Gerucht: Microsoft werkt aan Android-telefoon

Een medewerker van Microsoft Store heeft aangegeven dat Microsoft werkt aan een telefoon waar Android op draait. Dit zou de eerste nieuwe Microsoft-telefoon in meer dan twee jaar zijn, maar de medewerker kan zich ook vergist hebben.

Het gerucht is naar buiten gebracht door Windows Latest, die aan een medewerker van Microsoft Store vroeg wanneer er nieuwe Windows-telefoons op voorraad kwamen. De medewerker reageert dat Microsoft daadwerkelijk aan nieuwe telefoons werkt. De telefoons draaien echter geen Windows, maar Android.

Ook wanneer de schrijver van Windows Latest aangeeft dat hij een journalist is en vraagt of hij de conversatie voor een artikel mag gebruiken, houdt de medewerker vol dat Microsoft aan een Android-toestel werkt, dat onder de Microsoft-merknaam op de markt gaat verschijnen. Wanneer het toestel uitkomt, weet de Microsoft Store-medewerker niet te vertellen.

Windows Latest heeft de claims van de Microsoft Store-medewerker niet kunnen verifiëren. De website speculeert dat de medewerker in de war zou kunnen zijn met de aandacht die Microsoft de laatste tijd legt op het uitbrengen van apps voor Android en iOS.

Als de medewerker daadwerkelijk gelijk heeft, zou dat de eerste nieuwe telefoon van Microsoft kunnen zijn sinds de Lumia 650 uit februari 2016. Dat het toestel geen Windows draait, is opvallend, maar niet verrassend, aangezien Microsoft is gestopt met de actieve ontwikkeling aan Windows Mobile.

Er gaan al wel een tijdje geruchten over een apparaat in de Surface-lijn met een scherm dat dubbel kan worden geklapt en waarmee gebeld kan worden. Van dit apparaat werd deze week bekend dat hij niet eerder dan in 2019 uitkomt. Dit apparaat draait echter zeer waarschijnlijk Windows 10.

Microsoft Android-telefoonMicrosoft Android-telefoon

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

15-07-2018 • 11:30

197

Reacties (197)

197
184
106
2
0
61
Wijzig sortering
Later dit jaar komt de officiele aankondeging dat zo'n beetje alles wat de gemiddelde consument en gewone gebruikers bij bedrijven gebruiken alleen nog maar ondersteund gaan worden als ze een office365 abo hebben en minimaal windows 10 draaien. (google maar een op blury screen office 2016 https://support.office.co...42-4b15-a949-46ab8bcfe44f ) Plaats daarnaast dat de grosomondo appliacties geport zijn naar iOS en Android en volledig functioneren vermits je een office365 abo hebt. Dan is de markt waar ze nu nog op te kort komen de telefoon markt. Dus doen ze gewoon wat Apple ook doet, een dure telefoon lijn op de markt zetten waar hun apps op zitten. Dat daar dan een kleine fee naar Alphabet gaat, met de gemiddelde marge komt dat wel goed.

PS fix blury screen is er wel maar dat vertellen ze niet:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows

"C:\\Program Files (x86)\\Microsoft Office\\Office16\\WINWORD.EXE"="DISABLETHEMES HIGHDPIAWARE"
"C:\\Program Files (x86)\\Microsoft Office\\Office16\\EXCEL.EXE"="HIGHDPIAWARE"
"C:\\Program Files (x86)\\Microsoft Office\\Office16\\OUTLOOK.EXE"="DISABLETHEMES HIGHDPIAWARE"

[Reactie gewijzigd door twslex op 26 juli 2024 04:49]

Valt wel mee hoor, er komt nog gewoon een volume license pakket voor MS Office 2019. Gewoon even piraten. En werkt prima met win10 Enterprise LTSB. Die je ook gewoon piet piraat.

edit 2016 naar 2019

[Reactie gewijzigd door YangWenli op 26 juli 2024 04:49]

No apps no glory!

Hoewel Windows Phone een prima OS was schoot je er niks mee op vs Android of iOS.

Data schrapen doen ze allemaal.

Eeuwig zonde dat Ubuntu Touch is gestopt (Ik week het, als je stokoud toestel koopt kun je nog een build via Ubports krijgen).
Anoniem: 658112 @71528915 juli 2018 11:42
Nog steeds eeuwig zonde, als OS was het echt wel het beste wat je kon krijgen naar mijns inziens. De live tiles zijn gewoon perfect voor een telefoon, niks ingewikkelde widgets en onsamenhangende interface's.

Ja ik weet dat je ook op Android launchers kan zetten die dit gevoel proberen te creeeren, maar voor zover ik weet is er geen een die het zo goed doet als de native Windows schil.

Gebruikt nog steeds een Lumia, en hopelijk volgend jaar Andromeda?
Als ontwikkelaar kan ik je uit ervaring vertellen dat het ontwikkelen voor het Windows Phone OS het meest dramatische is wat ik heb meegemaakt werkend voor een klant.
Bij elke update moesten we de bestaande app compleet herschrijven.
Van WP8.0 naar 8.1 was de halve .NET phone library hernoemd (ineens zaten functies als het uitlezen van het telefoon geheugen in een andere dll)
Om maar niet te spreken over de update van WP. 8.1 naar 10.
Nee als iemand dat OS de das heeft om. gedaan is het MS zelf geweest. Te vaak. willekeurige updates die niet (fatsoenlijk) backwards compatible waren en ons als software ontwikkelaar compleet voor joker zette. En enige ondersteuning vanuit MS voor de. 'Developers, developers, developers?'.. vergeet het maar.
Ben blij dat het bedrijf waar ik toen voor werkte na 3 jaar WP phone apps. ontwikkelen de stekker eruit heeft getrokken en lekker is doorgegaan met iOs en Android.
Ondanks dat het compleet herschrijven de meest grote onzin is die ik ooit gehoord heb (In ieder geval van WP8 naar WM10) durf ik te beweren dat het compleet herschrijven van een Windows app een stuk sneller is dan een nieuwe Android of iOS app te maken.
Ik verzien dit niet om mensen te plezieren ofzo hoor.
Wij hadden bij de klant een Windows Phone en een WinRT app (voor de tablet) op Windows 8.0
Hierna kwam de update naar Windows 8.1 en moesten we bijna 70% herschrijven omdat Microsoft dingen had verbeterd. Er werd ook een conversie tool meegeleverd maar die maakte nog meer puinhoop van je code.
Later kwam de update naar Windows 10 en toen werd alles ineens schaalbaar, werd al aangeven dat men ging stoppen met WinRT en dus moest alles opnieuw en in plaats van 1 app voor Phone en 1 voor de tablet kon nu alles 'makkelijk' in 1 app voor beiden (want schaalbaar) nou mooi niet dat het zo makkelijk ging als MS beloofde.
Misschien voor de mensen die een single page app maakte was het goed te doen, maar serieuze business app was echt niet leuk meer.
Wellicht helpt het door meer context vrij te geven;

Waren jullie afhankelijk van een externe, niet van huize Microsoft afkomstige library die door de releases door ook flink op de schop is geweest?

Konden jullie vanwege een use case de abstracties die de dev kit van Microsoft bood niet gebruiken waardoor je wat meer moest teruggrijpen op de internals van het framework?
Ik heb als ontwikkelaar aan WP 8.0 en 8.1 en 10/UWP apps gewerkt en het omzetten van een WP 7.x of 8.0 app naar 8.1 of 10/UWP was niet bepaald makkelijk (de architectuur van de app/libraries speelt natuurlijk ook een rol, maar over het algemeen was het niet makkelijk).
De stap van 8.1 naar 10/UWP was echter een stap van niks. Veel API's bleven gelijk en er kwamen juist heel veel bij en je kon door een paar wijzigingen makkelijk je app omdopen naar een 10/UWP app (wat in eerste instantie niet nodig was want 8.1 apps werkten op 10). Als je nog wat extra voordelen wilde die UWP bood zoals responsive UI en multi-platform (Desktop, Tablet, Xbox), dan kostte het wel wat meer werk, maar dat zijn extra's die je aan je app toevoegt.

[Reactie gewijzigd door A-Square op 26 juli 2024 04:49]

Anoniem: 658112 @DonJunior15 juli 2018 15:41
Maar ik heb ook nergens wat anders beweerd toch? Het blijft toch eeuwig zonde want de gebruikers ervaring was zo veel beter als Android en iOS ( zoals ik al zei... heb nergens iets gezegd over hoe makkelijk/moeilijk het was om voor het platform te ontwikkelen ).

Ik hoop dus dat Andromeda gewoon Windows kernel heeft, en dus een stabiele api biedt.
Compleet herschrijven bij een update? Dat is echt de grootst mogelijke onzin. Ik heb drie apps ontwikkeld voor Windows en wat jij zegt is simpelweg niet waar.
Omdat jouw ervaring blijkbaar anders is dan die van mij is wat ik schrijf simpelweg niet waar? Ik wil je graag in contact brengen met mijn collega's en managers destijds als dat mijn verhaal een stuk plausibeler maakt hoor. Dat jij die ervaring niet hebt, vind ik in eerste geval vreemd, maar dat wil nog niet zeggen dat mijn ervaring 'simpelweg niet waar is'. Beetje vreemde reactie.
Je zegt letterlijk dat je bij elke update de app compleet moest herschrijven. Dan is er serieus iets mis met je development skills. Dat je bij een grote update enkele API-calls moet aanpassen kan ik me voorstellen, of eventueel het besluit tot een gedeeltelijke rewrite bij een major upgrade, maar compleet herschrijven bij elke update gaat nergens over.
Ik probeerde een punt te maken. Maar als ik wist dat op elke slak zout gelegd zou worden dan had ik mijn woorden wat voorzichtiger gekozen. Excuses.

Rectificatie aan allen: Met 'compleet' bedoel ik in dezen niet 100% herschrijven.. De stylesheets, resourcefiles en grotendeels de XAML componenten konden we overnemen. Dus zeg zo'n 70 aan C# code (want XAML en styling vind ik geen code) konden we herzien.

Maar blijkbaar is er iets mis met mijn development skills. Altijd fijn als mensen dat van de zijlijn zonder enige kennis van je werkzaamheden dergelijke conclusies trekken.
Ik probeerde een punt te maken. Maar als ik wist dat op elke slak zout gelegd zou worden dan had ik mijn woorden wat voorzichtiger gekozen. Excuses.
Dus jij zegt letterlijk in je reactie dat je bij ELKE update de app COMPLEET moest herschrijven en als er dan wordt gezegd dat dat niet kan kloppen leg ik ineens op elke slak zout.
Riiiight...
Dat je een +2 krijgt is ook vrij bizar voor een recatie die VOLLEDIG onjuist is.
Rectificatie aan allen: Met 'compleet' bedoel ik in dezen niet 100% herschrijven.. De stylesheets, resourcefiles en grotendeels de XAML componenten konden we overnemen. Dus zeg zo'n 70 aan C# code (want XAML en styling vind ik geen code) konden we herzien.
Dus 70% van de helft van de code i.p.v. COMPLEET en bij 2 updates i.p.v. ELKE update?
Dat beetje zout wat ik erop legde was misschien toch wel een beetje terecht begrijp ik.
Maar blijkbaar is er iets mis met mijn development skills. Altijd fijn als mensen dat van de zijlijn zonder enige kennis van je werkzaamheden dergelijke conclusies trekken.
Volgens mij hoef je niet zo het slachtoffer te spelen, want dat heb ik nooit beweerd.
Maar het staat je natuurlijk vrij om zelf conclusies te trekken over de betreffende skills.

En je klaagt over het herschrijven van een deel van een Windows Phone app en geeft de voorkeur aan de versie hell van Android destijds?

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 26 juli 2024 04:49]

Dat verklaart ook gelijk de complete woestijn aan zelfs de meest basic apps. Als ze er al zijn werken ze vaak ook nog een heel slecht. Ik hoorde vrij veel positieve ervaringen hier op Tweakers over Windows Phone destijds van 8.1 Heb toen de overstap maar gewaagd en ook Phone 10 meegemaaktt; wat een complete teleurstelling zeg.
Anoniem: 658112 @Pb Pomper15 juli 2018 15:44
Ja? De Nokia apps zelfs op mijn OUDE Lumia's zijn fantastisch. Transit, Maps en ga zo maar door. Fantastische gebruiks ervaring, lijken naadloos aan te sluiten bij het OS zelf. Maar ja, dat zijn ze ook bijna.

3rd party developers zijn ZELF verantwoordelijk voor de gebruikservaring van hun apps, je wilt toch niet beweren dat ik omdat er zoveel Android troep te verkrijgen is ik daar Android zelf de schuld van moet geven?

DonJonior heeft een punt met de veranderende API's maar jouw reactie is veels te kort door de bocht als je het mij vraagt.
Ik werd gek van die toestellen. Alle menu’s zaten raar in elkaar, om een code in te stellen moest je je leeftijd verifieren met een microsoft account, spontane reboots ‘s nachts voor geforceerde updates waardoor je bereik weg was en dat soort gedoe. Niets voor mij. :)
De rare menu's (oa. bij settings) was volledig opgelost in WM10 (en zit duizend maal logischer in elkaar dan iOS en Android !). Wat de geforceerde updates betreft... dat kon je prima uitzetten en tevens kon je de uren instellen wanneer hij de update zou doen (en ja, dat stond standaard op 's nachts maar heb ik dan ook meteen verzet naar overdag.

Nee, wat OS betreft is WM10 nog steeds mijlenver vooruit op zowel iOS als Android !
Ik heb het over w10, heb niets anders gebruikt. Gewoon een vergendelcode instellen was al dramatisch. En die updates zijn NIET uit te zetten. Ik bepaal graag zelf wannee updates uitgevoerd worden, handmatig - dat hoeft Microsoft niet voor me te gaan bepalen.

Nee ik vond het heel ver achterlopen op iOS eigenlijk qua gebruiksgemak. Het enige is dat het zelfs op zwaar inferieure hardware nog steeds snel en vloeiend was, daar petje af voor Microsoft. :) Maar verder? Meh. Ook nul komma nul apps beschikbaar dus je kon er bijna niets mee. Uiteindelijk maar aan m’n nichtje gegeven.
Zegt misschien meer iets over jou. Vergrendelcode heel eenvoudig in te stellen via zeer logisch menu. En updates kan je echt wel uitzetten ... Dus.... eigenlijk geen idee waar je het over hebt
Op de Lumia was het bijna niet te vinden, en uiteindelijk gevonden moest je eerst verplicht een Outlook account hebben én daarvan de leeftijd verifiëren. Niets makkelijks aan.

Daarnaast zijn de updates NIET uit te schakelen. Onmogelijk. Ja je WiFi uitzetten misschien, maar dat slaat natuurlijk nergens op als je WiFi nodig hebt en is een patch ipv daadwerkelijk de updates uitschakelen.

Wil je beweren van wel dan hoor ik van jou graag het stappenplan hoe je op een Lumia 640 LTE de updates uitschakelt... :P So put your money where your mouth is en vertel mij wat volgens een Microsoft medewerker zelf notabene niet mogelijk is. ;)

En op normale wijze he, niet onzin als in je router IP-reeks x tot y blokkeren of andere fratsen; gewoon vanuit het originele OS zelf :)

Alvast bedankt, want ik zoek het al tijden en volgens tig bronnen is het onmogelijk - blijkbaar weet jij meer dan hen, dus: heel graag stappenplan in welk menu het te vinden is :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 26 juli 2024 04:49]

Verplicht account is gelijk aan Google en Apple en kan je ook overslaan.(alleen kan je dan niet bij de store, maar dat is met Google en Apple gelijk). En leeftijd verifiëren is pas sinds de AVG. Voor de tijd niet.

Updates van apps kan je via de store uitzetten.
https://www.youtube.com/watch?v=rqiffavCZmM
Nee, dat kan je dus niet overslaan voor die functie... En het boeit niet of dat pas sinds de AVG is of niet: het is *nu* nodig, hoe het vroeger was maakt daar geen enkel verschil in.

Beter lezen, ik heb het over updates van het OS - niet over appupdates... Dat is heel duidelijk meerdere malen gezegd en staat ook helder in m’n laatste post. ;)

-edit- nvm de rest ook, heeft geen functie als je toch niet leest. :+
Lang verhaal kort: tot dusver heb ik gelijk, als je niet weet waar t over gaat of er geen verstand van hebt zeg dan aub gewoon niets :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 26 juli 2024 04:49]

Zucht ......

-edit- Apps kan je automatisch update uitzetten, en je sprak over updates in het algemeen. Accounts moet je ook bij Google of Apple aanmaken, alleen reageer je daar niet meer op omdat ik daar gelijk in heb. En OS update heb ik nooit als probleem gezien. Kan je instellen op nacht als je dat wil. En een vergrendelcode instellen is zo eenvoudig dat ik je geen eens meer een voorbeeld ga sturen. Maar goed ... jij hebt altijd gelijk. Kan je weer heerlijk slapen vannacht.

[Reactie gewijzigd door richdb op 26 juli 2024 04:49]

Het gaat hier over telefoons, mobiele OS'en, ... en dus niet over Windows 10 (bashen).
Anoniem: 658112 @r250416 juli 2018 09:24
Mijn Lumia draait Windows10 hoor..... hij is dus geen desktop OS aan het bekritiseren ;)
Er zaten toch aardig wat goede dingen in...
Voorlopig kan Android het niet opnemen tegen het samenvoegen van contacten uit meerdere bronnen tot één door het hele OS heen. En dat geldt voor meer apps die naadloos door het hele OS heen integreerden. Op Android heb ik nu bij mijn telefoon de meeste mensen er 3 dubbel in staan (via skype, whatsapp, contactpersonen)
De live tiles heb ik ondertussen een andere launcher voor gevonden die (deels) hetzelfde doet op Android en dat bevalt prima.

De reboots zonder connectiviteit.. tja, moet je naar Android kijken.
Deze reboot voor de update, dan vraagt die om mijn pincode en dan denk je klaar te zijn.
Maar nee, mijn Android Watch heeft nog geen verbinnding, want bluetooth springt pas weer aan als ik de telefoon minimaal 1x ontgrendelt heb (waarom??)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 26 juli 2024 04:49]

“Maar nee, mijn Android Watch heeft nog geen verbinnding, want bluetooth springt pas weer aan als ik de telefoon minimaal 1x ontgrendelt heb (waarom??)”

Beveiliging, zwakte met bluetooth accessoires na reboot afdekken.
tja, als je een pincode moet invullen is het logisch dat je bereik weg is na een reboot voor updates, die je ook kunt instellen om niet automatisch te installeren
Zelfde vraag als aan richdb: hoe dan?
De Lumia 640 biedt niets aan om de updates handmatig te doen. Of uit te zetten. Je kan hoogstens het tijdvak aanpassen maar dat is ook niet de gewenste “oplossing”.

Van automatisch naar handmatig wisselen zou goud zijn, maar volgens iedereen die ik gesproken heb kan het gewoon niet. Tenminste, niet op die Lumia.
kon het altijd gewoon instellen, ook in windows 10. maar of dat dan nog steeds zo is weet ik niet, ik kwam er laatst achter dat het op de pc ook niet meer kan (zonder regedit)
Helaas niet dus, op een mobiel is dat nog irritanter dan op de desktop :P
Die leeftijdsverificatie heb je toch ook op iOS? Ik vond de meeste menu's juist best overzichtelijk, maar goed dat is persoonlijk. Reboots door updates die gepushed worden zijn alleen irritant als er na de reboot idd geen connectiviteit zou zijn, dit heb ik nog nooit gehad al ken ik anderen die idd. ineens op 'vliegtuigstand' stonden in de ochtend.

Toch had ik het er voor over, maar goed kan niks ertegen in brengen als het niet jouw ding is/was :)
Het is maar net wat je prettig vind. Ik heb ooit een telefoon gekregen van microsoft. Die live tiles waren een van de dingen waarom ik de telefoon heel snel heb weggegeven. Ik vond het zo frustrerend, al die bewegende dingen, die vervelende vierkantje vakjes overal. Het doet mij denken aan Windows 8 en Gnome3. Ik heb het enkele dagen volgehouden. Het is echt een interface waar ik niet aan kan wennen.
Je kon per applicatie wel aangeven of je de tiles wilde animeren of niet, en vaak ook wat voor informatie er getoond diende te worden dat vond ik juist een van de sterkere punten. Maar persoonlijke voorkeuren zijn.. nou ja persoonlijk :)
Zeker persoonlijk. Ik vind het verschrikkelijk, jij vind het fijn. Dat is alleen maar fijn. Hoe meer smaken, hoe meer concurrenten. Ik had dan ook echt gehoopt dat Ubuntu zou slagen.
Schijnt dat Google Android meer open moet doen van eu.
Dus kunnen ze een eigen app store maken, maar of dat werkt zie Samsung is een tweede.
Edit: ze kunnen misschien later play store doen en alle Google apps vervangen door Microsoft.

[Reactie gewijzigd door raro007 op 26 juli 2024 04:49]

Anoniem: 998261 @raro00715 juli 2018 12:11
Leuk als je dan een wildgroei aan appstores krijgt. Dan moet je als developer overal de boel aanbieden (met alle bijbehorende administratieve zaken). Of nog erger: dat je apps krijgt die exclusief voor een bepaalde app-store worden gemaakt. Niet zoals nu dat je bijvoorbeedl Samsung apps hebt die alleen op Samsung draaien, maar dat appstores exclusieve deals met app developers gaan maken, zoals je nu ook wel bij streamingdiensten ziet.
Een derde besturingssysteem heeft dat probleem niet dan?
Anders, dan heb je 3 appstores. Maar als je 100 verschillende stores krijgt in Android... waar moet je dan zoeken
Fabrikant die het levert? (dus Microsoft store)
Waarom moet Microsoft jou toegang verlenen tot play store?
Tja dat hoeft niet. Ik hoop wel dat winkels er duidelijk bij vermelden dat je functionaliteiten mist tov andere Android apparaten. Dit is een koude kermis voor veel mensen schat ik zo. Betekent waarschijnlijk ook een afwezigheid van andere google diensten.
dat lijkt me een zegen, Google popups kwijt op mijn android Phone, heerlijk.
Heb alle apps gekocht in de playstore en krijg regelmatig popups.
Waarom alleen Google.
Als er meer ruimte moet zijn voor derden, dan ook Apple.
Ik zou graag een bron zien van je claim. Aangezien het meer open moeten zijn eerder zou gelden voor iOS. Terwijl dat juist de kracht is van iOS. 1 fabrikant die alles bepaald. Van software tot hardware. En dan moet Google Android meer open.
https://www.nu.nl/interne...misbruik-met-android.html
Apple heeft de smoes als dat zij alles zelf doen wat dikke onzin is maar goed.
In Rusland hebben ze een boete omdat yandex niet achter de rug van Google kan profiteren.
Omdat Google/Alphabet een enorm marktaandeel heeft van 2/3 van de markt komt Apple ermee weg. Dat is mijn conclusie uit dit verhaal.
Hetzelfde als bij Microsoft. Terwijl Apple (toevallig dezelfde concurrent) hetzelfde doet/deed.

Dit gaat niet over het leveren van verplichte software, maar over vermeend machtsmisbruik. En ze slaan de plank finaal mis. Volgens de EU moet Google dus meer toestaan, maar een concurrent als Apple komt er mee weg.

Iets met twee maten meten. Met z'n tweeën beheersen ze de markt. Waar is de gelijke behandeling?
In tegenstelling tot wanneer? Alternatieve stores zijn altijd al mogelijk in Android. Zie bijvoorbeeld ook de store van Amazon (hoewel Amazon die nooit echt bij ons uitgebracht heeft geloof ik).
dat kan allang, je kunt verschillende appstores downloaden, en fabrikanten kunnen ook hun eigen alternatief erop zetten
Eeuwig zonde dat Ubuntu Touch is gestopt (Ik week het, als je stokoud toestel koopt kun je nog een build via Ubports krijgen).
Dat vond ik ook zonde inderdaad. Ik wilde ooit zo'n Ubuntu Touch, maar piste steeds naast de pot. Maar.... straks in de herkansing met de Librem 5 lulijzer. En daar verheug ik me ten zeerste op. Eindelijk dan ook volledige vrijheid op je foon. Niet alleen ideologisch gezien, maar ook praktisch gezien.
Sailfish van Jolla is ook een leuk alternatief. Ik weet alleen niet hoe 'vrij' het is. Wel een terminal e.d.
Ja, dat ken ik inderdaad. Maar Librem 5 zou 100% vrij zijn. Van Sailfish weet ik het ook niet zeker.
Sailfish is ook behoorlijk vrij, maar niet voor iedereen op iedere telefoon te installeren. (ik haak even af).

Ik wil binnenkort mijn telefoon voorzien van LineageOS. Dat lijkt vooralsnog de meest 'vrije' keus als het gaat om telefoon OS.
Ik zou ook graag de Librem5 willen proberen, maar wil niet ineens 599$ neertikken. Ik laat het liever naast mijn abo lopen, dus als er nu eens een dappere aanbieder is in Nederland, dan ben ik zeker geinteresseerd.

Ik denk dat er veel te winnen is als hardware fabrikanten voor meer universele hardware gaan zorgen.

Voor de desktop lukt het ook. Op de meeste platformen kan ik Windows, Mac/Hackintosh en Linux draaien, waar kan dit niet voor de mobiele platformen?
Voor de desktop lukt het ook. Op de meeste platformen kan ik Windows, Mac/Hackintosh en Linux draaien, waar kan dit niet voor de mobiele platformen?
Precies mijn idee. Ik wil de volledige vrijheid over mijn device. Nu voelt het alsof ik een apparaatje in bruikleen heb, en dat de eigenaar van de software bepaalt wat ermee gebeurt. Het lijkt wel wat op een boek lenen in de bibliotheek: je mag het lezen en bij je houden, maar het blijft eigendom van iemand anders.
Ik zou ook graag de Librem5 willen proberen, maar wil niet ineens 599$ neertikken.
Snap ik helemaal, en het is ook een klap geld. Maar voor mij geldt dat als dit is wat ik moet betalen om mijn privacy, mijn vrijheid en mijn controle terug te krijgen, dan is dat maar zo. Ik wil van Android af, ik wil van Google af, ik wil van ALLE datagraaiers af. Ik heb dit nooit gewild. Dat de zwijgende meerderheid dit gelaten toelaat moeten zij weten, maar ik wil dit niet. Dan maar 600 ballen ertegenaan flikkeren om tenminste iets van eerdere genoemde kernwaarden terug te kopen.

Ik besef dat zolang ik van het internet gebruik maak ik nooit helemaal 100% privacy krijg. Maar ik probeer het binnen mijn eigen mogelijkheden toch zo moeilijk mogelijk te maken voor anderen om ermee aan de haal te gaan. Jammer voor de uitgave, maar ik vind van mezelf dat het moet! ;)
Amen!
Was er geen Android emulator voor Windows Phone?
Die was er, maar de gebruikservaring was maar beperkt. Langzamer en als ik mij goed herinner geen push-notificaties.

Ik heb destijds een Nokia 820 gehad. Hele fijne telefoon. Snel en goede foto's voor een normale prijs.

De UI en UX van Windows Phone was gewoon goed, objectief gezien denk ik beter dan Android en iOS. Ik moet zetten, dat de Nova Launcher voor Android de telefoon een stuk bruikbaarder maakt.

Maar, helaas onvoldoende apps die ik destijds graag gebruikte. Inmiddels, doordat ik mijn telefoon anders ben gaan gebruiken, zou ik prima met Windows Phone wegkomen.
Heb nog nooit Windows Phone gebruikt maar de rust van de icons (met wit plus 1 andere kleur) spreekt mij enorm aan ipv al die kleurtjes op iOS en Android. Je hebt ook themes voor Android, sure, maar uiteindelijk krijg je toch niet alle icons gethemed.

Sailfish komt ook met een Android emulator, maar vziw is dat ondersteuning voor Android 4.4. Bovendien heb je een licentie nodig. De inofficiele Sailfish ports hebben geen Android emulator. Zo'n licentie kost 50 EUR voor devices als de Sony Xperia X.

Ben benieuwd hoe die Android emulator heette van Microsoft, en t/m welke versie of API die ondersteunde.
Da's geen emulator dat is software om de boel te porten. Een emulator werkt op binaries, deze software werkt op source code.
De iconen waren vaak ook widgets op zichzelf op windows phone, echt heel goed doordacht. Jammer dat ze, naar mijn mening door eigen schuld, het niet gered hebben.
Je hebt ook themes voor Android, sure, maar uiteindelijk krijg je toch niet alle icons gethemed.
"Themes" van je je fabrikant z`n eigen skin zijn inderdaad waardeloos. Nova Launcher instaleren (of insert elk andere launcher met icon support) en dan kan je gewoon icon packs zelf kiezen uit de store. Er zijn zat goede icon packs die alles in 1 consistente kleur/stijl doen. En dan kies je gewoon een wallpaper dat erbij past kwa kleuren pallet eventueel en klaar ben je.
Ik gebruik Nova Launcher, met de MaterialOS icon pack. Die is mooier dan default (Nougat) maar heb liever consistente icons. Welke icon pack raadt je aan? Volgens mij zal dat nooit met alle apps werken.
Toch zou het failliet zijn van Microsoft als ze een Android mobiel zouden aanbieden. Ze moeten Windows blijven ondersteunen anders wordt hun geloofwaardigheid ondermijnd en zal op de lange duur ook Windows marktaandeel verliezen. Ze moeten een Universal Windows ontwikkelen die op alle apparaten werken, dus ook op mobiele devices.
Hoezo? Microsoft heeft door de jaren heen markten proberen te veroveren waar anderen al groot in waren. De consument zit wel te wachten op een diversiteit maar zeker geen incompatibilliteit en zeker ookm geen slecht support. Ik zie er ook voordelen in, het kan een betere communicatie gaan geven tussen Android en je Windows PC
Beter integreren met anderen en werken met alle andere merken als je je eigen mobiel OS niet op de markt kan zetten.
De integratie met Windows en Android/iOS begint mooie vormen aan te nemen. Waarom zou je alleen je eigen OS ondersteunen? Microsoft is Apple niet en zal dat ook nooit worden op dat vlak.
het is juist goed dat ze op andere platformen actief zijn, anders dan apple en google, die alleen hun eigen platformen ondersteunen (en beperkt elkaars platform). zo kun je microsoft services gebruiken op een platform naar keuze, en dat werkt nog best goed ook. wel jammer van windows phone 8.x, wat echt fantastisch was, en nog beter kon worden als ze dat verder hadden ontwikkeld ipv windows 10 mobile.
Yup en het zal zo blijven tot dat we de migratie naar assistant en webapps maken. Best wel jammer want ik vind absurd dat ik een app voor elke toko nodig heb.
Anoniem: 636203 @71528915 juli 2018 15:19
Ik dacht wel dat Microsoft het minste aan data schrapen deed.

Ik vind vooral die Smart TV's erg storend, want dat blijken ook gewoon spionage kastjes.
Grapjas.

Mijn pihole denkt daar toch echt anders over.

Paar toppertjes die kennelijk ruim tig keren per uur voorbij komen:

Mobile.pipe.aria.microsoft.com
Vortex.data.microsoft.com
Watson.telemetry.microsoft.com

Afain, google kan er ook wat van.
De core business van Google is data vergaren dus die staat echt verreweg bovenaan de lijst wat dat betreft.
Ligt er helemaal aan welke producten je gebruikt. En bij ons is dat zover vooral microsoft.

En geloof me, die kunnen er ook wat van, bijna schrikbarend ;)

[Reactie gewijzigd door roT- op 26 juli 2024 04:49]

Dat denken veel mensen, maar zeker onder W10 ben je gewoon het product én de sukkel die ook nog heeft betaald voor een licentie en word je nooit eigenaar van jouw Windows10.

Bij Google mag je product in ieder geval nog gewoon gratis gebruiken in ruil voor je data.

Smart Tv's zijn schandelijk door het gebrek aan een fatsoenlijk update beleid. Ik gebruik het in ieder geval nooit.

**************

Kom op zeg, 6 keer -1 en niemand die dan even de moeite neemt om mij de les te lezen waarom ik het blijkbaar zo mis heb.

[Reactie gewijzigd door 715289 op 26 juli 2024 04:49]

Jep, wat dat betreft heb ik veel liever W7. Werkt prima, en niet al die data...
We moesten pas voor mijn werk een W10 laptop aansluiten via een (dure) satelliet verbindingen.
Metered connection aan, alle privacy dingen aan, opties qua updates goed ingesteld, cloud services uit etc etc.
En alsnog tientallen MB's per dag verstoken. En dan kijk je welke IP's, en dan blijken het allemaal MS verbindingen te zijn.
Uiteindelijk moet je dan dus een firewall gaan installeren en allerlei rules aanmaken om het bruikbaar te maken. Waardeloos. Waarom kunnen ze niet gewoon een OS maken waarbij ik kan kiezen om _niets_ te versturen. Behalve de basic data voor het ontvangen van updates. En dan zelf beslissen of ik updates wil binnenhalen.

Op deze manier (en niet alleen op OS gebied) veranderen we echt in slaven van de leveranciers. Kijk maar naar auto's, telefoons, drones en zelfs e-bikes die met de fabrikant moeten babbelen via internet, omdat het anders gewoon in een dood en onbruikbaar product resulteert. Misschien moet de EU zich daar eens op gaan richten.

[Reactie gewijzigd door _ferry_ op 26 juli 2024 04:49]

Jep, wat dat betreft heb ik veel liever W7. Werkt prima, en niet al die data...
.......
Waardeloos. Waarom kunnen ze niet gewoon een OS maken waarbij ik kan kiezen om _niets_ te versturen. Behalve de basic data voor het ontvangen van updates. En dan zelf beslissen of ik updates wil binnenhalen.
.......
Misschien moet de EU zich daar eens op gaan richten.
Ze kunnen wel een OS maken waarbij je niets hoeft te versturen, maar ze naaien je liever 2 keer. 1 keer bij het in licentie geven, let wet, niet bij het aanschaffen en vervolgens zolang je W10 gebuikt.

Bij de April update werd het nogmaals pijnlijk duidelijk.

Je had de keus uit 'targeted ads' of 'random ads', maar ads krijg je.

En bij het delen van 'diagnostische gegevens' heb je een keus uit 'volledig' en 'basis', maar blijft het onduidelijk wat voor diagostische gegevens er dan gedeeld worden.

Bij Ubuntu was er herrie in de tent dat ze opt-out hadden om gegevens te delen, maar daar waren ze in ieder geval transparant en kun je ook gewoon het rapport inlezen, voor deze verzonden word.

En van de EU hoeven we echt geen weerstand richting de grote tech chanteurs (Microsoft, Apple, Google, Facebook, etc) te verwachten.
ze doen het wel minder dan google, maar ze doen het wel. van microsoft, google en apple doet apple daar het minste aan denk ik. maar volgens mij verzamelen ze (microsoft) geen persoonlijke data, wat google weer wel doet.
Zou die medewerker van een Microsoft Store misschien Android met Andromeda verwarren?
Anoniem: 444127 @71528915 juli 2018 21:35
Inderdaad, de Microsoft-managers doen het enige wat voor hen werkt in deze telefoon-markt: erkennen dat ze een gigantische achterstand hebben qua software (telefoon!) en dat ze daarom veel gemakkelijker hun telefoontjes verkopen door Android te gebruiken in plaats van Windows te pushen.
Eeuwig zonde dat Ubuntu Touch is gestopt (Ik week het, als je stokoud toestel koopt kun je nog een build via Ubports krijgen).
Ja, dat is zonde!
Het alternatief op de Ubuntu Touch zou de Librem 5 met de rolling distributie PureOS Linux zijn
Don't worry het is slechts een kwestie van tijd tot de Chinese industrie Android vervangt met een nieuw OS.
Als het geen Windows OS draait, is het geen Microsoft telefoon. Ik kan me niet voorstellen dat Microsoft het Android pad gaat bewandelen. Dat zou in strijd zijn met hun One-Windows strategie en hun design language. Android apps zijn nou eenmaal, nou ja, Android apps. Met een compleet andere UI dan Microsoft hanteert. Ik zie het niet gebeuren en ik denk dat deze Store medewerker aan het trollen is.
Maar MS heeft al een groot aantal apps die op Android draaien en daar (qua UI) goed in integreren. Edge, Office, RDP client, PowerBI, het ziet er allemaal goed uit en de apps werken prettig.

In dat licht kan MS heel goed een telefoon uitbrengen die op Android draait, plak er nog een MS start/homescreen op, integreer de hele bende met OneDrive en je hebt een fully fledged MS Android apparaat.

OS'en worden steeds minder relevant, het gaat allemaal om diensten.
Hieraan toevoegende, De Microsoft Launcher voor android gebruik ik nu al een tijdje. Ik heb een tijdje launchers gehad die de tile-omgeving van W10M probeerden na te bootsen, maar dat werkte toch net niet voor mij. De Microsoft launcher integreert al heerlijk heel veel microsoft diensten in het homescreen en meer. Waar het voor mij eerst altijd behelpen viel om bij het microsoft ecosysteem te blijven, daar hebben ze met hun launcher voor android dit voor mij een stuk makkelijker gemaakt met handige widgets en directe links naar Microsoft apps in plaats van google apps. Het is het proberen zeker waard. Het zal nooit W10M evenaren, waar ik ook veel minder moeite had om mijn privacy te bewaren (Waarom weet google dat ik een bepaalde winkel in loop en willen ze dat ik er foto's van maak, terwijl ik toch echt alle menu's in android meerdere keren langs ben gegaan om locatie tracking etc uit te zetten?), maar ja, W10M was niet meer houdbaar voor mij op den duur, en was net op tijd overgestapt naar Android, want nog geen week later stopte Rabobank ook met de ondersteuning van de app voor W10M, een van de apps waarvan ik altijd zei "zolang die er nog is hoef ik niet over te stappen".

Een volledige microsoft variant van Android kan die integratie die de Microsoft launcher nu al biedt alleen maar verbeteren, en mocht die uitkomen, dan kan ik nog wel eens overwegen mijn garantie van mijn telefoon op het spel te zetten om die android versie er op te zetten (ben ik ook af van die reclame van Sony die soms in mijn scherm kopt en die apps van hun die ik niet kan verwijderen. Kan nu ook al door een andere android te flashen, maar die hebben voor mij nog niet genoeg meerwaarde om mijn garantie te vergooien).
Als Rabobank de reden van je overstap zou zijn geweest, dan had je gerust bij Windows kunnen blijven. De vernieuwde Rabo website is een verademing in vergelijking met de ingetrokken app. Een hele stap vooruit dus voor ons stijfkoppen. ING daarentegen... |:(
Helemaal mee eens :) Met de mobiele site bewijst de Rabobank dat web apps de toekomst kunnen zijn. Werkt heerlijk op mijn Lumia 950XL. Ik zou eigenlijk helemaal niet meer terug willen naar de app.
Al die eigen apps draaien ook al op Windows 10 natuurlijk, dus als het aan de diensten ligt zijn het de 3rd party diensten.
Een Microsoft (tm) toetsenbord, draait geen Windows (tm) en is dus geen Microsoft (tm) toetsenbord?

MAW een Microsoft iets dat geen Windows draait is inderdaad geen Windows iets maar nog altijd een Microsoft iets.
Ik heb gelezen dat dit vooral voor de zakelijke kant zal zijn. Ik vind jet ook wel teleurstellend als ze echt deze kant op gaan. Voorlopig zitten we dan nog heel wat jaartjes aan iOS en Android vast.
Ja, als het nu MS was geweest dat op KaiOS was gesprongen in plaats van Google, dan hadden ze via dat systeem zich weer kunnen invechten in de mobiele markt.
Anoniem: 457607 @LCP15 juli 2018 21:22
Microsoft draait ook gewoon Linux in Azure. Ik denk dat je even wakker moet worden en beseffen dat Microsoft een software en services bedrijf is geworden. Windows Phone is dood, en Windows richting consumenten is ook niet meer zo belangrijk.
waarom niet? android is open genoeg om er echt een microsoft systeem van te maken, ze hebben al een launcher en lockscreen, die nu misschien niet super werken, maar daar is wel wat moois van te maken. en dan al hun andere android apps, die ook erg goed werken. ik zie het nog wel gebeuren.
Als het waar is ben ik benieuwd of Microsoft kiest voor standaard Android of ook een launcher maakt zodat het eruit ziet als Windows 10 Mobile.
Microsoft heeft al een eigen launcher op Android.
En een goede ook! Werkt uitstekend, zeker op stock android telefoons (Nokia bijv.) een verademing. Enige reden dat 'ie voor mij onbruikbaar is, is omdat op Huawei een aantal handige hardware+softwaretruukjes gelinkt zijn aan de Huawei launcher. Dat maakt het een te groot gemis om een andere launcher te gebruiken.
Klopt, voorheen bekend als Arrow Launcher.

Hier de (was)lijst van Microsoft apps voor Android (klik op "More"):

https://play.google.com/s...ev?id=6720847872553662727

Microsoft Launcher staat er zelfs featured.
Stock Android met een losse app voor het uiterlijk/MS add-ons zou het mooiste zijn.
Die hebben ze al een poos, en die staat ook al een hele poos (als bèta) op mijn 2e toestel, fijne launcher. Maar deze lijkt in de verste verte niet op hetgeen ik te zien krijg op mijn Lumia 950 XL. Wel heb ik ze v.w.b. aanzien (achtergrond) gelijk gemaakt, maar dat is het dan ook wel.
jammer mijn 930 wordt nu toch wel wat minder
is ook al 4 jaar oud nu
zou nu dan ook echt niet weten wat ik nu moet nemen.
beide platformen spreekt mij niet zo aan.
Anoniem: 658112 @Mr-D.15 juli 2018 11:43
Wachten op Andromeda :)
Als WM/WP fan; niet doen. Is niets zeker over, ook niet over de prijs en die gaat vast fors worden.

Ik doe nog een paar (tweedehands) WM telefoons totdat het niet meer gaat (bv. WhatsApp stopt).

Laatst nog een Alcatel Idol Pro (Snapdragon 820) voor weinig gescoord, dus kan weer even😊
Ik gebruik nog dagelijks een Lumia maar het begint steeds krapper te worden, zelfs de ING app werkt nu niet meer :( Whatsapp wel idd, maar voor hoe lang nog?
Same here en overgestapt naar Android. Dit vanwege de aanbieding van een hoofdtelefoon die ik sowieso wilde kopen, bij aanschaf van de Xperia XZ2. Elke dag nog spijt dat m'n 950 naar mijn vrouw is gegaan. Gelukkig heeft zij, op de ING app na, veel plezier van.
Beide andere platformen (android en ios) zijn in die 4 jaar natuurlijk ook flink doorontwikkeld. Misschien eerst eens proberen voor je ze meteen afkeurt, misschien valt het mee!
heb ook (helaas)een zakelijke Android telefoon en een Ipad dus weet wel hoe het werkt.
mijn vrouw heeft een Android en mijn zoon een Iphone waarop wel eens rommel om te kijken wat ik het beste vind.
maar ik kom er niet helemaal uit.
Mijn 1520 was ook op, dwz weinig tot geen apps en updates meer, ben uit nood maar weer teruggegaan naar een iPhone, geen spijt van maar had veel liever een Windows Phone gehad.

Toch kijk ik nog steeds uit naar een Surface/Andromeda achtig ding. Ik vind het een erg jammere ontwikkeling dat bijna de hele wereld alleen nog maar op een priegelschermpje informatie tot zich neemt, uitvouwbare schermen zijn denk ik de toekomst.

Ik kan met echt niet voorstellen dat er een Microsoft Android telefoon zou komen, hooguit een launcher inderdaad en meer Android apps. Ik zou nog liever een fax gebruiken dan een Android telefoon.
als ik overga op een iPhone word het wel een SE of een SE2 weiger om zoveel geld in een telefoon te stoppen waarop ik eigenlijk achteruit ga (oled scherm-20 megapixelcamera-enz op mijn 930)
deze is ook lekker handzaam en past goed in de broek.
maar qua specificaties vind ik de Huawei 20pro wel een mooi ding maar tja blijft wel android.
Vergeet niet dat de Huawei P20 Pro weliswaar een dijk van een camera heeft, maar een draak van een UI en alles zoveel mogelijk blokkeerd om de UI te verbeteren. De Huawei toestellen zijn veelal ook niet te rooten.

Daarnaast is mijn vertrouwen in Chinese software niet zo groot. Hardware bouwen lukt soms nog wel, maar de software is te vaak te slecht voor woorden.
dat had ik ook al gelezen op div fora's
dus blijf het voorlopig dan ook doen met mijn 930 en mijn compactcamera ;)
maar gaf alleen aan wat eventueel mijn 930 zou kunnen vervangen.
misschien een custom rom erop als dit eventueel mogelijk zou zijn
maar net wat meerdere mensen hier zeggen als google mij dingen gaat vertellen waar alles staathoe en wat haak ik ook af.
Dat er dingen op huawei geblokkeerd worden is totale onzin. Huawei heeft grappig genoeg wel wat truukjes van WP overgenomen en heeft een heeeeel uitgebreide schil die veel van de rommelige native Android dingen oplost. Naar mijn ervaring is vanuit WM10 overstappen op Android Huawei de makkelijkste keuze. Je komt veel bekends tegen. Al zou ik adviseren om een 2e hands p10 lite of P8 lite 2017 (zolang ie maar emui 5.x of hoger heeft) op de kop te tikken om uit te proberen. Enige waar mensen over vallen is dat Huawei achtergrond apps soms uitzet, net als WM dat deed. Dit is ook prima per app uit te schakelen dus levert voor mij geen issues op. Huawei komt ook standaard met Microsoft SwiftKey, het is bij lange na geen WM10 toetsenbord maar steekt met kop en schouders boven het Google en Samsung toetsenbord uit.
Dankjewel hier kan ik wel wat mee
heb nu zo'n Samsung ding maar vind het helemaal niks
Daarnaast is mijn vertrouwen in Chinese software niet zo groot. Hardware bouwen lukt soms nog wel, maar de software is te vaak te slecht voor woorden.
Naar mijn weten worden Chinese foons gewoon met Android geleverd. Misschien dat de schil dan van Chinese makelij is, zoals bij Huawei het geval is? Mijn vorige toestel was een Huawei, maar ik vond de schil niet slecht.

Pas trouwens op met het marginaliseren van Chinese foons. Heb inmiddels ruim 2 weken een Ulefone Mix 2, maar na 14 dagen gebruik ben ik nog steeds geen gekkigheid tegengekomen. De foon werkt prima op alle fronten en voelt degelijk aan. Had ik niet verwacht na alle verhalen die je hier hoort over Chinese toestellen. Ik kan nu al zeggen dat dit dus niet voor alle Chinese toestellen opgaat. Er zal ongetwijfeld bende tussen zitten, maar dat geldt evenzogoed voor de merken die hier bij ons bekend zijn.
draak van een ui is persoonlijk, ik vind het een hele verbetering op stock android of andere skins.
er is ook niet zoveel mogelijk geblokkeerd om de ui te verbeteren, hooguit een wat agressievere ram management (waardoor ik alleen nog problemen had met de verbinding met mn smartwatch, android wear app werd vaak gesloten).
rooten is vaak ook wel makkelijk, genoeg op xda te vinden. bootloader kun je met een code unlocken die je van huawei kunt krijgen (al schijnen ze daarmee te stoppen).
al met al werkt emui erg snel en soepel, en is het zuinig op de accu.
Priegelschermpje? Nou heb ik een nogal groot toestel met mijn Galaxy S9+, maar als ik die op de afstand houdt waar ik hem normaal op gebruik en dan voor mijn monitor die voor mij aan zijn arm zweeft... dan is de telefoon effectief (als in, in welk deel van mijn blikveld hij vult) iets hoger, en maar iets smaller dan het deel van het scherm waar dit artikel werkelijk op wordt weergegeven (en wat ik dus effectief gebruik momenteel). Zoveel scheelt het niet in effectief bruikbare ruimte.

Hou ik hem in portrait mode dan is het scherm wel duidelijk kleiner dan mijn monitor, maar nog steeds meer dan de helft van de diagonaal. Het zou vergelijkbaar zijn met een 14" of 15" laptop scherm denk ik.

Laatst ook een discussie met iemand gehad die niet snapte waarom mensen op hun telefoon een film of serie in bed zouden kijken, dan had hij toch veel liever een TV want dat beeld was een stuk groter. Dat klopt in absolute dimensies wel, maar als ik een effectief groter beeld wil op mijn slaapkamer dan moet ik denk ik al een 50" of grotere TV gaan plaatsen, puur door de afstand waarop de TV moet staan als ik hem niet aan een arm boven mijn bed wil laten zweven (en dat lijkt me heel onpraktisch).

Overigens wordt het een ander verhaal als je ook meer informatie in wil voeren op het apparaat, dan krijg je te maken met het feit dat je vingers gewoon vrij groot zijn ten opzichte van het scherm. Maar als het om informatie consumptie gaat dan zie ik het probleem niet zo.
Inderdaad bleek mijn iPad minstens net zo groot en veel scherper beeld te leveren dan de tv op 3,5 meter afstand. Exit slaapkamer-tv. Maar mijn 6" telefoon vergeleken met mijn 24" scherm op 50cm afstand is een wereld van verschil.

Misschien is een uitklapbaar scherm ook een tussenfase totdat je holografisch geprojecteerde schermen bedient met speech&motion, maar vooralsnog zie ik dat MS niet realiseren in die eventuele Android telefoon waar dit artikel over spreekt.
Ik vind het een erg jammere ontwikkeling dat bijna de hele wereld alleen nog maar op een priegelschermpje informatie tot zich neemt, uitvouwbare schermen zijn denk ik de toekomst.
Die behoefte heb ik helemaal niet. Ik heb nu een iPhone 6 en groter dan dat hoeft het van mij niet te worden. Ik gebruik mijn telefoon gewoon voor communicatie en informatie onderweg. Anders gebruik ik liever mijn Mac.Als een uitvoubaar scherm kan werken in 'niet uitgevouwen' modus en niet meer weegt, minder accuduur of groter is dan de huidige toestellen vind ik het best (alleen de voordelen maar niet de nadelen).

Over het algemeen heb ik bij microsoft een beetje het gevoel dat ze niet erg betrouwbaar zijn:
-Windows Vista heeft me doen vluchten naar Mac
-Een Windows 7 installatie bood een gratis upgrade naar, volgens mij, Windows 10 aan. Daarvoor moest ik mijn e-mail opgeven, nooit iets van gehoord.
-Al twee (of misschien drie) keer heeft Microsoft hun Windows Phone klanten in de steek gelaten. Op mijn werk, waar Windows Phone vrij populair was, zitten veel mensen te schelden op dat platform.

Android op een MS device voelt voor mij als een laatste poging grip te krijgen op de handheld/mobiele markt. Hun prestaties aldaar staan in scheel contrast met wat ze met hun, volgens mij, geweldige Surface producten doen.
Zeker, zo gebruik ik mijn smartphone ook, maar steeds meer mensen gebruiken geen andere 'computer'. Het organiseren en gebruiken van informatie op een klein scherm heeft echter veel beperkingen. Ook ik droom van een uitvouwbaar ding wat ingevouwen net zo handzaam is als mijn huidige smartphone, lange accuduur heeft, en sneller is.

Wbt Microsoft, sja Vista brak met veel programma's/drivers die op XP nog wel werkten, die UAC hel was ik al helemaal vergeten, stuk trager ook dan W7, maar soms moet je ook vooruit. Mijn favoriete Windows OS was 2000: retestabiel en verbruikte maar een paar honderd MB geheugen, maar achteraf vind ik W10 toch een stuk fijner en beter. Er waren trouwens meerdere manieren om te upgraden vanaf 7 of 8 zonder e-mailadres.

En ja zowel Windows Mobile als Windows (10) Phone zijn gestopt. Ik kan me alleen echt niet voorstellen hoe MS een marktaandeel zou willen pakken in de Android markt, ik voorzie dan een derde flop, in ogen van ons als gebruikers dan.

[Reactie gewijzigd door LB Back op 26 juli 2024 04:49]

Microsoft heeft veel goede apps voor Android beschikbaar, launcher, browser (vind ik wil teleurstellend dat Edge de Chrome engine gebruikt), toetsenbord, email client, etc...

Maar als ze de integratie met Play Store willen, moeten ze ook alle Google meuk mee bundelen.
En dat laatste is nou precies waar de laatste diehard W10M gebruikers (zoals ik) niet op zitten te wachten. Ik hoef geen Google die voor mij wil onthouden waar ik de auto parkeer, welke winkels ik bezoek of de dingen toont die (ze denken dat) ik leuk (zou moeten) vind(en). Google volg-services betekent dus no sale.
Microsoft moet er gewoon zelf weer instappen; een slechte thuismarkt wil niet zeggen dat er buiten de US geen vraag naar is. En niet alleen in de EU deden ze het goed, ook in delen van Azië, India en delen van Afrika zaten ze met het marktaandeel ten tijde van WP8(.1) (ruim) boven de 10%, met uitschieters richting de 20% (en veelal een groter aandeel dan iOS). Dat ze die driekwart van de wereldeconomie niet interessant vonden kan ik met m'n hoofd niet bij, juist in de groeimarkten deden ze het bovengemiddeld goed.

Hopelijk meppen ze met de "echte" pocketPC straks dan toch een keer raak.
MS heeft al een Andoid versie waarbij alles van Google is vervangen door diensten van MS. Er wordt echt niet naar Google gephone-homed.
Kan ik die als gebruiker ergens "ophalen" voor mijn OnePlus 6?
Heb je daar ergens een link van of zo? Lijkt me interessant
https://www.theverge.com/...-x-android-phone-hands-on
Samenwerking van MS en Nokia nog. Of naja, Nokia die Android geforkt heeft op hun eigen diensten en die van MS i.p.v. Google.
Jup, daarom, ik ben een google gebruiker en ik kan ermee leven, maar:

- Er zijn genoeg mensen die niet zitten te wachten dat MS een telefoon met Google integratie uit brengen

- Concurrentie is altijd goed, heb nog steeds liever dat MS een eigen OS brengt, maar ook maken ze een fork van Android, will ik niet dat het een soort google Android wordt.
ik zie ms er nog wel voor aan om dan hun eigen aosp build te bouwen met hun eigen launcher en apps en integratie met hun eigen store ... bedrijven die dan al een windows 10 app hebben mogen dan gratis hun android app aan die store toevoegen voor een bepaalde tijd. als ms dan ook nog een oplossing vind voor zakelijke devicemanagement vanuit AD dan weet ik zeker dat ze een grotere kans maken dan BB om ooit een succesvolle-non-google-androidtelefoon te pushen.

voor zakelijk gebruik zou ik ze dan zelfs mogelijk overwegen
Probleem die ik hier zie:

Google pusht developers om meer en meer gebruik te maken van Google Play Services APIs, dus als je een AOSP hebt zonder google Services, veel developers moeten dan hun app aanpassen om het gebruik van Play Services te wisselen voor iets anders.

Denk aan apps die back-up maken naar drive, Google Locatie services gebruiken voor A-GPS, Google Cloud Messaging gebruiken voor Notificaties, etc etc etc
Ik ben benieuwd naar het design van die telefoons. Lumia smartphones waren altijd goed te herkennen, maar zouden die in de huidige tijdsgeest nog gewild zijn?
Een 18:9 scherm met een gekleurde kunststof acherkant zou ik wel kunnen waarderen. Het maakt de smartphone markt weer een stuk gekleurder.
De laatste Lumia's waren niet zo speciaal/degelijk meer. Daar ontbrak de kennis van Nokia bij.
Welke modellen heb je het dan over?

950? Ken niemand die er een had die het 'niet degelijk' vond of die er zelfs maar niet tevreden mee was. Zelfs mid range 650, low end 540 640xl ect waren allemaal degelijke/betrouwbare telefoons.
Ik heb een heel aantal gehad en nog steeds, inclusief 650, 950, 640xl, 640, etc.

Naarmate de tijd verstreek verdween de solide bouw en materiaal keuze die Nokia hanteerde. De 650 als voorbeeld, dat ding is flinterdun evenals het scherm en kon weinig hebben. Nog afgezien van een drama accu en trage SOC waardoor je er nog geen dag op kon doen zonder er eigenlijk ook maar iets op te doen. 950 kan nog net, maar zeker niet meer wat het geweest was en waarvoor je eigenlijk ook voor Nokia (Lumia) koos: Solide bouw, kan tegen een stootje.

En ja, ik gebruik ook mijn 950 nog met plezier, maar het was de high end van Microsoft. Dat schept verwachting.
moet wel zeggen dat de 640 en dergelijke mooier waren dan de 950/950xl, en de nokia toestellen waren al helemaal strak, vooral de x20 series (met de strakke hoeken). vond de 950 wat goedkoper lijken eigenlijk
Ik vraag me dan toch wel af of zo'n winkelmedewerker überhaupt deze inside informatie zou hebben, mocht het waar zijn. Niet alles wordt aan alle medewerkers meegedeeld, zeker niet in zo'n groot bedrijf. Alles is op een need to know basis.

Het zou me dan ook niets verbazen als de betreffende medewerker gewoon in de war is met Andromeda.
Volgens mij is hetgeen die medewerker zegt sowieso onzin. Het gesprek en de manier van praten komt mij over als de manier waarop die TechNet medewerkers praten. Geen store medewerker dus maar onderdeel van de online helpdesk. En die helpdesk medewerkers zijn allemaal Indiërs die een gescript antwoord geven of, als ze er van afwijken, onzin verkopen. Het antwoord vanuit de medewerker is ook warrig, alsof hij doet alsof hij t weet en daarmee indruk maakt oid. Het zou mij in ieder geval heel erg verbazen mocht een OS fabrikant voor de hardware divisie een ander OS gebruiken dan die van henzelf.
Of hij probeert aan het begin te verbergen dat hij geen idee heeft over welke telefoons de journalist het heeft en kan dan niet meer terug.
Alsof een Microsoft Store manager medewerker deze informatie ook echt krijgt. Valt me tegen van Tweakers dit artikel, clickhait. Behalve dit chatgesprek is er helemaal niks dat erop wijst dat MS een Android telefoon wilt uitbrengen.

[Reactie gewijzigd door Panzer Dean op 24 juli 2024 01:35]

Je zou verwachten dat er een reden is dat dit verhaal opgetekend wordt. Misschien is het wel meer dan alleen een MS Store medewerker? Overigens kan er natuurlijk ook info gedeeld zijn op een intern netwerk met het oog op binnenkomend POS-materiaal of dat er trainingen gepland zijn oid. Maar dat zou betekenen dat het zeer binnenkort zou uitkomen.
Of het is gewoon een bewuste lek van MS zelf? Dan kunnen de mondige mensen nu alvast los gaan, kan MS daar mogelijk al nuttige data uithalen en straks als alles wel gezegd is gladjes dat nieuwe ding de markt in schuiven?

Ik vraag me meer af hoe groot de vraag hier naar is.
A) hebben we niet genoeg Android spelers op de markt?
B) de toegevoegde waarde zat toch juist in dat 'alles is Windows 10' verhaal. Voor mij geen USP, maar eerder een dealbreaker. Echter voor anderen misschien niet.
Daarom staat er ook netjes "gerucht". Het nieuws is hierbij dan ook niet dat MS een nieuwe telefoon uitbrengt, maar dat (schijnbaar) iemand van MS dat heeft gezegd tegen een reporter. Dit heeft daarom ook nieuwswaarde op Tweakers, omdat dit een vorm van nieuwsaggregatie is. Ik hoef na Tweakers niet naar meerdere andere sites om informatie te vinden. Tweakers voorziet in A tot Z.
MS is totaal de weg kwijt... |:(
Stop gewoon met die telefoonmarkt, je hebt als softwareboer de boot gemist. Gegokt en verloren. Focus je ergens anders op.

[Reactie gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 26 juli 2024 04:49]

De Microsoft apps op Android werken anders allemaal prima, doe daar nog een eigen launcher bij en ik geef het wel een kans
Die is er al...

https://play.google.com/s...id=com.microsoft.launcher

Gebruik hem op m'n S8 sinds ik hem heb.. Werkt prima.
Maar daar hoef je zelf geen telefoon voor te maken. Er zijn genoeg Androids te vinden.

Ik denk dan ook dat van dit gerucht niets klopt.
maar al die android telefoons hebben nog geen goede integratie, als ms een eigen rom maakt kunnen ze er veel meer mee
Anoniem: 998261 @fRiEtJeSaTe15 juli 2018 12:13
Mee eens. Zorg gewoon dat de business ecosystem, inclusief mobiele apps voor bestaande telefoons en OS-en best in class zijn en blijven. Daar verdienen ze uiteindelijk veel meer mee (via Office365, Sharepoint, Dynamics, SQLServer licenties).
MS is totaal de weg kwijt... |:(
Stop gewoon met die telefoonmarkt, je hebt als softwareboer de boot gemist. Gegokt en verloren. Focus je ergens anders op.
😴

Je weet dat Microsoft miljarden aan het verdienen is met Android door middel van patenten ed... Oorlogskas van Microsoft wordt gevuld door Google zelf.
Na verschillende pogingen met een eigen OS gaan ze weer Android zelf gebruiken. Is ook toegestaan volgens de voorwaarden van Google.

Amazon gebruikt vb Android voor hun tablets, onmogelijk is het dus niet.


En dit project hoeft geen succes te worden. Ze vergaren weer meer kennis en kunde over wanneer en hoe een smartphone wordt gebruikt en hoe ze daar eigen input aan kunnen toevoegen zonder afhankelijk te zijn en blijven van Google. Je hoeft namelijk niet te verwachten dat Google Microsoft zal helpen om oa Office 365 optimaal te laten werken in Android.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.