Xiaomi presenteert Mi Box S met Android TV

Xiaomi heeft de Mi Box S gepresenteerd, een settopbox met Android TV. Ten opzichte van de vorige Mi Box heeft het nieuwe apparaat een kleinere behuizing, een nieuwe Android-versie en ondersteuning voor Google Cast en Assistant.

De Mi Box S is iets kleiner dan zijn voorganger, met een grootte van 9,5x9,5cm en een dikte van bijna 17mm. Ook is hij iets lichter geworden. De soc is nog altijd een niet nader genoemde quadcore-processor met Cortex A53-kernen, bijgestaan door een Mali 450-gpu van ARM. Dat zijn dezelfde karakteristieken als bij de vorige Mi Box uit 2016. Net als de vorige versie zit er 2GB ddr3-geheugen in en 8GB aan emmc-opslag.

De ondersteuning voor beelden is dan ook hetzelfde: de Mi Box S kan op 4k-resolutie streamen met hdr. Bovendien heeft de afstandsbediening nu een Assistant-knop en Netflix-knop erbij gekregen. De Mi Box S komt vooralsnog alleen uit in de Verenigde Staten, bij winkelketen Walmart. Daar kost de settopbox 59,99 dollar.

Xiaomi Mi Box SXiaomi Mi Box SXiaomi Mi Box SXiaomi Mi Box S

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

10-10-2018 • 17:25

100

Submitter: JDL15

Reacties (100)

100
95
61
2
1
15
Wijzig sortering
De soc is nog altijd een niet nader genoemde quadcore-processor
@arnoudwokke Ik je bijna een lmgtfy-link sturen, het is letterlijk de tweede hit als ik 'Mi Box S soc' google...

Anyway, dan komen we erachter dat de SoC een Armlogic S905X-chip blijkt te zijn. Met een keurig speclijstje op de site:
  • CPU: Quad-core 64-bit ARM® Cortex™-A53
  • GPU: Penta-core ARM® Mali™-450
  • Video Processing:
    UHD 4K 60fps HW decoding, supports multiple formats including H.265/VP9 10-bit, H.264 and AVS+
    HDR10 and HLG HDR processing
    FHD 1080p 60fps HW encoding, supports H.264
  • Video Interface: HDMI 2.0 and CVBS output
  • Audio Interface:
    S/PDIF, I2S and PCM input and output
    Stereo analog output
    Digital stereo MIC input
  • Security: Supports secure boot and secure OS
  • Ethernet: 10/100M MAC+PHY
  • IP License (Optional):
    Dolby Digital, Dolby Digital Plus
    DTS Digital Surround, DTS HD, DTS Express
    Real, DivX HD
  • Process: 28nm HKMG
  • Applications: OTT/IP STB, Smart TV dongle, Smart home

[Reactie gewijzigd door Balance op 1 augustus 2024 02:53]

Ethernet?
Ik dacht even dat er toch een upgrade zou zijn toch de huidige. Maar er lijkt geen ethernet poort te zijn.
Daar heb je usb adapters voor. Werkt prima.
Dat snap ik ook.

Maar daarmee is het nog geen eigenschap van het apparaat toch? De lijst hierboven is misleidend.

Tenzij er al een dongle wordt meegeleverd wat ik niet vermoed.

@Tim: je hebt gelijk ;)

[Reactie gewijzigd door procyon op 1 augustus 2024 02:53]

De lijst hierboven zijn ook de specs van de SoC, dat Xiaomi dit niet toepast is een ander verhaal.
Ah, ik zie wat je bedoelt, sorry :)
Wat is nog de toegevoegde waarde van de (duurdere) Chromecast Ultra? Deze box ondersteunt ook Google Cast en (als ik het goed heb) ook de VP9 codec voor 4K60HDR video’s.

Zat klaar om de Chromecast Ultra te bestellen puur voor YouTube 4KHDR video’s (helaas ondersteunt de AppleTV 4K dit niet vanwege de VP9 codec). Maar nu wacht ik wel op dit kastje...

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 1 augustus 2024 02:53]

Ik ben een half jaar geleden juist overgestapt van de Mi Box naar Chromecast Ultra om de volgende redenen:
- Cast functie op Mi Box werkt niet zo probleemloos als op Chromecast zelf;
- Mi Box werkt niet goed samen met Google Home (CEC);
- Mi Box heeft regelmatig standby problemen waardoor de stroom eraf moet voor restart;
- Mi Box zorgt ervoor dat HDMI CEC niet meer optimaal werkt in combinatie met soundbar.

Met de Chromecast Ultra werken alle bovenstaande punten uitstekend.

Ik was in de veronderstelling dat ik Kodi veel zou gaan gebruiken maar dit was maar van korte duur. Praktijk wees uit dat ik eigenlijk alleen Netflix en Youtube gebruik. Esthetisch vind ik het juist handig dat de Chromecast geen extra afstandbediening heeft. Perfecte integratie heeft met zowel Google home, LG tv (CI+) en Bose Soundbar. Hierdoor heb ik dus maar 1 afstandbediening (LG magic remote) nodig en werken alle aparaten goed samen voor zowel video als audio output. Deze combinatie en de perfecte integratie maakt dat ik de User Experience van de Chromecast Ultra beter vind dan van de MI box.

Simplink - ARC- CEC - Chromecast Ultra

[Reactie gewijzigd door Mvsboy op 1 augustus 2024 02:53]

Ik heb idd ook het standby probleem. Volgens mij gebeurd dat als je de box een langere tijd uit hebt gehad.

Ik vind het nadeel van het gebruik van casten dat als je wilt spoelen of pauzeren dan altijd je telefoon nodig hebt. Dan moet je die weer erbij pakken, unlocken, en dan proberen te spoelen wat vaak niet echt soepel gaat en je eigenlijk maar 10s terug wilt ofzo. Dat gaat met de netflix app plus remote van de Mi Box beter.
Ik vind het nadeel van het gebruik van casten dat als je wilt spoelen of pauzeren dan altijd je telefoon nodig hebt. Dan moet je die weer erbij pakken, unlocken, en dan proberen te spoelen wat vaak niet echt soepel gaat en je eigenlijk maar 10s terug wilt ofzo. Dat gaat met de netflix app plus remote van de Mi Box beter.

Via de CEC, Simplink in het geval van LG, kan ik gewoon play/pauzeer en spoelen op chromecast/netflix doen met de afstandbediening van de tv. Overigens gebruik ik voor spoelen vaak een spraakopdracht aan de google home mini.
CEC zou ik idd een keer kunnen proberen. Ik heb idd een keer met de Home iets gezegd als fast forward 30 seconds ofzo en dat werkte. Toch nog maar eentje erbij kopen voor boven bij de Mibox.

Al schijnt het zo te zijn dat nu met Oreo de Assistant te benaderen is via de Mi remote!
De mijne doet het echter niet meer nadat ik hem heb laten vallen dus ik heb het niet kunnen testen :(
Thanks! Ik ga dan idd voor de Chromecast Ultra. Ik gebruik het puur voor YouTube en Netflix via Google Home Mini. Ik heb een AppleTV 4K met Infuse Pro voor al mn films en serie, dus de Box zou ik puur gebruiken voor Casten.
Ik heb beide ook mogen proberen en ben gebleven op mijn Mi Box 3s. Casten heb ik nog geen problemen mee ondervonden. En gek genoeg werkt CEC bij mijn apparaten ook prima. CEC problemen zijn er vooral door brakke implementaties van fabrikanten. TV beneden werkt niet goed, eigen TV boven wel etc.
Wat bedoelt u precies met Standby problemen? Dat hij niet op Standby gaat? Want dat herken ik niet.
Misschien dat je een chromecast makkelijker achter je tv kan verbergen? Deze moet je vasttapen of in/op een kastje leggen. Weet ook niet of deze genoeg heeft aan de power van de USB poort in je tv. Als dat je niks scheelt was de originele mi box al een betere keus dan de chromecast ultra.
Er zit bij de Chromecast toch ook een adapter ? Vooral bij 4k trekt je usb dat niet. Bij de Mi Box zit een 2.1ampere adapter trouwens.
Dat durf ik niet te zeggen. Heb een gewone chromecast en daar zit inderdaad een adapter bij, maar hij zit gewoon in de usb poort van mijn tv. Nadeel is dan wel dat hij uitgaat als je tv uit is.
Gebruiksgemak (plug & play) en langdurige ondersteuning is ook wel iets waard, vind ik. Zo gebruik ik sinds de release van de eerste generatie Chromecast die dongle zonder enig probleem, tot op dag van vandaag. Dit ondanks vrijwel dagelijks voornamelijk voor Netflix en YouTube video's. Het feit dat gisteren de derde generatie is aangekondigd, waarbij de lage prijs blijft gehandhaafd, veranderd daar niets aan. Bovendien neem je zo'n dongle iets handiger mee op reis dan een settopbox. Ik ben wel met jou eens dat het prijsverschil met de 4K variant erg groot is.
Heb je het over de Mi Box, Chromecast Ultra of AppleTV 4K?
Op mijn s905x box met LibreElec werkt x265 deels. 10bit 720p werkt wel, 10bit 1080p niet. SoC trekt het niet. 1080p 8bit x265 werkt wel prima. 4K x264 HDR werkt ook prima.
Dankje. Jammer net niet dus.
4k HDR is altijd x265 HEVC
Je hebt gelijk. Dat trekt hij dus wel. 10bit echter niet.
Dat heeft enkel te maken met de VP9 codec :) Dat de AppleTV 4K er hardwarematig in staat is weet ik wel ja: met Infuse Pro speel ik 50GB Bluray rips in 2160p met HDR zonder slag of stoot (x264/265 zonder problemen).

Maar 4K via YouTube kan enkel dmv VP9 codec, vooralsnog ondersteunen alleen select Android TV’s, de Chromecast Ultra en de Nvidia Shield TV dit codec. De AppleTV zal dit nooit gaan ondersteunen gezien Google vs Apple.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 1 augustus 2024 02:53]

Die is er al zie: https://en.wikipedia.org/wiki/AV1
Dacht zelfs dat Youtube deze recent ook door gebruikers laat testen zie: nieuws: YouTube test gebruik AV1-codec voor video's

[Reactie gewijzigd door faultier op 1 augustus 2024 02:53]

Weet iemand of de ziggo Sport go app ook op zo'n Android TV box goed werkt?
Er zit een Chromecast in, dus je kunt hem via je telefoon dan er naartoe casten. Dat geeft hetzelfde resultaat toch?
Ja dat klopt, ik heb momenteel een 4k Chromecast en dat werkt zeker goed.

Ik zoek alleen een "totaal" oplossing zodat ik zonder een tablet kan werken. Dus alles in 1 product. Netflix, KIJK, Ziggo Sport app en eventueel NPO streaming. Dan kunnen alle losse kasjes vervangen worden voor 1 apparaat.
Casten en Apps in een box zou fijn zijn. Hoop zelf dat de ondersteuning van DRM door Kodi een duw in de goeie richting gaat geven.
Op dit moment: NEE, werkt niet.

Ik kreeg hem niet geïnstalleerd, waarschijnlijk omdat Android TV niet ondersteund wordt erdoor.

Maar, misschien dat via de browser er wel naar kan kijken. Heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd.
Bij mij op de shield werkt het wel, maar je hebt wel een air mouse nodig
Shield heeft nu ook een handige app: Shield TV. Kan je nu makkelijk gebruiken icm Ziggo App
Nee, werkt maar half. Ziggo go is gemaakt voor touchscreens, dus je kunt de app nauwelijks bedienen. En de UI is zijwaarts. Gelukkig is ziggo wel bezig met een "android tv" versie, maar dat kan nog even duren.

Ik kijk nu via de browser (chrome) en een kleine draadloze muis voor bediening. Werkt prima, kwaliteit is wel minder dan wanneer je via chromecast kijkt. Maar nu kun je tenminste terugkijken.
Enig idee hoe de performance hiervan is vergeleken met een Shield? Die laatste heb ik nu en ben ik zéér te spreken over, maar als een dergelijke Xiaomi van 25% van het geld ook goed mee kan komen met het afspelen van H265/HEVC content in Kodi, is dit wel heel mooi.
Ik heb ze beiden (2017 model van de Shield en 2016 model van de Mi Box), en ja, de Shield is duidelijk sneller.
Maar ik heb ook op de Mi Box nog nooit problemen gehad met Kodi.
Ik meende wel eens gelezen te hebben dat videos op Kodi niet in 4K afgespeeld kon worden op de Mi Box.
Eigenlijk werkt het allemaal wel prima zolang je er geen games op gaat spelen.

[Reactie gewijzigd door MarnickS op 1 augustus 2024 02:53]

Met steam link kan je er volgensmij prima games op spelen toch?
Jawel en de middenklasse native games draaien ook allemaal goed.

De Nvidia heeft alleen een veel betere gpu en draait ook de zwaardere games. Zou fortnite op Android tv uitkomen dan zou deze waarschijnlijk prima draaien op de shield en totaal niet op de mibox
4K werkt zekker wel met de Mi box/kodi app. Alleen zou het niet aanraden als je van vloeiende beelden houd. Tenminste de 4k beelden die ik er tegenaan gooide vond ik een stuk vloeiender eruit zien bij mijn lg tv zelf dan als ik het via mijn mi box speelde.
Zelf heb ik de mqpro en deze heb ik voor geprogrammeerd met bepaalde APK en ik kijk nu alles wat er aangeboden word op de t.v box via terrarium en kijk daar ook 4 k films mee.
Toevallig gisteren Where to Invade Next (1080p BluRay 5.1Ch x265 HEVC) probleemloos gekeken.
Mijn ervaring is dat de Mi Box geen 10K H265 soepel kan afspelen. Overigens verder uiterst tevreden met de box. Vlotte UI, retestabiel, onfeilbare afstandbediening en gewoon Android TV. Enige dat mist is een betere SOC voor soepel uitvoeren van zware decodingtaken en een ethernetpoort (al kun je die wel verbinden via USB)
Ik gebruik Android TV alleen voor Netflix, Youtube, Plex, NLZiet en buitenlands IPTV.
Met deze apps merk ik geen verschil in performance tussen mijn Shield PRO (2017) en Mi Box3 int (van Alie)
Toch zijn er wel wat versdhillen. HDMI-CEC lijkt op de MiBox minder/niet goed te werken. Hij kan nog wel mijn reciever en TV uitzetten, maar doorsturen van volume control zit er helaas niet in.
Een ander groot nadeel is, dat de Mi Box 3 niet aan mode switching doet. Dus 24p content zal ie gewoon op 50 of 60hz uitsturen. Vervelender wordt het met 50hz content op 60hz, je moet dus iedere keer handmatig switchen.
Tja wat mij beteeft veel te duur voor minder als de helft heb ik op aliexpress een box met betere hardware specs.
Maar dan loop je wel risico op extra kosten (btw + inklaring), en via EU warehouse betaal je vaak fors meer. Ik vermoed dat als deze box ook op AliExpress verkocht gaat worden hij minder als de genoemde 60 dollar zal kosten.

Ik zie die AliExpress boxen ook wel eens in webshops voorbij komen en dan kosten ze ook ineens het dubbele tot drievoudige (s905x etc.).
Ach zepfs dan is het meestal nog goedkoper. Daar moet je gewoon rekening mee houden. En ja er zijn heel veel aliexpress resellers die gewoon 50% winst pakken en de malle nederlanders kopen er volop.
Zag laatst items die letterlijk 80 cent kosten op ali en die ze hier verkopen voor 13 euro en verzendkosten er bovenop... Dan ben je toch niet goed snik. Net als veilingsites waar items coor meer verkopen dan dat ze in de winkel kosten en dan moeten er nog veilingkosten en btw bovenop ook.
Of een Chromecast, op de assistant na kan je voor zover ik weet hetzelfde. Je hebt alleen een telefoon of tablet nodig.
Daar kan je geen apps op installeren en naar je tv streamen lijkt mij.
Je kan natuurlijk je tel. Gebruiken maar dat is niet voor iedereen wenselijk.
Maar dan heb je geen 'Android TV' met officiële ondersteuning voor bijv. Netflix (dus geen restricties op de resolutie) en andere apps die bedoeld zijn om op een tv met afstandsbediening te werken.
Wat voor ondersteuning zoek jij? Je kunt rechtstreeks vanaf je telefoon aansluiten op televisie dmv mhl en dan heb je HD, 1920x1080.

En newsflash, Android werkt prima met Bluetooth muis 😉 Keyboard doet het ook prima op.


Een kastje is leuk, maar zeker geen noodzaak, en Android-tv heb ik eigenlijk nooit helemaal begrepen.
Voor zover ik weet hebben niet alle mobieltjes WideVine L1 dus is HD 1920x1080 weergave van aangeboden content zeker geen garantie.

Bovendien is het aansluiten van je mobieltje niet altijd gewenst/handig. Immers, speelt hij via MHL iets af wordt bijvoorbeeld tussentijds iets opzoeken of een telefoongesprek voeren wel erg lastig.
Android-tv heb ik eigenlijk nooit helemaal begrepen
Nou, het is eigenlijk bijna een zegen. Eindelijk een soort van universeel media platform waar alles bij elkaar gaat komen. Live-TV, radio, Youtube, IPTV, Plex, games (ook retro-gaming!) en ondersteuning voor DRM on-demand apps zoals Netflix, Videoland, NLZiet enz.enz. (binnenkort Ziggo GO)
En dat allemaal in 1 device, van een paar tientjes.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 1 augustus 2024 02:53]

Ja maar die draait niet op Android TV
Er zijn genoeg boxen die wel Android TV draaien.
Nou, vertel ? ;)
Die paar die ik gevonden kreeg, waren juist flink aan de prijs.
Sowieso vind ik het al lastig zoeken, want zodra je zoekt op AndroidTV (met en zonder spatie of min teken) krijg je voor 99% de bekende Android Tablet doosjes te zien.
Alles wat aangeduid wordt met Android 7.1 is Android TV 7.1 (en dat geldt al vanaf v6).
Dus zo moeilijk is het niet, en de prijzen daarvan beginnen rond de 25 euro (vaak de 1GB/8GB versies, en vanaf 30 voor de 2GB/16GB varianten, ofwel vergelijkbaar met deze Xiaomi Mi Box S, want de interne hardware is eigenlijk overal wel bijna gelijk, de behuizing is wat meestal verschilt, en nu dan ook de standaard meegeleverde Android TV, alhoewel die boxen met 7 ook te upgraden zijn naar 8 als je rond kijkt).

Overigens is die Xiaomi Mi Box S al via gearbest gewoon te koop, best wel prijzig (vanaf 60 euro met gratis verzenden).

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 1 augustus 2024 02:53]

Ik snap niet wat je hier probeert te zeggen. Android TV is een andere distro en staat in principe los van Android zelf.
Alles wat aangeduid wordt met Android 7.1 is Android TV 7.1 (en dat geldt al vanaf v6).
Dus zo moeilijk is het niet
Ik zal je toch weer moeten vragen om een bron hiervoor.

Voor zover ik kan vinden is Android iets anders dan Android TV. De X96 (die "Andorid" ready is) praat nergens over "Android TV" ook de screenshots lijken niet op hoe Android TV eruit hoort te zien.

Ik zou dus erg uitkijken met welke box je goedkoop wil kopen. Zeker als je 4k netflix en youtube wilt kijken.
In order to support 1080p HD resolution for video streaming apps like YouTube and Netflix, a manufacturer has got to be Google certified in one of the Widevine DRM (Digital Rights Management) levels.
. Dat een fabrikant zegt dat ze 4K output ondersteunen zegt niks over Google-certified. Voor Netflix is het zelfs nog moeilijker.

Als je een box wilt hebben met écht Android TV OS erop, dan is volgens mij deze lijst vrij compleet.
Dit is dan ook de prijs die Walmart ervoor vraagt. Dat wordt ongetwijfeld minder als die deal afloopt.
Ja, maar niet met officiële 4K Chromecast functionaliteit of HDR ondersteuning.
Bij ali.express komt ie vast ook wel :)
In het begin vaak dat bruine kartonnen verpakking :+ had hem ook zo gekregen. Maar na enkele maanden had je de normale verpakking.

Daarnaast vraag ik me af of KODI in 4K eindelijk kan afgespeeld worden? Want met de huidige was de chip niet ondersteund waardoor KODI moeilijk deed.
Ziggo is ook al bezig met testen van ziggo go app voor android tv,binnenkort iedereen tevreden.Enigste nadeel dat je niet kan vooruitspoelen tijdens reclameblok.
Die zijn ze echt al heel lang aan het testen, zit weinig haast achter volgens mij.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen casten naar een Chromecast en een dergelijk boxje? Wil me graag eens inlezen in deze apparaten.
Niets, want de chromecast functionaliteit zit er bij dit kastje al ingebouwd. Werkt dus identiek.
Het verschil zit em in het OS, deze draait Android TV, met alle voordelen van dien. Voor mij is dit lokale content van op een externe HDD kunnen draaien met Kodi.
Dank jullie wel voor je reactie. Ik gebruik mijn Chromecast eigenlijk alleen voor Netflix / YouTube dus dan is er voor mij geen meerwaarde.
Je kunt niet echt van een settopbox spreken, omdat er geen aansluiting aanwezig is om te koppelen aan een provider. Geen internet poort of coax aansluiting. Persoonlijk vind ik het meer een mediaspeler, waarop apps geïnstalleerd op kunnen worden zoals Apple TV. Ik weet dat er settopboxen bestaan waarop Android TV draait, met daarin een app om TV te kunnen bekijken. Het signaal word dan via coax of internet kabel "binnengehaald". Deze settopboxen worden vanuit provider uitgedeeld aan klanten.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 1 augustus 2024 02:53]

Koop een ugreen USB-ethernet adapter en klaar.
Meteen settopbox ??
Ik heb die ugreen adapter ook draaien op mijn huidige mibox, werkt als een zonnetje.

Ik heb begrepen dat binnenkort de NLZiet app uitkomt voor Android TV, en Netflix en YouTube hebben al goede apps (4k). Dus van mij mag je het een settopbox noemen. Vreemd dat jij geminned wordt en Xieoxer geplussed.

Verschil tussen settopbox en media box is rap aan het verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door nevyn67 op 1 augustus 2024 02:53]

Je bedoeld bijvoorbeeld de Amiko A4 of A5. Die hebben coax dvb-c en/of dvb-s.
Ik heb er één op mij Ziggo. Draait prima.
Maar die heeft geen Android TV, maar gewoon Android. Mijn ervaring is dat een tv zonder touch, en dus prutsen met afstandsbediening met Android weer niet lekker werkt.
Een Android TV box met dvb-c en cardreader zou inderdaad top zijn.
De interface van de A4 en A5 is prima. Inderdaad geen Android TV. Maar wel prima bruikbaar.
De vorige versie (2016) heeft trouwens ook al ondersteuning voor Google cast (de inleiding doet vermoeden alsof dat pas bij deze nieuwere versie kan)

[Reactie gewijzigd door Tyranium op 1 augustus 2024 02:53]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.