×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ASRock presenteert X299 OC Formula-moederbord voor overklokkers

Door , 56 reacties

ASRock heeft een nieuw moederbord met Intel X299-chipset gepresenteerd. Het OC Formula-bord is volgens de fabrikant bedoeld voor overklokkers en heeft een 13+2-faseontwerp. Er zijn vijf pci-e 3.0 x16-slots beschikbaar en er is ondersteuning voor vier videokaarten in sli of crossfire.

Het atx-moederbord ondersteunt quadchannelgeheugen en kan tot ddr4-4600 aan. ASRock zegt zelf met overklokken ook een snelheid van 4800MT/s te halen. Op het bord zitten twee m2-slots die pci-e x4-snelheid bieden. Componenten op het moederbord zijn voorzien van grote aluminium heatsinks voor koeling. Verder heeft ASRock een Hyper BCLK Engine III-controller op het moederbord geïntegreerd, die een nauwkeurige controle over de baseclock moet bieden.

ASRock voorziet het X299 OC Formula-moederbord van twee gigabitethernetpoorten en van drie usb 3.1 gen2-aansluitingen: één usb-c-poort aan de voorkant, eenzelfde exemplaar aan de achterkant, waar ook een reguliere type-a-poort zit. Verder zijn er zes usb 3.1 gen1-aansluitingen beschikbaar. Wanneer ASRock het moederbord uitbrengt en tegen welke prijs, is nog niet bekendgemaakt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-09-2017 • 15:21

56 Linkedin Google+

Reacties (56)

Wijzig sortering
Hoe betrouwbaar is ASRock tegenwoordig? Laatste systemen met ASRock moederborden die ik heb gebouwd en gebruikt zijn van ongeveer tien jaar geleden. Veel DOA of na een paar maanden zonder aanwijsbare reden kapotte moederborden. Is dat nog steeds zo of is het nu wel een betrouwbaar merk geworden?
Hoe betrouwbaar is ASRock tegenwoordig?
Een anekdote. Ik maak al heel wat jaar gebruik van Asrock moederborden door de goede prijs/kwaliteitsverhouding, zolang je maar uit de gaming lijn weg blijft. Dezelfde/soortgelijke moederborden zijn vaak beschikbaar zonder gaming label ("Fatal1ty") en een stuk goedkoper.

Recentelijk nog een Intel mITX systeem mee opgebouwd. Er zit niet veel poespas op, maar dat vind ik best voor printplaten en onderdelen in een gesloten kast. ;)
Dit valt me ook zo vaak op bij consumenten, dat ze een anekdote gebruiken als argument waarom een fabrikant onbetrouwbaar is of slechte service geeft. Dat is hetzelfde als kijken naar van die third party beoordelings sites waar je een rating over een fabrikant kan achterlaten, mensen gaan daar bijna exclusief naartoe om te klagen dus het is gewoon nooit een realistisch beeld.
Dit valt me ook zo vaak op bij consumenten, dat ze een anekdote gebruiken als argument waarom een fabrikant onbetrouwbaar is of slechte service geeft.
Daarom dat ik het erbij zet. Ook ik heb de waarheid niet in pacht. ;)
Dat is dan voor alle fabrikanten zo natuurlijk dus degene met de hoogste rating heeft dan nog steeds gemiddeld de beste performance lijkt me?
Performance is heel wat anders dan kwaliteit, kwaliteit kan je alleen met een grote doelgroep testen, performance kan je fysiek zien en onderzoeken, kwaliteit kan je niet echt met het blote oog zien, of je moet de voordelen tussen verschillende VRM technieken weten bijvoorbeeld dan kan je daar weer wel een beoordeling op maken.
ASRock was in het verleden het budget-merk van Asus - toen was het inderdaad gewoon crap. Sinds 2010 zijn ze overgenomen door pegatron en maken gewoon superieure hardware.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/ASRock

[Reactie gewijzigd door BierfietsNL op 9 september 2017 11:39]

Naar mijn weten is ASRock opgericht door ex-medewerkers van ASUS. Dus het was volgens mij geen budgetmerk zoals Honor bij Huawei. (Ik ben btw erg tevreden geweest over de twee mobos die ik in de afgelopen 5 jaar heb gekocht)

[Reactie gewijzigd door Qritical_91 op 9 september 2017 11:49]

Ik zou toch zweren dat ik dat ergens gelezen heb, maargoed, wiki zal wel niet liegen :P
Wiki liegt, dit is gewoon een marketing pagina van Asrock.
Druipt van alle kanen ervanaf.
Toevallig kocht ik rond die tijd een ASRock 880G Extreme3 moederbord. Nou, dat ding was niet te slopen en die had vrijwel alle functies waar ik wat mee kon. Uiteindelijk heb ik er 2x 6870 mee gedraaid + een overclock. Dat ding was echt van kwaliteit! En wat kostte het bord me toen, volgens mij 80/90 euro.. :D
Als je als fabrikant 10 jaar door kunt gaan met alleen maar slechte borden klopt er iets niet. Zal daarom wel dik in orde zijn tegenwoordig.
Hoe betrouwbaar is ASRock tegenwoordig? Laatste systemen met ASRock moederborden die ik heb gebouwd en gebruikt zijn van ongeveer tien jaar geleden. Veel DOA of na een paar maanden zonder aanwijsbare reden kapotte moederborden. Is dat nog steeds zo of is het nu wel een betrouwbaar merk geworden?
Dat was toen, Asrock is nu een van de top fabrikanten de laatste 5 jaar raad en bouw ik alleen nog maar Asrock systemen en is er nog geen 1 kapot gegaan in al die tijd.

Als ik moet kiezen staat Asrock en Evga boven aan
MSI als 3de
Asus koop ik niet meer te veel kapot uit de doos, de controle na productie bestaat niet bij asus, ze sturen je ook rustig 3x een gebroken product terug. Maar ze zijn wel snel en vriendelijk.
Gigabyte heb ik continu garantie gezeur mee, al hun top boarden en black editie boarden gingen binnen 2.5 jaar kapot. En dat waren stuk voor stuk RMA's van 2 a 3 maanden niet mee te werken dus.

On topic: Dit is een heel mooi board zeg, kan niet wachten om hier een build mee te doen.
PS/2 is vooral voor debugging or het runnen van een costum BIOS roms vaak word de usb hub, en andere functies die je niet nodig hebt uitgeschakkeld en bij extreem overklokken gebruik je dat soort debug en costum roms dus en is het dus van belang dat je een PS/2 poort hebt.

Iets interessants wat ik zie is de 6x + 4x pin power aansluiting, maar zo te zien zit er naast de 24 pin power ook nog een 6 pin power aansluiting, ik vermoed dat, die er zit om meer power aan de pci-e lanes te geven.

Dual lan voor OC board is wat overkill, meestal zet je je lan uit tijdens extreem overklokken.
Ik zie die functie veel liever op een gaming board en dan GEEN killer lan + wifi combies meer heb er nu zo een en sucks. Gewoon een 2x intel nic of 2x realtech nic maakt load balancing stuk makkelijker of dedacted nics maken voor apps.
Leuke bron rond de RMA rate van de tweede helft van 2016:
http://www.hardware.fr/articles/962-2/cartes-meres.html
Ik weet niet of het nu nog is, maar enkele jaren geleden kwamen deze cijfers van een grote franse retailer. Een merk wordt per vermeld vanaf er 500 stuks verkocht zijn.

In de moederborden categorie
Gigabyte 1,48% (contre 1,92%)
ASRock 1,55% (contre 1,45%)
ASUS 1,59% (contre 1,90%)
MSI 1,63% (contre 2,36%)
4 grote namen, alle 4 kampen met een uitval van 1,5%.

Voedingen:
Antec 0,46% (N/A)
be quiet! 0,48% (contre 0,98%)
FSP Group 0,66% (contre 0,89%)
Corsair 0,77% (contre 0,90%)
Cooler Master 0,87% (contre 3,47%)
Seasonic 1,70% (contre 2,02%)
Enermax 1,77% (contre 1,30%)
Zalman 2,37% (contre 1,17%)
Hier verbaast het me dat Seasonic relatief slecht scoort.

Harde schijven:
HGST 0,82% (contre 1,13%)
Seagate 0,93% (contre 0,72%)
Toshiba 1,06% (contre 0,80%)
Western 1,26% (contre 1,04%)
SSD:
Samsung 0,17% (contre 0,20%)
Intel 0,19% (contre 0,27%)
Crucial 0,31% (contre 0,28%)
Sandisk 0,31% (contre 0,62%)
Corsair 0,36% (contre 1,67%)
Kingston 0,44% (contre 0,29%)
Wat me persoonlijk vooral opvalt is dat er over het algemeen niet veel verschil is tussen de merken onderling. (Enkel als je het volledige artikel leest zie je hier en daar een uitschieter van een type binnen een merk bijvoorbeeld)
Het ziet er dus eerder uit dat een moederbord in het algemeen 1,5% kans heeft om uit te vallen (binnen de garantieperiode), een harde schijf 1% en een SSD 0,3%.

Ook nog leuk:
In de conclusie van het boven gelinkte artikel staat een grafiek met de kansen over de laatste 16 jaar. Hierin is een duidelijke algemene dalende trend te zien. Daarbij: moederborden en videokaarten blijken het gevoeligste met nog steeds ongeveer 1,5% kans, de rest zit tussen de 0,3 en de 1%.
Is inmiddels al jaren een zeer betrouwbare moederbord maker, lang niet meer wat het vroeger was.
Besparen? Ik draai mijn systeem al jarenlang op een ASRock plank en heb er nog nooit problemen mee gehad. En ik koos voor ASRock omdat het de beste opties bood vergeleken met andere planken, en kwam in alle reviews ook beter uit de bus dan ASUS, MSI, Gigabyte en noem maar op. Ik koos er niet voor omdat hij goedkoper zou zijn, want dat was hij niet.

[Reactie gewijzigd door Kubrix op 8 september 2017 22:38]

Je snapt het niet maar doet het zelf wel 8)7
Waarom zitten er eigenlijk nog steeds USB2 poorten op hedendaagse moederborden? Doe dan gewoon alleen USB3, het is toch backwards compatibel en qua prijs maakt het volgens mij zo goed als niks uit...
Ter aansluiting van een muis of toetsenbord wordt USB2.0 nog steeds geboden op moederborden.
De belangrijkste reden is voor legacy/compatibiliteit, aangezien USB3.0 poorten niet altijd herkent worden in alle BIOS' of OS-installaties (indien standaard geen USB3.0-drivers worden ingeladen, bij Win7 was dit bijvoorbeeld een probleem!). Bijkomend kan je stellen dat muizen/toetsenborden geen USB3.0 vereisen.
Heb het inderdaad overlaatst nog gezien dat USB3 niet in de BIOS herkend werd.
Anderzijds is de BIOS dan weer de zaak van de moederbord fabrikant :+
Intel heeft hier wel een tooltje voor. (werkt ook voor niet-NUC's)
https://downloadcenter.in...7-USB-3-0-Creator-Utility

Bestaan wss nog andere tooltjes voor.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 8 september 2017 20:17]

Probleem is dat als geen USB poort werkt, je geen muis/keyboard kan gebruiken. Succes met zo'n tooltje dan installeren :P
Dat doe je op een andere pc uiteraard, of wanneer er bv nog windows 10 opstaat. :)
Okee en dan de harde schijf weer ombouwen in de PC zonder USB2.0?

Beter maken ze gewoon minstens 1 USB2.0 haha
Hoeft toch allemaal niet?
Je steekt de usb met windows 7 image incl usb 3 drivers in de pc en alles werkt.

Onlangs nog gedaan met een all in one zonder usb 2.0

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 9 september 2017 09:47]

Ah zo, nu snap ik t.
Ja dat is inderdaad ook een optie dan ja!
Zelfs ps/2 is terug... Is mij niet duidelijk waarom
Heeft dit niet te maken met nkey rollover?
Of is dit inmiddels geen probleem meer op usb?
Dat en latency. Gamers vinden ps/2 vaak toch net wat lekkerder werken hoe wel de meeste mechanische keyboards tegenwoordig USB only zijn.
Vaak emuleren ze n-key rollover op usb door meerdere HID's door te geven aan windows. in princiepe denkt je pc dan dat dat ene toetsenbord 8 (oid) toetsenborden is.
Wellicht heeft dat te maken met licentiekosten? Dat is volgensmij ook nog steeds de reden dat USB-C kabels duurder zijn dan de reguliere micro-USB kabeltjes.
Zo te zien is het incombinatie met de ps/2 port. Ik denk niet dat ze aan modules kunnen komen met 3.0 en ze dus de ps/2 poort met de bijbehorende usb 2.0 leveren. Of de module is goedkoper met 2.0 ipv 3.0

Want je ziet dat de andere modules wel 3.0 hebben, omdat die morderner zijn dan de module met ps/2 en usb 2.0

[Reactie gewijzigd door tomaszcs op 8 september 2017 16:39]

Ik zie zo snel niet in de tekst iets over usb2, alleen usb 3, 3.1 en c.
edit: Ah nvm. Het plaatje verduidelijkt het.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 8 september 2017 16:44]

ga maar eens een bios in met een muis in een PS2, USB 2.0 of in een USB 3.0 poort en kijk wat vloeiend werkt.
X299, is dat al niet verouderd? X399 is er toch al.
X299 is het 'High End Desktop' (HEDT) platform van Intel met de Core i5 en i7 uit de Kaby Lake-X lijn en de core i7 en i9 uit de Skylake-X lijn.

En X399 is het 'High End Desktop' (HEDT) platform van AMD met de Ryzen Threadripper 1920 en 1950 als ik me niet vergis.

[Reactie gewijzigd door BJD1997 op 9 september 2017 09:02]

wat is er zo bijzonder aan die southbridge heatsink dat ie zo uitgelicht word?
Vermoedelijk gewoon led verlichting.
Soutbridge en Northbridge bestaan inmiddels niet meer. Dat heet de PCH (Platform Controller Hub) ;)
Geen idee. Goeie vraag.

Misschien omdat het de Hyper BCLK Engine III-controller is?
Je ziet de laatste tijd wel vaker dat moederbordbakkers daar heel groot hun logo op afbeelden, en dat benadrukken met LEDjes.
If you install CPU with 44 lanes, PCIE1/PCIE3/PCIE4/PCIE5/PCIE7 will run at x16/x0/x0/x16/x8 or x8/x8/x8/x8/x8.

Altijd wel belangrijk, veel vrijheid om je grafische kaart te plaatsen. Met 5 slots kun je 2 kaarten lekker 'luchtig' verdelen.
Ziet goed uit, prijs is best straf a 399 dollar op newegg.com.

Desalniettemin hét X299 XOC bord. Dus kopen ga ik hem zeker :)


https://m.newegg.com/Prod...SID=j7c0pvujmd00pdnh00053
mwah ik denk dat de apex van asus "het" oc bord is gezien de features zoals voltagemeetpunten en een fatsoenlijke stroomvoorziening.
Toch grappig hoe moederbord fabrikanten altijd alles schaamteloos van elkaar kopiëren. In dit geval de naam.
Verder is een 8+4 pin wat karig voor een X299 OC bord, ik had eerder 2x 8 pin verwacht, ook kan ik het mis hebben maar ik zie geen voltagemeetpunten. Als dit er al niet op zit wat maakt dit dan een OC bord?
Wel een beetje lelijk dat ze twee verschillende LAN poorten naast elkaar hebben gezet. De LED's die boven beide connectoren zitten hebben ook een andere vorm. Wellicht ben ik te kleinzerig, maar ik houd er wel van als alles een beetje conform is.
Wrs komt dit van 2 verschillende fabrikanten om dat fabrikant A nog geen lan/usb3/usbc als toren heeft.
Waarom dan niet beide componenten bij fabrikant "B" bestellen ?
Het is hoofdzakelijk de kwaliteit van de IMC (Geheugen controller) die bepaald hoe snel het geheugen kan lopen.

Mijn i7 7600k kan dus met heel veel moeite de 3600Mhz aantikken, met veel te hoge Agent/VTT voltage, terwijl het moederbord 'tot' 4+Ghz ondersteund.

Zowel de CPU als max memory klok worden hoofdzakelijk bepaald door de Sillicon Lottery.

Beetje misleidend vind ik dat dus van moederbord fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 9 september 2017 15:25]

Ik zweer op asrock, heb vaak problemen gehad met mobos maar met asrock nooit eigenlijk.