Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BlackBerry: ondersteuning voor BB10 gaat nog twee jaar door

BlackBerry heeft bekendgemaakt dat het nog 'minimaal twee jaar' ondersteuning zal blijven bieden voor BB10 en dat apparaten met BlackBerry OS gedurende dezelfde tijd nog toegang tot zijn netwerk zullen behouden. Het bedrijf zegt bovendien zijn appwinkel te sluiten.

Dat gebeurt op de laatste dag van 2019, zo laat het bedrijf in een aankondiging weten. Daarvoor sluit het andere diensten, Travel en Playbook, respectievelijk in februari en maart van volgend jaar. Het bedrijf maakte zijn laatste toestel met BlackBerry OS en BB10 in 2015. Inmiddels maakt het bedrijf geen eigen telefoons meer, maar doen andere fabrikanten zoals TCL dat met een licentie. Dat zijn bovendien toestellen die op Android draaien. BlackBerry maakt in zijn aankondiging niet duidelijk wat het precies onder 'ondersteuning' verstaat, de laatste release van BB10 kwam ongeveer een jaar geleden uit.

Daarnaast deelde het bedrijf informatie over zijn meer dan twee jaar geleden uitgebrachte Priv-toestel. Daarvan was eerder al bekend dat het geen update meer zou ontvangen naar Android Nougat. BlackBerry schrijft dat het langer dan de beloofde twee jaar maandelijkse updates heeft uitgebracht voor het toestel en dat het nu daarmee stopt. Het zegt nog wel toe dat als er een kritieke kwetsbaarheid wordt vastgesteld het met zijn partners ervoor zal zorgen dat de nodige patches worden uitgebracht.

Het bedrijf maakte in oktober bekend dat het goede resultaten zag bij de verkoop van software en licenties. De inkomsten uit telefoons kelderden sterk.

Door

Nieuwsredacteur

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
Van 2015 naar eind 2019 is toch ruim 4 jaar. Wie telt vanaf de lancering van BBOS10 begin 2013 komt tot 7 jaar ondersteuning. Jammer dat het OS het niet gehaald heeft. Zowel op het gebied van gebruiksgemak als beveiliging zat het bijzonder vernuftig in elkaar.
Ze hebben het wel geprobeerd met Android apps draaiende te krijgen maar ergens was dat niet een volledig goedwerkende optie. Correct me if i'm wrong maar sommige apps draaiden niet goed omdat ze bepaalde sensoren of andere dingen niet goed geport hadden.
Toen dat het project begon waren heel veel android apps nog vrij onafhankelijk van Google's closed source (& data verzamelende) play services.

Nu zie je dat heel veel en steeds meer apps gewoon een afhankelijkheid hebben van Google api's in de play services.

Veel nieuwe functionaliteiten ( zoals ondersteuning voor hartslagmeters en andere health apparaten )in android, zitten ook allemaal niet meer in het android open source project, maar zijn in belang van Google allemaal geïmplementeerd in Google's services.
Ook daarvoor werkte het al niet heel lekker hoor, apps waren veelal traag en bijvoorbeeld de volume knoppen waren niet toegankelijk voor apps (wat ik in bv de Kindle app erg miste).

Inderdaad jammer dat het het niet gehaald heeft... Er zijn toch een aantal erg leuke toestellen mee uitgekomen, maar zonder goede apps was de lol er voor mij snel af.
De andere kant van het verhaal is dat die API's de hardwareafhankelijkheidnvoor apps (en app developers) uiteindelijk opheffen. Zolang de hardwarefabrikant maar zorgt dat de API's goed matchen met de hardware werkt iedere Android app in principe zonder problemen op iedere hardware.

Uiteraard staat het je vrij om zelf een alternatief OS te ontwikkelen die de nadelen van Google niet heeft. Als de markt daar behoefte aan heeft kan het zomaar een succes worden.
Eigenlijk werkte het niet omdat merendeel van de apps een Google service nodig had welke niet beschikbaar was. Dus was het elke keer maar afwachten wat er zou gebeuren.
Daaraan toevoegend: tegenwoordig is het met een hoop gehannes ook mogelijk om Google services op je BB OS te krijgen. En dan werkt het nog steeds maar voor de helft, als het al opstart. Tegenwoordig is WhatsApp ook half dood verklaard, en na een aantal reanimaties lijkt het over twee weken toch echt definitief het einde voor WhatsApp op BB. Heel jammer. Mooi toestel, heerlijk solide gevoel en ik was gek op het toetsenbord. Maar je kan er niks meer mee omdat de software gewoon over en uit is.

[Reactie gewijzigd door BouncingBalls op 15 december 2017 23:48]

Mee eens. Het swype gesture gestoelde os was heerlijk om mee te werken. Ik heb lange tijd een Z10 gehad die en stevig was en goed was (op de batterijduur na).
En wat je al zegt, het toetsenbord, geweldig. Ik zit er aan te denken om nog ergens een Z10 te scoren als backup. Of eventueel een Z30 welke blijkbaar helemaal geweldig was.
Wat betreft het keyboard van de Classic, het keyboard van de Keyone doet hier zeker niet voor onder en is naar mijn mening zelfs beter. Wellicht is dit een alternatief waar je naar kunt kijken.
Dat is dus precies wat ik deze ochtend heb gedaan. Reviews lezen van de Keyone, YouTube video's bekijken, etc. :) Het is inderdaad een interessant toestel, dat nu ook wat interessanter is geprijsd. :)
In het begin met Android runtime werden veel zaken geblokkeerd als een apps bepaalde privacy issues had zoals het lezen van je gegevens op het toestel.

android was afgescherm en zat in een container. Dit werd later opgelost om tussen deze container en het daadwerkelijk systeem een beschermde buffer te bouwen waar bepaalde gegevens en machtigingen (beperkt) werden gewisseld zoals contacten als een android app dat nodig had. De resterende machtigingen in de apps werden dan tegen gehouden.

Dit was al goed en veel apps werkten zoals ing, iptv, mijn kpn, horizon, ov9292, NS etc werkte gewoon. Nog sterker de app wfo werkt op mijn blackberry 10 en niet op mijn android toestel.

Veel apps met chromecast of die eiste dat je machtigingen moest geven werkte niet en stopte gewoon met werken , omdat ze meer info van het systeem wilde vanuit die buffer en dat gebeurde niet.

Het doet dan ook wel zeer als je ziet dat Apple nu een toestel uitbrengt zonderr homeknop en bepaalde gesture en swipe heeft zoals we BlackBerry 10 kende en dat is zoiezo al beter uitgedacht dan Apple en vooral met de HUB.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 16 december 2017 02:35]

Ik heb een jaar geleden voor de gein nog een BB Classic gekocht. Ligt heerlijk in de hand, toetsenbord is erg prettig, maar wat betreft gebruiksgemak is het een draak van een OS. Elke keer als je een app aanklikt springt hij via een rare omweg eerst naar het begin scherm voordat de app opent, de Google Appstore functioneert, maar daar is ook alles mee gezegd. Het gros van de ‘dagelijkse’ apps zoals navigatie, bank, Twitter, het functioneert allemaal niet. Apps starten niet op, crashen, kunnn niet overweg met het schermformaat, etc.

Zonder eco systeem kan een toestel gewoon niet overleven, hoe veilig het platform dan zelf ook mag zijn.
Inderdaad. Ik heb mijn Passport al 3 jaar. Draait nog steeds probleemloos. Nog 2 jaar erbij is 5 jaar. Ik denk dat het dan wel aan vervanging toe zal zijn. Wel jammer dat OS10 verdwijnt. Vind ik toch nog steeds superieur aan IOS en Android.
Dito, Silver Edition.
Ze hadden nooit met BB10 moeten stoppen. Iedereen die Blackberry gebruikt is boos. En BB10 was bijna 2 jaar te laat gelanceerd. Terwijl playbook OS dat bijna identiek is aan BB10 al bijna twee jaar op de markt was... 8)7
Ze verkochten per kwartaal een paar miljoen BB10 toestellen. Vergeleken met apple en samsung is dat weinig, maar als je met de verkoop van miljoenen producten geen winst maakt doe je iets fout in je bedrijfsvoering.
Het verdiensysteem van BB was nooit om dit te doen op basis van telefoonverkoop, maar hun diensten. En dit systeem heeft zich ook altijd bewezen. Behalve Apple en Samsung verdient niemand noemenswaardig aan toestellenverkoop. Verder hebben we het gezien hoe moeilijk het is om een eigen OS te runnen. Ook MS kon het niet.

Dus wanneer je stelt dat BB, de marktleider op afstand in MDM-oplossingen verkeerde keuzes heeft gemaakt.... Heb je ongelijk.
Hun MDM was vooral populair toen hun telefoons in zwang waren. Nu zijn het vooral MobileIron en Airwatch die de MDM markt bepalen. En Microsoft InTune begint er aan te komen, maar moet nog een beetje rijpen.

BB heeft wel de MDM markt uitgevonden ja, maar ook daar hebben ze hun positie allang verspeeld.
Ik vind dit dan ook de beste zet die Blackberry nu kan doen, de focus leggen op diensten ipv producten. Blackberry heeft natuurlijk een flink patenten portfolio als het gaat om smartphone security en daar spelen ze nu goed op in. Wellicht als Nokia daar vroeger meer aandacht aan besteed had dat het originele Nokia nog bestond.

Ja Nokia bestaat nog, maar maakt geen telefoons meer (ja er zijn nog Nokia telefoons, maar die worden niet meer gemaakt door de “originele” Nokia)
Nokia telefoons worden gemaakt door HMD wat een bedrijf is met hoofdzakelijk oud-medewerkers van Nokia. Praktisch gewoon Nokia dus ;)
Ja maar als je zo gaat kijken dan is half Apple praktisch Google en half Google praktisch Samsung etc (oud medewerkers die overgestapt zijn). Maar in essentie heb je gelijk hoor.

HMD mag oud medewerkers hebben van Nokia, maar het is officieel geen Nokia meer. Nokia (het oude bedrijf) bestaat namelijk nog steeds alleen verkopen ze geen telefoons meer en hebben ze de focus gelegd op netwerk apparatuur. HMD heeft wel de licentie van Nokia en de bijbehorende patenten waardoor ze nog steeds de merknaam mogen gebruiken. Zoals Microsoft dat een aantal jaar geleden mocht. (Naar mijn weten heeft MS de smartphone patenten nog steeds en heeft het enkel de featurephone patenten van de hand gedaan, maar kan er uiteraard naast zitten).
Nokia word gedreven door een soort inner circle.

De bouw en product kwaliteit mag dan in handen van de afdeling zelf liggen. De innovatie en drijfkracht achter Nokia komt daar niet vandaan. Dat komt uit Nokia zelf.

Veel personeel van de smartphone tak is intern overgeplaatst voor de overname van MS, of met MS meegegaan. HMD mag dan wel uit voormalig Nokia medewerkers bestaan, kijkend naar hun toestellen tot nu toe... Is het duidelijk niet het oude Nokia.
BB10 blijft voor mij nog steeds het beste besturingssysteem, en zie hier; de Iphone X, swipe up for home, waar heb ik dat eerder gezien? Juist: BB10!!!
In all fairness, hebben zij het weer van MeeGo en die weer van WebOS. Maar inderdaad is er bij de features op de iPhoneX waarschijnlijk goed naar BBOS10 gekeken. Jammer dat we deze ideeën nu pas zien doorkomen. LG deed wel een aardige poging om het eea door te voeren een paar jaar terug. HTC op een wat goedkope clunky wijze ook. Maar dit is een trend die helaas tor stilstand gekomen is waardoor we toch weer vooral met on screen buttons op Androïde aan het werken zijn en een startknop op iOS behalve op de X.
Dan weet je waar je naar toe moet als je BB het begeeft (qua service van BB of een onfortuinlijke val)
Super fijn nieuws. Zolang de Android Whatsapp, messenger lite, facebook lite, bank en googlemaps apk werken heb ik nog geen reden om over te stappen van de Passport, veel meer hoef ik stiekem niet op mijn telefoon. Voor de echte apps en games voldoet mijn tablet.

OS 10 is inmiddels aan alle kanten ingehaald, daar doe ik het niet meer voor. Ik wil gewoon geen afstand van het brede toetsenbord nemen die echt is gemaakt voor grote handen.
*90% van mijn berichten op social media en nieuwssites zo als tweakers wordt getypt vanaf dit toestel, ook als ik een tablet er naast heb liggen.

Ik heb bijna 2 jaar een Blackberry Q5 gehad, maar wat een rot ding... mijn vingers leken collosaal en konden er niet lekker mee werken.

[Reactie gewijzigd door Jeffrey88 op 15 december 2017 23:54]

Blijf het jammer vinden dat er geen derde besturingssysteem meer is die met Android of iOS concurreert...
De één heeft een mager updatebeleid, de ander is flink gesloten en legt je alles van hun eigen merk op en is gemiddeld duurder dan andere.
De aanschaf is prijzig inderdaad, maar de kwaliteit van de apps op ios is stukken beter dan op android. Android daarintegen heeft veel meer features standaard ingebouwd, waar je bij ios eigenlijk alleen features kan toevoegen door middel van apps. De app prijzen liggen gemiddeld gelijk aan die van de playstore. Maar je hebt helemaal gelijk, ik hoop(te) al jaren op een killerzet van MS met hun Windows Phones (in de vorm van een Surface Pro op phablet formaat).

Man als dat er zou zijn, dan zou ik nooit meer mijn pc mee hoeven te zeulen om bij vrienden van me league of legends of csgo te spelen. Dan was muis/tb en een scherm genoeg geweest. Beide spellen kunnen gedraaid worden met redelijke tot goede fps (nieuwste surface kan naar mijn weten league op 1920x1080 op ultra met 60fps afspelen). Dat is voor de meeste situaties voldoende en zeker als het mij een uur scheelt aan opzetten en afbreken van de pc.

Als er zo’n telefoon bestond die gewoon de full Windows experience kon leveren met native win32 en win64 applicaties, dan ben ik direct verkocht. Maar goed helaas moeten we het doen met een duopolie, die het overigens allebei niet slecht doen, maar toch.
Ik gebruik nu ongeveer een jaar de priv en bevalt nog steeds erg goed, elke maand updates, in tegenstelling tot wat bijv lg doet met de G4 of G5 krijg je practisch geen ondersteuning, ik blijf voorlopig nog met de priv spelen :-)
Een all time BlackBerry gebruiker hier! Ik ben vorig jaar overgestapt van BlackBerry 10 naar BlackBerry met Android. Ik vond het echt heel erg wennen. Vooral op het gebied van Hub integratie en multitasking is BlackBerry 10 tov iOS en Android superieur.

Echter werd het gat met de appstore wel heel erg onoverbrugbaar. Dingen als Google Maps zijn gewoon nodig om een hoop appstore fatsoenlijk te draaien.

Overgestapt van mijn Passport naar de PRIV een jaar geleden en sinds 2 weken met de BlackBerry Motion. Het is toch jammer dat BlackBerry haar track record van betrouwbare software updates van weleer niet kan evenaren. De BlackBerry Z10 uit januari 2013 draait op de laatste versie van BB10 en doet dat nog steeds bijzonder soepel. Het feit dat de PRIV na 2 jaar al geen support meer heeft is eigenlijk een beetje treurig.

Maargoed zolang ze toestellen maken zal ik BlackBerry blijven gebruiken. Qua veiligheid toch de beste optie en de unieke BlackBerry software maakt echt een hoop goed.
Nou, kunnen we weer een topic openen over het verschil tussen upgrades en updates!?
/sarcastische modus uit.

Maar even serieus. Waarom wordt er moetwillig in dit artikel nu weer gezegd dat BB geen telefoons meer maakt. Dat is waar. Maar zeg er dan wel achteraan dat ze wel de eindverantwoordelijkheid hebben. Als de licentiehouders iets zouden doen wat BB niet aanstaat, dan hebben die licentiehouders een probleem. En misschien wel het belangrijkste, de software en dus het BlackBerry Android OS, wordt...je raadt het al, gemaakt/aangepast door BlackBerry. En dat mis ik dan weer ff in dit artikel.
Doe je journalistieke werk, en wees onafhankelijk!! En dus vertel het hele verhaal, en dat kan kort en bondig.
Dat klinkt niet als de Blackberry van vroeger. Maar 24 maanden continue security update support voor de Priv sinds de release.

Een lachertje voor een bedrijf als BlackBerry wat security op de eerste plek zet. Hoe wilt het nog serieus gevonden worden?

iPhone dan maar.

Edit: Waarom -1? Vanwege de iPhone opmerking? Dat ging mij over update support. Echt grappig, sommige "moderators"...

[Reactie gewijzigd door AndromedaM31 op 15 december 2017 23:42]

Bedenk wel dat BlackBerry enkel de optie heeft om patches door te voeren zodra Google deze uitbrengt. Ookal zou BlackBerry 7 jaar ondersteuning willen bieden aan de Priv dan zijn ze hier simpel weg niet toe in staat. Dit om het simpele feit dat Google hier de beslissingen over neemt. BlackBerry is simpelweg de partij welke zorgt voor de implementatie bij hun eigen device. Het is dus begrijpelijk dat ze ergens een lijn trekken.

[Reactie gewijzigd door ITsEZ op 16 december 2017 00:53]

Samsung S7 |:( iedem lijkt een trend te worden. Idd Apple geeft telefoons gemiddeld 4 jaar updates. Dat is erg netjes. Zijn maar weinig android fabrikanten die dat doen.
Precies, en dat is nou net wat ik van BlackBerry niet had verwacht!
De vraag is wat je onder updates verstaat.
Zoals ook al genoemd onder het artikel van afgelopen week over de updates voor de Galaxy S7 (Edge) heeft Samsung de Galaxy S5 gewoon minstens tot nu toe beveiligingsupdates gegeven.
Kijk, natuurlijk ben ik het met je eens dat het leuk is als je eens in de zoveel tijd een verfrissing qua looks in je OS hebt, maar als je praktisch gaat kijken zie je dat de hardware van bijvoorbeeld de iPhone 5S helemaal niet geschikt is voor de software van iOS 11, waardoor één van de snellere toestellen onder iOS 10 ineens is veranderd in een draak van een toestel, wat ontzettend traag is geworden en vol met bugs zit.
(ja ook nogsteeds met 11.2.1 is het een gedoe met gekke responses op een touchscreenaanraking)
Natuurlijk ziet deze vorm van updatebeleid er leuk en aardig uit, maar praktisch is een heel andere verhaal.
(Laten we eerlijk wezen, de iPhone 5 had ook nooit de update naar iOS 10 moeten krijgen, mensen die hebben geupdate moesten over het algemeen flink inleveren op snelheid e.d.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*