DVD prestaties Playstation II getest

Bij 3DRetreat heeft men de Playstation II als DVD speler getest. De nieuwe gameconsole van Sony moest het opnemen tegen een stand-alone DVD speler tevens van Sony. DVD's zijn op de PS2 net zo makkelijk af te spelen als op de stand-alone speler. Gewoon de disc erin en afspelen maar. Van de drie geteste TV's was op slechts één TV de beeldkwaliteit beter bij de stand-alone DVD speler dan bij de PS2. De andere TV's lieten geen merkbaar verschil zien. De geluidskwaliteit was alleen afhankelijk van de gebruikte apparatuur, hier presteert de PS2 dus goed. Een groot nadeel bij de PS2 is de bediening. Deze is vergeleken met DVD spelers echt crap.

The quality was pretty much the same between the PS2 DVD and the Stand alone DVD player with the Mitsubishi and RCA televisions. The Mitsubishi television didn't look as good as the RCA television but it still looked good. The picture was nice and very smooth. No flaws or junky video. You can buy the Playstation 2 and have great gaming and great DVD quality. A stand alone DVD players costs from $200 - $600. I would say the PS2 is great buy and won't be ripped off. If you don't care for gaming, your better off going with a stand alone DVD player at around $200 bucks or even $150 and let it do the same thing for a lower price.

[...] Something that did not please me was the fact the the Playstation 2 does not have many features for running the DVD. It has the basics unlike a stand alone dvd player which has a lot more features. I don't really care about these little things but it's good to have them. Many will not care and others will.

Door Guus Besuijen

Nieuwsposter

19-11-2000 • 22:09

61

Bron: 3DRetreat

Reacties (61)

61
59
25
7
1
30
Wijzig sortering
Mwah.......is dit nieuws? Wat hebben we er in Europa aan als iemand de DVD-kwaliteiten van een Sony spelletjesdoos test op NTSC videostandaard?

Juist, ja, niets dus! Aangezien we hier in Europa PAL (SECAM) gebruiken als video-standaard, en dus de wijze van decoderen nogal verschillend is (denk aan beeldlijnen, synchronisatie, et cetera) is het dus niet mogelijk de hier gemelde resultaten dan ook maar van toepassing te verklaren op de PlayStation zoals 'ie hier verkocht wordt!

Ik wil hiermee overigens niet zeggen dat het hier in Europa allemaal opeens anders zal zijn, maar ik kan 't ook niet uitsluiten! Bovendien zijn de RCA- en Mitsubishi-TV's hier ook al niet ál te gangbaar :)

Ik heb voldoende vertrouwen in Sony om te zeggen dat 't allemaal wel goed zal zitten, maar met deze review is dat nog niet bewezen natuurlijk!


* 786562 Reinaert
Inderdaad NTSC(T) staat nog steeds bij de kenners vorr Never The Same Color (Twice). Dit is vooral leuk te zien bij Live Beelden van bijvoorbeeld de Formule 1 laatst. Je ziet dan dat de ferraries iedere keer een net iets andere kleur hebben (en zo hard rijden ze nou ook weer niet)
Komt nog bij dat PAL sowieso een beter beeld oplevert omdat er meer beeldlijnen zijn dan NTSC. En volgens mij ook ietsje meer beelden per seconden. Maar dat zijn fracties.
Nou eigenlijk heeft PAL minder beelden per seconde (fps) dan NTSC. In Amerika/Japan werken ze met 60 Hz(/fps), in Europa op 50 Hz(/fps)... [daarom zijn PAL versies van console spellen altijd wat trager dan de NTSC versies (tenzij ze de code hebben herschreven - iets wat bijna nooit gebeurt)]

Maar goed, films zijn toch maar 24 fps :D
Het is wel zo dat de interpolatie (naar 50 fps) misschien iets mooier is (t.b.v. artefacten en synchronisatie-problemen), want als je het aantal beeldjes verdubbelt, zit je al heel dicht bij de 50 fps. Voor NTSC moet je een 2,5 factor gebruiken. Moet zeggen dat ik hier nou ik weer niet echt heel erg op thuis ben hoor...
Pal heeft iid meer lijnen, maar het probleem met films (24 fps) naar 50 fps geeft juist een probleem, nl. speed-up, films worden 4% sneller afgespeeld, bij NTSC word er een 3:2 pull down gedaan, 1 frame zie je 3 frames de volgende 2, hierdoor kunnen wel vegen onstaan, maar de film draait wel op dezelfde snelheid als in de bios, bij PAL hoor je geen verschil in geluid (normaal gesproken) door de speedup (pitch verandering)
Op zich heb je gelijk dat een goede NTSC-weergave niet inhoudt dat PAL ook goed wordt weergegeven, maar in elk geval is de DVD-decodering op MPEG2 niveau dus niet geheel bagger.
Zou uit de test zijn gebleken dat de DVD-weergave blokkerig was en veel beelden oversloeg, bijvoorbeeld, dan zou ik er niet veel vertrouwen in hebben dat dit bij PAL veel beter zou zijn...
Over RCA's: ik zit hier in Canada en voor mij komt RCA niet echt over als het supermerk. Het zijn de TV's die je bij Wal-Mart enzo ziet staan, voor de TV's die als het kwaliteitsspeelgoed wordt verkocht kom je hier uit bij Sony, Hitachi en JVC. JVC verkoopt hier in Quebec trouwens ook Mitsubishi's. Wij hebben hier beneden een Mitubishi projectiescherm staan (50", :P) waar een JVC-plaatje op is geplakt.

Over NTSC: ik heb nog niet echt zoiets kunnen ontdekken, terwijl ik best wel F1 kijk. Maar dat zou er aan kunnen liggen dat die races voor mij 's ochtends vroeg waren ;) Mij is in ieder geval geen kwaliteitsverschil opgevallen, maarja, ik heb het ook niet op dezelfde apperatuur bekeken.
Hier een paar redenen waarom de ps2 niet gaat floppen:
1. Het heeft een grote naamsbekendheid bij het "domme" volk. Met dom bedoel ik dus mensen die geen reet van computers weten.
2. Sommige spellenreeksen worden puur voor ps2 gebruikt, bijvoorbeeld tekken.
3. Metal Gear Golid 2 gaat kont schoppen, dit weet je als je deel 1 hebt gespeeld. Ik stond eerst ook te kijken van fuck, wat is dit lelijk, maar die gameplay :9
4. Het is backward compitable met ps1, dus je kan gewoon nog je oude spellen op ps2 spelen.
5. De hype.

Ik was eerst ook erg anti-playstation, maar nu ik beelden van Metal Gear Solid 2 heb gezien zit ik te twijfelen of ik hem koop.

oh en pakradja, een videospeler is toch ook geen videospeler? Moet jij eens een videoband afspelen op een videorecorder van 10 jaar geleden, en op 1 van nu.
Engage!
Anoniem: 5501 @pica20 november 2000 09:38
Beetje jammer voor de PS2 dan dat Metal Gear solid 2 ook voor de X-Box uitgebracht gaat worden... en dat is niet het enige spel wat van ps exclusive ook voor de xbox wordt. Ik geloof dat zelfs konami naast PS2 titels xbox titels gaat maken.
Ik geloof dat zelfs konami naast PS2 titels xbox titels gaat maken.
1 keer raden wie metal gear solid 2 uitbrengt.. juist.

2 natuurlijk gaan ze ook op andere consoles spellen uitbrengen.. ze hebben zelf geen console en proberen zo veel mogelijk geld te pakken met grote consoles..
Anoniem: 8423 @pica20 november 2000 09:00
Ik was eerst ook erg anti-playstation, maar nu ik beelden van Metal Gear Solid 2 heb gezien zit ik te twijfelen of ik hem koop.
Dus jij gaat fl 1300,- + betalen om één spel te kunnen spelen? :?

Overigens heb ik ook geruchten gehoord dat de ècht goede spellen voor de Playstation 2 nog even op zich zullen laten wachten. Dat ding schijnt nogal moeilijk te programmeren te zijn. :(
Dus jij gaat fl 1300,- + betalen om één spel te kunnen spelen?
1149 voor de console, 150 voor een spel.. laat die '+' maar weg dus.. en tegen de tijd dat mgs2 uitkomt is de ps2 allang in prijs verlaagd..
Dat ding schijnt nogal moeilijk te programmeren te zijn
onzin. het ding bestaat net, het gebruikt een eigen instructieset, etc etc.. je weet blijkbaar niet hoe het gaat met consoles; de latere spellen zijn beter omdat de spellen bedrijven dan de truukjes van het programmeren op een console leren.. dat was ook al zo op homecomputers als C64 en msx..
Anoniem: 14322 @pica20 november 2000 10:02
3. Metal Gear Golid 2 gaat kont schoppen, dit weet je als je deel 1 hebt gespeeld. Ik stond eerst ook te kijken van fuck, wat is dit lelijk, maar die gameplay
metal gear 1 was inderdaad een geweldig spel dat in 1987 op de msx werd uigebracht, maar ik neem aan dat je deel 3 'metal gear solid' bedoeld..
Je hebt gelijk dat het het derde deel is van de metal gear serie. Maar idereen weet wat er bedoeld wordt met metalgear 2: het vervolg van metal gear solid op de psx. Toen de psx versie uitkwam werd die niet als versie 2 geintroduceert maar als metal gear solid op zich. De verwarring is op een bepaald niveau te vergelijken met de starwars triliogie daar weet men ook niet meer wat nu starwars 1 is. Deel een wordt daar opeens deel 4. get the picture ? :*)
Als ik eerlijk mag zijn, IK vind de kwaliteit helemaal bagger van de PSX2. Ik was in Antwerpen afgelopen maand. Bij een preview van de PS2. Wat ik daar zag, waren blokjes blokjes...
Dus ik naar die persoon gelopen... En die zei dat het kwam omdat het een japanse machine was..
Nou je kan me veel vertellen maar volgens mij zit er geen verschil in de kwaliteit van de dvd waar je ook bent
De Japanse PS2 heeft nog software matige DVD en de Europese/Amerika uitvoeringen hebben hardware matige DVD playback, dus het kan kloppen dat je niet echt goed beeld zag op die Japanse PS2!

Maar ik hou het wel bij mijn PC, Dreamcast en de standalone DVD ;)

Die PS2 gaat zwaar floppen :o
Is helemaal niet waar wat je zegt. De Playstation 2 doet altijd al hardwarematige MPEG2 playback. Het enigste verschil tussen de Japanse en de US en EU Playstation 2 is dat de codec niet meer op de memorycard van de machine worden opgeslagen, maar op een Flashrom die in de nieuwe versies van het ding zit ingebakken. De codec is gewoon een software laagje dat tegen de MPEG2 chipset zegt wat hij moet doen.
Mij lijkt dat ie echt niet gaat floppen. Als je nog geen DVD speler hebt (hoeveel % van NL heeft een DVD speler??) en je wilt games spelen, dan is deze PS2 een leuk alternatief voor een PC/PSone met stand-alone DVD speler. Ik wil er best een hebben, maar dan moet ie wel met m'n Pronto (afstands bediening) bestuurt kunnen worden.
Zou wel goed mogelijk kunnen zijn, want bij de jappanse PS2 moet je er een memory card in doen met een of ander afspeel progje, daar zijn veel problemen mee geweest daar, moest je de memory card steeds flashen.
En hebben ze dus bij de US en EU versie dat er standaart ingebakken.
Wat heb je nu aan zo'n test ? Je koopt de PS2 om games mee te spelen, de DVD optie is leuk maar bijzaak. Je kunt het ook niet zien als, "ik koop een DVD speler met PS2 optie" omdat hij daarvoor veel te duur is. Maar das mijn mening ;)
Ik zie het gewoon als een manier van sony om de te hoge prijs van de ps2 wat te rechtvaardigen.

Kijk pappie, je kan er ook dvds mee afspelen !!

Dat ze dat uiteindelijk niet goed implementeren.....tja wat moet je er van zeggen.
Anoniem: 14322 @NiPeng20 november 2000 09:59
Ik zie het gewoon als een manier van sony om de te hoge prijs van de ps2 wat te rechtvaardigen.
de oude playstation kostte bij de release 850 piek.. na een half jaar kostte hij nog maar 300, wat hij nu nog steeds kost. de ps2 kost over een half jaar ongeveer 800 gok ik..

en die hoge prijs; ach, een videokaart voor je pc kost ongeveer hetzelfde als die hele ps2..
Daar zou ik maar niet vanuit gaan als ik jou was. Sony maakt op dit moment erg veel verlies op iedere PS2 unit die ze verkopen, dus ze kunnen de hardware gewoon niet goedkoper maken, zelfs niet over een half jaar. En dan heb ik het nog niet eens over de dramatische beschikbaarheid...
ok ik ben dom qua dvd...........maar dvdplayer is toch een dvdplayer of niet????
De kwaliteit van de speler is dus wel degelijk belangrijk. Mijn nieuwe Sony dvd speler levert een beter beeld en geluid op dan mijn oude.
De kwaliteit van de PS2 schijnt goed genoeg te zijn voor de meeste mensen. Alleen voor de echte freaks is de aanschaf van een standalone een betere keuze.
wat een onzin zeg, je schaft dat ding toch aan voor de spellen en dat je er DVD's mee afspeelt is een leuke bijkomstigheid maar meer ook niet! Ik vind die standalone dingen toch beetje nutteloos als je niet kan opnemen maar goed das een ander zaak ;)
Aangezien de DVD gecomprimeerd digitaal materiaal bevat (MPEG 2), is de kwaliteit van beeld en geluid wel degelijk afhankelijk van de hard- en software waarmee dit "gelezen" wordt. Vergelijk maar eens wat verschillende DVD-spelers.... dan weet je genoeg.
Nog afgezien van de verschillen in bedieningsgemak, of de DVD-speler een Dolby Digital decoder aan boord heeft etc etc etc
ok ik ben dom qua dvd...........maar dvdplayer is toch een dvdplayer of niet????
tja qua afspelen wel, maar qua bediening niet. Als je alleen maar dvds wilt bekijken kun je dan dus beter een crappy dvd speler kopen dan die ps2.
qua afspelen wel, maar qua bediening niet
Da's ook weer niet helemaal waar, ook al zien de meeste het niet, er is wel degelijk verschil in kwaliteit bij het afspelen op verschillende spelers. vergelijk het maar met de cd spelers.
Ik weet niet of het zo is wat je zegt... Want een beetje DVD speler standalone, kost ook al gauw meer als 1000 piek... (jaja, er zijn er ook genoeg onder de 1000 piek, maar die vind ik qua functionaliteit niet goed genoeg) Ik heb geen idee hoeveel zo'n ps2 kost. Maar als je van spelletjes houd EN dvd wilt kijken, dan lijkt me het toch een zeer goed alternatief.
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik het niet zou kopen, want ik speel mijn speeltjes wel op me PC. Maar ik neem aan dat jullie het met me eens zijn als ik zeg dat het voor veel mensen die geen PC hebben, misschien geen goed alternatief is, zeker als ook het DVD gedeelte goed genoeg is voor deze tijd
Is die DVD-speler van de PSX trouwens regiovrij??? Ik ben benieuwd naar de eerste ombouwkitjes om de DVD regiovrij te maken + mogelijkheid om CDR's (m'n oude PSX1 backups ;)) te lezen....
Een Sony regiovrij? Never nooit niet. :( Daarvoor heeft Sony net iets te veel belangen in de platen/entertainmentindustrie. :7

Voor een regiovrije DVD speler kun je beter kijken naar een Yamakawa o.i.d. ;)
Sony Regio vrij?!?! Wrom niet?
Zie ook www.dvdplus.nl
de 1e japanse ps2's waren althans wel regiovrij...

en er zijn trouwens al verschillende chips om dat ding regiovrij te maken en voor de 'backups' etc.
Qua controls zal het allemaal wel meevallen want er komen afstandsbedieningen voor de PS2, en dan ga je volgens mij wel richting het gebruiksgemak van een 'normale' dvd speler.

Vrijdag kan ik dan eindelijk zelf testen hoe het allemaal werkt!
Het wordt toch steeds moeilijker om regio1 dvd's te bestellen via amazone en dergelijke, veel film maatschapijen stappen over op Enhanced Region Code (E-RC) die maakt het onmogelijk om op je dvd speler die alle regios speelt zo'n dvd te bekijken, MGM is er al mee begonnen en de DVD The Patriot is al voorzien van E-RC, daar kwam ik dus achter toen ik deze DVD binnen kreeg. Ook op de pc die ik heb met een encore werkt deze niet. dus wees gewaarschuwd!
Deze DVD's kun je toch wel afspelen als je handamtig je speler op een bepaalde regio insteld?
Als jij een speler hebt die op Regio 0 is gezet dan werkt ie niet. Maar als jij hem op regio 1 zet zo die gewoon moeten werken. Idem voor de PC (ik meen met het proggie Region selector)
Goede review. NOT :P
Hij vertelt niet eens welke stand-alone dvd speler hij heeft gebruikt. Ook zegt hij dat de beeldkwaliteit 'awesome' is en waarom is het dan 'awesome'? Wat bedoelt hij met 'awesome'? En is hij gesponsord door Monster Cable ofzo?
Je hoeft alleen het nieuwsartikel hierboven te lezen, er staat even veel in als in de hele review. :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.