Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

AU Optronics demonstreert microledscherm van 12,1" met 1920x720 pixels

AU Optronics heeft een 12,1"-paneel gemaakt op basis van microleds, met een resolutie van 1920x720 pixels. De gebruikte leds zijn kleiner dan 30 micrometer. Iedere pixel bestaat uit leds, waardoor het scherm een zeer hoog contrast kan leveren.

AUO is naar eigen zeggen de eerste fabrikant die met succes een microledscherm met een hoge resolutie heeft gemaakt. Het 12,1"-scherm dat het bedrijf zal laten zien op de Touch Taiwan-beurs heeft een opvallend brede beeldverhouding, al is niet bekend waarom. Het scherm is vermoedelijk alleen bedoeld om de techniek te demonstreren; AUO noemt nog geen toepassingen of plannen voor productie.

De fabrikant noemt geen verdere specificaties. Zo is niet bekend wat de maximale helderheid is, of over hoeveel leds het scherm beschikt. Bij microledschermen moeten er in principe voor iedere pixel drie leds gebruikt worden, om de primaire kleuren te kunnen tonen. AUO heeft het echter over 'geavanceerde kleurconversietechnologie', wat zou kunnen duiden op minder leds en kleurenfilters voor de interpolatie van kleuren.

Andere fabrikanten, zoals Samsung, hebben ook al microledschermen getoond. Meestal gaat dat om grote schermen; het klein maken van microledschermen is een uitdaging. Samsung toonde begin dit jaar een 146"-microled-tv en zei dat er volgend jaar een versie voor consumenten komt.

Microled heeft hetzelfde voordeel als oled: de pixels geven zelf licht en kunnen dus ook helemaal uitgeschakeld worden. Dat resulteert in een perfecte zwartweergave en daarmee een hoog contrast. Het gebruik van anorganische leds in plaats van organische leds heeft ook voordelen: de helderheid is hoger en er is minder slijtage. Het maken van microledschermen is echter duur en tijdrovend, omdat er miljoenen minuscule leds heel precies op een paneel gezet moeten worden.

Vanwege de technische uitdagingen en hoge kosten lijkt de komst van microledmonitoren nog ver weg. Een tussenstap is het gebruik van een traditioneel lcd met een miniledbacklight. Daarbij bestaat het backlight uit veel kleine leds, wat veel dimbare zones mogelijk maakt. AUO maakte eerder deze week al bekend op dezelfde beurs een 27"- en 32"-lcd-paneel met een miniledbacklight te tonen.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-08-2018 • 08:57

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Dat is toch mooi 8727 x 3273 op 55". Ondanks dat 1920x720 een rare afmeting is hebben ze de microleds dus zeker klein genoeg om er een concurrent voor de 55" 4K OLEDs van te maken :) Ik ben benieuwd wanneer dat opschalen naar 4K UHD (3840 x 2160) haalbaar en rendabel gaat worden. Zal nog wel even duren.

55 / 12.1 = 4.5454545
1920 * 4.545 = 8727
720 * 4.545 = 3273

[Reactie gewijzigd door job_h op 29 augustus 2018 09:38]

Wat bedoel je met die berekening? Kan er weinig van maken.
De berekening laat zien wat de resolutie wordt als je de huidige ppi schaalt naar een 55" paneel en dat is hoopgevend. Het probleem zit hem nu nog in de yields die te laag zijn om een prijs concurrerend scherm te fabriceren.
ik ga er van uit dat die yields snel verbeteren wanneer ze grotere productieprocessen opstarten en dit gaan finetunen.
Ik kijk erg uit naar betaalbare microled schermen aangezien ze minder tot geen last hebben van inbranden en daarmee dus zeer geschikt zijn als computermonitor. Doe mij maar een 43" 144hz 4k microled scherm :p
Nu hopen dat het niet aan een stille dood ten onder gaat zoals met SED het geval was.
Mijn vermoeden is dat Apple en Samsung hier belangrijke rollen in gaan spelen. Apple is ook bezig om microleds in te zetten voor hun iPhones, en Samsung voor hun TV’s. Wat ik met jou dus hoop is dat computermonitors van die ontwikkelingen gaan profiteren. Want ik wil een monitor die qua ppi richting mobieltjes gaat en dan ben ik al blij met 27 inch. Als het veel groter wordt moet je tijdens programmeren al “rond gaan kijken”.
Het is een berekening om het aantal pixels uit te rekenen met dezelfde dichtheid op een 55 inch scherm.

De resolutie waar je dan op uit komt is dan 8727*3273 pixels...
Het is zelfs voldoende voor een 8K 55" scherm.

Dit scherm is 28,8 cm breed met daarop 1920 pixels (169 ppi)
Een 55" scherm met een 16:9 verhouding is 121 cm breed (121 /28,8=4,2), dus dan kunnen we 8064 pixels op 55".
Ik denk dat je een misrekening maakt omdat dit scherm geen 1920x1080 is, maar 1920x720.

Het komt in de buurt, maar het haalt de pixel dichtheid van 8K UHD (7680 x 4320 = 33.177.600 pixels) niet. Als we dit specifieke scherm uitrekken naar 55" krijgen we 8727 x 3273 = 28.563.471 pixels. Toch nog 4.614.129 pixels minder dan 8K ;)

Edit:
Trouwens, het zou zomaar kunnen dat het wel klopt wat je zegt. Ik heb het niet nagerekend, maar het oppervlakte zal natuurlijk toenemen als de tv vierkanter is en nog steeds 55". Hoeveel verticale pixels komen er op die 16:9 55" tv van jou?

[Reactie gewijzigd door job_h op 29 augustus 2018 12:00]

Daarom reken ik puur met de breedte van het scherm. Een 55" scherm met een gelijke beeldverhouding als dit scherm, waar jij vanuit gaat, heeft maar een oppervlakte van 6416 cm2 en een 55" scherm met een "normale" 16:9 verhouding heeft een oppervlakte van 8339 cm2.Als je jouw waardes hiervoor corrigeert kom je mooi tot 37.124.499 pixels. Ruim voldoende voor 8K.
Op zich is dit scherm niet alleen te zien als proof of concept, maar ook 1 op 1 te gebruiken als display in een dashboard van een auto m.i.. Als de kosten van zo'n scherm met grote productie lager komen te liggen is zo'n microled scherm fijn aangezien met het contrast in het felle licht goed leesbaar is, en in de avond makkelijk met een minder helder scherm ook goed leesbaar is.
Nu wel hopen dat ze goede dimming toe passen, led verlichting knipperd nog wel eens als het gedimmed wordt door slechte PWM implementatie.
Als voorbeeld denk ik dan aan led kerstboom verlichting tot en met auto led verlichting aan toe.
Hopelijk is de aansturing van de microleds ook toepasbaar zonder PWM. Momenteel wordt PWM voornamelijk gekozen vanuit economisch perspectief. Want mensen hebben PWM toch niet door (op de korte termijn).
De dimming van LED's in een beeldpaneel loopt synchroon met de refresh, dus in de praktijk als het goed is op een vrij hoog veelvoud van die frequentie, anders kun je niet voldoende grijstinten maken.

Natuurlijk krijg je door het schakelen dan wel, iets sterker dan bij LCD maar minder sterk dan bij plasma, dat je paneel enigszins stoorstraling uitzendt.
Inderdaad, sommige mensen zien dit niet maar ik ben er ook heel gevoelig voor. Ik zie het echt meteen als ergens een goedkope controller in zit.
Voor contrast in zonlicht is het vooral ook van belang hoe goed het scherm invallend licht absorbeert ten opzichte van de maximale helderheid van de leds. Dat oneindige contrast halen ze alleen maar als er verder helemaal geen invallend licht is. Dat op zich zegt dus niks over de toepasbaarheid als display in een auto.
Voor contrast in zonlicht is het vooral ook van belang hoe goed het scherm invallend licht absorbeert ten opzichte van de maximale helderheid van de leds. Dat oneindige contrast halen ze alleen maar als er verder helemaal geen invallend licht is. Dat op zich zegt dus niks over de toepasbaarheid als display in een auto.
Klopt helemaal. Maar microleds heeft qua helderheid meer potentie dan OLED. Microleds op basis GaN technologie heeft zelfs 30x hogere lichtopbrengst dan OLED.

Maar laten we nou niet kijken naar het formaat en op basis daarvan oordelen waarvoor het geschikt is.het is een proof of concept. Ze hebben hier nog niet een fabriek voor ingericht en ik verwacht ook niet ze dat gaan doen.
Een prachtige ontwikkeling dit. MicroLED staat nog in de kinderschoenen, maar kan een belangrijke rol gaan spelen op de displaymarkt door het beste van OLED en LCD te combineren. Volledig zwart tot aan een hoge maximale helderheid, zonder een risico tot inbranden. Hopelijk krijgen ze de LEDs snel klein genoeg.
Je zal nogsteeds een risico van inbranden hebben, zolang je individuele per pixel lichtbronnen gebruikt zal dat altijd een probleem blijven omdat je dan gewoon ongelijke slijtage gaat krijgen. of je moet een slijtage resistant materiaal uitvinden, maar dat lukt denk ik niet zo 123. het risico tot inbranden zal wel kleiner zijn. hoeveel kleiner? de tijd zal het leren.

[Reactie gewijzigd door t link op 29 augustus 2018 09:50]

Ik ben zeker benieuwd wat een mircroled doet t.o.v een normale led in termen van levensduur, een gewone heb ik namelijk nog nooit stuk zien gaan :)
In eerste instantie wilde ik een oled tv, maar het gevaar van inbranden en de opstelling van LG hielden mij op afstand. Als ik dit zo lees, dan voorzie ik momenteel eerder een rooskleurigere toekomst voor microled dan oled. Misschien dat LG nu eens wakker wordt.
Ik denk dat LG al lang wakker was. Ze hebben steeds de beste beschikbare techniek gebruikt en doorontwikkeld. IPS en OLED zijn daar prima voorbeelden van.
Maar de beste beschikbare techniek is niet per se waar de markt om vraagt. IPS is doorontwikkeld omdat er werd samengewerkt. Datzelfde geld niet voor OLED, LG ging op zijn patent zitten wat andere grote spelers in de markt verdeelde.

Ik hoor veel consumenten vragen om kwalitatieve kleinere TV's rond de 40 inch, niet 55 en groter. En met de microled techniek is die wens een stuk dichterbij en omzeilt de concurrentie daarnaast het patent van LG.
Maar komt die verdeling door LG of doordat de ontwikkeling nog best lastig is? Hun manier is niet de enige, en niet alle fabrikanten zetten in op relatief kleine technologieen (zie plasma, al was dat juist in een wat volwassener ontwikkelstadium). Overigens ben ik het eens met je analyse dat consumenten kleinere beeldmaten zoeken met goede kwaliteit. Dat is nog best vervelend omdat dat juist de massa-markt is waar fabrikanten de neiging hebben om te bezuinigen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 1 september 2018 13:34]

Als je een systeem kunt maken waarbij de electronica kan weten hoeveel elke individuele led versleten is dan kun je er voor compenseren en kun je inbranden in principe wel volledig uitbannen zonder dat de led volledig slijtage vrij moet zijn. Natuurlijk moet je dan wel iets van ruimte over hebben op het helderste punt, de slijtage moet ook niet te groot worden en je moet wel exact genoeg kunnen bepalen hoeveel een led versleten is (momenteel doen ze het volgens mij op branduren en dat is maar een ruwe benadering)... Maar het is dus niet zo dat een niet slijtende led de enige manier is.

Overigens heb ik op mijn plasma tv nooit iets van inbranden gezien (wel retentie maar dat verdwijnt weer), dus maak me er zelf voor een tv niet zo'n zorgen om. Voor gebruik als monitor wordt het echter wel kritischer.
Ik zou het niet echt een hoge resolutie noemen, maar wel mooi dat Micro-led vol in de ontwikkeling staat. Als er een manier gevonden kan worden om hogere resoluties te creëren op een kleiner paneel dan zou het een zeer goede concurrent van OLED kunnen worden.
Gezien de resolutie moet een full HD schermpje dus geen probleem zijn op 15". En dat is imo een prima resolutie voor bijvoorbeeld de doorsnee laptop.
Zou persoonlijk met 720 pixels verticaal dit niet full HD willen noemen. En ook een net te lage resolutie voor een laptop door de 720. Als scherm om videomateriaal op te kijken echt wel prachtig. Met zulke helderheden moet HDR een makkie zijn om te implementeren.
Edit: @spNk , @Sietse1990 , @born2rule : Eens met jullie.

[Reactie gewijzigd door Orion64 op 29 augustus 2018 09:52]

Volgens mij is dit ook een 21:9 scherm en geen 16:9.
Nee, deze is 24:9 (als de pixels vierkant zijn).
(of 8:3 voordat iemand weer daarover begint).

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 29 augustus 2018 15:24]

Maar dit is dan ook een 11" display en geen 15" ;)
Dat wordt ook niet gezegd. Als je deze resolutie op 12.1" krijgt zouden ze hem verticaal kunnen uittrekken tot Full HD wat hem dus bruikbaarder maakt. Dan wordt het scherm dus groter maar de PPI blijft hetzelfde.

Toch denk ik dat de kosten van één zo'n scherm veel te hoog ligt om het komende jaren in laptops te gaan zien.
als je die 12 inch omrekent naar 15 inch dan kom je wel degelijk in buurt van full hd. een 30 inch 4k scherm zou dan ook mogelijk moeten zijn.
Hij zegt fullhd moet dan kunnen op 15 inch, hij zegt niet dat 720p hd is.
Dit lijkt me toch een betere ontwikkeling of een mooi vervolg op OLED alhoewel voor "normale" 4K of 8K schermen tegen dan nog een lange tijd kan duren. Een micro LED bioscoopscherm is Samsung ook van plan te leveren bijv. Ben wel benieuwd naar de betrouwbaarheid van dergelijke schermen voor verschillende toepassingen.

Altijd grappig hoe 10-12 jaar geleden een klasgenootje uitlegde hoe de nieuwe LED tv's werkten (hij gaf de beschrijving eigenlijk van het huidige Micro LED terwijl de TV's die uitkwamen gewoon standaard LED backlighting kregen achter het LCD paneel) maar dat het pas nu op gang komt.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 29 augustus 2018 09:13]

Standaard FHD monitor van 24 inch heeft dot pitch van 0.27mm. dat zijn 3 kleuren, met losse leds dus ongeveer 0.1mm per kleur.
Nu wordt er in de tekst gezegd, leds van 30 micrometer, dat is dus 0.03 mm Dan lijkt me toch voldoende ruimte om met die leds of wat groter een 24”fhd te maken?
U bedoelt 14"? Anders begrijp ik niet wat u daarmee bedoelt.
Opvallend brede beeldverhouding? Is toch gewoon 21:9.... Lijkt mij niet meer dan normaal. Zelfs iets breder dan 21:9, misschien omdat ze het in VR willen gaan gebruiken?

[Reactie gewijzigd door GoT.Typhoon op 29 augustus 2018 11:39]

Het is 24:9 (als de pixels vierkant zijn).

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 29 augustus 2018 15:24]

Heeft de redacteur voor televisies van Tweakers, Sim Kranenburg hier een tijd terug niet eens een concept van laten zien toen hij op een beurs aanwezig was. Het betrof toen een enorme TV welke ook opgebouwd was uit microleds, en zo enorm fel beeld kon produceren, tot 4000 candela per M².
Nee dus kom ik zonet achter, heb de video inmiddels kunnen terugvinden namelijk, en het bleek om LCD TV van Sony te gaan, met een full array local dimming backlight welke tot een helderheid van, 4000 candela per M²) instaat is/was, wat dus een totaal andere techniek is dan waar hier in dit artikel over gesproken wordt.

Mijn fout excuus.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 29 augustus 2018 14:01]

De opvallende beeldverhouding zal wel iets te maken hebben met de afmetingen en plaatsing van de subpixels.
Dat MicroLED spul is voorlopig nog peperduur. Sony heeft zo'n ding van 120 inch voor $350,000 staan...dan weet je wel hoe laat het is..