Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BlackBerry Motion komt in november in de Benelux uit voor 469 euro

De BlackBerry Motion-smartphone van TCL komt in november in de Benelux uit en gaat 469 euro kosten. Het waterdichte Android-toestel heeft een Snapdragon 625-soc, 4GB ram en een 5,5"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels.

Het is de eerste BlackBerry die stof- en waterdicht is op basis van de IP67-kwalitficatie. In het toestel zit een 4000mAh-accu en er is ondersteuning voor snelladen op basis van QuickCharge 3.0. De Snapdragon 625-soc, een octocore die op 14nm is gemaakt, staat bekend om zijn goede accuprestaties. TCL stopte dezelfde soc in de BlackBerry KEYone-smartphone. Dat toestel met toetsenbord heeft een iets kleinere accu van 3500mAh, maar wist ook goed te scoren in accutests.

Op het moment dat de Motion uitkomt, draait het toestel op Android 7.1, aangevuld met beveiligingsfeatures van BlackBerry. Het toestel krijgt maandelijks beveiligingsupdates en volgend jaar een upgrade naar Android 8.0 Oreo. Een nieuwe functie op de Motion-smartphone is Locker, waarmee gebruikers bestanden op het interne geheugen van 32GB kunnen opslaan in een map die met een pincode is beveiligd.

TCL kondigde de BlackBerry Motion eerder in oktober aan op een beurs in Dubai. De fabrikant zei dat het toestel in een beperkt aantal markten beschikbaar zou komen. Het toestel is vanaf dinsdag te preorderen in de Benelux en wordt in november geleverd.

 

Door

Nieuwsredacteur

85 Linkedin Google+

Reacties (85)

Wijzig sortering
De snapdragon 625 in combinatie met een 4000mah accu is geweldig!
Zeker voor de heavy user of zakelijke gebruiker die veel verwacht van zijn telefoon.

De prijs is niet laag. Maar best redelijk in mijn optiek, zeker voor iedereen die de combinatie wil van lange batterijtijd, prima prestaties, en goede beveiliging en productiviteit.Omdat de TLC telefoon komt met de software van Blackberry in plaats van stock android of een tlc-rom onderscheid het zich op een flink aantal punten die belangrijk zijn voor de zakelijke gebruiker. Vooral de blackberry hub is mooi.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 18 oktober 2017 12:25]

Niet goedkoop? Moeilijk duur! Je kan SD625 voor bijna de helft krijgen in de vorm van een G5 Plus. Bovendien is de Lenovo P2 ook met deze soc uitgerust, welke goedkoper is en een nog grotere accu heeft.

En de heavy user zoekt waarschijnlijk meer prestaties dan een SD625... Nee, dit toestel valt in een gat waar Oneplus en LG heer en meester zijn.
Een goede smartphone maken, gaat niet alleen om hardware. Maar bij Blackberry vooral om goede software.

Je kan die SOC wel krijgen in veel goedkopere telefoons. Maar Blackberry onderscheid zich toch op een hele hoop belangrijke vlakken voor de zakelijke gebruiker aardig van een goedkope Chinese Lenevo. Naast dat deze telefoon van een andere bouwkwaliteit met prima camera en die bijvoorbeeld waterdicht is, heeft deze telefoon gewoon hele andere software

Zo heb je ook op deze motion qua veiligheid:
  • Een aanpaste linux kernel
Hardened Linux Kernel: We reduce the Android attack surface with numerous patches and configuration changes to improve security.
  • Hardware root of Trust
Hardware Root of Trust: During manufacturing, we establish a Hardware Root of Trust that adds security keys to the processor on every MOTION and KEYone as it is built. Those keys track, verify, and provision each device – meaning that the authenticity and integrity of your device is guaranteed, as is the safety of the data it holds.
  • Een beveiligde bootloader
A Better Bootloader: Because of our secure boot process, you can trust that only an untampered, BlackBerry-signed OS can be loaded. Each stage of the secure boot chain must first verify that the next component is fully intact before proceeding.
  • FIPS140-2 Schijfencryptie
FIPS 140-2 Compliant Full Disk Encryption: U.S. government-grade encryption protects your private information, like personal pictures or banking info, if your phone is lost or stolen.
  • Blackberry Integriteitsdetectie
BlackBerry Integrity Detection (BID): We continuously monitor MOTION and KEYone for events or configuration changes that indicate a compromise to device security, then we trigger real-time actions if a threat is detected.
Daarnaast heb je ook een hele hoop productiviteitstools tot je beschikking zoals
  • De blackberry Hub
  • Een echt goed software toetsenbord
  • Dtek om actief je privacy te beschermen.
Voor de zakelijke gebruiker is het dus niet alleen de hardware die veiligheid, het gebruiksgemak en productiviteit bepaald van je telefoon. In mijn optiek biedt deze telefoon een combinatie van prima hardware, een grote batterij en vooral erg goede software.

Zeker op het gebied van veiligheid, heeft deze telefoon eigenlijk geen concurrenten die mee kunnen komen. Alleen Samsung en misschien Apple zitten met een aantal toestellen qua veiligheid op vergelijkbaar niveau, maar die moeten het vaak afleggen op batterijtijd en/of prijs tegenover deze motion.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 18 oktober 2017 12:56]

- Een aangepaste kernel klinkt leuk, maar welke aanpassingen hebben ze precies gedaan? En volgens wie zijn die aanpassingen veiliger? Iedereen kan minieme aanpassingen aan een kernel maken, maar zonder details wat er fout is aan de 'normale' open source kernel die actief gecontroleerd is door veel mensen, is het voor mij een weinigzeggende claim.

- Hardware root of trust; is inderdaad leuk. In theorie kan iemand een digitizer op je smartphone schroeven die logt wat er gebeurd, dat lost zoiets op. Maar praktijkvoorbeelden daarvan ken ik eerlijk gezegd niet, ik denk ook niet dat dat gebeurd. Daarnaast is zoiets wel vervelend als je zelf hardware wil vervangen.

- Een locked bootloader is inderdaad een keuze die je overigens wel op meer toestellen tegenkomt, maar ook niet altijd in dank wordt afgenomen door gebruikers.

- FIPS140-2 is een encryptietechniek die bijvoorbeeld Samsung ook gebruikt voor Knox.

- Het monitoren van gebruiksgegevens laat ik al aan overheden en Google toe, moet BlackBerry die gegevens ook nog hebben? :P maar serieus: talloze toestellen beschikken standaard al over dit soort 'virusscanner'-achtige software.

- De Blackberry Hub is inderdaad een van de dingen die een Blackberry onderscheid. De een noemt het bloatware, de ander noemt het handig :P overigens zijn er op Android ook andere apps te vinden die dergelijke functionaliteit bieden.

- Smaken verschillen, maar wat mij betreft gaat er toch echt niks boven SwiftKey...

- Dtek is een marketingsterm die eigenlijk al het bovenstaande omvat.

Begrijp me goed hoor, ik snap echt wel dat dít de functies zijn die de BlackBerry Motion laat onderscheiden van de concurrentie. Ik denk alleen dat de échte waarde van deze functies en hoe 'bijzonder' en 'exclusief' ze zijn, behoorlijk overdreven worden. En zeker de meerprijs niet waard zijn.

Daarnaast is het toestel nog niet uit, dus heel veel kan je nog niet zeggen over de accuduur en de snelheid van de software.
Voor jouw persoonlijke stijl en voorkeuren zal het absoluut kloppen wat je zegt, maar daarmee zeg je in mijn beleving alleen maar "ik wil wat anders".
Op zich prima, en ik hoef deze telefoon ook niet zo nodig, alleen stip je wel zaken aan die qua veiligheid potentiële gebruikers juist wél richting deze telefoon duwen.
Zoals de bootloader en SwiftKey. Dat laatste gebruik ik ook met veel plezier, in mijn beleving het lekkerste toetsenbord. Jammer dat het zo vaak naar huis belt ;-)
SwiftKey al een jaar of 6/7 me standaard en dat zal niet snel veranderende
Helaas geen echt goed hardware toetsenbord.
Gelukkig is ook daar een alternatief voor van Blackberry.

pricewatch: BlackBerry KEYone, 4GB ram, single sim Zwart
Een telefoon met:
  • Blackberry Software
  • Snapdragon 625
  • 4GB geheugen
  • 64GB opslag + SD
  • 1620x1080, 4.5" scherm.
  • 3500mah accu
  • prima camera sensor
  • én echt goed hardware toetsenbord.
Ik heb een priv (en ben daar nog lang niet klaar mee) maar hoop dat er ter zijner tijd wel een leuk alternatief voor komt. Ik vind een slide toetsenbord ideaal eigenlijk.
Deze betreft inderdaad louter de codenaam 'Krypton'. Het is wachten op de 'Juno'-variant met Jolt-charging.
Ah kijk interesant!
En voor weer de helft van de Moto G5 Plus een Redmi Note 4X van Xiaomi.

On-topic: Dit is vreselijk duur voor een telefoon met dit soort specs, bovendien is de 625 niet eens meer de nieuwste. Ik had toch wel een 660 verwacht voor zoveel geld.
Klopt, die had ik nog gemist... Je haalt 3x de Redmi Note 4X voor de prijs van 1 Blackberry Motion.
Klopt, maar gaan die net zo lang mee? Krijgen die ook de updates en zijn ze net zo goed uitgerust als deze BB telefoon? IK durf te denken dat de antwoorden daarop "nee" zijn.

Ja dit zijn prijzige telefoons maar daar staat ook wel iets tegenover. De software die BB meegeleverd is degelijk en makkelijk in beheer als IT. Zeker als je ook andere software gebruikt van BB wat niet heel raar is als je deze telefoons in acht zou nemen. Dan heb je een enorm goede combinatie in handen kwa veiligheid etc.

Voor gewoon gebruik zijn deze specs meer dan prima.
Mijn Xiaomi Mi2 uit 2012 (google patch jan. 2017), mijn Xiaomi Mi4 uit 2014 (google patch jun. 2017) hebben nog steeds software ondersteuning. De Xiaomi Redmi 2 ter waarde van $90,- uit 2015 krijgt nog steeds wekelijkse updates (ik weet niet zeker of daar ook de Google patches regelmatig in zitten).
Als een bedrijf veel en regelmatig updates uitbrengt, dan is het Xiaomi wel.
Hier is een link naar alle downloads. Kijk je bij de Developer builds dan kun je aan de naamgeving zien wanneer de update uitkwam: 7.10.12 = 2017.oktober.12

Ik durf te zeggen dat het aantal updates beter is dan van BB. Het komt zelfs in de buurt van Google (en tegenwoordig Nokia). Bugs zoals de WPA2 bug zal vermoedelijk deze week zijn gepatched (ik ga er voor het gemak vanuit dat ze niet zijn benaderd door de onderzoekers, waardoor ze nog van niets wisten).

p.s. qua beveiligingsoftware is het lastig in te schatten hoe goed of slecht BB vs Miui is. Door gebruik te maken van de ingebouwde antivirusscanner, 2e omgeving voor gescheiden netwerken en wachtwoorden op mappen kun je bij elke telefoon die Xiaomi uit brengt (van budget tot high-end) dezelfde beveiliging verwachten.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 18 oktober 2017 14:18]

Misschien is het ook niet zo handig om zulke uitspraken te maken als je niet echt bkend bent met Miui. Maar goed, de software die BB meegeeft ben ik wel bekend mee en die is heel erg goed. Hun beveiliging zit goed in elkaar en makkelijk te gebruiken. Tegenwoordig kun je inderdaad elke telefoon wel beveiligen door middel van 3rd party software. Neem G-suite voor elke Android telefoon als voorbeeld of Intune van Microsoft. Echter is hetgeen BB mee levert ook een bootlocker etc etc. Hun eigen BBOS10 zat ook boordevol handige dingen dat hebben ze voor een deel kunnen overbrengen. Daarnaast vind ik persoonlijk deze BB telefoon ook mooi ogen.
Ik heb op mijn Note 4X lineage os gegooit. Draait als een zonnetje en loopt op de security patch van 5 oktober.
Dat is inderdaad een idee als je dat zelf doet. Maar om dat te doen voor 10 toestellen? Of zeg 500? Of 5000 wat ook niet een gek gegeven is. Dan is dat niet te doen.
Alleen mensen die een BB kopen zitten niet te klooten met de BL en rom installeren ;) dit met vele andere consumenten...
Samsung, ja ze hebben Knox. Maar hun toestellen vind ik toch echt minder, zeker de wat budget modellen.

Daarnaast waar haal je je info dat BB op de rand van faillissement zou staan? Hun software tak gaat erg goed. Ja ze behoorlijk afgeslankt doorheen de jaren maar doen het zeker niet slecht.
Ik denk dat je hier een vergissing maakt, ik bedoel Blackberry heeft zeker mindere jaren achter de rug. Maar timmeren weer hard en goed aan de weg. Overigens wel met een andere strategie. Dit heeft er toe geleid dat ze wederom een gezond bedrijf kunnen zijn met positieve cijfers. Daarnaast ligt hun focus veel meer op de beveiligingssoftware en juist dat geeft mij weer een beter en zekerder gevoel wat betreft support.
Als je voor support gaat moet je bij Samsung zijn. Dat is een bedrijf wat niet op de rand van faillissement staat zoals Blackberry, wat mij persoonlijk al meer zekerheid geeft wat betreft support :P

Samsung doet net zo goed maandelijkse securitypatches en heeft met Knox een enterprise-waardige omgeving, eveneens met secure folders en biedt eveneens met Knox Configure een omgeving om alles in 1x te beheren als IT-omgeving.
Samsung en support, suuuure. Bij Samsung mag je, tenzij je een flagship koopt van 600+ euro, blij zijn als je na een jaar nog updates krijgt.

Mijn shortlist is momenteel de iPhone SE, WileyFox Swift 2X en de Nokia 6. Volgens mij heb ik daar een betere kans op regelmatige updates dan bij Samsung, een fabrikant die erom bekend staat zijn gebruikers in de kou te laten staan.
De A-serie valt in dezelfde prijsklasse als dit toestel en krijgt net zoveel patches als de flagships. Een S8 kost niet veel meer dan deze Blackberry Motion, als je goed shopt. Samsung is allang niet meer wat het vroeger was. De S5 en S6 serie hebben veel gedaan.

Desalniettemin geef ik je wel gelijk; als het je puur om updates gaat is een iPhone SE een prima keuze. Bij WileyFox laat je je over aan de opensource handen van LineageOS (wat mij betreft een prima alternatief, maar voor bedrijven wellicht niet?) en Nokia moet zich nog wel bewijzen, al zijn de beloftes inderdaad prima. Maargoed: OnePlus deed ook beloftes voor de OnePlus 2 die nooit zijn nagekomen.
Als je voor support gaat moet je bij Samsung zijn. Dat is een bedrijf wat niet op de rand van faillissement staat zoals Blackberry, wat mij persoonlijk al meer zekerheid geeft wat betreft support :P

Samsung doet net zo goed maandelijkse securitypatches en heeft met Knox een enterprise-waardige omgeving, eveneens met secure folders en biedt eveneens met Knox Configure een omgeving om alles in 1x te beheren als IT-omgeving.
Nou, dat valt mij vies tegen. Ik heb sinds december 2016 een S7 Edge, destijds het topmodel van Samsung (omdat de Note 7 uit de markt was gehaald). Ik heb een periode van 5 maanden geen maandelijkse updates gehad, omdat eerst de Nougat update moest doorkomen. Nu zit ik voorbij half oktober nog steeds op de Security Patch van 1 augustus, ook alweer bijna 3 maanden achterstand.

Er is mij door de oplichters van Optie1 een Portugees model geleverd, dus misschien loopt die achter op NL/UK etc. Maar het punt is dat Samsung wereldwijd maandelijkse updates heeft beloofd en dat komen ze dus niet na.

Onbetrouwbaar dus en zeker weten mijn laatste Samsung telefoon. Ik koop hierna nog liever een iPhone, ondanks dat ik een hekel heb aan het idee van een gesloten systeem en daarom nog nooit een Apple product heb gekocht.

Maar waarschijnlijk is een Nokia een betere optie, of een Android One zoals de Xiaomi Mi A1. Die heeft dezelfde soc als deze Blackberry, maar dan met een dubbele camera en vrij van bloatware.
Aldus een medewerker van Samsung...
Maar de prijs zal wel snel dalen, zoals meestal met nieuwe telefoons. Het is meestal niet zo handig om een telefoon kort na uitkomst te kopen: een paar maanden later krijg je veel meer waar voor je geld. Andere hier genoemde telefoons, waarmee deze vergeleken wordt, zijn immers ook al een tijdje uit en zijn door prijsdalingen gegaan.
Valt wel mee. Je moet niet kijken alleen naar de specs maar de meerwaarde van de software.
Blackberry Hub vind ik superhandig en natuurlijk voor de zakelijke gebruiker zijn er allemaal security tweaks die je gewoonweg niet vind in een Lenovo P2 of een G5 plus. Laat staan hun normale security update beleid.

Ik geef je wel gelijk dat het hardwarematig niet waard is. Maar dat is ook niet de doelgroep. Business gebruikers willen gewoon een goed werkende telefoon voor zakelijke applicaties en security en een lange accuduur. Ik denk dat deze telefoon hier wel in is geslaagd.

[Reactie gewijzigd door munitqua op 18 oktober 2017 11:54]

Dan ga je naar de Samsung midranger die ook gewoon uitgerust is met Samsung Knox. Ook Samsung publiceert maandelijks security patches en biedt met Secure Folder een versleutelde map. Knox is inmiddels ook bekend en bewezen onder de business users.
Daarnaast zijn voor alle softwarefeatures genoeg alternatieven te vinden.

Nee, je betaalt hier echt voor het Blackberry-stickertje op een gewone TCL oftewel Alcatel-telefoon. Er zijn wellicht bedrijven die nog waarde hechten aan de oude naam, maar wat mij betreft is het echt vergane glorie.
Veel van de "beveiligingsfeatures" is ook maar marketing gebrabbel van Blackberry.
En ze maken hun updates ook niet waar als je ziet dat de PRIV eruit geknikkerd is.
Samsung publiceert zeker geen maandelijkse updates. Ze zijn er misschien wel maar worden niet uitgerold naar nonbranded toestellen.

Ik draai nog steeds op een mei update op mijn A3 2017. Enige alternatief is een major update naar Android 7.
Veel van de "beveiligingsfeatures" is ook maar marketing gebrabbel van Blackberry.
Ik draai nog steeds op een mei update op mijn A3 2017.
Ik heb begin deze maand nog een update gekregen voor de BB Q10 een toestel uit 2013.

De PRIV krijgt op dit moment gewoon nog veiligheidsupdates. Niet alleen de maandelijkse google fixed, maar ook voor haar linuxkernel. Enige probleem bij de PRIV zit bij de drivers van de hardware van dat toestel, de fabrikanten van enkele hardwarecomponenten hebben aangegeven geen drivers kunnen te leveren naar de standaarden van BB om een versie-update van android mogelijk te maken.

Dat blijft ook een typisch Android dingetje. De hardware zou eigenlijk veel langer mee kunnen gaan als dat de meeste hardware nu meegaat, simpel door drivers voor nieuwe OS versies te maken voor de oudere hardware. Alleen hardware-fabrikanten verkopen liever een nieuwe chip, dan dat ze oudere langer mee laten gaan. Uit dat laatste halen ze namelijk geen enkele winst.
Hetzelfde geldt voor de telefoonfabrikanten. De meesten, verdienen niet meer aan hun klanten als hun telefoon lang meegaat. Ook zij verkopen liever een nieuwe telefoon.

Gezonder voor de android markt, zou een model zoals Apple heeft zijn. Waar android-fabrikanten een eerlijk gedeelte krijgen uit de opbrengsten van het gebruik van de telefoon. zoals uit:
  • De verkopen in de appstore.
  • Het verzamelen/gebruiken gebruikersdata.
  • Het tonen van Advertenties
Als Google eerlijk de opbrengsten uit die bronnen zou delen met de android-fabrikanten, zouden die er ook financieel belang bij hebben dat gebruikers hun telefoon langer blijven gebruiken. Nu mist die financiële stimulans om een telefoon duurzaam te ondersteunen volledig in de androidmarkt.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 18 oktober 2017 13:49]

Laat in Android 8 nou net het core OS losgekoppeld zijn van de updates. Dus een chipset fabrikant moet dat niet kunnen tegenhouden lijkt mij. Of gaat het om Nougat voor de Priv?
Blackberry doet niet alleen een beveiligd mapje maken. Het gaat veel dieper dan dat. Daar betaal je voor. Hier staat Blackberry om bekend dat ze degelijke security bieden. Vooral in Noord Amerika.

https://us.blackberry.com/enterprise
Precies, ze staan er bekend om. Maar ondertussen doet Samsung gewoon exact hetzelfde met Knox.

https://www.samsungknox.c...tform/knox-certifications
Precies ze doen precies hetzelfde, alleen zijn ze niet even veilig. Het feit dat een Samsung nog geroot kan worden met Knox is al een security breach. En het feit dat, ook al trip je de Knox counter je nog steeds
Samsung pay of S Health Kan gebruiken laat al zien dat het niet zo veilig is als de implementatie van BlackBerry.

Zie hier:
https://youtu.be/EfIPKJbGLnk

https://www.google.nl/amp...evices-knox-t3543306/amp/

Ter vergelijking, de BlackBerry priv is sinds release tot de dag van vandaag nog steeds niet geroot.

Ja ze doen hetzelfde, maar Knox is niet zo veilig als een google Android aangepast door BlackBerry.

Waarom denk je dat Blackberry een aangepaste s7 uitbrengt en niet Samsung zelf ? Precies omdat BlackBerry beter is in beveiliging omdat dat de hele filosofie van het bedrijf is. Die van Samsung is gewoon consumenten producten maken. Of onderdelen die gebruikt kunnen worden in consumenten producten.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat KNOX alleen werkt als SELINUX niet aangetast is. Het is vrij gevoelig als je begint met rooten. Het is mogelijk dat het kan.
Wat bedoel je met KNOX? Ik heb een S6 en daar is de KNOX afgehaald door de BTL te unlocken wat super makkelijk ging. En dan een andere ROM erop en voila geen KNOX meer xD ;) Dus zo secure is het allemaal niet. Bij BB is dit toch een stuk moeilijker ondanks de ''Android based systeem''

BB stond altijd al als beveiligd systeem etcetc Daar konden vele van leren. Nog steeds eigenlijk.

Je betaald zeker wel voor de service/ de mogelijkheden etcetc bij BB. Niet alleen voor het naampje.
Je kan applicaties en volgens mij ook data laten locken als KNOX is getriggered. Dus je kan de beveiliging er af halen; alleen dan ben je dus de toegang tot je beveiligde apps en data kwijt.
Wanneer je bezig bent met unlocken van je BL etcetera. Weet je onderhand wel dat je eerst eraf moet halen. Daarnaast wanneer je titanium backup pro gebruikt dan kan je alles makkelijk en snel terug halen.

Het zal misschien nooit zo veilig zijn als hun vroegere systemen wat op BBOS7 etcetera draaide maar ik denk wel dat ze de nodige stappen uitvoeren m
Vaak hebben ze in de buisness gewoon wat mensen thuis ook hebben dus een Samsung of een iPhone want iedereen weet hoe het werkt en is er bekend mee, verder zijn ze betrouwbaar en hebben goede support.

Dus ik vraag me echt af in welke business ze nu ineens van deze overpriced Blackberry's gaan binnenhalen met waarschijnlijk wederom een twijfelachtige bouwkwaliteit (al moet dat nog blijken) tenzij het nu al wordt gebruikt. Je moet wel een ontzettend goede deal krijgen wil je de switch maken als bedrijf.
Het is een Android dus mensen weten best hoe ze met deze telefoon om moeten gaan. Dat is dus geen excuus. Je zult als bedrijf waarschijnlijk best een deal kunnen krijgen als je er een batch afneemt.
Het is waar dat de vorige een probleem had echter is dat al opgelost. Het was een zeer duur/domme actie om het op die manier te proberen wat de schermen betreft. Tegenwoordig zit dat weer zoals het moet zijn.

Ik ben het verder eens met dat je moet kijken met wat je allemaal werkt in je bedrijf, welke hoofdsoftware je gebruikt en zo je keuze maakt voor telefoons en de bijkomende software.

Neemt niet weg dat dit best een mooi toestel is voor de doelgroep. Ik zou hem ook overwegen moest ik een nieuwe gsm voor het werk nodig hebben.
Onzin verhaal ,btw knox van Samsung word door BlackBerry ondersteund
Ik heb niet zo veel verstand van die SOC en chips en whatever... maar heeft deze telefoon vergelijkbare specs als de P2 dan? De P2 heb ik al een tijd en daar ben ik super blij mee. Maar die was (toen al) goedkoper dan deze Blackberry, met een grotere accu. Zat er aan te denken weer te upgraden (gewoon leuk...) en zo'n Blackberry sprak me wel aan.
Zeer vergelijkbaar qua specs :P https://tweakers.net/pricewatch/compare/1084313;589925/

Een P2 'upgraden' lukt misschien qua snelheid als je gaat shoppen in het high-end segment, maar dan ga je weer achteruit qua batterijduur. In het midrange segment zou ik vooral nog even de P2 houden.
Nou lekker dan. Laat ik deze aan me voorbij gaan. Had laatst geGooglet en kwam allerlei vergelijkingen tegen, zat de P2 qua batterij nog altijd bovenaan... enfin. Hopen dat Lenovo/Motorola ooit met een waardige opvolger komt.
Lenovo P2 is nietmeer verkrijgbaar als ik me niet vergis
Heeft die G5 plus ook zo’n accu? Ik weet verder niet hie het met de feel en bouwkwaliteit zit? En wellicht dat er ook gewerkt is aan de manier waarop de software werkt waardoor de batterijduur nog beter is en dat er iets met de antennes is gedaan zodat het bereik beter is? Het is veel te makkelijk om alleen naar de SoC en het geheugen te kijken.

Verder slaat het sowieso nergens op om OnePlus te noemen in dit verband. Dat is immers import met navenante support.

BlackBerry wil verder vooral het zakelijke abonnement aandoen en het doel van hun toestellen is niet om met de Lisse verkoop van telefoontjes geld te genereren, maar met hun diensten. En hoewel ze deze ook kunnen toepassen op andere toestellen is het idee om ook eigen oplossingen te kunnen bieden. In combinatie met een abonnement en die diensten zijn toestellen al vrij snel gratis.

Daarnaast heb je ook gratis de BB apps waar je normaal een abonnement voor betaalt. Geef je niets om die batterijduur, de apps en de aanpassingen aan Android (waar ze inderdaad wat vaag over zijn, ik houdt er dus niet van om het als pro-argument te gebruiken), ga dan lekker voor een G5.

Deze toestellen zijn gericht op gebruik en niet op maximale specs voor de prijs zodat je games kan spelen met maximale settings of voor zo goedkoop mogelijk een vloeiend aanvoelend toestel kan hebben.

De vraag is of het allemaal presteert zoals zou moeten. Is het bereik goed, voelt het prettig aan tijdens gebruik, is de batterijduur daadwerkelijk goed, etc.
- Nee, de goedkopere P2 wel.
- De bouwkwaliteit van Motorola's is meer dan prima, ook gewoon metaal.
- En ja, wellicht dat de Motorola beter met de software omgaat waardoor hij ondanks een 1000mah kleinere accu, toch langer meegaat op de batterij.
- Het hele antenne-verhaal is echt Blackberry PR van 10 jaar geleden. Het is nog maar afwachten of dat ook geldt voor de Blackberry Motion. Sinds TCL de BB's maakt is dat namelijk eigenlijk niet meer van toepassing.

Ik begrijp best dat Blackberry zo zijn verkoopargumenten heeft en tot een bepaalde hoogte wil ik er ook best in mee gaan. Maar men moet niet vergeten dat de concurrentie ook niet stil zit. Ze zijn echt niet de enige met enterprise software security certificaten. Ze zijn echt niet de enige met een secure folder. Ze zijn echt niet de enige aanbieder van software waarin je een aantal sociale netwerken kan hangen.
Maar heeft de P2 ook een accu van dezelfde kwaliteit die op eenzelfde manier degradeert (kan zomaar zo zijn, en de BB kan ook zomaar een slechtere accu hebben, maar het is toch een vraag die je je moet stellen, de taak aan reviewers om daar op in te gaan)? Verder zegt de bouwkwaliteit van de case niet zo veel. De BB is IP67 resistent, de G5 slechts spatwaterdicht, de P2 helemaal niet.

Blackberry is niet de enige aanbieder van MDM-oplossingen (die veel verder gaan dan secure folders en software security certificaten), dat klopt. Ze zijn wel de marktleider en dan valt er wel wat te zeggen voor het kunnen aanbieden van eigen toestellen.
Dit is goedkoop als we prijzen zoals de iPhone X en Samsung Note 8 zien etc... In mijn optiek zie ik accu duur als een grotere eis voor een goeie smartphone dan een top camera of processor. Dit is in mijn ogen de beste combi voor langst houdende accu duur op de smartphone markt met daarnaast geweldige specs. Dit is top klasse hardware en software. 469 euro is cheap en echt een koopje!
Check de Lenovo P2 eens.
Ook een top toestel met wat ie doet zeker! Geweldige accu duur voor telefoons in deze tijd moeten echt meer fabrikanten doen, de accu lijkt altijd wel vergeten te worden. Ik weet alleen niet hoe het zit met de software van Lenovo maar voor die prijs absoluut een goeie! Thanks for the tip.
Nah, driekwart jaar geleden kocht ik een Lenovo P2. Die heeft ook een Snapdragon 625, ook een 5.5" scherm (Super Amoled nog wel), ook 4GB, ook 32GB opslag, en maar liefst een 5100mAh accu. En dat voor de prijs van nu ¤ 289,- terwijl ik hem zelf voor een mooi prijsje van ¤ 249,- had tijdens de MM btw-actie dagen in januari. Zie: pricewatch: Lenovo P2 Grijs

Deze Blackberry vind ik er persoonlijk erg netjes uitzien. Maar toch 62% duurder dan bovenstaande, en dan ook nog zoals gezegd een kleinere accu. (en 88% duurder dan de prijs die je in de aanbieding betaalt :) )
Een prijs is nooit goedkoop. Tenzij het een prijs is die je in de uitverkoop op de kop hebt getikt.
Een prijs die je in de uitverkoop op de kop hebt getikt geeft geen voldoening. Prijzen moet je verdienen. :+
Het is een betere prijs dan de KEYone met vergelijkbare specs en moet zeggen het toestel is en blijft gewoon lekker werken.
De KeyOne heeft echter geen concurrent met hetzelfde concept. Waarschijnlijk is ook het afwijkende fabricage en ontwerpproces onderdeel van de prijs.

In de praktijk boeit het niet voor de zakelijke gebruiker die het toch met een abonnement neemt.
Mooi gezegd, helemaal mee eens
Dat is best een goede prijs. Moet zeggen dat ik de nieuwe telefoons en het design er van van Blackberry wel kan waarderen!
Dat design was er al, op de Z10: pricewatch: BlackBerry Z10 Zwart Een heerlijk toestel. En als de Motion dezelfde coating heeft als de Z10 dan houdt hij heerlijk vast. De Z10 was namelijk lekker stroef door de rubberachtige coating op de achterkant.
Ik vind de Z10 er toch wel echt iets anders uit zien hoor. Minder strak vooral
Minder strak ja, maar je ziet overeenkomsten. Ik vind ze beide zeker niet lelijk en zie graag weer een BB toestel in huize Tuin.
Ik vraag me wel af waarom er niet gekozen is voor een SD626, 636 of 660. Allemaal nieuwere chips die beter presteren en je voor deze prijs ook wel mag verwachten vind ik. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat de gemiddelde gebruiker prestaties tekort komt met een 625, integendeel. Snap de prijsstelling gewoon niet met een oudere midrange SOC.
Dat is eigenlijk best wel logisch. De genoemde SD636 moet bijvoorbeeld nog uitkomen in de toekomst, terwijl de waterdichte Motion nu al van de band loopt. de sd626 tegen de sd625 heeft nauwelijks prestatieverschil.

Een voordeel van het gebruiken van de 625 zit in dat het dezelfde soc is als in de KEYONE.Dat betekend dat het voor Blackberry makkelijker is hetzelfde niveau van encryptie te krijgen op de telefoon. Dat is nogal onderscheidend is van stock android bijvoorbeeld door de aangepaste linuxkernel, Hardware Root of Trust, beveiligde bootloader, FIPS 140-2 Encryptie. Door de Snapdragon 625 is het voor Blackberry ook makkelijker goed geteste android updates uit te rolllen in de toekomst.
Je hebt gelijk dat ik was vergeten dat de KeyOne dezelfde SOC heeft en daardoor de ontwikkeling een stuk vereenvoudigt. Dat is inderdaad een goede verklaring.
Toestel ziet er mooi authentiek uit! Alleen is wel stevig aan de prijs...
Wacht, dus er wordt een telefoon uitgebracht, en bij release loopt deze al achter qua software? Dat vind ik wel heel erg karig, je zou verwachten dat ie in ieder geval met Oreo erop uitkomt, helemaal met de prijs die je voor dit toestel neer mag leggen...

[Reactie gewijzigd door GreNade op 18 oktober 2017 11:48]

Niet alleen de software is achterhaald...
Dat er wel of geen Oreo op draait zegt niets over de beveiliging. En dat is toch het belangrijkste, zeker voor een toestel met een marktfocus als deze.
De beveiliging is niet het enige dat oreo brengt natuurlijk, ik vind het gewoon vreemd dat je een telefoon koopt die bij release al achter de feiten aanloopt.
Misschien lees ik er over heen... Maar wat is die geribbelde button aan de zijkant? Is dat een schuifknop voor notification settings ofzo? Net zoals oa. iPhones en Oneplus hebben? Aan de knop te zien is het niet echt een schuifknop...

Misschien dan toch een dedicated camera button? :?

Toestel heeft mooie specs, maar ik had liever een iets compacter toestel gehad. Maar goed... Ik vind de huidige telefoons eigenlijk allemaal te groot. :X
Die knop zou ook de vingerafdruk scanner kunnen zijn.
Zat ik ook aan te denken, maar zou je dan niet eerder een gladde knop verwachten?
En ik denk sowieso dat die onder het scherm zit bij het blackberry-logo.
Mooiste Android telefoon van het jaar imo.

399 was psychologisch wellicht een betere prijs geweest. Hoewel de doelgroep waarschijnlijk geen problemen heeft om het gevraagde bedrag te betalen.

Bargain hunters en specneuzen look elsewhere.
ik hoop dat de dual-sim variant ook naar de Benelux gaat komen. O-)
Een paar vreemde keuzes zoals de 625 Snapdragon en niet Android Oreo, maar die pas volgend jaar.

Toch: een aansprekend design, goede software en een paar functies die iedereen al, of nog gaan aanspreken zoals locker, privacy shade, blackberry hub, etc.
Hm. Doet mij een beetje denken aan een Sony Xperia. Te duur voor een toestel met deze specs, methinks.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*