Google voegt overstapnotificaties voor ov toe aan Maps-app op Android

Google heeft een nieuwe functie aan zijn Android-versie van de Maps-app toegevoegd. Die stuurt gebruikers notificaties tijdens een reis met het openbaar vervoer, bijvoorbeeld als ze zijn aangekomen of over moeten stappen.

google maps ovGoogle schrijft dat de functie ervoor moet zorgen dat gebruiker hun halte niet voorbij rijden. De app houdt gebruikers op de hoogte van vertrektijden, de verwachte aankomsttijd en eventuele overstappen. Ze kunnen de voortgang van de reis bijhouden binnen de Maps-app.

De functie is te gebruiken door binnen de app een bestemming in te vullen en vervolgens een route te kiezen. Daarna moeten gebruikers op 'start' drukken, waarna de reis begint. De corresponderende pushnotificaties worden weergegeven op het vergrendelscherm, waar gebruikers ook door de verschillende stappen van de route kunnen bladeren.

Tot nu toe was het overzicht van een reis alleen te zien als lijst binnen de Maps-app. De nieuwe functie brengt reizen met het ov meer in lijn met de routebeschrijving zoals bij autorijden. Google spreekt in de aankondiging alleen van de Android-versie van Maps. Of er wanneer het de functie toevoegt aan de iOS-versie is onduidelijk.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

15-12-2017 • 20:37

78

Reacties (78)

78
71
22
0
0
35
Wijzig sortering
Handige functie, ga ik maandag eens uitproberen. Ben benieuwd of ik er 4G voor nodig heb, of dat ie alles voor vertrek downloadt, net als de offline-maps voor navigatie in de auto...
Als je de offline maps al hebt, kunnen die paar kb’tjes er toch wel af???? We hebben het hier niet over Petabytes :?
Ik bedoelde het meer in de zin van mobiele data dan opslagruimte. Aan opslag heb ik genoeg... mobiele data is een ander verhaal... ;)
Hij bedoelt ook mobiele data, dergelijke notificaties zijn zo'n 2kb mobiele data of minder per notificatie, dat is zo'n 500 notificaties per mb en waarschijnlijk heb ik de berekening nog aan de ruime kant gemaakt.
Je moet er wel rekening mee houden dat Google Maps om de zoveel tijd (dacht 30/60sec) de data van het voertuig binnen krijgt waar 'ie op dat moment staat. Dit voor de realtime info.
Dit wordt ook voortdurend in de notificatie bijgehouden.
Gisteren heb ik voor 1.5uur met het ov gereden, en Google Maps heeft in totaal 1.92MB op de achtergrond gebruikt. :)
Bedankt voor de verduidelijking, bijna 2 MB is zeker niet veel voor 1,5 uur reizen, lijkt me...
Je moet er dan wel bij rekenen dat je de kaarten erbij moet 'downloaden'.
Gelukkig kost dat ook niet zo super veel mb, in totaal heb ik rond de 3MB gebruikt.
De kaarten kun je desnoods met WiFi opslaan als je echt weinig data hebt.
De trein en bus hebben toch ook wifi?
Anoniem: 998261 @Miglow16 december 2017 10:22
In de landen waar deze functie echt handig is (landen waar het OV wat chaotischer is dan hier) heb je niet altijd WIFI.
Maar werkt die functie dan wel, als het zo chaotisch is wie zegt dan dat Google de goede data heeft 🤔
En vaak ook niet altijd überhaupt bereik. Maar in dat soort landen zou ik per definitie ook niet altijd uitgaan van dit soort notificaties. Ik kijk altijd naar wat de halte is voor mijn halte zodat ik weet dat ik direct daarna op een stop knopje duw (bus) of alvast ga klaarstaan (trein, tram, metro).
Nee er zijn nog steeds bussen die geen wifi hebben, zoals in Utrecht met u-ov.
Ook reiden er nog steeds treinen rond zonder wifi.
De meeste bussen niet (Arriva althans niet in mijn regio) en in de trein werkt het voor geen meter (als je uberhaupt al kan verbinden)
Dat klopt, maar soms heb je gewoon geen internet(bundel), buiten europa bijvoorbeeld waar die 2mb nog steeds doodleuk €20,- kost.
Als je een roaming bundel aanschaft betaal je maar een fractie daarvan. Je moet zelf de afweging maken of een paar euro per dag het gemak van deze functie waard is. Ik zou het zonder problemen aanschaffen, om zo makkelijker met het OV te kunnen reizen.
Valt mee, 10gb in Indonesie kost 6 euro.
Wel een lokaal simmetje bij de straatdealer halen.
Kunnen we hier nog iets van leren.
Dat heb je enigszins correct. De data van de voertuigen wordt door de vervoerders verwerkt en wordt in het Nederlandse BISON (bison.connekt.nl) formaat aan enkele organisaties (9292 en OpenGeo) geleverd. OpenGeo maakt daar weer 1x per minuut realtime (edit: in Google's formaat) van. Er is geen directe koppeling tussen de odometer/GPS van het voertuig en Google.

[Reactie gewijzigd door SampleUser op 29 juli 2024 23:11]

Daar heb ik het ook over. ;)
Ja, maar niet iedereen heeft mobiele data. Mensen zoals ik die de prijzen voor mobiele data belachelijk hoog vinden hebben gewoon prepaid, en kunnen dus niet live aldoor updates krijgen via het internet.
Als je mobiele data te duur vind, of niet kunt betalen, zijn dit soort apps niet voor jou bedoeld....
Belachelijk hoog? Je kunt online zijn voor iets van een tientje per maand...
Precies dit. Mijn broer is niet van de mobiele telefonie e.d. en die is al online voor 7,50 per maand onbeperkt internet.
Niet het snelste van het snelste, maar daar geeft hij dus echt helemaal niks om.
Het word tijd dat ik eens solliciteer, dan zal de waarde van geld voor mij persoonlijk vast gaan dalen. ;) maar verder vind ik de bedragen per hoeveelheid data ontzettend hoog. Bijvoorbeeld simpel.nl biedt 1000 MB voor 7,50 per maand. Dat vind ik weinig, op mijn home pc gebruik ik 100 GB per maand en vast internet dat kost 40 euro per maand.
ik betaal 6gb voor 12.50 is niet zo duur.

ook onb. is mogelijk voor 25-30 euro. dat is geloof ik goedkoper dan je vast internet ;) alleen moet je wel elke keer smsjes sturen maarja je kan wel door blijven internetten zonder andere problemen.
Nee joh bij Simpel heb je nu 500MB per maand voor een knaak. En ja, dat is duurder dan internet thuis maar het is ook een compleet andere infrastructuur.
Ja die viel bij mij in de interesse al. €2.50/maand is goed te doen. Dat is evenveel als ik aan Wikipedia doneer :) Ik ben bang dat ik al na een paar dagen over die 500 MB heen ben en vervolgens 0.15 euro per MB buiten de bundel moet betalen. Stel je voor dat ik dan 10 GB buiten de bundel verbruik dan heb ik een telefoon rekening van 10000*0.15 = €1500 !

[Reactie gewijzigd door Helium-3 op 29 juli 2024 23:11]

Daarom neem je een provider waar dat niet kan, stel je je telefoon in om een limiet te handhaven en kijk je zelf af en toe wat je verbruik is, weet je ook gelijk de eerste maand hoeveel die 500MB/1GB/... mobiel internet nou 'waard' is, dat telt heel anders dan op de desktop gelukkig.
Op je telefoon kan je ook een grens instellen.
En hoe groot je databundel moet zijn ligt aan jezelf, als je muziek wil streamen of bijv. Pokemon Go wil spelen dan gaat 't een stuk harder met je data dan wanneer je alleen websites bezoekt.
/zeur-modus
10GB = 10240 MB, maar 36 euro meer :)
Ik heb het verkeerd genoteerd. 0.15 cent moet zijn: 0.15 euro. Dat is werkelijk wat ze rekenen. Gigantisch veel dus, want een mbtje is niks meer tegenwoordig
Daarom is prepaid echt het stomste ooit, alleen voor ouderen die hun telefoon 98% van de tijd in de kast hebben.
valt wel mee. ik heb ook prepaid. toen we op de camping waren heb ik 1 gb gekocht voor tien euro beltegoed omdat ik niet op het gratis openbare netwerk wou. ik dacht, dit is geweldig. ken je de omgeving niet, even maps openen en dan zo gevonden. mits up to date. die winkel die ik zocht was al een paar jaar weg (had willekeurige mensen aangesproken waar die winkel is) want op de maps app stond ik voor het pand. ik zat toen aan een abonnement te denken. maar eenmaal thuis is het overkill. ja het kan handig zijn. maar die paar uurtjes dat ik van huis ben heb ik het niet persee nodig. thuis en op werk heb ik wifi. en je kan volgensmij ook gewoon de data aanzetten en betaal je een euro per 100 mb voor een dag. en vind het wel fijn dat ik niet overal bereikbaar ben met whatsapp. en muziek streamen hoeft niet. spotify heeft niet veel van wat ik luister. speedcore. melodic death metal.
"Daarom is prepaid echt het stomste ooit, alleen voor ouderen die hun telefoon 98% van de tijd in de kast hebben."

Abonnementen is dan ook het domste wat je kan doen.

Stel, je moet 15 euro per maand betalen voor 4GB internet, onbeperkt sms’jes en 60min bellen. Je verbruikt die maand echter nog voor 5GB voor 5 euro extra aan mobiele data, belt slechts 10 minuten en stuurt 100 berichtjes. Die maand moet je 20 euro dokken terwijl je die bundel niet eens helemaal hebt opgebruikt, want je hebt amper gebeld en amper sms’jes gestuurd. Die maand ben je echter 20 euro kwijt.

Alternatief B is een herlaadkaart waar je 15 euro op dropt voor 4GB internet, 2000 berichtjes en als je belt gaat dit van je 15 euro af. Je stuurt 100 berichtjes, belt 10 minuten verbruikt 5GB voor 5 euro. Die maand heb je voor 7 euro van je herlaadkaart opgebruikt. Toch kost het die maand slechts 15 euro, en je hebt nog 8 euro op de herlaadkaart over. Meestal krijg je bij herlaadkaarten ook bundels die 1 maand geldig zijn en maak je er een eigen ‘abonnement’ van door zelf maandelijks te herladen, maar je houdt tenminste een bedrag over wanneer je niet alles opgebruikt. Dat kan je dan weer gebruiken voor SMS-tickets ed.

Ik snap niet waarom er voordelen zijn aan abonnementen als je praktisch dezelfde voordelen kan bekomen door een herlaadkaart maandelijks te herladen. Verder kan je het krediet op je herlaadkaart handig gebruiken in het buitenland, iets dat vroeger vaak extra werd aangerekend op het abonnement. Ideaal voor wanneer je op vakantie bent.

[Reactie gewijzigd door KingFox op 29 juli 2024 23:11]

Eens & Oneens, betaal nu gewoon voor onbeperkt alles. Heb domweg gewoon geen zin in verbruik bijhouden en tijd verspillen om overal op wifi te gaan. Voor die paar kleine centen. De unlimited abbo’s zijn momenteel geen luxe product meer. Tele2 bied het voor een appel&ei aan.

Mensen lopen wel met een toestel van 400+ (vaak zelfs 800+) maar hebben dan een krakkemikkig verbindingspakketje erop zitten van een budget boer. :X

Jou berekeningen gaan uit van vast dataverbruik. Of ik nou 20 kb of 20 tb gebruik, is zinloos en belachelijk om dat vantevoren in te plannen.

En SMS? Komop zeg, faxen we ook nog?

[Reactie gewijzigd door slijkie op 29 juli 2024 23:11]

Grappig, je noemt paar tientjes in de maand paar kleine centen, maar telefoon van 400+ relevant geld. Is € 20 maal 12 maanden niet € 240,-?
Dus met 2 jaar je toestel om de twee jaar naar een 400+ toestel geupgradet......
(paar) tiente(s) per maand zijn sluipende vaste uitgaven waardoor je geen geld meer over hebt voor grote uitgaven te sparen. Slim om bij een verkoop steeds een prijs te vermelden, maar slecht voor de inhoud van de portemonnee van de consument.
Het is niet heel erg nuttig om van te voren alles te downloaden. Voor overstappen wil je toch echt actuele reisinformatie hebben, en niet van toen je 3 uur geleden de deur uit ging.
en hebben ondertussen niet alle bussen en treinen wifi?
Nee dat hebben ze nog niet allemaal.
En als ze het hebben, werkt het ook niet altijd.
Het is niet zo zeer de kaarten die op voorhand ingeladen moeten zijn.
Het zouden de theoretische aankomst- en vertrektijden moeten zijn voor het geval dat men offline geraakt. Maar niet enkel van de komende rit maar van een 10-tal voor het geval men een aansluiting mist.
Dit is hetgeen dat https://citymapper.com/ al een geruime tijd al doet hoor.

Google maps laat me ook steeds overstappen van mijn bus op de metro een halte verder dan citymapper.
Da is op 2 vlakken onlogisch.
- een metro is sneller dan een bus die door het verkeer moet, dus een metro dat ik net zou kunnen halen in het eerste station zal ik missen aan de volgende.
- de wandelafstand is bovengronds wel kleiner volgens Google maar ze reken enkel de bovengrondse afstand. Ondergronds, en dus in totaal, moet er meer gewandeld worden.

Google kan veel maar is zeker niet steeds de diege die zaken "uitvind".
Net als met de overname van Waze.
Ze maken nog steeds niet optimaal gebruik van de data dat ze daaruit halen.

En de hoeveelheid data dat Google verwerkt is zeker niet min.
Helaas zijn OV routes nog niet offline te cachen waardoor het meer data kost. Citymapper kan offline werken en daar heeft Google deze functie van.
Google had deze functie in 2011 al maar nooit volledig uitgerold.

https://plus.google.com/+ArtemRussakovskii/posts/PtaTKedH3RH
Je ziet ook daar hebben ze nog bergen werk liggen aan onafgemaakte apps.
Ah ik vroeg me al af hoezo is dit nieuws, want ik heb dit al een tijd geleden gebruikt. Afgelopen maart in Berlijn hier gretig gebruik van gemaakt. Realtime info, zag precies wanneer de trein het station binnen moest rollen. Ook in de trein werd prima bijgehouden hoeveel stations nog te gaan enzo. Ook werd duidelijk aangegeven of de overstap op tijd reed enzo. Berlijns openbaar vervoer was een eitje met Maps.
Ik vind het een eng idee om Google's advertentieprofielen vrijwillig te verrijken met live data van je locatie. Overigens hier de daadwerkelijke link naar het blogbericht, i.p.v. de link naar een grotere versie van het plaatje.

@duqu Kijk even in het feedback topic.

[Reactie gewijzigd door arnovos op 29 juli 2024 23:11]

Anoniem: 998261 @arnovos16 december 2017 10:24
Dan neem je toch gewoon een plattegrondje (op papier) mee met alle OV lijnen. Dan kijk je gewoon old school waar je over moet stappen. Niemand verplicht je om Google te gebruiken.
Maar dan gaat hij de kaart via Chrome downloaden, printen via googles cloud printer. En dan? :D

Sarcasme natuurlijk
Daarom staat er in mijn post ook "vrijwillig". Ik gebruik het niet, uit het raam kijken en haltes tellen lukt me zonder Google ook wel.
Dan gebruik je het toch niet 😎 reclamezuilen op stations filmen je tóch al als je langsloopt..
Maar die reclamezuilen hebben mijn zoekgeschiedenis weer niet. En aangezien je voor het ov niet persé op een treinstation hoef te zijn, vergelijk je appels met peren.
Nee, die reclamezuilen hebben alleen maar je foto, locatie, tijdstip, en zien alles en iedereen met wie je praat. Maar verder, ach, zal mij ook worst wezen hoor - ik mijd het OV toch al als de neten.
Ontzettend fijn dit! Ik gebruik regelmatig openbaar vervoer in de omgeving Utrecht en ik gebruik regelmatig Google Maps voor instaptijden. Dit is precies wat ik nog mistte.
vroeger hadden ze al zo iets, snap niet dat het ooit verdwenen is. Maar blij dat het terug is! In het donker is het soms moeilijk een halte te herkennen!
Google schrijft dat de functie ervoor moet zorgen dat gebruiker hun halte niet voorbij rijden.

Daarom zitten er in bussen enzo beeldschermen, omroepinstallaties etc ?, gewoon dus niet aan je telefoon vastgeplakt zitten + muziek op standje ik wil doof worden.
In je eigen land gaat het prima, in het buitenland (Azië) kan ik Maps wel waarderen.
Azie dan ook nog nooit geweest, was laatst wel een week in België.
Ik plande gewoon route van hotel via maps in, zag bij welke halte eruit moest klaar.

En daar reden mij toch ook een stel gammele oude metro’s, maar ze hadden wel klein display met halte naam en het werd omgeroepen ook.
Juist. Maar als het op Koreaas wordt omgeroepen helpt een kaart wel.
(Nokia) Here maps heeft dit al jaren en is gratis
Ik zie het ook al een tijdje als instelling bij de Windows Mobile Kaarten app (watzegiemenou?), mogelijk werkt dat wat beter dan de rest van de app 🤔
Anoniem: 998261 @Lisadr16 december 2017 10:25
Ook enriched met real time data? Dat heeft Google Maps in ieder geval wel. In diverse steden al meegemaakt dat Google accuratere tijden meldt dan de borden bij de bushaltes. En dat kunnen ze doen door omdat ze nu eenmaal veel data hebben. Andere app providers hebben minder data, dus kunnen ze ook niet zo nauwkeurige informatie geven.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 998261 op 29 juli 2024 23:11]

Ja, vertragingen enz zitten erin. Heb het meerdere keer meegemaakt in Nederland en Frankrijk dat het heel handig was om die app te hebben met OV.
Anoniem: 455617 16 december 2017 08:31
Of je kijkt gewoon af en toe uit het raam.....

Maar alle geintjes daargelaten is het wel handig indien je ergens bent waar je niet bekend bent.

Eerste keer dat ik in Japan was moest ik echt haltes tellen omdat ik anders nooit op de juiste plek zou aankomen (toen waren er nog nauwelijks naamborden/lichtkrant info met engelse tekst in de treinen en stations).

Aan de andere kant, in Japan kun je ook zonder risico je uit/overstap op je horloge baseren. Het is 07:25:30, oh, dan is dit mijn halte! Zou in Nederland niet werken.
Dat valt best nog wel mee in Nederland. Moet je dat eens in andere Europese landen proberen. Zelfs in Zwitserland zou ik niet aanraden.
Yep, laatste grafiekjes laten zien dat NL beter scoort dan de Zwitsers in de winter.
In Zwitserland heb je op een gemiddeld traject 1 trein per uur. Hier zijn dat er >4. Als daar 1 trein 10 minuten te laat is merk je er daar buiten die trein om niks van. Hier heb je dan gelijk een dominoeffect. Ook is er in Nederland een heel groot reizigersaanbod door de dichtheid van de populatie.

Je vergelijking gaat niet op helaas.
In Zwitserland valt ook niet overal meters sneeuw. De meeste treinen rijden door de dalen, ze doen het daar gewoon niet goed. In Nederland doet Prorail goed zijn best ondanks gebrek aan investering in omgaan met met op zeer laag frequentie voorkomende problemen (niet overal electrisch verwarmde wissels, of überhaupt geen wissels).
Vind Japan wel veel knapper, want het weer is daar ook niet altijd briljant, er zijn daar plaatsen waar soms meters sneeuw per dag vallen! Maar ja, daar doen ze dan ook wel erg veel moeite met elkaar om alle details perfect te krijgen, zou ik zelf weer niet willen leven.

Ontopic:
Niet echt innovatie, meer kopieren van goede dingen van andere apps zoals 9292. Wel prachtige optie voor mij, ik rij bijna nooit met de trein/bus en ben nooit erg relaxed met overstappen, dus deze optie vergroot mijn gemak zonder weer een apart programma te hoeven downloaden.

Wel weer een klein stapje meer RupsjeNooitGenoegGoogle. Geld verdienen voor andere partijen word zo wéér een stapje moeilijker. Zullen we over 10 jaar wel merken dat innovatie gaat afvlakken omdat monopolisten nu eenmaal lui worden (alleen al omdat aandeelhouders eisen dat ze meer geld uit hun monopolie halen).
Anoniem: 310408 @D0gtag15 december 2017 22:12
nog wel?

Hoe je het ook bekijkt, een persoon in een auto die hij bezit is een model dat zeer moeilijk te handhaven zal zijn. Ik ben al 20 jaar overgestapt op taxi's in grote steden. Makkelijker, sneller en met de $20 per uur parkeertarieven in de steden waar ik kom niet eens duurder.
Als ik elke keer dat ik met de auto ga met de taxi zou moeten doen, kom ik op 160 euro per dag uit, maar waarom zou het huidige auto model moeilijk te handhaven zijn? Ik ga simpelweg niet naar Amsterdam met de auto (ik rij liever door naar Rotterdam omdat je daar gewoon in de binnenstad kan parkeren), moet ik voor wat voor reden dan ook in de binnenstad zijn ga ik op tijden dat er weinig mensen zijn of bij drukke tijden parkeer ik bij een station en neem de trein voor centrum. Taxi lijkt me ook ideaal met kinderen (huisdieren) en bezoekjes tuincentrum etc...
Kan je ook een beetje buiten je eigen bubbel denken? Veruit het grootste deel van elk land bestaat uit landelijk gebied, waar een taxi vaak moeilijk te vinden is, en het OV simpelweg om te huilen is. Hier is een auto niet alleen véél makkelijker, véél sneller en meestal ook nog goedkoper, het is ook nog eens het enige model wat wèl fatsoenlijk te handhaven is.
Inderdaad, grote delen van het land hebben soms een bus per uur. En na 21:00 uur niets meer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.