Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

WhatsApp brengt WhatsApp Business uit voor iPhone

WhatsApp is begonnen met het uitrollen van WhatsApp Business voor iPhone. In Nederland en België kan de zakelijke chatdienst voor iOS nog enkele weken op zich laten wachten. De Android-versie van WhatsApp Business was al beschikbaar sinds januari 2018.

Vandaag is WhatsApp Business voor iPhone gratis beschikbaar in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Brazilië, Mexico, India en Indonesië. Volgens de chatdienst zal de applicatie, die ruim een jaar in ontwikkeling is geweest, 'de komende weken' wereldwijd worden uitgebracht.

WhatsApp Business richt zich vooral op kleinere bedrijven. Door een bedrijfsprofiel aan te maken kunnen ondernemers eenvoudiger in contact komen met hun klanten. Ook biedt de app de mogelijkheid om kant-en-klare antwoorden te versturen op veelgestelde vragen of om een begroeting of een afwezigheidsbericht in te stellen. Gebruikers kunnen WhatsApp Business naast de gewone versie van de app installeren.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

05-04-2019 • 08:46

70 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (70)

Wijzig sortering
Heeft ooit iemand van een whatsapp gebruiker de vraag gehad, of je gegevens mogen worden gedeeld met whatsapp:

"We eisen dat al deze gebruikers en bedrijven beschikken over wettelijke rechten om uw gegevens te verzamelen, gebruiken en delen voordat zij ons enige gegevens verstrekken."

Want:

"Adresboek. U verstrekt ons, in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving, regelmatig de telefoonnummers van WhatsApp-gebruikers en andere contacten in het adresboek van uw mobiele telefoon, waaronder van zowel de gebruikers van onze Diensten als uw andere contacten."

En:

"WhatsApp werkt samen en deelt gegevens met de andere Facebook-bedrijven"

Ik ben geen whatsapp / facebook gebruiker en krijg toch regelmatig sms van whatsapp (via mijn contacten). Ik heb dus geen "opt-out". Klacht loopt al bij AP.
Nu nog een mogelijheid dat je met 2/3 werknemers de dienst kan gebruiken eventueel als applicatie op je desktop, of een afdeling aan kan maken.
Je ziet dat whatsapp door veel bedrijven best gebruikt wordt, alleen of dat allemaal whatsapp business is betwijfel ik.
Er zijn andere pakketten daarvoor. Je kunt dan conversaties toebedelen aan collega's e.d. Het mag officieel allemaal niet maar grote bedrijven die WhatsApp klantenservice aanbieden gebruiken het allemaal wel.

Ik werk bij een klein bedrijf en wil dit wel gaan proberen. Hopelijk kun je wel met web.whatsapp werken. Anders is het wel heel vervelend.
bij android werkt dit gewoon, je kan ook een telefoon per nummer gebruiken, en vervolgens een complete servicedesk van 30 computers machigen de web/desktop versie te gebruiken, en dat werkt perfect.
Bedoel je dit met whatsapp business of de reguliere whatsapp? Want als ik 2 x de web.whatsapp wil openen, dan krijg je netjes een melding dat je ergens anders bent ingelogd en of je het hier wilt gebruiken.
de business variant draait zonder extra tooling bij ons op 30 computers.
Cool! hoewel het gewoon expected functionality is, is het toch een vooruitgang en een opluchting.
Bijzonder. Wij zijn dus al een tijdje WA Business voor iOS aan het testen (Beta) en kunnen niet met meerdere computers naar web Whatsapp en daar inloggen. Alleen maar 1 tegelijk.
Gewoon twee verschillende browsers of incognito/privacy mode?
Dat is niet waar, want ik heb het hier zojuist nog even geprobeerd, omdat dat het enige probleem is waarom wij WA Business niet gebruiken. Ik heb het geprobeerd, maar dit probleem is er nu helaas nog steeds!
@JBVisual Hoe doe je dat dan? Als bij ons een medewerker inlogd op web.whatsapp.com (en reageert op iets) wordt je automatisch uitgelogd op de andere computer. En dat is whatsapp for business overigens.

[Reactie gewijzigd door DJ-Anubis op 5 april 2019 12:04]

Probeer replain.cc eens, die bieden een website chatsupport op basis van Telegram, waarbij je bezoekers zelf geen Telegram nodig hebben. Je kunt meerdere agents instellen, welkomstberichten etc... en het fijne is dat je support mensen op allerlei apparaten kunnen werken.
Thanks, ik ga er eens naar kijken of het inderdaad het gat waar ik met WhatsApp business tegenaan loop oplost.
smallchat! Met Slack integratie _/-\o_
Het hangt af van de manier van implementeren en het doel waarvoor je Whatsapp wilt inzetten.

Als je wilt dat klanten jouw bedrijf kunnen benaderen voor vragen/support etc. dan werkt de business versie wel.
Je mag met de businessversie dan bijvoorbeeld weer niet het eerste contact zoeken met de klant. Dan overtreed je de regels en komt jouw telefoonnummer op de blacklist vanwege spam.
Dat staat in ieder geval beschreven in de voorwaarden. Hoe snel dit gebeurt is mij persoonlijk onbekend.

Wij gebruiken de Whatsapp om bijvoorbeeld de klanten te kunnen informeren wanneer er een verstoring is aan ons cloudplatform of onze bereikbaarheid qua telefonie. Dus echt als noodnummer.
Dat eerste gelukkig nog nooit hoeven gebruiken, het 2e helaas al wel een 2-tal keren door storing aan de kant van onze VOIP-leverancier.
Omdat wij zelf dan als eerste het contact zoeken met onze klanten (die zich eerst netjes geregistreerd hebben) gebruiken wij hiervoor gewoon de "particluiere" versie.

[Reactie gewijzigd door Dograver op 5 april 2019 12:44]

Probeer Slack eens daarvoor.
Voor contact met klanten? Lijkt me niet de meest handige optie, gezien registratie and all. Ik neem aan dat @qbdbd bedoelt dat je met 2 a 3 collega's tegelijkertijd in deze app kunt, en niet zo zeer het onderling communiceren.
Dat is inderdaad wat ik bedoel, voor intern contact hebben we gewoon slack inderdaad :)
Het gaat dus om dat een 2/3 werknemers klant contact kunnen hebben via WhatsApp, en met name wanneer een werknemer er een keer niet aanwezig is dat een ander het makkelijk kan overnemen.
Probeer Slack eens daarvoor.
De slechtste beslissing ooit was om Stride op te laten gaan in Slack.
Ik gebruik WA for business op mijn dual sim OP6. Werkt prima voor mijn tweede telefoonnummer (zakelijk). De normale oplossing van OP6 om de app te klonen werkte slecht. Ik ontving geen notificaties meer van de gekloonde WA. Dit werkt veel beter.
O nice! Ik heb een dualsim iPhone en gebruik mijn privé nummer voor whatsapp. Incidenteel ook met collega's, dat kan ik dus binnenkort oplossen met WA Business?
Ik heb een iPhone XS Max dual sim (Hong Kong) en gebruik nu WA voor prive en WA Business (Beta) voor zakelijk. Werkt prima!
Top! Ik heb een XR uit hongkong, hier ben ik blij mee :-)
Wat is het verschil met Nederland? Dacht dat XR wereldwijd fysieke dual sim heeft?
XS Max uit Hong Kong heeft fysieke dual sim in vergelijke met wereldwijd release waar je 1 sim en 1 esim hebt.
XR heeft ook alleen in HK/Macau/China fysieke dual sim: https://i.imgur.com/EiM5CfK.jpg

XR heeft hier ook eSIM...

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 5 april 2019 11:43]

Oh echt, daar was ik niet van op de hoogte. Dank je voor de opheldering!
Totaal off topic maar mag ik vragen via welke provider je die tweede SIM hebt kunnen fixen? eSIM is echt nog een drama in Nederland...

Kan niet wachten om mn zakelijke nummer er bij te zetten en WhatsApp Zakelijk lost mooi de volgende uitdaging op!
De iPhone is in Hongkong gekocht, daar hebben ze Fysieke dualsim
Ah, dat dacht ik al.. Hoopte dat je misschien een eSIM oplossing had gevonden haha
Ik heb zelf een eSIM van Etisalat (Dubai), dat werkt echt heel handig :) Jammer dat Nederlandse providers bewust achterblijven.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 5 april 2019 09:49]

Hoezo? Ik gebruik een Android (Wileyfox Swift 2X), dat dus een dual-SIM mogelijkheid heeft, waarbij ik een privé-SIM van Ben en de SIM-kaart van m'n werk (KPN) tegelijkertijd gebruik zonder probleem.
Wie betwijfelt er dat Nederlandse providers ordinaire SIM-kaarten verkopen? Het ging hier om eSIMs, een veel handigere manier om van abonnement te wisselen. reviews: Simpeler wisselen van provider
Ik zelf gebruik gebruik de Parallel apps functie op mijn OP6 voor mijn prive en zakelijke nummers icm Whatsapp. Ikzelf heb geen last van niet ontvangende notificaties o.i.d. Werkt goed

Edit: Typo's

[Reactie gewijzigd door ChemoNL op 5 april 2019 09:47]

Bijzonder, welke versie van OxygenOS draai je?

(Ik zit in de open bèta, misschien zit daar een bug in)

[Reactie gewijzigd door Padvinder op 5 april 2019 14:28]

Dat denk ik dan wel. Ik zit op laatste release, met magisk en renovate ice, maar ook zonder die twee mods werkt het prima.
Maar waarom niet wereldwijd ? Die app moet toch overal (met uitzondering van landen met censuur of waar WA niet mag, dat is al erg genoeg) beschikbaar zijn ?
De landen (zelfs binnen de EU) waar dit nu (nog) niet beschikbaar is, is daar een reden voor ?
Taal kan het probleem niet zijn, de meeste zakenmensen kunnen prima met een Engelstalige versie overweg.
Dat is nu eenmaal hoe het werkt bij grote applicaties die wereldwijd uitgerold worden. Hoe meer mensen er gebruik van gaan maken, hoe groter de kans is dat er toch nog een (kritische) bug ontstaat. Daarnaast is de workload beter te managen, aangezien het lastig in te schatten is hoe populair het ineens wordt. Zou zonde zijn als de service meteen down gaat omdat iedereen tegelijk aan het registreren is bijvoorbeeld. (wat prima een apart onderdeel van WhatsApp kan zijn dat op veel andere load draait dan de berichtenverwerking)
Dat is precies het probleem met die centrale servers. Daarom is email al veel beter waardoor je decentrale servers hebt.
En waarom moet je dat per land doen ? Kun je beter op basis van uitnodiging doen of bijvoorbeeld max. een x aantal gebruikers per dag registreren in de beginfase. Dan is de spreiding ook beter.
Dat is precies het probleem met die centrale servers. Daarom is email al veel beter waardoor je decentrale servers hebt.
Het is hier niet zozeer een probleem, als gewoon een manier van werken. Je kunt prima wereldwijd in één klap live gaan, er zijn genoeg apps die het doen. Toch is het fijn om zulke dingen te kunnen controleren. En als je nu iets zoals e-mail zou willen uitrollen, moet je eerst wachten tot iedereen zelf mail op z'n server geïnstalleerd heeft. Dat gaat in dit tijdperk echt niet meer aanslaan. Mensen willen meteen aan de slag en ook meteen iedereen/alles kunnen bereiken.
En waarom moet je dat per land doen ? Kun je beter op basis van uitnodiging doen of bijvoorbeeld max. een x aantal gebruikers per dag registreren in de beginfase. Dan is de spreiding ook beter.
Omdat je in een app store heel eenvoudig per land je app kunt openstellen, dan hoef je hier zelf geen inrichting/functionaliteit voor te maken. Daarnaast wil je voorkomen dat mensen je app downloaden maar vervolgens niet kunnen inloggen/registreren, dat zorgt namelijk weer voor klachten en/of mensen die niet begrijpen dat het om een gefaseerde uitrol gaat.
Ik denk capaciteit, als opeens heel de wereld verbinding gaat maken met de Whatsapp Business servers (en ze al die teksten moeten analyseren, voor reclame) om dit aan te vragen, dan kan dat wel een piekje veroorzaken.
Hmm, dus kun je op 1 apparaat Whatsapp gebruiken met 2 nummers.
Handig.
Dat is al mogelijk met een dual sim telefoon.
Ik heb een S9 met mijn privé en zakelijke nummer. Voor beide kan ik whatsapp gebruiken.
De officiële whatsapp? Dat lukte mij nooit. Ik gebruikte eerst een onofficiële cliënt en later business ernaast.
Kan ook helemaal niet standaard op Android, maar de meeste telefoons (Samsung en Huawei) bieden dat wel standaard. Op andere telefoons, zoals met stock Android moet je een los appje installeren. Parallel Space is er zo een. De native functionaliteit van Samsung en Huawei werkt vele malen beter en Parallel Space kost geld of heeft ads en niet alles werkt goed. Maar het biedt wel mogelijkheden op bijvoorbeeld dual sim toestellen.

Op iOS kon het sowieso nooit, tot nu met business.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 5 april 2019 09:29]

Standaard niet, maar ik kan wel GBWhatsApp gebruiken op mijn andere werksim, dat werkt goed hoor. Al 2 jaar.
Nokia helaas nog steeds niet. Ik lees net dat Whatsapp for Business al bestaat, dus ga die eens proberen. Heb ook prive en zakelijk op dual-sim.
Nog niet? Nokia doet Android one en Google wil dit soort features niet, dus ik zou er ook niet op hopen. Android one mist wel meer dat Huawei wel heeft, zoals een ingebouwde firewall om uitgaande verbindingen te blokkeren, iets dat Google ook niet wil. Op Android One moet je een nep vpn gebruiken, maar dat kan niet als je ook een normale vpn wilt gebruiken. Zo mist Google ook miracast. Werkte ooit wel, maar Google heeft het verwijderd, zodat nu alleen chromecast werkt.
Ik heb een dual sim moto 5g plus, en Parrallel space en andere apps zijn zo instabiel als de nete.
Ik heb niks hoeven installeren. Dit stond standaard geïnstalleerd. Kan zijn dat dit een functie is die alleen bij Samsung werkt of in Android 9.*
Je kunt het terug vinden in je instellen bij Advanced Features --> Dual Messenger. hij maakt dan denk ik een clone van je app. En werkt perfect.

Bron:
https://www.samsung.com/a...ces/about-dual-messenger/
Met nieuwere Samsung telefoons (vanaf 2017) heb je de mogelijkheid om bepaalde apps, waaronder WhatsApp met meerdere accounts te laten draaien. Zoek op Geavanceerde Functies en dan Dual Messenger. Daar zie je dan WhatsApp staan.
Zelf gebruik ik zowel de normale WhatsApp als de WhatsApp Business app omdat ik dat voor mijzelf overzichtelijker vind.

Zojuist gecontroleerd op mijn Samsung Galaxy J5 2017 DualSimm en op mijn Samsung Galaxy A3 2017.
De officiële whatsapp ja.
De functie heet dual messenger werkt voor de volgende apps:
Whatsapp; Snapchat; Facebook; Skype; Telegram; Messenger en vast nog een paar maar die heb ik op dit moment niet aan staan.
Ook kan je afzonderlijke contactlijsten aanmaken.
Dat is zelfs mogelijk zonder dual sim telefoon!!

Ik heb op mijn Galaxy S7 de functie "Dual Mesenger" aangezet '(settings, geavanceerde functies, Dual Messenger) waardoor je een tweede account kan activeren.
Heb de tweede activatiecode op mijn andere telefoon laten ontvangen, ingevoerd et voila. Het 2e account krijgt een kleine toevoegin op het icoontje. Meer info hier:

https://www.samsung.com/a...ces/about-dual-messenger/
Dat is met een Samsung sowieso al mogelijk, ook zonder dual!
Hmm, dus kun je op 1 apparaat Whatsapp gebruiken met 2 nummers.
Handig.
Moet je niet privé berichten, per ongeluk, zakelijk sturen :)
Hoe zit't met de privacy?
Gaat Suikerberg al die berichten niet analyseren en de data "anoniem" verkopen?
Ook WhatsApp Business heeft end-to-end encryptie. Voor al ‘t overige moet je de privacy policy lezen. ;)
Meh, ooit had het misschien iets geweest, maar veel bedrijven hebben Office 365 en dan heb je Teams, dat is dit plus veel meer.(o.a.Desktop + cloud app met screen en app sharing (ieder een eigen muis daarin zelfs), integratie met Office365, teams en channels a la Slack).

Edit: Te snel gereageerd, het klanten contact aspect heeft zeker wel meerwaarde en iets wat Teams niet biedt.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 5 april 2019 08:56]

Wat moet een taartenmaakster met Teams? Die heeft hier veel meer aan om in contact te zijn met haar klanten.
O365 biedt ook voldoende mogelijkheden om in contact te komen met je kant hoor, Zeker als je er Dynamics365 bij neemt…..
Teams (of het binnenkort verdwenen Skype4 Business) kan gewoon op een VoIP telefooncentrale worden aangesloten. En met je teams client op je telefoon, kun je dan dus gewoon altijd bereikbaar zijn, zonder een mobile nummer te hoeven communiceren.

Ook kun je via Office Forms invulformulieren maken waarmee de klant een verzoek in kan dienen, en is er zoiets moois als de Ouotlook Customer Manager.
Een taartenmaakster kan via Bookings taarten laten bestellen (en laten aangeven wanneer deze klaar moeten zijn, of ze bezorgd of opgehaald moeten worden.
De facturen kunnen gemaakt worden met Microsoft Invoicing en zo kan ik nog wel even doorgaan…….
offtopic:
Hoezo "het binnenkort verdwenen Skype4 Business"?
Staat in de roadmap beschreven. S4B gaat vervangen worden door Teams:
As we build out these capabilities, Teams will evolve as the primary client for intelligent communications in Office 365, replacing the current Skype for Business client over time
Zie deze PDF hoe je kunt migreren van S4B naar Teams.

[Reactie gewijzigd door walteij op 5 april 2019 11:24]

Dat is de tweakers-oplossing, maar leg dat eens uit aan de kapster om de hoek. Die heeft met het downloaden van een app op haar (privé-)telefoon meteen een goede manier om in contact te komen met klanten.
Volgens mij is dit voor klantcontact, niet als vervanger van werkvloer-communicatie.
Mijn OP 3T kan dit al. 2 Sims (zakelijk en privé) en 2x Whatsapp, Twitter, Telegram en zelfs LinkedIn.

Edit: Android 8 en notificaties voor beide apps.

[Reactie gewijzigd door Theone098 op 5 april 2019 10:06]

Ik dacht dat WhatsApp al tijden beschikbaar is voor bedrijven. Meer dan een jaar geleden las ik hier al artikelen over. Bijv: https://verbonden.nl/actu...nummer-zakelijk-bedrijven

Kan iemand uitleggen wat er nu precies is veranderd? :)

EDIT: omg. Iphone versie, laat maar. Ik ben toe aan het weekend..

[Reactie gewijzigd door Henk_8 op 5 april 2019 16:06]

Is er een manier om aan: WA Business (Beta) voor zakelijk te komen?
Hij staat nog niet in de appstore


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.