Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung is begonnen met levering oem-versies 980-nvme-ssd

Aziatische webshops bieden varianten van de Samsung PM981 aan. Dat is de oem-versie van de Samsung 980-ssd, die waarschijnlijk begin volgend jaar op de markt komt. De nvme-ssd's zijn uitgerust met tlc-nand dat uit 64 lagen bestaat.

Tom's Hardware ontdekte dat de Samsung PM981 wordt aangeboden in varianten van 512GB en 1TB op Sailback.com, een webwinkel uit Vietnam. Omgerekend kosten de nvme-ssd's zo'n 198 en 372 euro. Waarschijnlijk zullen de oem-versies echter slecht verkrijgbaar zijn in de losse verkoop en vermoedelijk zijn de consumentenmodellen duurder.

De PM981-ssd's zijn voorzien van Samsungs eigen Polaris V2-controller en op een foto is te zien dat er een dunne, metalen heatsink over de controller en geheugenchips is geplaatst. De ssd's maken gebruik van 64-laags-tlc-nand. Dat zou blijken uit de PM-aanduiding in de naam. De Aziatische aanbieders tonen ook de snelheden van de ssd's. Tom's Hardware zegt benchmarkresultaten gezien te hebben met nog hogere scores, maar of die kloppen, is nog niet zeker.

In augustus ontdekte Tom's Hardware al dat Samsung van plan is om met de 970- en 980-ssd's te komen, als opvolger van de 960 Evo en 960 Pro. Samsung zou van plan zijn om niet langer de toevoegingen Evo en Pro te hanteren. De 980-uitvoering heeft waarschijnlijk dezelfde eigenschappen als de PM981, waarvan nu de details bekend zijn. De verwachting is dat de consumentenversie van de Samsung 980 nvme-ssd begin volgend jaar uitkomt.

Product Samsung PM981 512GB Samsung PM981 1TB
Prijs (omgerekend) 197,5 euro 372 euro
Productnummer MZVLB512HAJQ-0000 MZVLB1T10HALR-0000
Formfactor M2-2280 SS M2-2280 SS
Interface Pci-e-3.0 x4 Pci-e-3.0 x4
Controller Samsung Polaris V2 Samsung Polaris V2
Flashgeheugen Samsung 64-laags-tlc-nand Samsung 64-laags-tlc-nand
Seq. leessnelheid 3000MB/s 3200MB/s
Seq. schrijfsnelheid 1800MB/s 2400MB/s
Random read 270.000iops 380.000iops
Random write 420.000iops 440.000iops

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-10-2017 • 10:09

95 Linkedin Google+

Reacties (95)

Wijzig sortering
Ik heb even de performance statistieken naast die van de 960 PRO 1 TB gezet en het viel me op dat er eigenlijk maar kleine verschillen zijn:

- Read en write IOPS lijken omgedraaid te zijn. (360K/440K vs 380K/440K) Fout in artikel?
- 3500 MB/s vs 3400 MB/s read
- 2400 MB/s vs 2100 MB/s write

De kosten lijken wel wat naar beneden te zijn gegaan; 540,- voor de 960 / 1 TB vs 372,- voor de 981 / 1 TB.

Ik ben benieuwd naar de benchmarks: de 951 had in het verleden last van throttling, wat opgelost was in de 960. Eens kijken wat de 981/980 ons brengt.
Wellicht een domme vraag, maar hoe zijn deze SSD's in te zetten op (oude) moederborden zonder M.2 slot?

Wel mooi om te zien dat zulke snelle SSD's al relatief goedkoop aan het worden zijn. Tijd voor een upgrade zou ik zeggen.

edit: nvme = M.2

[Reactie gewijzigd door basdej op 16 oktober 2017 10:32]

Je ziet dat er wel kaarten voor beschikbaar zijn. Ik zie dat je het hier hebt over "oude" moederborden. Hou er dan in ieder geval rekening mee dat je met zo'n insteekkaart er waarschijnlijk niet vanaf kunt booten! Iets wat je ( neem ik aan ) natuurlijk wel wilt. Dat kan helaas alleen met de nieuwere moederborden.
Dus dan kun je de SSD alleen als D / data schijf gebruiken.
Met een USB stick en een custom bootloader kan je hem gewoon als OS drive gebruiken.
Say what? Werkt dit ook voor NVME schijven? Zo ja, dan hoor ik graag hoe! :)
Door de bootloader op de USB stick de NVME drive te laten mounten en pure doorverwijzing te doen vanaf daar.

Ik weet alleen niet of secure boot dat leuk vind.
Ja, dat werkt. En je zou ook je firmware kunnen modden. Dan zet je er NVMe-drivers voor EFI in.
Je kunt PCIe kaarten kopen waar je ze in kunt prikken. Eerste google hit: http://www.replacedirect....zgwIQoB88qC0aAnyiEALw_wcB
Die is voor zover ik weet niet te gebruiken met NVME ssd's (enkel SATA M.2), ik vraag mij overigens ook af hoe oudere moederborden en NVME ssd's het samen doen. Ik dacht dat er expliciet NVME support in de UEFI moest zitten en dat dit pas vanaf een bepaalde chipset mogelijk was, maar ik kan het mis hebben.

[Reactie gewijzigd door HKS-Skyline op 16 oktober 2017 10:58]

Ehm, dit soort kaartjes is juist niet geschikt voor SATA M.2 SSD's, omdat ze puur de PCIe-lanes doorverbinden en geen SATA-controller bevatten.
Klopt. Deze zijn voor PCIe x2/x4 kaartjes met M.2 aansluiting. De ssd zal dan dus de SATA controller moeten hebben. Dit gebeurt wel eens in RAID 0 hardwarematig waardoor je met AHCI over SATA nog steeds een relatief snel apparaatje hebt in verhouding met normale 2,5” ssds, maar vooral in random i/o een stuk lager uitkomt dan NVME.
Zover ik weet bestaan er echter geen M.2 SSD's met geÔntegreerde SATA-(host)controller. Ik kan me ook niet helemaal bedenken waarom daar een markt voor zou zijn, aangezien het een duurder en trager product zal zijn dan een nvme-drive, en duurder dan een sata-drive.
Die zijn absoluut niet duurder dan Sata drives. sterker nog ze zijn een stuk goedkoper.

Daarnaast is het ook geen Host-controller. Die zit in je PC. Het gaat om de interface controller tussen Sata controller en het daadwerkelijke NAND. Deze controller moet echter wel het sata protocol volgen.

check ook deze link eens: https://nl.hardware.info/...xpress-ssdrs-m2-varianten
Ehm, maar we begonnen deze discussie met een insteekkaartje dat enkel PCI-express door kan geven, en geen SATA-functionaliteit heeft. Het is wel leuk dat er dan ergens een host-controller in de pc zit, maar met een dergelijk kaartje ga je de SSD niet daaraan kunnen verbinden.
En daarom snap ik niet waarom jij op +2 staat en ik op -1 (voor een gewoon ONtopic reactie) aangezien er dus wel degelijk M.2 SSDs zijn die sata over PCIe interface doen.

SATA is het protocol M.2 de fysieke aansluiting en PCIe de bovenliggende interface om te communiceren met de componenten. Het 1 sluit het ander niet uit. Iedere non-NVME drive met m.2 is namelijk per definitie SATA. afhankelijk van de keying van het slot kan dit met of zonder SATA > PCIe controller.

Dat PCIe insteekkaartke kan namelijk gewoon met SATA SSDs babbelen als het de juiste keying heeft en aangezien dat meestal key M is met dat soort slots kan hier dus ook gewoon een M.2 SATA SSD in.

Edit: overigens werd de raid optie in de overgangsperiode veelvuldig gebruikt. Kijk maar naar de Macbook pro modellen tussen 2012 en 2015. Pas vanaf 2016 model wordt hier een NVME drive voor gebruikt. De anderen zijn gewoon AHCI versies die dankzij hardware raid sneller zijn dan een enkele losse SATA AHCI SSD.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 16 oktober 2017 15:38]

Probeer het dan maar eens zou ik zeggen, een sata-ssd in dat kaartje gaat echt niet werken. De keying maakt voor geen meter uit, er zit geen sata-hostcontroller op het kaartje, en een PCIe-slot in een pc kan echt geen sata. Het enige wat dat kaartje doet is de vorm van de PCIe-aansluiting veranderen, van een normaal X4 formaat naar M.2.
Klopt. Er staat ook duidelijk bij dat deze alleen voor M.2 X4 (met de X4 aanduiding word PCIe aangegeven) is bedoelt. Dat zeg ook in mijn eerste post. Er zijn echter ook PCIe AHCI SSDs die intern wel sata praten.

Zeggen dat er geen M.2 Sata ssds zijn is echter kompleet niet waar. Ze zijn er namelijk zat. Het probleem waar we hier tegenaan lopen is waar de gemiddelde consument ook tegenaan loopt. Jij bedoelt iets anders dan wat je zegt. Je zegt namelijk M.2 met geÔntegreerde SATA controller (die er gewoon zijn alleen is het dan geen PCIe meer) maar je bedoelt M.2 PCIe ssds met sata conversie (die er wel degelijk zijn alleen is het dan geen enkele kaart maar stiekem twee of meer in raid 0 zoals ik in mijn eerste post ook al aangaf).

Zoals ik ook tegen @kdeboois zei gaat het dus alleen werken als de adpterkaart een sata interface heeft. Die zijn er wel, maar is niet heel handig meer tegenwoordig.
Klopt. Er staat ook duidelijk bij dat deze alleen voor M.2 X4 (met de X4 aanduiding word PCIe aangegeven) is bedoelt. Dat zeg ook in mijn eerste post. Er zijn echter ook PCIe AHCI SSDs die intern wel sata praten.
Jup, maar ik zie de redenen niet om een dergelijke SSD te kopen, aangezien ze duurder zijn dan native sata (en geen voordelen bieden).
Zeggen dat er geen M.2 Sata ssds zijn is echter kompleet niet waar.
Dat zeg ik dan gelukkig ook nergens. Zou ook een beetje treurig zijn aangezien de laptop waar ik dit op type er eentje heeft.
Jij bedoelt iets anders dan wat je zegt.
Nee, jij probeert een discussie te houden die niet aansluit bij wat ik heb neergezet (en dat levert een rare discussie zoals dit op).
Je zegt namelijk M.2 met geÔntegreerde SATA controller (die er gewoon zijn alleen is het dan geen PCIe meer) maar je bedoelt M.2 PCIe ssds met sata conversie (die er wel degelijk zijn alleen is het dan geen enkele kaart maar stiekem twee of meer in raid 0 zoals ik in mijn eerste post ook al aangaf).
Quote me maar dan, want ik zeg dat nergens. Of doe maar niet, want ik ben wel klaar met de discussie eigenlijk.
Zoals ik ook tegen @kdeboois zei gaat het dus alleen werken als de adpterkaart een sata interface heeft. Die zijn er wel, maar is niet heel handig meer tegenwoordig.
Zeker niet als je de SSD uit het artikel er in gaat plaatsen nee. Had ik al genoemd dat ik het een rare discussie vind over apparaten die niet met het artikel te maken hebben?
Er is behoorlijk wat onduidelijkheid en verwarring rond M.2

Dit is Tweakers en het is nuttig alle varianten te kennen. De SSD uit het artikel is even secundair als er iets geleerd en/of verduidelijkt moet worden.

Je mag dat raar vinden maar we moeten toch ff zeker weten dat we het over hetzelfde hebben. @supersnathan94 en ik zijn er uit.
Wut? Waarom zou een NVMe SSD een SATA controller moeten hebben?
Niet. We hebben het nu over non-NVME drives. Normale PCIe ssds op M.2 hebben zelf een sata controllers onboard. Een M.2 sata SSD gaat echter niet op zo’n host poort passen door andere keying. je hebt meerdere versies.

Voor PCIe ssd met onboard sata controller of NVME controller kunnen keys A, B, E of M worden gebruikt waarbij M de hoogste doorvoersnelheid heeft en het meest gebruikt word (PCIe x4 vs x2). Voor ssds zonder Sata naar pcie interface zijn Key B en M bruikbaar, waarbij B eigenlijk de standaard is om niet met NVME over PCIe te kunnen verwarren.
Ik heb nog nooit een PCIe SSD met on-board SATA controller gezien. Heb je een voorbeeld ?

Edit: gevonden... denk niet dat je zoiets snel tegenkomt.

Voor zover ik weet zijn alle PCIe SSD's ook direct voorzien van NVME controller.

[Reactie gewijzigd door kdeboois op 16 oktober 2017 15:18]

Jahoor. Wat dacht je van de SSD in de Macbook Pro?

categorie: Solid state drives

Veelal predator series van Kingston

daarnaast heb je natuurlijk dit soort kaartjes: https://www.amazon.com/SE...on-included/dp/B01EHTD0VK

daarbij zit er echter een Sata-> PCIe controller op de adapterkaart. Anders werkt het niet. Dit zit echter in de raid controller ingebouwd. Er zijn echter nog veel meer AHCI PCIe ssds alleen kan ik dit niet zo snel vinden in de pricewatch

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 16 oktober 2017 15:37]

Met een dergelijke insteek kaart: pricewatch: Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card

Edit: Binnen een tijdbestek van 9 minuten 4 goede antwoorden :P

[Reactie gewijzigd door hoi3344 op 16 oktober 2017 10:44]

Voor NVM(e?) support heb je dan ook nog de Hyper-kit nodig, lees ik:
https://www.asus.com/Motherboard-Accessory/Hyper_Kit/
Nee, nu draai je de zaken om. basdej vroeg zich af wat je moest doen op oude moderborden zonder M2 NVMe slot, en het ding waar jij naar linkt moet je juist in een M2 slot pluggen.
Sorry, maar dat ding word aanbevolen door Asus zelf. Het staat notabene
op dezelfde pagina waar jij naartoe linkt:

Combine with ASUS Hyper Kit for NVM Express SSD support
ASUS Hyper M.2 x4 Mini pairs instantly ASUS Hyper Kit*, giving you the freedom to fit next-generation 2.5-inch NVM Express SSDs for ultimate data-transfer speeds of up to 32Gbit/s.


Combineren met "dat ding" van jouw link, dat haal ik eruit. Blijkbaar heb je dat dus nodig
om het maximale eruit te halen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 17 oktober 2017 06:48]

Ik snap niet eens hoe je denkt dat het kan werken. Kijk naar de SSD hierboven - M2 connector (mannetje). Die heeft een M2 slot nodig (vrouwtje). De kaart die hoj3344 aanbeveelt heeft inderdaad zo'n M2 slot (vrouwtje). Het ding waar jij mee aankomt heeft een M2 connector (mannetje).
Als je nou even verder kijkt dan je neus lang is, bij de specificaties kan je doorlinken naar de produkt pagina
bij Asus. Wat staat daar?
https://www.asus.com/Moth...ry/HYPER_M2_X4_MINI_CARD/
Dat zegt Asus zelf dus. Vraag het aan Asus, niet aan mij. Zeg alleen wat ik bij Asus zelf gelezen heb.

Heb dat Hyper kaartje even nader bekeken, en het is idd iets anders; het is een adapter naar U.2.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 17 oktober 2017 13:32]

Je kunt PCI-Express kaartjes kopen met daarop een M2 slot :-) Wel even goed de compatibiliteit met je moederbord checken ivm de mogelijkheid tot het kunnen starten van een PCI device.
Een conventionele SSD is bij een oudere PC denk ik wijzer en goedkoper, in veel gevallen kan het moederbord dan geen voldoende bandbreedte leveren om de NVMe SSD volledig te benutten. De NVMe SSD's die wel daadwerkelijk veel sneller zijn dan conventionele SSD's zijn al gauw een §50,- of meer duurder.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 oktober 2017 12:15]

Ja dat klopt oem versies zijn versies die echt met de massa geproduceerd worden, en komen veel terecht in onder andere medion pc en compay en nog veel merken.Ze kunnen met een zachte prijs gemaakt worden omdat ze dus met de massa gemaakt worden.Zo heb je ook oem videokaarten cd en dvd roms spelers.Maar omdat het nu om een nvme variant gaat is het natuurlijk extra interessant omdat deze dus veel sneller zijn als de standaart ssd's.
nvme != M.2

nvme kan ook toegepast/aangesloten worden als PCIE insteekkaart.

M.2 is eigenlijk de connectie standaard voor NVME ssd's via een aparte aansluiting op het moederbord
Interessant dingetje...
En de iops van de read is lager dan van de write :?
Writes kan je cachen, reads niet. Althans niet efficient. Je kunt iets aan read-ahead dien, maar je weet nooit vooraf wat er gelezen moet worden. Schrijven kan allemaal naar snelle cache, die het dan asynchroon afwerkt.

Maar wat een enorme performance zeg uit zo'n klein printje.. onze SANs komen qua iops maar tot 200.000 als we ze vol SAS SSD's zouden doen. En dat delen we met verschillende VM's.
Maar wat een enorme performance zeg uit zo'n klein printje.. onze SANs komen qua iops maar tot 200.000 als we ze vol SAS SSD's zouden doen. En dat delen we met verschillende VM's.
Bij dit soort SSD's (consumenten spul that is) wordt de piek performance genoemd, niet de steady state performance. Voor een SAN (dus een opslag service voor de complete enterprise) ben je over het algemeen niet geÔnteresseerd in een piek performance die de SSD maar een paar minuten volhoudt, maar juist in de performance met de dagelijkse work load.
Tuurlijk, maar als je een en ander in perspectief ziet... bij mij vorige werkgever hadden we een NetApp 6020 cluster, met voor die tijd ongekend groot 32GB PAM (geen typo) modules, en iets van 550 15krpm spindels. Die kwam met al die zut op ongeveer 200.000 iops. Natuurlijk, dat is een apparaat van inmiddels 8 jaar terug (hij zal er ook wel niet meer staan) maar dat waren 4 racks vol en het liep tegen een miljoen euro aanschafwaarde aan.
Nu heb je een printje waar je er 20 van in je broekzak kan die per stuk al meer performance leveren dan de genoemde netapp. Natuurlijk appels en peren, maar ik vind de vooruitgang toch wel erg impressive (ik kom nog uit de tijd dat 1 enkele 5.25 inch floppy 40 gulden kostte).

Ik heb nu mn eigen bedrijf, en we hebben 3 SAN's maar slechts entry level, maar zelfs dan nog vind ik het indrukwekkend om te zien hoe NVME performed tegenover een 'echte' SAN. Wederom appels en peren, maar je snapt wat ik bedoel.
Geld voor Random IO. Door Aggresieve DRAM caching, en parallel kan je sneller schrijven.
Had de 960 Pro ook al:
https://www.anandtech.com...sung-960-pro-ssd-review/7
De Random Write is 400MB/s, (100.000 iops) de Random Read 137MB/s (13.700 iops)
Verhip, ik zag net dat dit bij de Intel 600P ook al zo was, slim bedacht hoor
pricewatch: Intel 600p 256GB
Nooit eerder opgevallen, @Rataplan_ @CAPSLOCK2000 ook dank voor de uitleg !
Dat kan door een cache komen. Er zit waarschijnlijk een stukje heel snel geheugen op, bv SLC of RAM. Daar kun je razendsnel naar schrijven, daarna gaat de controller op z'n gemak de data verplaatsen naar de uiteindelijke locatie. Waarschijnlijk wordt die hoge snelheid maar beperkte tijd volgehouden en zakt het daarna in.
Bij de 960 PRO is het bij write 360.000 en bij read 440.000. Dus inderdaad andersom.
1 Tb SSD voor 372§.

Jammer, ik had gehoopt dat we in 2018 misschien richting 200§ voor een 1Tb konden gaan. De trend van stagnerende of zelfs hogere prijzen die in 2016 begon houdt aan.
Het is niet zomaar een SSD, het is een NVMe SSD. Dit is de allernieuwste en snelste SSD techniek momenteel. Ja ze zijn heel erg duur, maar je krijgt er zoveel voor!

Het verschil van HDD -> SSD is het best te merken; de sprong naar 500 MB/s vanaf een HDD is gewoon gigantisch. Je OS start binnen een seconden of 20 en is meteen beschikbaar voor hetgeen wat je wilt doen.

Het verschil van SSD -> NVMe SSD is minder goed te merken. Het is wel te merken, maar geeft niet het 'OMG WOW' gevoel van HD D -> SSD

Ik heb mijn PC uitgerust met een single NVMe SSD en geen normale SSD of HDD. pricewatch: Samsung SM961 512GB
Ik heb niet al die TB's aan ruimte nodig, daarvoor heb ik een HTPC.

Ik kan je wel vertellen; het is bloedje snel! Het laden van de BIOS duurt langer dan het starten van windows zelf. binnen 10 seconden is mijn pc gestart en klaar voor whatever ik wil doen; zo snel.
Daarnaast is het erg goed te merken bij games. Ik speel bv. Rust; Het laden van een server duurt met een normale HDD zeker 5 (of zelfs langer) minuten en met een normale SSD misschien 2-3. Ik zit dus binnen een minuut op een server met deze NVMe SSD. :9
Kijk, dat is goed om te weten! Je hoort zoveel tegenstrijdige berichten over hoeveel je nu echt merkt van een nvme bij kantoortaken en spellen. Vaak hoor je dat programma's niet sneller opstarten t.o.v. een gewone ssd, en dat spellen niet sneller laden. Dat lijkt een soort standaard-waarheid te zijn die mensen telkens van elkaar overnemen. Maar soms hoor je ook mensen die zeggen dat bepaalde dingen, vooral laadtijden, sneller gaan. Je weet niet helemaal wat je nu moet geloven.

Goed om te weten dat ook sommige spellen sneller laden. Gaat het laden van een nieuw level of save game ook sneller? En starten programma's ook sneller op, in jouw ervaring? En waarbij merk je juist geen verschil? Ik ben zeer geÔnteresseerd in in zo'n voorbeeld, ben van plan ook misschien ook de SM961 te kopen voor in mijn nieuwe computer.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 16 oktober 2017 15:34]

Ik heb inmiddels de SM961 al een tijd en kan me niet goed meer indenken hoe het PRECIES was met mijn SATA SSD. Een SATA SSD trek je gewoon wat makkelijker vol qua dataoverdracht dan een NVMe SSD. wat ik wel een goed voorbeeld vind is Windows Update. Dat lijkt veel sneller te gaan. Normaal duurt het altijd voor eeuwig om updates te ZOEKEN. dat proces lijkt nu echt razendsnel te zijn.

Als je het geld hebt voor een NVMe SSD neem er dan gewoon een (waarom zou je het niet doen). Je hoeft dan ook niet eens meer een kast te hebben met plek voor een HDD/Sata SSD :)
Dat kan ik me voorstellen. Windows Update is een goed voorbeeld, dank.
Alles dat ingelezen moet worden gaat sneller, levels laden van spellen dus ook.
Maar bij films of muziek heeft 't weer geen zin, dat heeft een (semi)constanten bitrate en dan is snelheid dus niet belangrijk.

Zelf heb ik een 256GB NVME M.2. (SM951), dat is wat mij betreft groot genoeg voor een partitie met windowsboot en program files en een partitie met 1 of 2 games die ik op dat moment speel.
Iso's en films staan op gewone harde schijven, installeren van speller duurt daardoor wel langer maar dat hoeft in principe maar 1 keer.
Als ik klaar ben met een spel verplaats ik het van de SSD naar een gewone HD met m'n spellen, die zijn dan nog prima te spelen zonder herinstallatie.

Zelf zie ik het nut van een grote SSD van meer dan 256GM nog niet echt, ik vind de bootpartitie en de program files het belangrijkst en daar heb ik er niet heel veel van, heb er niet meer dan zo'n 100GB voor nodig. (partitie is 112GB)
1TB zou voor mij overkill zijn, liever dan een kleine NVME SSD en daarbij een SATA schijf van 2 Š 3 TB.
Het enige is dat sommige mensen zeggen dat het bij het laden van levels weinig uit zou maken, omdat daar ook andere bottenecks zouden zijn, b.v. het decomprimeren van de gegevens uit de opslag en die in het RAM zetten: daarbij zou b.v. de processor deels de bottleneck zijn. Ik vind dat niet zo geloofwaardig klinken, maar ja. Maar in jouw ervaring laden levels en programma's dus wel degelijk merkbaar een stuk sneller dan op een SATA-ssd?

Ik zat inderdaad ook te denken aan 256 GB, een SM961.
Het laden tussen de levels door is iets sneller, dat het vooral de CPU is die de bottleneck vormt klopt wel deels maar dan moet je ook wel een behoorlijk verouderde CPU hebben lijkt mij.
En hoe vaak moet een spel levels laden? Da's tegenwoordig bij veel spellen ook veel minder en wordt dat ook met een cutscene opgelost.
Of 't nu snel laadt of langzaam, die cutscene zal je sowieso eerst moeten bekijken voor je verder kan spelen (tenzij je die skipt).
Maar als bootschijf heeft 't sowieso voordelen.

En wat betreft de SM961, erg snel maar net zoals mijn SM951 een OEM "schijf" en dus geen software of firmware ondersteuning van samsung en ook voor garantie kan je niet bij ze aankloppen (moet via de winkel waar je het koopt).
De 960EVO is redelijk gelijk in prijs en is zelfs Ūetsjes sneller volgens de specificaties., enige verschil is dat de 960EVO TLC geheugen heeft en de SM961 MLC geheugen en de laatste heeft ook 6GB meer opslag.
Voor dat kleine verschil in prijs zou ik de 960EVO nemen en de software ondersteuning die erbij hoort.
Dank voor de info. Maar er zijn toch heel veel spellen, misschien dan niet de allernieuwste, waarbij je wel lang moet wachten op het laden van levels zonder filmpje, ook met een redelijke processor?

Ik weet dat de Samsung de SM961 niet bedoeld heeft voor de verkoop aan de gewone man, maar is dat gebrek aan softwareondersteuning dan echt een nadeel? Wat voor last heb je daar dan van? Is de software die je nodig hebt dan zo moeilijk zelf te vinden?

Dat MLC-geheugen is kwalitatief wel beter, toch, en het gaat als het goed is langer mee? Ik bouw mijn computers altijd voor de zeer lange termijn, dus vind ik het wel fijn als het risico op falen zo klein mogelijk is, voor een minimale meerprijs.
MLC heeft een langere levensduur inderdaad.
Dit is ook wel interessant om te lezen over de verschillen:
reviews: De evolutie van ssd's: van vacuŁmbuis tot opslag op nanoschaal

Met de Magician software van Samsung kan je oa de drive optimaliseren en er kunnen ook wat windowsoptimalisaties automatisch gedaan worden
En als er firmware updates zijn kan je die ook met Magician installeren.
M'n 840Evo in m'n andere PC heeft al een paar belangrijke firmware updates gehad.
M'n SM951 wordt niet door magician ondersteund.
O ja, dat had ik geloof ik al eens gelezen. Maar ervaar jij het in de praktijk als een issue dat je geen updates krijgt van Samsung voor je ssd?
Wat niet weet wat niet deert opzich.
Maar met m'n 840EVO heeft wel een paar updates gehad die de stabiliteit en snelheid verbeterden en daar ben ik dan ook wel weer blij mee.
Hmm zolang dat in de praktijk niet zo merkbaar is...
De stap van een HD naar een SSD, ongeacht de vorm, is inderdaad enorm. Zelf ben ik al jaren terug voor mijn primaire boot overgestapt op SSD. Ik kan het iedereen die nog zonder werkt aanraden.

Maar ik bekijk vanuit het punt wat een extra SSD oplevert. Ik heb ook nog een schijf die ik gebruik voor data en games die al aardig op leeftijd begint te komen. Op een gegeven moment is die sata schijf aan vervanging toe.

De meerwaarde van een extra SSD tov de prijs is voor mij op dit moment onvoldoende. Daarbij komt ook het feit dat sommige nieuwere versies, zoals bij Crucial, niet noodzakelijk beter zijn.
Deze zijn high-performance. Als prijs een issue is, voor 277 euro (25% minder) heb je Crucial MX300, wel een stuk langzamer.
Want dat is geen NVMe M.2 SSD maar een SATA M.2 SSD :)
Jammer geld als je het mij vraagt; want het heeft dezelfde performance als een normale SSD
Er is natuurlijk een reden waarom je maar 277 euro betaalt. Iedereen zou graag NVMe performance tegen SATA prijzen hebben.
Ja, de prijzen van geheugenchips is hard gestegen de laatste tijd. Ook RAM is zo'n twee keer duurder dan begin dit jaar. Toch vind ik deze prijs voor zo'n snelle NVME-drive geeneens zo slecht, vergeleken met andere drives met zulke lees- en schrijfsnelheden.
128GB heb je al onder de §200 8)7
Ja, joh! Hij heeft het over 1TB natuurlijk! 8)7
Ik denk dat dat komt door de enorme vraag voor ssd's en dan vooral in laptops. Daar heeft een ssd veel voordelen: lager gewicht dan hdd, lager stroomverbruik, veel sneller, betrouwbaarder(bij een val bijv.), compacter(m2),.... Ik denk dat het nog even wachten is tot de fabrikanten de produktie opschroeven. Misschien dat over een jaar de prijzen dan weer kunnen dalen.
op een foto is te zien dat er een dunne, metalen heatsink over de controller en geheugenchips is geplaatst.
Zo te zien zit die heatsink alleen op de controller en niet op de geheugenchips. Ik ben benieuwd wat de invloed hiervan is en of de controller nu even hoog is als de geheugenchips.

Maar die extra isolerende sticker zal wel niet veel helpen :+
Bij de drive in mijn laptop zat er een heatpad (of zo..) op. Lijkt op dik dubbelzijdig tape en is bedoeld om de warmte af te voeren.

Toevallig een week geleden de 256GB PM961 van de laptop in de desktop gezet en de laptop verwend met een 500GB EVO 960. Verschil tussen beide drives is nauwelijks merkbaar..

De overstap van de 250GB EVO 850 Sata naar NVMe op de desktop is wel echt een enorme vooruitgang. Soms vergeten we wel eens hoe enorm verwend we zijn met systemen die binnen 10 seconden opstarten :-)
Soms vergeten we wel eens hoe enorm verwend we zijn met systemen die binnen 10 seconden opstarten :-)
Vind je? C64 boote sneller, Dos 6.11 vanaf HDD ook.

Het is gewoon jammer dat alles wat tijdens het booten geladen moet worden zo gefragmenteerd door alle files heen staat. Gelukkig zijn er SSD's om dat op te vangen :-)
Je hebt helemaal gelijk!

Wat ik zou willen zien is dat Windows echt PUUR voor Windows wordt gehouden op een "systeemachtige"
Partitie, die in staat is zichzelf te resetten/recoveren vanaf een 2de partitie zoals dat nu ook al gebeurd, maar dan zonder alle poespas, of niet?
Zit er toch al soort van in bij windows 10?
Settings\update&securitie\Recovery en daar "Reset this PC" kiezen.

De plek waar je alle andere software installeerd mag je zelf kiezen, dus kan de systeemdisk zo goed als kaal gehouden worden.
Heb je dat wel eens gedaan? Reset this PC?

Een ramp, een kale installatie met een activatie (kopie) is zooo veel sneller!
En daarbij was het in Windows 8(.1) ook een ramp om dit te doen en was het in sommige gevallen geen solutie voor een brak OS.
Dat is al sinds Windows 8.1 "WIMBOOT" mogelijk. Standaard in W10.
Dat is appels en peren vergelijken, maar dat het huidige systeem inefficiŽnt werkt is wel een feit. Eigenlijk zou je bij het installeren van windows moeten kiezen tussen een "Fully loaded" modus en een "Minimalistic" mode.

De volledige versie heeft dan alle Windows market place, Xbox, Skype, office proefversie, firewall, defender, photoviewer mode en ga zo maar door. De Minimalistische versie zou dan ťcht alleen het OS moeten hebben zodat je deze zelf kunt inrichten.
Mn BBC micro bootte ook lekker snel.

Klik. Tuut. En je had een prompt voor je neus.

Dan is de 8 seconden van een 1 jaar oude windows 10 gamebak maar behelpen :+
Wacht even... Als dit de prijzen van de 980 OEM versies zijn... Dan zullen de 970 versies nog goedkoper vallen toch... hopelijk betekend dit dan eindelijk dat de prijzen van nvme omlaag gaan!
Hoezo omlaag gaan? Verder bedoel je?

500GB 9xx series Samsung kosten nog geen 300 euro!?

Dat is in het begin wel anders geweest, maar ik heb met mass storage nog nooit zo'n snelle daling gezien in 10 jaar als met SSD? Dan is het bij de harddisk wel anders geweest, voor veel minder GB's per buck.
Nou is deze vergelijking niet geheel eerlijk, moet ik toegeven. Aangezien het mechanisch tegen chip-based is.
Gezien het feit ze in 2017 alleen maar flink gestegen zijn:

nieuws: 'Prijzen ssd's blijven komend kwartaal stijgen'
http://www.zdnet.be/nieuw...te-wegens-nand-schaarste/
http://auto-tech.website/...upgrade-uitvoert-in-2017/

En ook het 2de kwartaal van het jaar:
https://nl.hardware.info/...n-in-tweede-kwartaal-2017
https://www.techzine.nl/n...og-tweede-helft-jaar.html

Zo was 1 TB op z'n laagst wel rond de 200 te verkrijgen voor de sprong en nu betaal je daar minimaal 300 voor.

[Reactie gewijzigd door Mijndankisgroot op 16 oktober 2017 12:43]

Veel belovend prijzen van nvme gaan omlaag.
Wanneer komt er een NAS uit met allen nvme modulles .

[Reactie gewijzigd door Raoul.TLS op 16 oktober 2017 11:18]

Wat zou daar in 's hemels naam het praktisch nut van zijn? Over ethernet wordt het al lastig om een SATA SSD te verzadigen (in rauwe throughput zeker, maar ok kwa IOPS), complete onzin om daar een SNMe disk in te gooien.
Voor Database Servers
Hebben al Synology nassen van klanten met alleen maar SSD
En de nas heeft 10GB aansluiting DS2015xs
pricewatch: Synology DiskStation DS2015xs

Is goedkoper als een FS model
Maar tja een SSD neemt meer ruimte als een nvme module
Sterker nog, die heeft een 2*10Gb aansluiting. DSM ondersteunt Link Aggregation.
Ja de klant gebruikt die 2 keer 10GBit ook Voor ISCSI en back-up naar de NAS te trekken
Gaat lekker snel over 10GBit
Een nas gebruik je als het goed is voor storage, en daar blijft de prijs per gb bij een hdd goedkoper dan een SSD.

Zolang de dichtheid bij hdd's groter word zal de SSD niet snel goedkoper worden prijs per gb
Klanten gebruiken hem soms ook voor Super snelle storage ISCSI zeker icm 10GBit is dat handig en snel
In dat geval heb je het over een SAN, niet een NAS. Dat is HEUL iets anders.
Seq. leessnelheid en random read zijn ook lager dan de 960 Evo 512. Dan mag de prijs wel een stuk lager zijn.
Toch wel benieuwd om eerlijk te zijn, prijs blijft kloten maar de SSD's bezorgen wel voor super performance!

[Reactie gewijzigd door BoldAction op 16 oktober 2017 10:38]

M.2 SSD zorgen voor super performance. Vergeleken daarmee zijn gewone SSD niet bijzonder snel. Opvallend hoe onbekend deze interface nog is.
M.2 doet helemaal niks qua performance. Er zijn ook trage SATA SSDs op de markt met een M.2 connector. De nvme-interface zorgt voor de verbetering in performance.
Nee de pci express interface doet dit. Nvme is een protocol dat dit nog iets efficiŽnter maakt.
Dat is een beetje kip-en-ei verhaal. NVMe was noodzakelijk om sneller te gaan dan SATA-600, maar dat werd pas noodzakelijk toen je SSD's direct via PCI-e ging aansluiten.

Maar inderdaad, M.2 is een form factor en dat maakt niet uit.
Daarom vind ik het toch wel zeer aantrekkelijk om er 1 aan te schaffen.
Voor degenen die overwegen er een aan te schaffen: je krijgt er geen software bij en firmware updates kan je ook vergeten.
Ik heb zelf een 951 NVME M2, supersnel, dat wel maar bepaalde functies als trimming worden niet ondersteund door de firmware en ook temperaturen kunnen door veel programma's niet uitgelezen worden.
Als dat allemaal niet boeit dan is de goedkopere prijs zeker het aanschaffen waard, dat dan weer wel.