Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gigabyte komt met RX 580-variant van externe Thunderbolt 3-videokaart

Gigabyte heeft de RX 580 Gaming Box aangekondigd. Het is een compacte behuizing met daarin een Radeon RX 580-videokaart en een voeding, die via Thunderbolt 3 aangesloten kan worden op laptops. Eerder maakte Gigabyte al varianten met de GeForce GTX 1070 en 1080.

De afmetingen van de nieuwe Gigabyte RX 580 Gaming Box zijn 211x162x96mm en daarmee is het kastje net zo groot als de eerder uitgebrachte variant met GeForce GTX 1070-videokaart. De behuizing is voorzien van een losse videokaart, maar het lijkt wel om een aangepaste RX 580 te gaan. Op de productafbeeldingen is te zien dat de videokaart één ventilator heeft en Gigabyte heeft in zijn assortiment van losse videokaarten alleen RX 580-modellen met twee ventilators.

Gigabyte klokt de RX 580-gpu op 1257MHz met een boost naar 1340MHz. Dat komt overeen met de referentiesnelheden die AMD opgeeft. Met meegeleverde software kan er een OC Mode ingeschakeld worden, die de snelheid van de gpu-core verhoogt naar 1355MHz. De videokaart heeft 8GB gddr5-geheugen. Verder zit er een 450W-voeding in de behuizing.

Aan de achterkant van het kastje zit de type-c-aansluiting met Thunderbolt 3-ondersteuning, die gebruikt wordt om de behuizing op een laptop aan te sluiten. Ook zit hier een usb-hub, waarvan er één Qualcomms Quick Charge 3.0 ondersteunt. Beeldschermen kunnen aangesloten worden op de dvi-, hdmi- en displayportaansluitingen.

Gigabyte heeft niet bekendgemaakt wanneer het kastje op de markt komt en wat het gaat kosten. De variant met GeForce GTX 1070 videokaart, waarvan Tweakers vorig jaar een review publiceerde, kost op dit moment ongeveer 730 euro. Vermoedelijk is de RX 580-variant goedkoper, omdat deze Radeon-gpu goedkoper is dan de GeForce-variant.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-03-2018 • 09:37

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Cool, alleen snap ik het niet.

De goedkoopste laptop met tb3 kost in jullie pricewatch 1000 euro.
Tel daar dan een 600 euro bij op voor die exerne 580 met case.

Voor 1600 euro kun je niks beters kopen dan deze combo en waarbij je geen verhuiswagen en stekkerdoos moet hebben om te verplaatsen?

Zien er mensen die zoiets hebben? Ben wel benieuwd naar het gemak hiervan :p
Het idee is dat je een mooie dunne laptop kan hebben om mee te nemen, maar thuis toch die extra power hebt om mee te gamen. Je kan voor het zelfde geld wellicht een mooie gaminglaptop kopen, maar die is wel relatief groot en log. Voor mensen die per se maar 1 computer willen hebben voor alles dus, maar geen portability compromis willen maken

[Reactie gewijzigd door GreNade op 19 maart 2018 09:51]

Hij is groot en log, maar je kan tussendoor prima gamen. Hoe wil je dit bijvoorbeeld in een trein doen? Heb je alleen een extra stoel nodig om de hele box met de GPU erin daarop te zetten.

Daarnaast mensen die ''gamen'' en vaak buiten de deur gamen zijn vaak de mensen die hun system (lan''systeemkasten) meenemen. Waar zelfs nog betere power in zit. voor op een plek.
Het gamen doe je alleen thuis, deze mensen hebben geen behoefte aan gaming on the go.

Laptop moet portable zijn en laptopdingen doen onderweg, maar thuis moet ie kunnen gamen.

Daarnaast, de meeste gaminglaptops presteren significant minder wanneer ze niet aan de stroom zitten. De accu kan vaak niet de benodigde stroomsterkte leveren die de CPU/GPU nodig heeft. Dus in de trein een spelletje spelen is er vaak toch al niet (of zeer verminderd) bij.

[Reactie gewijzigd door GreNade op 19 maart 2018 09:55]

De accunkan het vermogrn wel leveren maar dan is de accu binnen 20min leeg aangezien ze een max hebben van 100Wh. Meer dan dat mogen ze niet in vliegtuigen.
Houd er rekening mee dat de meeste laptopaccu's niet meer stroom kunnen leveren dan 1C.

Dat betekent dat als de capaciteit van de accu 3Ah is (3000mAh), dat de accu maximaal 3 ampčre kan leveren. Dat is niet genoeg voor veel high end laptop cpu/gpu combinaties, en dan gaat de boel throttlen.
de meeste zitten rond de 14.4V. en een 98Wh accu (6.8Ah) kan dus makkelijk 100W leveren zonder enig probleem. de meeste van deze cellen zijn zo groot dat ze ook wel meer kunnen leveren zonder veel schade. de engiste reden waarom laptopmakers dat niet doen is omdat de accuduur dan in de losse minuten te tellen is en dus totaal geen bruikbaar product oplevert. dit is geen technisch probleem maar een practisch probleem.

[Reactie gewijzigd door flippy op 19 maart 2018 12:45]

100w is lang niet genoeg voor een quadcore i7 + bijvoorbeeld een GTX1070 of 1080.

Dat werkt bij idle prima, maar ga eens flink gamen en je komt daar makkelijk bovenuit
een mobiele i7 heeft een TDP van 45W. de gpu is afhanjelijk van de fabrikant en daarom zei ik ook dat de meeste accus makkelijk meer kunnen leveren dan 1C. helemaal als men maar 2 jaar garantie (of minder) geeft.
dat het niet goed is voor de accu is iets anders of ze het wel of niet kunnen. kijk maar naar apple's accu perikelen.
Een GTX1070 heeft echter een TDP van 150 watt. Bij een gaming load kom je daar makkelijk bovenuit, zeker icm die i7.

Een GTX1080 zal nog wat hoger liggen zelfs

[Reactie gewijzigd door GreNade op 19 maart 2018 12:52]

dan zit je nog steeds op ongeveer 2C totaal. en in geval van een 19V accu nouwelijks meer dan 1C. ruim wat zo'n accu kan hebben om de garantieperiode nipt te overleven. dat staat echter nog steeds los van het feit dat geen enkele fabrikant een laptop gaat verkopen die in gaming mode minder dan 20min accuduur heeft.
Als je zegt dat de accu in 20 minuten leeg is, zit je dus op een 3C ontlaad snelheid.
Echter als je even enkele reviews online opzoekt, zal je zien dat er maar weinig laptops <60 minuten duiken met een "load" accu test.

Dat impliceert dat er 1C ontlading wordt gebruikt, en ook dat het aantal Wh van de accu in 1 uur wordt opgemaakt, met dus dat zelfde aantal in W aan vermogen. Dat terwijl sommige laptops flink boven dat vermogen soms al in average van de "3D test" zitten.
Jongens kijk hier even! Je kan zeker nog dik een uur gamen met een 1060 of 1080 grafische kaart!

https://www.techspot.com/...ptop-battery-performance/

En anders koop je deze erbij dan kan het sowieso (max 120 watt)

https://www.coolblue.nl/p...Qm5Gx5cxBsAIaAmWrEALw_wcB

[Reactie gewijzigd door Davidoff1976 op 19 maart 2018 15:21]

Sowieso werken veel games niet onderweg. Veel games vereisen een muis, en dat werkt toch niet zo lekker op een stoel naast je of waar dan ook op reis.

Dus inderdaad puur voor mensen die een lichte notebook wensen, en thuis wat extra power willen.
voorin in de trein is een mooie plek met prima stoel waar je je game pc met treinsimulator kan spellen :+
Lijkt net op het echte werk &360 graden view
en geen vr bril nodig ;)
Dit gaat niet om gamen buiten de deur. De box blijft thuis.
Dit is niet bedoeld om mee te nemen in de trein....
Denk ook aan de content creators. Op locatie tethered schieten aan de laptop en video naar de laptop mikken om vervolgens thuis/op kantoor met power te editen/graden/renderen.
Precies dat. Plus dat je nu je laptop kan upgraden en je videokaart los daarvan kan blijven werken. Een van de grote voordelen van een zelfbouw PC dus, maar nu ook voor laptops. Upgrade de componenten die je wilt, op het moment dat je het wilt.
Op laptops nu dus naast geheugen (wat al een heel wat jaar kan) ook voor GPU's. En inderdaad, het docking-station model past hier perfect bij.
Enige punt is de prijs nog, die staat naar mijn mening op dit moment niet echt in verhouding.
Eh dat is wel een heel creatieve uitleg. Je upgrade van laptop is dus wel echt de volledige laptop met bord, vaak ook opslag / geheugen en behuizing + scherm.

Er is dus maar één component dat je echt kan upgraden en dat is de GPU. De grap is nou juist dat je voor de prijs van die laptop met een beetje degelijke CPU en componenten zónder GPU al net zo goed een desktop mét GPU had kunnen kopen.

Maw ik blijf dit een vreemde constructie vinden en kan me haast niet voorstellen dat het zoveel geld scheelt en ook zeker niet dat het echte voordelen oplevert. Ook die 'snelle' laptop CPU is minder snel dan de desktop versie en laten we het over levensduur maar helemaal niet hebben...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 maart 2018 13:42]

Hoe lang kunnen we al zelf in laptops het memory uitbreiden en de HDD vervangen? Dus het 'enige' wat niet vervangbaar is in de doorsnee laptop is het scherm, het mobo, de CPU en de input (KB en muis). Deze ontwikkeling is wel interessant.
Ik denk ook niet dat dit meer dan 'niche' zal worden, maar zie bijvoorbeeld wel toekomst in een docking station idee, waarbij er op het moment dat je je device ergens in klikt er krachtigere hardware wordt toegevoegd.
Hoe lang is er DDR3 en DDR4? Over een paar jaar (3-4 max) ligt er namelijk al DDR5 op de schappen. Met andere woorden, wat blijft er over stel dat je vandaag een nieuw laptopje koopt? De meest kostbare componenten van de laptop zijn niet redelijkerwijs te vervangen tenzij je steeds baby steps wil maken, en daarvan weten we ondertussen al wel 100% zeker dat dat duurkoop is, want je betaalt elke keer opnieuw voor de niet-vervangbare delen.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 maart 2018 16:39]

Dat heb je toch met een desktop precies hetzelfde?
Zucht. Moet ik dit nu echt gaan uitleggen? Ik dacht dat ik op Tweakers zat.

- Beeldscherm: gooi jij die met je kast weg? Hoe dan ook zit hier al 150 tot meer dan 600 euro aan geld in dat je met een laptop over de balk gooit
- Kast: een redelijke kwaliteit case gaat meerdere builds mee en kost ergens tussen de 60 en 100 euro.
- PSU: gaat 7+ jaar mee, kost eenmalig 65-95 euro.
- Moederbord: als je dan baby steps wil doen: je kan op hetzelfde bord in een aantal gevallen een snellere CPU plaatsen (en dus ook je - momenteel dure - DDR3/4 hergebruiken). Veel succes in een laptop daarmee, want de andere componenten zijn er niet op bemeten of het kán simpelweg niet.

En dan is er nog het argument levensduur: laptops vallen simpelweg sneller in de categorie 'niet meer bruikbaar', vanwege (val)schades maar ook vanwege de gemiddeld veel hogere temperaturen en hogere wissel die wordt getrokken op alle componenten. Desktops, mits goed gebouwd, overleven minimaal 5 tot 10 jaar en velen zelfs 15+; maw ze gaan langer door dan je er nog echt nut van hebt.

En dan komen we op andere praktische bezwaren, denk aan de levensduur van zo'n thunderbolt 3 aansluiting en of dat nog wel genoeg bandbreedte blijft bieden over 2 of 3 GPU upgrades. Ook constant in- en uitpluggen vinden connectoren niet heel fijn, uit eigen ervaring van de vele brakke Displayport aansluitingen op 't werk. Of het geluidsniveau van je koeling, 120/140mm op lage snelheid bij volle belasting, of een mini- of radial- fannetje dat op meer dan 3000rpm staat op te stijgen, kies maar. En dan is er nog de absolute snelheid + throttling op laptops.

Docken klinkt hip en cool, maar er zitten gewoon hoge kosten aan, je hebt extra hardware nodig en meer schakels in de ketting. Goedkoper is een illusie en 'gemakkelijk' ook, het enige echte gemak zit in de continuiteit, je hoeft geen andere PC aan te zetten en je kunt 'meteen verder'. Maar dat is prima op allerlei zelfs geautomatiseerde manieren op te lossen. Je kunt zo'n beetje alles syncen tegenwoordig.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 maart 2018 17:30]

Zucht.

Zucht.

Zucht...


Je begint over kosten, daar had ik het niet over. Maar je zit inderdaad op Tweakers. Op de een of andere manier vinden mensen het tegenwoordig belangrijker om het per definitie ergens niet mee eens te zijn, en zoeken altijd wel een argument tegen iets, ook al (zoals in jouw geval) het niet eens inhaakt op mijn punt.
Een mooie dunne laptop heeft meestal een energiezuinige CPU met _of_ (relatief) lage clockspeeds _of_ lage core counts... dus gamen op dit soort laptops is sowieso beetje achterhaald...

Er zijn natuurlijk wel andere toepassingen te bedenken, maar ook dat is vrij gelimiteerd tbh, zoals bijvoorbeeld hardware accelerated encoding etc... Dat kunnen de meeste intel chips zelfs met intel graphics al hardware accelerated doen. Tel daarbij op dat dit echt een "gaming" kaart is en geen workstation kaart, dus met professionele applicatiesis het op driver level ook niet echt "je van het".
Wat ik gelezen heb en gezien heb bij verschillende Youtubers gaat het vooral om het gemakt.

Je hebt een dunne / snelle / lichte laptop die je zakelijk / voor school gebruikt en overal mee naar toe neemt omdat de accu duur uitstekend is (in tegenstelling tot de meeste gaming laptops). De laptop word dan overdag gebruikt om de mailtjes te beantwoorden en de word documentjes te typen en dan op het moment dat je thuis komt sluit je je laptop aan op deze externe box en je laptop veranderd op dat moment in een game systeem waar je in je vrije tijd je spelletjes op kunt spelen zonder dat je daar nog een compleet anders systeem voor nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door Cebasvdh op 19 maart 2018 09:55]

Ik vermoed dat je bijvoorbeeld thuis je laptop als een desktop gebruikt, in combinatie met deze kaart en of een docking station. Maar onderweg puur de laptop gebruikt op school, werk of gewoon onderweg.
Zo kan je toch het "beste van 2 werelden" combineren.
Thuis kunnen gamen en toch goed mobiel zijn.
Desgewenst kan je ook je videokaart meenemen en overal waar je netvoeding hebt hier gebruik van maken.
Maar goed, dit denk ik.
edit: spuit 11 ... zie nu alle reacties boven mij :P

[Reactie gewijzigd door Jorseal op 19 maart 2018 09:56]

Als ik nu een nieuwe setup zou kopen zou ik dit absoluut overwegen:
  • Voor mobiel werk heb ik geen gaming GPU nodig, een IGP (of een GTX 1050 zoals in de XPS15) is ruim voldoende, en ik kies een dun licht toestel boven een zware gaminglaptop. Ik game ook nooit op verplaatsing (en als ik dat uitzonderlijk zou willen, sja, kan ik kijken of ik dit kastje meeneem voor die ene blauwe maandag)
  • Thuis wil ik dik kunnen gamen op 1440p.
Momenteel heb ik dus een 13"laptop met intel IGP, en een desktop met een 6core intel CPU en een GTX 980.

Als ik nu alles zou bouwen, zou ik echter absoluut overwegen om gewoon een thunderbolt dock te kopen met een GTX1080, en daarnaast een laptop met een stevige CPU (een 7700HQ of nog liever de aangekondigde i7-8850H, een 6-core op 45W).
Thuis: laptop aansluiten met 1 kabel, en al mijn USB apparaten, Oculus rift, en twee schermen zijn aangesloten.
Op weg: 1 kabeltje losmaken, en al mn data en programma's heb ik mee.

Lijkt mij superhandig hoor: handiger dan een zware logge gaminglaptop, en goedkoper dan een laptop+desktop kopen zoals ik nu doe.
Ik kan me zomaar een usecase voorstellen dat je in een team met mensen werkt waarbij niet iedereen een dedicated GPU ingebouwd heeft en dan on demand de GPU insteekt wanneer nodig. Een keer investeren in de GPU en daardoor niet 3x die GPU ingebouwd hebben die ook nog eens niet upgradebaar is.
Voor dit soort situaties lijkt het me niet erg nuttig. GPU's worden ook gewoon oud en de eisen vanuit software worden groter. Ze blijven daarmee niet lang relevant.
Je personeel zou dus redelijk vaak van taken moeten wisselen om de mobiliteit van deze GPU goed te gebruiken.
Bedenk eens in hoeveel situaties mensen voor korte tijd even een zware GPU nodig hebben voor hun werk maar daarna niet meer. Ik kan er zo snel niet eentje bedenken.

Vermoedelijk is dat dus niet een erg grote use case.
Ik denk dat je de markt vooral moet zoeken bij mensen die een goede GPU willen combineren met een (non-gaming) laptop.
Het voordeel is voornamelijk dat je een slanke ultrabook kunt gebruiken die wel een degelijke processor heeft (zo'n nieuwe Kaby Lake-R-quadcore bijvoorbeeld) en je die thuis kunt gebruiken om op te gamen, maar onderweg niet hoeft in te leveren op formaat (want benodigde koeling) en accuduur om maar een snelle gpu te kunnen ondersteunen.
Ik heb zelf geen ervaring maar je krijgt iets zoals dit video een super compacte gaming setup.
Het voornaamste voordeel wat vaak wordt aangehaald, is dat je met zo'n apparaat een thin & light kan kopen voor je kantoorwerk, thuis kan komen, kabeltje erin, en gamen maar.

Het is met name bedoelt als vervanging voor een desktop, niet een laptop. Omdat er ook een USB hub in zit, kan je direct muis en toetsenbord via het ding regelen, en is het een simpele oplossing.

Goede thin & lights met 1070-580 niveau aan graphics zijn er niet/nauwelijks. En een gaminglaptop heeft vaak nadelen. Daarnaast wil je voor serieus gamen toch een apart scherm, muis en toetsenbord.
Ik ben op dit moment in het bezit van Dell XPS 15 (9550 model) en heb zwaar zitten twijfelen tussen een EGPU oplossing of het bouwen van een kleine desktop voor mijn gaming activiteiten.

De EGPU maakt het mogelijk om je laptop te behouden voor het gamen en ben je dus geen anders systeem nodig. Echter heb ik de keus gemaakt om een computer in elkaar te zetten aangezien ik bijna klaar ben met mijn studie en mijn laptop zeer waarschijnlijk dan de deur uit zal doen. Daarnaast vind ik een GTX 1070 of een GTX 1080 te veel van het goede en valt ook buiten mijn budget als je kijkt naar de aorus gaming boxes.
Tevens zijn ook lege behuizingen niet gemakkelijk te bemachtigen wat een DIY oplossing haast onmogelijk maakt, tenzij je er weer een smak geld tegenaan gooit (dit is overigens wel de goedkoopste oplossing voor een EGPU: lege behuizing + oudere generatie videokaart).

Voor mensen die dus al in het bezit zijn van een laptop met thunderbolt 3 is dit dus een ideale oplossing omdat zij nog steeds de vrijheid hebben van het formaat van de laptop en dit een extraatje is om te voldoen aan je gaming wensen gezien de geringe kracht van de gemiddelde videokaart in een laptop. Helaas moet je dan wel de portemonnee trekken.

[Reactie gewijzigd door G.Vrieling op 19 maart 2018 09:57]

Het is een manier om toch GPU's bij Gamers te krijgen. Als ze dit niet doen is het "AAAND.... it's gone!"

Want dat laat weer een miner een jumbotje vliegen vol met kaartjes. Op deze manier, hoe duur het ook mag zijn, maakt Gigabyte er dikke winst op en krijgt een Gamer een kaart (Als hij niet kan wachten, want je kunt ook gewoon wachten voor een paar maand totdat hij geleverd word).
Je koopt natuurlijk niet de goedkoopste laptop om dan zo een ding erop aan te sluiten en te verwachten dat je een goede deal hebt. Het idee is dat veel mensen een dikke laptop van hun werk krijgen, of kopen als zzper (aftrekpost). Meestal gaat dat om laptops van tussen de 1500 en 3000 euro. Daar zit niet altijd een dikke videokaart in (vaak zelfs niet bij zakelijke laptops). Om toch te kunnen gamen kun je dan privé zo'n uitbreiding kopen om thuis neer te zetten, en relatief makkelijk mee te nemen naar een vriend wanneer je een keertje langs gaat. Ik zie hier wel potentie in, en had ik geen mooie desktop thuis staan, dan had ik dit wellicht overwogen bijvoorbeeld.
Ik zie het steeds meer gebruikt worden, mensen die werken met 3D applicaties en deze uiteindelijk uitrenderen via de GPU. In deze markt worden ze steeds populairder, omdat je je workstation makkelijk mee kan nemen. Vaak hebben ze dan zoon ding thuis staan, om thuis ook wat te kunnen werken en hebben dan op hun werk een render server. In zoon situatie zijn deze dingen heel handig, en let je er niet op dat het meer kost dan een zelfbouw systeem.
nou dit product zou voor mij perfect zijn. Ik heb een Dell XPS 15 die grafisch niet super is en ik heb een desktop. Nu ga ik redelijk vaak naar het buitenland en soms ook voor langere tijd. Een box als dit zou voor bijvoorbeeld mijn aankomend half jaar Finland perfect zijn. hoef ik teminste niet mij desktop etc mee te zeulen
Icm een 13" macbook pro zou dit een zeer mooie FCPx setup kunnen zijn. Gezien in High Sierra eGPUs support (gaan) worden. Met zoiets als dit zou ik dat wel kunnen overwegen.
Waarom een 450watt voeding? Dit is wel erg overdreven. En een OC van 1340MHz naar 1355MHz.... de meeste RX 580 halen 1450MHz+ met gemak.
Waarom overdreven? Een PSU presteert optimaal op 50% load. Daarbij levert dit doosje via TB3 ook nog eens 100Watt aan vermogen om de laptop op te laden en moeten de USB peripherals ook voorzien worden van stroom. Al bij al vind ik dan 450 watt nog vrij mager in dat opzicht...
Welnee, die 50% is een mythe. En zelfs als dat het geval zou zijn, dan wil je dat 50% punt laten samenvallen met het typische verbruik. De 100W voor de laptop die je aanhaalt is een piekverbruik. Typisch is 40W, en misschien 60W voor je RX580.