Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WhatsApp-bèta bevat vakantiemodus om gesprekken te verbergen

WhatsApp lijkt een vakantiemodus te krijgen. Een bèta van de chatapplicatie bevat verwijzingen daarnaar. Als gebruikers een gesprek archiveren terwijl de modus geactiveerd is, komen deze gesprekken niet terug zodra er een nieuw bericht wordt gestuurd.

Volgens WABetaInfo zit de functionaliteit in een bètaversie van WhatsApp maar werkt deze nog niet voor gebruikers. Er zou al enige tijd gewerkt worden aan de vakantiemodus. Het gaat om een Niet storen-achtige instelling voor het chatprogramma en wordt ondergebracht bij de Meldingen-instellingen.

De instelling is bedoeld voor bijvoorbeeld groepsgesprekken. Gebruikers kunnen die al op stil zetten zodat ze geen notificaties meer ontvangen, maar bij het openen van WhatsApp is dan wel zichtbaar dat er nieuwe berichten zijn. Door de hele chat te archiveren verdwijnt deze uit het gespreksoverzicht. Op dit moment komt zo'n groepsgesprek weer terug uit het archief als er een nieuw bericht wordt geplaatst.

Wanneer WhatsApp de vakantiemodus beschikbaar maakt voor alle gebruikers is nog niet bekend. De chatapplicatie test geregeld nieuwe functionaliteit in bèta, waarna die later voor alle gebruikers beschikbaar komt.

Verder lijkt WhatsApp te werken aan een functie om accounts te koppelen. Momenteel kan dat in een bèta alleen met Instagram en volgens WABetaInfo lijkt het om een functie voor WhatsApp Business te gaan. Wat het linken van de accounts oplevert is nog niet duidelijk.

WhatsApp heeft ook een aanpassing gemaakt die zorgt dat gebruikers geen notificatie-indicator meer te zien krijgen voor gesprekken die op stil staan. Het gaat daarbij om het bolletje dat op het WhatsApp-icoontje op het homescreen wordt weergegeven. Deze aanpassing is al voor alle gebruikers doorgevoerd.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-10-2018 • 07:50

139 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (139)

Wijzig sortering
Kunnen ze ook inbouwen dat mensen je niet meer zomaar kunnen bellen op WhatsApp? Vreselijke functie.
Je kan whatsapp geen rechten geven tot je microfoon, dan werkt dit niet meer.
Enige wat een nadeel kan zijn je kan geen geluidjes meer opnemen, of een filmpje opnemen direct via whatsap versturen.
Jammer genoeg blokkeert hij pas als je de call opneemt en niet al direct.
Goede tip! Ga ik gelijk doen. Ik film niet met WhatsApp, dan krijg je zo'n belabberde slechte gecomprimeerde kwaliteit. Ik film 't wel met de camera app en stuur 't dan, heb ik 't origineel nog in hogere kwaliteit.
Als je de paperclip kiest, dan de foto aangetikt houdt, vraagt hij wat je wilt doen. Daarna komt de vraag met welke app je dat wilt doen. Dan hoef je dat dua niet per se met permissies te doen.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 18 oktober 2018 11:34]

Kunnen ze ook inbouwen dat mensen je niet meer zomaar kunnen bellen op WhatsApp? Vreselijke functie.
Gebruik YoWhatsApp voor deze functie. Dit is een aangepaste versie van WhatsApp voor Android.
Je hebt 2 versies van YoWhatsApp: Eentje die WhatsApp echt vervangt en eentje die als een volledig nieuwe app wordt geïnstalleerd.

Er zitten veel privacy instellingen die je aan en uit kan zetten. Echt een aanrader!
Ik gebruik het zelf al jaren zonder problemen.
Mijn grootste ergernis is dat mensen kunnen zien dat ik online ben. Ik zag geen optie in YoWhatsApp om dit te blokkeren dus ik heb de app weer verwijderd. Jammer!
Misschien iets verder kijken dan je neus lang is. Je kan deze gewoon aanpassen in de standaard WhatsApp instellingen. (Instellingen > Account > Privacy)

YoWhatsApp geeft nog eens extra de mogelijkheid om je status te bevriezen. Dus mensen zien dan het moment wanneer je voor het laatst online was, tot je deze dus bevriest, ondanks dat je gewoon WhatsApp door gebruikt.
De standaard instellingen bieden deze optie helemaal niet aan. Hebben ze ook nooit gedaan. Misschien bedoel jij iets anders?

*edit*
"Last seen" is iets anders. Dat staat bij mij sowieso al op "nobody."

https://faq.whatsapp.com/en/general/20971848

[Reactie gewijzigd door rpfs79 op 18 oktober 2018 13:39]

Ah op die manier.
De "Online" status waar je het over hebt, kan je laten verdwijnen door de Freeze mode te activeren.
Probeer het maar :)

[Reactie gewijzigd door HtheB op 18 oktober 2018 21:51]

Ik gebruik zelf GBwhatsapp, hiermee kan je zelfs de vinkjes afschermen naar 1 vinkje (alsof je het nog moet ontvangen) het schermt af dat je aan het typen bent of geluid aan het opnemen bent. Je kan complete zwarte thema van whatsapp downloaden (batterij besparing). En "anti-revoke" aanzetten zodat mensen niet gun berichten op he telefoon kunnen verwijderen.

Anti online is piece of cake.
Al deze opties (en meer) zijn ook aanwezig bij YoWhatsApp
Ik snap dat je hier niet van gediend kan zijn, maar ze kunnen je toch altijd gewoon bellen... ze hebben immers je telefoonnummer...
Als je maar een beperkte databundel hebt kost het jouw data. Je moet dan een berichtje gaan sturen, met de vraag of ze je via telefoon willen bellen ipv whatsapp, dit is omslachtig. Ik ken het probleem overigens omdat veel oudere mensen het verschil niet begrijpen tussen whatsapp en hun contactpersonen.
Je moet dan wel een heel beperkte databundel hebben, tenzij je nog een prepaid hebt met enkele MB's is dit eigenlijk geen issue... Want de gesprekken gebruiken zeer weinig data. Maar goed dat zou een reden kunnen zijn inderdaad.

ps. ik betwijfel dat het @Slavy te doen is om zijn databundel.
En wat is een hele beperkte databundel 500mb ?, daar ga ik volgend jaar namelijk naar toe heb nu 3GB.
Nou veel sterkte. Als ik niks met mijn telefoon doe gebruikt hij al bijna 500 per maand. Denk dat je beter een andere provider kan zoeken ;)
Als ik niks met mijn telefoon doe dan verbruikt die helemaal niks, en dan zal die aan de wifi hangen en thuis liggen ;).
Ik heb nu in 18 dagen 91MB verbruikt aan mobiele data, ik heb nog tot de 31ste om de resterende 2,91gb te verbruiken.

Ik zou niet weten waar ik het aan zou moeten opmaken ?, thuis heb ik wifi, op het werk heb ik wifi.
In de trein na het werk is eventueel ook wifi, al gebruik ik dan mijn telefoon niet echt.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 18 oktober 2018 11:58]

Oh de mijne gebruikt toch behoorlijk veel aan notificaties, app updates enzo. Op het werk valt de Wi-Fi vaak weg dus die gebruik ik niet meer. Alleen thuis nog eindelijk. Laatst tijdens een week mijn telefoon ook kantoor laten liggen en toen had hij nog 100mb verbruikt vandaar.

Maar als je er mee uit kan dan is het mooi natuurlijk. Ik heb al moeite om binnen de 4gb te blijven.
App upates werken bij mij alleen over wifi, en gaan niet automatisch aangezien ik de changelog lees eerst.
Notificaties verbruiken niet echt mb's maar batterij, ze houden je telefoon wakker :).

Maar inderdaad ik kan er prima mee uit de voeten, heb nu ook al 3 uur lang niet op mijn telefoon gekeken(Zowel werk als prive mobiel).
Ik dacht eerder aan tientalle MB's. 5 minuten bellen in whatsapp kost gemiddeld 1 MB...
Je kunt ook de kwaliteit omlaagzetten van het telefoon gesprek dan kost het nog minder data.
Versta sommigen nu al amper via Whatsapp, bel liever via het normale netwerk
ze hebben immers je telefoonnummer...
En dat is helemaal niet erg, bel daar maar op; dan ben je tenminste fatsoenlijk te verstaan :)

Whatsapp gaat gewoon Winamp en Nero achterna; het begint met een goede feature die ze steengoed uitvoeren, en langzaam maar zeker wordt het een steeds uitgebreider moloch die veel, en veel, en veel te veel wielen opnieuw probeert uit te vinden.
Nee, dan moet je ze blokkeren. Of gewoon tegen ze zeggen dat ze je niet meer moeten bellen.. Simpel zat. Als ik niet wil dat mensen mij gaan bellen via WhatsApp, zeg ik dat gewoon en weiger ik de call.
Kan ook. Is wel meer moeite dan een vinkje in instellingen ;)
of die audio messages! Ik heb een klant die alleen maar communiceert via WA audio messages, omdat ie te lui is om te typen ofzo.. |:( 8)7
Inderdaad, super irritant, mensen die dat doen. Zeker als je op kantoor zit, die berichten spelen altijd af via de speaker dus je irriteert iedereen.
De oplossing daarvoor is nadat je op afspelen drukt de telefoon tegen je oor houden, dan schakelt ie over op de oorspeaker die veel zachter is :)
Verschrikkelijk idd. Zou willen dat ik dat kon blokkeren. Ook voor het zoeken in berichten niet bepaald handig ofzo.
Dat zou enorm veel ongelukkige telefoontjes kunnen voorkomen.. Ik zelf krijg ook vaker broekzakbellers via Whatsapp. En ook meestal op ongelukkige momenten ;-(
Ik heb er meer een probleem mee dat je 'zo makkelijk' kan bellen. Ik heb m'n telefoon soms op een rare manier vast (of ik vang hem op als hij zich onderwerpt aan versnelling van 9.8 m/s2.) en dan durf ik die knop al eens aanraken. Waar je met een traditioneel 'telefoontje' nog heel snel op "hang up" kan drukken vooraleer dat 'signaal' bij de bestemming is gearriveerd, krijg je bij WhatsApp _altijd_ de melding van een oproep.

Vooral na een nachtje drinken is dat niet altijd even evident om uit te leggen :D
Het zou fijn zijn als ze de functie "do not disturb while driving" toevoegen. Dan krijgen mijn contacten die mij een appje sturen automatisch een reply met: Rij auto, reageer later.

Dit werkt al via SMS / iMessage en is echt ideaal!
Want men verwacht dat je altijd maar direct reageert? Dan reageer je toch gewoon als je uit de auto bent, neem aan dat je contactpersonen daar "begrip" voor hebben en zo niet dan gaat er ook iets niet goed.

Maar goed, ken ook een aantal mensen die bij eider geluidje wat hun telefoon maakt gelijk het ding grijpen. Of ze nu in de auto zitten of reeds in een face-2-face gesprek zijn maakt ze dan niet uit. Naast asociaal is het in de auto gewoon gevaarlijk. Wat is er mis met reageren wanneer JIJ dat kunt en wilt? Dat heeft men maar te accepteren. Als het heel dringend is bellen ze wel.
En dan nog, als ze bellen en ik neem niet op omdat ik aan het rijden ben, heeft men daar ook maar begrip voor te hebben, toch?
Absoluut. Sterker nog, als je niet aan het rijden bent en je hebt gewoon geen zin om te bellen heeft men daar ook maar begrip voor te hebben. Heel simpel. Net als dat je IRL kan zeggen "Ik heb even geen zin in bezoek" kan je ook prima zeggen "Ik heb even geen zin in een gesprek". Waar die druk vandaan is gekomen dat men het als verplichting is gaan zien direct te antwoorden (al helemaal als je het bericht al gelezen hebt, dan *moet* je wel meteen antwoorden!) is mij een raadsel, en ik heb er dan ook volkomen maling aan. Ik reageer wanneer ik tijd en zin heb, en geen seconde eerder. En ik heb best vaak (tussendoor) wel even tijd, dus het is meestal ook niet zo dat mensen dagenlang op hun bericht moeten wachten - maar een uurtje is niet vreemd. Soms langer, vooral in het weekend omdat ik dan minder op m'n telefoon zit. ;)

Althans, voor privégesprekken dan. Als een klant een bericht stuurt dat de pleuris is uitgebroken en ze hulp nodig hebben dan negeer ik ze niet natuurlijk, dan kan je het niet maken om te zeggen "Mwah, ik kijk over een uur of 3 wel eens een keer", maar dat is een heel andere situatie. :P
En uiteraard als ik zie dat bijvoorbeeld een familielid een noodsituatie heeft: natuurlijk reageer ik dan!
Maar "Hoi, heb jij over 2 weken tijd om gezellig even wat te gaan lunchen?" - ja sorry, maar daar kan ik ook vanavond wel op reageren als het nu niet (helemaal) uitkomt. :P

Ik vind dat niemand de verplichting heeft om *direct* op niet belangrijke appjes te reageren als daar geen onmiddelijke aanleiding voor is. Het even uitstellen om wat voor reden dan ook, vanwege bezig met iets anders of gewoon geen zin, moet iedereen lekker voor zichzelf bepalen zonder dat daar gezeik van komt. Ik heb er zelf geen problemen mee trouwens. Een vriend deed er een keer moeilijk over, gewoon gezegd hoe ik er in sta - kon hij wel begrip voor opbrengen en geen probleem meer. Eigenlijk vond ie het achteraf ook raar dat hij er maar vanuitging altijd direct berichtjes terug te krijgen. En dat is misschien het probleem: de meeste mensen reageren ook als een bezetene meteen op het bericht en zo ontstaan er bepaalde verwachtingen bij anderen waar ze niet meer bij stilstaan dat een ander niet zo religieus op het schermpje zit te turen 24/7/365.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 oktober 2018 17:46]

lijkt me niet echt handig, vooral in groepsapps, als je veel berichten krijgt heb je straks je hele whatsapp vol staan met reageer later berichtjes.
en werkt dit al via sms/imessage? ik dacht dat dat was als je gebeld wordt, dat je dan kunt instellen dat diegene een smsje krijgt met een zelf gekozen bericht
bij groepsapps heb ik sowieso de meldingen uit staan. Anders wordt je echt gestoord. Vooral als er iemand jarig of ziek is in de groepsapp.
Het vervelends van alles vind ik dat ondanks ik een Whatsapp groep op mute heb gezet, ik nog steeds notificaties als badge ontvang op mn homescreen (iOS). Heb zelfs “toon meldingen” voor groepen helemaal uitgezet, krijg ze nog steeds. Ik zit in meerdere groepen, wanneer ik dus een aantal prive chats en groep chats binnen krijg, zie ik aan mn WhatsApp icon al dat er allemaal mensen iets hebben verstuurd. Ik heb ze gemute om een reden, om niet gestoord te hoeven worden.

Dit mogen ze echt wel een keer aanpassen...

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 18 oktober 2018 07:58]

Dat gaan ze nu dus ook aanpassen: dat is de silent mode, alleen staat dat niet in het artikel vermeld (@Xtuv? :p).

https://wabetainfo.com/wh...acation-and-silent-modes/
SILENT MODE
WhatsApp has just enabled a new feature for Android, that allows to hide the app badge for muted chats. Yes, it’s already enabled for everyone!
Some launchers support app badge that reports the number of new received messages.
Sometimes, it was very annoyed to see the badge for a muted chat (you notice the app badge, you open WhatsApp but you just see muted chats..), but finally thanks to this feature, you will never see the badge when you receive a message from muted chats and groups!
The feature is already enabled by default, it means there isn’t an option in Settings you need to enable in order to activate it.
Is per direct ingeschakeld bij alle gebruikers.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 18 oktober 2018 08:04]

Mooie stap, nu nog voor Whatsapp Web... Vreselijk irritant!
Als ik helemaal geen notificaties wil hebben van WhatsApp Web, sluit ik WhatsApp Web gewoon af..
Ik wil ze wel, maar niet van muted groepsgesprekken. Dat bedoelde ik.
Ik zie staan Android, niet voor iOS?
Ja, komt waarschijnlijk omdat WhatsApp dat niet mag/kan aanpassen in iOS.
Moet volgens mij wel kunnen. Facebook doet hetzelfde met bepaalde notificaties. Zo kan je bijvoorbeeld een melding zien dat je een bericht hebt ontvangen, maar reflecteert de badge dat niet. Het enige dat volgens mij niet kan is om dit terug te draaien als de badge eenmaal getoond is. Maar het direct onderdrukken is vziw gewoon een optie binnen iOS-apps. Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar gezien de Facebook-app het ook voor elkaar krijgt... :) Wellicht zit er wel een verschil tussen push vs in-app load, maar ik heb ook apps gezien die het met push onderdrukken. De app lijkt te beslissen wat er met de pushmelding gebeurt.
Goed dat het er nu in zit, maar tegelijk verbazend dat het zo lang heeft moeten duren.
Harde manier: uninstall, heerlijk!
Ik zou graag willen dat ik de whatsapp groepjes en mensen voor sport en hobby zou kunnen groeperen..
ze verdringen namelijk mijn belangrijke zakelijke appjes naar beneden..
Je kan misschien een Samsung toestel nemen. Die hebben een functie waarmee je 2 instanties van Whatsapp kan installeren. Dan kan je er een voor werk en een privé gebruiken. Heb je wel een tweede nummer nodig ook maar dat hoeft niet in diezelfde telefoon te zitten. Je kan ook handmatig de sms code intypen.
dan pin je die belangrijke appjes, dan staan ze altijd bovenaan
Het is sowieso bad practice, om werk en prive te combineren
Hangt van je instelling af. Sommige mensen scheiden dit graag. Bij mij loopt het veel meer door elkaar heen en doe ik soms onder werktijd privé dingen terwijl ik 's avonds nog wat werk doe. Ik heb een wereldwijde functie dus dat is soms handig. Als je van flexibiliteit houdt en het kan met werk dan is dat ook prima toch?

Maar het kan dus iig wel apart met sommige merken zoals Samsung.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 oktober 2018 12:09]

indd en ook als je whatsapp op je pc gebruikt komt er een mooi 1tje van de gemute groepsgesprek.

terwijl je ervan uitgaat dat het een belangrijker gesprek is xd
Of je gaat uit die groep, probleem helemaal opgelost.
Nee niet echt. Veel groepen zijn bedoeld als mededelingbord voor werk of buren. Dus zo zwart-wit is het niet. Ik wil graag berichten ontvangen, maar niet door mn strot geduwd krijgen.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 18 oktober 2018 11:03]

Van alle features en instellingen die Whatsapp nog mist ten opzichte van andere chat applicaties, bedenken ze het om zo iets te ontwikkelen.. Ben benieuwd wie daar de productowner is en de prioriteiten bepaald. Die hoeft bij mij niet om een baan te komen vragen.
Heerlijke functie juist. Zit in redelijk wat WA groepjes waar ik ooit in ben gegaan/aan toe ben gevoegd, maar waar ik geen enkele/weinig behoefte heb om alles continu te volgen. Maar eruit stappen is - laten we zeggen - sociaal niet handig.

Denk aan de groepsapp van de vereniging waar meer schijtlolligheden in staan dan wat anders, of de familie-app waar familieleden tot vervelens toe foto's van hun kinderen zetten. Natuurlijk, je kunt er 'botweg' uit stappen, maar negeren is af en toe handiger.

Echter kan dat tot dit moment niet. Telkens als er weer wat 'leuks' wordt gepost staat die groep weer bovenaan in de lijst. Met deze functie daalt de groep langzaam in de vergetelheid. Kan niet wachten tot het beschikbaar is.
Dit klinkt ietwat als tegen jezelf liegen. Ik snap sociale druk wel, maar met de opmerking "ik ruim mijn groepen en foto's een beetje op want de boel raakt vol, ajuu 👋☺️" kom ik altijd weg.

Kom voor je eigen belangen op en handel daarnaar, dat geeft echt rust ;)
"Dit klinkt ietwat als tegen jezelf liegen. Ik snap sociale druk wel, maar met de opmerking "ik ruim mijn groepen en foto's een beetje op want de boel raakt vol, ajuu 👋☺️" kom ik altijd weg."

Jij liegt toch juist een beetje?

Met deze nieuwe functie kun je gewoon zeggen dat je je berichten niet leest de komende periode, en dat inderdaad heel makkelijk niet meer kan doen.
Het gaat hiermee wat offtopic, maar; ja en nee, het ligt er aan hoe je de zin interpreteert. "De boel raakt vol" kan namelijk ook duiden op dat je het zat bent. Anderen zullen inderdaad lezen dat je telefoon vol raakt, wat uiteraard ook de bedoeling is. Het gaat er om dat de irritatie na deze actie afgehandeld is (door tegen anderen te liegen om je sociale status niet te beïnvloeden). Zo hoef je iig niet tegen jezelf te liegen door de groep actief te blijven negeren. Zie je het psychologische verschil?

Met deze nieuwe functie hoef je dit soort dingen niet meer volledig zelf af te handelen. Voorheen had je deze functie niet en moest je dus of tegen jezelf of tegen anderen liegen.
Ik heb privé geen Whatsapp gelukkig maar zakelijk stap ik gewoon uit groepen met de mededeling dat er toch alleen maar onzin uitgekraamd wordt.

Waarom zo omzichtig doen? Veel handiger dan psychologische spelletjes te gaan doen.
Als het om niet-zakelijke relaties gaat kun je je voorstellen dat er mensen tussen zitten die bijvoorbeeld laag opgeleid zijn of slechte ervaringen met mensen hebben en alles persoonlijk opvatten.
Tja dat zal soms toch wel boze ogen geven. "Maar dan zie je al onze kinderfoto's niet meer, vind je die van niet belangrijk??'

Ik zou ook graag een functie zien zoals op Facebook waarbij je een 'vriend' kan verbergen zonder daadwerkelijk te unfrienden met alle drama vandien. Want sommige mensen denken echt dat het leuk is om elke 5 minuten van die afgezaagde grapjes of kettingposts te sturen.

Het is niet zozeer tegen jezelf liegen maar meer de vrede bewaren ;)

Wat ik bij Whatsapp trouwens liever zou zien is de mogelijkheid tot alternatieve clients. Dan kan ik gewoon zelf bepalen hoe ik het gebruik.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 oktober 2018 11:53]

Als ze mij die vraag stellen krijgen ze van mij of de wedervraag:"Wil je een lief antwoord of een eerlijk antwoord?"

Of meteen het eerlijke antwoord: Nee niet zo belangrijk dat ik er 25 per week wil zien. Hoezo?
niet zo belangrijk dat ik er 25 per week wil zien
Mijn vrouw heeft dat laatst gezegd en die zit nu (als switzerland) in een soort rel omdat al die hormoonrijke verse moeders in die vrouwengroep het ineens zonodig voor elkaar op moesten nemen. Eerlijkheid is niet altijd het beste, dat weet iedereen.
Maar jezelf de facto laten dwingen iets te doen wat je helemaal niet wilt is evenmin goed, zeker op lange termijn. Dan is het wel beter om er over te praten. :) Dat hoeft niet perse met gestrekt been erin te gaan nee, dat dan weer wel.
“Ik zou ook graag een functie zien zoals op Facebook waarbij je een 'vriend' kan verbergen zonder daadwerkelijk te unfrienden met alle drama vandien. Want sommige mensen denken echt dat het leuk is om elke 5 minuten van die afgezaagde grapjes of kettingposts te sturen.”

Die is er al. In timeline op de puntjes klikken en dan aangeven dat je het niet in je timeline wil. Voorts kan je privacy lijsten aanmaken met wie van je vrienden iets wel en wie dat niet kunnen zien..
Ja weet ik. Ik bedoel dat ik die in Whatsapp zou willen zien. Ik gebruikte Facebook alleen als voorbeeld waar het wel kan.
Ah ik zie het, my bad. Verwarring denk ik omdat je het ook had over unfrienden, dat gaat op WhatsApp niet echt op. :P (Ja blokkeren misschien.)

Ik ben dan wel benieuwd in welke context je dat ziet binnen WhatsApp?
Je kan namelijk gesprekken al muten (geheel (geen notificaties) of enkel het geluid uit) en binnenkort kan je ze dus ook archiveren op een plek waar je er helemaal niet meer mee lastig gevallen wordt totdat je het archief bekijkt. :)
Telkens als er weer wat 'leuks' wordt gepost staat die groep weer bovenaan in de lijst.
Dus? Wie forceert jou dan om toch het gesprek te openen? Ik had laatst 6042 ongelezen berichten in een groep. Het is dat ik het gesprek per ongeluk aanklikte, anders had ik het laten oplopen tot 10000.
ga gewoon uit de groep dan
wat mist er nog dan ten opzichte van andere chat applicaties? van mij mogen ze het 1 en ander er wel uit slopen, zoals die status (die poging om snapchat na te doen), of tenminste een optie bieden om dit uit te schakelen. dit soort dingen laten ze maar lekker bij de op tieners gerichte apps, en laten ze whatsapp gewoon wat het is, een chat app
Whatsapp had de status al voordat Snapchat überhaupt begon...
ik heb het dus over die nieuwe status, waarmee je een foto of filmpje kunt posten met wat tekst of andere dingen erbij. heel af en toe staat er bij mij een bolletje dat iemand een nieuwe status heeft gepost, dus in ieder geval in mijn contactenlijst zijn er heel weinig mensen die er gebruik van maken.
Mijn excuus. Bij mij gebruikt ook niemand het, dus kende de functie niet eens.
Maar WhatsApp moet óók de wensen van die groep behartigen. Dus niet enkel tieners, maar wel ook tieners. Ik vind dat ze dat best goed doen, als je een functie niet wilt gebruiken zit ie niet bepaald in your face noch wordt je gedwongen het te gebruiken. En dan merk je er maar weinig van dat de functie er überhaupt is.

En zo is er voor ieder wat wils.
Zoals? Ze zijn momenteel aan veel meer aan het werken dan alleen dit.
Dit is serieus een functie waar ik echt al zo lang op zit te wachten.

- Soms ben je mensen helemaal zat in een groepsapp; maar wil je er niet uit gaan. Geef mij een functie dat deze chat voor een weekje onzichtbaar voor me is.
- Als ik een dagje / weekendje / weekje weg ben, wil ik niet lastig gevallen worden door werk groeps app en andere groeps appen. Geef me een mogelijkheid om dit echt te verbergen voor zolang ik het wil.

Ook al 'mute' je een gesprek / groepsapp, op het moment dat je whatsapp opent voor een ander gesprek, zie je toch wat er als laatst getypt is, ga je toch weer lezen wat er staat, ga je je toch weer druk maken om dingen, etc etc.

Dit is een functie waar ik echt al jaren op zit te wachten, aangezien gewoon archiveren niet echt verbergt.
Dan loop je wellicht een goede medewerker mis, puur vanwege jouw eigen belangen/oogkleppen. Wat gebruikers willen druist soms in tegen wat je zou verwachten. De enige tip die ik daar kan geven is; deal with it, zorg dat je mee gaat met die stroom.
Dit is wel een functie waarop ik zit te wachten. Voor het werk zit ik in een chat met 55+ man. Elke keer weer als ik Whatsapp open lees ik toch 'stiekem' en automatisch weer alle berichten. Eigenlijk zonde van mijn vrije tijd. Dus kom maar op met die vakantie modus.
Je kan ook gewoon denken "Ik lees het later wel even", hoe moeilijk is het mensen..
Maar die irritante icoontjes komen elke keer weer aan de bovenkant van je scherm.

Nog zo`n irritatie....
en
sommige
mensen
typen
1
woord
per regel
Volgens mij staat het er in het artikel dat je die icoontjes dan ook niet heb, als je vakantiemodus + archiveert zal er dus ook geen icoontje komen dat er een nieuwe bericht is.
Zal ook een beetje raar zijn als het dan wel zo is, aangezien je de chat helemaal niet kan zien meer met die modus aan.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 18 oktober 2018 10:01]

dat icoontje/notification badge komt nu al niet meer als je een chat op mute hebt
Die mensen moet je ook verbannen uit je leven :+
FOMO is onderhand een psychische aandoening aan het worden he.
Objectief gezien mis je 99% van de tijd niks op Whatsapp hoor :P
Ik 100% want heb geen Whatsapp.

En als ik lees in alle berichten hier hoe irritant het voor vele eigenlijk is en heel blij zijn met functies waar je het beter mee kan negeren dan denk ik eigenlijk dat ze de hele app het beste maar kunnen verwijderen.

Ik heb overigens een volledig onderontwikkeld fomo gevoel, en een overontwikkelde /care instelling. :P
Same here, heb wel Whatsapp maar krijg bijna dagelijks te horen van: "Waarom reageer jij altijd zo laat/volgende dag pas?". Ja omdat ik geen zin heb in die k*t gesprekken op Whatsapp lol.
en dan stond er iets belangrijks in en lees je het niet weer omdat je toch even snel de chat opent en sluit om de notificationbadge weg te krijgen op je homescreen.
Dit kan je toch later lezen? Het zal nooit om leven of dood gaan op Whatsapp (bij mij dan). Als er echt stront aan de knikker is dan bellen mensen mij wel.
Eens. Geen 55, maar wel hetzelfde verhaal.
Same here. Ik zou wel graag een scheduler willen, zodat ik de boel om 17:00 op mute kan zetten en om 8:30 weer aan. Dit is al een goede stap in de richting.
Ik ben benieuwd of dit alleen een user-feature is of dat dit tevens een nieuwe manier is voor Facebook om te bepalen wanneer je op vakantie bent.
Daar heeft Facebook geen vakantiemodus in een chatapp voor nodig hoor.
Ik heb zelf geen Facebook account. Je kan als Facebook zijnde natuurlijk wel gissen of iemand op vakantie is of niet maar wat is er nou mooier dan een gebruiker die zelf doorgeeft aan Facebook of hij of zij met vakantie is door het gebruik van deze functie?
ik denk dat de meesten het zullen gebruiken om muted chats te verbergen, ongeacht of ze op vakantie zijn. bovendien geven de meesten zelf al aan facebook door dat ze op vakantie zijn door foto's en andere dingen te posten op facebook.
Waarschijnlijk is het wel een extra meetpunt. Maar het ip-adres waarvan je de berichten is ook bekend, dus ze weten al waar je zit. Behalve als je een VPN o.i.d. gebruikt.

Het lijkt me wel een handige feature, maar ik zou misschien willen dat ik die automatisch met een tijdsschema kan aanzetten voor bepaalde groepen. Dus mijn werk whatsapp groepjes altijd in het weekend op vakantie modus. Maar dit is een mooie eerste stap.
Dat ze de functie "vacation mode" noemen wil niet zeggen dat mensen die dan ook uitsluitend gebruiken als ze op vakantie gaan. ;)
Ik lees hier zoveel irritaties over WA dat ik oprecht niet snap waarom dit nog steeds de populairste messaging app in (iig) NL is. Er bestaan zoveel mooiere alternatieven. Klik gewoon op uninstall, 4 jaar geleden al gedaan en nooit wat sociaals gemist.
Het lastige is dat
-->> Er bijna niemand overstapt naar een andere app omdat er weinig mensen op die andere apps zitten. Er zitten weinig mensen op die andere apps omdat er bijna niemand overstapt.-->>
En dat zal altijd zo blijven als iedereen braaf bij zo’n app blijft. Wanneer er een groep ontstaat die iets anders heeft spreekt zich dat vanzelf wel rond. Heeft gewoon tijd nodig.
Ik zie eigenlijk niet zoveel irritaties, wel worden er een aantal verbeterpunten genoemd.
De irritaties die ik hier vermeld zie worden zijn vooral m.b.t. groepen waarin teveel bullshit wordt gepost maar ze zichzelf verplicht zien om er in te blijven en af en toe te reageren... Dat ga je niet oplossen met het verhuizen naar een andere app, daar zal je exact hetzelfde probleem hebben. En daar komt nu dus een oplossing voor, dus wat is het probleem dan nog? ;)

Over het algemeen denk ik dat je relatief gezien maar heel weinig mensen kan vinden die echt een probleem hebben met WhatsApp i.p.v. het handig en fijn te vinden. Tweakers zijn wat dat betreft vaak ook iets veeleisender en dan is WhatsApp misschien nét iets te simpel qua featureset. Voor de gebruikers in het algemeen is dat echter nauwelijks een, tot geen enkel, probleem.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 oktober 2018 17:58]

Geweldig. Op mijn werk is een groepsapp, daar mag ik niet uit. Maar ik wil er niks van weten. Nu kan ik hem dus helemaal verbergen. Heerlijk
Daar "mag" je niet uit? Dan gaat het om een werktelefoon met werknummer die je speciaal van de zaak hebt gekregen neem ik aan. :+

Heb het wel vaker gezien, hoor wel vaker van mensen die "verplicht" worden om er aan deel te nemen (of dat zomaar mag is een ander verhaal.) "Je moet in de werkapp". Ja, prima - mits de werkgroep enkel relevante berichten bevat en geen smalltalk en het delen van achterlijke memes. "Nou het is ook om te socialisen en lol te hebben met elkaar", ja pech gehad - dan ga ik niet in die groep zitten. Punt. Ga lekker een ander knettergek maken met tig notificaties de godganse dag door van de ene stomme grap en kettingmail na de andere, heb wel wat beters te doen... Zoals werk. :+ Maak dan lekker een groep voor serieuze zaken en een aparte groep voor onzin waar je vrijwillig in kan gaan zitten.

Ik zou het overigens op een privételefoon weigeren... Als ze willen dat je verplicht in zo'n groep gaat zitten: toppie, maar dan graag een telefoon van de zaak die einde werkdag doodleuk uitgeschakeld wordt.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 18 oktober 2018 17:38]

Idd, werktelefoon. En ik gebruik een dualsim, zodat ik geen 2 telefoons hoef te sjouwen. Dus de sim van het werk zit in eigen telefoon. Heeft enkel vorodelen, behalve dit dus en dat gaat ook veranderen. Ikben dus tevreden met dit.
Is er inmiddels al bekend wanneer de donkere/nacht modus komt, en of dit dan ook naar de web versie komt?
Ja, komt volgens mij ook naar de web/desktop versie. ETA is er nog niet.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 18 oktober 2018 10:30]

Hernoem ik hem even naar avond en weekend modus. Wordt compleet gestoord van al die appies. Maandag - vrijdag tussen 0900 en 17:00 prima. de rest niet.
Daarom staan al die groep dingen bij mij op niet storen, de telefoon gaat niet af ook geen notificatie in beeld bij een nieuw bericht.
En als ik whatsapp open heb ik ook niet de behoefte die groep te openen(Als ik zoveel gemiste berichten heb), maar op zich ook wel lekker als je op vakantie ben en ze zijn helemaal uit het zicht.