WhatsApp detecteert verdachte links en toont afbeeldingen in notificaties op iOS

WhatsApp heeft zijn app voor iOS een update gegeven. De bijgewerkte client geeft waarschuwingen als de gebruiker verdachte links ontvangt. Daarnaast toont de app previews van afbeeldingen en gifs in notificaties.

De update brengt WhatsApp naar versienummer 2.18.90 en deze is alleen ondersteund voor toestellen op iOS 8 en hoger, wat betekent dat de iPhone 4 en eerdere smartphones buiten de boot vallen. Gebruikers van iOS 7 kunnen WhatsApp in ieder geval tot 1 februari 2020 blijven gebruiken, mits ze hun account op hun toestel geactiveerd hebben, schrijft Wabetainfo.

Wie de bijgewerkte app gebruikt, krijgt voortaan een waarschuwing te zien bij het ontvangen van een verdachte link. Het gaat niet om een uitgebreide check van de pagina via de servers van WhatsApp; de app controleert de tekst van de link lokaal op de aanwezigheid van vreemde tekens, wat een aanwijzing kan zijn dat de link verwijst naar een frauduleuze pagina die zich voordoet als een legitieme site.

In de versiehistorie van de App Store staat verder dat WhatsApp vanaf versie 2.18.90 previews van afbeeldingen en gifs binnen de notificatie van een nieuw bericht kan tonen. Ook zijn de plaatjes direct vanuit het notificatievenster te downloaden. Verder is binnen de app op statusupdate te zoeken en is er ondersteuning voor de Wallet.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-09-2018 • 11:05

74 Linkedin

Reacties (74)

74
73
43
1
0
2
Wijzig sortering
Je krijgt ook nog een 2e waarschuwing als je de link wilt openen:

https://wabetainfo.com/wp...inkAlert_WBI_IOS_4kv9.jpg
Is dit taal afhankelijk? Als Rus bijvoorbeeld krijg je toch wel vaker vreemde chars in je url.
Zoals [url]http://кто.рф/[/url]

[Reactie gewijzigd door wica op 4 september 2018 11:19]

Als ik zo snel de link in de screenshot zie gaat om een unicode char die wel heel sterk op een i lijkt.

Het zal dus gaan om bewust mixen van verschillende talen.
Ja, dat zou idd logisch zijn.
De 5S heeft toch gewoon IOS 11 nu, dus zou Deze update toch moeten werken?
Sterker nog de 5S staat volgens mij ook nog op de lijst voor IOS 12.
Is het niet 5C en ouder ?
Ze bedoelen denk ik 4, want de 4S draait ook gewoon iOS 9 :)
Ze bedoelen denk ik 4, want de 4S draait ook gewoon iOS 9 :)
Een iPhone 4 draait niet op iOS 8, maar 7. die gaat niet meer mee naar deze update.
Voor een iPhone 4 blijft 2.18.81 van 5 augustus 2018 de laatste versie

@Olaf

[Reactie gewijzigd door Hackus op 4 september 2018 11:20]

google zegt:
According to Apple, compatible iOS 8 devices include:

The iPhone 4S.
The iPhone 5.
The iPhone 5C.
The iPhone 5S.
The iPod Touch fifth generation.
The iPad 2.
The iPad with Retina Display.
The iPad Air ,

Iphone 6 bestond toen nog niet, dus lijkt me opvallend.
edit:
in het orginele artikel gaat het eerst over iphone 4 en lager, wat lijkt te kloppen.
vervolgens wordt er een aanname gedaan over iphone 5s, wat dan niet lijkt te kloppen

[Reactie gewijzigd door bartje op 4 september 2018 11:16]

Klopt Iphone 5S draait nu IOS11 en krijgt deze maand IOS12.
In de compatibility log op de website staat:
If you have an iPhone 4S or newer on iOS 7, please update it to the latest IOS version available if you want to continue to use WhatsApp and all its new features added in next updates.
Dus ja, die telefoons ondersteunen het wel, maar alleen niet als je op die specifieke toestellen iOS7 nog draait.
Laten we hopen dat het zo bedoeld is, de tekst in het artikel vind ik verwarrend.
Op iOS 7.1+ kan je intussen ook niet meer verifiëren of een nieuwe account aanmaken, dan moet je echt nog een actieve account ingelogd hebben staan.
Is het niet 5C en ouder ?
Nee. Mijn iPhone 5C van de baas draait op iOS 10.3.3. Nieuwere versies worden niet ondersteund.
En wie of wat bij Whatsapp beslist wat een verdachte link is? Daar ben ik wel benieuwd naar. Dit kan namelijk vrij makkelijk omgezet worden in een tool om bepaalde links te gaan censureren.
Je kan ze nog steeds gewoon aanklikken hoor, alleen komt er een waarschuwing bij te staan. Net als dat je in Chrome nog gewoon "onveilige" websites kan bezoeken.
Zoals speciale tekens. bijvoorbeeld een domein die een URL heeft met 'test.com' waarbij de e niet daadwerkelijk een e is. Zie ook hier: https://wabetainfo.com/wh...tion-feature-for-android/
Waarschijnlijk komt de waarschuwing bij verdachte tekens in een link, niet als de link daadwerkelijk naar een verdachte website linkt. Zie 'homographic attack'
Ik vind eerder belangrijk om te weten hoe whatsapp weet of ik überhaupt een link tik in een gesprek. Vind best wel eng dat ze dus in een end to end encryptie bericht content eruit kunnen filteren en ons "waarschuwen". We hebben geen idee waar ze nog meer controle op uitoefenen in hun voordeel bijvoorbeeld. Leuk dat het lokaal gebeurd, maar deze lokale database wordt nog steeds gevuld met data van WhatsApp. Ook deze data kan weer worden uitgelezen.

Geeft voor mij nog meer bevestigen om gebruik te maken van signal.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 september 2018 12:35]

Omdat het cliënt side detectie is? :?
Staat zelfs in het artikel.

[Reactie gewijzigd door BitProcessor op 4 september 2018 12:28]

Klopt, maar die data moet toch nog steeds gevuld worden? Het is niet alsof er magisch een bestand gevuld wordt met verdachte links.

Het artikel zelf bevat zeer weinig technische informatie, vandaar mijn opmerking. Hoop wel dat je op de hoogte bent dat Facebook geld wilt gaan verdienen met WhatsApp en informatie zoals bezochte websites is zeker wel interessant voor advertentie doeleinde.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 september 2018 12:46]

Er staat toch nergens dat het wordt opgeslagen? Ik zou de vergelijking maken met de spelling check in Word, dat loopt ook in runtime zonder dat "fouten" apart ergens worden opgeslagen. Er is ook geen database met verdachte links, maar meer een algoritme dat bepaalde rare zaken afvangt: tekens die veel lijken op elkaar, ASCII, etc.
Er is ook geen database met verdachte links, maar meer een algoritme dat bepaalde rare zaken afvangt: tekens die veel lijken op elkaar, ASCII, etc.
Jij maakt hier wel een aannamen, ben benieuwd waar je dat op bazeerd eigenlijk. Whatsapp zegt dat ze door end-to-end encryptie je content niet kan inzien en dit laat zien dat dit wel degelijk mogelijk is. Ook al is het lokaal, de tekst wordt wel degelijk gescanned.

Verder wordt de word spellingcheck wel degelijk worden opgeslagen. Tegenwoordig vind dit steeds meer plaatst via de keyboard van je smartphone en dat wordt netjes in de cloud opgeslagen. Als je tenminste gebruik maakt van SwiftKey (straks komt dit ook op Window 10) of die van Google en dat doen steeds meer mensen.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 september 2018 13:22]

[...]Whatsapp zegt dat ze door end-to-end encryptie je content niet kan inzien en dit laat zien dat dit wel degelijk mogelijk is.[...]
Blijkbaar snap je het verschil niet tussen de Whatsapp-server en de client (de app). Als de app de content niet kan inzien, kan hij het bericht ook niet op je scherm tonen.
Waar Vali op doelt: Hoe kan Whatsapp weten dat het een verdachte link is? Dan moet de link eerst naar een 'externe' service verstuurd worden om te kijken of dit een verdachte link is of niet.

Met andere woorden, de whatsapp service weet dus wel degelijk wat er is verstuurd, want het stuurt de link door.
Nee, lees het artikel nou gewoon eens. ;) De whatsapp CLIENT (die op je toestel dus) kijkt enkel naar de URL om te zien of er verdachte tekens in staan. Dat is gewoon een behoorlijk simpele softwarematige functie. Daar heb je de WhatsApp servers helemaal niet voor nodig.

Weet je, je kan het soms zelf al zien dat een teken anders is. Voor de software is dat nog simpeler. Er is geen enkele reden voor de WhatsApp servers om de URL te weten voordat deze als verdacht gemarkeerd kan worden.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 september 2018 15:27]

Nee, lees het artikel nou gewoon eens. ;) De whatsapp CLIENT (die op je toestel dus) kijkt enkel naar de URL om te zien of er verdachte tekens in staan
Heb je goed gezien, maar de informatie hiervan kan wel degelijk worden opgeslagen. Zolang Facebook niet duidelijk is hoe ze advertentie gaan toepassen op whatsapp en welke data ze daarvoor gebruiken wacht ik liever op diepgaande informatie af dan dat van Tweakers.net.

Blijkbaar vertrouwen vele hier Mark op zijn mooie blauwe ogen, maar sinds het laatste schandaal doe ik dat niet meer.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 september 2018 16:21]

Ik heb het helemaal niet over advertenties want dat is hier niet aan de orde.

Dat iets misschien kan wil niet zeggen dat het gebeurt overigens.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 september 2018 18:04]

Toevallig heb ik een posted hierboven er wel over. Een link die bezocht wordt is zeker veel waard en kan bijdragen om een beeld van iemand de schetsen.
Ik zie niet in waarom het relevant is dat jij het er ergens anders wel over gehad hebt. Ik reageer op de post van Wkrooshof, ik reageer niet op de post van jou. Zijn post stelt dat voor deze functie de link door de WhatsApp server geparsed moet worden. Dat is incorrect, dat hoeft helemaal niet - dat kan prima lokaal gebeuren. Dat geef ik aan in mijn reactie.

Dat jij het toevallig in een andere post wel over advertenties hebt gehad is niet relevant... Dit nieuwsartikel gaat over een nieuwe WhatsApp-feature en hoe die functioneert, niet over advertenties. Het is vreemd dat je raar opkijkt dat iemand dan ontopic reageert op die feature en het offtopic materiaal daarbij niet in acht neemt. o0
Klopt dat is gewoon een blacklist met een if then else statement. Hoef je niet server-side te implementeren, maar als je de blacklist wilt updaten is wel een nieuwe client update nodig. Het kan uiteraard ook server-side maar dat is bij bijna alles wel zo. De slimme speakers zouden ook client-side kunnen werken. Ja, ze worden daardoor minder 'thin' maar het zou zeker kunnen.
Blijkbaar snap je het verschil niet tussen de Whatsapp-server en de client (de app). Als de app de content niet kan inzien, kan hij het bericht ook niet op je scherm tonen.
Ik snap wel degelijk het verschil tussen de whatsapp-server en de client app. Het is alleen dat de servers van Whatsapp wel bepaald welke content er op de app zelf wordt geplaatst. Hoop dat je niet zo naief bent om te denken dat whatsapp geen manieren vind om betere advertenties te kunnen plaatsen op whatsapp.
Ze hebben al aangekondigd dat ze dit willen gaan doen.
t wasn’t immediately clear how much turning WhatsApp into a revenue-generating property would reverse the declining revenue growth of the social media giant. While the WhatsApp ads will likely appear in the company’s main advertising segment in its financial statements, it’s not clear where revenue from business messages will go. The company did not respond to a request for comment about how it will recognize the new revenue.
Zelf voor hun is het nog niet bekent hoe het gaat verlopen, maar beetje bij beetje voegen ze wel functionaliteiten toe om een beter beeld te krijgen wat de gebruiker op hun platform doet.
Als de app de content niet kan inzien, kan hij het bericht ook niet op je scherm tonen.
Exact en daar zit ik als gebruiker met de functionaliteit end-to-end encryptie niet op te wachten.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 september 2018 14:13]

“Exact en daar zit ik als gebruiker met de functionaliteit end-to-end encryptie niet op te wachten.”

Uhhhh dus je wilt gewoon het encrypted bericht zelf lezen en handmatig gaan ontcijferen? :+ Veel succes daarmee. :/ Beetje raar verhaal dat je enkel zou willen dat de app encrypt, maar het niet wil dat de app de berichten decrypt. :/

De app heeft lokaal de sleutels...
Volgens mij snap je simpelweg niet hoe encryptie werkt; en al helemaal niet hoe deze vorm werkt. Als je dan zomaar rare aannames gaat doen op basis van die gebrekkige kennis dan snap ik wel dat je allerlei doomscenarios gaat verzinnen. :P Geeft niet, het is complexe materie. :)

Zou het misschien zin hebben om eens te leren hoe het werkt? :)
https://www.whatsapp.com/...p-Security-Whitepaper.pdf

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 september 2018 15:23]

Wees gerust, ik weet wel degelijk hoe het in zijn werk gaat. Ook valt het reuze mee hoe moeilijk de materie is maar dat geldt inderdaad niet voor iedereen (net als dat begrijpend lezen voor sommige moeilijk is).
Uhhhh dus je wilt gewoon het encrypted bericht zelf lezen en handmatig gaan ontcijferen?
Nee, ik wil geen app die na de decryptie de content gaat controleren op "veilige" links. De volgende stap is misschien of ik niet teveel bloot content stuur, want ja Amerikanen houden daar niet van.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 september 2018 16:06]

Je geeft anders niet echt de indruk te snappen hoe het werkt. No offense maar al je reacties trekken vage conclusies die volstrekt niet aan de orde zijn.

En ja zo kan ik het ook:
De volgende stap is misschien wel dat je telefoon zich opeens omtovert tot een taser en je elektrocuteert. Ja sorry hoor maar zo kan ik ook van alles verzinnen nav een nuttige toevoeging. :P

Slippery slope argumenten zijn heel makkelijk te maken, het slaat alleen niet perse ergens op. In dit geval slaat het in ieder geval nergens op. Dit is gewoon een heel erg simpele functie die doeltreffend problemen kan blootleggen. Je hoeft niets te doen als er een waarschuwing triggered, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee - en die speciale tekens misbruiken voor oa phising is al lange tijd een groeiend probleem. WhatsApp is ook niet de eerste applicatie die een waarschuwing geeft als de link verdacht is, ik kan het alleen maar toejuichen.

Het is juist mooi dat WhatsApp een kleine check toevoegt. In de praktijk zal je deze waarschuwing waarschijnlijk zeer zelden te zien krijgen... Ik draai al een paar weken deze versie, en heb nog geen een keer een waarschuwing gehad, simpelweg omdat ik geen louche linkjes heb binnengekregen. Dus wat is nou eigenlijk het probleem?

Maar het is simpel natuurlijk. Als je het zo extreem erg vindt dat je misschien een waarschuwing krijgt als een link vreemde tekens bevat: gebruik een andere app. Problem solved. ;)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 4 september 2018 18:06]

No offense maar al je reacties trekken vage conclusies die volstrekt niet aan de orde zijn
Vind het erg knap hoe jij deze conclusie kan maken aan de tekst die Tweakers.net heeft geposted. Je kan er wel grappig verhaal van maken, maar Facebook is een bedrijf dat leeft van data van de gebruiker. Het verleden laat zien dat ze niet vies zijn om het randje van de wet op te zoeken.
Je geeft anders niet echt de indruk te snappen hoe het werkt.
Ben ook niet van plan om verder op in te gaan, aangezien je bij de eerste posted al de verkeerde aanname nam.

Lang verhaal om kort te maken, ik bang ben dat Facebook eventueel tekst gaat inlezen na de decryptie. Iets wat technisch gewoon mogelijk is, zelfs als alles lokaal plaats vinden. Is deze angst raar? Nee en dat komt voornamelijk als je naar de geschiedenis van Facebook kijkt.
gebruik een andere app. Problem solved.
Makkelijk om deze uitspraak te maken maar als een product of dienst zo groot is gaat dat niet zo makkelijk. Zijn al meerdere zorgverzekeraars en leasemaatschappijen die gebruik maken van whatsapp als chat dienst. Dat weet Facebook ook dondersgoed, vandaar dat ze in het verleden (en Google ook) steeds vaker het randje opzoeken.

[Reactie gewijzigd door vali op 4 september 2018 19:38]

Ik heb geen aannames gedaan, ik heb louter iets geconstateerd.
Daarnaast weet ik niet wat je bedoelt met "aan de tekst die Tweakers heeft gepost". Ik reageer, niet Tweakers. Ik lees je posts en zie daar allerlei foutieve informatie instaan en nogal wat glijdende schaal argumenten plus een enorme hoeveelheid offtopic materiaal. That's all there's to it, niets meer - niets minder. :)

Ik ben nog geen dienst tegen gekomen die uitsluitend via WhatsApp te bereiken is. Sterker nog, er zijn wat mij betreft nog veel te weinig bedrijven die via WhatsApp te bereiken zijn - maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.

Als je je zorgverzekering of leasemaatschappij niet meer kan bereiken op een andere manier dan WhatsApp, wat me nogal stug lijkt op dit moment, dan zou ik lekker overstappen.
Maar welke zorgverzekering of leasemaatschappij verplicht het gebruik van WhatsApp? Ben daar wel benieuwd naar want het lijkt me een hele rare keuze om dat te doen. Niet bereikbaar per email, telefonisch of per post - enkel WhatsApp? No way, ik kan me niet voorstellen dat er grote bedrijven zijn die dat verplichten.
Ik heb geen aannames gedaan, ik heb louter iets geconstateerd.
Misschien zou de volgende stap eens zijn je eigen berichten terug te lezen? Zou de volgende discussie wat makkelijker maken. Verder maak ik wel degelijk goede argumenten. Dat jij er niet mee eens bent is heel wat anders uiteraard, maar daar kan ik niks aan doen.
Dat jij het toevallig in een andere post wel over advertenties hebt gehad is niet relevant... Dit nieuwsartikel gaat over een nieuwe WhatsApp-feature en hoe die functioneert, niet over advertenties.
Dit is zeker wel relevant, want daar heb ik het vanaf bericht 1 over. Jij reageert op mijn posted, misschien handig de berichten er boven ook te lezen? Verder als je nog geen dienst bent tegen gekomen zou ik je wereld eens verbreden :)
Als je je zorgverzekering of leasemaatschappij niet meer kan bereiken op een andere manier dan WhatsApp, wat me nogal stug lijkt op dit moment, dan zou ik lekker overstappen.
Dat laatste is makkelijk om te zeggen, maar een werkgever gaat niet speciaal voor 1 persoon van leasemaatschappij switchen.

Fijne avond verder!

[Reactie gewijzigd door vali op 5 september 2018 00:21]

Dit is zeker wel relevant, want daar heb ik het vanaf bericht 1 over. Jij reageert op mijn posted, misschien handig de berichten er boven ook te lezen?
In de thread waar je dat citaat vandaan tovert reageerde ik dus helemaal niet op jou post, maar op een zin uit de post van Wkrooshof. :/ Wat ik in dezelfde post waar je dat citaat vandaan trekt ook al verteld. Troll much? :P
Verder als je nog geen dienst bent tegen gekomen zou ik je wereld eens verbreden :)
Welke verzekeraar en welke leasemaatschappij zijn dat dan die jou verplichten om WhatsApp te gebruiken? Ben nu wel benieuwd geworden welke bedrijven die stap hebben genomen, tenzij het misschien een bedrijfje is van een vriend van om de hoek ofzo. (Al lijkt het me dan stug dat die niet gewoon te bezoeken is, niet per post te bereiken is, niet gebeld kan worden en niet over e-mail beschikt - maar dat zal wel aan mij liggen dan.)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 5 september 2018 04:17]

Klinkt eerder alsof dee end to end encryptie een beetje ''open'' is.

Hoe ze een link kunnen vinden, snap ik nog wel. door bijv. com/.nl/.net etc.
Hoe ze het filteren, moeten ze toch echt die link eerste lezen, en een soort klein check overheen gooien toch?

Hoe zit het met de privacy van signal op het moment dan?
“Hoe ze het filteren, moeten ze toch echt die link eerste lezen, en een soort klein check overheen gooien toch?”

Dat doet de app dus lokaal.
Ondersteuning voor de Wallet? Mis ik iets? Wat willen ze hiermee..?
Ik denk dat je boarding passes of toegangstickets naar elkaar kan versturen :)
Hmm. Ik ben wel fan van de Wallet.. Subway, Kinepolis, Pathe en AirBnB gebruiken het allemaal en dat werkt echt super. Meer toepassingen zijn altijd welkom. Nu de Albert Heijn nog..
Voor de AH (en andere klantenkaarten) gebruik ik zelf Stocard. Niet geweldig, maar ook niet slecht.
AH heeft zelf wel een widget op het toegangsscherm, dat werkt ook prima, hoef je op zich niet eens de foon voor te unlocken. Met 2 vegen is het binnen handbereik als je bij de kassa staat :) (1x naar toegangsscherm en 1x naar beneden scrollen, bij mij staat ie onderaan). Daar staat dan alleen de streepjescode van de Bonuskaart en die is groot genoeg om rechtstreeks te scannen, blijkt in de praktijk.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 4 september 2018 11:35]

Ik vind het gebruik van die apps niet handig.
Moet ik mijn telefoon afgeven aan zo'n kassadame, elke keer in de hoop dat ze hem niet laat stuiteren ....

Hoe is dit verzekeringstechnisch geregeld ... de dame laat mijn telefoon uit haar vingers vallen, barst in scherm ....
Ik zie de bedrijfsleider al bellen ... nee, dank je .. ik hou die bonuskaart wel in mijn portemonnee.
Een plakband over de barcode, en hij verslijt echt niet meer
Zelfscan is de oplossing daarvoor bij mij...
De eigenaar van de AH franchise hier vertrouwd zijn eigen kinderen nog niet eens in de winkel .... laat staan zijn klanten :+
Bij ons hebben ze een scanner voor bonuskaarten naast het platformpje waar je kleingeld op legt. Je scant 'm dus zelf en geeft niks af. En ik gebruik een bookcase voor m'n foon, waar ik m'n pasjes (en dus ook losse Bonuskaart) in bewaar(de). Kans dat ik m'n telefoon uit m'n tengels laat glippen wanneer ik die bonuskaart fysiek pak is minstens zo groot ;)
Maar zelf ben je op je eigen spullen waarschijnlijk achtzamer.
Een cassiere die meerdere dingen tegelijk in de gaten moet houden is meer/sneller afgeleid
Ik heb bij meerdere AH's gezien dat ze tegenwoordig een aparte bonuskaart scanner naast de kassa hebben zodat je zelf kan scannen. Dan hoef je je telefoon dus niet af te geven :)
Wij hebben sinds kort een nespresso-hoek ... dat is al heel wat voor ons dorp :+
Vanmorgen nog mijn iPhone 7 van twee meter hoog naar beneden op de houten trap laten vallen. Even mijn broek over de balustrade hangen 8)7..
Zonder bescherming, die had ik er gisteren natuurlijk even afgehaald voor mijn hardloop armband (dubbel 8)7 ).
Resultaat: minimaal blutsje aan de zijkant. Het blijft afhankelijk van de hoek hoe hij valt, maar ik was blij verrast..

Maar om de link te leggen: Zal wel meevallen als die kassadame het van haar schoot laat vallen..
Ja, jouw ervaring is wat er altijd gebeurd.

Een iPhone6 gehad, die altijd netjes behandeld is.
De eigenaar loopt ermee in zijn hand, en stoot net met een punt in het voorbijgaan tegen een deurkozijn
scheur van onder naar boven ....

Laat mij het risico lekker niet nemen, maar be my guest ... ik zal je niet veroordelen
Ik zet er speciaal nog een disclaimer in "het blijft afhankelijk van de hoek hoe hij valt", maar helaas, I must feel the burn.. :(
Nieuwe of verbouwde AH vestigingen hebben een scanner naast de kassa zitten, kan je zelf je bonus/airmiles/whatever scannen op je telefoon, smartwatch of gewone kaart. Werkt nog niet helemaal lekker heb ik ondervonden, maar het idee is prima :)
Misschien willen ze ook hun betaaldienst naar meerdere landen uitrollen. :P
iPhone X met iOS12 hier maar voor mij lukt het 3D touch op de notificatie niet?
Natuurlijk heb ik deze update al binnen ;)
Het wordt ook serverside geleidelijk aan uitgerold. Niet alle gebruikers krijgen het tegelijkertijd en ook als je de nieuwste versie al op je telefoon hebt, kan het nog een tijdje duren voordat deze functie actief wordt.
Dank u voor de info!
Dus niet verdacht als met Chrome "deze pagina laadt malware" maar als in "hier staat een ı in plaats van een i in"?
Correct, het kan geen malware detecteren; het kijkt louter naar vreemde tekens in de URL.
Nou ik ga er wel vanuit dat die previews in notificaties uitgezet kunnen worden. Sommige gifjes en plaatjes zijn niet echt safe for notifications.
+1. Een nieuwe afkorting: NSFN!
Andere vraag: moet je dit systeem weer als eindgebruiker gaan laten leren of iets echt rommel is of niet? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de spam-notificaties die thunderbird geeft. O-)
Oftewel, deze detectie probeert homographic attacks te voorkomen:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/IDN_homograph_attack

[Reactie gewijzigd door snippiestgem op 4 september 2018 13:14]

deze is alleen ondersteund voor toestellen op iOS 8 en hoger, wat betekent dat de iPhone 5c en eerdere smartphones buiten de boot vallen.
Dit snap ik niet. De iPhone 5c draait een nieuwere iOS-versie en de iPhones daarvoor (iPhone 5 en 4s ook. Wordt wellicht de iPhone 4 bedoeld? Die gaat niet verder dan iOS 7.

[Reactie gewijzigd door Krulliebol op 4 september 2018 13:26]

iPhone 5S draait iOS11. iPhone 5C en iPhone 5 draaien maximaal iOS10.

edit: voortaan niet je originele bericht aanpassen dan hè.

[Reactie gewijzigd door fredkroket op 4 september 2018 13:30]

Sorry, even de 5c en 5s door elkaar gehaald :)
Punt blijft: ze kunnen allemaal 8 en hoger aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee