Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Project gratis wifihotspots voor gemeenten vertraagd door programmeerfout

Het plan om 8000 gemeenten in de Europese Unie van gratis wifihotspots te voorzien, is voorlopig uitgesteld. Het systeem waarmee gemeenten de investering konden aanvragen, hield geen rekening met verschillende tijdzones, wat oneerlijke voordelen opleverde.

Gemeenten die aanspraak wilden maken op het programma, konden zich op 15 mei inschrijven op de website van WiFi4EU. Doordat deze website voor de inschrijftijd echter keek naar de klok op de computer waarvandaan de aanvraag werd ingediend, werd er bij westelijker gelegen landen een uur vroegere inschrijftijd meegegeven. Hierdoor kwamen ze hoger op de lijst te staan, schrijft De Tijd.

Op de website van WiFi4EU staat nu aangegeven dat er in het najaar van 2018 een nieuwe aanvraagronde georganiseerd wordt. Gemeentes en installatiebedrijven die zich hebben ingeschreven, krijgen een e-mail wanneer het bekend is wanneer ze zich opnieuw kunnen inschrijven.

In maart maakte de Europese Commissie bekend dat het aan 8000 gemeenten elk 15.000 euro gaat schenken om te besteden aan hardware voor gratis wifitoegangspunten. De inschrijvingen worden uitgedeeld op basis van 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt'. Na de aanleg van de hotspots, moeten de gemeenten zelf de kosten voor het onderhoud dragen.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

15-07-2018 • 10:09

206 Linkedin Google+

Submitter: stijn014

Reacties (206)

Wijzig sortering
Mensen vallen hier over de technische fout, maar in het algemeen is 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' voor veel dingen gewoon vragen om problemen. Als je gewoon inschrijvingen verzamelt en verloot wie het krijgt is dat vaak veel makkelijker te implementeren en veel minder foutgevoelig. Nu is het toevallig een lullig foutje bij de leverancier, maar met alle mogelijke technische of andere problemen aan de kant van de leverancier of afnemer zit je dan met de issue dat je geen mogelijkheid hebt het normaal op te lossen omdat je hele 'inschrijving' al over is in een paar minuten. Daarnaast werkt het fraude in de hand omdat bots altijd sneller zijn dan mensen.
Mensen vallen hier over de technische fout, maar in het algemeen is 'wie het eerst komt, wie het eerst maalt' voor veel dingen gewoon vragen om problemen.
So true. Sterker nog, wat is het voor een waanzin? Je kunt toch eenvoudig duizend-en-een goede criteria vinden waarop je zo'n aanvraag kunt beoordelen?

Sowieso, je stelt geld ter beschikking, want het is belangrijk, maar niet genoeg geld voor iedereen (want niet belangrijk genoeg?) dus dan maak je er een soort race van? For real? Dit is logisch beleid?? Zal wel aan mij liggen.
Dit is een financiering, niets meer. De andere gemeenten kunnen de WiFi hotspots net zo goed aanmaken, maar die moeten het zelf financieren. Ik vind het niet vreemd dat de EU niet letterlijk elke gemeente wil financieren. Kost nogal veel, daar is geen geld voor. Daarvoor in de plaats geven ze dit systeem dus alleen een eerste zetje. De rest moet daarna zelf gefinancierd worden. Klinkt prima.

De manier waarop is natuurlijk een beetje vreemd, maar het idee zelf is niets mis mee.
De standard methode voor dit soort vraagstukken is een aanbesteding. Overheden die het minste subsidie vragen krijgen de subsidie. Dat zorgt aantoonbaar voor het meeste effect van je subsidie. De relevante vraag is dan wel hoe je precies meet wat "het minste" is. Subsidie per accesspoint, per inwoner, per toerist...?
sowieso een idiote subsidie...
ze verloten dus zomaar even 120 miljoen euro zonder na te gaan of zo'n dorp of stad het wel nodig heeft, zonder voor die 120 miljoen een gezamenlijk (en dus sterker) inkoopbeleid af te spreken etc.
Er zit geen enkele structuur in blijkbaar (gebieden met slecht internet eerst t.o.v. gebieden met goed internet die het eigenlijk niet nodig hebben), enz...
gratis wifihotspots is sowieso achterhaald...als de dorpen er voor zorgen dat de infrastructuur er ligt zodat er gewoon een commerciele partij kan zijn die internet aanbiedt, volgen de hotspots bij cafe's, restaurants, scholen, etc vanzelf wel..
Ben het helemaal eens. Ik vind dit ook een hele vreemde manier om tot verdeling te komen. Volledig oneerlijk, waneer het internet even niet werkt of de pc van de ambtenaar een update uit moet voeren heeft de gemeente geen kans meer op de subsidie.
Tja heel eerlijk zou zijn 1 pot x aantal inwoners per land x bedrag per land (oftewel beheer lekker je eigen geld) . maar zo werkt de eu niet. de eu is 1 grote niveleerstation.
rijkere landen betalen tot ze arm zijn en de armere landen zijn al sinds dag 1 netto ontvanger en lachen zich rot.
de eu in zijn huidige vorm is slaat helemaal nergens meer op alle voordelen zijn al ruimschoots gecompenseerd door de enorme bedragen die we af moeten staan en die naar zuid europa en oost europa vloeien.
Mensen als jij vergeten dat al die handelsverdragen al bestonden voor de eu en dat deel van de eu dus ook al geen voordeel meer is.

en als je even op onderzoek uitgaat zal je zien dat de koopkracht sinds de eu afgenomen is in nederland voor een groot deel van de bevolking de rijken nog rijker geworden zijn en dat de economie helemaal niet harder is gestegen als de jaren voor de eu.
En de 2 jaar dat het harder steeg worden volledig teniet gedaan door de enorme geldontwaarding en extreme prijs stijgingen.
ik profiteer helemaal niet van de eu namelijk. ik zie alles alleen maar duurder en duurder worden en mijn spaargeld niks meer waard worden door het kunstmatige tempo waarin alles duurder word.
De linkse rariteiten partijen die volop in brussel vertegenwoordigd zijn zorgen daar wel voor en halaas word ook nederland linkser en linkser en alles nog duurder en duurder.
groen denken is leuk maar die suftrutten realiseren zich niet dat het leven zo onbetaalbaar word.

Dat jij mij simpelweg te dom noemt tja dat zegt meer over jou dan over min observering van wat de eu doet en zou moeten doen.
Veel meer als een eu als vrijhandel en kwaliteit eisen zie ik er niet in. open grenzen zorgen al jaren voor problemen
en als je even op onderzoek uitgaat zal je zien dat de koopkracht sinds de eu afgenomen is in nederland voor een groot deel van de bevolking de rijken nog rijker geworden zijn en dat de economie helemaal niet harder is gestegen als de jaren voor de eu.
Net zoals in de USA. En in Japan. En eigenlijk in alle 'eerste wereld landen'.

Dat heeft niks met de EU te maken en alles met globalisering. India, China, vrijwel heel Afrika, Zuid Amerika. Zo'n 5 miljard mensen met een veel lagere levensstandaard, En met economieën die relatief weinig productief zijn.

Als je geld gaat investeren en je kunt kiezen: Het ene productiemiddel draait 90 procent efficient en het andere productiemiddel draait 10 procent efficient.... Waar investeer je dan in? Wat is makkelijker? Die 10 procent verdubbelen of die 90 procent? Precies. Er valt veel meer winst te behalen door te investeren in de economieën die achter lopen. En dat gebeurt dus ook al 40 jaar lang.

De wereldeconomie groeit als kool. Echter logischerwijs gebeurt die groei voornamelijk daar waar de welvaart het laagst is. En dat is goed. Want die arme mensen moeten ook leven. En wij? Wij maken even 'pas op de plaats'. We worden niet armer, maar ook niet echt rijker. Het stagneert even. No worries. Over een jaar of 20 lost dat zich vanzelf op.

EDIT:
het kunstmatige tempo waarin alles duurder word.
Ik daag je trouwens uit een product te vinden dat over de afgelopen 20 jaar daadwerkelijk (gecorrigeerd voor inflatie) duurder is geworden. Ik zie alles om me heen alleen maar goedkoper worden namelijk.

[Reactie gewijzigd door OddesE op 16 juli 2018 01:57]

Ik daag je uit met een simpel voorbeeld: Bier
rond het jaar 2000 kostte dit in mijn dorp ¤1,02 (2,25 gulden) en nu ¤2,50. (245%)

in 2000 was het modaal netto maandinkomen : ¤ 1.284
In 2017 was dit: ¤ 1.903 (148%)

Ik weet niet of er nog meer meegenomen moet worden in deze berekening, maar het lijkt mij dat de verhouding niet kloppen. Als ik het goed berekend heb is dit een jaarlijkse toename van 5,4%

[Reactie gewijzigd door Tusk op 16 juli 2018 10:33]

Laten we even eerlijk zijn, de bierprijs in één dorp is echt niet een goed voorbeeld. Hij heeft het natuurlijk over de gemiddelde prijs in het hele land, niet de prijs van een product op één specifieke locatie.

Verder zijn er natuurlijk producten die door schaarste of andere omstandigheden enorm veel duurder geworden zijn, dus zijn uitdaging om een product te vinden die daadwerkelijk veel duurder is geworden is wel een beetje vreemd. Daar zijn er waarschijnlijk genoeg van te vinden, die niets met de huidige economie te maken hebben.
Juist omdat de 2 meetpunten op dezelfde locatie zijn, is het accuraat. Ik denk dat ik wel kan stellen dat het bier (pilsner) overal zo ongeveer 2,5x zo duur is geworden in de genoemde periode.

Uiteraard kan 1 product geen conclusies bieden over de staat van onze economie. Maar het geeft wel degelijk íets aan en is daarmee een gedegen reactie op de uitdaging van Oddese.
Nee, juist omdat het maar één locatie is is het niet accuraat. Sample size is nogal belangrijk. Ik kocht vroeger een turkse pizza bij een man die het voor maar ¤1,50 verkocht. Maar dat was zijn eerste jaar, om klanten te trekken. Daarna verhoogde hij de prijs twee keer in twee jaar met ¤0,50, waardoor het al ¤2,50 was voor de goedkoopste turkse pizza.

Maar goed, ik heb het even opgezocht, en bierprijzen zijn in café's inderdaad veel omhoog gegaan. De volkskrant legt goed uit waarom bier specifiek in café's zo snel zo veel duurder zijn geworden: https://www.volkskrant.nl...n-de-supermarkt~b35f3d89/

In de supermarkt gaan de bierprijzen redelijk mee met inflatie.
klopt ook, meer meetpunten van andere locaties is uiteraard accurater, maar dat waren de enige feiten die ik had :) Kan je niet modden, maar thx voor de interessante link!
Oddese had het over 1 product (bijvoorbeeld bier), niet over 1 product bij 1 verkoper. Dan heb je namelijk product-afhankelijke prijseffecten en verkoper-afhankelijke prijseffecten.

Dat gezegd hebbende, bier is goedkoper én duurder geworden. Goedkoper op productie-nivo, duurder op consumentennivo. Accijns is een belangrijk deel van dat verschil, en overheden verhogen de accijns structureel om een steeds verder uitdijende begroting te dekken.
Heb je de link en de andere comments gelezen? Bier is alleen in de horeca onevenredig duurder geworden en dat heeft niks met accijnzen te maken, maar meer met machtsmisbruik (of -gebruik, afhankelijk van je perspectief) door brouwers en algemene prijsstijgingen in de horecasector. Twee puur kapitalistische effecten waar de overheid heel weinig mee te maken heeft gehad.
Benzine is sinds 1998 met ruim 2.6% per jaar gestegen, dat is redelijk in lijn met de inflatie.

Woningprijzen zijn ongeveer verdubbeld, dat is 3.5% per jaar.
Volgens mij klopt er iets fundamenteels niet aan dit artikel.

Vorige maand gaf de EU al een statement uit, waarin ze verklaarden dat de eerste ronde geannuleeerd zou worden doordat sommige gemeentes zich eerder konden aanmelden dan andere gemeentes.
Daarbij vertelden ze dat: The allocation of the first vouchers was already planned to take place after the summer, therefore the current issue has not caused significant delay to the programme.

Er is dus GEEN sprake van een vertraging. Dit artikel schetst ook een beeld dat door deze fout weer een tweede aanmeldingsronde moet komen. Dit was al van tevoren geplanned. Er veranderd dus niks aan de planning. Het enige wat ze gedaan hebben is alle aanmeldingen van de eerste ronde annuleren.
Het is uitgesteld tot de problemen zijn verholpen. Er is nog geen nieuwe datum bekend gemaakt. Dat ze het mooi verwoorden als "geen significante vertraging" lijkt niet gebaseerd op een overtuigende planning. Het laat de ruimte open dat in het hele 4de kwartaal hopelijk de afronding is. Dat kan weken verschillen. En dat in combinatie de reputatie van overheden om projectfouten op te lossen. Met al die onzekerheden betwijfel ik of je kan stellen dat er geen vertraging is. Zeker vertraging is nu ook te stellig. Maar bevordelijk is het niet.

[Reactie gewijzigd door kodak op 15 juli 2018 16:39]

Het enige wat de EU naar buiten heeft gebracht is dat alle vouchers van de eerste aanmeldingsronde, naar de tweede ronde verplaatst worden. Dat er nog geen nieuwe datum is, maakt verder niets uit. Die was er daarvoor namelijk ook niet.
Wat ze wel letterlijk hebben gemeld is dat er geen vertraging is, omdat ze alles naar de tweede aanmeldingsronde kunnen verplaatsen. Of de EU-statement overtuigend is of niet, laat ik in het midden, maar ik geloof eerder een EU-statement dan een nieuwsbericht van De Tijd die niet aangeeft waar ze de informatie vandaan hebben.
"the current issue has not caused significant delay " staat er toch echt onderaan de pagina waar je naar verwijst. Ik zie niet in hoe dat te vertalen is naar er is geen vertraging. Het is eerder te vertalen naar er is geen grote vertraging of geen belangrijke vertraging. Het sluit een vertraging zelfs niet uit.

En er is meer info. Ik nodig je uit om op de pagina waar je naar verwijst door te klikken. Er is oa een faq met onderaan meer informatie over de afhankelijkheid van het verhelpen van het probleem. Ook staat daar dat het gaat om het 4de kwartaal.
Als ze dat al niet kunnen......
Oorzaak ligt ligt waarschijnlijk bij hun leverancier.
Bron: https://ec.europa.eu/inea...ility/cef-telecom/wifi4eu
The Innovation and Networks Executive Agency (INEA) of the European Commission has cancelled the call for applications (WIFI4EU-2017-1), launched by the European Commission on 15 May (OJEU of 15.05.2018, C168, page 1), because of a technical issue outside its responsibility. Some municipalities could apply in good faith before the call was opened, while others were prevented from doing so once the call had opened. Therefore, this technical issue, found in the software developed externally for the call, prevented all municipalities from applying on an equal basis.
Het is echt heel kort door de bocht om te zeggen dat het niet de fout van de EC is.

Wat als dit gewoon zo in de requirements stond? Waarom hebben ze dat niet beter gestipuleerd? Waarom is dit niet aan bod gekomen tijdens een van de demos?
Weet jij hoe weinig mensen er rekening houden met tijdzones bij dit soort projecten? En zonder de opdracht te lezen kan niemand oordelen over wie er in de fout is gegaan. Als in de opdracht staat dat iedereen op hetzelfde moment toegang moet krijgen en de programmeurs denken er niet aan dat er in de EU meerdere tijdzones zijn dan heb je het al zitten.
Als er validatie was in het backend van deze applicatie dan zou je zonder rekening te houden met tijdzones kunnen zorgen dat de inschrijving voor iedereen tegelijk open staat. Het lijkt alsof er alleen aan de frontend validatie zat. Als dat het geval is dan lijkt me dat wel kwalijk.

In de frontend moet je dan alsnog zorgen dat de countdown/het formulier correct/zichtbaar is. Dit kun je alsnog zonder je te bemoeien met tijdszones doen door epoch/unix timestamps te gebruiken.
Volgens mij klopt dat niet. Het probleem is nou juist dat er alleen maar in de backend naar de eindtijd starttijd van de actie is gekeken.

Ergens in de backend heeft de leverancier waarschijnlijk gezegd dat de cut-off 23:59 UTC+1 moet zijn terwijl dat juist niet klopt. Voor sommige bezoekers is de juiste cut-off UTC+2, voor sommigen UTC+1 en voor sommigen UTC.

Je moet er dan dus rekening mee houden dat sommige landen nog iets langer hun aanvraag kunnen indienen.

Of je gebruikt één harde tijd voor dit soort dingen en communiceert dat UTC+1 leidend is omdat de meeste lidstaten daar op zitten. Ik kan me zelfs goed voorstellen dat in de officiele aanbestedingsdocumenten van de EU er staat dat de tijd in Brussel leidend is.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 15 juli 2018 12:51]

De eindtijd was in dit geval niet erg relevant. De eerste 8000 inschrijvingen kregen een geldbedrag. Nummer 8001 en later niet.
Zoals vermeld werd de tijd van de computer als indien-tijd geregistreerd. Als Amsterdam en Londen tegelijk een verzoek registreren, werd het moment van registratie voor Londen toch een uur eerder, simpel omdat daar de klok een uur achterstaat. Daarnaast was er nog de mogelijkheid om te frauderen door de computerklok even te verzetten.

Dit soort slordigheidjes met tijdzones wordt best veel gemaakt. In dit geval had de server de tijd (ook) moeten registreren en niet (alleen) de client. Het foutje komt andersom ook veel voor. Zomertijd / wintertijd is net zo'n dingetje.
Je hebt gelijk natuurlijk, de eindtijd was niet van belang maar de starttijd wel. Als je één centrale tijd op basis van UTC gebruikt voor alles maar vervolgens communiceert dat “de inschrijving om 00:00 open gaat” dan dienen sommige mensen hun aanvraag te vroeg in (en worden waarschijnlijk dus genegeerd) terwijl anderen een uur achterstand hebben op de rest.

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 15 juli 2018 12:51]

Ergens in de backend heeft de leverancier waarschijnlijk gezegd dat de cut-off 23:59 UTC+1 moet zijn terwijl dat juist niet klopt. Voor sommige bezoekers is de juiste cut-off UTC+2, voor sommigen UTC+1 en voor sommigen UTC.
En als ze gewoon hadden gezegd dat iedereen vanaf 0:00 UTC kan registreren was je van het probleem af geweest. Dat betekent inderdaad dat je in NL om 22:00 registreren moet, maar wat is daar het probleem mee? Dan is tenminste wel iedereen tegelijk bezig ipv dat je ingewikkelde trucs uit moet gaan halen om het verschil tussen tijdszones weg te werken.

Afgezien van het feit dat zo’n tijdsrace natuurlijk sowieso al belachelijk is, maar dat is weer een ander issue.
Ik snap niet waar mensen zich druk om maken. Nou ja ik snap het wel, het is typische iets van onze moderne tijd dat men alles volgens universele normen wil afhandelen. Dat is het paradoxale van het gelijkheidsstreven dat wij zo hoog hebben staan in onze cultuur, het leidt tot een enorm sterke jaloezie en vergelijken met elkaar. Het idee dat we allemaal gelijk zijn vetaalt direct naar het idee dat anderen geen voordeel mogen hebben.

Neem nou deze storm in een glas water. Wat is er zo mis mee dat lokale tijd wordt gehanteerd. De vraag is of ze bij de lancering rekening hebben gehouden met de verschilen in tijdzone en in elke tijdzone een aparte lancering hebben aangekondigd.

Als de zon eerder opkomt in het oosten gaat hij daar ook eerder onder in oosten. Daarom is de Zon eerlijk. Oneerlijk zou de zon zijn als hij over de hele wereld op hetzelfde moment onder zou gaan, als hij op verschillende tijden opgekomen was in verschillende regios. Dat doet de Zon niet. Hij die zijn weldadige licht over alle wezens, goed en slecht, laat neerdalen, weet hoe weinig vergevingsgezind en jaloers mensen zijn.

Maar ook als er wel een uur voordeel zit voor anderen. Mensen doe even normaal. Dit is niet de wereldkampioenschappen marathonlopen. Als je echt zo een fanaat bent, werk dan een uurtje door na normale werktijd. Nee nog beter, doe er twee en verheerlijk je in je voordeel. En ga eens uitrekenen hoeveel tijd er gaat zitten in protesteren tegen dit vermeende onrecht. Wie gaat dat betalen?

[Reactie gewijzigd door Elefant op 15 juli 2018 13:37]

Dus als in 1 land 8000 gemeenten om stipt 00:00 een aanvraag doen dan kan de rest van de eu geen aanvraag meer doen? Puur omdat in dat ene land de opening meerdere uren eerder open is, terwijl bij de rest het gesloten blijft?

Ze hadden moeten zeggen om 00:00 UTC (server tijd) dan kan je de aanvragen indien en de eerste 8000 krijgen het.
(of in mijn optiek ieder gemeenten heeft dan 24uur(misschien beter om het op 23uur59min59sec te houden) de tijd om een aanvraag in te dien, en volgens een lotto systeem wordt het semi-eerlijk verdeeld over de hele eu)
Eigenlijk wat zo ongeveer iedere online ticketportal al jaren wereldwijd op veel grotere schaal in goede banen weet te leiden?

Zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.paylogic.com/features
Als de validatie in de backend zit en de programmeur heeft het daar zo geschreven dat er alsnog naar de lokale tijd gekeken werd dan had je alsnog hetzelfde probleem. Zonder het inzien van de opdracht, zonder het inzien van de instructies die de programmeurs hebben gekregen en zonder het inzien van de broncode is alles pure speculatie.
Die validatie is ook weer niet de verantwoordelijkheid van de EC. Denk je dat de EC een eigen QA team heeft voor de software die zij door een ander bedrijf laten maken?

Er bestaat geen enkel bedrijf die hun eigen QA team hebben voor software die ze uitbesteden. Dat zou een beetje bizar zijn. Ik maak zelf software voor bedrijven, en de QA moet toch echt van onszelf komen. Voor de EC is het niet anders, het bedrijf waar ze het aan uitbesteden heeft de verantwoordelijkheid voor de QA.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 16 juli 2018 09:59]

Ik had het over validatie in de software zelf. Het valideren van input van de gebruiker en bijvoorbeeld de huidige tijd ten opzichte van de tijd waarna er ingeschreven mag worden.
Meestal, wanneer je toestel Internet heeft, en dat zou een Wifi router toch moeten hebben, dan heb je standaard NTP.

Even er vanuit gaan dat ze OpenWRT hebben gebruikt om die router-software in te programmeren (en normaal is dat zo, want dat is het meest populaire platform voor router-ontwikkeling*), dan is dat maar dit documentje lezen (de tijdzone zelf instellen staat hier).

* Ik heb nog voor bv. Option een project gedaan (CloudGate), dat is ook eigenlijk gewoon OpenWRT uitbreiden.
Het gaat niet over de tijd in de router, maar over het beoordelen wie er eerder een aanvraag indiende.
Daar keek men dus niet naar het "tijd ontvangen" maar naar "tijd verzonden"

De hele procedure kan in principe hergebruikt worden, als ze 'even' in Outlook sorteren op hun eigen ontvangen tijd.

Maar neeeee..... Er moet een nieuwe procedure komen, kost wat meer, maar er klotst nog steeds geld in de (bestuurslaag) van de EU
Er is dan een kans dat er aardig wat mails zijn die dan te vroeg verzonden zijn, hoe ga je dan daarmee om, als de website een ok gaf tot verzenden? (waar het 00:00 lokale tijd was).

Ze hadden nooit de eerste 8000 krijgen het systeem moeten doen, dat geeft eerder problemen
Dan ligt de fout bij de verzender, je hoeft als organisator toch geen rekening te houden dat het voor sommige 2u eerder 'opstaan' is ?
Als je iets graag wil, doe je dar moeite voor.

De inschrijving loopt vanaf datum X om 00:00 u, kan je als aanvager daar rekening mee houden.
Het is niet zo. dat ze dit om 23:55 hebben geroepen, het is de EU, dat was voor de belanghebbenden/insiders al 3jaar geleden bekend
Nee voor de verzender is het 00:00 lokale tijd, zag oohh, ik kan al de aanvraag doen, puur omdat de server alleen naar de lokale tijd keek, maar niet naar server tijd (ervan uitgaande dat het de bedoeling was om 00:00 server tijd de bestelleningen op te nemen.)
Dit is natuurlijk allemaal leuk en aardig maar volgens mij dient elke gemeente zelf voor 15k aan access point to gaan shoppen.
Welja, maak een OpenWRT image voor de type routers die toegelaten zijn en laat de IT mensen die image erop flashen.
Zo zo, zoveel aannames die jij maakt dat iedereen hier altijd rekening mee houdt. Jij bent er misschien in je carieere er tegen aan gelopen en zult het wel onthouden, een hoop mensen niet.
en de programmeurs denken er niet aan dat er in de EU meerdere tijdzones zijn dan heb je het al zitten
Pardon? En deze mensen werken aan europese aanbestedingssoftware?
De beste stuurlui staan aan wal.
Het is een algemeen bekend probleem dat je nooit met menselijke tijdsperceptie moet gaan programmeren in een applicatie als deze applicatie aan de verkeerde kant de tijd bepaald. Het frontend component zou dan ook niet de tijd op moeten halen van de systeemklok en dat doorsturen, maar de backend zou dit zelf moeten doen aangezien de tijd hier te vertrouwen moet zijn. Kennelijk hebben ze het heel eenvoudig gemaakt om hiermee te frauderen doordat de systeemklok vrijwel altijd te manipuleren is. Het DateTime object zou zelfs pas in de database gegenereerd kunnen worden en dus altijd met gelijke maatstaven behandeld worden.
Ja, foutjes worden gemaakt, ook in software. Die worden zelfs nogal vaak gemaakt. Een goede QA team zou dit eruit moeten hebben gevist. Blijkbaar is dit niet gebeurd.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 16 juli 2018 10:01]

Zou het niet redelijk zijn om achteraf te corrigeren op tijdzone? Lijkt me niet al te moeilijk.
Het komt iedere keer aan bod: de reden waarom overheid faalt op IT vlak is omdat ze zelf niet de kennis in huis hebben om een goed eisenplan (aanbesteding) op te stellen. Daarna hebben ze niet de kennis op de aangeboden plannen te beoordelen. Daarna hebben ze niet de kennis om het plan uit te voeren of te managen.

Resultaat: slecht plan, slechte uitwerking, slecht management, over het budget en al weer rijp voor de prullenbak.

Niets nieuws te zien hier mensen, loop maar door.
Kan je me even tonen waar de blueprints voor deze opdracht zijn terug te vinden zodat jij weet dat men daar gefaalt heeft? Alsook hoe jij er aan komt dat dit alles intern gedaan is?

En ik zal maar zwijgen over wat ik bij private bedrijven al gezien heb zeker.
Nou, ik vind in deze kwestie een flinke flame richting de EU toch wel gerechtvaardigd.
Het lijkt er op dat zowel in de specs als in de tests de verschillende tijdzones vergeten zijn.
En een internet-aanmelding waarbij het timestamp van de client leidend is?
Ik durf dit niet zo snel te zeggen. Dit soort functionele fouten vind ik persoonlijk eerder een fout IT leverancier. Dit zijn technische fouten die een iT leverancier zou moeten bedenken, samen met de leverancier.
Bij een bedrijf als paylogic gaat zoiets eigenlijk nooit fout. Zal er wel mee maken hebben dat het hun daadwerkelijk geld kost als het niet goed werkt.
Hebben ze daar geen id-veldje met autoincrement? Kunnen ze toch gewoon de eerste 200 id's nemen. Of hadden ze al bepaalde beloftes gedaan aan bepaalde steden?
wat doe je dan met de te vroege inschrijvingen? Die zullen niet ter slechter trouw zijn geweest en hebben uiteraard later geen 2e keer geprobeerd. Aan de andere kant zijn er die braaf gewacht hebben en dan uit de boot zijn gevallen omdat het aantal al bereikt was
De EU en politiek liggen dermate voornamelijk "negatief" onder een Journalistiek vergrootglas dat elke "creatieve oplossing" gedoemd is uitemonden in een "zie je wel" discussie. Er is een fout geconstateerd, jammer dus moet alles opnieuw, immers etc etc.

Ik zou het ook graag anders zien maar zolang we blijven vasthouden aan de vooral negatieve aspecten of het doen alsof we het "zelf" bereikt hebben zal dit gedrag blijven bestaan.

Het EU bestuur is niet perfect daar ben ik het wel mee eens.

De zeg maar irritaties zitten er bij mij wel dat men niet openlijk promoot wat wel goed gaat. Zie de tal van telco reclames. "He, we hebben je data bundel nu ook beschikbaar gemaakt in de hele EU".

"Gratis Wifi hotspots" in EU gemeentes subsidieren is slechts een aanjager om een norm te bewerkstelligen en hopen dat het idee navolging krijgt in vele andere landen en gemeentes met locale initiatieven.
dat negatieve zal vooral blijven opvallen zo lang de EU ons meer kost, dan ze opbrengt.
Even voor de goede orde.

Dat wat Nederland afdraagt aan de EU is een schijntje tot wat de EU ons land oplevert. Doordat Nederland nog altijd deel uitmaakt van de EU, is er vrij verkeer, zijn de handelsverdragen uitstekend en is Nederland het grootste doorvoerland van Europa.

Zou Nederland uit de EU vertrekken, wordt het financieel als ook door de gesloten grenzen (want dat is de keerzijde van uittreden uit de EU) voor bedrijven ontzettend duur waardoor Nederland totaal van de kaart zal worden geveegd als het aankomt op doorvoer van producten.

Nog niet gesproken over de groente, fruit, kazen en bloemen die dan veel te duur zullen worden waardoor de export van deze producten met tientallen procenten zou afnemen.

Hense... Nederland zal anno 2018 niets meer zijn zonder een EU "als we kijken op economisch vlak".
Zou Nederland uit de EU vertrekken, wordt het financieel als ook door de gesloten grenzen (want dat is de keerzijde van uittreden uit de EU)
Dit is gewoon niet waar. Verdiep je even in het verdrag van Schengen, kijk even wie daar aan mee doen en hoe van die landen het lidmaatschap aan de EU eruit ziet. Hint, begin eens bij Zwitserland, Noorwegen, IJsland en/of Liechtenstein. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 15 juli 2018 18:14]

Schengen is vrijwel geheel ongerelateerd aan de interne markt. Het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld is wel onderdeel van de interne markt (nu nog), maar niet van Schengen.

Je bent in de war met EFTA, de European Free Trade Area. De landen daarvan hebben bilaterale handelsovereenkomsten gesloten met de EU. Als je de EU verlaat, ben je niet automatisch EFTA lid en heb je niet automatisch die verdragen - zie Brexit. Inderdaad heb je dan de gesloten grenzen.

De effecten van het verlaten van de Interne Markt zijn inderdaad veel groter dan de incidentele kosten van zo'n hobby-projectje. Het is precies dat kleinschalige waardoor zoiets fout kan gaan - dit is niet het soort project waarvoor de EU z'n beste ambtenaren inzet.
Maar Schengen is wel wat het vrije handelsverkeer binnen de aangesloten landen teweegbrengt. Dat hoeven dus niet per se landen te zijn die ook daadwerkelijk lid zijn van de EU, dat is mijn punt meer. Hetgeen wat ik aanhaal, is dus pertinent niet waar, want Schengen en dat valt of staat klaarblijkelijk niet met een EU-lidmaatschap, aangezien er ook landen bij aangesloten zijn, die niet tot de EU behoren.
Het enige voordeel van de EU is dat aan de grenzen niet wordt gecontroleerd. Bij doorvoer van goederen wordt geen invoer- en uitvoerbelasting geheven. Wel een soort doorvoerbelasting. Je krijgt meer controle op goederen.
Even nattevingerwerk: Dat NL het geld zal opleveren duurt honderden jaren, totdat de economieën in het oosten en zuiden gelijkwaardig zijn aan die van het westen. Tot die tijd zullen we moeten dokken.
Zonder EU geen Rotterdamse haven. Of in ieder geval veel minder groot. Dus veel minder transportbedrijven. Dus ook veel minder importbelasting.

Importeurs zouden naar landen gaan waar de goederen nodig zijn in plaats van de snelle weg. Om dubbele invoerrechten te vermijden, en om papierwerk te vermijden.
Het levert ons meer op dan het ons kost, extreem kortzichtig om te denken dat dat niet zo is.

EDIT: Ik bedoel uiteraard de EU, niet gratis WiFi hotspots

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 15 juli 2018 14:40]

Het blijft moelijk in te schatten maar zelfs de vraag of de "gratis wifi hotspots" ons niets opleveren een moeizame. Uit praktijk ervaring weet ik wel dat er mensen op deze aardkloot rondlopen die door omstandigheden soms complexe vraagstukken simpel weten op te lossen. Alles wat nodig was is toegang tot de gedeelde kennis en zelfleren hoe het te gebruiken.
gratis wifi hotspots wat levert ons dit op?

tegenwoordig is een 4g abo niet duur, ook is dit een stuk veiliger dan zo'n wifi hotspot.

zo zie je maar weer, we blijven achter de techniek aanlopen, gratis wifi hotspots hadden we 5 a 6 jaar breed nodig toen ons mobiele netwerk nog een stuk minder was.
"Tegenwoordig is een 4G abo niet duur".

Jeetje wat een domme reactie. In ieder land van de EU, ja?
Geen idee, ik had het dan ook uitsluitend voor Nederland, gezien het ons meer moet opleveren volgens de persoon waar ik op reageerde.
Naast een paar miljoen "Chinezen, Amerikanen etc etc" Toeristen die geen toegang hebben tot een "gratis" databundel deal maar wel miljoenen uitgeven in de touristische sector, zijn er ook nogal wat gezinnen, kinderen etc die in binnen en buitenland niet het geld hebben om een data bundel te kunnen bekostigen. Die 3G/ 4G / 5G verbindingen inclusief deze Wifi verbindingen zijn niet "gratis" maar wel belangrijk.
Dus? even deels offtopic, je weet dat er tal van Nederlandse ondernemingen zijn die met vrachtwagens vol goedkoop ingekochte Poolse Ham naar Parma rijden met een ingehuurde Poolse chaufeur om dit in een paar uur door een zelf gefinancierde rookover farbriek terug naar Nederland te brengen en het op de wereld markt te verkopen as "Parma Ham"?

Misschien moeten we dat verbieden. Moet er een verbod komen op de tal van "lokaal, landelijke en internationale reclames" hoe geweldig Nederlandse producten wel niet zijn of de toursime sector wel niet is.

Misschien moeten we de subsidie er voor wel laten afhangen van het BBP en mogen NLD gemeentes zich niet inschrijven omdat 15K niks is gezien de loonkosten.

Misschien moeten wel wetgeving invoeren dat je niet voor een lokaal tarief op een camping, in een Hotel etc mag verblijven maar dat dit tarief per nacht afgestemt moet zijn op bases van het land waar je woont?

Misschien moeten andere EU landen wel de vrijheid hebben een verbod op via NLD havens ingevoerde producten door te kunnen voeren. Zodat buiten EU landen moeten kiezen waar men de goederen wel of niet naar vervoerd gebaseerd op locale afname.

Misschien moeten NLD bedrijven wel verboden worden, bagger, waterweg onderhoud, bruggen etc etc werkzaamheden uit te voeren in het buitenland zodat locale onderneming die opdrachten kunnen vervullen?

Je kan wel kijken met een beeld "ow daar gaat ons geld" de hele berekening wat de EU ons kost en wat het opleverd is gestoeld op lokaal denken en juist dat is de basis waarop de hele EU gestoeld is. Dit lokale denken AUB nooit meer.
Je kan ook gewoon een interne markt creëren, zonder de enorme overhead aan regelgeving. Waarschijnlijk moet je dan wel de Euro afschaffen, maar die gaat er vroeg of laat toch aan. Kan je het maar beter nu gecontroleerd doen, dan straks in paniek.
Vroeger waren de gulden, d-Mark en schilling bijvoorbeeld ook al aan elkaar gekoppeld.

Een Nexit zonder Duitsland is voor Nederland economische zelfmoord, maar samen met Duitsland zeer voordelig
Ook Duitsland handled niet 1 op 1. Klinkt leuk maar het blijft een vorm van een no-go. Wij hebben het over tech voor goederedenen. In feiten gaat dit alles over de "Graanschuren van Europa" hoe deze te benutten en verdedigen op een Geo-Politieke schaal.
Nee, dat kan helemaal niet. Dan krijg je chloorkippen en dergelijke. De Europese interne markt heeft wereldwijd (één van) de beste consumentenregelgeving, voedselwetgeving etc.
Dat komt door regulering. Omdat we die regulering democratisch willen controleren, hebben we het Europees Parlement en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 15 juli 2018 15:27]

Duitsland en Nederland uit Euro.

Dan knalt de nieuwe munt omhoog, en zijn we plotseling veel te duur.
We kunnen die EU-boerensteun ook stoppen. Chloorkippetjes uit Amerika en groente uit Afrika gaan importeren en onze volledige agrarische EU tak laten doodbloeden. Gaat ook, is goedkoper maar niet op lange termijn.
Hoe kan je nou te vroege inschrijvingen hebben als je de inschrijving pas open zet op de afgesproken tijd?

Ik snap het niet zo goed. Waarom je in vredesnaam zou kijken naar de systeemklok van je client is waanzin. En er zijn tig duizend ticket verkoop systemen die met hetzelfde principe werken. Inschrijven/bestellen start om 12:00 GMT<+/- wherever de ontvangende partij zit> En je zoekt zelf maar uit hoelaat dat voor jou dan is.

Dit is dus precies waarom je nooit zelf met tijd en tijdzones rekening wil houden. Je laat dit doen door een library die door iemand gemaakt is met jaren aan verfijning en samenwerking of je laat het de client uitzoeken en gebruikt een countdown timertje aan de hand van je eigen servertijd.

In ieder geval hanteer je in dit soort gevallen altijd 1 relatieve tijdswaarheid en dat is je eigen waarheid. Niet die van een systeemklok aan de andere kant van de lijn. Dat zorgt er namelijk voor dat ik de inschrijving ook eergisteren had kunnen doen terwijl de inschrijftijd gewoon op nu zou staan.
Nee, je zou juist niet een 'library' moeten gebruiken. Je moet gewoon kennis hebben en een goede keuze maken. Maar goed ontken stiekem niet dat 'moments.js' erg handig is.

Ze hadden dit nooit via client-side moeten laten tonen. Zelfs al hadden ze de tijden goed er kan dan nog steeds iets veranderd worden waardoor we de formulier kunnen zien en nog steeds vroegtijdig in kunnen sturen.

Zelfs als we overwegen dat er per ongeluk iets fout is gegaan waardoor de formulier te vroeg getoond wordt, waarom werkt het insturen uberhaubt? Ze hadden een check in moeten bouwen, maar zo ver hadden ze niet nagedacht, I guess.

Ik weet zelf niks van dat registratie pagina, maar als dit een normale simpele formulier pagina is, en zulke fouten gemaakt wordt, dan foei naar de ontwikkelaars / student.

[Reactie gewijzigd door ilaurensnl op 15 juli 2018 21:52]

Ik ben dan ook met stomheid geslagen dat men de fout een programmeerfout noemt. Dit is geen programmeerfout maar een blunder van heb ik jou daar. Zelfs al zou er in de aanbesteding niet gestaan hebben dat het verspreid us over meerdere landen in verschillende tijdzones. Een simpel formulier als dit had binnen een week klaar kunnen zijn. Inclusief backend validatie en algo’s. Dit had in 1 sprintje af kunnen zijn.

Edit: als volgorderlijkheid het ding is en niet per se wanneer iets is gebeurd waarom gebruik je dan tijd überhaupt?

Ik denk dat je een backend hiervoor in nog geen dag hebt staan als projectje. Daarna hoed checken of het op die manier de bedoeling is qua functionaliteit en gaan.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 16 juli 2018 07:55]

Als ze dit probleem hebben kunnen ze dit dan niet gewoon corrigeren?

Laten we zeggen inschrijving A) heeft om 3.15 uur een inschrijving gedaan.
Inschrijvingen begint pas om 4 uur en 4.10 heeft inschrijving B) zicht voortgedaan.

Kunnen ze niet nagaan dat A) 1 uur voordat de inschrijving begonnen is een inschrijving heeft gedaan? als ze dit rechttrekken met de normale tijd komt dit op 4.15 (dus 5 minuten later dan 'B')
als je pas "mag" inschrijven vanaf een bepaald uur, maar ziet dat het toch al gaat, dan ga je niet wachten. Wat als er vanaf 4u08 geen plaats meer was? Ga je A dan bestraffen omdat ze te vroeg hebben ingetekend, of ga je B bestraffen omdat die te laat was?
Je hebt gelijk, dan is het inderdaad mogelijk dat 'A' op bijvoorbeeld 3.30 begint per toeval terwijl hij wachten op 4 uur. En dat hij in de latere batch terecht komt.

Maar goed er moet ook een overweging gemaakt worden, om alle inschrijvingen dan af te keuren is ook niet een bepaald goede oplossing.
Wel de meest eerlijke. Bij de volgende ronde geef je immers iedereen een gelijke kans om de inschrijving te doen.
Als ze gebruik zouden hebben gemaakt van een time() was het nog te doen meen ik, kwestie van de time() converteren naar de tijd + tijdzone van het betreffende land (euh, gmdate / mktime ??). Een id houdt totaal geen rekening met de timezones.
In maart maakte de Europese Commissie bekend dat het aan 8000 gemeenten 15.000 euro gaat schenken om te besteden aan hardware voor gratis wifitoegangspunten.
Sorry hoor, maar wat is nou 15.000 euro per gemeente? 15.000 euro aan apparatuur, nog afgezien van arbeidsloon zit je zo door heen. Het is totaal geen stimulans voor de gemeente om hier iets mee te gaan doen. Het bedrag staat niet in verhouding met wat het voor de gemeente daadwerkelijk kost of gaat kosten.
Ze houden feestjes voor meer, maar wat voegt dat WiFi toe? Hele generaties zitten op 4g en kansloos internetten of bundel is ook prima betaalbaar. Die publieke WiFi werkt 9/10 niet; een vliegveld, in de trein, stads WiFi of supermarkt altijd overbelast of authorisatie werktniet. Zie toegevoegde waarde niet

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 juli 2018 10:27]

Hele generaties zitten op 4g en kansloos internetten of bundel is ook prima betaalbaar
Misschien moet je NL niet als maatstaf nemen ;). Zat landen met dunbevolkt gebied waar 4g slecht tot niet bereikbaar is, of waar je de hoofdprijs betaalt voor een fatsoenlijke bundel.

Maar goed, je zou het argument kunnen maken om dáár dan in te investeren ipv in WiFi.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 15 juli 2018 10:39]

In mijn ervaring, juist in landen waar 3G verbinding erg slecht was zie ik nu verbetering met 4G, ook op dunbevolkte gebieden.

Hopelijk met de toekomstige implementatie van lagere frequenties zien we nog better dekking voor 4G en 5G.
En heel veel mensen zitten niet op 4G of mobiel internet vanwege te duur voor hen of gebruiken het vanwege de kost net heel sporadisch. Dan is het netjes dat men de openbare dienstverlening kan uitbreiden in de gemeente door op meer plaatsen gratis internet toegang te voorzien.

Ik heb zelf eigenlijk zeer weinig problemen met gratis wifi en haal er soms snelheden die ik met mijn 4G onmogelijk zou halen. Overlaatst in Washington Dulles Airport, een 100/100 verbinding op de wifi.
Naast het bieden van beperkte internet (wordt namelijk gefilterd)
Bied het ook mogelijkheden voor de lokale winkels op reclame te maken, bij te houden hoe mensen lopen en hoe lang ze bij een winkel staat.

De reden waarom ik Wifi en BT buiten huis altijd uit heb staan.
Het hele project slaat ook nergens op. Mensen die perse buiten online willen zijn hebben daar wel een passend abonnement voor. Waarom wil je als gemeente faciliteren dat als mensen buiten zijn ze ook online zijn? Laten ze wat meer straatnaambordjes ophangen zo her en der, je zoekt je soms een slag in de rondte.Daar moet ik geen Google maps voor hoeven op te starten.
Ik wil me niet bezig hoeven houden met bundel data limieten en heb daarom geen mobiel internet. totdat onbeperkt 4g niet 20 euro per maand kost maar 5 euro per maand zal dat ook nog wel zo blijven voor mij. ik gebruik het veel te sporadisch om die kosten waard te zijn.
Je gebruikt het heel sporadisch maar je moet wel perse onbeperkt hebben? Hmm. Voor 4 euro per maand heb je al 1gb. Meer dan genoeg voor sporadisch gebruik lijkt me. Daarbij houden bundels tegenwoordig vanzelf op als je tegen je limiet aanzit, dus je zal je er geen zorgen over hoeven maken. Vreemde logica... Verder ieder z'n ding :p
sporadisch betekent niet dat ik niet veel data gebruik als ik het gebruik. kijk 2 1080p video's op youtube van 30 minuten en je bent al door die gigabyte heen, 1 1080p60 video van 30 minuten per maand vindt ik toch echt sporadisch gebruik en dan kom je al door die gigabyte heen.

[Reactie gewijzigd door t link op 15 juli 2018 12:53]

En je punt is? Dat je het niet gebruikt, of dat de EU dan maar gratis data aan moet bieden omdat jij geen zin hebt om te betalen voor diensten?
Nou, de vraag was dus vooral wat je punt nou eigenlijk is. Want je stelt eigenlijk alleen dat je een databundel te duur vindt en niet bezig wil zijn met limieten.
Dat is dus mijn punt ;) sorry dat mijn vorige reactie zo aggresief was trouwens, geen idee wat me bezielde. vatte denk ik iets verkeerd op ofzo.
Geen probleem hoor. Ik heb er zelf meestal niet veel moeite mee om met gestrekt been de discussie in te duiken, dus dan kan ik anderen dat ook niet kwalijk nemen.
[...]


Sorry hoor, maar wat is nou 15.000 euro per gemeente? 15.000 euro aan apparatuur, nog afgezien van arbeidsloon zit je zo door heen. Het is totaal geen stimulans voor de gemeente om hier iets mee te gaan doen. Het bedrag staat niet in verhouding met wat het voor de gemeente daadwerkelijk kost of gaat kosten.
Een paar Airfiber toestellen van Unifi kost niet zoveel, tot 20Gbit throughtput en klaar, wordt trouwens op Tomorrowland ook gebruikt, kwa concurrend connecties geen tekort! : p
Ben ik met je eens, maar je vergeet de plaatsingskosten, administratief en IT beheer ervan nog. Ook is 20Gbit niet even iets wat je zomaar inkoopt, dat kost ook geld, zelfs een fractie van die 20Gbit is prijzig binnen een budget van 15k.

Die 15.000 euro is eenmalig, terwijl je alleen met de aanleg ervan al dik boven dat bedrag uit komt, nog afgezien van de vaste kosten maandelijks/jaarlijks.

Tomorrowland geeft er denk ik ook meer dan 15k aan uit.
Die 15K is dan ook als ondersteuning bedoeld en moet zeker niet als kostendekkend gezien worden. Dat er vele politieke ICT onbenullen zullen rondlopen in gemeentes die er van uitgaan dat het voor die 15K ook kan, is een tweede. Het is te hopen dat er genoeg ict managers met kennis van zaken rondlopen in de betreffende gemeentes om _van te voren_ met een degelijk plan van aanpak te komen zodat duidelijk is wat de initiële kosten en de onderhoudskosten zullen zijn.
Helaas zijn IT managers meestal niet diegene met de brains ( no offence aan de IT managers hier). Maar mijn ervaring leert me dat ICT managers binnen een bedrijf kosten moeten besparen. Ze doen dit zonder te denken aan de gevolgen, upper management is blij met de besparing. ICT Manager krijgt een bonus want hij heeft o zoveel bespaard. Na een paar jaar loopt alles in het 100, ICT manager wordt ontslagen en zoekt een ander bedrijf om in de nesten te werken. Althans mijn ervaring als Consultant bij grote bedrijven :p
Ligt eraan hoe groot de gemeente is en hoe goed of slecht het bestuurd wordt (overhead, daar zitten de kosten in...). Met ¤15K kan je best een behoorlijk eind komen in kleinere steden/dorpen als het goed gemanaged wordt. En t wil niet zeggen dat de gemeente zelf niets moet investeren he.

Dat geld over de balk smijten aan onzinnige kosten is het probleem... Niet het bedrag zelf.
Wat denk je wat een pro outdoor AP kost? Dat is al zowat een rug per AP. Moet ie nog opgehangen worden, fibertje erheen, uplinkje, stroom erheen enz. Dus met een AP of 5 zit je zowat al aan budget.

En daarmee dek je net een centrum van een klein dorp af. En die 15k is max. Gevolg: iedereen gaat alles binnen budget aanleggen en nergens werkt het.

:')
ben benieuwd of de software niet al duurder was dan de subsidie :)
deze website voor de inschrijftijd echter keek naar de klok op de computer waarvandaan de aanvraag werd ingediend,
Dat is raar, als je een PC tijd dus handmatig eerder zet heb je ook voordeel.

Ik vind het sowieso raar dat een website de tijd op een PC kan opvragen. Wat is het nut daarvan? Valt dat te blokkeren?
dan moet je echt javascript uitzetten

var d = new Date(); krijg je datum object van de pc, ook tijdzone zit erin verwerkt

en als je javascript uitzet kun je 99% van de websites niet meer gebruiken, dus nee dat kan bijna niet.
Het rare is waarom je hier überhaupt JS voor in zou zetten. Het is toch webdevelopment 101 om niets te vertrouwen wat in de cliënt draait of als input word meegegeven naar de server.
Rare, amateuristische fout imho.
Dit via de server doen is niet ingewikkelder ofzo.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 15 juli 2018 10:23]

Voor minder belangrijke dingen is het gemakkelijker om gewoon de tijd van de PC op te vragen.

Zoals wanneer de user bijvoorbeeld een datum en tijd moet selecteren. Deze wordt dan default gelijk gezet met de tijd en datum van de user PC. Waarna de user die kan aanpassen.

Geen reden om daar een time server voor op te zetten of eerst te berekenen waar die user zich bevind.
Nee, maar in dit geval lijkt mij de server tijd toch belangrijker, vooral als je later dan aan de hand daarvan gaat selecteren. Hier gaat het dan om wanneer de aanvraag is ingediend, dus dat is iets dat toch echt op de server moet worden geregeld, niet client-side.
Webdevelopment 101 inderdaad, als dat er niet ingestampt zit moet je wel erg slecht zijn.

Hoe krijgen ze het ook voor elkaar om steeds maar weer bedrijven te vinden die zelfs de basisdingen gewoon niet goed doen. Kijken ze dan echt alleen maar onderaan de streep wat het goedkoopste is?
Inderdaad. Ik vraag me dan ook af wie dit geschreven heeft, want elke professionele developer weet dit volgens mij gewoon. Dat is echt het eerste wat we bij mij op school leerden: vertrouw nooit de input van gebruikers. En als iets in javascript wordt ingevuld, dan kun je het net zo goed zien als input van gebruikers. Als dit al niet server-side geregeld word, dan vraag ik me toch af wat er allemaal nog meer te wensen over laat aan het systeem...
In dit geval is er 0,00000 reden om de tijd op te vragen. Je controleert de tijd server-side en altijd in UTC zodat er geen verschillende tijdszones zijn.

Dit is wel een fout van jewelste :+
grote kans dat dit een stage project is
Zelf ook stage gelopen en een website gebouwd begrijp ik?
Nou, dat weet ik nog zo niet. Ik vraag me af of degene die dit gemaakt heeft wel een opleiding erin gevolgd heeft. Dit is toch een van de eerste dingen die we bij mijn opleiding leerden: vertrouw nooit gebruikers input (en javascript moet je gewoon zien als gebruikers input, aangezien dit makkelijk aangepast kan worden client-side).
Het is
const d = new Date();
:Y)
Valt dat te blokkeren?
Nee, i.i.g. niet makkelijk volgens mij, want zet je javascript uit, dan werken sites amper/niet...
Net zo min als dat sites zien welke browser je gebruikt, welk OS je hebt, welke fonts, het aantal cores van je CPU, je desktop-resolutie etc.

Check sites als http://webkay.robinlinus.com/ en https://panopticlick.eff.org/ als je me niet gelooft ;)

Sites willen dat graag weten om je de 'best mogelijke ervaring' te geven zoals dat netjes heet.

[Reactie gewijzigd door Iva_Bigone op 15 juli 2018 10:26]

Dat zal wel via javascript gegaan zijn. Dan zullen ze dus een "moderne website" met veelteveel javascript neergezet hebben, waarbij er allerlei vitale functies op de aanvragende computer gelopen hebben en vervolgens ongecontroleerd door de server zijn aangenomen.

Als het simpelweg een probleem van tijdzone vergeten te noteren was geweest kon je mischien nog de aanvragen matchen naar de aanvragende locatie en daar de tijdzone van invullen. Maar als de tijd van allerlei ongesynchroniseerde aanvragende computers als leidend is genomen... tsja.

Dit is meer dan een simpel programmeerfoutje. Dit is de gebruikelijke webidioterie en niemand in de buurt die wist wat'ie deed. Wat mij betreft een voorbeeld van veel te veel moeite doen en uiteindelijk met een inferieur resultaat blijven zitten. Je had namelijk ook gewoon een recht-op-en-neer webformuliertje kunnen neerzetten zonder al die javascript en de server dat bij aanname laten timestampen. Door een Unix(-achtige) computer, met z'n tijdklok standaard in UTC.

Ben benieuwd of we in de volgende ronde gaan leren dat ze op dag-maand-jaar (of zelfs maand-dag-jaar) blijken te hebben gesorteert. Of mischien de nummertjes alfabetisch hebben gesorteert zodat aanvragen van oktober vóór de aanvragen van september op de lijst blijken te komen. Er is nog best veel mogelijk.
Het nut ervan is dat de applicatie zelf zich niet bezig hoeft te houden met tijdzones wat een ongelofelijk complex probleem is om te programmeren. kijk deze video maar voor een uitleg waarom het zo lastig is.
Heb je het einde van de video ook gezien?

Het moet server side. En nee, je moet het niet zelf implementeren. Zo rond 2000 heb ik daar zelf eens een poging toe gewaagd, met eenzelfde ervaring als het verhaal in het filmpje. En dan kom je erachter: goh hier zijn prima, gratis beschikbare bibliotheken voor die dit allemaal perfect voor mij uitwerken.

Niet zelf bouwen tenzij je suïcidaal bent. Dat betekent niet dat je je niet met time zones bezig moet houden, het betekent alleen dat je ze niet moet implementeren. Dat is gebeurt, en dat wordt actief onderhouden. Zeer goed mee te werken.
ik zeg ook nergens dat ze dat hadden moeten doen. ik zeg dat er waarschijnlijk voor gekozen is omdat ze anders zelf er me bezig moesten. ik had het misschien beter moeten toelichten maar het zal wel een standaard javascriptje zijn of een library die door een iets te onoplettende programmeur is gebruikt omdat ze zich er niet mee bezig moeten willen houden, de goeie intentie maar de verkeerde uitvoering.
Maar dit is toch gewoon een kwestie van server-side de datum en tijd invullen? Zo lastig is dat niet hoor. Dan hoeft het niet eens rekening te houden met tijdzones, aangezien het gewoon altijd de tijd van de server pakt.
Het zou dan ook logischer zijn dat de lokale/servertijd wordt genomen en daarna gecorrigeerd wordt op tijdzone. Die tijdzone is gewoon afhankelijk van de lengtegraad van de gemeente die aanvraagt,
Euhm, zoals eerder gezegd: Why?

Europeanen met onbeperkt bundel mogen eindelijk tot 20 GB binnenlands buiten hun staat gebruiken. Noord-Amerikanen hebben al roaming in Europa. Dus voor toeristen is er ook geen nut. Al die grondstoffen die ze gaan verspillen voor een ongebruikt WiFi netwerk...
Dit is toch vooral voor roamende (Amerikaanse ) toeristen? Roamen = duur
Weliswaar wel op 2G snelheden, maar tegen meerprijzen kun je sneller roamen. Ik overweeg zelfs mijn NL nummer gewoon te dumpen en daarvoor in de plaats of mijn US nummer te upgraden naar iets met 4G/LTE roaming of een abonnement te nemen in een andere staat, zoals bijvoorbeeld Duitsland of Italie. Aldi Talk in Duitsland heeft bijvoorbeeld een goedkoop prepaid plan voor in Nederland.
Ja, alleen heeft lang niet iedereen een onbeperkt bundel, velen hebben een kleinere bundel. Zeker als je het Europa-breed gaat bekijken.

En er komen meer toeristen dan alleen Amerikanen. Heel Europa is behoorlijk populair in Azië (China en Japan voorop, maar ook enkele andere landen), en die hebben niet allemaal een databundel die internationaal geldig is.

Dit soort netwerken kunnen, mits op de goede plekken aangelegd, wel degelijk nut hebben. Dat jij of ik er wellicht niks aan hebt betekent niet meteen dat het nutteloos is.

[Reactie gewijzigd door wildhagen op 15 juli 2018 12:17]

Trommelrem heeft het nergens over zichzelf, dus die laatste op-z’n-plaats-zetting nogal onnodig.

👍

[Reactie gewijzigd door Engineer op 15 juli 2018 12:20]

Ik heb het inderdaad niet over mijzelf, want ik heb niet eens een onbeperkt bundel, maar ik zit ook niet zo vaak op WiFi. De mensen die geen onbeperkt bundel hebben, hebben dat doorgaans niet omdat ze dat niet nodig hebben. Die hebben dat WiFi netwerk ook niet nodig.
Europeanen met onbeperkt bundel
Daar beantwoord je eigen vraag dus. Er zijn nog enorm veel mensen die geen onbeperkt bundel hebben. Ook zijn er nog genoeg mensen die überhaupt geen bundel hebben. Maar goed, waarom zou je daar rekening mee houden he?
Ik blijf erbij dat als je als gemeente niet de 15.000 kunt opbrengen om dit zelf te doen, je de aanleg en onderhoud ook niet kan betalen.

Verder, waarom moeten de aanmeldingen opnieuw? Ze weten toch in welke tijdzone die gemeentes liggen?
Het gaat om de tijd op de lokale computer. Op het moment dat een gemeente de klok 3 uur terug zou hebben gezet op het moment van inschrijven lijkt de inschrijving 3 uur eerder binnengekomen te zijn. Dat kun je niet oplossen met een +1 uur van een tijdzone. Netto heb je dan nog 2 uur eerder de inschrijving gedaan.

Dat zou dan ook direct betekenen dat ze kennelijk de "tijd van inschrijven" niet server-side in de database zetten. Dat zou wel erg slecht zijn, dat zijn basics...
Ik dacht inderdaad ook eerst dat het best wel makkelijk op te lossen was, maar je hebt helemaal gelijk. Ik vind het dan ook best wel kwalijk dat dit heeft kunnen gebeuren bij zo'n project. Dan vraag ik me echt af hoe de procedure is geweest om degene(n) die het gemaakt heeft in te huren, want dit is natuurlijk prutswerk.
Ooit de huidige beschikbare openbare wifi hotspots van steden geprobeerd?
Nog nooit een gehad die bruikbaar werkt.
Waarom moet men een nieuwe aanvraagronde doen... men kan dit uur toch gewoon herrekenen ?

Wat een klucht 8)7
Als je niki_lauda in 'nieuws: Project gratis wifihotspots voor gemeenten vertraagd d... leest lijkt het meer te gaan om een blokkade die te vroeg of juist te laat is opgeheven.
Er is grote kans dat voor een reeks indieners in UTC+2 de inschrijvingen verloren zijn gegaan omdat het voor hun leek dat de inschrijving open was terwijl dat dat nog niet het geval was.
Gratis wifi...

Dat klinkt als de Man-in-the-middle goudmijn van de eeuw.

Maar even serieus. Word er niet al veel meer overgeschakeld naar mobiel internet?
Ik ben net terug uit Amerika en had alleen toegang to internet via wifi, want heb geen Amerikaanse sim.
Zeker op vakantie is wifi fijn.
Je kan gewoon roaming aanzetten. Dan betaal je wel de hoofdprijs natuurlijk, maar ik neem aan dat je niet op vakantie gaat om op internet te zitten.
Nou, dat ligt er toch aan hoe lang en wat ik doe. Als ik een week in het buitenland zit, dan wil ik best af en toe wel even op het internet kunnen zonder belachelijk veel te betalen. Daarvoor is dit natuurlijk wel een uitkomst (hoewel je natuurlijk ook gewoon een café met gratis wifi kunt gaan zoeken of in je hotel op internet gaan).
(hoewel je natuurlijk ook gewoon een café met gratis wifi kunt gaan zoeken of in je hotel op internet gaan).
precies!
VPN naar thuisserver en die MITM ziet alleen verkeer naar 1 IP adres: thuis
Het lastige is vooral dat er echt maar heel weinig mensen zijn die dit doen. De doorsnee persoon vertrouwt het allemaal maar gewoon.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True