Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ars Technica publiceert preview van Google Fuchsia-OS op Pixelbook

Ars Technica heeft een preview gepubliceerd van de huidige versie van Fuchsia, een nieuw besturingssysteem van Google voor laptops en smartphones. Het lockscreen, homescreen en de bestandsbeheerder werken, maar veel apps doen vooralsnog niets.

Het homescreen bevat de tijd en wat statusiconen, met daaronder wat kaarten die doen denken aan Google Now-kaarten. Bovendien is er een zoekbalk waarmee gebruikers apps kunnen vinden op het apparaat, blijkt uit de Ars Technica-preview.

Ook de multitaskingfunctie werkt. Op de bovenste helft van het homescreen komen thumbnails met kaarten van openstaande apps. Gebruikers kunnen die apps op elkaar slepen om ze in splitscreen te zien. Als de gebruiker ze exact boven op elkaar sleept, komen ze in tabs. Fuchsia splitst de titelbalk in tweeŽn en gebruikers kunnen snel wisselen tussen apps zonder een ander menu te hoeven oproepen.

Het touchscreen, input via een touchpad en het aansluiten van apparaten via usb werken op Fuchsia, wat opmerkelijk is, omdat Fuchsia niet draait op Linux, maar een eigen kernel heeft onder de naam Zircon. De installatie werkt doordat na het installeren van een bootloader de benodigde bestanden naar een Pixelbook worden gestreamd.

Google heeft nog niets aangekondigd over Fuchsia, zoals wanneer het uitkomt en op welke apparaten het zal draaien. Bovendien is onduidelijk waarom de zoekgigant naast Android en Chrome OS een derde besturingssysteem nodig heeft.

Door

Redacteur mobile

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Mijn eerste gedachte was dat dit OS zich wat meer lijkt te richten op de home assistent of het scherm op je koelkast of in de auto. Het lijkt mij echter een drama om 3 verschillende OS'en te onderhouden of vloeiend compatibel te krijgen, maar Google kennende zit er vast een plan achter.
'Google kennende zit er vast een plan achter'
Daar zou ik niet zo zeker van zijn, ze hebben tijd en geld zat voor dit soort zaken maar als er niets aan verdiend kan worden kan het over 2 jaar ook weer helemaal klaar zijn, net als tientallen andere diensten en producten van Google. Zie ook deze infographic
...maar als er niets aan verdiend kan worden kan het over 2 jaar ook weer helemaal klaar zijn, net als tientallen andere diensten en producten van Google.
In de praktijk valt dat wel mee. Wat je ziet is dat Google de nodige services inderdaad heeft opgeheven, maar dan met name in de periode 2006 tot 2012. Meer recenter zijn er ook nog services opgeheven, maar nog veel vaker zag je de services in andere vorm terugkomen in andere oplossingen. Zo werd Google Talk uiteindelijk Google Hangouts, ging Picasa over in Google Photos, etc, etc.
Dat is waar, maar helaas vaak ook meer dan een naamsverandering, zonder backwards compability
Zo vind ik, voor zover ik het ken, de google photo's android /(ios?) app niet te vergelijken met picasa voor windows... Zijn in mijn ogen, behalve beide gericht op foto's, twee compleet verschillende programma's.
Picasa vs. Google Photos is een mooie discussie. Het zijn inderdaad verschillende programma's, waar Google Photos een steeds grotere userbase kreeg en die van Picasa steeds verder afnam. Op functioneel niveau zijn er inderdaad serieuze verschillen, soms in het voordeel van Picasa, soms in het voordeel van Google Photos.

Ik ben er voor mijn gevoel op vooruit gegaan met Google Photos, maar snap ook dat er mensen zijn die daar anders over zullen denken.
Wat ik in die infographic nog mis is RealTime search. Nu zou het kunnen dat Twitter niet verder wilde, maar volgens mij is het Google dat de stekker er uit trok omdat ze met een eigen Twitter variant zouden komen(?)
Ik denk eerder dat deze OS een voorbereiding is voor de volgende "revolution" in de markt. Android moest helemaal aangepast worden aan touchscreens nadat Apple de eerste iPhone voorstelde. Volgens mij zijn ze nu eerder inderdaad aan het experimenteren met AI en smart home functionaliteiten.

Als AI zodanig klaar is om taken te volbrengen zoals in sci-fi films, denk ik dat Fuchsia snel aangepast kan worden om dit ook te voorzien in smartphones, tablets, desktops, auto's en smart home.

Het lijkt me een kwestie van klaar staan voor markt verschuivingen.

[Reactie gewijzigd door Fatihtjuh op 18 januari 2018 18:01]

heel goed punt. google is tegenwoordig overall te vinden. lijkt me sterk dat ze niet willen uitbreidem. hoe meer apparaten over google services beschikken, hoe meer data ze kunnen minen (gebruikersstatistieken, errors, hoelang je in een app zit, etc)
Mee eens, ik denk dat dit wel eens een opvolger kan worden van zowel Android als Chrome OS.
Het lijkt mij echter een drama om 3 verschillende OS'en te onderhouden of vloeiend compatibel te krijgen, maar Google kennende zit er vast een plan achter.
Fuchsia OS zal - waarschijnlijk - gewoon het beste bevatten van zowel Android als Chrome OS. Met andere woorden: zonder tussenkomst van provider of fabrikant updates uitrollen en geschikt voor zowel mobiel, tablet als desktop.

Verder ligt er aan de kant van Google niet zoveel druk om Chrome OS en Android te onderhouden. Dat probleem lost zichzelf na verloop van tijd natuurlijk ook wel op.
Zou mij niet verbazen als Google dit over een aantal jaar gewoon weer killed.
Wave was interessant, destijds nog geprobeerd en zag er goed uit.
Dat lijstje is bij lange na niet compleet, Google staat er toch wel om bekend services en applicaties te bouwen en ze dan ineens te killen.
Leuk voor degene die dit voor het eerst zien; Fuscia biedt ondersteuning voor Apple haar Swift en Google draagt daar ook veel aan bij. Als dit ooit een mobiel os wordt kunnen mobiele ontwikkelaars dus relatief makkelijk voor beide platformen tegelijk ontwikkelen.
Mwah, die opties zijn er nu ook al (Swift kan je voor Android compilen, Kotlin voor iOS, C# mbv Xamarin en C voor beide), maar veel zie je het echter niet gebruikt worden
X kan naar Y compilen zegt niks. Pas als de libraries echt native aanvoelen werkt het echt lekker. Xamarin moet daar veel voor doen bijvoorbeeld.
Xamarin compiled naar natie, runtime gebeurt er dus niets anders meer dan als je de app native had ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 19 januari 2018 10:26]

Google ondersteunt inderdaad swift in Fuchsia, maar hun focus ligt op Dart.
De hele UI van Fuchsia is gemaakt in Flutter, een sdk waarmee je apps kan maken voor iOS, Android en dus Fuchsia. Flutter lijkt Googles keuze te worden voor multiplatform apps (naast web). Weet niet in hoeverre je al echt apps kan maken voor Fuchsia compleet in Swift.
Ik denk dat dit ťťn van hun strategiŽn is voor een soepele overgang van Android naar Fuchsia naast een ondersteuning voor de Android Runtime.
Het heeft nog wel een erg touchbased UI zoals ik dat zie.
Als we kijken naar Google in het geheel werken ze altijd met meerdere projecten in ontwikkeling naast elkaar. Deze beconcurreren elkaar in een soort van lopende beta vorm waarvan de beste overblijven.

Fuchsia zou een soort van fusion opvolger kunnen zijn die de functionaliteit van Android en ChromeOS samenvoegt van de ground up. Wellicht dat dat efficienter is dan letterlijk bestaande projecten ChromeOS en Android bij elkaar te voegen.
Ik vermoed dat security ook een rol speelt in de ontwikkeling van dit besturingssysteem. Alle eerder genoemde besturingssystemen hebben hun basis in decennia oude code. Ik bedoel dus Windows, Linux (en daarmee Android en ChromeOS), macOS en iOS (als BSD afgeleiden).

Code die stamt uit tijden dat we minder bewust waren van hoe kwetsbaar we zijn. Vaak slepen die besturingssystemen ook nog een hoop compatibiliteits code mee. Dit om bestaande programmatuur te kunnen blijven draaien.

Nu wil ik niet zeggen dat er in de code van Fuchsia geen vulnerabilities en andere fouten gaan zitten. Maar ik denk dat als de ontwikkelaars en testers/hackers vanaf het begin aandacht besteden aan het minimaliseren van het aanvalspotentieel dit een uniek verkoopargument kan worden van Fuchsia. Even los van hoe je daadwerkelijk gaat ‘betalen’ voor deze veiligheid,
Ik denk dat je gelijk hebt. Grote cleanup. En nieuwe concepten. De microkernel lijkt veel meer object georienteerd achtig dan andere kernels. Wat het hele capabilities verhaal ten goede komt. Daarnaast het principe van een micro kernel.

Security lijkt wel een onderschoven kindje als ik de systemcalls zo lees. Bevat wel handvaten om gangbare checks te doen zoals nu ook, maar hun manier van adres space indelen lijkt imho nog een beetje gevoelig voor fouten. Maar goed heb mij er nog niet diep genoeg ingelezen.

Het leek mij overigens veel meer een efficiŽnt server OS dan iets voor de desktop. Hun invulling aan concept jobs hoe dat een cluster kan zijn van processen en het het threading model. Ook zit er al werk in voor supervisor en toekennen van (virtuele) CPU's. Daarnaast ook andere manieren van IPC (met events), wat ik ook wel erg leuk vind.

Interessant project. We gaan zien waar ze het voor gaan toepassen.
en dan, als mensen een kopietje downloaden van het os, voor je uit zingen: heeft u een stekkie, een stekkie, van de fuch fuch fuchsia .. (uit Ja zuster nee zuster).
Ik heb begrepen dat google een derde OS wil zodat dit derde OS universeel met alles word zoals dat van windows 10 de bedoeling was en wat apple al doet met hun eigen apparatuur.

Op al je apparatuur 1 OS dat vloeiend met elkaar communiceert.

Als android en chrome apps volledig werken moet dit de complete vervanger gaan worden.

EDIT:
De directie heeft in andere artikelen vertelt dat de 3 operating systems de komende jaren naast elkaar blijven bestaan. maar dat uiteindelijk er een kans inzit dat fuschia hun main OS word.

[Reactie gewijzigd door maka33 op 18 januari 2018 17:08]

Het klinkt vooral dat men bij Google op dit moment niet weet wat men wenst. Als men universeel wenst te gaan kan men ook gewoon kiezen om of Android of ChromeOS op te offeren en het andere uit te breiden.

En ik zie ook niet in hoe Apple in dit plaatje past. macOS en iOS zijn twee verschillende OSen waarbij iOS meer dan 10 jaar terug geforked werd maar sindsdien volledig onafhankelijk ontwikkeld werd.
Android is niet toekomstbestendig als platform, chromeOS tsja, misschien meer, maar alsnog niet echt gwschikt voor mobile.
Volgens mij weet Google juist heel goed wat men wenst. We kunnen lang discussieren over de tekortkomingen van Android en Chrome OS, maar feit is dat op beide systemen wel wat aan te merken is.

Als ontwikkelaar kun je dan twee dingen doen. Ofwel verder gaan op de ingeslagen koers ofwel rigoreus het roer omgooien. Het lijkt erop dat Google voor het laatste kiest, om daarmee op termijn zowel Android als Chrome OS te kunnen vervangen. Als dit de voorbode lijkt te zijn, dan ziet dat er veelbelovend uit en kon het wel eens groter gaan worden dan we verwachten.
Zo denk ik er ook over. Vraag me alleen wel af hoe je (meer dan) 2 miljard (bron) devices gaat updaten of dat dit alleen voor de hardware van de toekomst zal zijn.
Allereerst hoeven er natuurlijk nooit 2 miljard devices geupdate te worden. Bijna de helft van die devices zit nu al aan het einde van hun economische levensduur. Het is dus logischer om te verwachten dat dit met name bij nieuwe devices meteen uitgerold zal worden. Er zal altijd wel weer een geek zijn die gaat proberen om Fuchsia werkend te krijgen op zijn smartphone uit 2015.
Je hebt gelijk van macos en ios, maar het ondersteund elkaar op dit moment prima.
Dat denk ik ook. Dit is mogelijk de "UWP" van Google. Een runtime die overal draait, en deze keer goed. Hiermee kunnen ze ook een aanval op de desktopmarkt doen.

Android is natuurlijk fenomenaal succesvol, maar stiekem denk ik dat Google een hekel heeft aan de fragmentatie en bepaalde gebreken in de technische basis. Google kan in feite nu niet snel schakelen.

Als ze een nieuwe Android versie hebben, kunnen ze 3 jaar wachten om dan nog pas 30 a 40% op die versie te zien zitten. Ik denk dat Google de snelheid en controle wil hebben die Apple ook heeft. Tevens denk ik dat ze ook wat aan performance willen doen. Op Android is er nogal wat hardware nodig om het vloeiend te laten draaien.
Daarom denk ik ook dat fuschia over een tijd denk hierbijj aan 3 a 5 jaar er in gaat komen en dan over 10 jaar het op de meeste mobile devices staat.
Waarom je gemind wordt is me niet geheel duidelijk.
Er stond eerst 'First', als in eerste post bovenaan de reactie.
Dit terwijl het de tweede post van het artikel was, dus feitelijk onjuist.
Maar de traditionele Engelse uitspraak is /fju:ʃə/.
https://en.oxforddictionaries.com/definition/fuchsia

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 18 januari 2018 16:54]

Nooit begrepen deze 'uitspraak' dingen /fju:ʃə/? 4 van de 8 tekens zijn geen eens 'normale' letters...
"Het Internationaal Fonetisch Alfabet of IPA (Engelse afkorting van: International Phonetic Alphabet) is een notatiesysteem voor de klanken die in menselijke spraak voorkomen. Het is grotendeels gebaseerd op het Latijns alfabet."

https://nl.wikipedia.org/...tionaal_Fonetisch_Alfabet

Graag gedaan :).

[Reactie gewijzigd door Raphaelo op 18 januari 2018 17:17]

Jij snapt het verschil niet tussen zwarte humor en gewoon niet grappig zijn :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*