×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Microsoft toont Cortana-thermostaat met half doorzichtig scherm

Door , 79 reacties, submitter: -8-

Microsoft heeft een thermostaat van Johnson Controls getoond met Windows 10 IOT Core en Cortana-integratie. Het apparaat lijkt een halftransparant display te hebben. Beide bedrijven hebben nog geen nadere details van het apparaat gegeven.

Microsoft toont de Johnson Control Glas in een YouTube-video. De thermostaat draait een eigen interface op basis van Windows 10 IOT Core en heeft onder meer stembesturing en stemactivatie via Microsofts digitale assistent Cortana. Het onderste gedeelte van de thermostaat lijkt een metalen houder, terwijl het bovenste gedeelte van plastic of glas is en dienstdoet als scherm.

De Glas heeft volgens de video sensors aan boord die detecteren of de gebruiker in de ruimte is. Dat zou bijvoorbeeld kunnen via infrarood. Het is onbekend of het gaat om een systeem dat op deze manier op de markt komt, of dat het gaat om een concept.

De thermostaat maakt gebruik van Azure Cloud en lijkt daardoor vooral bedoeld voor zakelijke omgevingen, hoewel in de video ook nadrukkelijk een woonkamer is te zien en huizen worden genoemd als plekken waar Glas zou kunnen functioneren. Microsoft kondigde eerder aan Cortana in apparaten als speakers en thermostaten te willen laten inbouwen. De eerste speaker van Harman Kardon met Cortana-integratie komt dit najaar uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

20-07-2017 • 13:55

79 Linkedin Google+

Submitter: -8-

Reacties (79)

Wijzig sortering
Ga binnen een jaar wel eens bouwen en moet me nog helemaal verdiepen in het hele automatiseren van je woning, echter vind ik dit (zonder commentaar te geven op de tech erachter) wel een ERG mooie thermostaat.

Is alleszins veel mooier dan die Nest van Google imho.
Of hij technisch even sterk is, dat laat ik over aan de experts hier :)
Ik ben ook van plan om over een jaar of wat een huis te kopen en deze gelijk volledig te automatiseren. Probleem waar ik alleen mee zit, is dat voor elke oplossing je een verschillend merk, aansluiting, koppeling e.d. nodig hebt. Er is niet 1 merk dat alle domotica beheerd helaas.
Vooralsnog zie ik nog niet zo goed wat de voordelen zijn. Op afstand allerlei zaken kunnen aanzetten of uitzetten in je huis lijkt een beetje op oplossingen voor niet-bestaande of first-world problemen. En het gaat voor veel zaken ook tegen de grotere beweging in, namelijk dat alle services al on-demand ZIJN. Denk aan het opnemen van een programma op TV; tien-twintig jaar geleden was dat automatiseren of op afstand kunnen doen een godsgeschenk, maar vandaag is dat gewoon al standaard, je kijkt wanneer het je uitkomt en daarbij ben je niet eens gebonden aan je woning.

Als je bijvoorbeeld een beetje degelijke verwarming hebt thuis, is je woonkamer binnen 10 minuten op temperatuur, en heb je een vast schema dan ben je met een simpele tijdklok ook al klaar. Verder leert de ervaring dat alles wat je automatiseert, ook weer een onderdeel toevoegt dat onderhoud vergt. De bottom line is dat je alles kunt automatiseren en vervolgens evenveel tijd kwijt raakt aan het beheren van al die troep - en dat laat ik de veel te hoge aanschafprijs nog buiten beschouwing.

Ik weet het, niet tweakeresk dit stuk, maar het geeft wel te denken. Automatiseren 'omdat het kan' prima als je dat leuk vindt, maar voor mij moet het toch echt wel een stevig voordeel op gaan leveren, en volgens mij is het anders ook niet levensvatbaar op de lange termijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juli 2017 14:51]

voordelen (ik ben alleen): ik hoef de thermostaat niet in te stellen op een vast programma. Automation heeft verbinding met de telefoon. Zo gauw ik in een straal van 5km van mijn huis ben controleert hij de temperatuur in de kamer en of dat lager is dan een ingestelde temperatuur op een bepaalde tijd die ik wil hebben. Is die lager, dan schakelt de verwarming in.
Voordeel is dat als ik een keer in de file sta of gewoon langer op kantoor zit, of op vakantie ben... dat de thermostaat gewoon de verwarming niet aan zet en het huis nutteloos verwarmt.

En zo zijn er meer zaken die gewoon geregeld kunnen worden.. een deurbel die na 2200u s avonds geen geluid meer maakt (ideaal tegen belletje trekkers) en weer inschakelt vanaf 08.00u (in het weekend 09.00u, tenzij hij weet dat er een pakketje of de AH onderweg is vanuit mijn agenda of de post-website).

Als je er eenmaal mee begint vind je steeds meer dat geregeld kan worden :)
Tja, sorry, maar dit vind ik niet echt overtuigend allemaal. Als er twee keer in een jaar belletje getrokken wordt, dan is dat al veel, maar misschien staan ze bij jou elke avond voor de deur, dat kan. Wat ik dan weer wél heb meegemaakt is dat er later op de avond een buur voor de deur staat vanwege een of ander incidentje. Op zulke momenten keert automatiseren zich meteen tegen je. Alles wat onverwachts is, kan problemen geven.

Ik blijf toch met de indruk van niet-bestaande problemen lopen... maar je hebt duidelijk een ander uitgangspunt, namelijk 'kan het automatisch' ipv 'moet het automatisch'.

En dan heb ik nog niet eens geraakt aan de legio security problemen die op afstand bedienen met zich meebrengt. IoT is dramatisch beveiligd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juli 2017 16:37]

Nou ja, voor mij zou dat met die verwarming niet werken; die zou de hele dag blijven stoken aangezien mijn werk hemelsbreed maar 4 kilometer verderop is. ;)
Dat dit zo dichtbij is, vind ik veel leuker dan welke tech dan ook. Verder doe ik normaliter binnen die straal ook mijn boodschappen, zit ik in de kroeg of bij vrienden, etc. Sterker nog: soms zit ik een hele avond aan de overkant van de straat, het plein waar de straat op uitkomt of een whopping 200 meter verderop. Klokthermostaat met vakantiefunctie voldoet dus prima (of eigenlijk: beter).

De deurbel: meh. Ik heb het raam open 's nachts dus dan zou ik toch wel wakker worden. Daarnaast is het wel weer prettig dat we als buren onderling ook kunnen aanbellen als er om welke reden dan ook stront aan de knikker is. Toevallig een maandje of 3 terug nog de buurman nodig gehad om half twaalf 's avonds, ben toch blij dat hij niet alles uit had gezet! :o

Verder heb je nog dingen als verlichting die automatisch aangaat enzo, maar met goed geplaatste lichtknoppen heeft dat ook niet zoveel zin. En koffie die vast gezet wordt voor me vind ik eigenlijk alleen maar zonde, doe mij maar een vers bakkie. ;)
Dus ik kan @Vayra prima volgen in deze: domotica is leuk vanwege de Tweak-factor, maar het levert onder aan de streep aan besparing of comfort e.d. niet zoveel op.
bij mij is het gewoon omdat het kan :) maar ik snap je punt wel degelijk!
Hier sluit ik me aan, het zijn oplossingen die op zoek zijn naar een probleem. Tevens voegen ze alleen maar problemen toe.

Een heel piepklein stukje gebruiksgemak, en daarvoor een prijzig apparaat afhankelijk van de cloud. Waarbij je dus maar weer moet afvragen hoe lang het blijft werken, of die niet gehacked wordt, en hoe het met privacy zit.
Wat betreft de Nest (mijn ervaring) hier kunnen juist veel systemen mee overweg wegens de goede API's van Nest.

Deze zaken kan ik bijv. via de API's direct aansturen:

- ECO modus aan/uit
- Niet-thuis status aan/uit
- Verwarmen aan/uit (wordt normaal door het systeem zelf geschakeld)
- Actuele temperatuur + luchtvochtigheid uitlezen
- Doel temperatuur uitlezen
- Doel temperatuur instellen

Dus wat dat betreft kan elk domotica system hiermee overweg.
Ja maar dan is nog steeds alleen maar de Temp.
Alarm, Camera's, Verlichting, Sloten, Deuren, Temperatuur, Garagedeur.
Als ik dit allemaal wil automatiseren, kan dat helaas niet bij 1 merk.
Ik moet gaan knoeien om alle verschillende merken met elkaar te laten praten en samen te laten komen.

De eerste partij die dit allemaal kan heeft van mij goud :)
Ik denk dat https://home-assistant.io/ wel iets voor jou zou kunnen zijn dan.
Alles bij 1 merk is een utopie (tenzij er ineens één partij is die zowel thermostaten als garagedeuren wil gaan maken), maar er zijn ondertussen wel wat oplossing om het één en ander te combineren.
Ik hoop nog steeds op een Elon Musk in home domotica wat dat betreft :D

P.S. Bedankt voor de link!

[Reactie gewijzigd door equit1986 op 20 juli 2017 14:33]

Ik vind persoonlijk Domoticz fijner/uitgebreider in gebruik. Ondersteund naar mijn idee veel meer protocollen en diensten.
Je kan eens naar een Nederlandse oplossing kijken: Homey.
Ik vind hem erg prettig werken.

EDIT: Ik zie dat @Tweaqer ook al deze reactie heeft gegeven.

[Reactie gewijzigd door rainrazor op 20 juli 2017 14:47]

En verschillende merken maakt toch niet uit?
Als het maar met elkaar praat via 1 interface.

Maar bijv home wizard heeft ook erg veel verschillende aan te sturen apparaten.
Van verwarming tot gordijnen.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door opcxtreme op 20 juli 2017 14:57]

Homey !

(owh, veel te late reactie... maar knoopt wel alle home automation aan elkaar)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 20 juli 2017 16:24]

Zou mooi zijn als we hier iets van een Segment (https://segment.com/) achtig concept voor domotica zouden gaan zien. Feitelijk een partij die jou één API geeft, vervolgens het automatisch naar de juiste partij gooit (of meerdere tegelijk). Dus als je niks te doen hebt in je vrije tijd ;-)
De integratie met andere systemen is vrij goed bij de Nest. Helaas wil Google er vanaf en wordt er nagenoeg geen ondersteuning meer gegeven op het product (lees: 3 weken wachten op een antwoord wat nergens op slaat). Ik zie de toekomst somber in voor Nest.
goede API's van Nest.
LOL
Na de total fail van Nest in de winter van 2016
But the fix can require customers to follow a nine-step procedure to manually restart the thermostat, which involves detaching the device from the wall, charging it with a USB cable for 15 minutes, reattaching it to the wall, pressing a series of buttons, charging it again for at least an hour, and then. …
Waar zie jij daar iets gerelateerd aan de API's dan?
Wat betreft de Nest (mijn ervaring) hier kunnen juist veel systemen mee overweg wegens de goede API's van Nest.
miljoenen zitten in een koud huis omdat de Nest termostaten niet werken en jij hebt het over een "goede API"..... en kan daar de ironie niet van inzien? 8)7
Geen problemen mee. Vind de API helemaal prima.
Volgens mij moet je eens kijken naar Homey van het Nederlandse bedrijf Athom :) https://www.athom.com/nl/
Dit is nu juist een platform waar alle verschillende technieken bij elkaar worden gebracht zodat je het beste merk per toepassing kunt kopen. Ik denk als Glass ooit uitkomt dat daar ook een app voor zal komen :*)
thx voor de link. Ik ga er naar kijken.
Alleen werkt het nog niet allemaal lekker samen. "work in progress"
Is dat jouw ervaring of je beeld?
Ik heb er iig wel zelf een en het werkt best goed eigenlijk. En het wordt iedere update beter.
Dit is mijn ervaring vooral. nu moet ik er ook bij zeggen dat ik hem een jaar geleden weg heb gedaan, ik neem van jullie aan dat het steeds beter is geworden.
Als je het hebt over Homey van een kleine 1,5 jaar geleden heb je gelijk.
Maar Homey is nu toch wel volwassen. Het puberale gedrag waarbij die niet wil doen wat je zegt is wel over :)
Geen idee of het iets is maar heb dit al een paar keer voorbij zien komen:

https://www.conrad.nl/nl/...7_NL_conrad-connect_small
ziet er goed uit. Is nu nog beta, dus hopelijk volgend jaar volwassen :)
Je kan ook kijken naar oplossingen zoals Domoticz en home-assistant.io
Beiden zijn gratis en draaien op een RPi.
Ik heb Domoticz op mn syno nas. (is denk ik wat je bedoelt?)
Dus ik ga vandaar uit eerst eens spelen, tot dat ik me nieuwe huis heb :)
Heel goed mogelijk dat dat idd de domoticz is die ik bedoel.
Zelf draai ik HA omdat ik daar de vormgeving mooier van vind.
Ook is HA iets lastiger te configureren, maar heeft wel veel meer merken/apparaten.
Hier een screenshotje van mijn setup:
http://i.imgur.com/XiYLZf3.png
Met het KNX-bussysteem valt er een hoop te combineren qua merken en aansluitingen.
Ken je Homey al? Die doet precies dat!
Kwestie van liever een kabelgoot te veel aan leggen dan te weinig. Ik denk dat automatisering vrij gemakkelijk nog aan te passen is - later in de toekomst. De verbindingen worden vaak draadloos geregeld en een goede wifi dekking is dan eigenlijk alleen de vereiste.
Bouw je een nieuw huis dan zou ik goed na denken over het energiehuishouden. Een mooie centrale plek waar je batterijen kwijt kunt en waar je de CV ketel kwijt kunt. En denk ook eens aan zonnecellen in de vensters van je huis; misschien al een gootje voor de kabels leggen om hier rekening mee te houden.
Hij is mooi ja.
Maar, waarom heb je hedendaags nog een slimme thermostaat aan de muur nodig? Zeker als je met huisautomatisering bezig bent.
Zelf heb ik een nest V1 (direct na release uit de USA mee genomen) en gebruik ‘m nooit fysiek, altijd via iPhone of iPad.
Temperatuur instellen, gaat makkelijker via iPhone/iPad, je hoeft er nieteens voor op te staan.
Temperatuur uitlezen, zie hierboven.
Programmeren, zie hierboven.
Extra functies op het display, deze kunnen net zo goed op je iPhone/iPad te zien zijn.

Toekomst is -naar mijn mening- less is more.

En voor de ouderen/digibeten onder ons, die zullen toch niet zo snel een Slimme thermostaat ophangen

[Reactie gewijzigd door Goldwing1973 op 20 juli 2017 14:10]

Heb de Nest V3, in het begin zit je er wel veel aan, maar daarna merk je juist dat ie precies doet wat ie moet doen; leren en goed functioneren. Dan raak je 'm ook niet meer aan.
Ik denk dat dit ook een gevalletje 'boot gemist' is voor Microsoft. Het is leuk dat ze er nu mee komen, maar de markt is zo onderhand al weer verder. Daarnaast werkt Cortana (nog) niet goed genoeg om dit soort zaken goed te doen met meerdere mensen, dus zit je nog steeds met een connected device waar je op moet drukken. Dit zal vast beter worden, maar tegen de tijd dat je deze dingen in de winkel ziet hangen kan ik me voorstellen dat de rest van de producten niks meer dan een black box met een sensor zijn en alles gewoon via een apparaat gaat dat je al hebt.

Microsoft had meer kans gemaakt door een Echo/Google/Siri concurrent te maken, dat had ook mooi innovatie in de hand kunnen werken. Samsung en Lenovo komen natuurlijk 'ook' met een assistent, maar tot zo ver hebben die bedrijven niet het trackrecord voor dat soort technologie om iets concurrerends op de markt te zetten (maar we gaan het zien..).
Inderdaad heel erg mooi. Zo iets ben ik al een half jaar naar op zoek, die vormgeving is gewoon geweldig.
Ik heb nu al een tijdje de Toon van Eneco. Is ook een mooie thermostaat maar deze lijkt mij ook wel leuk. Ik moet wel toegeven dat je in het begin best wel aan het spelen bent met dat ding, maar na een maandje ofzo is de lol er af en raak je hem bijna niet meer aan.

Misschien als ik er meer mee zou automatiseren,maar nu eigenlijk alleen mijn lampen van Philips er mee aan/uit zetten (kleur kan niet en moet met de originele afstandsbediening).
Johnson Controls is een zeer gerenomeerd merk op het gebied van klimaatbeheersing (systemen).
Niet echt "home", dus dat is voor hen wel nieuw. http://www.johnsoncontrol...ngs/solutions-by-industry

Nest heeft leuke app-bouwers die wat electronica laten maken in china...
Je verwacht het niet... Na de Alexa, Google Home, Homey, nu weer dit. Maar je kunt zeggen wat je wilt: wel een uniek design. Nadeel lijkt me dan wel dat het weer aan de muur moet hangen. Bij mij is dat dus achter de kamerdeur. Ik heb toch echt meerdere ruimtes in huis...
Waar staat jouw thermostaat dan? Uiteindelijk is het misschien wel beter dan een aparte assistent/luidspreker en een thermostaat. Het kan in 1 device.
Als dit aanslaat komen er misschien ook in meerdere vormen uit. Zodat je dit als nacht radio/wekker thermostaat op je nachtkastje zet. met temperatuur meeting voor die kamer, onder voorbehoud van dat je verwarming/climate control ook aparte zones kan verwarmen.
Je verwacht het niet... Na de Alexa, Google Home, Homey, nu weer dit. Maar je kunt zeggen wat je wilt: wel een uniek design. Nadeel lijkt me dan wel dat het weer aan de muur moet hangen. Bij mij is dat dus achter de kamerdeur. Ik heb toch echt meerdere ruimtes in huis...
Heb je nu meerdere thermostaten dan? (Anders snap ik de laatste zin van je reactie niet qua relevantie)

Ikzelf heb de Nest op zo'n standaard. Vind dat persoonlijk mooier.
Heb je nu meerdere thermostaten dan? (Anders snap ik de laatste zin van je reactie niet qua relevantie)
Nee, ik heb nu niet meerdere thermostaten. Dus dat is het probleem! Ik moet dus schijnbaar in elke kamer ineens een thermostaat hangen, want dat is waar dat ding primair voor bedoeld is.
Zelf heb ik dat opgelost door in iedere ruimte een Popp thermostaat op de verwarming te monteren.
De Popp stuurt via Domoticz een signaal naar de nest stuurt om de kachel aan te zetten en alle andere Popp thermostaten in de andere ruimtes dicht te draaien waar de temperatuur al goed is.
Dat ding is compleet nutteloos in België en Nederland: Cortana spreekt nog altijd geen Nederlands en hoogstwaarschijnlijk zal die ook enkel Fahrenheit verstaan (als bezitter van een Windows Phone ben ik er achter gekomen dat Microsoft geen enkele moeite doet om deftige ondersteuning te bieden voor landen buiden de VS).
Niet helemaal waar wat je zegt. UK, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje hebben wel Cortana. Ja, geen Nederland inderdaad, maar de andere AI assistenten doen het niet veel beter hier. Dit is nu eenmaal het nadeel als je zo'n piepklein landje bent, hoe graag ik het ook anders zou willen zien.
Je kan gewoon dezelfde opties als in de desktop versie van windows instellen op windows telefoons.

Voor wat betreft cortana: De backend van cortana verstaat Nederlands, dus wie weet hoeven we er niet heel lang meer op te wachten. (Dictate.ms gebruikt dezelfde backend en is goed in het verstaan van Nederlands.)
Ik spreek al jaren Engels tegen mijn huis (Homey) ondanks dat Nederlands ook ondersteund wordt. Ik denk dat ik de voorkeur voor Engels heb omdat Google assistent daar mee begon. Nu vind ik de consistentie wel fijn.

Een groter probleem lijkt me het gebrek aan opentherm ondersteuning.
het lijkt wel heel erg veel op de keypads die worden gebruikt in deus ex. :D
You read my mind.
Dat was ook mijn eerste gedachte: Deus Ex!
Geen behoefte aan iot apparaten in mijn huis, maar de vormgeving van dit ding is wel schitterend!
Met een beetje knutselen kun je deze vast ook wel ombouwen naar een "domme" thermostaat zonder internet verbinding. Vind hem ook prachtig. :o
Of een tussenliggende C&C bouwen :+ dat de thermostaat denkt dat ie met Microsoft praat terwijl je alles juist lekker in huis houdt met een eigen C&C server.
Geen smart phone, tablet, settopbox/tv decoder, Smart tv, chromecast of slimme meter?
Uiteindelijk zal je er niet aan ontkomen, maar ik snap dat veel mensen er eigenlijk helemaal niet op zitten te wachten.
Deze thermostaat ziet er echt zo vet uit!
En omdat er windows 10 IOT (als ik op de outro van het filmpje uit ga) op staat zijn er vast meer leuke dingen mee te doen!
Volgens de tekst: " De thermostaat draait een eigen interface op basis van Windows 10 IOT Core". geen idee of je daar zelf nog veel aan kunt prutsen, omdat het 'op basis van' is.

[Reactie gewijzigd door cracking cloud op 20 juli 2017 14:44]

Ik krijg altijd de kriebels bij dit soort filmpjes met zo'n voiceover. Kijk voor de aardigheid eens naar een trailer van een futuristische speelfilm, neem nou bijv. The Island: https://www.youtube.com/watch?v=vrQZSco77Pg vanaf 0:26 :-)
Zo zijn er nog wel meer hoor, wie weet er nog meer?

Ik vind het daarentegen wel een mooi product en goed dat zo'n ontwikkelingen plaatsvinden. Het enige wat ik toch niet zo heel fijn eraan vind is dat het IOT (Internet of Things) is. Je MOET het verbinden met het internet; je gegevens gaan over een snelweg waarvan je niet weet bij wie het allemaal terecht komt en wat ermee gedaan wordt (afgezien van jou helpen natuurlijk).

Om een Alexa, Siri, Google Home, Cortana enzo te laten werken worden je (spraak)gegevens naar een server gestuurd en een gepaste actie wordt teruggestuurd. Dit is (is dat zo? ja lijkt me wel) onmogelijk om zoiets enkel lokaal te regelen.
In de 90's had je (en het bestaat nog steeds) Dragon. Die verstaat jou prima, en daar komt geen cloud aan te pas. Dat dit via de cloud moet, is een enorme bullshit argument. Sterker nog...het is geen argument. Het moet via de Cloud om dit soort bedrijven er beter van te laten worden.
Ik heb nog altijd hele grote bedenking bij 'smart' thermostaten en domotica. Ergens wil ik het omdat het een hoog 'cool' en 'speelgoed' gehalte heeft. Maar, dat gezegd hebbende, mijn modulerende honeywell thermostaat met een week programma behoeft -NOOIT- een andere instelling. Nooit zit in op werk en denk ik, goh, laat ik de thermostaat eens wat hoger zetten voor als ik straks thuis ben. Zelfs als ik thuis ben komt dat niet voor. Wat gaat dit ding dan toevoegen? Elke keer als ik even naar de gang loop de verwarming uitzetten? Lekker, met vloerverwarming (en dikke isolatie bij ons, R waarde van 5,5) is zo volatiel stoken niet eens wenselijk. Als je het leuk vindt, doen. Maar net zoals de Nest van minimale tot geen toegevoegde waarde tenzij je er continu mee aan het spelen bent.

Geautomatiseerd en voorspellend stoken op basis van de apparatuur die in je huis in gebruik (warmte ontwikkeling) is alsmede het aantal mensen (warmte ontwikkeling), het beweeg patroon van deze mensen (statisch, dynamisch voor warmtebehoefte) plus het huidige en aankomende weer alsmede de huidige en of aankomende ventilatiebehoefte, en op basis daarvan ofwel het IR paneel boven de bank of werkplek aanzetten of de vloerverwarming en bij het verder openen van de ventilatie ook preventief op basis van de buitentemperatuur het stookprofiel verhogen. Dan wordt het pas leuk.