Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
×

Tweakers Awards 18/19

Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? De Tweakers Awards stembussen zijn nog drie dagen open. Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Bovendien maak je kans op een Sony PlayStation 4 Pro 1TB, GoPro Hero 7 of Sonos One.

Stemmen

THQ Nordic koopt Kingdoms of Amalur-rechten

THQ Nordic, de ontwikkelaar van Darksiders en Titan Quest, heeft de rechten van Kingdoms of Amalur gekocht. De franchise was eerst van 38 Studios, die in 2012 is opgeheven. Nog niet bekend is of er daadwerkelijk een nieuw Kingdoms of Amalur-spel komt.

THQ Nordic maakte het nieuws via Twitter bekend. Naast de rechten op Kingdoms of Amalur heeft de Zweedse ontwikkelaar ook de rechten voor Project Copernicus. Dit was een onvoltooide mmorpg die zich af ging spelen in het KoA-universum. Wat THQ Nordic van plan is met zowel Project Copernicus als Kingdoms of Amalur is nog niet bekend.

Kingdoms of Amalur: Reckoning is het enige spel dat 38 Studios heeft uitgebracht. Het kwam op 7 februari 2012 uit voor Xbox 360, Windows en Playstation 3. KoA: Reckoning is een hack-and-slash-rpg, gemaakt in samenwerking met Big Huge Games, bekend van Rise of Nations, en uitgegeven door EA. Ken Rolston, hoofdontwerper van The Elder Scrolls IV: Oblivion, was tevens de hoofdontwerper voor dit spel en Todd McFarlane, het brein achter de stripheld Spawn, leidde het ontwerpteam. Er volgden drie dlc-pakketten: The Legend of Dead Kel, Teeth of Naros en een wapen-en-harnasbundel.

Er waren plannen voor een vervolg, maar die werden uiteindelijk geschrapt. De studio raakte namelijk in grote, financiële problemen. Het had 75 miljoen dollar geleend van de Rhode Island Economic Development Corporation voor de ontwikkeling van Project Copernicus. 38 Studios was niet in staat het bedrag terug te betalen en moest sluiten. In 2016 besloot de rechtbank dat de studio niet strafrechtelijk werd vervolgd.

Door Loïs Franx

Stagiair nieuwsredactie

07-09-2018 • 14:39

30 Linkedin Google+

Reacties (30)

Wijzig sortering
THQ Nordic is wel meer aan het inkopen dit jaar:

nieuws: THQ Nordic koopt rechten op TimeSplitters
nieuws: THQ Nordic koopt Koch Media voor 121 miljoen euro

Vraag mij toch af hoe hun roadplan eruit ziet en waar ze heen willen.
Dit is een super interesting read:
https://en.wikipedia.org/wiki/THQ_Nordic

En als je gaat googlen op de naam van de founder/CEO 'Lars Eric Olof Wingefors', dan is dat ook heel interessant:
https://www.marketscreene...efors-0B9WSQ-E/biography/

Als je dan leest dat hij in 1990 een bedrijfje start dat 2e hands comics verkoopt, dat uitgroeit tot Nordic Games en in 2000 voor 6 miljoen pond wordt verkocht aan Gameplay.com en hij het vier jaar later terugkoopt voor 1 krona omdat het moederbedrijf failliet is gegaan... Als je dan verder leest welke kleine (failliete) publishers/developers er allemaal worden overgenomen die toch allemaal wel enigszins bekende titels hebben uitgegeven, wellicht geen AAA, maar toch bekend bij de meeste van ons die toen (PC) games speelde.

Als je even rond kijkt en wat uitrekent dan kom je er achter dat THQ Nordic AB (waarvan THQ Nordic waar we het hier over hebben een dochter is), toch leuk bijna $1,8 miljard waard is waarvan de oprichter ruim 37% van bezit. Die man heeft een aandelen waarde van ruim $800 miljoen (dus de verwachte waarde van allee aandelen welke hij bezit, van twee maatschappijen) en dat voor een tweedehands stripbladen handelaartje...

Het lijkt er op dat hij rijk wordt van het goedkoop opkopen van IP van bedrijven waar weinig animo voor is op het moment van faillissement, maar toch een hoop potentiële klanten nostalgische gevoelens bij hebben. Hij heeft niet voor niets de THQ merknaam hergebruikt...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 7 september 2018 16:00]

Was Kingdoms Of Amalur ook niet eerst van THQ, maar verkocht aan 38 Studios?:
https://www.giantbomb.com...lur-reckoning/3030-30330/

Ik dacht trouwens ook dat dit spel eerst als MMO was ontwikkelt en pas later naar Single player was gegaan. Zo speelde het in ieder geval wel veelal. De wereld was ook inmens.

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 7 september 2018 17:35]

Nee, KoAR is developed door 38 studios en Big Huge Games en Published door 38 Studios en EA je kan het ook kopen op Origins, wat ik enige tijd geleden gedaan heb. Vroeger veel gespeeld bij m'n neef op de console. (naja vroeger, als je 6 jaar geleden vroeger kan noemen)

De game doet het vandaag de dag nogsteeds super. De graphics zijn her en der een beetje aged en blurry, het laatste is simpel op te lossen met SweetFX. maar verder is de game imho beter dan de mmorpg's die vandaag de dag gereleased worden. Er zit zo veel content in die game dat je na 500 uur spelen nog niet alles gezien heb. Plus de mechanics zijn geweldig.

Met deze overname hoop ik erg op een vervolg, maar aan de andere kant vrees ik ook dat het vervolg een complete mislukking word wat veelal gebeurt.
volgens de wiki was het inderdaad een MMO: Kingdoms of Amalur: Reckoning is a single-player action role-playing game for PC, PlayStation 3 and Xbox 360. It was created as a MMO, but it eventually turned into a RPG. Bron:http://amalur.wikia.com/wiki/Kingdoms_of_Amalur:_Reckoning
Er komen nu 2 dingen in me op:

- Een (HD) remake van de game
- Een vervolg van de game

Met beiden ben ik sowieso erg blij, deeltje 1 erg vaak gespeeld. Tot nu toe 1 van de beste action RPG's die ik ooit heb mogen aanschouwen!

Edit: is er te achterhalen wat dit gekost heeft?

[Reactie gewijzigd door Sk313t0r op 7 september 2018 14:52]

Ik vond het ook wel een toppertje, het combat system werkte heerlijk.

Enige nadeel vond ik dat richting het einde de wereld minder mooi en leeg werd. Ik kreeg hierdoor het gevoel dat ze tegen het einde de game aan het rushen waren en dat de laatste stukken minder aandacht hebben gekregen dat de prachtige stukken die je in het begin tegenkomt.
Klopt, als je wat verder bent heb je het gevoel dat je alleen bent zeg maar. Niet alleen geldt dit voor de buitenwereld, maar ook voor de dungeons zelf.
Dit kan komen om dat 38 Studios met geldproblemen zaten tijdens development van de game. Ze hebben vrij veel geld moeten lenen van Rhode Island Economic Corporation. Ik meende dat dit 70 a 80 miljoen was om mee te beginnen. en uiteindelijk zaten op 1.125 milljoen.

Dus het kan best zijn dat ze door gebrek aan geld de wereld niet helemaal zo vol konden maken als toen ze begonnen.
Dat zou wel een hele hoop verklaren.
Als THQ nou een remastered edition maakt, bestaat wellicht ook de kans dat ze de leegte wat opvullen.
Dan heb ik liever een Remake dan een Remaster. Bij een Remaster verbeteren vaak alleen de bestaande delen door ze verbeterde textures te geven, beter belichting etc, maar meer dan dat word het niet.

Bij een remake word de game van de grond op verbeterd. Kijk bijvoorbeeld naar Final Fantasy 7. Dat is een goed voorbeeld van een Remake. Dit kost natuurlijk wel wat meer centjes dan een remaster. Al zou ik persoonlijk blij zijn met beide. Want de game als het nu is is al geweldig.
Het was voor mij het Fable vervolg wat we nooit hebben gekregen. (kwa setting en sfeer)
Dit! Man wat heb ik genoten van deze game. Een van de weinige action rpgs die me echt geboeid heeft tot op het laatste moment. Helaas dat veel mensen daar anders over dachten.
Ze zijn lekker bezig daar. Dit jaar komt hun eerste echte game uit, Darksiders 3. Heel erg benieuwd wat hun plannen zijn met deze IP.
Dit jaar komt hun eerste echte game uit, Darksiders 3.
Niet helemaal waar SpellForce 3 kwam in December 2017, Grimlore Games blijkt een inhouse development studio te zijn van THQ Nordic. Door de enorme hoeveelheid overnames en subsidiaries is het zeer onoverzichtelijk!
Zoals vele hier boven aangeven, dit is gewoon een goede game! Geloof de slechte reviews, combat systeem was erg goed met veel verschillende keuzes in wapens. Een Deel 2 van deze game zou zeker niet misstaan!

Overigens wist ik niet dat er DLC's waren :+ Tijdens de volgende Steam Sale maar eens aanschaffen :)
Misschien even mee wachten. Gezien THQ Nordic voor o.a. Spellforce en Titan Quest een "Anniversary Edition" hebben gemaakt. Dan zitten ze erbij in ;)
Was een mooie game, veel uren inzitten :)
Mee eens, maar na een uur of tien á vijftien ging het verhaal toch wel vervelen. Te weinig progressie. Visueel vond ik het er vet uitzien, bijvoorbeeld de spells hadden gave visuele effecten. Wellicht bij de volgende Steam-sale eens op de kop tikken en op max-settings spelen (speelde destijds op PS3).
Erg goed nieuws! KoA: Reckoning was echt een pareltje, een echte hidden gem. Ik kan niet begrijpen dat die game niet meer succes heeft gehad. Hij smaakte in ieder geval naar meer, dus ik wordt hier enorm blij van!
Ja ik snap wat je bedoelt, maar toch haakte ik op den duur af. Ik was lekker aan het spelen, maar had het gevoel dat ik niet verder kwam. Dus ik heb het uiteindelijk nooit uitgespeeld.

Maar kan heel goed aan mij liggen, meestal val ik dan weer op de game terug die ik op dat moment het meeste speel.
First stop: Nintendo Switch!
Hopelijk komt er dan toch nog een vervolg!
Geweldige game die ik meerdere malen met veel plezier heb uitgespeeld!
De game kwam mij over als een SP game die ingericht was voor MMO net of ze tijdens ontwikkeling een MMO in gedachten hadden en toen de game bijna af was toch voor een SP gingen. Wat niet per se slecht is het kwam toen der tijd alleen iets wat vreemd over.

geweldig leuke game en behoorlijk wat uurtjes in zitten. jaar of wat geleden op steam ook in de sale alle DLC gehaald en daarna nog wat uurtjes erin gestoken alleen nooit de DLC's gespeeld. Nu ik zo terug denk heb ik de hele game nooit uitgespeeld en heb ik denk ik 25% van de game gezien oid. Toch leuke herinneringen eraan.
Je wilt niet geloven hoe erg blij ik met dit nieuws ben. Ik had de hoop al een aantal jaar geleden opgegeven :'( de uren die ik in de spel heb gestopt is ongelooflijk. misschien binnenkort toch maar weer installeren.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True