Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'WhatsApp werkt aan donkere modus'

WhatsApp werkt aan een donkere modus voor zijn populaire chatapp. Dat claimt de site WABetainfo. Het zou niet de eerste grote app zijn die een dergelijke modus introduceert, onlangs gebeurde dat nog voor YouTube op Android.

Het Twitter-account van WABetainfo meldt dat WhatsApp een donkere modus in ontwikkeling heeft. De site geeft geen details, maar schrijft alleen dat dit blijkt uit 'een groot aantal geheime verwijzingen in recente updates'. Het is daarom onduidelijk in welk stadium de ontwikkeling zich bevindt en op welke termijn de modus mogelijk beschikbaar komt voor gebruikers. WABetainfo is een site die zich onder meer toelegt op het verkrijgen van informatie over nieuwe WhatsApp-functies door bètaversies te analyseren.

Een donkere modus is in steeds meer apps te vinden; een van de meest recente toevoegingen van de functie vond plaats in de YouTube-app voor Android. Ook macOS 10.14 en de Outlook-site vallen onder recente toevoegingen. WhatsApp-alternatief Telegram beschikt al langer over een nachtmodus, die gebruikmaakt van een donker kleurenpalet met witte tekst.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

14-09-2018 • 20:08

177 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (177)

Wijzig sortering
Ben benieuwd, vind een donkere modus bij apps als keuze vaak wel prettig.
Alleen jammer dat ze dan vaak donker grijs oid gebruiken en geen echt zwart. Wel zo mooi op een oled.
Dat ze voor donkergrijs ipv zwart kiezen, is een heel goede reden voor. Donkere modus is prettig voor wanneer je in het donker de applicatie wilt gebruiken, zoals 's nachts. Elk lichtpuntje, hoe groot of hoe klein, valt dan extra goed op. Ook op een scherm. Zwart scherm met witte letters is nog steeds een hoog contrast (sommige mensen krijg hier juist koppijn van) net als dat je zwart tekst op een witte achtergrond plaatst. Je wilt dus de impact van het licht inperken. Dat kun je doen door het contrast te verlagen in de gebruikte kleuren. Donkergrijze achtergrond en lichtgrijze tekst is dan waar vaak voor gekozen wordt. Dit leest veel rustiger voor je ogen.
En dit maakt het gebruik op oled JUIST heel lastig. Met OLED kun je héél goed zelf het benodigde contrast regelen door middel van je schermhelderheid.
Als de app echter een niet-zwarte achtergrond heeft, is het contrast een vast gegeven wat je niet meer aan de omstandigheden kunt aanpassen. Zit je in een lichte omgeving en heb je veel contrast nodig, zie je vooral de achtergrond oplichten. Zit je in een donkere omgeving, heb je de keuze uit haast onleesbare letters of een giga bak licht in je gezicht waar je niet op zit te wachten.
Alleen WhatsApp wordt niet alleen op OLED gebruikt en dus zullen ze kiezen voor een oplossing die ook op niet-OLED schermen prima werkt. ;)
Voor LCD geldt grotendeels het zelfde. Ook daar kun je prima je contrast regelen dmv schermhelderhied, MITS de achtergrond zwart is.
Alleen voor het energieverbruik maakt het met LCD schermen niet uit, maar daar was ik nog niet eens aan toegekomen om over te beginnen.
Zwart met lichtgrijze letters dan
Tsja, ook geen verkeerde keus vind ik zelf. Wel erg prettig dat ze eindelijk een donkere modus gaan uitbrengen. De kleurcombinatie (zwart-grijs of donkergrijs-wit) maakt me niet zoveel uit eigenlijk. :P :P
Grijze tekst met een zwarte achtergrond leestdan toch zo goed als hetzelfde, maar is significant zuiniger op OLED.
Soms denk ik dat ze niet snappen wat een "dark modus" betekent. Misschien moet het hernoemd worden naar "slightly darker modus".
Klopt maar er is één bijkomende zaak. En dat is de reden waarvoor de meeste - oudere - mensen liefst op lichte schermen werken. Bij een - te - donker scherm gaat je pupil open staan. En dat betekent een enorme verhoging van de lensfout in je oog waardoor de contrasterende lichte puntjes al gauw uitgesmeerd worden. Onscherp waargenomen dus, die witte tekst op donkere achtergrond, zeker als je al een beetje bijziend of verziend bent. Misschien nog een bril of lenzen erbij en de lensfouten stapelen zich op.

Applicaties zoals Visual Studio van Microsoft gaan default op donkere achtergrond met een zeer mooi kleurschema. Sexy en functioneel tegelijk. Maar na één dag werken op default en dan één dag werken op het lichtste thema, ook met functionele kleurteksten in de editor, weet ik wel wat het scherpste en minst vermoeiende is.

En uiteindelijk wat gaat er gebeuren met die nachtmodus? Dan kan je nog langer met die onzin bezig zijn terwijl je partner rustig verder slaapt. Nog meer bandbreedte verbruik. Nog meer reclametijd. We change the world. Connection after connection. App after app. Yeah Right!
Persoonlijk vind ik donkergrijs mooier. Ook al weet ik wel dat een puur zwarte achtergrond een minimale winst geeft aan batterijpercentages.
Is meer voor de hoeveelheid licht uit het scherm dat ik liever zwart zie dan grijs (en als ze dan toch een menu aan het bouwen zijn), als je scherm aanstaat gaat je batterij sowieso hard.
Echt zwart (zoals bv W10 gebruikt) vind ik te zwart, dus een lichter zwart vind ik persoonlijk mooier. Zoals het zwart van de donkere youtube bv ;)

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 15 september 2018 10:24]

Ik vind ook dat grijs wel fijn is.
Als je echt zwart gaat gebruiken ziet het er op niet-OLED schermen vreselijk uit. Donkergrijs is al een stuk makkelijker. En als je wilt gaan differentieren moet je allerlei code gaan toevoegen om te detecteren wat voor scherm het is. Dus type toestel opzoeken, lookup om te zien wat scherm die heeft, onderhouden van de database!, kleuren instellen afhankelijk van het toestel. Daar zitten weer een hoop points of failure in.
Of een extra optie waarmee mensen de oled-modus zelf kunnen in-en uitschakelen.
Je kan ook gewoon de mogelijkheid voorzien om 3 thema's te ondersteunen: light, dark & oled black. Dan light het aa' de gebruiker op een keuze te maken

[Reactie gewijzigd door FlaffTweakr op 16 september 2018 12:47]

Veel prettiger dan schreeuwende kleuren inderdaad.
Ik vond vroeger DOS ook altijd prettiger. Immers kijk je in een lichtbak als je naar een monitor kijkt, al is dit bij OLED al minder penetrerend voor de ogen vind ik.
Het kijken naar papier is dus ook anders waarop het licht dus word weerkaatst (diffuus licht dus), dan op een monitor met een zelfde witte achtergrond (alle de commentaar sectie hier) met zwarte letters... waar je nu eigenlijk in gewoon een scherm zit te staren die redelijk maximaal (al zei het beperkt door instellingen van je scherm) licht uit zit te stralen direct je ogen in.
Dan moet je eens de DarkReader extensie voor Chrome proberen. Die werkt doorgaans heel erg goed. Geweldig om geen witte achtergronden meer te hebben waar je ogen pijn van gaan doen. Dus ook op Tweakers.
Helaas nog geen zelfde optie gevonden voor mobile.
Apps die donkere modus aanbieden zijn een zeer goede ontwikkeling.
Waarom moet dit zolang duren altijd? Is het zo lastig?

Youtube heeft het en Spotify is gelukkig al donker. Nu nog Whatapp en iOS.
Het kan lastig zijn. Niet dat het nou technisch gezien een moeilijke klus is maar wel met alles wat er bij komt kijken.

Ik ga niet de discussie aan of de UI nu perfect is maar er zit dus wel een bepaalde gedachte achter met diverse specs over "hoe" iets eruit moet zien. In feite maak je dus een compleet nieuw design erbij die letterlijk op elk gebied ook goed moet zijn. Idem in de toekomst met nieuwe features.
- Qua code wil je de nieuwe style zo toevoegen dat bij een volgende change/feature alles er nog goed uit ziet.
- Wellicht moet er voor alles nieuwe testen geschreven worden
- Zo'n ingrijpende feature (eigenlijk compleet re-design) laat je ook weer goed testen door diverse users
- whatsapp is crossplatform en ze hebben een webclient (dus wellicht nemen ze die ook mee..)
- etc.

Natuurlijk, geef iemand 2-3 uurtjes en je hebt in je eigen CSS heel tweakers in een dark-theme staan. Het verschil is dat als je het écht écht goed wilt doen, er 100 andere factoren bij komen kijken.

[Reactie gewijzigd door Douweegbertje op 14 september 2018 20:29]

Exact hiervoor gebruik je toch de MVC methode ?
Als je doelt op model-view-controller, dat design pattern werkt niet voor Android apps. Het meest gebruikelijk zijn MVP, MVVM en (helaas) de God activity.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 15 september 2018 02:04]

God activity wordt nu juist aangeraden door Google in combinatie met fragments :o

Ik ben nu juist zelf bezig om een WearOS applicatie naar een god activity om te zetten met livedata O-)

Maar inderdaad is de MVP methode (of andere methode) compleet irrelevant aan het onderwerp.
Nou ja, zo verschillend zijn MVC en MVVM nou ook weer niet. In elk geval niet in het doel. Het grootste verschil zit hem in hoe het opgezet wordt, maar uiteindelijk bereiken ze wel allebei hetzelfde.
Een wijziging in het kleurenschema zou ik niet een complete re-design willen noemen.
Ja, je wilt wat usability tests moeten doen om te valideren dat het er ook leuk uitziet, maar alles bij elkaar is het geen rocket science.
We moeten het ook niet moeilijker maken dan het is. Een (in mijn ogen volstrekt overbodige) functie als dat hele stories gedoe, zal ongetwijfeld meer capaciteiten gekoste hebben dan dat een fatsoenlijk ontwerp laten tekenen en een paar hex-waarden aanpassen ooit zal kosten.
wat usability tests moeten doen om te valideren dat het er ook leuk uitziet
Dat is precies wat je niet met een usability test valideert.

Ten eerste gebruik je een usability test niet om te valideren, want die neem je af vóórdat je gaat programmeren.
Ten tweede test je er de *usability* mee. Dus of het er leuk uitziet, is niet belangrijk.
Ten derde doe je niet "wat usability tests". Als je niet weet wat je wil gaan testen, kun je het beter laten.
Ze hebben het voorbeeld al joh. Gewoon een kwestie van kopiëren uit W10Mobile en ze zijn binnen een paar uurtjes klaar. Bij mij is het helemaal donker.
Ik snap dat ook niet helemaal. Structuur en opmaak gescheiden.
YouTube heeft het al heel lang maar gek genoeg is de optie op mijn tablet verdwenen en niet meer terug te vinden. Alsof het weer is weggehaald. Op de PC en telefoon nog wel, heel vreemd.

Whatsapp donker mag van mij ook wel, hoe meer apps het kunnen hoe beter. :)
Heb ik ook zal wel aan de android versie liggen ofzo. Bij mij staat er android 7 LineageOS op
In iOS kun je de kleuren omkeren. Ik heb het gekoppeld aan 3x de homebutton klikken.
Dan word alles “negatief” weergegeven, sommige foto’s op websites ook, maar niet in alle apps. Dus niet helemaal geweldig, maar meestal wel wel ok.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 14 september 2018 20:31]

Dat vroeg ik me ook al af. Toen ik nog websites maakte, had ik in een dag de vormgeving veranderd middels CSS. En als je ziet dat Whatsapp slechts een beperkte user interface heeft, kunnen 2 man (design, test) dit toch in een korte tijd gemaakt hebben. Het klinkt eerder als een marketing uiting van Whatsapp om de markt te peilen.
Je zou inderdaad verwachten dat het niet veel meer werk zou moeten zijn dan een paar kleuren vervangen. Maar misschien zit het systeem wel dusdanig ingewikkeld in elkaar dat juist het kunnen selecteren welke je wil het probleem is. Ik kan me best voorstellen dat ze niet direct rekening hebben gehouden met dat ze uiteindelijk meerdere stijlen willen gebruiken (niet slim, maar ook niet iets waar je altijd aan zal denken).
WhatsApp heeft een eigen (eigenaardig :Y) ) beleid voor updates. Sommige dingen die je nuttig of noodzakelijk vind komen niet of laat. Zaken die WhatsApp nuttig vind komen eerst. En sindsdien is er echt he-le-maal niemand van mijn contacten die de statusfunctie gebruikt maar was dat wél belangrijk schijnbaar.

Daarnaast, wat @Douweegbertje zegt, ik heb van Apple begrepen dat het designtechnisch nog wel wat voeten in de aarde heeft om een darkmode te maken. Je kunt niet zomaar kleuren inverten. Dat ziet er niet uit. Het is wat dat betreft op iOS wel jammer dat iOS 12 geen darkmode heeft, waardoor design guidelines van Apple ook ontbreken en iedereen maar zelf iets doet.
iOS heeft toch een optie dat het licht verandert welke het uitstraalt. Nee het is geen donker thema maar brightness en kleur tinten veranderen wel en dat werkt ook prima. Vind ik. Maar ze zijn er op MacOs mee bezig dus misschien komt het ook nog naar iOS.
Sja whatsapp is al lang zijn leiderspositie kwijt. De enige onderscheidende "feature" die ze nog hebben is de userbase. Technisch doen ze weinig anders dan Telegram en Signal copycatten.
Moet toch even noemen dat ik al tijden enorm tevreden ben met m'n Microsoft Lumia! WhatsApp is al sinds jaar en dag donker! Even als het hele OS. Ontzettend fijn.
Zou Windows dan gefaald zijn om dat het z'n tijd ver vooruit was? (extra point in case: Driving mode zat er ook al jaren in :P)
|:(
I second that! Whatsapp draait al tijden op donkere modus hier. Windows Phone was zeker niet heilig en perfect, maar het liep in een aantal zaken echt wel jaren vooruit.
Zou niet de eerste keer zijn, ze kwamen ook al met een "tablet" uit in het xp tijdperk, veel te vroeg natuurlijk, software was er ook nog niet klaar voor.

Meer hier https://www.techradar.com...cluding-the-wheel-1188743
Naast dat software er niet klaar voor was, was Microsoft dat ook niet. Toen Apple met de iPad kwam had Apple er wel voor gezorgd dat er een aantal key developers waren die er apps voor hadden. Je kunt wel een tablet maken met Windows XP en die de wereld inslingeren en hopen dat het goed komt maar zo werkt het niet. Ik heb destijds die tablet wel eens gebruikt: wat een onding was het.
Zoals zo vaak gezegd wordt: Apple vind het technisch niet uit maar weer er wel een werkbare toepassing van te maken. En dan maakt het dus niet echt uit of je de eerste bent of niet. En als je de lijst op van je link bekijkt is dat best pijnlijk voor Microsoft (zeker als je hun nu ziet; niets van die lijst is nog een product van Microsoft).

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 15 september 2018 11:22]

Je kunt wel een tablet maken met Windows XP en die de wereld inslingeren en hopen dat het goed komt maar zo werkt het niet.
Bij Microsoft werkt het doorgaans wel zo. Microsoft heeft namelijk z'n partners die allerlei coole software bouwen. En met alle conventies en congressen weet MS z'n developers best wel ertoe te bewegen om ook es iets te bouwen voor hun nieuwe kindje. Het probleem was meer dat ze probeerden een full desktop OS te zetten op een apparaat dat een echte touchscreen UI nodig had. Zelfs met een stylus geldt dit. Daarnaast was de juiste hardware er ook niet.

Apple doet het gewoon anders. Die innoveerde niet, maar wachtte het juiste moment af. Het idee hadden ze immers al met een hopeloos keihard gehaalde Newton tablet. Maar dan zetten ze iets in elkaar met hele goeie hardware, maar toch weer met hopeloos achterstallige software. En toen hadden we de iPad. Geen copypaste, geen multitasking, geen camera, geen file manager, geen connectivity, en bovenal geen vrijheid. Alleen een glimmende interface.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 16 september 2018 06:19]

Ik vond WhatsApp op WP wel verrekte onlogisch om te navigeren, maar het donkere thema was wel fijn. Het probleem met WP was helaas dat WhatsApp zo’n beetje de enige noemenswaardige app is die in de store staat :/ Het is best raar dat Microsoft een best okee OS zo ten onder heeft laten gaan, snap die toko echt niet.
Ik wilde eigenlijk posten "Weet je nog, vroeger, toen je in Windows zo'n beetje alle apps een donkere modus kon geven door gewoon zelf alle dingen een andere kleur te geven?"

/ouwezeur ;)
Dan kan nog steeds :)

Alleen werkt het niet met apps die per se hun eigen theme moeten forceren.
Haha, exact wat ik dacht. "Whatsapp is toch al donker?" :p
Zou ook leuk zijn als hij automatisch switched bij zonsop- en zonsondergang :+
Of op iOS als ie detecteert dat Night Shift aan of uit staat (als daar een API voor is.)... Best een leuke eigenlijk om als idee te submitten. :P
* en android

Maar geen idee of daar API's voor zijn om dat uit te lezen.
Lijkt mij wel. Navigatieapps doen dit al sinds ze bestaan.
Op basis van night shift/blauwe licht modus? Waarschijnlijk doel je gewoon op de lichtsensor alleen ging het daar niet om ;)
Ja dat is een fijne optie die in Telegram zit, die je ook handmatig kunt aanpassen als je andere tijden wil, of afhankelijk van de lichtsensor. En dan kan je ook nog selecteren welk thema voor licht en welk thema voor donker, erg fijn allemaal in Telegram. Hopelijk kijken ze dat af :)

[Reactie gewijzigd door ToFast op 14 september 2018 23:37]

Op Android zit het vziw alleen in Telegram X (maar dat is sowieso een veruit superieure versie van Telegram!). En het is natuurlijk ook dat dit de volgende versie van de "gewone" Telegram app wordt.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 september 2018 00:06]

Ik gebruik op mijn telefoon gewoon Nightowl. Maakt het scherm enorm donker en filtert ook het blauwe licht. Wel prettig midden in de nacht, als je nog je alarm wil zetten oid. Kan je ook een tijd aangeven dat het start en stopt.
Maar dan wordt het contrast ook minder. Ik wil juist dat het contrast goed blijft rn alleen het aantal lux omlaag gaat, dat is juist wat een dark mode doet. Heb het ook op YouTube en reddit is fun en dat werkt veel fijner dan het doffe beeld van een dimmer.
Dat is een beetje een tussenoplossing, mijn scherm kan donker zat ook voor snachts, maar alles moet wel leesbaar blijven en de interface niet wit zijn maar zwart.

Daarnaast wil ik die donkere modi ook overdag vindt het veel mooier. Maar dan is een filter er over dus geen oplossing.

Debk dat het ook een hoop uit maakt of je OLED hebt of LCD.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 september 2018 22:57]

Het klinkt misschien vreemd, maar ik wacht al heel lang op Whatsapp in een donkere modus.
Ik ook. Met Substratum zou het wel kunnen, maar dan moet je weer je telefoon rooten of Andromeda gebruiken
Ik ook. Met Substratum zou het wel kunnen, maar dan moet je weer je telefoon rooten of Andromeda gebruiken
Wat is er zo erg aan Andromeda gebruiken? Heb het zelf ook in gebruik, werkt goed.

Nadeel is dat het maar zo lang werkt tot de eerstvolgende app update...
En dan om de twee weken crasht je Whatsapp elke keer als je hem opent. Omdat er een update was en je theme niet meer werkt met de nieuwe update. Moet je de theme er voor Whatsapp weer af halen, wachten op een update van je theme en dan hopen dat hij het weer doet. Anders moet je nog een paar dagen wachten tot de volgende update.

Dit was teminste mijn ervaring met Substratum een jaartje geleden. Was heel leuk en cool totdat het telkens kapot ging. |:(
Is hier al iets aan veranderd?
Neen, heb auto updates daarom ook uitstaan en doe en het weekend handmatig mijn updates. Developer van Swift black is wel altijd super snel dus ik hoef eigenlijk nooit wachten voor een update voor een update van het thema.
Ik zou het eigenlijk fijner vinden om whatsapp (en alle andere afleidende apps) af en toe gewoon uit te kunnen zetten. Maar dan wel m'n telefoon kunnen gebruiken voor m'n chromecast.
Ik zet m'n telefoon al op "niet storen", maar dat icoontje links bovenin is vaak wel te verlijdelijk om toch even te kijken...
Hopelijk komt die optie ook nog eens. Beter voor m'n nachtrust dan een nachtstand :P
Op iOS wordt dat nu mogelijk met schermtijd en nieuwe niet storen functies. Misschien is er een app voor Android die t zelfde regelt?
Ik ben hem nog niet tegen gekomen. Dus mocht iemand iets weten, graag :P
Het is niet heel ideaal, maar in android zou je een app geforceerd af kunnen sluiten in de app-info van de app door op 'nu stoppen' of 'Force Stop' te klikken. Dan krijg je niks meer binnen tot je de app weer opent.

(instellingen -> Apps -> een willekeurige app)
Dat is de botte manier. Een wat simpelere manier via een schuifje (ofzo) zou fijner zijn :P
te vroeg, de vraag niet voldoende gelezen

[Reactie gewijzigd door Raymon1988 op 15 september 2018 09:19]

Je kunt ook de discipline aanleren om gewoon niet te kijken :-) Je bent toch geen slaaf van Zuckerberg?

[Reactie gewijzigd door keenan001 op 15 september 2018 10:03]

Dankzij een bug in de ROM van mijn telefoon heb ik precies dat! :D

Als ik een app afsluit dan is de app ook echt UIT en krijg ik geen notificaties :Y)
Heerlijk als je effe iets rustig wil lezen!

Stiekem ben ik ook bang dat als ik de laatste ROM versie erop zet dat die "functie" verdwijnt dus ik stel het nog effe uit... :+

#It's not a bug, it's a feature!
Alsof dit een hele onderneming is tegenwoordig, sjongejonge...
Ongeveer dezelfde reactie als Brammo85 alleen iets genuanceerder geformuleerd , zullen blijkbaar toch wat problemen kunnen ontstaan met het één en ander, ook bij YT kwam ik wat problemen tegen dat sommige teksten en links onzichtbaar waren geworden.
Als de boel fatsoenlijk gedocumenteerd is hoeft dat geen probleem te zijn. Gewoon een beetje volwassen design-, configuration & test management processen gebruiken.
Dan nog moet het tot ten dode worden getest. Als dingen onzichtbaar of onleesbaar worden, kan het gebruikers kosten. En gebruikers brengen nou juist geld in het laadje.
Had ik vroeger op Windows Phone en later windows mobile ook. ;( Erg prettig.
Ik zit nog steeds op een Lumia 950 met vanaf dag 1 een donkere WhatsApp :)
Was het niet andersom? Windows Phone kwam toch na Windows Mobile? Mijn Touch Diamond II was namelijk een toestel met Windows Mobile 6.5 (echt een zeer slecht besturingssysteem overigens).
Je hebt gelijk, maar bij Windows 10 werd het (weer) Windows 10 Mobile.
Ik nog steeds op m'n Lumia 650 ;) . Zit al in WhatsApp sinds ik dat toestel heb (2016) en waarschijnlijk ver daarvoor al zoals jij aangeeft.
Yup. En Signal heeft het tegenwoordig ook. (Althans, in de iOS beta zit het er sowieso in.)
Zit gewoon 'standaard' in Android app van Signal.