Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

NLZiet voegt live-tv toe aan dienst

Streamingdienst NLZiet heeft live-tv als functie toegevoegd aan zijn app en webclient. Daardoor kunnen gebruikers van de dienst naar zenders van NPO, RTL en SBS kijken zonder meerkosten. Daarnaast komt NLZiet beschikbaar voor de PlayStation 4.

Live-tv kijken was sinds de zomer al verkrijgbaar als bèta en is vanaf donderdag beschikbaar voor alle abonnees van de dienst. Gebruikers kunnen live kijken in niet nader gespecificeerde hoge kwaliteit, meldt de dienst. Met streamingdienst NLZiet was het voorheen alleen mogelijk om programma's van Nederlandse omroepen on-demand te kijken.

Met de nieuwe functionaliteit kunnen gebruikers twaalf zenders bekijken. Daarnaast is het met replay mogelijk om live-uitzendingen vanaf het begin terug te kijken. NLziet is een gezamenlijk initiatief van de NPO, RTL en SBS. Via de dienst kunnen gebruikers veel Nederlandse televisieprogramma's zonder reclame en in hoge kwaliteit terugkijken. Een abonnement kost 7,95 euro per maand.

Daarnaast kondigt NLZiet aan dat de dienst niet alleen werkt in de browser, in de apps voor iOS, Android en Samsung-tv's, maar ook op de PlayStation 4. De dienst belooft bovendien dat er ondersteuning voor meer apparaten zal volgen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

26-10-2017 • 12:53

184 Linkedin Google+

Submitter: StefandeGroot

Reacties (184)

Wijzig sortering
Ik blijf het gek vinden dat je voor de NPO moet gaan bijbetalen om content in een normale resolutie te zien. De NLZiet app is een app met maar 2 sterren in de Google Play store. Er is eigenlijk geen haar in mijn hoofd die bereid is ¤ 94,80 per jaar daarvoor te gaan betalen.

Bij de nieuwe functie van 'live-tv' ga je gewoon weer reclames (dan wel in HD) krijgen. Ik vind het weinig waarde toevoegen aan het concept van NLZiet.

Apps als
  • KNIPPR
  • Ziggo GO
  • KPN interactieve TV
  • rtlXL, Kijk, npo
  • Netflix
Hebben allemaal hun technische zaken beter voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 26 oktober 2017 13:00]

En wat betaal je nu voor je TV aansluiting per jaar? Als dit platform volwassen wordt en een fatsoenlijk alternatief vormt voor een fysieke TV aansluiting vindt ik het een prima prijs. Dan gewoon een goedkoop internet-only abbo erbij en je bent waarschijnlijk veel minder kwijt dan al die dure combi-abbo's bij KPN of Ziggo.

[Reactie gewijzigd door Willemhubers op 26 oktober 2017 13:01]

En wat betaal je nu voor je TV aansluiting per jaar?
Om eerlijk te zijn, niets.

Maar ik ontvang dan ook alleen SD tv. vier Kanalen over DVB-T en een heel kanalenpakket over de ziggo-kabel (al ben ik geen klant). Alleen DVB-T heb op dit moment ik aangesloten op mijn TV. De meerprijs voor een vergelijkbaar aantal TV-zenders o als NLZiet biedt is bij mijn glasleverancier ¤5 per maand, dan kan ik het kijken via een provider-kastje en via een app.

Wat ik heel erg naar vind aan het NLZiet idee zijn eigenlijk twee aspecten:
  • 1. Het is écht megaslecht uitgevoerd.
  • 2. Het verdienmodel is in strijd met het in kwaliteit publiekelijk aanbieden, van publiek gemaakte en gefinancierde NPO-producties.
1. Over dat de uitvoering nu extreem slecht is. Er lijken bijna alleen maar klachten te zijn van betaalde burgers. De app functioneerd niet of extreem slecht. Betalende klanten krijgen geen beeld. Ook de website is extreem buggy. Helemaal als je het vergelijkt met het publieke platform NPO.nl. De app heeft een schrikbarende score van 2 sterren in de play store, en is gepubliceerd door een publicist genaamd "Administrator NLziet". Uiterst amateuristisch.

2. De NPO is buiten haar reclaminkomsten publiekelijk gefinancierd. Ze maken hoogwaardige en maatschapplijk nuttige content voor ons land. Die maken ze in 1080p of misschien wel 4K, ik weet het niet. Maar het is raar dat we weer opnieuw 'kijk en luistergeld' zouden moeten gaan betalen om die content in 4K,1080p of zelfs 720p te zien. Zeker omdat die politiek hebben afgeschaft, digitale distributie van VOD sportgoedkoop kan zijn (¤< 0,03 per GB) met de injectie van reclame (wat NPO nu ook doet) moet HD video kosten-neutraal kunnen. De keuze voor de paywall van NL-ziet, zorgt voor een financieel belang bij de NPO om niet publiekelijk HD-contect aan te bieden.

NLZiet is dus niet alleen frustrerend voor de burgers die wel betalen, het bestaan van NLZiet heeft ook een verhinderende werking op het aanbieden van content in de kwaliteit waarop het gemaakt is op NPO.nl

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 26 oktober 2017 14:04]

klein tipje :
Dat overgebleven kabelsignaal, analoog van Ziggo heeft nog een kleine verborgen extra ;)

Wanneer je een smart tv hebt met ingebouwde DVB-C tuner dan kijk je daarmee prima en in digitale HD Ziggo Sport (ideaal voor de Formule 1)

gewoon die dvb-c tuner ff de kanalen laten scannen.
Er zijn 121 unencrypted TV/Radio kanalen beschikbaar op het DVB-C netwerk van Ziggo/UPC waarvan 6 HD kanalen:

NPO 1 HD - Mux 386MHz kanaal 1
NPO 1 HD - Mux 386MHz kanaal 2
NPO 1 HD - Mux 386MHz kanaal 3
Ziggo TV HD - Mux 778MHz kanaal 13
Ziggo Sport HD - Mux 466MHz kanaal 14
Ziggo Zenderoverzicht - Mux 858MHz kanaal 998
Absoluut correct, maar aangezien hier over het algemeen TV gekeken wordt via de HDMI ingang met een kastje van XS4all lurken we op F1 zondagen gewoon via de kabel :)
De oude coax kabel verbindt de TV met de muur, digitale input selecteren (ipv de standaard HDMI) en de race knalt haarscherp de huiskamer binnen.
Overigens geeft Ziggo ook de regionale zenders door die XS4all (en alle KPN gerelateerde providers) recentelijk uit het zenderpakket geknikkerd hebben.
Voor regionaal en F1 is het fijn dat er nog Ziggo signaal op de kabel zit :) voor het overige dagelijks gebruik voldoet XS4all.
Dat is niet verborgen hoor. Dat staat gewoon op hun site aangegeven in het zender overzicht onder de tab "zonder smartcard"
Voor veel mensen die overgestapt zijn van Ziggo (kabel) naar een andere provider (dsl) is het vaak wel een verrassing dat er jaren later nog steeds het Ziggo signaal op de kabel zit.
Niet alleen de analoge zenders maar zelfs de digitale zender Ziggo sport HD.

Op het moment dat je via HDMI en een extern kastje tv kijkt trekken de meeste mensen die dikke coax kabel wegens overbodig uit hun toestel.
Ben al jaren geen klant meer bij ziggo (en velen met mij) dus heb weinig op hun site te zoeken.

De digitale zender ongecodeerd kunnen ontvangen is dan een aangename (verborgen) verrassing :)
NLziet is niet van de NPO, maar een samenwerking tussen NPO, SBS en RTL uitgevoerd door een extern bedrijf. Je focust nogal op NPO, maar dat klopt dus niet. Alle NPO zenders ontvang je gratis via de ether en kijk je gratis via internet. Wil je hogere kwaliteit dan kan dat met NPO Plus (2,99 per maand). De NPO zegt dat dit nodig is om de hogere kosten voor de extra bandbreedte te betalen. Lijkt me een goed argument, zolang de subsidie vanuit het rijk daar niet in voorziet.

Als je je zo druk maakt over NLziet, dan kun je dat ook doen over Ziggo, KPN en alle andere aanbieders die geld vragen voor de NPO-zenders naast de andere kanalen.
Het is jammer, maar helaas is het zo dat als ik snel internet wil ik per definitie ook betaal voor televisie. Ziggo bied alles in 1 of internet en online tv, beide smaken zijn voorzien van een (ongewenst) tv abbo. Ja ik kan ook voor xdsl gaan maar dan kom ik nooit boven de 100 mbti met het koper dat hier ligt..
Klopt niet helemaal wat je zegt.
Je kunt als particulier een Internet-only abonnement nemen bij Ziggo zakelijk.
Dat klopt alleen dat kost +-2keer zoveel als het particuliere abbo dat ik nu heb. ik neem liever wat extra ongewenste diensten af dan dat ik het dubbele betaal om de ongewenste dienst niet af te hoeven nemen...
Dit is onjuist, heb zelf altijd Ziggo Zakelijk naast mijn gewone glas gehad. Puur voor de extra service & routing. Plus ze hadden het 500 mbit pakket als eerste. Had het dus niet los maar gewoon tv en telefonie erbij (geen andere extra's). zat op ongeveer 70-80 euro. Geef altijd aan bij andere om ook naar zakelijk te gaan, gewoon onder een nep bedrijfsnaam. Veel meer service, betere klantenservice, snelle monteur etc etc. Maar zoals @arnowijnhoven aangeeft, zakelijk kan je het inderdaad ook gewoon los nemen.
De website van ziggo verteld mij anders dat het 500 mbit zakelijke abbo 119 euro de maand kost (afgezien van de eerste 3 maanden 50% korting) tegenover 60 euro voor 400 mbit particulier met TV
als ik iets over het hoofd heb gezien hoor ik het graag

zie reactie hieronder :+

[Reactie gewijzigd door telskamp op 26 oktober 2017 14:49]

https://www.ziggo.nl/zakelijk/pakket-samenstellen/

Dus geen 'Pro' selecteren en je hebt de eerste 3 maanden voor 32,50 en daarna 65 (ex btw). Valt reuze mee toch? Wil je geen jaarcontract, selecteer je dat en betaal je direct 65 per maand, opzeggen waneer je wilt. :)
Maar als ik https://www.ziggo.nl/zakelijk/internet/vergelijken/ lees, heb je geen internetgarantie. Je krijgt alleen een andere helpdesk en binnen 4 uur nieuw modem maar heb je storing dan kan je lang wachten. Pas bij pro heb je de garantie binnen 16 uur online te zijn bij storing.
Ja oke, maar voor een dubbeltje op eerste rang?? Je kan ook geen 100 gbit aansluiting en een dedicated team van 50 man die buiten je deur zit verwachten voor een tientje.
Bij KPN zakelijk wordt die service nog wel gegeven bij de basis zakelijk alles in 1. Daar staat wel netjes erbij dat je dezelfde dag nog online kan zijn. Ik ben zelf aan het rondkijken i.v.m. een naderende verhuizing. En zodoende las ik eerder dat je juist zakelijk moet nemen i.v.m. die garantie. En die krijg je dus bij Ziggo alleen nog bij het duurdere zakelijke pakket.

[Reactie gewijzigd door martwoutnl op 27 oktober 2017 09:01]

Als je zakelijk echt afhankelijk bent ervan moet je het anders doen, ik heb dus die ziggo, en glas (consumentenlijn). Plus als 3e nood optie t-mobile unlimited. Dus heb ten allertijde een fatsoenlijke verbinding.
Fout, bij zakelijk zit je ook aan TV vast. Wellicht online en analoog via de kabel, maar zonder TV heb je bij Ziggo geen internet. Want daarvoor moeten ze een monteur sturen naar je wijkkast die de boel moet omzetten, wat te duur voor hun is.
En die is exact even duur als het instappakket met TV. Waarom? Omdat het exact hetzelfde pakket is ... Marketing werkt blijkbaar echt ;)
Maar 100 mbit is toch snel genoeg voor alles?
Als die 100 mbit ook zou gelden voor upload wel.

Enige reden dat ik nu 400/40 van Ziggo afneem is omdat ik de upload nodig heb / wil hebben.
En ja, voor het gros van de mensen zal dat overkill zijn.

Ik zou prima over willen naar 100/100 als dat zou kunnen. Leuk dat een game downloaden met 400 sneller gaat, die paar minuten extra kan ik ook prima wachten. 8)7
Als je volgens fourstack 100 mbit haalt, haal je als upload rond de 30 tot 35 mbit. KPN limiteert upload niet op 10 mbit.
Als dat al waar is dan heb je nog steeds het grote verschil tussen aanbieders. Ik zou in theorie best over kunnen gaan naar een ADSL lijn maar dan ga ik van de 400mbit die ik nu heb (volgens Ziggo) naar een 40mb max lijntje..
Snap je punt. Maar ik zit thuis op 500/500. Klinkt voor jou dan weer fijn waarschijnlijk. Maar op kantoor (eigen bedrijf) hebben we dark-fiber waar die 500/500 weer helemaal niks bij is. Waar is dan het einde. Dan komt nog het punt van mensen die bijvoorbeeld een 1 of 10 gbit aansluiting willen, die dan verwachten dat alles met die snelheid binnenkomt. Als jij een torrent binnen trekt en er zijn geen seeders of niet voldoende voor die snelheid, heb je er niks aan. Heeft de server van het bedrijf waar je van download geen 10GE poort, ook niet. Al met al, er komen zoveel factoren bij kijken. Als je echt de 'need for speed' hebt, zul je je eigen dark fiber lijn binnen moeten trekken en zelf je peering & transit moeten bepalen. Ben je niet afhankelijk van die commerciele ISP's (of het nederlandse ISP kartel) waar je het over hebt en is dat weer 1 zorg minder ;)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 26 oktober 2017 13:40]

Ik heb in Frankrijk een tweede huis en heb er 10 mbit ADSL maximaal. Dat is welgeteld één dag vervelend. Thuis heb ik 100 mbit glasvezel, dan is het weer irritant als je weet dat een file met 12 MB/s naar binnen kan komen maar de server overbelast is en maar 1 MB/s oplevert. Tot 30-40 mbit kun je nu nog zeggen, dat heb je nodig voor 4K. Met 100 mbit kun je met het hele gezin uit de voeten. Tuurlijk, sneller is luxer. Maar alles heeft zijn prijs. Iedereen moet daarin zijn afweging maken. Ik download niet zo vaak een linux-iso dat ik meer geld voor over heb.
In Frankrijk is je usecase gewoon anders. Je bent dan aan het ontspannen (hoop ik) dus gebruik je internet om mail binnen te halen en eventueel nieuws en wat weerberichten.

Maar ontopic: zou een nlziet abo ook in frankrijk met buitenlands ip werken? (als we even je beperkte snelheid buiten beschouwing laten) ik vind namelijk die geo-beperkingen (ivm wetgeving) beetje jammer als je gewoon betaald voor je content.
Ik heb er een tweede huis, ben er 5 weken op een rij in de zomer. Mijn download hoeveelheid is niet lager. Maar Netflix werkt prima op 10 mbit. Ook als ik een film wil kijken 's avonds zet ik 's middags de download aan. In Nederland kan ik dat tien minuten vantevoren bedenken.

In Frankrijk werkt NLZiet niet, maar met goede router thuis kun je een VPN opzetten, en dan lijkt het alsof je thuis bent. Zo kijk ik ironisch genoeg in Frankrijk de tour de France in de zomer via de NOS.
Over het algemeen ben ik het wel met je eens, maar ik weet lang niet altijd 's middags al welke film ik 's avonds ga kijken, dus dat vind ik dan wel een stukje luxe wat je inlevert. Verder merk je er idd in principe veel minder van dan veel mensen denken.
Ik woon in B en heb nog steeds maar max 4-6mbit ADSL op mijn telefoonlijn omdat ik op een 'vervelend' punt zit tov de verdeelkast......
Verwend nest. Kijk eens voor de grap naar Akamai 'State of the Internet', en zie hoe gelukkig je bent als je 100mbit (down) kunt hebben.
Zo heel goed doen we het ook niet in NL. We doen het net iets beter dan Roemenië, maar slechter dan VS: https://i.imgur.com/QBVxQov.png

bron: https://www.akamai.com/uk...ctivity-visualization.jsp

[Reactie gewijzigd door cracking cloud op 26 oktober 2017 13:50]

Het zal wel moeten kloppen bijna die data, maar ik kan de cijfers die ik daar zie bijna niet geloven. Ik vraag me af hoe Nederland op gemiddeld 17mb/s komt als het goedkoopste abo bij Ziggo al 40 levert, en de meeste gezinnen gewoon 150/200 hebben (volgens mij tenminste).

Ook heb ik een jaartje in Amerika gezeten en daar is het echt erbarmelijk slecht gesteld met de internetverbindingen. In principe zijn goede snelheden wel te krijgen, maar wel voor schreeuwend dure prijzen, tenzij je Google Fiber in je regio hebt oid. Het gemiddelde gezin heeft daar in ieder geval zeker geen 200mbit alles in 1 bundel zoals Ziggo dat aanbiedt, want dat kan niemand betalen.
Zeker, maar vergeet niet dat zo'n 39% van de Nederlandse huishoudens nog gewoon op xDSL zit. Dit komt de gemiddelde snelheid natuurlijk weer niet ten goede ;)
Dus het gaat nergens over. Download je alleen om te downloaden of kijk je ook nog iets? Zodra je gaat downloaden op het moment dat je iets kijkt heb keer dus meer dan genoeg tijd.
Gaat het alleen in het downloaden, maak dan een as scriptje met een download in progress @ 1 TB/S. :Y)

Zelfs voor mijn werk waar ik aardig wat data verstouw redt ik het makkelijk met mijn 10MB upload ADSL

[Reactie gewijzigd door Floor op 26 oktober 2017 20:56]

De vraag is dan of het echt belangrijk is dat zo’n download 7 minuten of 2 minuten duurt. Is het persé nodig dat het in 2 minuten gebeurd? Nee.

Maar ik snap je wel hoor, ik heb 1000/1000 glasvezel. En ik wil liever niet anders. Maar 100mbit valt ook goed mee te leven als er niets anders is.
wat jij daar van vind, intresseert mij niet.
je spreekt jezelf aardig tegen door zijn reactie dan te 'lezen' en erop te 'reageren' vind je niet?
Wat een onzin zeg, ik leef al jaren met 4 mensen op 10mbit. Steam games zijn gewoon 1-2 dagen aan het downloaden in de nacht, maar... Het kan gewoon. Ik wil heel graag sneller, maar 100 mbit is anno 2017 echt meer dan genoeg voor gemiddelde gezinnen.
Hoe erg is het nou echt dat een download een paar minuutjes langer duurt?

De enige die hier geïndoctrineerd is door de providers ben je zelf, meer redenen voor dermate hoge snelheden zijn er echt niet. Tenzij je serieuze upload nodig bent voor servers natuurlijk, maar dan val je gewoon niet onder een gemiddeld gezin.
Grappig ook dat jullie allemaal weten wat ik met mijn internet verbinding doe. Ik begrijp heel goed dat 100 mbit of minder voor 90% van de mensen voldoende is.
Ah, top. Vanwaar dan deze verbitterde reactie hierboven?
En wie bepaald dat? het lijkt er op dat je goed geindoctrineerd bent door het nederlandse isp kartel (lees ziggo/kpn). [...] In alle serieusheid ik vind 100 mbit gewoon karig [...]
Joh, ik snap ook heus wel dat er mensen zijn die meer gebruiken dan 100mbit. Je hebt geen idee hoe erg ons gebied nu al jarenlang werkt om hier glas te krijgen, ik snap heel goed dat je er behoefte aan hebt.

Je komt hierboven behoorlijk over als iemand die daadwerkelijk enkel facebookt en emails verstuurt, maar tegelijkertijd wel zegt dat 100mbit te weinig is. Ja, dan kan je dit soort reacties en moderaties verwachten. Moet je maar iets duidelijker zijn :w
Joh, ik snap ook heus wel dat er mensen zijn die meer gebruiken dan 100mbit. Je hebt geen idee hoe erg ons gebied nu al jarenlang werkt om hier glas te krijgen, ik snap heel goed dat je er behoefte aan hebt.
Ik heb wel een vermoeden, ben zelf ook jarenlang bezig geweest met glasvezel naar mijn stad te krijgen, heb de handdoek in de ring gegooid op het moment dat kpn reggefiber overnam en per direct alle uitrolwerkzaamheden stop zette in mijn stad (haarlem)

Betreffende mijn verbitterdheid: je hebt gelijk ik ben een zeikstraal.
[...]

Ik ken mensen die geen vriendin hebben, maar geen mensen in het buitengebied.
In het buitengebied heb je niks te willen, je wou mooi wonen...
Haar ouders hebben een boerderij. Ongeveer 300 koeien. Melk robots, mest robots, automatische voedersystemen. Alles gekoppeld aan het internet. Dan is 5mbit echt niet handig.
Voor bedrijfsvoering is het inderdaad erg beperkend. Wat dat dat betreft zou een cooperatie moeten lobbyen voor betere verbindingen en eventuele subsidies of leningen voor de aanleg.
Inderdaad, ik gebruik al jaren NLziet en heb thuis alleen een glasvezel internet verbinding. Scheelt me geld, ik kijk wanneer ik wil, in goede kwaliteit en zonder reclame!
Exact hoe ook. Heb niks extra meer nodig sinds ik NLZiet heb. Nu er live bij is gekomen is het nog handiger.

Zoals live kijken naar Expeditie Robinson bijvoorbeeld ipv pas kijken later in de avond.

NLZiet is voor ons echt al jaren onze tv en we missen de echte tv niet.

Enig nadeel aan de live tv is dat we na 1,5 jaar ineens weer reclames zien ;)
Helemaal niks (behalve belasting). NL1-2-3 is gratis via DVB-T.
Als je bereid bent om jaarlijks over te stappen en daarbij steeds voor het goedkoopste pakket kiest, ben je goedkoper uit dan bij een Internet-only abo en een TV appje als NL Ziet.

Momenteel heeft Youfone het goedkoopste Alles-in-1 pakket. Het eerste jaar kost dat ¤ 385, oftewel ruim ¤ 32 per maand. En dat is inclusief de mogelijk om op te nemen en te pauzeren. De 100 Mbit/s vind ik ook heel netjes voor die prijs.

Correct me if I'm wrong, maar goedkoper wordt het niet.
En wat betaal je nu voor je TV aansluiting per jaar? Als dit platform volwassen wordt en een fatsoenlijk alternatief vormt voor een fysieke TV aansluiting vindt ik het een prima prijs. Dan gewoon een goedkoop internet-only abbo erbij en je bent waarschijnlijk veel minder kwijt dan al die dure combi-abbo's bij KPN of Ziggo.
Wil ik een beetje internet snelheid kunnen behalen zit ik vast aan kabel internet. Met een internet only abbo krijg je er toch TV bij betaal je toch voor TV
Een iptv abbo is veel goedkoper en uitgebreider. Lees 5000 zenders. Mensen willen NLziet helemaal niet..
linkje graag.
Maar ik neem aan dat daar geen reclame vrije replay bij zit? Want dat wil ik juist. En daarom kost het geld meer geld dan die IPTV abbo’s

[Reactie gewijzigd door gjmi op 26 oktober 2017 13:43]

Heb dat lijstje even doorgebladerd maar dat ziet er allemaal vrij onprofessioneel en onbetrouwbaar uit. Zijn dat officiële bedrijven die dat aanbieden of worden er gewoon overal streams geripped en doorverkocht? Bovendien bieden de meeste niet eens Nederlandstalige kanalen aan. Wat heb je dan aan 5000 zenders?
Er zijn aanbieders met volledige Nederlandse zenderlijst inclusief foxsport etc. Maar het is natuurlijk niet heel legaal.
Zit natuurlijk geen reclamevrij replay bij. Want daar zitten de kosten
NLZiet werkt tegenwoordig ook echt heel goed hoor.

Dat de app in Google Play maar 2 sterren heeft is wat mij betreft onterecht of nog steeds gebaseerd op het eerste begin, toen het idd een drama was.

Ik heb ook mee getest in de beta periode en het werkt nu gewoon net zo goed als KNIPPR of Ziggo Go.

En ook bij RTLXL en Kijk heb je bij de 'gratis' versie een veel mindere beeldkwaliteit, netals bij NPO.

Als Live TV via NLZiet goed blíjft, gaan we ons gewone TV abonnement zelfs stopzetten. We hebben internet bij Tweak (1 Gbps voor 31 euro per maand) en of ik nou ook TV van Tweak erbij neem of basistv van Ziggo, NLZiet heeft voor een fractie van de kosten veel meer functionaliteit aan een behoorlijke beeldkwaliteit.

Niet zo goed als HD bij Ziggo, wel beter dan SD bij Ziggo of 'gemist' op de gratis platformen van de zenders.
Zo te lezen ligt jou lat gewoon laag. Gebruik de zoek functie alleen al eens, 1 typefoutje in een titel en hij vind de hele titel van het programma niet. Lay-out ruk, chromecast werkt ook dikwijls niet goed. Heb je een programma via chromecast bekeken op je tv, dan geeft die in de app niet aan dat je hem bekeken hebt. Dus overzicht is ver te zoeken met wat je wel en niet gezien hebt. Over de nieuwe huisstijl maar te zwijgen. Krijg pijn in mijn ogen van het logo.
Dat mag jij vinden. Voor mij werkt het gewoon prima.

Als ik een programma via Chromecast heb gekeken kan ik écht wel zien dat die bekeken is (we kijken alleen maar via Chromecast). En typfoutje maken doe ik gewoon niet of ik corrigeer het.

Layout ruk is puur een persoonlijke mening en geen feit.

De nieuwe huisstijl vind ik idd niet fijn. Maar is onder een behoorlijke groep beta klanten (waaronder mij) voor gelegd. Ik heb niet voor deze gestemd, maar ja... meeste stemmen gelden.
Dan gebruik je waarschijnlijk een android apparaat waarmee je chromcast gebruikt. Hier een ipad en iphone beide met de app, en als ik die via chromecast op mijn tv kijk. Dan krijg ik niet in de app tezien dat ik die aflevering bekeken hebt. Werkt gewoon niet.
Ik gebruik inderdaad een Android apparaat.

Net nog even ge-checkt (we kijken veel terug via NLZiet dus makkelijk te vinden). En idd van alles wat we hebben gekeken netjes een gevuld balkje.
Nu nog kijken of de resolutie net zo hoog is als KNIPPR of Play van KPN.
In mijn ogen wel. De bitrate lijkt net een tikkeltje lager. Maar veel verschil maakt het niet.
Omdat het best prijzig is. CDN is duur, beste optie zou zijn om directe amsix 100G poorten af te nemen. Daarna moet je goede hardware hebben om veel viewers te kunnen laten kijken. Opzich wel te doen, maar naar mijn inzien zit NPO gewoon voor data af te tikken op een CDN van NEP Connect BV, dat gaat natuurlijk fors prijzig zijn als je grotere streams gaat aanbieden. Het kan natuurlijk zijn dat ze met NEP voor local peering iets afgesproken hebben, echter zal het financieel veel gunstiger zijn voor hun als NPO om hun eigen video streaming servers te draaien op eigen poorten.

Maargoed, stukje van de taart voor iedereen he :+

EDIT: volgens de AMSIX records hebben ze dus al twee 100G poorten (Equinix AM5 & NIKHEF), maar alsnog zie ik bij de streams het NEP Connect CDN.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 26 oktober 2017 14:29]

Interessante post maar ga er maar van uit dat ze hebben geshopt, en een mooie deal hebben gekregen. Als een klant voor veel volume zorgt, dan wil je die klant binnenslepen, ook als je er puur qua data minder op gaat verdienen dan dat dat allemaal losse klanten zouden zijn.

Verder bespaart uitbesteden ook kosten omdat je intern de know-how niet hoeft te hebben.

Ik vraag mij ook af hoe populair dit NLZiet eigenlijk is. Wat is hun marktaandeel?

Het blijft koffiedik kijken.
Het deel van het werk uitbesteden en de know-how, ben ik het helemaal mee eens. Dat is toch iets fijns om te doen. Echter het NPO, hun streaming platform voor Nederlandse IP's, zou niet op een CDN moeten staan. (Althans naar mijn mening)

Hun content is voor de Nederlandse kijker en valt volledig in de peering connectiviteit, dus niet de transit of cdn mogelijkheden. Uiteraard kan je altijd kijken wat voor partij goed is voor het transcoding & storage gedeelte maar alsnog vind ik het een vreemde keuze van het NPO.

NLZiet zal vrij klein zijn lijkt mij. (Jong project dus)
NLZiet is van november 2013: https://www.opencompanies...ief-ua-hilversum-59222093 dus 4 jaar oud. Tja, wat is jong.
Dat valt nog mee inderdaad. Maar alsnog, omdat veel providers 'live tv' etc leveren bij hun diensten zullen ze denk ik niet een heel groot aandeel hebben. Maargoed, geen idee. Je zou de KVK jaarverslagen kunnen nagaan om te kijken hoe en wat. :9
CDN kost bij veel commerciële providers minder dan 2 cent per GB. één en twee 30s reclamefilmpje (zoals NPO nu ook afspeelt bij VOD) kunnen die kosten voor 720p, en bij de meeste bitrates in 1080p prima dekken.

Ik zou liever hebben dat een organisatie die de volgende lijfspreuk heeft:
De NPO staat voor een brede publieke omroep voor alle Nederlanders. We bieden het publiek programma’s die informeren, inspireren en amuseren. Ons aanbod is pluriform en onafhankelijk van commercie en politiek.
Zou concurreren met het voor iedereen toegankelijke youtube, dan met commerciële, monopolistische contentaanbieders als Hbo, Netflix of Videoland.

Het is ook gek dat alleen voor de distributie van videocontent, NLZiet vergelijkbare prijzen vraagt als Videoland, Netflix en HBO. Die voor zowel de distrubutie(goedkoop) als het maken/kopen van video-content kosten hebben.
Tja die 2 sterren... dat vind ik absoluut onterecht. Ik gebruik zelf al een dik jaar NLziet, en zat ook in de testgroep voor de app.

Bij de nieuwe functie "live-tv" kan je direct overschakelen naar de "herhaling"-variant als die beschikbaar is. En dat is die best vaak. En dan heb je dus geen reclame. DUs het voegt wel degelijk iets toe tov normale televisie.

Daarbij zijn er genoeg live-tv alternatieven, maar allemaal afhankelijk van provider of platform. En die zijn ook allen ver van perfect. KPN heeft nog steeds geen chromecast support bijvoorbeeld... sorry?

Zelf heb ik nooit issues met de app. Bufferen komt eigenlijk ook nooit meer voor en is een grote stap in gemaakt. Dat kan nog wel beter, a la Ziggo Go gewoon seamless switcht tussen hoge en lage kwaliteit.

Persoonlijk wil ik niet anders meer. We (nou ja, vrouwlief) kijkt nog heel veel TV. Maar van de reclames wordt je helemaal ziek. Voor 8 euro per maand reclameloos tv kijken? Graag! Alleen dan mis je dus de live-tv.... En dat probleem is nu dus opgelost. Een prima reden om dus geen TV meer af te nemen via een kabelmaatschappij. Bij KPN bijvoorbeeld betaal je 10 euro per maand voor TV, en dan kan je een week terugkijken (vs een jaar of langer) MET reclame.

Voor de pessimisten: Probeer eens een maand, proberen is een maand gratis. Zelf ken ik geen enkele reclame meer, en als ik de TV nog eens aan zet (voor live-sport oid) dan merk ik weer hoe irritant reclameblokken van 10+ minuten eigenlijk zijn.


Ik hoop dat Android-tv ook op de lijst komt. Dan zou de Nvidia Shield de ideale mediaspeler zijn met support voor Netflix, Videoland(?), Live TV via NLziet, uitzendinggemist via NLziet (in hoge kwaliteit bij NPO) en PLEX/KODI voor je eigen filmcollectie.

[Reactie gewijzigd door waah op 26 oktober 2017 15:19]

Het is zelfs enorm schoftig, want de NPO wordt met belastinggeld betaald!
Ja en ze bieden al sinds 2003 gratis streams aan. Voordat menig andere omroep dat deed. Hun policy rondom resolutie is wat vreemd maar misschien krijgen ze niet genoeg geld om dit allemaal fatsoenlijk te doen. Persoonlijk vind ik het niet erg om dit als extra te krijgen bij NLziet. Ik ben al 10 maanden van een TV abonnement af en dat bevalt me PRIMA! Ik steek m'n geld liever in on-demand diensten als NLziet, KNIPPR of Play..

[Reactie gewijzigd door Spam op 26 oktober 2017 14:06]

Ik zit daar dus ook aan te denken na internet only te gaan, die paar dingen kan ik indien ik iets volg ook met gemist zien.
Of ik neem soms eens een abbo op rtl xl ofzo om het direct te zien.

Want wat kijk ik dan nu tv ja nu expeditie robbison, en soms het nieuws bij het eten(anders staat Netflix of mijn nas met films/series aan).
Ik betaal bij ZIggo nu 46 euro maandelijks voor 40/4 wat mij prima bevalt verder, maar als ik internet only wil scheelt het 1 euro ofzo.
Ik heb nu zitten kijken naar telfort daar kon ik internet only nemen glas voor 37 euro, ik betaal liever 37 euro en sneller internet en nog eens 10tje scheelt het.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 oktober 2017 13:39]

Bij mij is prijs nog geeneens echt de bottleneck. Ik heb gewoon een enorme grafhekel aan Settopboxen. Ik vind die dingen een plaag en wil ze mijden als de pest. Daarnaast vind ik het moeten "opnemen" achterhaald. Dat laatste hebben de reguliere providers wel redelijk opgelost. De ondersteuning van Airplay, Chromecast of AppleTV/Roku doosjes is daarentegen flaky. Ik betaal nu 45 euro voor een Internet Only (100Mbit) en betaal los 9,99 bij KNIPPR. Dat laatste kan ik zo wisselen als NLziet eens de Apple TV 4 ondersteund.
Je kan gewoon een CI+ kaartlezer in je TV duwen, dan ben je van die settopbox af.
Daarmee kun je niet opnemen of TV on demand. Ik heb jaren lang met een CI+ kaartje gewerkt en dat is prima. En zelfs al kan je TV opnemen (pas latere modellen) is dat fenomeen gewoon niet meer van deze tijd. We leven in een tijdperk van on demand films, series, muziek en radio.

[Reactie gewijzigd door Spam op 26 oktober 2017 14:26]

Je zei net nog dat je "opnemen" achterhaald vond :P daarnaast kunnen sommige TV's het wel met behulp van een USB harddisk, al is dat een heel lastig verhaal inderdaad.

Menig TV-provider heeft wel degelijk een app met Chromecast en/of ATV-support waarop je ondemand video's terug kan krijgen. Of een smart tv-app. Eigenlijk net zoals Knippr ;)
Ik ben niet helemaal meer bij maar volgens mij heeft geen enkele TV provider fatsoenlijke ondersteuning voor een Smart TV. Bovendien is het smart TV landschap een zootje (geen echte standaard, veel mensen hebben niet de laatste versie, slechte SOC's). Zelfs NPO heeft het opgegeven.

Chromecast & Airplay waren de afgelopen jaren ook een constant welles-nietes verhaal icm apps van TV providers. Om maar te zwijgen over het mogen spoelen van reclames. Ze maken er wat mij betreft een potje van.

Nee, ik ben best happy met KNIPPR en zit eigenlijk te wachten tot NLziet een Apple TV 4 app heeft. Nog wel steeds een settopbox maar dan tenminste eentje die snel is en waar ik ook lekker soepel Netflix, Kodi en andere content op kan draaien.
Nou ja prijs vind ik toch ook belangrijk waarom bijna 50 euro betalen, als ik ook voor 37 euro glas kan krijgen met 100/100mbit.
En inderdaad dan zou ik eens een abbo soms op nlziet nemen een keertje, of eens op rtlxl ofzo indien ik echt iets langere tijd wil terug kijken ofzo.
Ze krijgen meer dan voldoende om een goede kwaliteit streams te leveren, maar vinden het belangrijker om wekelijks wat buitelandse pulp-producties te hebben draaien die na een week al niet meer terug te zien zijn.
Dat iets met belastinggeld wordt betaald wil niet zeggen dat het gratis moet zijn, de Politie, OM en het CJIB worden ook door belastinggeld betaald maar als ik een boete krijg moet ik toch administratiekosten betalen
Ja maar als je de politie nodig hebt voor iets hoef je geen abbonement te hebben voordat je op ze kan rekenen
Je kan nu toch ook gewoon gratis NPO1 kijken, alleen niet in HD
Zou wat zijn dat er alleen een grote ladderwagen komt als je een brandweerabbonnement heb afgesloten, op het moment dat je huis in de brand staat
Niet 112 meldingen kosten wel geld qua bellen..
Bel 112 voor spoedeisende hulp bij direct levensbedreigende situaties of wanneer u getuige bent van een misdrijf. Bijvoorbeeld na een verkeersongeluk, bij brand of wanneer iemand inbreekt. Dan telt elke seconde. De 112-alarmcentrale stuurt dan onmiddellijk de juiste hulp: brandweer, politie of ambulance. Dit gratis Europees noodnummer belt u in alle landen van de Europese Unie (EU).

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112
Dat zijn noodmeldingen, zeg ook NIET 112 meldingen.. dat nummer is 0900-8844.
09008844 is het BIBA tarief (lokaal gesprek, de daadwerkelijk kosten zijn afhankelijk van je abonnement). Je moet dus inderdaad wel een beltegoed hebben.
nog niet, maar in amerika hebben sommige plaatsen al een brandweerabonnement. Als je geen lid bent, komen ze niet.
Maar daar betaal je dan weer geen belasting voor de brandweer..
Het belastinggeld voor de NPO gaat naar het beschikbaar maken van de content. En dat doen ze keurig volgens de regels en daar krijgen ze hun budget voor. Niet voor de extra kracht, opslagruimte e.d. die ze nodig hebben voor HD terugkijken. Daar hebben ze dus extra financiering voor nodig.
Er word anders een heleboel geld (het overgrote deel vrees ik) besteed aan pulp drama series en dergelijke die na een week alweer niet meer terug te kijken zijn.
Wmb stoppen ze daar helemaal geen geld in en houden ze content gewoon vrij toegankelijk.
NLZiet is een bedrijf opgericht door SBS, RTL en NPO. Het vreemde aan deze combinatie is dat het twee bedrijven zijn met een winstoogmerk en een bedrijf die geen winst mag maken. Dit maakt de samenwerking tussen de bedrijven ook lastig.
Maar uiteindelijk is NLziet een combinatie van de content van de drie zenders en daar moet betaald voor worden.

Het idee is goed de uitwerking minder.
Een stichting mag geen doel hebben om winst te maken, maar er mag best winst gemaakt worden hoor.
maar de NPO niet, en dat maakt het dus lastig. want: overheidsinstelling. De nlziet organisatie zit in die zin dus in een spagaat.

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 26 oktober 2017 13:47]

De NPO is een stichting qua rechtsvorm waarbij de overheid de raad van toezicht benoemd. Het is dus geen overheidsinstelling maar de overheid bepaald wel het beleid

[Reactie gewijzigd door GrooV op 26 oktober 2017 14:10]

Wat ze ook hadden kunnen doen is meer belasting geld innen om deze functie uit te rollen. Nu betalen alleen de mensen die deze functie willen. Anders betalen alle belasting betalers er voor.
Nou, dat lijkt me helemaal niet korrekt.
Ik heb geen TV, toch betaal ik dus nú al mee aan die onzin.
Mensen die de hele dag TV willen kijken, van mij mag het, maar dan ook zelf betalen voor alle extra 's!
En er gaat niet heel veel geld naar de NPO, dus een kostenbesparing aan hun kant. De staat zou ze ook in staat kunnen stellen om HD gratis aan te bieden, maar klaarblijkelijk is dat geen prio.

Nederland is al één van de weinige landen is met zo'n goede gratis on demand dienst van de publieke zenders. Dus het is ook weer een geval van lekker Nederlands klagen.
Ja, maar al het geld gaat naar Mathijs van Nieuwkerk, dus moet de rest ergens anders vandaan komen. :+
Dat is maar klein gedeelte van het geld.. overgrote deel van zijn salaris wordt bekostigd via abbonementsgelden/ledengelden..
Daarom had ik er ook zo'n grappige smiley achter gezet, voor de zekerheid. :o
Ik snap dat het een grap is, maar het is overigens niet waar. Van Nieuwkerk krijgt tot aan de Balkenende-norm uit de staatskas, de rest van het geld betaalt BNNVARA uit lidmaatschappen op de VARA-gids en BNN-leden.
Ja, maar al het geld gaat naar Mathijs van Nieuwkerk,
Ik heb meer plezier van Matthijs van Nieuwkerk dan van Rutte en die kost voor de belastingbetaler hetzelfde.

Maar goed, NLZiet.. wie heeft dat en wat zijn de voordelen. ?
Ik denk dat u geen Ziggo Go gebruikt.

vooral tijdens het weekend bij een grote wedstrijd of formule 1 ligt Ziggo Go er geregeld helemaal uit. Eigenlijk voor een bedrijf als Ziggo onacceptabel. is al meer dan 2 jaar zo zonder oplossing of veranderingen.
Dat heb ik juist met Fox Sports en weer niet met Ziggo Go 8)7 Laatstgenoemde werkt prima voor mij.
Als je de reguliere aflevering kijkt, heb je volgens mij top kwaliteit.

Juich dit soort dingen alleen maar toe. Alleen in de wintermaanden 2 maandjes tv.

[Reactie gewijzigd door Yemoke op 26 oktober 2017 12:58]

Abo nemen op NLziet, kun je het TV abo opzeggen.

Nu nog een Apple TV app.
Bij KNIPPR is dat er al ;) of KPN Play.
Of je moet de credentials van vrienden/familie weten bij de apps van kabelaars.
Ziggo Go heeft ook gewoon reclame in de live tv hoor. Dat lijkt me ook vrij logisch als je een livesignaal doorzet.
Mee eens, want je betaald er al voor via belastingen (dus content is al gemaakt, platform is al aanwezig).

Ik zie zelf geen meerwaarde ten opzichte van gebruik van de afzonderlijke apps die ze hebben, of zie ik iets over het hoofd?
Inmiddels zijn KPN Play en KNIPPR dan ook gewoon hetzelfde als NLZiet. Ook voor gelijke prijzen. Tja, TV-content is gewoon duur...
  • KPN ITV en Ziggo Go komen alleen bij een abonnement van de desbetreffende kabelaars, via vrienden of familie een prima optie, anders geen eerlijke vergelijking.
  • RTL XL en Kijk bieden geen Live TV en zijn beperkt qua uitzendingen. Bovendien ook vrij slechte apps.
  • Netflix heeft een totaal ander aanbod.
Ik kan niet over de rest spreken, maar KNIPPR en Play van KPN zijn erg slecht, zowel op Android als op iOS.

Crashs als je chromecast gebruikt, slechte interface, programma terug kijken was bij Kinippr erg pijnlijk van je kunt niet skippen en bij Play had ik vaak de probleem dat niet alles wat ik ingesteld had opgenomen werd, en de buffer voor en na de programma was gewoon zo fout dat ik af en toe 10 minuten of zo van het programma miste.
foutieve post

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 26 oktober 2017 17:30]

Ik blijf het gek vinden dat je voor de NPO moet gaan bijbetalen om content in een normale resolutie te zien. De NLZiet app is een app met maar 2 sterren in de Google Play store. Er is eigenlijk geen haar in mijn hoofd die bereid is ¤ 94,80 per jaar daarvoor te gaan betalen.

Bij de nieuwe functie van 'live-tv' ga je gewoon weer reclames (dan wel in HD) krijgen. Ik vind het weinig waarde toevoegen aan het concept van NLZiet.

Apps als
  • KNIPPR
  • Ziggo GO
  • KPN interactieve TV
  • rtlXL, Kijk, npo
  • Netflix
Hebben allemaal hun technische zaken beter voor elkaar.
En voor je bijdrage via de belasting kun je het in SD kijken. Wil je meer, betaal je extra. De trein is toch ook niet gratis ondanks dat het voor een groot deel via belastinggeld wordt bekostigd?
Om de bijdrage in SD te bekijken betaal je naast via de belasting, nu ook via advertenties.
Bij live-tv zitten die tussen de programma's door, op NPO.nl worden ze gedraaid voor een programma start afgespeeld.

Met CDN prijzen lager dan ¤0,02 per GB zijn kosten voor het aanbieden van een half uur 1080p of uur 720p content altijd lager dan de opbrengsten per kijker die je haalt uit het laten zien van 1 of 2 video-reclame van 30s.
Bij live-tv zitten die tussen de programma's door, op NPO.nl worden ze gedraaid voor een programma start afgespeeld.
Maar bij mij niet als ik via IE kijk. Bij Pale Moon en Chrome heb ik inderdaad frappant genoeg wel reclame.
Je moet ook geen live TV kijken. Waarom zou je? Kijk gewoon van de CDN en spoel de reclame door. Dat kan met Ziggo Go en KPN ook. Als ik met Ziggo Go een uitzending selecteer dan begint hij vaak zelfs al vanaf het begin. Geniaal.

Je moet het zien als alternatief voor regulier TV abonnement of alternatief voor triple/quad play.

Je neemt vast internet bij een bedrijf. Ziggo is geen goed voorbeeld want die bieden alleen internet plus online TV aan.

Je neemt een mobiel abonnement voor telefonie en internet onderweg.

En je neemt een abonnement voor TV los.

Je kunt dan ook altijd switchen tussen 1 van deze.

Want een triple/quad play is natuurlijk een slimme lock-in.

Maar ik moet wel zeggen dat Ziggo 40/4 met online TV maar 43,50 kost volgens de Ziggo website. Bij KPN ben je voor 40/4 39 EUR kwijt maar dan heb je nog geen TV. Dan ben je met 8 EUR voor TV duurder uit.

EDIT: Wat biedt Knippr dan tov NLZiet? Knippr kost 10 EUR, NLZiet 8 EUR. Ziggo Go zijn de kosten moeilijk van te berekenen, maar een 40/4 verbinding met online TV kost bij Ziggo 43,50 EUR.

De vergelijking die Knippr hier maakt: https://www.knippr.nl/ga-los houdt geen rekening met Ziggo Go of de online app die KPN klanten gebruiken.
Ik blijf het gek vinden dat je voor de NPO moet gaan bijbetalen om content in een normale resolutie te zien.
Moet je 'ns naar NPO Plus kijken ;)

[Reactie gewijzigd door Jerie op 26 oktober 2017 14:35]

KNIPPR biedt an sich wel wat meer zenders. En ook een tikkeltje betere beeldkwaliteit en wat mij betreft een fijnere interface.

Echter, voor ons geldt wel dat NLZiet de voorkeur geniet op dit moment, omdat je ook langer dan een beperkt aantal dagen terug kan kijken.
Je moet het denk ik zien als alternatief voor een normaal televisie-abonnement.
Als je een provider hebt die internet los aanbied (dus zonder TV), dan zou je dit kunnen overwegen als je toch TV wil kijken. Wellicht dat je dan goedkoper uit bent.
Bijna al die recenties zijn gebaseerd op een oude versie van de app. Er staat nu dat er een totaal vernieuwde en verbeterde app is in de Play Store bij de laatste update. Ik vind het zelf een erg redelijke prijs en er is genoeg content die ik graag bekijk (ik heb niet veel met de meeste Amerikaanse content).
Ik zou graag mijn ziggo abbonement hiervoor opzeggen ware het niet dat mijn vriendin helaas wel graag naar (in mijn ogen) rommel zoals TLC kijkt.
KPN Play en Knippr hebben trouwens ook maar 2,5 sterren. Erger, de Play app was niet geschikt voor Android 7 maar stond wel in de Play Store voor devices die op Android 7 draaien.

Dus al dit soort oplossingen zijn gewoon crap, helaas. Hopelijk gauw een Kodi 18 addon
Het is uberhaupt absurd dat je vandaag de dag niet gewoon zelf een zenderpakket vrij kunt samenstellen en dat streamen naar ieder gewenst apparaat in minimaal full-hd zonder dat je al die idiote kastjes in huis moet halen, waar je nog maandelijks voor moet betalen ook. En met zelf samenstellen bedoel ik ook echt zelf samenstellen. Ik heb nog nooit van mijn leven BBC gekeken, maar ik betaal er wel al 20 jaar voor.
Nou, als je nog nooit van je leven BBC hebt gekeken, dan zou ik toch maar eens aanraden om dat te doen, daar komen juist een hoop goede programma's op.
Achja, we betalen als nederlander ook belasting voor die NPO troep, en bij je provider ook voor al die commerciele muk..
Vergane glorie als je het mij vraagt.
vergane glorie? BBC laat weer elke keer zien dat ze (samen met oa ITV) zeer goede series kunnen neerzetten voor niet al te grote budgetten..
BBC en Channel 4 programma's (formats) worden maar al te graag gekocht door Nederlandse omroepen om dan een (meestal belabberde) Nederlandse variant van te maken, je dacht toch niet dat alles in Hilversum bedacht word? ;)

Die formats worden gewoon gekocht op de beurs in Cannes, en regelmatig ook complete programma's, die mooie natuur docu's zijn gewoon BBC.
Nee, dat klopt ja, Nederland ript behoorlijk wat van de engelsen en nog eigenlijk nooit meegemaakt dat het beter is.
BBC is inderdaad nog wel aardig, maar ARD, ZDF, Franse of Turkse zenders kijk ik nooit. Misschien hele goede programma's, maar ik versta het gewoon niet. Die mogen er bij mij best af in ruil voor een leuke korting op mijn maandbedrag.
Dat a la carte er nog steeds niet is (hoewel KNIPPR een dappere poging doet) komt doordat de aanbieders van de zenders die niet toestaan.

Als je als provider RTL4 wil kunnen aanbieden, MOET dit van RTL ook meteen inclusief de andere RTL zenders (en dan ook graag per zender afrekenen graag). EN je moet dan ook meteen álle klanten ervoor laten betalen. Zelfde geldt voor NPO en SBS. Of met FOX sports dat vorig jaar nog op slinkse wijze de aanbieders het mes op de keel heeft gezet om verplicht 1 van hun zenders in het basispakket op te nemen en daar wel voor te betalen, anders mochten ze de betaalzenders ook niet meer aanbieden.
Op welke wijze betaal jij voor BBC? Buitenlandse publieke omroepen als BBC, ZDF en ARD, VRT worden gefinancieerd door de belastingbetalers van dat land. Die kunnen hier gratis worden doorgegeven. En in het kader van Europese integratie en samenwerking is het van belang dat die worden doorgegeven. Wat er in Duitsland gebeurt raakt ons meer dan wat er in de VS gebeurt. Ook zijn de culturele verschillen kleiner. Ik kan me behoorlijk ergeren aan Amerikaanse politieseries waarin de commissaris een stoer pratende man is en de agenten de halve aflevering met getrokken wapen rondlopen. Dat heeft met onze realiteit niks van doen.
Zal het eens uitproberen, volgens mij wordt het hiermee een goedkoper alternatief dan KNIPPR? Toegegeven, het scheelt maar 2 euro per maand, maar als het technisch beter in elkaar steekt kan het interessant zijn.
Zelf heb ik nu Play van KPN, maar die werkt eigenlijk alleen maar lekker op mijn oude Nexus 7 2012 tablet. Op de nieuwere tablets en phones is die app niet stabiel te krijgen. Dus deze ook maar eens proberen.
Bij KNIPPR heb je wel meer zenders in het basispakket voor die 2 euro extra.
Maar wel weer minder lang terug kijken :).

Het is maar net wat je belangrijk vindt. Zowel KNIPPR als NLZiet hebben mijn belangstelling.

Op dit moment heeft NLZiet mijn voorkeur vanwege langer terug kijken. Maar de eerste die met een app voor AndroidTV komt, die kan die 'game' veranderen voor mij.
Werkt het ook in België als je betaald of krijg je dan maar de halve content?
Je krijgt wel belgische ondertiteling....
Werkt alleen in Nederland.
Ik geloof je maar waarom? Voor mij als Nederlander in het buitenland zou dit juist interessant kunnen zijn. En omdat je betaald zijn ook de rechten van de programma's gedekt.
NLZIET is alleen te gebruiken in Europees Nederland (dus niet in het Caraïbische gebied). Dit heeft te maken met de rechten die verbonden zijn aan het uitzenden van programma's. Ga je langere tijd op vakantie of verblijf je een periode in het buitenland, dan kun je je abonnement het beste pauzeren. Je betaalt dan geen abonnementskosten meer en hebt geen toegang meer tot NLZIET. Bij terugkeer kun je je account makkelijk opnieuw activeren om weer volop te genieten NLZIET.

Mogelijk dat dit nog veranderd wanneer de wetgeving gaat veranderen. Of anders via een tunneltje. ;)
Werkt het ook in België als je betaald of krijg je dan maar de halve content?
Vanwege Europese regels mag ik niet naar Belgie (commercieel) kijken via internet.
Al zou ik er voor willen betalen.
Dus voor de Vlamingen zal het nadersom ook wel zo zijn. :(

Wat ik bij Een of Canvas wil zien moet ik zelf opnemen van tv want ook die mag ik niet meer via internet bekijken nu VRT-NU de boel beheert / beheerst.
Heeft NLZiet chromecast ondersteuning? zoja, dan wordt ik klant, om te kijken of het beter werkt dan die rotzooi van Ziggo.
Er is ondersteuning voor Chromecast. Aan het begin van de beta voor live-tv was dat wel erg drama. Nu beter.. maar nog niet perfect.
zolang het maar niet stottert en crashed. Als je de spaceshuttle van Videoland kan besturen, dan kan je alles besturen, dus dat is mijn inziens geen probleem.
Ik wacht nog tot het live-tv op mijn Humax H3+ beschikbaar komt. Als dan de vertraging (kan een paar minuten zijn) geminimaliseerd is dan ga ik waarschijnlijk mijn vaste tv aansluiting de deur uit doen.
Klinkt goed! Als je afleveringen een lange tijd terug kan zien en ook live-tv kan kijken, dan is NLZiet zeker een goed alternatief voor 'alleen live-tv' wat ik nu afneem.

Hoe is de kwaliteit van de apps en eventueel i.c.m. een Chromecast?
Kwaliteit is zeer goed. Alleen heb nog wel eens haperingen om content af te spelen via de Chromecast. Wil nog wel eens gebeuren dat deze niets wil afspelen.
Kwaliteit in de App op Android smartphone of Tablet is prima, en via de webbrowser ook. Minstens net zo goed als bij bv. Ziggo Go of KNIPPR of Interactieve TV van KPN.

Via Chromecast is zeker minder dan HD bij Ziggo, maar wel veel beter den SD.

Lange tijd = tot een jaar :)
Op mijn smart tv is de NPO app eraf gegooid, en vervangen door NL ziet. Nu moet ik dus maar gaan betalen als ik iets terug wil kijken? Ja, ik weet het, Chromecast etc, maar zo zou het toch niet moeten?
Leuk en aardig je gaat de grens over en NIETS. Kom regelmatig in België en Duitsland nou jammer dan, daar mag je niets uit Nederland kijken. Vage sjit!!!!!
Leuk en aardig je gaat de grens over en NIETS.
Omgekeerd ook niet. Balen.
Vrij verkeer van goederen, diensten en personen maar geen televisie.
Heb zelf de beta getest, kan niet begrijpen dat hij uit beta komt. App was niet bepaald stabiel. Getest op Apple overigens. Het idee is prima en de kosten zouden voor mij schappelijk zijn mits de app evengoed zou werken als andere vod platforms.
Het verbaast mij ook wel enigszins, want op Chromecast waren er ook nog wel eens haperingen (heb ook de beta mee gedraaid). . Maar niet onwerkbaar.

[Reactie gewijzigd door eymey op 26 oktober 2017 14:14]