Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blizzard stopt in oktober ondersteuning voor games op Windows XP en Vista

Door , 93 reacties

Blizzard heeft bekendgemaakt dat het de ondersteuning voor Windows XP en Windows Vista gaat beŽindigen in een aantal games van de ontwikkelaar. Het gaat om bekende titels als World of Warcraft, Starcraft II, Diablo III, Hearthstone en Heroes of the Storm.

Blizzard zegt dat vanaf oktober de games niet meer zullen draaien op Windows XP of Vista. Het staken van de ondersteuning gebeurt in fases, zegt het gamebedrijf. Als reden voor het stoppen van de ondersteuning wijst Blizzard op het feit dat Microsoft de reguliere ondersteuning voor Windows XP, en Vista in 2009 en 2012 heeft beëindigd.

Het gamebedrijf is de twee verouderde versies van Windows ook na 2012 blijven ondersteunen, omdat een redelijk groot deel van de Blizzard-gamers gebruik bleef maken van de oude besturingssystemen. Na Windows Vista zijn er drie grote versies van Windows verschenen en volgens Blizzard is het overgrote deel van de gamers inmiddels overgestapt op een van deze nieuwere versies. Hoeveel spelers nog op XP en Vista zitten, maakt het bedrijf niet bekend.

Blizzard roept mensen die een van deze games nog spelen op Windows XP of Vista, op om een nieuwere versie van Windows te gaan gebruiken. De beëindiging van de ondersteuning zal vanaf oktober geleidelijk worden doorgevoerd. In februari kondigde Blizzard al aan om later dit jaar de ondersteuning te gaan staken.

Joris Jansen

Nieuwsredacteur

Reacties (93)

Wijzig sortering
prima, ik snap alleen niet waarom het dan gelijk niet meer werkt, er zit toch een verschil in blijven ondersteunen of gewoon niets meer aan doen en zolang het werkt werkt het?
Niet meer ondersteunen betekent in de praktijk doorgaans dat je ook allerlei legacy code en OS specifieke patches verwijdert in de volgende update. Bovendien kan met het stopzetten van de ondersteuning ook gebruik gemaakt worden van nieuwe functionaliteit die niet in XP en Vista aanwezig is. Beide zullen er voor zorgen dat de applicatie met de eerst volgende update niet meer in XP werkt.
Maar je kunt mensenmet XP dan toch gewoon de laatste wel werkende versie laten downloaden? Die hoeven heus niet de nieuwste versie te hebben, maar dan kunnen ze wel gewoon hun spel spelen. Desnoods sluit je ze van multiplayer af, als daar echt problemen onstaan door verschillende versies.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 20 juli 2017 16:23]

Alle titels van Blizzard hebben continu internet nodig om speelbaar te zijn. "Multiplayer afsluiten" is dus geen optie.
O, serieus? Dat is op zich al vrij slecht.

Maar dan nog kun je mensen best een oude versie van Starcraft laten gebruiken toch?
De meeste games zijn dan ook voornamelijk op multiplayer gericht. Enkel Starcraft en Diablo hebben echt single player erin zitten. Mogelijk Heroes of the Storm Ook, maar gezien dat een MOBA is, is het doel wel online gamen.
Dus kan zou je die prima moeten kunnen blijven spelen...
Ik snap wel dat ze support stoppen op de genoemde Windows versies. Zelfs Microsoft ondersteund ze al enkele jaren niet meer... Snap ook niet dat mensen nog op die versies zitten. Windows 7, 8, 8.1 en 10 zijn al jaren beschikbaar inmiddels.
Support kan mij als gebruiker niet zoveel schelen. Ik zou dan als gebruiker geen update voor Starcraft verwachten, en desnoods ook geen multiplayer meer. Maar wel dat singleplayer gewoon nog werkt, met de oude versie van de software dus.
Jij denkt vanuit het rijke westen en sluit daarmee automatisch 4 miljard potentiele klanten van jouw game studio af die misschien niet genoeg geld hebben om een nieuwe computer te kopen maar wel genoeg geld hebben om elke maand een paar euro te betalen om je game te kunnen spelen.
Voor een dagelijkse game pc zou ik dat ook in denken..

Maar voor een retro computer is er geen andere keus..

En dan speel je echt niet alleen deze genoemde titels.. Maar ook games die alleen onder windows xp werken.
Als jij nog een pc met Windows xp hebt, dan is dat hoogstwaarschijnlijk een oud beestje. Om daar dan nog in te investeren voor een Windows-upgrade, is financieel niet erg aantrekkelijk.
En laten Windows xp en Vista nou net niet onder het gratis upgrade programma van Microsoft gevallen hebben...
Diablo 3 heeft geen singleplayer, alleen Starcraft 2, Heroes of the Storm heeft OOK geen single player, en daarnaast is het (om het mogelijk in SP te laten draaien) ook vereist om een boel server-side code op de clients te krijgen wat in ruil weer erg gevaarlijk is in termen van veiligheid (cheats/hacks) en piracy (dedicated servers maken)
Je hebt inderdaad gelijk. Je kunt Diablo 3 solo spelen, maar bent inderdaad wel altijd online en (tenzij anders ingesteld) vrienden kunnen zo in je game joinen. Thanks.

Des te meer reden om XP en Vista niet meer te ondersteunen, die systemen zijn per definitie niet "veilig" meer.
Schoont iig de code en de grote van de benodigde info lekker op ^^
Niet meer ondersteunen betekent in de praktijk doorgaans dat je ook allerlei legacy code en OS specifieke patches verwijdert in de volgende update. Bovendien kan met het stopzetten van de ondersteuning ook gebruik gemaakt worden van nieuwe functionaliteit die niet in XP en Vista aanwezig is. Beide zullen er voor zorgen dat de applicatie met de eerst volgende update niet meer in XP werkt.
Wat voor nieuwe functionaliteit zou dat mogen zijn? Heel kort door de bocht is Windows 7 gewoon Vista met een nieuwe skin, Windows 8(.1) hetzelfde met een nieuwe WDDM en Windows 10 is daar weer een doorontwikkeling van. Uiteindelijk komt het er op neer dat wanneer jij een device driver uit de vista tijdperk bij je Windows 10 aanmeld het gewoon gaat werken, bijvoorbeeld voor een gamepad.

Daarnaast werken de meeste klassiekers, dus uit de jaren 90, prima op windows vista/7/8/10. Denk aan een stokoude Windows game als SimTower.

Ik vermoed dat het meer te maken heeft met het niet kunnen garanderen van een foutloze melding en dat hiermee de support een nieuwe stok heeft om mee te slaan. (Wat ergens ook wel begrijpelijk is).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 21 juli 2017 13:42]

De client software moet wel dezelfde data bevatten. Als patches en updates niet meer werken, dan heb je dus bij de eerstvolgende patchronde een probleem als je versie niet klopt met die van de server. Ik vermoed dat deze final patch eraan gaat komen, of al is geweest en dat ze zich verder gewoon op de nieuwe generaties PC willen richten.

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 20 juli 2017 14:09]

Maak dan een patch dat je offline kan blijven spelen.

/edit ik heb het over D3 & SC2. Niet games zoals WoW en HOTS.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 20 juli 2017 14:29]

Want? Ik zie niet waarom er een motivatie moet bestaan om op een uitgefaseerd OS te blijven, dat niet alleen onveilig is voor jezelf, maar ook een doorgeefluik wordt voor malware richting anderen. Nog helemaal los van wel of niet online...

Verder mag je me ook nog even uitleggen wat hier nou de business case voor is. Als offline speler op een super oud systeem ben je sowieso al geen doelgroep meer, want elke nieuwe aankoop bij Blizzard draait toch voor geen meter en als je anno 2017 nog op XP draait zal er ook weinig verwachting zijn dat je veel centen uitgeeft aan gaming. Dus wat blijft er over, liefdadigheid met een hele vreemde bijsmaak...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juli 2017 14:37]

Nou, your loss dan toch? Dit probleem lost zichzelf op, en dat is ook de bedoeling. Er komt vanzelf een moment dat ook voor jou de motivatie ontstaat om toch te upgraden. En zo niet, heb je er alleen zelf last van. En dat hoort ook zo. De illusie van altijd hetzelfde kunnen houden in een markt die zich snel blijft ontwikkelen is in de basis al heel vreemd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juli 2017 14:39]

een gekraakte versie van D3 draaien.
Daarmee bevestig je het punt van Vayra dat degene op die stokoude systemen spelen waarschijnlijk niet veel uitgeven aan games.
Zo werkt dat niet bij de meeste Blizzard games. World of Warcraft kan gewoon niet offline worden gespeeld.
Maar SC2 en D3 wel. en zijn ook vermakelijk om offline te spelen.
Hoe kun je Diablo III offline spelen dan? Als ik mijn LAN kabel uit de PC trek wordt ik toch echt uit het spel gegooid. Of heb ik iets gemist?
Dat komt omdat hij momenteel op online only is ingesteld. Ze kunnen ook prima offline mogelijkheid aan toevoegen.
D3 (en ik geloof ook SC2) heeft geen supported offline mode op de PC, met hacks e.d. is het wel mogelijk maar absoluut niet supported door Blizzard en voor zover ik weet zijn er ook geen plannen dit wel toe te gaan voegen.

De enige keer dat ik dit bij een maat gezien heb (D3) was het ook nog eens vrij buggy en onstabiel, maar goed dat kan inmiddels mogelijk opgelost zijn.
Klopt ik bedoelde meer dat ze niet direct internet nodig zouden moeten hebben. Omdat ze prima alleen te spelen zijn. WoW gaat gewoon erg saai worden. Net zoals HoTS.
Voor een groot deel klopt dit. Maar beide games zijn zo geÔntegreerd in battle.net en de online functionaliteit, dat het waarschijnlijk te veel moeite (en ook geld) kost om de games 'SP only' te laten draaien. En het is nu wel eens tijd om van XP en Vista af te stappen met de alternatieven die er nu zijn.
Ja, maar het kost ze nog steeds tijd en resources (geld, werknemers, marketing om het nieuws naar buiten te brengen), Is dat het waar voor Blizzard? Denk het niet. Helemaal niet voor de lage percentages die nog steeds op XP/Vista gamen.
Marketing is gewoon een nieuws bericht plaatsen. Net zoals ze dit nieuws naar buiten hebben gebracht. Maar met extra dat SC2 en D3 naar offline mogelijkheid gaan. Uiteraard zal het iets van werknemers kosten. Maar een nieuwe patch voor D2 en SC1 kosten ook werknemers.
Als je de gehele wereld van WoW offline kunt "hosten", dan heb je ook het geld om maandelijks te betalen en een nieuwe pc/laptop aan te schaffen.

Het is ook logisch dat je op een gegeven moment een nieuwe laptop/pc koopt met Win10.
Mocht je hiervoor geen geld hebben, dan zeker niet elke maand aan WoW je geld uitgeven en dit geld sparen en later verder gaan.
Gehele wow met alle expansions etc? Alle option/rassen/quests the whole 9 yards? Zoja, hoe hahaha
zou prima moeten gaan(gegeven, niet alle quests en dungeons zullen even goed werken, ligt er maar net aan welke emulator/repack software je kiest), maar het draaien van de server zelf is niet bepaald zwaar.

Ik ga het zelfs even proberen van het weekend denk ik
dat is waar, toch grappig om te zien voor een spel dat voor xp uit kwam en nu onderhand zo oud is dat de ondersteuning gestopt wordt :o
Ik ken weinig andere spellen die 16 14 jaar ondersteund zijn gebleven.. jij?

[Reactie gewijzigd door dwarfangel op 20 juli 2017 14:15]

Everquest:P Eve online heb je ook nog uit 2003

[Reactie gewijzigd door loki504 op 20 juli 2017 14:23]

Final Fantasy XI(2002) wordt ook nog steeds onderhouden, maar daar is XP support in 2013 vervallen
StarCraft 1 doet het al 20 jaar!
nee volkomen logisch hoor, maar ik doel meer op het feit dat het nogsteeds een relevant en actief spel is, terwijl het dus al 14 jaar oud is,.
Software overleeft altijd de OS-versie ťn de hardware, als het maar populair genoeg is. Kijk naar GOG, die daar een heel eigen business omheen heeft gemaakt, of de kritiek die er vaak is op een 'reboot' van een IP, die vaak toch nťt niet de originele ervaring evenaart. Nostalgie speelt een rol, maar ook hoeft vaak het wiel niet opnieuw te worden uitgevonden. Er is een reden dat bijvoorbeeld WoW het nog zo lang doet: het heeft de best practices van de MMO zo'n beetje wereldkundig gemaakt en is die blijven verfijnen, en alle clones van WoW, die soms nieuwe aspecten meebrachten die best wel goed waren, wisten nooit even populair te worden, of alleen in een specifieke markt (denk Azie).

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juli 2017 14:30]

Alleen wel een puntje, niet alles op GOG draait ook daadwerkelijk (fatsoenlijk) op nieuwere hardware.
En vergeet niet dat heel veel andere MMO's te maken kregen met een dusdanige daling in player base dat veel zijn overgestapt van een abonnement naar free to play met micro transacties om nog te redden wat er te redden valt.
Dat zal te veel support tickets genereren... *huil* *huil*, het werkt niet meer.., etc, etc...
Als er minder support tickets komen voor WXP en WVista dan zouden ze die tijd goed kunnen gebruiken voor andere tickets die het wel waard is om te behandelen.
Ik denk dat het installatieproces zal detecteren dat er een niet ondersteund OS gebruikt wordt en aan de hand daarvan het installatieproces afbreekt. Dat lijkt misschien een heel lullige keuze om te maken, maar het is zo'n geval vaak beter om het helemaal niet te ondersteunen en de installatie onmogelijk te maken, dan dat je forum uiteindelijk overspoeld wordt door mensen die bugs melden welke nooit meer gefixed gaan worden.
Het installatie proces is dan weer gebaseerd op code uit een compiler waar een vinkje aan of uit wordt gezet, zodat optimalisaties voor nieuwere OS-en gebruikt kunnen worden.
Online games, als er plots een bug blijkt te zijn die een grote invloed heeft op de gameplay en een unfair voordeel oplevert voor mensen die nog op xp of vista zitten heb je als ontwikkelaar een groot probleem.
Misschien dat ze Battle.net niet meer laten werken op systemen die nog op XP of Vista draaien.
Het is dus vooral en voornamelijk een kwestie van niet willen.
Klopt, dat kun je ook wel opmaken uit hun redenering, die er dus op neerkomt dat ze stoppen met de ondersteuning omdat er nog maar
een relatief klein aantal XP/Vista gebruikers is. Daarom steken ze daar geen energie/tijd/geld meer in. Zonder meer een keuze.
Misschien willen ze intern ze over op de nieuwste compiler en andere ontwikkelsoftware. Oude meuk blijven gebruiken zodat het maar blijft werken op XP en Vista brengt misschien nog al wat andere problemen met zich mee.
prima, ik snap alleen niet waarom het dan gelijk niet meer werkt, er zit toch een verschil in blijven ondersteunen of gewoon niets meer aan doen en zolang het werkt werkt het?
Misschien kijk ik er overheen maar ik zie nergens staan dat het, zodra de support stopt, per direct niet meer werkt. Ik denk eerder dat ze vanaf dan gewoon niet meer kijken of het nog werkt op XP/Vista, terwijl ze dat nu nog wel doen. Werkt het over een jaar nog op XP, mooi als je nog XP gebruikt. Werkt het niet? Helaas, wordt niet meer ondersteund, doen we niets meer mee.
Niet zo moeilijk hoor. Gewoon op die datum een patch voor de Blizzard-client de deur uit doen die niet installeert op pre-Win8. Zonder client geen Blizzard-games, en zonder patch geen client. Als ze dat niet doen gaan er @random gewoon gebruikers omvallen die dan weer moord en brand gaan schreeuwen op social media, wat Blizzard op imagoschade komt te staan. Nu kunnen ze bij de installatie van de patch een nette melding geven dat de support stopgezet is en dat je een iets minder steentijd OS moet gaan draaien.
Als ze nu ook eens de launcher zouden fixen in Wine...........
Een flink deel van die "XP-gebruikers" zijn mensen die Wine gebruiken die zich voordoet als XP omdat de launcher anders niet werkt. |:( |:(

Vrouwlief en ik hebben om deze reden onze WoW subscription opgezegd.
We zijn het gedoe om de boel aan de praat te houden meer dan zat.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 20 juli 2017 15:39]

Waarom zou Blizzard iets moeten fixen ze niet eens supporten. Linux hebben ze nog nooit ondersteund (Windows en Mac ondersteunen ze wel officieel in de meeste games, alleen Overwatch is volgens mij Windows only). Als iemand dat zou moeten fixen zouden het de Wine ontwikkelaars moeten zijn imho. Of natuurlijk gewoon een supported OS gebruiken. Ik speel gewoon lekker op mijn Windows machine en geen enkel gedoe aan de praat te houden. Mijn linux machines gebruik ik wel voor andere zaken waar ze beter tot hun recht komen.
Ze moeten niks, maar ik schat dat zeker 5% van de spelers van WoW op Linux speelt.
Blizzard loopt flinke kans die groep kwijt te raken.
En Blizzard weet heel goed dat er die groep is. Er wordt pas een jaar of 8 gevraagd voor een Linux client........

Het Wine-team doet btw hun best, maar bij elke update aan de kant van Blizzard gaat weer iets anders kapot. WoW zelf draait prima, het is puur die launcher die telkens kapot gaat.
Vroeger was het vrij gemakkelijk in orde te krijgen, maar met elk jaar werden de problemen groter.
Na 10 jaar ben ik het zat en stem ik met mijn portemonnee.

Ik ga geen dure licentie aanschaffen voor een OS dat ik niet moet (hell het draait nog niet eens op mijn pc!) voor een MMORPG. Dan speel ik wel andere spellen die wel werken zoals Eve Online.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 20 juli 2017 21:58]

Als het OS niet eens op jouw PC draait, dan wordt het toch wel eens tijd om nieuwe hardware aan te schaffen, want dan zal WoW ook niet echt er meer denderend uit zien op de hardware waarop je het nu speelt.
*trekt een wenkbrauw op*
Je denkt dat mijn machine oude hardware is?
Het is een Linux workstation, waar toevallig een redelijke graka (mid range) in zit. Windows heeft geen drivers voor dat ding, oa voor de raidcontroller.

Ik heb het ooit geprobeerd en Windows ziet de schijven nog niet eens, dus installeren kan je vergeten.
Ik kan de graphics in WoW vol open zetten, en in Eve Online haal ik op high settings 45~50 fps dual-box.
Uit nieuwschierigheid als sysadmin, wat voor raid controller is dat? Ik ben een boel tegen gekomen in mijn carriere in Windows v.s. Linux maar nog nooit een raid controller in een workstation waar geen Windows driver voor is (al dan niet via F6 te laden tijdens de windows installatie).
Geen idee zo uit mijn hoofd, het is al een tijdje geleden dat ik die machine gekocht heb.
Het kan best dat er ergens driver cd's bestaan, maar ik heb ze niet.
De pure Windows installatie-cd's kunnen er in ieder geval niks mee.
Onder Linux werkt het out of the box in UEFI-modes.

De hardware is ook nooit uitgezocht op Windows support, dus ik heb ook geen idee of het bij de schijven blijft.
Het klopt namelijk inderdaad dat redelijk wat raid kaarten out of de box niet in Windows 10 (of andere consumenten releases) ISO's zitten.

Echter zo'n beetje iedere fabrikant van dit soort kaarten heeft op haar website uiteraard drivers staan (soms zelfs een aparte Windows install driver of soms F6 driver genoemd). Deze kun je gewoon op een USB stick zetten. Kom je dan in het Windows scherm waar je de schijven niet ziet druk je tegenwoordig op load driver en wijs je de gedownloade driver aan, en dan worden je schijven ineens zichtbaar :D
Kan, Teveel effort voor 1 spel ;)
Als de fabrikant Łberhaupt nog bestaat heet dat.
De raid-controller zit rechtstreeks op het moederbord.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 21 juli 2017 09:23]

Ben eigenlijk wel benieuwd waar die schatting vandaan komt, ik zou namelijk niet direct verwachten dat Blizzard het risico zou nemen potentieel 5% van de klanten te verliezen. Ik moet ook zeggen dat ik in de jaren dat ik speel sinds release ik maar weinig mensen ben tegengekomen die op Linux speelden (heb er een stuk of 5 meegeholpen de boel aan de praat te krijgen lang geleden, maar dat was het ook wel), na dit nieuws is er ook vandaag bijv. in de guild gechecked of mensen hier last van zouden hebben en wat we eventueel voor die mensen zouden kunnen betekenen, en van de +- 35-40 man die al gereageerd hebben speelt er niemand op Linux of nog met XP / Vista (uiteraard een kleine sample size, maar het is ook niet nietszeggend daar we toch een vrij doorsnee guild zijn).

Verder heb je uiteraard gelijk, als je zo niet door wil gaan, lekker wat anders gaan spelen en inderdaad stemmen met de portemonnee.
Het is een grofweg schatting van de mensen die ik in de laatste 9 jaar gesproken heb (ik speelde WoW al sinds vanilla).
Het kan natuurlijk ook dat het gros het al opgegeven heeft in de laatste paar jaar. Ik ben niet de enigste die teleurgesteld is in hoe dat spel veranderd is.
Net als dat hele sociale aspect van het spel weg is, daar heeft de dungeon en raid finder een groot deel mee van doen.
Ben het zeker met je eens dat het sociale aspect veranderd is, weg is het echter niet. Het is echter nu wel voornamelijk aanwezig in guilds en friendlists. De dungeons en Raidfinder zijn inderdaad niet echt sociaal.

De overige veranderingen deren mij gelukkig niet al te veel, Ik vind het eigenlijk wel prettig dat WoW een beetje met mij mee veranderd. Vroeger had ik tijd te veel voor WoW, nu is dat wel anders, dus ergens ben ik wel blij dat ik naast het raiden wat minder tijd in WoW hoef te steken om bij te blijven vergeleken met bijv. Vanilla of TBC :)
Tjah smaken verschillen, laten we het daarop houden.
Ik vond dat gedwongen samen moeten werken en strategieen uit moeten denken juist fijn.
Sure dat het wat toegankelijker is gemaakt prima, maar sinds WOTLK is de boel doorgeslagen naar mijn mening.

Ik heb die uitdaging ondertussen in een andere MMORPG gevonden :)
WoW is inderdaad toegankelijker geworden op de qua low end content (denk aan levelen, pet battles , normal dungeons, dat soort zaken) en moeilijker op aan high end End-Game kant (denk aan Mythic raids, Challenge modes in MoP/WoD, nu M+).

Als dan juist de low end content de content is die jij het liefst speelt, omdat je bijv. niet raid, of niet raid op het hoogste niveau dan begrijp ik idd volledig wat je bedoeld en zul je inderdaad de challenge missen :)
Ik zie mezelf liever als mid-level gamer.
Ik speel zeker niet op het hoogste niveau (daar heb ik de tijd en zin niet voor), maar ik zit boven het skill-level van een casual. En juist die groep wordt verwaarloost in WoW de laatste paar jaar.
De gewone dungeons e.d. zijn veel te simpel en ik ben niet goed genoeg voor het high end spul.
Ik mis de tijd dat raids als Zul'aman en Sunwell een zware uitdaging waren en het wat zei als je het haalde (been there, got the T-shirt).

Als vergelijk : In Eve (moeilijkste van de bekende MMORPGS) ben ik een FC (fleet commander)
Waarom zouden ze dat doen? Linux is nooit ondersteuning voor geweest. Dat jij met alle geweld per se op Linux wil gamen moet je zelf weten. Het is toch juist de charme ervan dat je het werkend krijgt?

Dat jij het meer dan zat bent ligt aan je eigen keuzes en kan je Blizzard niet kwalijk nemen.
Maja, wie speelt er nog games op windows XP, en wie heeft er nou windows vista nog op zijn pc staan.
In de Steam Hardware/Software survey tellen Windows Vista en WIndows XP samen nog mee voor zo'n 0,83%. Dat zijn er dus niet zo veel.

Wat me trouwens opviel, is dat alle Linux versies bij elkaar opgeteld maar op 0,72% uitkomt. Dat is best jammer eigenlijk, gezien het inmiddels best aanzienlijke aanbod van Linux releases op Steam. Maargoed, Blizzard heeft voor zover ik weet ook geen Linux releases. Met deze cijfers erbij klinkt die beslissing best redelijk.

[Reactie gewijzigd door Laloeka op 20 juli 2017 14:16]

Mensen moeten toch eens gaan leren dat Steam survey niet zo bijster representatief is voor de gehele markt van PC gaming - dat blijkt eigenlijk bij nader onderzoek steeds weer.

Je mist een gigantische bult aan grote games met miljoenen spelers en met name de MMO's die veel gespeeld worden door een bijzonder gevarieerde doelgroep, van jong tot oud en arm tot rijk. Je moest eens weten hoeveel mensen ik in bijvoorbeeld WoW nog tegenkom die de game net aan op 30 fps kunnen draaien met alles op low. En er zijn er ook nog zat die op XP zitten... En maar strugglen met alle beperkingen, elke dag weer. Maar toch bestaan ze, en ze zijn nog altijd talrijk. Die 0,8 procent kun je in elk geval wel vergeten, het zal eerder een procent of 3-5 zijn, en dat is best behoorlijk.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juli 2017 14:24]

En waar haal jij jouw cijfers vandaan? Zonder tegenbewijs kun je geen oordeel hebben over de steam survey en kun je ook niet zelf getallen roepen.

Ik ben het met je eens dat de steam survey waarschijnlijk niet altijd even betrouwbaar is. Een beter alternatief is er alsnog ook niet.

Als iemand nog op XP gamed, dan valt dat op en dat neem je wellicht mee in je eigen schatting. XP is echt heel oud ondertussen, vrijwel iedereen heeft ondertussen een nieuwe pc/laptop gekocht. Jouw inschatting van 3-5% lijkt mij dan weer veel te ruim. 1 op de 20 WoW gamers die nog op XP zitten?
Er is geen beter alternatief maar met een beetje logisch nadenken en kennis van spelersaantallen (die info is prima te vinden) hoef je geen raketgeleerde te zijn voor deze conclusies. Er zijn immers talloze andere DRM platformen en stores en voor een aantal hoef je niet eens online te zijn. Als je alleen al ziet dat Steam's top played games al jaren zo'n beetje dezelfde zijn, dan is er al geen andere conclusie mogelijk dat het niet representatief is, want als dat de realiteit was, had gaming wereldwijd nooit zo'n jaaromzet gedraaid en waren alle publishers behalve Valve failliet.

Zonder bewijs kan je prima een oordeel hebben overigens, dat heet uitsluiten.

1 op de 20 WoW gamers die nog op XP of Vista zitten, ja dat acht ik zeer waarschijnlijk.

Maar goed, als je toch een bronnetje wil, deze ondersteunt het aardig, ook het feit dat Steam survey niet representatief is.
https://www.netmarketshar...aspx?qprid=10&qpcustomd=0

7,5% XP+Vista. Nou zitten daar ook niet-Windows OSen tussen maar die beslaan maar 9% van de taart.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 juli 2017 15:03]

Dat zijn statistieken op basis van webverkeer. Dat is inclusief alle bedrijven die intern nog op oude operating systems draaien, senioren die al 15 jaar dezelfde computer hebben en een heel pak derde-wereld landen.

Sorry, maar als je gaat klagen over irrelevante bronnen moet je niet een nog irrelevantere bron gaan gebruiken. Het klopt dat Steam niet alles van de PC gaming markt ziet, maar met meer dan honderd miljoen leden is het toch echt wel een gigantisch deel van de populatie. Op Steam heb je ook games zat zoals CS 1.6/CS:S, TF2 die veel mensen op oudere computers draaien. Ik zie geen enkele reden om te geloven dat Blizzard fans 5x vaker stokoude operating systems draaien dan Steam gamers.

Dat er nog veel mensen zijn met slechte performance zegt ook gewoon niets. De minimum requirements voor WoW zijn niet meer dezelfde als in 2004. Draai WoW maar eens op een laptop met Intel graphics van een paar jaar geleden. Dan mag je van geluk spreken als je 30fps haalt. De minimum CPU is eentje van 2008, met een minimum GPU uit 2011. Wil je naar de recommended specs dan zit je met een CPU uit 2012 en een GPU uit 2014. VER voorbij het XP tijdperk, en enkel de minimum CPU was beschikbaar in het Vista tijdperk.

Het scenario waarin je toen een PC kocht en gewoon sinds de release van Windows 7 niet meer geŁpgraded hebt lijkt me echt zeldzaam. Op Steam zijn er nog honderden spellen die draaien op XP-era hardware, en zelfs daar halen XP en Vista niet eens 1%. De spellen van Blizzard draaien gewoon helemaal niet op XP-era hardware, en enkel op het beste van het beste van het Vista era. Ik denk dat de meeste mensen die nu nog XP of Vista draaien en WoW spelen gewoon koppig zijn en een oud OS op relatief moderne hardware draaien. Dat je Windows 10 niet wilt draaien kan ik begrijpen, maar Windows 7 draait gewoon perfect op alle hardware waar je vlot moderne Blizzard spellen op kan spelen. Het is niet alsof ze plots Starcraft Brood War en Warcraft 3 saboteren...
In de Steam Hardware/Software survey tellen Windows Vista en WIndows XP samen nog mee voor zo'n 0,83%. Dat zijn er dus niet zo veel.
Zouden die 0,83% computers zijn uit 2005? hmm...
Zie mijn andere reactie.
Wine doet zichzelf voor als XP voor de battle.net launcher!
Windows Vista is niets mis mee hoor, zeker niet als die compleet is bijgewerkt (zoals je toch wel zeker met die oude OSsen moet zijn). (niet dat ik nog Vista draait ofzo, alleen in een Virtual Machine om af en toe dingen te testen of het nog werkt op Vista als een klant ermee aankomt, zelfde met XP, officieel ondersteunen wij XP ook niet meer, maar als zonder veel moeite gefixt kan worden dat het daar wel nog draait dan doen we dat nog wel, maar draait het niet meer omdat het OS bepaalde functionaliteiten ivm encryptie etc nodig heeft, dan heeft de klant pech gehad en moet die maar een nieuw OS installeren die we wel nog ondersteunen).
Dit hadden ze al eerder te kennen gegeven, dat later dit jaar de support voor XP en Vista zou worden beŽindigd. Dus geheel onverwachts komt dit nieuws niet...

Ook Tweakers had hier al een artikel over geschreven in februari van dit jaar:
nieuws: Blizzard stopt ondersteuning Windows XP voor Diablo III en World of W...
Gewoon DX9 support laten vervallen is voldoende. Dan werkt het alleen nog maar op Win 7 en hoger.
Dan zit je er wel mee dat mensen die een oudere kaart gebruiken helemaal niet meer kunnen spelen.
Dan heb je wel een stokoude kaart en durf ik mij af te vragen of er sowieso wel te spelen viel. Op een bepaald moment houdt het gewoon op. En voor Blizzard is dat moment nu gekomen. Waarschijnlijk omdat de kosten lang niet meer tegen de baten opwogen.
In geval van XP zullen er niet veel meer zijn die daar nog op speelden. Vista zullen meer mensen zijn, hoewel dat besturingsysteem totaal niet populair was. Men bleef liever op XP en ging later naar 7 dan dat ze vista gebruikten.
Dus over die enkele duizenden(?) spelers zegt Blizzard "jammer dan". En terecht.
Het spel WoW is prima te spelen op aardappel computers met bijpassende direct x 9 videokaarten, dan kun je het spel uiteraard ook nog op lowest settings zetten, eventueel op 30fps spelen en zelfs speciale mods installeren waardoor het spel nog lelijker word maar wel minder belastend voor het systeem.
Ik kende mensen die echt met zulke machines speelden, elke maand subscription betaalde maar het niet konden veroorloven of geen zin hadden om een nieuwe computer te kopen.
Uiteraard waren deze machines voorzien van Windows XP.
Vista ga je echt niet tegenkomen, ik zie dat OS voornamelijk verschijnen bij mensen die algeheel niet veel doen met hun pc en als ze er iets mee doen is het meestal alleen voor wat simpel internet browse gebruik en wat foto's bekijken.

Alhoewel ik geen data heb hierover kun je er wel vanuit gaan dat er echt zowat niemand Vista gebruikt om te gamen, zelfs van alle computers die Vista draaien zal dat maar heel weinig zijn.
Gewoonweg door wat logisch nadenken dat de meeste computers die geleverd waren met Vista gelijk naar 7 zijn geupgrade zodra het verkrijgbaar was of gelijk waren gedowngrade naar XP omdat dat veel soepeler liep op de meeste pc's van die tijd.
Maar games zoals die van blizzard werken met de hardware van toen ook veel beter op XP of 7 omdat die minder cpu en ram geheugen gebruiken.
Er zullen dus nog maar een paar duizend vista gebruikers zijn van de miljoenen player base, wellicht zelfs nog minder.
Echter denk ik er bij XP heel anders over, omdat dat os op praktisch alle '' aardappel computers '' is geÔnstalleerd en het nog prima werkt zal dat nog gebruikt worden.
Het zou me niets verbazen dat Windows XP nog een aandeel heeft van 5% bij het spel WoW.

Maar de echte cijfers geven ze helaas niet prijs.
Blizzard heeft dus nu hoogstwaarschijnlijk gekozen om de support voor XP en Vista stop te zetten omdat het teveel geld kost om deze systemen te onderhouden.
Wellicht was er ook een hoog percentage van deze spelers die toch geen ene cent uitgaven aan hun spellen en ze die spelers dus liever kwijt willen op een indirecte maar wel succesvolle manier.
De diehard blizzard gamer komt wel terug met een nieuwe pc, tenminste daar hopen ze op.
"zelfs speciale mods installeren waardoor het spel nog lelijker word "

Die mods kunnen er voor zorgen dat je geband wordt, aangezien je letterlijk niks mag aanpassen dat buiten de standaard addon support valt.

Daarnaast is de laatste kaart die max Dx9 support de GeForce 7 (7xxx) serie, stokoud en die gaat WoW echt niet draaien met meer dan 5-10 fps (vooral niet in de broken shores of uberhaubt een raid met 20 man)

En ok ik zal een beetje meeleven in de specs want WoW doet Dx9 OF Dx11 dus dan wordt het minimum een GeForce 400 series kaart (hoewel ik dacht dat een boel Dx11 features fallback hadden op Dx10? (wat het minimum dan weer een 200 series maakt..)
Waarschijnlijk zitten er allemaal extra regels code in om het op winXP/vista te laten werken. Die regels ruimen ze op.

Dat hoeven ze niet te doen, maar de vraag is hoelang je ze alsnog in in laat staat. Dus halen ze
, ze er direct uit.
Blizzard stopt in oktober ondersteuning voor enkele games op Windows XP en Vista
Dit zijn toch gewoon alle spellen van Blizzard? Overwatch hebben ze ook nog, maar daar staat Win XP/Vista niet bij de minimal system spec.
Diablo 2 en Starcraft (Brood War) krijgen nog updates hoor, zie hier:
https://starcraft.com/en-us/articles/20674424
https://us.battle.net/forums/en/bnet/topic/20742964214

Deze blijven ze ook ondersteunen op XP voor zover ik weet, waarschijnlijk SC BW vooral vanwege de Koreaanse markt.

Ik gok dat voor Overwatch minimaal DX 10 nodig is (gezien de requirements; vooral welke videokaarten worden ondersteund; vanaf Nvidia GTX 4xx en Radeon HD 48xx), dan heb je sowieso niets aan XP dus waarschijnlijk heeft die daar nooit gewerkt.

[Reactie gewijzigd door Merethil op 20 juli 2017 14:43]

er was een driver hack/patch die er voor zorgde dat je Dx10 op XP kon krijgen.. Heb ik ooit gebruikt destijds alleen had ik geen Dx10 kaart toen :P, Maarja DxDiag gaf wel mooi 10.0 support aan :D
Die game is al wat ouder en heeft nooit support gehad voor XP en Vista al vanaf development denk ik.

Heroes is ook redelijk laat uitgekomen maar die heeft volgens mij in development gestaan sinds Warcraft 3 DOTA populair was en Blizzard hun eigen versie wou maken.