Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus kondigt XG Station Pro-behuizing voor videokaarten aan

Asus heeft de XG Station Pro aangekondigd, een externe videokaartbehuizing die via Thunderbolt 3 aangesloten wordt op een systeem. De behuizing is in samenwerking met In Win ontworpen en compacter dan de vorige XG Station.

Asus kondigde de XG Station in 2007 aan, gevolgd door de RoG XG Station 2 in 2016. Het bedrijf brengt nu de XG Station Pro uit, een behuizing van aluminium met een strakker ontwerp, dat mede afkomstig is van In Win. Het transparante venster en de rode plasmatube van de RoG XG Station 2 zijn verdwenen. In plaats daarvan is er een geperforeerd zijpaneel met daarachter twee 120mm-ventilators. De panelen aan de zijkant en de bovenkant zijn verwijderbaar om de grafische kaart te kunnen plaatsen.

De behuizing biedt plek aan fullsize 2,5-slots videokaarten, waaronder de Nvidia GeForce GTX 10-serie en de AMD Radeon RX Vega-lijn. De afmetingen zijn 11x39cm waarmee de XG Station een stuk compacter is dan zijn voorganger, onder andere door voor een externe in plaats van interne voeding te kiezen. Het gaat om een 330W-voeding en kaarten kunnen op twee achtpins-pci-e-connectors aangesloten worden.

Naast de Thunderbolt 3-aansluiting, waar Asus een kabel met lengte van 1,5 meter voor bijlevert, is de behuizing voorzien van usb 3.1 type-c Gen 2. Verder is er ondersteuning voor rgb-verlichting met bediening via Aura Sync. In de VS komt de XG Station Pro deze maand beschikbaar voor 329 dollar, omgerekend en met btw 329 euro. Of de behuizing hier ook voor die prijs uitkomt is niet bekend.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

04-01-2018 • 21:31

60 Linkedin Google+

Reacties (60)

Wijzig sortering
Qua uiterlijk een zeer mooi design, niets anders verwacht van In Win. Als ik het zo kan samenvatten kom ik uit op:

- 330W externe adapter (daar is de rode aansluiting voor, vrij groot blok en verplaatst naar mijn mening het probleem alleen maar https://gyazo.com/9b367cbd77525e18556b61c0720692df ).
- Geen charging via Thunderbolt 3 naar de laptop, erg jammer.
- USB-C 3.1 Gen2 input met 15W aan laad vermogen, verder geen IO ports.
+ Ik verwacht goede airflow en koeling met deze nieuwe dualfan structuur.
+ Maximale kaartlengte 311 mm voor een 2.5 slot + 2x 8 pins connectors.
+ RGB functionaliteit via ASUS software.
+ Wordt geleverd met een vrij lange active TB3 kabel van 1,5 meter, dat scheelt een stuk met standaard 0.5 meter kabels die vaak meegeleverd worden.
+ Prijs ziet er goed uit, mits hij ook goed leverbaar is.

Het is me niet bekend welke TB chip er gebruikt is, ik vermoed gewoon weer de TI-83. Het zou helemaal mooi zijn als het net zoals de nieuwe Razer Core V2 een dual TB chip systeem heeft: https://www.anandtech.com...thunderbolt-3-controllers

[Reactie gewijzigd door Karizma op 4 januari 2018 22:09]

Als je in die Comparison of Thunderbolt 3 eGFX Chassis tabel kijkt, zie je dat het überhaupt geen vervanging moet zijn voor bijvoorbeeld de Asus ROG XG Station 2. Die versie bevat namelijk wèl een beste lijst aan I/O in de vorm van Ethernet, SATA, USB3.0 en daarnaast bijna het dubbele aan vermogen wat betreft de voeding, tevens om tot 100W te kunnen voeden via ThunderBolt3.

Al met al lijkt dit mij dus een downgrade in vergelijking met de Asus ROG XG Station 2. Niet in formaat, maar puur in connectiviteit. :)

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 5 januari 2018 08:16]

https://www.inwin-style.com/en In Win :)

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 4 januari 2018 23:00]

Uit het artikel:
"... een behuizing van aluminium met een strakker ontwerp, dat mede afkomstig is van In Win."

Beter lezen :9
"een behuizing van aluminium met een strakker ontwerp, dat mede afkomstig is van In Win."

Goede keus, aangezien ASUS dit niet beter had kunnen doen, vind ik. :P
Jammer van de externe voeding, nu verplaats je alleen maar het ruimte probleem naar mijn kabelgoot die al vol genoeg zit. Verder had ik graag een paar volledige USB porten gezien. Dan is het wat meer een "Dock" waar ik naar opzoek ben
Er is maar beperkte bandbreedte beschikbaar (40Gbs). Dat klinkt veel, maar voor een grafische kaart is dat krapjes. Alles in de externe dock gaat daar vanaf. Dus eventuele USB daar wil je eigenlijk toch niet gebruiken.

Aanvulling adv reacties: 40Gbs via PCIe v3 (gebruikt protocol) is vergelijkbaar met een x4 slot. Daar is Thunderbolt normaal gesproken ook op aangesloten. Het prestatieverlies tussen een x4 en x8 slot is inderdaad minimaal. Maar als je van de bandbreedte van een x4 weer van gaat opeten, bijv. via een aangesloten harde schijf, krijg je naar mijn idee alsnog wel problemen.

[Reactie gewijzigd door Milmoor op 5 januari 2018 10:06]

Buiten het feit dat dat getal dat je opnoemt niet zoveel zegt (er is zoveel meer als bandbreedte, protocollen, encoding enz) moet je onderstaand maar eens lezen. Het is van een paar jaar geleden, maar zo schrikbarend is het niet.
Everything down to x16 1.1 and its equivalents (x8 2.0, x4 3.0) provides sufficient gaming performance even with the latest graphics hardware, losing only 5% average in worst-case. [emphasis added] Only at even lower speeds we see drastic framerate losses, which would warrant action."

The most interesting part in these results is the finding that last year's most powerful graphics cards perform just fine at PCIe 2.0 x8 or even PCIe 3.0 x4. That means that three-way SLI or CrossFireX should be viable, even in x8/x4/x4, on Ivy Bridge or Haswell desktops.

[Reactie gewijzigd door white modder op 4 januari 2018 23:22]

Euhm. Ipv 10Gbps usb hadden ze er echt beter 2x USB 3 type a in kunnen stoppen of zelfs usb 2.0 op 480Mbit/s. Dat laatste ga je niet merken.

Dat de bad reedte krap aan is is ehter waar. Hier wil je wel een kaart in hebben met voldoende geheugen zodat er minder vaak van disk hoeft worden gelezen.
Ik neem aan dat de USB aansluiting is om de videokaart ook op laptops zonder thunderbold kan aansluiten?
Op de mid-ranche laptops (waar je dus ee externe videokaart op zou willen aansluiten) is zelfs USB 3.1 nog niet standaard, Thunderbold aansluitingen zijn geloof ik zelfs zeldzaam.
Ik mag hopen van niet. Zonde van de performance. Koop je een dure kaart en kan je hem amper gebruiken door snelheid en latency. USB is hier echt te traag voor.
Die 40Gb/s kun je met anderhalve meter kabel ook wel vergeten. Die gaat terugvallen naar 20Gb/s als het niet minder is.
Nee hoor. TB kan tot 2 meter over koper (zonder snelheidsverlies) en enkele honderden meters via glasvezel (maar dan kost een kabel wel ¤500+)
In theorie? Of kun je het ergens laten zien?
329 dollar, krijg je er gelijk een GPU bij?

Dat vind ik toch een duur grapje.
Je kunt het zien als een veredelde riser (30 euro) en een voeding (80 euro) en een kast (80 euro?), dan kom ik nog uit op 190 euro dus wat het gat dan nog is weet ik ook niet. Ik gok dat er gewoon nog niet een heel groot scala aan goede alternatieven is. Mijn tip zou zijn: game gewoon op een PC.
Je vergeet de Thunderbolt controller (paar tientjes) en de kabel (anderhalve meter is ¤50-60?).

Daarnaast is het natuurlijk wel een voordeel als je al een goed laptop met quadcore i7 en snelle ssd hebt. Ik heb bv een rappe macbook Pro maar mis af en toe grafisch wel rekenkracht als ik echt ga gamen. Dan is zo’n oplossing veel goedkoper dan een dedicated gamepc aanschaffen.
Niet als de MacBook zelf 1000,- is en dan nog dit erbij 1300,- dan is een pc simpeler en goedkoper. 8)7
de enige desktops waar dit ding voor bedoeld is, zijn die verschrikkelijk kromme configs van Dell, HP etc etc.

Hoe vaak zie je het niet dat ze een supersnel i7 system bouwen, lekkere SSD erin en vervolgens alleen maar integrated graphics met een mobo zonder uitbreidings mogelijkheden.
of....als ze het fysieke slot wel hebben, de PSU absoluut niet toereikend is om een dedicated GPU toe te voegen.

dan kan zo'n ding ideal zijn, want je kan em op die desktop aansluiten, er vanuit gaand dat ie TB3 aansluiting heft, maar je kan em ook op je laptop aansluiten, die makkelijker meenemen is naar een lanparty bijvoorbeeld.....legio mogelijkheden voor zo'n ding
Maar onpraktisch is het wel.

Je moet dit ding overal mee sjouwen. Dus je kan niet even lekker gamen in de trein of bus geen ruimte en je moet meenemen. Dus onpraktisch en duur is het in mijn optiek. Koop dat beter een laptop met dedicated GPU ongeacht dat deze minder presteert t.o.v de normale GPU kaarten. Het is leuk dat het er is. Maar niet praktisch.
Gamen in de trein is sws niet chill. Je kunt wel een spelletje doen, maar online is vaak al bagger vanwege de internetverbinding (zelfs via hotspot door continu switchen van paal). Voor trein gaming volstaat een igp of mobiele dGPU (1050, M370x) ook wel.
1) Als je het hebt over desktop:
Zo een optiplex van dell of dergelijk kan je gemakkelijk upgraden met een 1050 of dergelijk met zelfde psu.
Nieuwe psu kopen gaat ook en is niet zo duur.
Verder hebben deze desktops momenteel nagenoeg nooit een volledige TB3 aansluiting.

2) Als je het hebt over laptop:
Echt niet waar... Er zijn nagenoeg geen HQ-lijn laptops zonder dedicated gpu.
Als je het hebt over ‘supersnelle i7s van de u-lijn’ weet dan dat dit 15watt cpu’s zijn en echt nog steeds een stuk beperkter zijn, zelfs de nieuwe kaby laky refresh.
1: Dell is daar inderdaad wel wat ruimer in, maar je komt dat soort systemen vaak zat tegen. Ik heb dat vroeger, en tegenwoordig nog steeds, vooral bij HP systemen gemerkt.
en dat ze bijna nooit een TB aansluiting hebben, ben ik me van bewust, daarom zette ik het er ook bij....er vanuitgaand dat :)

2: wat is echt niet waar? ik heb het niet over een "supersnelle i7s van de u-lijn" die i7 noemde ik mbt desktops, laptops heb ik geen specs genoemd, alleen dat als je zo'n ding haalt voor een prebuilt desktop, je em ook nog eens aan een laptop kan hangen, meer niet.

[Reactie gewijzigd door Pim0377 op 5 januari 2018 08:40]

2 generaties voor de huisige Macbook pro’s (2015 dus) was er gewoon een HQ i7 zonder dGPU voor ¤~2000. Zat alleen een Iris pro IGP in. Dat systeem is best wel vaak verkocht.
We gaan er natuurlijk even vanuit dat iemand al een notebook heeft of in ieder geval een notebook nodig heeft, en daarbij een game oplossing zoekt.
Die macbook kost veel meer dan dat, maar die heb je dan ook al. Die heb ik immers nodig voor werk. Het gaat er om dat ik niet NOG een pc nodig heb om ook een beetje te kunnen gamen. Ik heb alle onderdelen voor een goede game PC daar al in zitten behalve de GPU. Waarom zou ik dan de rest er ook nog bij kopen terwijl ik eigenlijk alleen de GPU nodig heb?
Same here. Op termijn zal de Pro 460 niet toereikend zijn voor 1080/1440p gaming op low/medium. Hoelang TB3 nog genoeg bandbreedte heeft voor toekomstige kaarten is even afwachten, wellicht dat twee poorten combineren tijdelijk soulaas kan bieden tegen die tijd.

Het verlengt op deze manier de levensduur van mijn werkstation wat tegelijkertijd ook de games voor zn rekening krijgt. Console gamen doe ik al jaren niet meer. :)
Volgens mij verlies je gewoon altijd wat procenten, maar een snellere kaart levert volgens mij altijd meer performance in zo'n behuizing.
Uiteraard maar wanneer de kaarten te snel worden voor een dubbele TB3 oplossing (pci 3.0 8x) en je geen winst kan halen met het plaatsen van een nog snellere kaart. Ik gok dat dit nog wel een generatie of drie weg is... (hoop ik)
Of je koopt een tweede hands dell optiplex?

Ik denk trouwens wel dat je voor 400 euro een degelijke pc kan bouwen zonder gpu
I3-8100 kost momenteel 110-120
Dan binnenkort b360 of hoe het zal heten moederbord voor 70
Geheugen 75? Duur momenteel
Ssd 70
Behuizing met voeding 40+50

Nu is deze een stuk minder duur dan de razer variant, maar ook minder features.
Je vergeet dan echter wel dat je ook nog randapparatuur nodig hebt. Een goed scherm is relatief duur (rustig ¤200) en tobo en muis is ook zo ¤80-100.

Daarnaast moet je maar net de ruimte bij je bureau hebben. Ik heb dat niet.
En dan heb je een dure voeding en kast!
helaas is het 'redelijk ok' vergeleken met andere externe gpu-behuizingen. Er zijn een paar prijs vechters, maar meestal zijn ze dit of nog duurder.
ik heb een Alienware en in december was de Alienware Graphics Amplifier rond de 179 euro. Met kortingscode kon ik hem zelfs voor 140 euro krijgen zonder grafische kaart.

Dus ja het kan goedkoper.

Met de Alienware 7 R4 heb je zelfs de keuze tussen Thunderbolt 3 of AGA om aan te sluiten

[Reactie gewijzigd door aliberto op 5 januari 2018 00:56]

Hebben die AW Amps zelf niet enkel hun aparte aansluiting? Of ook beiden zoals laptop?

[Reactie gewijzigd door AriGold op 5 januari 2018 08:25]

Deze hebben de proprietary connection. Helaas is deze niet zomaar eruit te klikken tijdens gebruik. Je moet altijd je computer herstarten. Dit in tegenstelling met Thunderbolt 3 als ik het goed heb.
Hier nog een vergelijking tussen Thunderbolt 3 en Dell's AGA oplossing:

https://egpu.io/alienware...aster-than-thunderbolt-3/

[Reactie gewijzigd door aliberto op 5 januari 2018 08:32]

Ziet er slick uit, heel wat beter dan die "gaming" meuk met leds.
Volgens mij zitten hier ook leds in :p
Leds, de nieuwe type R.
Dan toch liever zo'n geval van Aorus. Compacter, tasje erbij, GPU ERBIJ! :Y
Die Aorus kan tot 100 W aan vermogen leveren naar het Thunderbolt apparaat, daarmee dient dit als volwaardige voeding voor de meeste laptops. Dat is een flink voordeel vind ik ten opzichte van deze XG Station Pro. De Aorus kost ¤649 daar zit dan een GTX1070 8GB bij, met een Thunderbolt kabel van 1,5m kom je op ¤700.

Voor deze XG Station kom je met die zelfde kaart op ¤329 + +/- ¤450 = ¤780. Ik zou ook voor de Aorus gaan. Met een 1080 wordt dat verschil nog groter. (¤800 voor Aorus vs ¤940). En dan hoef je je adapter dus niet meer te gebruiken bij de Aorus.
Op egpu.io kun je veel vinden over dit soort kastjes. Ik ben zelf zeer te spreken over Gigabyte Aorus GTX 1080 Gaming box. Die langere (actieve) TB3 kabel die bij de asus xg station pro zit is wel een plus tov het kabeltje van een halve meter van de Aorus.

[Reactie gewijzigd door MDFanatik op 4 januari 2018 22:59]

Hoe kan een kastje zonder videokaart met een printplaatje en wat stekkers nou even duur zijn als een complete mini ITX pc met geheugen en processor zonder videokaart?!??!
Wat een geld zeg, alles om maar niet een pc te hoeven kopen |:( .
Het is inderdaad raad dat er nog steeds mensen zijn die pcs kopen 8)7
Vind je? Leg eens uit wat de meerwaarde is om een laptop (ik heb er al 1) te kopen als vervanger voor m'n pc? Ik zie alleen maar nadelen namelijk in het geval dat je serieus wil gamen/compileren/fotoshoppen e.d .
Ik kan het je uitleggen, maar je kan ook naar de ontwikkeling van desktop verkopen kijken en dan zul je zien dat steeds minder mensen die meerwaarde zien
Niet echt een goede reden dus?
Wat jij wil. Ik heb een portable workstation, dus geen klachten over performance. Met een docking, dus ik kan aansluiten wat ik wil, maar ik kan wel werken waar ik wil. En als ik zwaar zou willen gamen (wat ik niet doe) dan pak ik de egpu van dit artikel.

Wat jouw redenen zijn, zijn jouw redenen, maar er zijn weinig consumenten meer die een desktop kopen.
Dan leg ik mijn kant maar uit :)
Ik snap dat een laptop portable is, daarom heb ik er zelf ook 1. Superhandig natuurlijk.
Maar waar de discussie over ging, en wat ook aan deze nieuwspost gekoppeld is, is het gamen op laptops. Waarom zou je dit in godsnaam willen? Tenzij je zo klein woont dat je geen ruimte hebt voor een pc en een factor 2-3 meer wilt uitgeven dan een gelijkwaardige gaming pc.

Reden om voor een gaming pc te kiezen i.p.v. een laptop:

1) De absurde prijs van deze EGPU behuizing, 'nuff said.
2) Het is niet echt een laptop meer met zo'n EGPU. "Ja maar ik kan gamen waar ik wil", wordt nu al een stuk irritanter met zo'n GPU behuizing, kun je net zo goed je dikkere pc meeslepen.
3) Kosten, kosten, kosten. Hoeveel duurder is een gaming laptop vergeleken met een gelijkwaardige gaming pc? Factor 2, 3 , 4???
4) Achterlijk klein scherm, ik game liever op 27 inch dan pak' m beet 17 inch max.
5) Met een dergelijke opstelling, wat is nu werkelijk nog het verschil t.o.v. een pc? Je kunt een gaming pc maken in een mini-itx behuizing die misschien qua formfactor nog wel kleiner kan zijn dan de EGPU behuizing alleen.

Redenen waarbij ik mij kan voorstellen dat je liever een gaming-laptop zou willen: (in alle onderstaande punten geldt: 'ik neem de extra kosten voor lief')

1) Je wil al je computerwerk op 1 systeem doen.
2) Je vind het niet mooi om een vaste computeropstelling in huis te hebben.
3) Je wil gamen bij je vrienden (koop dan maar een extra koffer voor je GPU)

Nee, voor mij zijn die EGPU behuizingen meer omdat 'het kan'.
Te duur, Akitio Node is toch heel wat goedkoper!
https://www.amazon.com/dp..._r_cp_ep_dp_PxTtAbQ9FS4XG
En deze heeft een sterkere voeding!

[Reactie gewijzigd door Snake op 5 januari 2018 02:34]

die Akitio kost hier in europa ook gewoon 355 euro.
https://geizhals.eu/akitio-node-a1599197.html
Zo gek veel laptops zijn er niet meer met een TB3 aansluiting, niet eens 100 als je Apple en 'wordt verwacht' weglaat, en als je de TB3 inruilt voor 'USB 3.1 Type-C, G2, 10Gb/s' kom ik op 135 uit.
Zonder filters in de PW kom ik op ruim 3000 uitvoeringen van laptops uit, ter vergelijking.

En over moederborden met TB3 begin ik maar helemaal niet, dat zijn er 9, hoewel er met 'USB 3.1 Type-C, G2, 10Gb/s' al ruim 300 zijn (van de ruim 1200)

Ik zie de markt niet helemaal, alhoewel als je minder bandbreedte nodig hebt je het als externe videokaartbehuizing voor cryptocurrencies zou kunnen gebruiken op een zwakkere PC/laptop (want dan heb je volgens mij niet de volle 10Gb/s nodig, maar kan je ook met de 'tragere' USB 3.1 type-c Gen 2 versies aan de gang)