Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Europarlement stemt in met plan voor gratis wifihotspots

Door , 79 reacties

Het Europees Parlement heeft ingestemd met een regeling voor het aanbieden van gratis wifihotspots en de financiering daarvan. Het project draagt de naam WIFI4EU. Het is bedoeling dat in 6000 tot 8000 gemeenten in heel Europa in openbare ruimtes hotspots komen.

De verspreiding gaat op basis van een 'first come, first serve'-principe. Alleen publieke instanties met openbare ruimtes, zoals bibliotheken, gemeentehuizen, ziekenhuizen, parken en trein- en busstations, kunnen hiervoor in aanmerking komen. Alleen instanties die nu nog geen openbare hotspots hebben, kunnen meedoen.

De instanties die meedoen, moeten betalen voor de connectiviteit en het onderhoud van de dienst. Daarbij geldt de verplichting om ten minste drie jaar lang gratis wifi aan te bieden. Er komt alleen subsidie van de EU als er bij het gebruik van hotspots geen reclame wordt gemaakt en er geen sprake is van commercieel gebruik van de persoonsgegevens. Hoe hoog de kosten per hotspot zijn en hoeveel subsidie er ongeveer tegenover staat, is niet duidelijk.

In het akkoord, waar de Europese Commissie samen de regeringsleiders en het Europarlement eind mei overeenstemming over bereikte, is opgenomen dat er tussen 2017 en 2019 in totaal een bedrag van 120 miljoen euro wordt vrijgemaakt voor de realisatie van het project. Het is de bedoeling dat de hotspots in 6000 tot 8000 Europese gemeenten terechtkomen.

In het Europees Parlement waren er 582 parlementariërs die vóór de regeling hebben gestemd. Er waren 98 tegenstemmen en 9 onthoudingen. De WIFI4EU-plannen werden vorig jaar in september aangekondigd. Op hetzelfde moment maakte de Commissie de doelstellingen voor 5g bekend, waarvoor volledige dekking bereikt moet worden in 2025.

Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12 september 2017 17:45

79 reacties

Linkedin Google+

Reacties (79)

Wijzig sortering
Steek dat geld liever in een standaard waar iedereen op in kan haken. Zegmaar een soort eduroam, maar dan voor iedereen.

Zonder inloggen overal beveiligd wifi.
Steek dat geld dan nog liever in het subsidieren van 4G(-uitbreidingen) of 5G. Waarom nog van die lokale hotspots gebruiken die over enkele jaren niemand meer gebruikt.

Weggegooid geld.
Steek dat geld dan nog liever in het subsidieren van 4G(-uitbreidingen) of 5G. Waarom nog van die lokale hotspots gebruiken die over enkele jaren niemand meer gebruikt.

Weggegooid geld.
Dit.

Hiernaast las ik 'gratis honeypot'. Waarom moet in godsnaam van mijn geld een willekeurige Europeaan gratis gebruik kunnen maken van wifi? Zou dit zijn om makkelijker te kunnen afluisteren?

Hiernaast, 120 miljoen aan 'vouchers' voor gemeentes om een router te kunnen kopen, waarna de gemeentes alsnog de wifi en de verbinding zelf moeten onderhouden... Echt niet over nagedacht he?
1) Als gemeentes dit al kunnen onderhouden, en een gratis hotspot gewild, dan hadden zij ook die paar extra centen echt wel voor een stukje hardware.
2) De gemeentes die deze voucher aanvragen die kunnen het niet onderhouden, anders hadden zij het beetje geld ook echt wel voor de hotspot router. Dit gaat gewoon naar oost europa waar 0 controlle is. Ik zeg: bodemloze put.
Steek dat geld dan nog liever in het subsidieren van 4G(-uitbreidingen) of 5G. Waarom nog van die lokale hotspots gebruiken die over enkele jaren niemand meer gebruikt.

Weggegooid geld.
Dat wordt ook gedaan.
https://ec.europa.eu/digi.../en/5g-europe-action-plan

Zelf ben ik ook niet overtuigd van het nut van deze actie. Dit is een investering van ongeveer 20.000 euro per gemeente. De vraag is natuurlijk wat de capaciteit van het lijntje moet zijn dat erachter zit.
https://fon.com/
Werkte prima en de dekking was in sommige landen al best hoog.
Helaas een aantal jaar geleden voor sommige landen gekaapt door een grote provider (KPN, Proximus).

Daarnaast veel te laat nu mobiel internet goedkoper geworden is en in de hele EU uit de bundel.
Op eduroam moet je echt wel inloggen. Normaliter via EAP, mogelijk met certificaat zelfs. Dat je apparaat dat onthoud en daarna zelf doet en dat het niet via een landingspagina werkt zoals veel hotspots verandert dat niet.
Toch is het geen gek idee blijkt uit deze presentatie:
https://www.surf.nl/binar...-op-publieke-plaatsen.pdf

Als ze dan de Hotspot 2.0 methode gebruiken ben je een heel eind. Dan hoef je dus inderdaad niet meer in te loggen. Best kans dat ze dat dus al doen als ik op de opmerking van @Oeroeg af ga.

Edit:
Als ik zoek lijkt het er inderdaad wel op https://www.google.nl/search?q=eduroam+hotspot+2.0

En dan is er dus ook het door surf ontwikkelde GovRoam. Zou me dus niets verbazen als de EU inderdaad deze manier gaat gebruiken.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 12 september 2017 21:16]

Ze zouden iets als SpaceNet kunnen opzetten.
Wel inloggen, maar direct ook veilig getunneld naar je eigen vertrouwde basis, zodat je niet afhankelijk bent van alles dat er tussen jou en het internet zit.
Het is dan wachten op misbruik via de openbare netwerken. Sowieso gedoemd te mislukken, zonder van het geld. Het netwerk wordt dan wel betaald door de eu de rest onderhoud verbinding is hvoor het land gemeente of provincie.
Maar goed de hardware fabrikanten verdienen er goed aan en grote kans dat de netwerken dan over een tijd niets staan te doen of ergens in the middle of nowhere een wifi tegenkomen.

Dat geld kunnen ze beter besteden om meer mensen in de eu op vast snel internet te krijgen. gebieden genoeg die nu nog traag internet hebben.

Weer het zoveelste waardeloze eu project.
Het is dan wachten op misbruik via de openbare netwerken.
Er zijn in de EU tientallen miljoenen 'openbare' wifi netwerken. Waar wil jij precies op wachten?
Los van het feit dat Europa wel betere dingen te doen heeft met ons belastinggeld: totaal overbodig, duur en idioot initiatief.
Een hotspot heeft een bereik van maximaal 50 meter (we zijn zeer optimistisch). Dat betekent dus een totale oppervlakte 8000 vierkante meter per hotspot (pi*r^2, opnieuw zéér optimistisch!)*8.000 hotspots is een totale oppervlakte van 64 vierkante kilometer. Europa is 4 miljoen vierkante kilometer groot...
Beetje scheve vergelijking die je maakt natuurlijk.Het woord hotspot zelf al aan dat het ook om hotspots gaat: plekken waar een hogere dichtheid van mensen is, zoals ziekenhuizen, stations e.d. Je gaat natuurlijk niet op een landweg ergens in Groningen WiFi in de lucht gooien, laat staat een andere landen die veel minder dichtbevolkt zijn dan ons landje.

Of dit een goeie of slechte investering is, zal ik niet over oordelen. Ik denk dat het verbeteren van de infrastructuur van 4G/5G wellicht een strakker plan is.
Vorgels het artikel gaat het op first-come first-serve, dus als parkeerplaats Groningen-Noord als eerste een aanvraag indient komt daar Europese wifi.
Verder ben ik het met vampke eens dat dit een idioot project is om met EU-geld te doen; het kan perfect lokaal (zoals ook al veel gebeurd), het geeft heel veel onnodige overhead, en berijkt relatief heel weinig mensen.

Als ze, zoals Oeroeg voorstelt, een soort standaard hadden voorgesteld voor hoe gratis overheids-wifi geimplementeerd kan worden, met bijbehorende software/specificaties en dit zou bij een demo-pilot horen had er nog enige logica achter kunnen steken, maar zelfs dan is het vergezocht.
Bovendien bieden gemeentes als Leiden juist met evenementen gratis wifi aan zodat ze met een app de bezoekersstroom in kaart kunnen brengen, dus die zullen niet mee gaan doen aan anonieme/data-vrije wifi.
feit blijft dat het om belachelijk weinig bereik gaat, zeker in vergelijking met de investering.
Elke hoofdstad in het continent is groter dan 64 vierkante kilometer.

edit: overigens is de communicatie van parlementsleden dat men vooral plattelandsgebieden wil bedienen, wat het nog minder efficiënt maakt.

[Reactie gewijzigd door vampke op 12 september 2017 18:01]

Jij doet net alsof een hotspot uit 1 punt bestaat.
Ja het kan 1 server/plek voor internet toegang gaan, maar een hotspot kan net als het eerdere aangeven eduroam bestaan uit verschillende accespoints.

Kijk naar de hotspots van Ziggo/fon.
Als je wandelt ga je naadloos over van de ene naar de andere accespoint als deze in de buurt staan.
Eigenlijk zoals een bedrijfswifi werkt.

Dus 1 hotspot met meerdere accespoints .

:edit

Makkelijk je bericht aanpassen. Nu raakt mijm reactie grotendeels kant nog wal.

[Reactie gewijzigd door jqv op 12 september 2017 19:02]

ga jij maar lekker hot spots scannen ik ben daar al heel lang mee gestopt. Ik loop normaal elke dag langs de huizen en nu ik gewoon mijn wifi uitzet als ik buitenshuis ga gaat de batterij 2x zo lang mee.
Wel makkelijk reageren als iemand waarop ik reageer zijn bericht bijna volledig aanpast.
Als je het origineel had gelezen. Had je me misschien begrepen.

En ik ga geen wifi-hotspots scannen met mijn onbeperkt internet. Zowel zakelijk alsook privé.
ik heb mijn bericht helemaal niet aangepast, enkel iets toegevoegd.
Je gaf in je eerste bericht al aan dat de hotspot een bereik had van 50 m. Met daarbij de oppervlakte van ongeveer 8000 vierkante meter. En daarbij de oppervlakte van europa meegenomen als referentie ten opzichte van alle straks beschikbare hotspots.

Waar staat dat nu?

[Reactie gewijzigd door jqv op 12 september 2017 19:30]

in mijn eerste reactie...

[Reactie gewijzigd door vampke op 12 september 2017 19:49]

Nee het is reageren op letterlijk jouw reactie je loop niet zomaar van hotspot naar hotspot. constant uitval en dus constant dat je telefoon loopt te zoeken. Het hele idee is 100% marketing maar onmogelijk om iets degelijks te leveren. Je vergeet dat al die dingen ook nog eens door een buitenmuur moeten dus blijft er van die 50 meter (laten we het positief bekijken) 35 over. De gemiddelde tuin is tussen de 5-10 meter en dan blijft er niet veel over. Laat staan iets bruikbaars.

Dus nee het hele ISP hotspotting idee ridicuul.
Europa is 4 miljoen vierkante kilometer groot...
Beetje flauw he, als de EU een weg subsidieert leveren ze ook niet genoeg asfalt om heel Europa te bedekken. Zo'n project is er om pijnpunten weg te nemen, niet om de hele EU te dekken.
Hangt er van af wat voor AP Edit: De Ubiqtui UniFi AP AC LR heeft een bereik 183 meter, hebben en in het bos bv heb je geen wifi (nodig), alleen op,de drukke en openbare plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Android Fan op 12 september 2017 17:56]

Ik heb ook deze AP hangen (meerdere zelfs). Het zenden is het probleem niet. Het probleem is dat mijn telefoon niet het vermogen heeft om ook terug te zenden.

Je kunt wel een super vette transmitter hebben, maar de ontvanger moet er ook wat mee kunnen.
Juist in sommige bosgebieden zou WiFi zeer welkom zijn. Kleine hotspots zijn niet zo'n probleem, antenne's van mobiele providers wel. Daarom heb je in sommige gebieden echt nul komma nul bereik. Om toch nog op enige wijze hulp te kunnen krijgen als er iets aan de hand is, zou WiFi wel een uitkomst bieden. :)
Beetje laat lijkt mij zo. Nu roaming gemeengoed is geworden en de data bundels alleen maar groter/goedkoper worden lijkt mij niet dat er veel behoefte aan is.
Eerste gedachte was, "waar bemoeit Europa zich weer mee", tweede gedachte was, "oh ja, bedankt voor het gratis roamen"

[Reactie gewijzigd door Koriel op 12 september 2017 17:51]

Voor niet Europeanen is dit nog wel interessant, de miljoenen toeristen die we hier weer jaarlijks krijgen. Volgens mij hebben echter veel van de benoemde openbare ruimtes al een gratis hotspot beschikbaar, in ieder geval in Nederland.
Veel plekken wel, maar daar is dit project niet voor. Dit is om de gaten in het systeem te vullen zodat je er op kan gaan vertrouwen.
Als zo de roaming capaciteit beter is, prima. Waarom niet.
Derde gedachte komt wel als je met een laptop ergens op een terras zit. Er zijn meer toestellen online dan enkel gsm's :)
Als ik 120 Mil ¤ deel door 7000 gemeentes ( dus 1 hotspot want het gaat alleen maar om die ) 17143 Euro per hotspot binnen te harken.
Gewoon waanzin.
Het is niet omdat je op 1 locatie zit dat je maar 1 AP gaat ophangen. Neem eens een gemiddeld treinstation en tel eens uit hoeveel APs ze daar nodig hebben om op alle perrons een degelijke dekking te geven ... . Neem eens een grote sporthal en begin er maar aan met al dat gewapend beton.
Vraag me eigenlijk af of wel gekeken word of al het geld wel goed word besteed.
Want voor hetzelfde geld krijgen ze het geld en hangen dan 1 AP op en klaar.

Wie kijkt of er wel een goed werkend systeem word neergezet etc.
En die controleur moet ook ergens van betaald worden natuurlijk :)
De meeste sporthallen zijn al voorzien van wifi is mijn ervaring. En meestal is die ook vrij te gebruiken door de bezoekers. Reuze handig, kun je de uitslag meteen naar de thuisblijvers appen.
De instanties gaan er gewoon voor betalen. De 120 miljoen is voorfinanciering, die wordt wel weer terug verdient. Daarnaast gaat het om bijvoorbeeld 10 locaties per gemeente, dan gaat het nog maar om 1,7K per locatie. Hardware en arbeidsloon worden daarvan betaald... Vind het erg goedkoop eigenlijk!
In Nederland en Duitsland hebben ze al op veel openbare gelegenheden een open wifi netwerk. Dus ik vraag me af waar dit geld naartoe gaat.
Als dit jaren geleden was opgestart dan had je er nog wat aan maar nu is het te laat, en er dan zoveel geld aan uitgeven.
Precies. Dit geld gaat dus niet naar de meest ontwikkelde landen.
Na het betalen van verhuiscircussen van Brussel naar Straatsburg, het opgeven van onze soevereiniteit en het meebetalen aan 2e wereldlanden in Europa zijn dit dingen die we als volk blijkbaar krijgen. Natuurlijk is het afschaffen van Roaming een van de weinige dingen die Europa voor elkaar heeft gekregen die voor iedereen voordelig is, maar dat soort succesverhalen zijn op een hand te tellen.

De EU had een economische unie moeten zijn zoals de EEG was met VISAvrij reizen en eventueel een Europees milieubeleid. Meer had Europa niet nodig. Want wees eerlijk mensen we betalen klauwen aan de EU en we krijgen dit soort onzin. Had op z'n minst op G5 dekking gefocust, iets wat wel de toekomst heeft ipv WIFI hotspots die door een of ander bedrijf aangelegd wordt dat je gegevens doorverkoopt.
Verhuizen van Brussel naar Straatsburg? Wanneer dan? Ze zitten er al sinds 1999.
https://www.businessinsid...n-brussel-en-straatsburg/
https://decorrespondent.n...aatsburg/8673192-915a240d

Mark Rutte: “Zo’n verdragswijziging is heel ingewikkeld. Ik zie dat niet zomaar gebeuren.”

Het graai festijn voor de bobo's moet natuurlijk wel in stand worden gehouden https://nos.nl/artikel/21...onkostenvergoedingen.html
https://www.youtube.com/watch?v=nJtuPDBuACQ

[Reactie gewijzigd door Huxley op 13 september 2017 07:07]

Dat is geen verhuiscircus. Ze hebben gewoon 3 plekken om samen te komen. Wij hebben ook meerdere kantoren binnen ons bedrijf.
Verspilling van belastinggeld? Ja. 1 lijkt mij ook genoeg. Maar geef het geen extra onzin-namen
Waar in de door mij geschreven tekst wordt de term "verhuiscircus" gebruikt?
Je eerste commentaar ;)
"Na het betalen van verhuiscircussen..."
Dan reageer je op de verkeerde persoon, want dat heeft rickboy333 geschreven. :z
Verdeurie. Maar het punt blijft staan. Jij noemde het niet zo, iemand anders wel. Verder geen commentaar, had pas 1 kop koffie op :z

Ook mijn spelling lijdt daar onder

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 13 september 2017 11:46]

Ik snap de redenatie hier achter ook niet helemaal. Er zijn al veel hotspots tegenwoordig, laatst toen ik in het buitenland was merkte ik op dat vrijwel overal er een hotspot te vinden was. Veelal gratis voor de eerste "X" minuten.

"Hoe hoog de kosten per hotspot zijn en hoeveel subsidie er ongeveer tegenover staat, is niet duidelijk."
Het zou dus nog goed kunnen zijn dat het veel te duur blijkt en er geen interesse is daarna.
Belachelijke verspilling van belastinggeld.
Echt zonde het geld kan beter besteed worden. Dit is niet gratis hier betalen we allemaal aan mee.

En het zou mij niet verbazen als het uiteindelijk meer kost.
Zoiets als wat ze in Luxemburg hebben dus. Gratis WiFi in bepaalde regio's en premium (max 100Mbit/s) voor ¤4,90/maand https://www.citywifi.lu/en/

Ik snap niet zo goed hoe het europarlement tot de conclusie is gekomen dat dit nodig is.
Het is nodig zodat verschillende bedrijven lekker kunnen cashen, natuurlijk. Zoals dat ALTIJD gaat met de EU ;)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8