisbaar" zou zijn volgens mij.

Waarom is het überhaupt nodig om met een sportschool te communiceren? Je weet de openingstijden, je gaat erheen om te sporten en als je een personal trainer hebt dan heeft die vast ook een telefoonnummer?

In het aller aller ergste geval ga je er in een kalenderjaar 2x heen terwijl je personal trainer heeft afgezegd via social media. Dat heb je dan gemist. Is dat dan echt zo erg dat je social media "nodig" hebt?
Gaat erom dat steeds meer via social media kanalen gaat qua communicatie, ook over zaken zoals openingstijden van bedrijven, niet zozeer een personal trainer die vrij heeft. ;)
Volgens mij heeft ieder bedrijf dat het waard is om de openingstijden van te weten gewoon een website waar die op staan. Ik ben nog nooit op facebook beland op zoek naar openingstijden...
Een plaatselijke, kleine kapper hier -met website- communiceert rond feestdagen en vakanties de afwijkende openingstijden enkel via Facebook. Het gebeurt dus echt.
De reguliere openingstijden wel ja. Maar de afwijkingen om wat voor reden dan ook, heb je niet per se op de website staan natuurlijk. Helemaal als het niet ingepland is of een noodgeval, bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 31 oktober 2018 15:21]

[...]Neem bijvoorbeeld mijn sportschool, die doet meldingen via Facebook en met heel veel moeite op Instagram. Je bent zo afhankelijk geworden van die platformen.
Je zou een voorstel kunnen doen voor WhatsApp groep :)
Valt ook onder de facebook-paraplu.
Klopt, maar het is allemaal wat kleinschaliger en laagdrempeliger :)

En heb je kennissen en vrienden die je in het echt ook kent en ziet ;)
En vervolgens heeft ieder lid jouw mobiele nummer. Nee dankje.
Ik ben zelf lid van RYD vlaanderen. Ook zij doen quasi alle aankondigingen via FB. Een simpele vraag, plus eventuele hulp voor opzetten en ik krijg nu per mail 1x per maand alle nieuws en acties per e-mail. Hetzelfde voor de oud-leerlingenacties van m'n voormalig middelbaar. Simpele vraag en krijg alles door via e-mail.
Natuurlijk, je moet het durven vragen en grote organisaties (RYD Vlaanderen vb.) hebben alles al gewoon klaar staan.

Zit zelf op de fediverse waarbij ik m'n meest belangrijke twitter-feeds ook op m'n friendica-feed heb staan.

[Reactie gewijzigd door JeroenED op 31 oktober 2018 12:57]

Daarom sta ik ook het punt om dit op te zeggen. Het vervelende is dat je gewoon niet zonder social media kan. Neem bijvoorbeeld mijn sportschool, die doet meldingen via Facebook en met heel veel moeite op Instagram. Je bent zo afhankelijk geworden van die platformen.
Je kunt prima zonder social media. Je zult hooguit wat keuzes moeten maken. Kan een sportschool alleen via Facebook communiceren, dan kun je ook een andere pakken.

Ik ben fervent social media hater, maar ik kan echt niet zeggen dat ik dingen mis.
#Meetoo ;)
Zelfde verhaal.
Ik mis sommige groepen waar ik lid van was wel. Een geïmmigreerde zus helpt ook al niet.
Ik begrijp sowieso niet waarom ik bijna 100 reacties tegenkomen met; FB verwijderd, zit nu op Instagram.
Nou jippie.. Haal je ook dezelfde kleur auto weer als je ontevreden bent over de kleur van je huidige auto?

[Reactie gewijzigd door Nolimit89 op 31 oktober 2018 12:34]

Het is eerder dat je van je VW Golf bent afgestapt maar naar een Passat bent gegaan, het merk is hetzelfde alleen een totaal ander platform.
Ja, en beide hebben reclame op de zijkant staan ;)
Tegenwoordig staan de meeste VAGmobielen op hetzelfde MQB platform :P Zie het maar als object oriented auto's bouwen.
Mensen raken er ook op uitgekeken denk ik. Ik heb nog wel Facebook maar alle interactie van de afgelopen twee jaar loopt via privé berichten. Vooral omdat we veel familie in de VS en Azië hebben en daar wordt het gebruikt als telefoon vervanger.
Ikzelf heb Twitter en Instagram al een aantal weken verwijderd aangezien ikzelf het niet echt vaak gebruikte. Facebook kort geleden ook verwijderd en ik mis niks.

Ik had Facebook vooral als verjaardags herrinering.
Misschien gewoon nergens heen? Zelf enige tijd terug m’n account op non-actief gezet en net als @theduke1989 mis ik enkel de ‘Marketplace’ en misschien af en toe de Events. Verder geniet ik vooral van de rust ;)
Echt? Ik ben juist dolblij dat het Marketplace-icoontje hier eindelijk verdwenen is en ik geen nagscreens meer krijg mbt “aanbiedingen in je regio”. Blijkbaar kregen ze door dat ik het niet gebruik. Heel blij dat ik die functie niet meer zie :P
Heb hem nog actief maar ben aan het denken om hem ook inactief te zetten. Eigenlijk om dezelfde reden. Ik doe er niks op behalve dat ik soms meldingen krijg dat iemand jarig is of dat er een evenement is.
Al bijna twee jaar geen Facebook meer en, op Whatsapp na, gebruik ik ook geen andere diensten van dit bedrijf.

Whatsapp gebruik ik ook telkens minder nu vrienden langzaam aan ook meer naar Telegram verhuizen dus ook deze kan hopelijk binnenkort er uit.
Ik ook Instagram. Post zelf nooit wat maar vind het gewoon leuk om foto's te kijken.
Nu de oprichters van Instagram vertrokken zijn vraag ik mij wel af hoe lang het nog duurt voordat Instagram ook net zo'n reclame zuil als de tijdlijn van facebook wordt.
Ik zie op Instagram sinds een week om de drie foto's een advertentie en vind het zwaar irritant worden... Daarvoor was die frequentie een stuk lager.

Ik speel al heel lang met het idee om te stoppen met Facebook, maar worstel daar erg mee omdat ik ook enkele groepen beheer.
Ik heb alle data van mijn groepen gedownload (foto's, comments, events etc), ze op de planning voor 'deactiveren' gezet (sommige groepen zijn toen gered/overgenomen door één van de andere beheerders), en mijn Facebook verwijderd.
Ik heb zowel Facebook als Instagram meer dan een jaar geleden verwijderd. Heel af en toe kijk ik eens op de telefoon van m'n vrouw en ik krijg nu al de indruk dat het een enorme reclamezuil is. Kan ook aan de interesses van mijn vrouw liggen :9 Ik mis er niks aan in ieder geval.
Ik ben zelf overgestapt naar instagram maar doe daar bijna niets (lees kijk 1x per week als ik me echt verveel op de app om hem binnen 5 min weer af te sluiten) mee dus had het net zo goed niet kunnen doen :)
Die ene keer per week daar kunnen ze al me pochen bij hun advertentie kopers.

die betalen veel geld voor veel minder reach, dan gesuggereerd wordt.

reactie van een non "sociale" media gebruiker.
Gaat best snel ook: niemand kijkt meer naar de onderkant of rechterkant van zijn scherm (gemeten met eye-tracking), want daar staan de banners.

Vroeger had je hetzelfde effect bij kranten, de tv-reclame is plaspauze geworden, en op YouTube doe je snel wat anders tijdens het voorfilmpje.

Ik zie reclame als 'werkverschaffing voor kunstzinnige types, met minder bewezen effect dan homeopathie': het werkt niet, maar zolang je baas denkt dat het werkt zit je gebakken.

Natuurlijk moet je als bedrijf wel zorgen dat je voldoende zichtbaar bent, en bij een nieuw product moet je zorgen dat potentiële klanten weten en dat je überhaupt bestaat. Dat is ook een vorm van reclame, maar totaal anders dan het 'koop coca cola' gezeur.
Ik heb me account een tijd geleden gedeactiveerd, echter vanmorgen vroeg me vrouw waarom ik weer me FB account heb en een filmpje heb gedeeld 10 uur geleden.

Had ik niet gedaan, had slechts een filmpje bekeken en die was automatisch gedeeld, en me account weer geactiveerd.

Vanmorgen meteen volledig gedeletet. Helemaal klaar mee.

Zit zelf nog wel op IG (met mate) verder niets. Ja Reddit maar dat is niet echt social media imo.
Waarschijnlijk heb je per ongeluk op de deel-knop gedrukt, want delen gaat niet automatisch door alleen kijken. Of je hebt alleen automatisch ingelogd. Maar ik begrijp je frustratie volledig.

[Reactie gewijzigd door Bitmaster op 31 oktober 2018 14:02]

Letterlijk op mobiel alleen op "Play" geklikt.

Misschien op delen gedrukt, maar dan moet ik nog eerst inloggen ook, en dat heb ik zeker weten niet gedaan.


De reden waarom ik het de laatste keer had gedeactiveerd is omdat ik na een maand niet op FB geweest te zijn weer eens keek op FB. Toen zag ik dat ik vorige week vrienden was geworden met iemand. Iemand die ik niet ken, en nog nooit van had gehoord.

Beetje uitgezocht wat er aan de hand was, en ik zag dat mijn neefje en nog iemand die ik wel ken bevriend waren met hem, en hij stond 2 weken geleden bij mijn "misschien ken je deze"-mensen melding bij de notificaties. Dus FB heeft automatisch iemand bevriend, misschien op basis van de gegevens van mijn neefje en ik. Geen idee, maar 1 ding staat vast, ik heb nooit een uitnodiging uitgestuurd of geaccepteerd. Dat was voor mij de laatste druppel.

En nu dan weer dit verhaal, volgens mij doet FB vieze dingen om je maar vast te houden, en dan geheel random zodat wij nu denken dat IK het misschien per ongeluk heb gedaan..

Voor mij is het genoeg, hij is nu gedeletet, maar ook dat duurt 30 dagen voordat het écht weg is, benieuwd of de 30 dagen voorbij gaan zonder zo een aanmelding..
Reddit! Hoewel ik er uiteraard geen vakantiefoto's en dergelijke zaken op deel (die behoefte heb ik ook niet echt meer) vind ik dat het een platform is waar op een prima niveau gediscussieerd kan worden. Bovendien krijg je grotendeels alleen maar content te zien die je ook interesseert doordat je zelf subreddits kan volgen.
Het hangt enorm af van subreddit tot subreddit. Sommige zijn echt enorm toxisch en heel gevaarlijk naar confirmation bias toe.
Zo was er een tijd terug een debat over pair programming wat volledig uit de hand liep ipv een gezonde discussie opleverde.

Dat is hoe extremisme ontstaat natuurlijk, opdelen in hokjes en mekaar binnen in 1 hokje stilaan meer en meer bevestigen.
Gewoon klaar met Facebook sinds zij bepalen wat voor mij interessant is waardoor ik berichten mis van vrienden die eens in de twee maanden iets plaatsen. Verder verzuipt alles in advertenties en suggesties, en is de tijdlijn bij elke refresh compleet anders, zelfs bij sortering op meest recent. Kortom, klaar ermee. Alternatief? Nee, mijn sociale leven is met vrienden (m/v/x) thuis, in de kroeg of een filmpje buiten de deur. Een appje of belletje is genoeg.
Precies dit ja. Ik klik soms op een link in die tijdlijn, kom na een paar seconden al terug en kan dan niet verder waar ik gebleven ben omdat de hele tijdlijn een refresh heeft gekregen en veranderd is. Zeer irritant.
Heb zelf m'n FB account een jaar of 4 geleden al beëindigd, maar heb er niks voor in de plaats genomen. De behoefte om allerhande zaken met de hele wereld te delen is er ook niet meer.
RSS feeds, je krijgt te zien wat je wil en je mist niks.
Ik gebruik niets van sociale media behalve YouTube en daar abonneer ik enkel (geen comments etc). Heb het allemaal wel even geprobeerd, Twitter, Facebook, Snapchat, Instagram, maar is niets voor mij. Ik gebruik wel eens WhatsApp maar ook maar zelden eigenlijk.
Ik ben 2 jaar geleden gestopt met Facebook (mijn account bestaat wel nog, maar niet meer op ingelogd) en heb niet echt zin om over te stappen naar iets anders. Mocht ik mij nu vervelen speel ik liever een game op mijn telefoon. Heb ook sinds die tijd gewoon geen behoefte meer aan social media.
Afgestapt van alle platformen, op Linkedin en Youtube na!
Nergens, facebook gewoon verwijderd en verder niks.
Matrix, met Riot als keuze voor de client.

[Reactie gewijzigd door 119961 op 31 oktober 2018 18:39]

Ik ben van FB naar Instagram gegaan.

Mijn ervaring is: Minder reclame, minder like en share berichten, en een rustiger platform

Ik merk wel dat Insta een beetje de FB kant op groeit, dus het is een kwestie van tijd dat ik hier ook weer vanaf stap
Gebruik een jaar of 2 geen FB meer.
Wel regelmatig op youtube en twitch.
Verder ben ik over gegaan naar dagelijks schilderen, lezen en speedruns oefenen :)
5 jaar geleden 3 maanden facebook gehad. Vond het een verschrikkelijke ervaring. Ik had +-70 mensen als vrienden toegevoegd, maar nog zo'n 80 vriendschapsverzoeken open staan. Van mensen waar ik 2 jaar geleden een half jaar bij in de klas had gezeten bijvoorbeeld. Totaal niet geïnteresseerd in hun leven. Kon mij ook niet voorstellen dat ze mijn leven wel tof vinden.

Voor de rest was iedereen om aandacht aan het vragen, en werden alleen de leuke dingen van het leven belicht. Iedereen was altijd op reis / op stap / op een andere manier gelukkig. En dan had je nog een paar mensen die zich echt aan het verhoeren waren voor likes. Oh kijk ik heb mijn moeder een bosje bloemen gegeven. Geef mij likes. Dat soort onzin. Het was tenenkrommend, dopamine junkies op facebook.
Ik heb destijds mijn Facebook ingeruild voor Instragram en die vervolgens ook opgezegd. Ik vond het allemaal weinig toevoegen.
Ik ben van Facebook afgestapt en nergens anders naar over gestapt. Ik vind al die "social" media, maar onzin en heb geen behoefte aan die manier van socialicen.
Ik heb mijn Facebook nog niet helemaal verwijderd maar wel goed 'uitgedund', ik ben voornamelijk actief op Instagram omdat de meeste mensen die ik wil blijven volgen dit ook hebben.

Linkedin -> voor echt zakelijke connecties die ik niet zou snel op Facebook zou willen hebben, bij Linkedin heb ik alleen maar een profiel en niet zoveel tekst enzovoort.

Facebook -> heb ik nog wel, voor connecties waarmee ik toch wel in contact wil blijven en die ik eigenlijk wel wil volgen. Oud collega's, vage vrienden bijvoorbeeld of (oud) studiegenoten).

Instagram -> voor iedereen waarin ik geïnteresseerd in ben.

Snapchat -> voor de mensen waar ik echt dicht bij sta, ik gebruik het zelf niet zo heel actief en heb met enkele mensen een reeks. Niet iedereen krijgt van mij 200 Snapchats per dag (eigenlijk niemand hoor), van dat zo'n inbreuk op privacy.
Ik persoonlijk heb geen ander social media platform in gebruik genomen. Facebook verwijderd. Verder alleen dingen als tweakers reddit etc maar geen sociaal platform waar ik met bekenden op zit.

Enige wat er is gekomen is een "Familie App"; een whatsapp groep met een selectie uit de familie waar af en toe mensen fotos plaatsen en/of een verhaaltje/vraag.
Na het verwijderen van Facebook niks anders genomen, al het andere is net zo irritant als reclamefolders in je brievenbus.

Ik kijk alleen nog naar tech_sites en YouTube
En ik ga gezellig naar de kroeg voor de sociale contacten. _/-\o_
Ik heb eigenlijk geen van allen, alleen facebook (bullshit anoniem) account om her & der te gebruiken bij andere websites. Het trekt mij totaal niet.
Ik zat op Facebook, Instragram, Snapchat, LinkedIn én Twitter. Daarvan heb ik alleen Twitter, LinkedIn en een heleboel rust nog van over. Twitter houd ik omdat ik voor mijn werk een paar handige accounts volg. LinkedIn uiteraard ook voor werk.

Nadat ik het boek Irresistible van Adam Alter heb gelezen, heb ik gelijk mijn Facebook, Instagram en Snapchat account opgeheven. Het boek heeft mij duidelijk gemaakt hoe zinloos het eigenlijk is om zo veel tijd op deze omgevingen door te brengen. Die tijd is voor veel mensen schrikbarend veel. Veel mensen denken "ach, het valt mee, een uurtje per dag naar mijn telefoon kijken", maar in praktijk is het toch echt vele uren meer. Ik behoorde ook tot die mensen en kwam met een app (iOS12 was er nog niet) rond de 4 uur per dag uit. Dat heb ik nu teruggebracht naar max 1,5 uur totaal, inclusief mails voor werk beantwoorden, bankieren of de tijden voor de zwemlessen van mijn dochter opzoeken.

Mis ik nu iets sinds ik niet meer op die social media omgeving zit? Ja, namelijk dwangmatig checken hoeveel likes mijn berichtje of foto heeft gekregen. Of de angst de vraag "heb je dat niet gezien dan op mijn Facebook pagina" onbeantwoord te laten.
Nergens. Ik ben volledig gestopt met social media met uitzondering van Twitter wat ik voor infosec gebruik, niet zozeer voor social media. Ik werd er alleen maar ongelukkig van.

Het enige wat ik enigszins mis, is de interactie met de mensen die ik ken in andere landen die ik op reizen heb ontmoet. Maar dat gaat met sommige nog steeds via de mail, dus prima.
Ik heb geen Facebook meer. Nooit echt actief geweest ook. Het is voor mij ook niet nuttig. Ik ontmoet vrienden en familie liever in het echte leven dan via (anti)social media. Veel leuker en gezelliger. De drang om online 'alles' met 'iedereen' te delen heb ik nooit goed begrepen. Behalve wellicht als je ver weg in het buitenland zit en je contact wil houden met het thuisfront. Maar daar zijn ook andere oplossingen voor.

Het leven is een stuk rustiger en gezelliger zonder facebook, twitter, etc. Je hebt veel meer vrije tijd. Ik raad het iedereen aan. ;)
Ook al heb ik Facebook een jaar of 5 geleden verlaten: ik zit nu enkel nog op Whatsapp en Telegram. En WA gaat er denk ik ook uit als er opdringerige reclames gaan verschijnen.
Voor mij geen platform meer dat zo veel aandacht opeist.
Wie weet over een paar jaar weer, als mijn zoon gaat internetten, om hem in de gaten te kunnen houden.

Met een overdosis reclame en privacy issues snap ik het wel als mensen een platform verlaten.

[Reactie gewijzigd door Waterbeesje op 31 oktober 2018 11:41]

Gewoon niks eigenlijk... facebook alleen nog voor event(foto's)
Heb facebook ook weggegooid een tijd geleden, geen seconde spijt.
Als er iets belangrijks gebeurt met familie of vrienden dan weet je het ook wel via andere manieren.

Hier meer een Twitter fan omdat dat meer over je interesses gaat dan om mensen die je ooit eens ergens ontmoet hebt.

[Reactie gewijzigd door laserve op 31 oktober 2018 12:15]

Niet iedereen gaat op zoek naar een alternatief om Facebook te vervangen. Iedereen zal een eigen afweging hebben om er mee te stoppen (of door te gaan). Voor sommigen was het privacy schandaal een aanleiding om te stoppen, andere merken dat ze hun tijd liever ergens anders aan besteden, nog weer anderen hebben een beter alternatief voor hun doeleinden gevonden, enzovoort, enzovoort.
Het beeld zal dus behoorlijk gedifferentieerd zijn, waarbij Tweakers weer een subcategorie zijn en niet 1-op-1 te vergelijken zijn met niet-Tweakers.
Ik gebruikte Facebook al maanden niet meer actief. Af en toe als ik niks te doen had een beetje doelloos scrollen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om te stoppen met alle social media (Los van whatsapp als dat telt). Ik merk dat ik mijn telefoon veel minder gebruik en dat ik me niet elke keer terugtrek op instagram als ik even niks te doen heb.
Ik ben een paar maanden geleden gestopt met Facebook! Heerlijk.

Waarom ik het heerlijk vind? Voordat ik stopte kwam er een "nieuwsartikel" met de titel "Asielzoeker trapt vrouw van stationstrap in Leeuwarden".
De reacties waren te vreselijk voor woorden, mensen trapten er massaal in.

In werkelijkheid was het een Duitsfilmpje en het was in Berlijn gebeurd maaaaanden voor het plaatsen van het filmpje op facebook!

Dat soort onzin heeft mij onder andere doen besluiten te stoppen met Facebook!
Alleen nog LinkedIn, Youtube en Signal. Het liefste stap ik ook van Youtube af, maar de kans dat daar een degelijke vervanger voor komt is zeer klein.
Ik ben gestopt met Facebook omdat ik de invloed van het bedrijf gewoon zat ben. Daarbij voegde Facebook eigenlijk bijzonder weinig toe aan mijn leven. Deels hypocriet aangezien ik nog altijd gebruik maak van WhatsApp, maar dat is meer uit noodzaak omdat anderen dat ook doen..

Twitter gebruik ik enkel om bedrijven te benaderen, die zijn nogal gevoelig voor kritiek op social media zal ik maar zeggen ;)

Voor de rest gebruik ik niets. Mensen mogen mij bellen als ze iets willen.
Mijn situatie strookt niet met een behoorlijk deel van de anderen hier. Ik ben nog steeds redelijk actief op Facebook. Een aanzienlijk deel van mijn vriendenkring woont over de grens en het is bovendien een ongelofelijk handig medium om evenementen in de gaten te houden of te vinden. Niet zo nuttige informatie krijg ik bijna niet te zien, maar dat zal vast komen door de fine-tuning van mijn kant. Waar veel Tweakers een duidelijk afname zien in hun eigen kring, valt dat bij mij heel erg mee. Sinds het lidmaatschap ervan heb ik maar een paar profielen uit mijn lijst daadwerkelijk zien verdwijnen van Facebook (te volgen met een extensie voor de browser).

Daarnaast ben ik zeer actief op Instagram, houd Twitter in de gaten, ben actief op LinkedIn en Whatsapp is vrijwel het enige communicatiemiddel dat nodig is als het aankomt op chats.

Om langdurig gebruik te voorkomen sluit Android via de digitaal welzijnsfunctie Instagram of Facebook af na 30 minuten gebruik per dag. Meestal is dat meer dan genoeg.

[Reactie gewijzigd door NLCrEaTiVe op 31 oktober 2018 13:21]

Youtube vind ik interessant, Facebook zitten ze alleen maar te ouwewijven, letterlijk en figuurlijk.
Instagram denk ik. Het is misschien een logische evolutie omdat alles verschuift van desktop (toetsenbord, teksten) naar mobile (camera, foto's). En Instagram leent zich perfect of beter dan Facebook tot foto's. Er zitten geen ideologische redenen achter deze verschuiving omdat beide platformen tenslotte dezelfde eigenaars hebben. Eigenlijk een dikke proficiat aan Facebook dat op tijd heeft geanticipeerd. Dus geen reden tot paniek voor hen.
Mischien kijken die mensen nu uit hun ogen terwijl ze het zebra-pad oversteken.
Moet je ergens heen gaan? Ik ben met facebook gestopt, want familie/vrienden/kennissennieuws kreeg ik al via whatsapp, en ander nieuws via reddit/youtube/twitter.

[Reactie gewijzigd door SCiENTiST op 31 oktober 2018 15:44]

Nergens heen, gewoon meer rust en weg bij dit platform. Overigens na Facebook ook een aantal andere platformen de deur uit gedaan. Zelfs HWI en Tweakers zitten op een laag pitje tegenwoordig.
Zo hey, van 377 naar 376 naar 375 miljoen...

Natuurlijk, het daalt iets maar is dit nou echt iets om conclusies aan te verbinden? We hebben het over een halve procent daling over 2 kwartalen, kwart procent per kwartaal. Het is ook onmogelijk om te blijven groeien natuurlijk.

Even wat getallen opgezocht. Het aantal inwoners in europa was in 2016 740 miljoen, gemiddeld gebruikte 75% daarvan eens in de 3 maanden internet... kom je op 540 miljoen uit. (Er van uitgaande dat alle aantallen gaan over alle leeftijden). Aantal inwoners zal wellicht wat gestegen zijn nu maar ok...

Oftewel tegen de 70% is zo'n beetje actief (maandelijks) facebook gebruiker?

Denk dat de grens in europa gewoon een beetje bereikt is, het zal wat fluctueren maar een daling van 2 miljoen op een dergelijk aantal lijkt me nou niet bepaald zorgwekkend of een trend... dat lijkt me iets te voorbarig.
Dat komt vanwege de absurde hoeveelheid reclame.
Het grootste probleem is hoe koppig Facebook is met die timeline. Sinds ze het meest recent hebben uitgezet (moet je via omweg benaderen en werkt niet probleemloos) is dat een probleempje geworden en krijgen mensen vooral uitsluitend geselecteerde berichten van de meest actieve vrienden en groepen te zien ipv van iedereen in chronologische volgorde. Dat heeft voor- en nadelen (voordeel dat mogelijk belangrijke posts (veel likes/reacties) sneller omhoog komen, enorm nadeel dat je de rest gewoon niet meer ziet.).

Daar weigeren ze tot dusver pertinent iets aan te doen, daarvan vraag ik me af hoe lang dat stand houdt... Mensen die niet beter weten vinden het vast geweldig, als het niet lucratief was zouden ze t vast niet forceren, maar het drijft de mensen die het daadwerkelijk willen gebruiken voor contact met vrienden, familie en collega’s aan de andere kant van de wereld tegen zich in het harnas. Als ze dat verbeteren of je toestaan permanent de timeline-modi in te stellen: dan zou dat best eens hernieuwde interesse kunnen wekken, de vraag is op welk punt het daar te laat voor is. Als je de meest populaire shit wilt zien kan je ook gewoon op Reddit gaan zitten zegmaar, evt zonder account :+ Op dat vlak lijkt FB tegenwoordig dus minder geschikt als daadwerkelijk social medium, en meer als meme/nieuws/reclame platform - en daar gaat het imho fout.

Wat mensen wel veel op FB lijkt te houden zijn groepen, daar gespecialiseerde fora veelal op hun retour zijn geweest de afgelopen jaren vanwege de overstap naar FB en minder hurdle om gebruikers te krijgen. (Plus het is gratis tov *goede* webhosting (niet die “€20 per jaar incl domein!” troep die nog geen 10 gebruikers tegelijk online aankunnen en rete traag zijn.)). Nu zie je echter wel weer dat fora her en der toch weer iets aan populariteit winnen. Voornamelijk vanwege uitgebreidere functies en een oneindig veel betere archivering- en zoekfunctie in de meeste community software.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 31 oktober 2018 10:51]

Dat ik gewoon historie mis en alleen bepaalde geselecteerde berichten krijg, en ook niet "gewoon" naar beneden kan scrollen om gemist nieuws te zien (hij scrolt gewoon niet verder) is bij mij de reden geweest om Facebook de deur te wijzen. Niet eens het Analityca privacy verhaal. Ik dacht dat het aan mijn browser/accountinstellingen lag...
Dit is inderdaad redelijk bizar. Toevallig eens een keer bewust op gelet en merkte dat echt letterlijk 1/4 van de content reclame is. Iedere keer 2 a 3 normale posts afgewisseld met 1 advertentie. Gek genoeg was me dat daarvoor niet zo heel erg opgevallen.
Oplossing ervoor is simpel. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld Facebook 'Purity'. (https://www.fbpurity.com/)
Daarmee kan je enorm veel filteren en configureren van wat je al dan niet wilt zien.

http://prntscr.com/lcmdyl

Met bovenstaande setup heb ik direct al een veel cleanere en voor mij relevantere ervaring.
Zonder deze tool was ik er waarschijnlijk ook al mee gestopt. Echter is het soms toch handig om op de hoogte te zijn van activiteiten binnen een 'niche' of om iets te organiseren.
Ik gebruik dit al een paar jaar naar volle tevredenheid. Filtert bij mij alles (inclusief de linker en rechter kolom ) er uit totdat ik alleen de newsfeed over houd.

Daarnaast kun je naast de functies die Lambo LP670 SV liet zien ook regular expressions gebruiken om bepaalde tekst te filteren, en daarnaast met 1 knop alle reacties waarin alleen mensen getagged worden magisch te laten verdwijnen.
Het meeste gebeurt overigens door aanpassing van CSS als de pagina in je browser gerendert wordt.

Hoewel het 9 van 10 keer goed werkt gaat het soms wel fout omdat Facebook de layout veranderd of het renderen van de pagina aangepast heeft of een ander algoritme gebruikt.. De ontwikkelaar van deze extensie zit er echter dicht boven op en heeft snel weer een update beschikbaar waarmee het allemaal weer goed werkt.
Mooi zo. Tot mijn verbazing krijg ik recentlijk ook berichten van enkele mensen die er naar mijn idee nooit vanaf zouden stappen dat ze er mee zijn gestopt. Door de trots die daarmee gepaard lijkt te gaan krijg je haast het idee alsof ze gestopt zijn met roken of een andere verslaving.
Die trots is veelal ook omdat het nu populair is mensen af te zeiken die wel Facebook gebruiken (voor het originele doel, waar helemaal niets mis mee is.), dat weer nav bijvoorbeeld Zondag met Lubach; die vond FB zogenaamd kut, dus moest iedereen dat vinden en kan je jezelf opeens (misplaatst) superieur voelen als je ‘t ook niet meer gebruikt. :+ “Kijk ons even goed zijn”, wat eigenlijk een variant is op likes verzamelen... Zie je hier ook veel voorbij komen “omg, zit je nog op FB? Hoe superdom ben je dan? Schaapjes!”, terwijl dat eigenlijk enorm ironisch en/of hypocriet is. :P De wereld is te zwart/wit en voor/tegen-kampen geworden, dan krijg je dat soort bullshit. En dát is weer ironisch omdat dat deels te danken is aan de bubble algoritmen van FB :X

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 31 oktober 2018 10:59]

Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt of ergens gezien. En Zondag met Lubach had een kritisch item over FB, en riep kijkers op massaal hun FB account op te zeggen. Lubach vindt het kut en hoopt dat anderen er ook zo over denken. Maar hij maakt mensen met FB account niet belachelijk.

Ironisch is ook dat je commentaar levert of het zwart-wit denken en voor-tegen kampen, en dan zelf een ongenuanceerd beeld schetst van ZmL.

[Reactie gewijzigd door KoffieAnanas op 31 oktober 2018 11:27]

Ik heb dat echt nog nooit meegemaakt of ergens gezien.
Pardon? Bij elke Facebook bericht voelen tweakers zich weer genoodzaakt om te vertellen hoe goed ze wel niet zijn dat ze zijn gestopt. "ik gebruik het al 3 maanden niet meer!" "Ik al twee jaar niet!". Alsof ze allemaal aan de harddrugs hebben gezet.
Wellicht was het voor sommigen van hen ook echt een verslaving, en oprechte trots waarmee ze anderen willen inspireren er ook uit te stappen.
Maar inderdaad zijn er ook mensen die ermee proberen te bewijzen dat ze beter zijn dan anderen.

Ik moet toegeven dat ikzelf dan ook de neiging heb te zeggen dat ik nooit FB heb gehad, maar meer om aan anderen te laten zien dat dat mogelijk is.
In het "echte leven" ging men er vaak blind vanuit dat ik FB heb, als ik dan uiteindelijk moest zeggen "ja maar ik heb geen FB", kreeg ik vaak heel aparte reacties.
Dat ze met stomheid geslagen me strak aankijken, om te kunnen vaststellen of ik hen niet in de maling neem. Of afvragend hoe dat komt; kan ik geen computer/telefoon betalen? Ben ik geestelijk gehandicapt?

Al is dat tegenwoordig gelukkig niet raar meer.
klopt - daar had ik ook 'last' van. Aantal jr terug gestopt met facebook, terwijl account niet meer actief was. Onbewust toch paar keer klikken/swipen naar facebook(bookmark). Dat duurde wel weekje of twee voordat die gewoonte eruit was. Maar goed, imho voor mij niet te vergelijken met stoppen met roken. Hoewel dat bij andere personene misschien wel zo zwaar weegt.
haha ik typ gewoon als puur gewoonte nog wel eens "fac[ENTER]" en word dan met het loginscherm geconfronteerd. "Ohja, snel weg hier".

Mijn vrouw zit nog wel op facebook. Af en toe laat ze posts zien en dan denk ik echt: Tjonge, ik ben blij dat ik hier weg ben :D
Dat is toch ook gewoon zo? Ik zie collega's om mij heen soms wel 4x per uur even facebook open hebben.
Eén miljoen op 357 miljoen noem ik verwaarloosbaar...
Het gaat hier ook niet om de aantallen maar om de een trend die nu 3 kwartalen gaande is. Dit kan een teken zijn dat facebook op zijn retour is in europa.
Dat snap ik, maar ik vind dat je pas over een trend/daling kan praten als Facebook minder gebruikers heeft dan een jaar geleden. Dit kan zoveel meer redenen hebben. Of te wel, een daling van 0,3% vind ik geen noemenswaardige daling.
De trend is nu dus dat de daling afneemt. Op zijn retour lijkt me wel heel sterk uitgedrukt.
Het gaat meer om de trendbreuk dan aantallen denk ik.
Het gaat om de trend die ingezet word. Denk dat heel veel mensen op de wip zitten, qua waar ga je dan heen. Als dat eenmaal begint, dan kan het snel gaan.
Ik ben helemaal klaar met Facebook en Instagram, af en toe nog effe kijken maar posten doe ik zelden tot nooit. Hopelijk onstaat er ooit een populair (open source) alternatief waar de gebruikers wel centraal staan.
Check Openbook :)
Nog volop in ontwikkeling, maar wel veelbelovend door de vooruitgang die ze geboekt hebben en de mensen die er achter zitten.
openbook maar open-book.org?
Openbook.org was naar eigen zeggen al bezet toen ze met het project aan de slag gingen. Ze zijn wel in onderhandeling om de domeinnaam in handen te krijgen.

Maar open-book.org komt minder betrouwbaar over dan openbook.org iig.

[Reactie gewijzigd door JorisM op 31 oktober 2018 15:50]

Bedankt dat ziet er veelbelovend uit! :)
Zoals diaspora? Bestaat al een geruime tijd, maar naast mijn vriendin heb ik daar geen contacten. Als je Facebook gebruikt als een soort van onoverzichtelijke RSS feed kan het wel een optie zijn. Je kan natuurlijk ook gewoon een RSS reader gebruiken dan. ;)

[Reactie gewijzigd door Caviatjuh op 31 oktober 2018 11:12]

Ik overweeg al enige tijd om Facebook te verwijderen sinds ik merkte dat ik eigenlijk veel te vaak een beetje 'aan het scrollen' was door m'n timeline. Veel advertenties en de meeste content is niet zo heel erg bijzonder. Sinds een paar maanden heb ik de snelkoppeling op m'n telefoon van het homescreen afgehaald en deze wat weggestopt in een map. Hierdoor gebruik ik eigenlijk nauwelijks meer Facebook.

Echter het definitief verwijderen is de volgende stap. Opzich kan ik het sociale aspect prima missen: hiervoor maak ik voornamelijk gebruik van Whatsapp en zie ik ook mijn vrienden wel eens in het echte leven :). Het enige wat mij momenteel nog tegenhoud is dat informatie over evenementen veelal alleen via Facebook te verkrijgen is. Voornamelijk festivals en andere feesten gebruiken Facebook vaak als enige kanaal. Mocht hiervoor een goed alternatief komen dan zou ik mijn Facebook direct verwijderen.

[Reactie gewijzigd door M3leee op 31 oktober 2018 10:31]

Same here: de "wereld" is blijkbaar nog niet klaar om over te stappen aangezien teveel informatie alleen op Facebook verkrijgbaar is. Wat betreft gebruik scroll ik soms even de eerste paar posts door, maar meer ook niet: teveel spam e.d. zodra je de "belangrijkste" (geboorte, huwelijk, etc.) posts voorbij bent. Dan is Instagram op dit moment een stuk relaxter: een paar foto's doorscrollen en weinig spam / reclame. Dat zal helaas wel gaan veranderen nu de oprichters weg zijn: afwachten wat het volgende "simpele" medium wordt...
Het inzien van evenementen kan ook zonder account, dat scheelt.
Zelf heb ik een dummy-account aangemaakt met 0 vrienden, 0 likes, hier en daar een bericht voor als het niet anders kan. Naam klopt niet, info klopt niet, notificaties heb ik uitgezet. Al met al heeft FB er minder aan, en niet interessanter voor mij dan een gemiddelde website want de timeline is leeg/staat alleen spul in van onbekenden. :) Scheelt een hoop tijd en zinloos gescroll, en toch kan ik vinden wat ik zoek.
Mocht er iets zijn dat echt interessant is dan hoor ik het vaak wel via vrienden. En mis ik iets, dan mis ik het maar, de hedendaagse wereld is toch al vol genoeg. Nu zit ik vaker op de bank met een goed boek of maak een avondwandeling, net zo fijn of zelfs fijner dan alles volgepland te hebben vind ik :)
Sorry, maar 1-3 miljoen op bijna 300 miljoen is iets van 1% daling. Statistisch niet relevant. Volgend kwartaal is het misschien weer een miljoentje meer. Van een echte daling kunnen we nog niet spreken, al komt die er misschien nog wel aan.
Juister is om te zeggen: het aantal actieve gebruikers in Europa is sinds dit jaar gestagneerd.
Mensen zijn niet meer bang om te zeggen dat van de sociale media af zijn.

2 jaar terug was je een sukkel als je er niet op zat.
Nu een held die zijn eigen leven in de hand heeft.


ps: ik ben al jaren een held O-)

[Reactie gewijzigd door Jermak op 31 oktober 2018 10:48]

Nu een held die zijn eigen leven in de hand heeft.
ps: ik ben al jaren een held O-)
Ik heb niet eens een mobiele telefoon..!
maar wel een telefoon met een 30 Km verlengkabel ?

of heb je een sleutel van de KPN verdeelkast met een testtelefoon?

http://telefoniemuseum.nl/Testgereedschap/Testtelefoons.htm
Nee hoor, buiten ben ik niet bereikbaar en binnen schijnt het ook lastig of onbelangrijk te zijn (voor anderen)
Je gaat er niet aan dood en ziek wordt je er ook niet van. Dus..
+1Anoniem: 167912
@teaser31 oktober 2018 13:01
Het is nochtans een belangrijke trendbreuk, tot nog toe groeide facebook als kool, nu dus niet meer, en dat is wel degelijk relevant voor de investeerders
Één miljoen (Europese) gebruikers minder op een totaal van 278 miljoen vind ik niet zo bijzonder.
Dat mogen er nog veel minder worden wat mij betreft....
Dat mogen er nog veel minder worden wat mij betreft....
Wat een kleuter reactie.
Wat maakt het jou nou uit of andere mensen wel Facebook willen gebruiken.
Als je zelf geen gebruiker (meer) bent hoef je toch niet meteen andere mensen het gebruik van het platform te misgunnen.
Je voelt je volgens mij lichtelijk aangevallen?
Jij begint al gelijk over "meteen andere mensen het gebruik van het platform te misgunnen", maar dat was helemaal niet wat ik met mijn reactie bedoelde :+
vreemde stats trouwens.. ik had verwacht dat de US+canada groep groter zou zijn dan van Europe..
vreemde stats trouwens.. ik had verwacht dat de US+canada groep groter zou zijn dan van Europe..
Inderdaad, ik heb het ook gemerkt, volgens mij heeft iemand legenda fout ingevoerd.
ja dat idee had ik ook..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True