Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Thermostaat met Cortana-assistent verschijnt in maart voor 319 dollar

Microsoft heeft in samenwerking met JCI een slimme thermostaat uitgebracht die zijn persoonlijke assistent Cortana draait. Het apparaat met de naam GLAS draait op het besturingssysteem Windows 10 IoT Core en komt in maart uit.

Het bedieningspaneel van GLAS is geÔntegreerd in een transparant aanraakgevoelig oled-paneel. Dankzij de aanwezigheid van Cortana is de temperatuur ook met stembediening in te stellen. Daarnaast is met de assistent informatie over het weer, verkeer of andere onderwerpen op te vragen en kan ze agenda's beheren.

De GLAS houdt de luchtkwaliteit in de gaten als deze op internet is aangesloten en kan instellingen hier automatisch op aanpassen. De thermostaat registreert wanneer de gebruiker thuis is om zijn programma ook hier op aan te passen. Op afstand is het apparaat te beheren via een web-applicatie en via apps op iOS en Android. Een Windows 10-app is op komst. De prijs van de thermostaat is 319 dollar. Omgerekend en met btw komt dat neer op 319 euro. Het apparaat verschijnt in maart maar niet bekend is of dat ook in de Benelux het geval is.

De fabrikant, het Ierse Johnson Controls was in 1885 de uitvinder van de eerste elektrische kamerthermostaat maar is sindsdien uitgegroeid tot een multinational op het gebied van gebouwbeheer, koeltechniek en automotive. Het is niet het eerste apparaat, buiten pc's, met Cortana. Er is ook al een speaker van Harman Kardon met de assistent van Microsoft.

Door

NieuwscoŲrdinator

132 Linkedin Google+

Reacties (132)

Wijzig sortering
Wow, dit soort apparatuur mag wel een enorme prijsdaling doormaken voordat het interessant wordt. $ 319 voor een thermostaat is absurd veel geld. En ja, het is handig, maar wees eerlijk: hoe vaak ben je nou helemaal met de thermostaat bezig? Ik alleen als ik thuiskom, wegga of net m'n bed uit kom. Meer dan 8 keer per dag zal het niet zijn, en die 8 keer is het secondewerk om dat ding goed in te stellen. Voor wie levert zo'n ding de tijdsbesparing op dat het $ 319 rechtvaardigt?
Het gaat bij slimme thermostaten niet direct om de tijdsbesparing. Als je een 'domme' thermostaat hebt kan hij best heel goed zijn in het stabiel houden van de temperatuur. Maar hij gaat vol gas aan de gang als je hem inschakelt. Bv om 7 uur als je in een koud hus net uit bed komt. Dan kan hij best wel een uur nodig hebben als je huis koud is om het aangenaam te krijgen. Om daarna misschien wel door te schieten waardoor het iets te warm wordt waarna het weer moet afkoelen.
Heb je een iets slimmere klok thermostaat waarmee je wilt regelen dat het bv om 7 uur 's morgens warm is in je huis, dan moet je om 6 uur de kachel laten aangaan, je weet immers nooit van te voren wanneer het echt koud is en wanneer niet
Maar een echt slimme thermostaat weet dat het om 7 uur warm moet zijn. Hij houdt de temperatuurdaling gedurende de nacht in de gaten en besluit bv als het heel erg koud weer is om 5.45 al bij te gaan warmen om dan om 6.00 vol gas te gaan en dan om 6.45 een beetje terug te regelen om geen overshoot te hebben. Is het in voor of najaar, dan gaat hij misschien pas om 6.45 wat doen. Hij leert van je huis en hij leert hoe snel of langzaam je opwarmt. En daar zit de besparing in. Hij doet niets meer dan strikt nodig is en past doorlopend zijn programma aan aan de omstandigheden. Maximaal comfort met minimaal gasgebruik

[Reactie gewijzigd door Ortep op 4 januari 2018 21:29]

Je hebt een punt, maar in jouw voorbeeld gaat het alsnog om tijdsbesparing. Je hoeft namelijk minder lang te wachten voordat je kamer warm is. Ik vraag me af tot in hoeverre dat in een modern huis nog een factor is. Mijn huis heeft HR++-beglazing en goede isolatie, waardoor veel warmte (of koelte in de zomer) blijft hangen. In de praktijk is het in mijn woonkamer in een kwartiertje warm als ik de hele dag weg ben geweest, en als ik om me heen kijk is dat niet uitzonderlijk. Hoeveel voegt zo'n slimme thermostaat dan nog toe, en wat rechtvaardigt dan de prijs van $ 319?

Ik heb een beetje het gevoel dat dat hele IoT-gebeuren helemaal niet zo interessant is voor de meeste mensen omdat ze problemen oplossen die er eigenlijk niet zijn. :)

[Reactie gewijzigd door 18327 op 4 januari 2018 21:32]

Tja dat gevoel deel ik ook wel een beetje. Theoretisch zal het vast heel handig zijn, maar ik woon zelf in een hoekhuis van 1976, dus niet aan alle kanten geisoleerd, wel dubbel glas. Wij verwarmen tot ongeveer 20-21 graden in de winter en dat is na 20 minuten geklaard. Met een 'domme' thermostaat; er zit wel een rits functies in zoals tijdklokken en planning per week, en dat stond zelfs ingesteld; maar eigenlijk gebruiken we het nooit.

Daar zit ongetwijfeld verspilling in van warmte/gas, daar ben ik van overtuigd, maar tegelijkertijd: hoeveel is het nou echt.. je moet al heel wat jaren die GLAS hebben hangen wil je 'm uberhaupt terugverdienen. En blijft dit echt vijf tot acht jaar relevant? Want zo schat ik de terugverdientijd wel in. Ook ben ik nog lang niet overtuigd dat stembediening en Cortana echt zo geweldig werken. Ik denk dat de grootste winst bewustwording is, maar die kost wťl tijd: geregeld bezig zijn met inzien van je verbruik, en eventueel je gedrag aanpassen. Ondertussen, met een ouderwetse thermostaat, rijst mijn energierekening niet de pan uit, integendeel.

Al met al vind ik het ook oplossingen voor niet bestaande problemen eerlijk gezegd. Voor de financien hoef je het eigenlijk niet te doen, tenzij je elk dubbeltje om wil draaien. Ik denk dat het vooral een leuk gadget is voor de meesten; 'kijk, ik kan mijn verwarming vanaf hier regelen'. Fan-tas-tisch :P Het is sowieso een illusie dat de wereld hier groener van wordt, die besparing die je potentieel in heel je leven realiseert gaat nergens over; niet voor je portemonnee en niet voor de wereld.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 januari 2018 08:40]

Je hebt een punt, maar in jouw voorbeeld gaat het alsnog om tijdsbesparing. Je hoeft namelijk minder lang te wachten voordat je kamer warm is.
Dat is geen tijdsbesparing, dat is comfort verhoging. Ik zet mijn leven niet on hold als de kamer nog niet warm is en ga dan staan wachten. Ik bespaar geen seconde tijd, maar sta wel op in een warm huis. Je huis koelt trouwens overdag veel minder af dan 's nachts. Dus in de ochtend zal hij wel meer moeite hebben. Energetisch is het slechtste wat je kan doen zelf aan je thermostaat draaien. Dan raakt die kachel nooit lekker ingeregeld. Als jij een modern huis hebt, dan heb je hoogst waarschijnlijk al een regelende thermostaat. Die kan je veel beter goed programmeren en hem zijn gang laten gaan. Vergelijk het maar met een auto die bij een stoplicht staat, plank gas weg rijdt, een top van 70 haalt en vol op de rem moet bij het volgende licht. Je kan ook rustig optrekken, de cruise control op 50 en nauwelijks vaart hoeven te minderen als je net aan komt als het volgende licht op groen springt.
Je mist het punt dat HR-ketels zuinig zijn omdat ze niet zoals vroeger aan/uit geregeld worden. Juist het moduleren betekent dat ze energie besparen. Wat jij uitlegt over in een kwartier je woning warm stoken kan twee dingen betekenen: je ketel zet je loeiend aan door zelf te schakelen (onzuinig) of je laat de temperatuur 's nachts niet zover teruglopen (ook niet echt energiebesparend). Wat je ook doet, een goed geprogrammeerde thermostaat voegt wel degelijk wat toe. Maar de kans is groot dat je met een modern huis al een dergelijke thermostaat hebt. Zelfs mijn 15 (?) jaar oude ketel in een jaren '80 woning heeft zo'n thermostaat. Nog niet op internet aangesloten, maar wel geprogrammeerd met ons leefritme thuis en modulerend voor energiebesparing en meer comfort.
Ik zou best graag een slimme thermostaat willen, voor de geekyness en om het aan m'n Google Home te besturen. Maar in mijn huidige woonsituatie is het dermate zinloos dat het een veel te duur geintje wordt. Dat blijft persoonlijk.

Als je het hebt over besparing:
Ik heb een appartement waarbij slechts 2 radiatoren openstaan (allebei in het woongedeelte) 's Morgens zet ik nooit de verwarming aan. Alleen als ik thuis kom van m'n werk. Ik zet hem dan om 19 omdat ik weet dat ie iets doorschiet. Als ik wat later langsloop draai ik hem naar 19,5 (dan is de temp meestal al 19,5) en als ik het koud heb naar 20. Als ik naar bed ga draai ik hem terug. Een paar avonden per week ben ik alleen even thuis om te eten en zet ik hem vaak niet eens aan. Deze leefwijze werkt bijzonder besparend voor mij en ik zie niet in hoe een slimme thermostaat dit beter kan. Het enige wat deze me kan bieden is een heeel klein beetje meer comfort, maar het is bij mij binnen 5 minuten warm.

Kortom, een stomme thermostaat hebben is zo nog dom niet ;)
Mijn huis heeft HR++-beglazing en goede isolatie, waardoor veel warmte (of koelte in de zomer) blijft hangen. In de praktijk is het in mijn woonkamer in een kwartiertje warm als ik de hele dag weg ben geweest
Mijn huis heeft ook goede isolatie maar een hele andere filosofie. Terug van vakantie was het 14 graden in huis. De hele nacht heeft de verwarming gedraaid met als gevolg dat het huis ‘s ochtends 2 graden warmer was, als gevolg van de hoge warmtecapaciteit. Daar staat tegenover dat als je de verwarming helemaal uit zet, je ook minder dan 2 graden in een nacht verliest. Het gevolg is dat ik mijn ‘thermostaat’ alleen aanraak als ik op vakantie ga, verder regelt hij altijd naar dezelfde temperatuur toe.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 5 januari 2018 10:21]

Wat jij zegt kon mijn opentherm thermostaat van honeywell in 2003 ook al. Die hield rekening met de kamer temperatuur en de tijd die het dan nodig was om het op de ingestelde tijd warm te krijgen (de luxere versies nam toen ook al met een buiensensor de buiten temperatuur mee). Daar heb je echt geen internet verbinding of apps voor nodig.
Jouw verhaal over slimme thermostaten klopt, die zijn intelligent in het efficient warm houden van de ruimte en het optimaal opwarmen van een ruimt.

Gelukkig zijn veel klokthermostaten al 10+ jaren heel slim, zoals de Honeywell Chronotherm (en opvolgers) en de Remeha isense. De werking is als volgt:

- De thermostaat meet de afkoeling van een huis als de thermostaat in slaapstand gaat. (hier leidt de thermostaat af hoe koud het is).
- Aan de hand van de kamertemperatuur gedurende nacht en gewenste temperatuur + tijdstip in de ochtend wordt het optimale opwarmmoment bepaald
- Na het opstartmoment is er een feedback-loop. Is de temperatuur bereikt? Schiet de temperatuur door? Dit wordt in de parameters aangepast voor de volgende keer.
- De thermostaten zijn zo ingesteld dat ze zo veel mogelijk in het efficiŽnte bereik van een HR-ketel stoken. Lage vermogens, lage temperaturen. Geprogrammeerd langzaam en rustig opwarmen is veel efficiŽnter dan handmatig, want dan gaat de ketel letterlijk vol op het gas.

Kortom veel programmeerbare thermostaten hebben een prima temperatuur en opwarm regeling.

De moderne "slimme" thermostaten hebben vaak een vorm van aanwezigheidsdetectie en koppeling met internet om weergegevens te gebruiken en om de thermostaat op afstand te bedienen. Dit kan in sommige zaken wat winst opleveren. Helaas is in de praktijk de basale regeling van veel moderne, slimme thermostaten een "uitdaging", lees de fora's er maar op na.
Wij hebben thuis anders nog een "domme" thermostaat van ik denk minimaal 15 jaar oud en die stel je gwn in dat het huis om 7u warm moet zijn en dat leert hij ook uit hem zelf. Ook gaat hij niet vol gas want het is een modulerende
De domme thermostaat is bv de ouderwetse ronde Honeywell. Die kan je alleen maar op een temperatuur instellen. Je ziet hem soms nog ergens. Een vreselijk goede en degelijke thermostaat als je een constante temperatuur wilt.
https://www.kijkvoelbelee...48-41bf-a802-82456342d6bd

Wat jij hebt is geen domme thermostaat. Dat is een vrij moderne zelflerende. Die dingen zijn er al sinds de jaren 80. Veel slimmer wat regelen betreft zijn ze er niet. Wat deze nieuwe thermostaten extra hebben is dat ze ook weten of leren wanneer jij (vermoedelijk) wel of niet thuis bent. Of je kan ze melden dat je nu op weg naar huis gaat en dat hij aan mag.
Waar het om ging is dat je een vreselijk slimme thermostaat kan hebben, maar de intelligentie niet gebruikt door 8-10 keer per dag de instelling met de hand te wijzigen je niet optimaal profiteert van de regeltechniek.
Ik ken echt meerder mensen die niets begrijpen van de werking van een thermostaat, Die komen thuis in een koud huis, laten we zeggen 17 graden en dan zetten ze de thermostaat op 25 omdat ze dan denken dat het eerder 20 is dan. Ze zien hem als een soort gaspedaal van de auto. Dieper intrappen brengt je sneller ergens. En als ze het dan warm vinden omdat hij door schier zetten ze hem weer op 20. Daarna vinden ze het weer koud omdat de kachel dan uitgaat en alles koelt af. Zelfs als je het uitlegt kijken ze je glazig aan knikken ja en kiezen vrolijk weer een andere temperatuur
Sorry hoor, maar ze hebben wel degelijk een punt. Helemaal als ze een modulerende ketel / thermostaat hebben.

Die "kijkt" namelijk naar de warmte vraag, en als dit maar 1 of 2 graden is, dan gaat ie minder zijn best doen, dan als de vraag 5 a 6 graden is.

Zelf heb ik de modulatie er compleet uitgesloopt en de ketel op ouderwets aan/uit gezet. Ik wil warmte binnen korte termijn en niet 3(!) uur moeten wachten alvorens mijn woonkamer (25 m2) warm is met modulatie en eco-stand van de ketel, ding was echt niet vooruit te branden. Ja, lekker zuinig, snap ik, als je over een paar graden 3 uur mag doen, dan ben ik ook zuinig.

Ik wil juist comfort, dus dan maar terug naar aan/uit.

En ja, er zijn al meerdere monteurs bij geweest om te kijken of ze het op konden lossen, niet gelukt.
Ik heb een domme thermostaat (geen eens een klok) en die verwarmt prima en ook nooit op volle toeren.
Hij warmt gewoon iedere keer een half graadje op.
Hij gebruikt daarvoor ook maar water van mak 35 graden.
Komt er visite en ik zet hem naar 22 graden toe Voor de oudjes dan gooit zij er even waten van 60 graden tegenaan en slaat weer uit als de toevoer merkt dat hij warm is en slaat laten als nodig nog even aan om af te toppen.
Kortom de cv niet de thermostaat beslist wat er gebeurd en welke water temp hij er doorheen pompt.

ik zet hem hier snachts dan ook nooit uit omdat het simpelweg meer kost om na een nacht 4 graden bij te warmen dan de hele nacht door af en toe af te toppen.

snachts gebruik ik nog geen 1,2 m3 gas als het tegen het vriespunt is maar laat ik hem terug lopen met 44 graden door hem uit te zetten kost het me de volgende ochtend bijna 2 m3 om alles weer op te warmen plus dat de bank tafel muren alles de rest van de dag kou af blijven geven.

Dus zo slim vind ik het helemaal niet.
Ik denk dat mensen eens moeten testen of zon ding wel efficiŽnt werkt door af te laten koelen.

Ik heb zelfs in de cv de warm houd stand uit gezet voor warm water dat kostte me bijna een m3 per dag voor een paar liter water die warm gehouden werd terwijl hij prima in staat is om als doorstroom in notime warm te zijn en non stop te verwarmen tot 60 a 70 graden.

Ik heb dan ook een jaarlijks verbruik van minder als 400 m3 gas voor een tussenwoning.
Veel van de bespaar meuk is helemaal zo efficiŽnt niet.
Zo heb ik ook een digitale tijdschakelaar hegad voor de hele batterij aan mobiele laders die naast mijn bed hangen voor tablets en telfoons.
De grap is die laders gebruiken gezamenlijk in standby minder dan die hele klok deed.

Meten is weten en na meten heb ik besloten alles gewoon permanent aan te laten!
Mee eens en vermoedelijk heb ik zo'n zelfde soort thermostaat. Als het niet echt vriest worden CV radiatoren niet warmer dan lauw ťn gaan de planten in de vensterbank niet dood.
Pas als echt nodig is worden de radiatoren wat warmer.
Uitzetten 's nachts levert bij mij ook nauwelijks besparing op. Tja hoger zetten voor de oudjes heeft geen zin, dat zijn we zelf.
Ooit stekkereiland gekocht met master contact en de rest slaves. Standby daarvan verbruik is in dezelfde orde als alle apparaten. Dus idem ook daar geen werkelijk nut.
Aan jouw gasverbruik (400m3) te zien is jouw woning heel goed geÔsoleerd. Je verliest weinig warmte en dan heeft het inderdaad minder nut om aan nachtverlaging te doen.

Het gemiddelde gasverbruik in NL is echter 1200-1500m3 per woning per jaar. Dan heeft het veel meer zin om 's nachts en bij vertrek de thermostaat lager in te stellen.

Het warmteverlies in een woning is rechtevenredig met het temperatuurverschil tussen binnen en buiten en de thermische weerstand van een woning. Nachtverlaging in NL heeft wel degelijk zin en bespaart ~11%. Een goede klokthermostaat kan daarbij helpen, door rustig en effcient aan te warmen.
Ik heb een domme thermostaat (geen eens een klok) en die verwarmt prima en ook nooit op volle toeren.
Als ie nooit vol draait heb je de verkeerde verwarmingsketel.
De remeha is idd te 'groot' voor dit huis maarja huurhuis dus ga het echt niet veranderen. Daarnaast is hij superzuinig dus mij hoor je niet klagen.
Je kunt de thermostaat koppelen aan een buitenthermometer. Deze zal vervolgens ingeregeld, meestal een half jaar als het meezit, moeten worden. Dit is alleen al een prijzig verhaal. Johnson Controls brengt alles samen en haalt, voorspellende, informatie over het weer van een weerstation op internet.

Een beetje CV moduleert met de warmte zodat deze niet vol staat te werken. Als je de verwarming koppelt aan het weer buiten en de tijden dat je thuis bent met een agenda, dan bespaar je energie.

Ben je niet thuis en vergeten om de verwarming uit te zetten? Zet dan met de App of op afstand via de browser de kachel laag. Dat voorkomt dat de grond trilt.
Volledig akkoord met je beschrijving van de voordelen van een slimme thermostaat, maar met 319 dollar is het ding wel flink duurder dan andere slimme thermostaten. De uitstekende Honeywell Lyric T6 heb je al voor de helft (!) van de prijs.

Toegegeven, die is wat minder mooi en heeft geen Cortana, maar het prijsverschil is wel heel groot. Zal volgens mij toch minstens tot het prijsniveau van de Nest moeten dalen om succes te hebben.

[Reactie gewijzigd door Silmarunya op 4 januari 2018 22:25]

Daar ga ik dan met mijn ploegendienst. Ik heb een programmeerbare thermostaat maar alleen om de boiler opwarming s`nachts uit te kunnen zetten. Als je comfort wilt kun je beter in vloerverwarming investeren.
Totaal zinloos in een nieuwbouw woning.
Ik heb een nieuwbouwwoning met warmte terug win systeem doormiddel van een warmtepomp die in de centrale afzuiging zit.
Wanneer ik hier de kachel uit zet dan neemt de temperatuur af met 0,5 graden per 24h.

Zelf zet ik de cv alleen aan wanneer ik overdag thuis ben. Maar ook daarin kan je afvragen of dat wel zinvol is en een besparing geeft.

Wat wel kan vertellen is dat nieuwbouw huis met goede isolatie en een
ecolution combi 50 warmte terug systeem heerlijk gelijkmatig klimaat geeft en heb ook nog maar een gasverbruik van 240m3 per jaar.
Als je al een ketel hebt die modulerend is, wat elke moderne ketel is, heb je daar een modulerende thermostaat bij, die voorkomt ook overshoots en gaat ook niet vol aan.
En moet het om 7 uur echt precies 20 graden zijn, of is 19 ook goed genoeg en dat het pad om 7:10 20 graden is. Ik bedoel...
Klopt deels, heeft met anticipatieregeling te maken, niet met slimme of niet slimme thermostaten.
Dat "leren" van de opwarmkarakteristiek van je huis doet een Nefit Easy ook, maar dan voor §200. Die is ook WiFi connected en vanaf je smartphone te bedienen.

En die heeft geen privacy-issues.
Wat zijn de privacy issue dan van deze thermostaat (ik zou het liever een wall mounted tablet met thermostaat functies noemen overigens)?
Stemgeluiden waarnemen, naar de server in de VS sturen, interpreteren en een commando terugsturen.
Zo werkt dat normaliter.
En dat ding staat de hele dag op "luisteren".
Nee, dank u.
Daar zijn modulerende thermostaten voor. Zelfs mijn 15+ jaar oude thermostaat overschiet niet door goede modulatie, is programmeerbaar per weekdag en heeft mogelijkheden voor meerdere temperatuursensoren.
Voor de prijs van de thermostaat uit dit artikel verwacht ik dat ie minstens 30 jaar meegaat en niet afhankelijk is van externe apparatuur die niet binnenshuis (okok een buitentemperatuursensor mag ook nog) is.
Denk dat je veel verder moet kijken dan 1 thermostaat.

Uiteindelijk wil je per ruimte je temperatuur kunnen sturen. Leuk als ik thuiskom en verwarming gaat al aan, maar moet deze de badkamer dan ook al warm stoken ? of andere ruimte waar je alleen op bepaalde tijd komt.

Die slimme thermostaat hoeft in de nacht de ene kamer minder warm te houden dan de ander.
Die slimme thermostaat die centraal stuurt is helemaal niet zo slim en bespaart je niet veel.

Je moet beginnen met een pomp die zichzelf kan regelen en harder gaat pompen als er radiatoren open gaat en zachter als ze sluiten. Grundfgss alpha 2 en 3 hebben dit bijv.
Met de alpha 3 kun je bovendien je hele systeem zo inregelen dat iedere radiator niet te veel maar ook niet te weinig water krijgt. Waterzijdig inregelen. Daar bespaar je al veel meer mee.Dat is trouwens de basis van ieder systeem, het moet goed ingeregeld zijn.

Heb je zo een systeem dan kun je gaan kijken naar radiatoren individueel aan te sturen met regelbare kranen en temperatuurmeting per ruimte. Dat kun je dan aan een centraal systeem zetten.
Maar goed het kost ook aardig wat zo een systeem en voordat je dat echt het terugverdiend ben je heel veel jaren verder.
Dat vol gas aan gaan of geleidelijk opwarmen heeft niet direct te maken met dom of slim. Maar met aan/uit of opentherm.
Edit: bovengenoemd

[Reactie gewijzigd door Nyana op 5 januari 2018 15:10]

Niet zo zeer tijdbesparing, maar wel kosten. Heb er een omdat ik mij wel regelmatig naar bed zie gaan zonder de thermostaat omlaag te draaien. Dan stook je dus de hele nacht voor nop. Met geofencing blijft hij tevens dus uit als ik niet thuis ben.
Dat rechtvaardigd de prijs van $319 nog niet!

Ik kan er zelf 1 maken met een rpi 1 model A, sd kaart, voeding en wifi dongel. Kost me totaal 40 euro. Hier kan ik dus voor het geld wat microsoft vraagt zeker 8 slimme thermostaten maken!! die:
- meer functionaliteit hebben
- een overkill aan processorkracht hebben (lijkt me dat microsoft er veel minder krachtige en goedkopere hardware in heeft gezet)
- opensource (waar we allemaal de voirdelen van kennen)

Edit:

Nadeel is: ik weet niet in hoeverre je cortana ksn implementeren in de build die ik hierboven beschrijf. Ik beschouw dit zelf als een gimmick want gebruik mijn telefoon voor de functionaliteit die het artikel omschrijft. Sta sporadisch naast mijn thermostaat en zal eerder mijn telefoon pakken dan erna toe lopen.

[Reactie gewijzigd door waktak op 5 januari 2018 08:17]

Dat rechtvaardigd de prijs van $319 nog niet!

Ik kan er zelf 1 maken met een rpi 1 model A, sd kaart, voeding en wifi dongel
Het is je huis he. Dat soort dingen is leuk, maar een rpi met een dongel (denk je ook aan de temperatuur sensor?) in de hoek van de kamer gaat niet echt een succes worden als je je kinderen/(schoon)moeder met gaan uitleggen dat ze een scriptje moeten gaan aanpassen omdat zij het wat warmer willen in huis. Dat soort dingen moet gewoon goed werken en het liefst gewoon altijd.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 5 januari 2018 08:34]

Temperatuursensor gebruik je van je “domme” thermostaat.

Als jij die software installeerd voor je kinderen/schoonmoeder kan elke pannekoek het bedienen.

http://www.instructables.com/id/Thermostat-Raspberry-Pi/
Daarvoor heb ik een klokthermostaat die een stuk goedkoper is.
‘s morgens op een tijdstip aan, ‘s avonds op een tijdstip uit. Daartussen af en toe met de hand bij regelen.
Dan gaat die dus vrolijk stoken als er niemand thuis is.
Is zeg toch: af en toe met de hand regelen. Dus je kunt het ook zelf uitzetten als je de deur uit gaat 8)7

En als je het een keer vergeet is dat altijd nog goedkoper dan een slimme thermostaat.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 5 januari 2018 09:03]

Dan ben jij nog vaak met dat ding bezig.

Heb een Honeywell Chronotherm aan de muur hangen en die staat lekker z'n geprogrammeerde elke dag af te spelen.

In de ochtend is het huis voordat ik wakker ben al op temperatuur.
Gaat rond het tijdstip dat ik ga werken uit.
En als ik thuis kom is het huis al lekker warm. Tegen de tijd dat ik naar bed ga schakelt ie een paar graden terug. En de volgende begint alles weer opnieuw.

Het hele idee achter een moderne thermostaat was dat je niet meer zoveel aandacht aan dat ding hoeft te geven. Tevens bespaar je veel omdat de ketel niet meer onnodig gas staat te verbranden omdat je vergeten bent om de thermostaat wat lager te zetten voordat je gaat slapen of werken
En nu gaan mensen alles weer handmatig doen en er mee lopen hannessen. Schiet mij maar lek.
Wat jij beschrijft is niet wat men met een slimme thermostaat bedoelt. Dat is gewoon een thermostaat met een programmeerbaar schema, zoals praktisch iedereen er een heeft. Die leert niet hoe snel het opwarmt en afkoelt, houdt geen rekening met de buitentemperatuur en weersverwachting, heeft geen bewegingssensor (afwezigheidsdetectie), geen detectie op invallend zonlicht, geen bediening via een app, leert niet van je manuele wijzigingen, en noem maar op.
Wat jij beschrijft is niet wat men met een slimme thermostaat bedoelt. Dat is gewoon een thermostaat met een programmeerbaar schema, zoals praktisch iedereen er een heeft.
Is ook precies zijn punt volgens mij...
Die leert niet hoe snel het opwarmt en afkoelt, houdt geen rekening met de buitentemperatuur en weersverwachting,
Chronotherm (voor twee tientjes op marktplaats) doet dit dus wel (Als je een buitentemperatuuur sensor er bij zet), ok, weersverwachting niet, maar dat zegt uberhaupt niet zo veel
heeft geen bewegingssensor (afwezigheidsdetectie), geen detectie op invallend zonlicht, geen bediening via een app, leert niet van je manuele wijzigingen, en noem maar op.
En daar is dus niet zo lang geleden een onderzoek van geweest dat je er alleen maar meer van gaat gebruiken... (kan hem zo snel niet terug vinden maar deze is ook wel interressant)
Het is in combinatie met vloerverwarming zinloos om een verwarming de godganse dag in- en uit te schakelen afhankelijk van of je even naar de supermarkt bent.

De vloerverwarming is heel traag en doet er lang over om op te warmen.

Kortom, een gewone programmeerbare thermostaat die de karakteristiek van je huis leert, voldoet prima. En dat hoeft echt geen §319 te kosten.
Want er mogen enkel thermostaten op de markt komen voor mensen met vloerverwarming?
Nee, dat natuurlijk ook weer niet.

Maar ook een gewone verwarming reageert traag.
Al die extra slimmigheden zorgen alleen maar voor meer energie verbruik. Dus een dure thermostaat en hogere energie rekening.

Afwezigheid detectie werkt ook niet altijd zoals ik wil. Invallend zonlicht? Nooit geen probleem geweest. App bedoening? Waarvoor is dat nodig?
Om de verwarming al aan te zetten als ik nog niet thuis ben? Wat een onzin, het is binnen no time warm als ik thuis kom en de verwarming aan zet.

Een modulerende thermostaat werkt veel energie efficiŽnter.

En die slimme thermostaten leren, maar ik heb geen regelmatig leven, behalve mijn werk. En hoeveel moeite is het om even aan de knop te draaien voordat je het huis uit gaat. Het is een gewoonte, net als je jas en sleutels pakken.
Die afwezigheidsdetectie heb ik ook uitgeschakeld hoor, dat heeft geen zin als je niet in meerdere kamers een thermostaat hebt hangen. Ik kan bvb uren op de eerste verdieping zitten.

Bij invallend zonlicht heb ik amper verwarming nodig, de ruiten van de veranda hebben een serre-effect. De thermostaat hangt precies waar dat zonlicht de muur raakt, en past zich preventief aan.

Die app gebruik ik zeer regelmatig, wanneer ik afwijk van het ingesteld schema. Of je gaat op reis en bent de verwarming vergeten uit te schakelen. Of je komt terug van langere afwezigheid, en schakelt hem onderweg alvast in zodat het al warm is wanneer je thuis komt.

Overigens, een slimme thermostaat kan net zo goed moduleren als een andere, of uitgeschakeld worden bij het verlaten van het huis.
Ik weet dat een slimme thermostaat kan moduleren. Maar het verhaal begon ergens met dat en normale thermostaat vol aan gaat. En een slimme niet. Dat is dus al lang niet meer altijd zo. En je bewijst mijn punt: je verbruikt meer omdat je de verwarming eerder aan zet.
En hoe vaak ga je op reis en vergeet je de verwarming uit te zetten? Als je op reis gaat check je toch ook even of alle ramen en deuren dicht zijn?

Ja het kan makkelijk zijn. Maar het kost je uiteindelijk veel meer dan het op levert
En hoeveel moeite is het om even aan de knop te draaien voordat je het huis uit gaat. Het is een gewoonte, net als je jas en sleutels pakken.
Heel weinig werk. Maar niet energie efficient omdat de kachel beter al een half uur uit had kunnen zijn.

Mijn huis kijkt in onze agenda's en ziet als we geen van allen thuis zullen komen voor het eten. Als ik een afspraak om 7 uur in de ochtend heb kijkt ie naar de verwachte reistijd naar de bestemming en houd daar rekening mee. Allemaal erg voor de hand liggende techniek.
En vervolgens begint ie een half uur eerder te stoken.
Ik zet mijn verwarming ook wel op tijd uit als ik weg ga.

En iedereen moet in jou geval dus zijn agenda op orde hebben en ťťn of ander 3rdparty kijkt mee in jullie agenda’s. En agenda actueel houden als het laatste moment iets word afgesproken of afgezegd.

Mooi dat het voor jou leven werkt, maar ik ga echt niet in de agenda zetten wanneer ik boodschappen doe of een rondje ga rennen. Met de vrouw.
Het lijkt me niet minder werk en niet efficiŽnter. Volgens mij ben je nog steeds duurder uit.
Uit rond het tijdstip dat je gaat werken? Bij mij al een half uur daarvoor. Net als 's avonds: om 11 uur de verwarming lager, om half 12(of iets later ;) ) naar bed :)
Het is ook een comfort dingetje. Als ik zondag wakker word lekker de thermostaat vanuit bed aan zetten, of vanuit de auto als het koud is...

Overigens doet ie dat meestal zelf als ik er aan kom. (Nest thermostaat)
Dat kan met een Nefit Easy van §200 ook, met de app.
Lijkt me ook een prima ding. Maar de sprong van 200 naar 300 euro vind ik niet heel groot op zich.

Overigens heeft Nest als voordeel dat die nog wel eenvoudig te koppelen is aan andere apparaten. Zo gaan bij mij de Hue lampen rood knipperen en krijg ik een push message op mijn telefoon als de Nest co2 detector een alarm geeft. Nefit heeft ook een API maar is daar nog niet zo ver in geintegreerd bij de apparaten die ik al heb.
Ik meen dat er nog een issue was met modulerende ketels. Daar heb je verschillende soorten in, en Nefit gebruikt weer net een ander formaat dan de open standaard.

Eigenlijk "dwingt" Nefit je naar hun eigen thermostaat, als je ook informatie van de ketel wilt kunnen monitoren (verbruiksstatistieken, status etc).
Nieuwe huizen hebben bijna allemaal lage temperatuur vloerverwarming (water wordt max 30 a 35 graden) en zeer goede isolatie. Bij ons staat de temperatuur altijd op dezelfde stand, dag en nacht. Het heeft geen zin meer voor nieuwe huizen om snachts de temperatuur terug te zetten.
Is Cortana dan Nederlands? Want op de PC is het nog steeds niet zover en dat is raar vindt ik.
Het lijkt me wel een handig hebben dingetje, maar dan wel in het Nederlands.
Nog steeds niet nee.
Schijnbaar zijn zo'n 27 Nederlandssprekende niet voldoende om het al klaar te hebben.
Staat in het verhaal of het ding wel naar de Benelux komt. Dus leuk allemaal, maar voorlopig niet verkrijgbaar. Moet het ding ook nog kunnen modeleren of op opentherm werken.
nee, dus ik verwacht ook niet dat deze thermostaat in NL al uit zal komen.
Pfffff. Wat een prijs. Maar goed hij kan wel je agenda beheren.
.. en dat is precies wat je wilt van een... THERMOSTAAT.
Ja en nee. Het is natuurlijk niet het doel van mijn thermostaat om mijn agenda bij te houden. Maar het is wel handig als hij automatisch weet dat ik op een bepaalde dag niet thuis ben of dat ik volgende week donderdag maar een halve dag werk om daarna op vrijdag na 20.00 voor 4 dagen naar Parijs ga. Dan kan donderdag de kachel wat eerder aan en vrijdag wat vroeger uit om dan dinsdag als ik om 16.00 verwacht thuis te komen net weer op temperatuur te zijn
Over het algemeen worden IoT apparaten zwak beveiligd en zelden gepatched nadat kwetsbaarheden aan het licht komen. Nu is Microsoft wel een partij die snel patches uitbrengt en dat ook doet voor de Windows 10 IoT core, maar of de thermostaat dan ook ingesteld staat op automatisch patches installeren, is dan wel de vraag. Mocht dat niet het geval zijn, dan is het wel heel vervelend dat inbrekers ineens ook kunnen achterhalen dat je de komende vier dagen niet thuis bent.
Dat is volkomen waar. Maar dat doet niets af aan het feit dat het handig is als mijn huis weet of ik er wel of niet ben. Beveiliging is een ander verhaal. De meeste inbrekers zijn trouwens van het type knul van 15-25 die met een grote schroevendraaier of tang probeert of je deur los kan. Lukt dat niet in 10 seconden gaan ze naar de buren. Een inbreker die de moeite neemt om eerst je agenda te hacken komt hoe dan ook wel binnen. Dat is een professional en dan wil hij perse iets uit jouw huis hebben.
Met home automation kan je trouwens je huis het aanzien geven alsof je thuis bent. Lichten gaan aan en uit op random tijden enz.
Een thermostaat hoeft van mij geen agenda te beheren. Dat doe ik zelf wel.
Best cool dat hij alles meer kan bedienen dan alleen de temperatuur in je huis. En nu komt er bij mij in me gedachten dat ik eigenlijk best een apparaat zou willen hebben die letterlijk alles kan, zo iets als Google home maar dan ook meteen een thermostaat etc, 1 apparaat voor al je bediening :p
We hebben het wel eens over vast zitten in een ecosysteem als we alleen over laptops, tablets en smartphones praten. Maar dat is nog te overzien. Ik kan mij niet voorstellen dat je als persoon in je huishouden alles helemaal op een bedrijf wil hebben afgestemd. Dan zie ik toch veel meer in bv. zoiets als Homey waarbij je alles aan elkaar kunt hangen los van het bedrijf wat het maakt.

Je hangt een device aan je muur waarmee iedereen de boel kan regelen....

Wat ik zelf ook niet zo zie zitten is een speaker in mijn huis die continue mee luistert. Over privacy invasie gesproken. Er is een reden waarom niet alle apps op mijn telefoon zomaar overal toegang toe hebben en dat mijn tv niet aan het internet hangt.... Maar goed dat is waarschijnlijk nu al oud-denken...
Al deze op internet aangesloten apparaten voegen weinig toe en maken mensen kwetsbaar voor kwaadwillenden. Bovendien kan met de huidige HW best slimme techniek lokaal worden ingebouwd (b.v. met een Rpi zero kun je voor weinig al een heel slimme thermostaat knutselen). Het lijkt er sterk op dat al deze in huis apparatuur met bijbedoelingen "connected" wordt gemaakt.

Bijbedoelingen kunnen o.a. zijn:
  • inzicht in het gedrag van klanten voor advertentie mogelijkheden
  • idem voor gedragsbeÔnvloeding en afhankelijk maken van ťťn leverancier
  • regelmatige verkoop van nieuwe modellen door downgrading van oudere versies
  • enz.
1 apparaat dat alles kan.. of 1 apparaat voor alle bediening?

Dat eerste is een utopie. Er is geen apparaat dat alles kan en zeker niet een apparaat dat alles goed kan.
Dat tweede is er al in verschillende mogelijkheden. Ik heb zelf een Homey. Deze babbelt gewoon met alle apparaten die 1 ding goed kunnen, maar een beetje begeleiding nodig hebben om nog slimmer te worden. Die begeleiding biedt Homey. Die kijkt of ik wel thuis ben voordat hij de thermostaat opdracht geeft om op een bepaalde tijd een temperatuur te hebben. Hij zet de lampen aan als het donker wordt en zorgt voor geleidelijk uitgaan als ik naar bed ga. Ben ik niet thuis, dan zorgt hij dat de lampen op een willekeurig tijdstip uitschakelen binnen een bepaald window.
Wow!
Het is natuurlijk afwachten hoe de implementatie gaat zijn met alle verschillende merken en of het een (goede) modulerende thermostaat is, maar wat ziet dit ding er GAAF uit! :9~

Hij is alleen wel erg aanwezig op je muur denk ik.
Ziet er uit als wc rol houder met scherm.
Leuk ding! Maar ik bouw zoiets toch liever zelf met Home Assistant ofzo. Helaas heb ik nog een gaskachel (wel met thermostaat) zonder connectiviteit.
Mooi ding, maar wat verschrikkelijk duur. Een beetje B&O-stijl? ;)

Misschien is een beweging de andere kant op slimmer: een thermostaat zonder display of knoppen (dus goedkoper, bijvoorbeeld 50 euro), die je bedient via je Alexa ("Verwarming 20 graden!") en/of de GUI op je mobiel.
Ik zou toch meer meerwaarde zien als Microsoft ondersteuning voor bestaande smarthome applicaties bouwt om de concurrentie (Alexa en Home) tegen te gaan.

Want ik heb straks een Cortina Thermostaat die niet met mijn licht en andere apparaten kan communiceren. Leuk.
Precies een goedkoop head-up display tegen de muur. Ik blijf toch altijd schrik hebben dat als ze slimme thermostaten beginnen te hacken het wel heel makkelijk wordt voor inbrekers. De functie dat je je thermostaat kunt laten regelen op basis van je agenda is wel heel makkelijk.
Soms lijken al deze deftige thermostaten (nest ahum ahum) de belangrijkere dingen te vergeten. Zou het bijv. mogelijk zijn om andere thermostaten aan te kunnen sturen hiermee? Want tegenwoordig hebben nieuwe woningen in elke kamer een regelaar.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*