Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onbemande testvlucht van SpaceX Dragon-capsule is uitgesteld tot november

De onbemande testvlucht van de SpaceX Crew Dragon-capsule die deze maand had moeten plaatsvinden, is uitgesteld. De eerste testvlucht is opgeschoven naar november. Een bemande testvlucht zal niet voor april 2019 plaatsvinden.

Volgens eens nieuw schema van de NASA maakt de Crew Dragon-capsule van SpaceX in november 2018 de eerste onbemande demonstratievlucht, waarna het ruimtevaartuig in april 2019 de eerste bemande testvlucht zal maken. Eerder was het de bedoeling dat de Crew Dragon al deze maand een onbemande testvlucht zou uitvoeren en later dit jaar in december een bemande testvlucht zou maken. Ook de testvlucht van Boeings Starliner-capsule is uitgesteld tot eind dit jaar.

Een duidelijke reden voor de vertraging of het uitstel heeft de NASA noch SpaceX gegeven. In principe zijn de onbemande testvluchten geen noodzakelijke voorwaarde om de capsules goed te keuren voor het vervoeren van astronauten. Boeing en SpaceX willen deze testvluchten echter uitvoeren om er zeker van te zijn dat bijvoorbeeld de geïntegreerde raketmotoren en de systemen voor het binnentreden van de dampkring goed functioneren.

Links de Crew Dragon-capsule van SpaceX en daarnaast de Starliner van Boeing

Zo is bijvoorbeeld bij beide capsules een abort motor geïntegreerd als onderdeel van het lanceerontsnappingssysteem. Dit is in feite een raketmotor die ontstoken wordt op het moment dat de lancering vanaf de grond mis zou gaan of als er problemen zouden zijn bij de terugkeer naar de aarde. Deze motor van Boeings concurrerende Starliner-capsule ondervond problemen bij een eerdere test. Dat leidde ertoe dat de Starliner pas eind dit jaar omhooggaat voor een onbemande testvlucht en een bemande vlucht volgt ergens halverwege 2019.

Zowel de Crew Dragon als de CST-100 Starliner-module van Boeing valt onder NASA's Commercial Crew-programma, waarbij astronauten naar het ISS worden gevlogen met private ruimtecapsules. Het doel is om te komen tot een veilige, betrouwbare en goedkope manier om astronauten van en naar het ISS te vervoeren. Daar is enige haast bij, omdat de NASA nu afhankelijk is van Russische Sojoez-capsules. Hier is na 2019 een tekort aan, waardoor de mogelijkheid om tegen betaling stoeltjes in Sojoez-capsules te reserveren straks grotendeels wegvalt.

De Crew Dragon moet met Falcon 9-raketten omhooggaan, terwijl de Starliner is ontworpen voor de Atlas V-raket van United Launch Alliance en diens opvolger, de Vulcan-raket.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-08-2018 • 11:58

35 Linkedin Google+

Submitter: snippiestgem

Reacties (35)

Wijzig sortering
Ik vind het als geek gewoon fijn dat er weer iets van een race aan de gang is. Dat laffe gedoe om onze eigen planeet duurt al bijna 30 jaar. Ik heb het gevoel dat we weer vooruit gaan!
En ik heb het gevoel dat we wel moeten.
Als je kijkt naar de snelle veranderingen die er wereldwijd plaatsvinden qua klimaat denk ik echt dat de aarde er rond 2100 totaal anders (lees; verdort) uitziet.

Soms vraag ik me af of je op Mars een soort reactie kan triggeren door daar een 'bom' met water te laten ontploffen.
Op die manier kun je wellicht een 2e aarde maken. :P
(Ja ja, ik weet het..zo simpel is het niet)
En ik heb het gevoel dat we wel moeten.
Als je kijkt naar de snelle veranderingen die er wereldwijd plaatsvinden qua klimaat denk ik echt dat de aarde er rond 2100 totaal anders (lees; verdort) uitziet.
Ook een "mad max" aarde is beter bewoonbaar dan elke andere plek in ons zonnestelsel.
Soms vraag ik me af of je op Mars een soort reactie kan triggeren door daar een 'bom' met water te laten ontploffen. Op die manier kun je wellicht een 2e aarde maken.

Als je dit soort gedachtenexperimenten erg leuk vind, dan enkele aanraders m.b.t. zogenaamde "terraforming":

Kim Stanley Robinson - Red Mars

Sir Arthur C. Clarke - The Sands of Mars

Robert Zubrin - Case for Mars

[Reactie gewijzigd door Eskimo0O0o op 3 augustus 2018 17:05]

En ik heb het gevoel dat we wel moeten.
Als je kijkt naar de snelle veranderingen die er wereldwijd plaatsvinden qua klimaat denk ik echt dat de aarde er rond 2100 totaal anders (lees; verdort) uitziet.

Soms vraag ik me af of je op Mars een soort reactie kan triggeren door daar een 'bom' met water te laten ontploffen.
Op die manier kun je wellicht een 2e aarde maken. :P
(Ja ja, ik weet het..zo simpel is het niet)
Een 2e aarde maken is veel moeilijker en kostbaarder dan de aarde die we al hebben redden. Als het al niet lukt om hier op aarde de temperatuur constant te houden, hoe gaan we dan op mars tientallen graden temperatuurverschil maken? En dat is nog maar 1 aspect. Mars veranderen is gigantisch veel moeilijker dan aarde bewoonbaar houden.
Deze planeet redden is vrij makkelijk: minder mensen maar dat is nogal frowned upon.

Mars terraformen is onbegonnen werk, tenminste de komende 100 jaar zie ik dat niet gebeuren. Hoog uit wat biodomes voor colonisten.
Jep, Mars heeft geen magnetisch veld om zich heen zitten die ons eenmaal daar kan beschermen tegen zonnewinden, plus dat we nog niet weten hoe we zoiets kunstmatig kunnen toevoegen aan de planeet.
Ook is de atmosfeer nogal dun/ijl
En het is er veel te koud, ~ 67 graden (en dit is dan nog positief uitgedrukt)
Ook zou i eigenlijk dichter bij ze zon moeten staan dan onze aarde, om dezelfde hoeveelheid licht op te vangen, aangezien i een stuk kleiner is dan onze aarde.
En zo zijn er nog wel tal van dingen op te noemen, die het eigenlijk niet heel geschikt maakt om die kant op te gaan.
Maar goed, dromen mag natuurlijk.
En wie weet wat we er eenmaal daar dan nog van kunnen maken.
Ook dat gaat nog niet zo makkelijk, zie bijvoorbeeld het volgende artikel: https://arstechnica.com/s...caps-wont-geoengineer-it/
Water verdampt op Mars gewoon de ruimte in.
Waarom?
Er is gewoon een atmosfeer op Mars.
Wellicht ben je in de war met onze maan, waar door het bijna vacuüm het kookpunt van water zo laag is dat het inderdaad snel zal verdampen, en zelfs ijs kan verdampen.
Het zal niet onmiddelijk gebeuren (zoals wel op de maan het geval zal zijn), maar geleidelijk.
Mars is te klein (heeft te weinig zwaartekracht) om een dichte atmosfeer vast te houden. De atmosfeer zal langzaam maar zeker naar de ruimte ontsnappen, tot er nog maar een zeer ijle atmosfeer over blijft.
Niet de massa van Mars is het probleem, maar het gebrek aan een magnetisch veld; deeltjes in ‘de lucht’ worden simpelweg weggeblazen door de zonnewind.
Dat houdt de druk laag.
Op aarde is dat ook heel normaal. Sublimatie heet dat.
(Ja ja, ik weet het..zo simpel is het niet)
Hoe het moet lijken we best te weten en de technieken zouden we ook best kunnen ontwikkelen als we dat willen. Maar de omvang en de tijdsduur (je moet altijd in vele vele duizenden jaren denken) maken het moeilijk voor te stellen.
Misschien een raar idee dit hoor, maar zou het misschien niet iets met het uitzonderlijke goeie/warme weer te maken kunnen hebben. Wat wellicht maakt dat momenteel veel geladen deeltjes vanaf de zon deze Dragon-capsule makkelijker zouden kunnen beschadigen. Eerst moet i immers gelanceerd worden, wat al extra hitte creëert, waarna die eenmaal boven plat gebombardeerd wordt met geladen deeltjes van de zon, en daarna moet i dan natuurlijk ook nog weer terug, wat ook weer extra hitte creëert wanneer i zijn terugkeer maakt door de dampkring. Wat dit alles misschien toch wat extra riskant maakt, in vergelijking tot wanneer dit bij iets normalere temperaturen gedaan zal worden.

En nu weet ik ook dat zo'n ding heel wat kan hebben, maar dit alles bij elkaar maakt het wellicht zoals reeds gezegd toch allemaal wat extra riskant, plus dat SpaceX er voor zover ik weet nog maar één van heeft, wat maakt dat ze hem wel graag willen heel houden lijkt mij zo.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 3 augustus 2018 14:06]

dat soort kleine aanpassingen in de omgeving zouden ontzettend insignificant moeten zijn als je een capsule ontwikkeld voor hergebruik die waarschijnlijk jaren mee moet gaan in allerlei aard-, en ruimte-weersomstandigheden.
true, dat zou je toch denken inderdaad, is ontwikkeld/ontworpen voor hergebruik, en moet in verschillende omstandigheden normaal/goed kunnen functioneren.
Maar goed, het blijft natuurlijk gissen waarom het is uitgesteld, en wellicht dat dat later ook nog wel naar buiten wordt gebracht.
Maar ikzelf zat toch momenteel een beetje met het weer hier op aarde in mijn hooft, maar daarentegen is de zon zelf volgens de laatste keer kijken, niet extra actief dan anders.

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 3 augustus 2018 17:20]

Nee dat klopt de zon zelf is niet actiever dan normaal, maar op dit moment zijn er zeer weinig zonnevlekken die echt veel minder heet zijn dan de rest van de zon. En dat is merkbaar bij de totale uitstoot van de zon. In 2020 schijnt er weer een nieuwe cyclus te beginnen van zonnevlekken.. Of dit verder ook heavy impact heeft op onze ruimtevaart weet ik niet..
Ik denk niet dat het warme weer hier in Europa veel invloed heeft op een ruimtevaart bedrijf gevestigd in Florida (wat praktisch op de evenaar ligt).
héél onwaarschijnlijk. vergeet niet dat er een cargo-dragon al weken in de ruimte hangt aan ISS, en overigens vandaag terugkomt. Die zou dan toch al eerste problemen moeten hebben als uw theorie klopt.
Jammer dat de vlucht van SpaceX nu ook uitgesteld is, ik had als grote SpaceX fan gehoopt dat zij ruim eerder waren en zo een lange neus konden maken richting de gevestigde orde. :+
SpaceX was op tijd. Het ISS is rond deze tijd laag in bemannig en druk met tijdsafhankelijke experimenten die op tijd terug in de vrachtschepen moeten. De dockingstations zijn ook bezet dus vol is vol. Het is gelukkig puur een logistieke kwestie. Ja wel raar dat ze deze milestone hebben ingepland voor augustus maar dat er eigenlijk geen ruimte in de tijd is om de onbemande testvluchten te ontvangen. Maar ja. Niks aan te doen.

De ISS is niet 100% NASA. En misschien speelt het ook wel mee dat Boeing wat uitloopt dus laten we geen moeite doen om SpaceX te veel uit te laten lopen en Boeing vernederen door sneller betet en goedkoper te zijn. Maar geloof mij. Musk heeft zijn zaken goed op orde. Met of zonder NASA.
Ik denk dat ze dat met hun eerdere prestaties al lang gedaan hebben, meerdere keren :)
Misschien heeft SpaceX wel de kans gegrepen tot uitstel, nadat de Starliner van Boeing moest uitstellen.
klopt niet, eerder andersom. Het is intussen 2 weken geleden dat SpaceX de DragonCrew demo heeft uitgesteld. Tweakers meldt dit nu pas; maar het is wel degelijk al 'oud' nieuws van 19 juli.
Hmmm, NSA heeft haast. Zou het van ze een spel kunnen zijn om juist meer budget naar binnen te slepen?
Als Rusland volgens vrijwel iedereen de vijand is, dan kun je natuurlijk niet gebruik maken van de technologie van diezelfde vijand om je eigen astronauten van- en naar het ISS te brengen..

Daarbij zijn commerciele programma's juist goedkoper voor de Amerikaanse overheid. Het kosten liggen vooral bij SpaceX, ULA (Boeing) en Blue Origin. Nasa helpt uiteraard wel, maar het grootste deel van de funding zullen de bedrijven zelf moeten verzorgen. Hier heeft Musk natuurlijk het voordeel dat het vooral bekend staat om dingen te doen welke onmogelijk worden geacht..
NASA heeft het overgrote deel van de development van zowel de falcon 9 als van dragon en crew dragon betaald. Alleen de doorontwikkeling van falcon 9 naar falcon heavy is door spacex zelf gedaan, omdat NASA daar geen wens voor had.

Falcon 9 en beide dragons was wel een behoefte, om niet meer afhankelijk te zijn van Rusland.
Hmm grappig uiterlijk ziet er uit als de waterfles met popup cap welke ik dagelijks gebruik.
Ben ik de enige die vind dat de starliner wel erg lijkt op de capsule uit KSP?
De Sojoez is in de loop van de jaren gewoon doorontwikkeld en gemoderniseerd. Het is op dit moment het enige bemande ruimteschip (wanneer je de Chinezen even buiten beschouwing laat).
Je hebt gelijk dat Russen vaak met houtje-touwtje oplossingen komen, maar het werkt wel (min of meer, de meeste tijd) en iedere boeren pummel met een hamer en schroevendraaier kan het repareren. Dat is geen minderwaardige technologie, maar een andere technologische filosofie.
Dat is geen minderwaardige technologie, maar een andere technologische filosofie.
Oh, je hoort mij er ook geen waardeoordeel aan koppelen (anders had ik bijvoorbeeld een focus gelegt op het feit dat de moeite die Russen hebben met het produceren van technologie op een consistent niveau in enige aantallen ze op bepaalde momenten zeer slecht uit komen, zoals - ik noem maar iets geks - heel veel tanks moeten produceren omdat de Duitsers weer eens op de stoep staan). Behalve dan een grote aversie tegen planeconomie.
Maar het is ook wel tekenend dat niemand zich een Russische computermaker kan heugen. De pogingen van de Sovjet-Unie om microcomputers te bouwen strandden telkens op een gebrek aan standaarden (of het houden eraan) en kwaliteitscontrole (inconsistente productie: floppy's beschreven door floppydrive A konden wel gelezen worden door floppydrive A, maar niet door B, ondanks dat B achter A lag op dezelfde productieband) en omdat de ontwikkeling van computers het feestje was van het Ministerie van Instrumentmaken, die openlijk werd tegengewerkt door het Ministerie van Elektrotechniek en het Ministerie van Radiotechniek. Maar dan begint mijn aversie tegen planeconomie naar boven te borrelen, en dan gaan we off-topic. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True