Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus kondigt X299-moederborden aan

Door , 43 reacties

Asus heeft op de Computex zeven nieuwe moederborden aangekondigd. De X299-borden vallen in de Prime-, Tuf- en ROG-lijnen van Asus. Ze beschikken, op een na, over acht ddr4-geheugenslots en ondersteuning voor Aura Sync.

In de high-end Prime-serie zijn twee nieuwe atx-moederborden aangekondigd. De X299 Deluxe en X299 A beschikken over een 8-pins- en een extra 4-pinsstroomconnector voor de processor en acht fasen. Verder hebben ze verschillende extra functies, zoals knoppen om het systeem te starten en te resetten, en om diagnostische taken uit te voeren. Daarnaast is een oledschermpje aanwezig dat informatie zoals temperaturen en frequenties kan tonen. Ook kan het schermpje animaties vertonen.

De moederborden beschikken over vier pcie-x16-aansluitingen, waarvan er drie met metaal zijn verstevigd. Het tweede slot kan echter niet meer dan vier lanes gebruiken en het vierde kan met acht lanes overweg. Hiernaast hebben de moederborden twee pcie-x1-slots.

Andere verbindingsmogelijkheden bestaan uit zes sata-aansluitingen, een u2-poort en twee m2-slots. Het moederbord beschikt over een usb 2.0-header, twee usb 3.1 gen 1-headers en een usb 3.1 gen 2-header. Bovendien levert Asus een Thunderbolt 3-expansiekaart bij het moederbord. Het geluid wordt verwerkt met een Realtek S1220A-dac.

De Prime A is een goedkopere variant van hetzelfde moederbord. Asus heeft niet bekendgemaakt wat de verschillen tussen de moederborden zijn, maar AnandTech speculeert dat de A, in tegenstelling tot de Deluxe-editie, niet twee, maar slechts één internetaansluiting heeft en niet over ingebouwde wifi beschikt.

In de TUF-lijn zijn de X299 Mark 1 en X299 Mark 2 onthuld. Deze moederborden beschikken over over dezelfde stroomvoorziening voor de processor als de Prime-borden, maar missen extra functies, zoals extra knopjes of een display.

Beide moederborden zijn voorzien van drie pcie-x16-aansluitingen, waarvan er twee zijn verstevigd met staal. De derde kan met slechts acht pcie-lanes overweg. Er zijn twee open pcie-x4-slots, waar ook kaarten met grotere aansluitingen in passen. Verder is er een pcie-x1-slot beschikbaar. Bij de goedkopere Mark 2 is een van de x4-slots overigens vervangen voor een extra x1-slot.

De Mark 1 heeft acht sata-aansluitingen, de Mark 2 heeft er zes. Verder heeft de duurdere variant een usb 2.0-header, twee usb 3.1 gen 1-headers en een usb 3.1 gen 2-header. Deze laatste aansluiting ontbreekt bij de Mark 2. Beide modellen beschikken over twee m2-aansluitingen.

Wat uiterlijk betreft verschillen de twee moederborden sterk van elkaar, omdat de Mark 1 beschikt over uitgebreide bedekking voor de pcie-slots en heatsinks, en voorzien is van een extra ventilator. Verder beschikt de Mark 2 over meer connectors voor ventilators.

Asus heeft drie moederborden aangekondigd in de Republic of Gamers-lijn: De Strix X299-E, Rampage VI Extreme en Rampage VI Apex. Ook deze moederborden beschikken over zowel een 8-pins- als een 4-pinsaansluiting en acht fasen.

De ROG Strix X299-E moet de goedkoopste van de drie borden worden. Desondanks beschikt hij over ingebouwde ac-wifi, een usb 2.0-header, twee usb 3.1 gen 1-headers en een usb 3.1 gen 2-header. Opslag kan aangesloten worden op twee m2-slots of acht sata-aansluitingen.

Het moederbord beschikt over drie met staal verstevigde pcie-x16-aansluitingen, waarvan een over niet meer dan acht lanes beschikt. Verder zijn er twee pcie-x4-aansluitingen en een pcie-x1-slot. Voor ventilators zijn er zeven headers, waarvan er twee meer stroom kunnen leveren voor waterpompen.

Van de ROG Rampage VI Extreme is minder bekend, maar wel heeft Asus aangegeven dat er drie m2-slots zijn en het moederbord beschikt over een ethernetcontroller die snelheden tot 10gbit/s aankan. Ook ondersteunt hij het nieuwe 802.11ad-wifiprotocol.

Net als de Prime-borden beschikt de Rampage VI Extreme over een extra schermpje dat informatie als temperaturen en frequenties kan weergeven. Daarnaast is er een speciale aansluiting waarop waterkoelinstallaties kunnen worden aangesloten om telemetrie door te geven.

Het laatste moederbord is de ROG Rampage VI Apex, die gemaakt is om maximaal op te kunnen overklokken. Hij heeft slechts vier ramslots, maar heeft wel vier m2-ssd's. Verder zijn er nog weinig details over het moederbord bekend.

Wanneer de moederborden uitkomen en hoeveel ze gaan kosten, is nog niet bekend. Intels nieuwe i9-processors, die op de moederborden moeten passen, zijn dinsdag aangekondigd, dus de moederborden zullen vermoedelijk niet lang op zich laten wachten.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

30-05-2017 • 21:32

43 Linkedin Google+

Reacties (43)

Wijzig sortering
"Internet aansluiting", seriously Tweakers? |:(
Is waarschijnlijk een typo, bedoelt vast ethernet aansluiting. ;)
nee, hij bedoelt gigabit ethernet
(aangezien wireless/802.11ac ook een ethernet standaard is)


ik neem ook aan dat in plaats van i9 processors het correcter is te spreken over LGA2066 processors?
Is de copypasta journalistiek van tegenwoordig.
Emile heeft 4 berichten in 3 uur tijd op Tweakers gezet - give the guy a break.

[Reactie gewijzigd door _Zedd_ op 31 mei 2017 00:03]

Veel mensen lijken te denken dat webredacteurs als een soort onderzoeksjournalisten urenlang aan hun artikels schaven. Uit ervaring weet ik dat het vaak meer lijkt op lopendebandwerk, maar dan met een deadline.
Nu kan ik het wel googlen, maar alleen een term "Aura Sync" gebruiken in een artikel en er vanuit gaan dat iedereen het weet vind ik wat vreemd... (of is het zo'n gangbare term?)

Iig google hit voor de geintresseerden :P

ASUS Aura Sync tilt RGB verlichting naar een nieuw niveau. Combineer de LEDs van al je Aura producten en stuur ze aan via n applicatie voor een volledige Aura ervaring. Van moederborden en RGB LED strips tot grafische kaarten en nog meer, Aura Sync biedt een ware symphonie aan licht voor ultieme personalisatie.
Dat is omdat Aura Sync ook al enige tijd aanwezig is op de ASUS Z270 chipset borden. Nog niet zooo lang aanwezig maar je moet er toch ergens van uit gaan dat zij die deze artikelen volgen ook een beetje afweten van voorgaande producten en features ^^
Gangbaar niet, het is dat ik vrij recent een upgrade setje gekocht heb en in aanraking kwam met Asus Aura. En heb nu al meerdere spullen die er mee werken (waaronder een tobo en muis). Enige nadeel tot nu toe is dat de Asus software om het aan te sturen (onder andere), soms best wel wat CPU resources weg slurpt.
Wat ik me nog steeds afvraag: waarom wijst de 24 pins nog steeds naar boven en niet net als de s-ata naar de zij/buitenkant, zou zoveel mooier staan, dat ze daar nooit aan gedacht hebben :S

Nu krijg je super strak bordje met een lompe 24 pins in een lelijke bocht altijd.

[Reactie gewijzigd door sir serial op 31 mei 2017 00:51]

Je wordt op je wenken bedient. Activeer onderstaande link maar eens (EVGA X299 Dark motherboard):
http://wccftech.com/evga-x299-dark-ftw-micro-motherboards/
Dat ziet er zo toch al stukken beter uit? :D thx voor de link!
Ik lees nog steeds niet welke socket het is...
Lga2066

Even voor je opgezocht ;)
Aha, tnx, is niet het standaard socket die in de online-shops voor een prikkie te koop zijn toch?
Nee. De 2066 en 2033 zijn beide de high end borden. Die redelijk prijzig zijn. 300+

De lga1151 en ryzen am4 zijn wel voor een 'prikkie' te krijgen
De prime x299 deluxe is wel een kunstwerkje hoor. Vind de over-de-top bordjes vaak maar lelijk, als ook de rest van het aanbod uit dd x299 stal. Hoewel de rampage versie ook wel wat heeft, als het toch over de top gaat doe het dan goed niet.
Maar voor mij slaan ze de juiste snaar aan met de deluxe. Niet dat het ooit in huis komt, maar wel een design dat ze vaker mogen gebruiken.

Overigens, duel ethernet mag wat mij betreft standaard worden.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 31 mei 2017 12:21]

Rampage VI Extreme day one buy :)
Ben ook erg tevreden over mijn Rampage 3 Extreme die ik tot op vandaag de dag nog steeds gebruik. Echter ben ik voor mijn volgende build op zoek naar een bord/cpu combie met ECC ondersteuning (vanwege een gevirtualiseerde FreeNAS installatie) dus ik vrees dat dat toch echt een nieuwe Xeon, Epyc of evt. Threadripper (indien die wl ECC ondersteunen) moet worden.. nou maar hopen dat Vmware snel hun Ryzen ondersteuning op orde brengt.

Ik ga er niet van uit dat Intel met hun i9 lijn ECC gaat ondersteunen dus helaas geen rampage bord meer voor mij. :'(

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 30 mei 2017 23:58]

AMD dan niks voor jou? Volgens mij hebben die vaker wel ondersteuning voor ECC. En kwa performance doen ze het gelukkig zo slecht niet meer te opzichte van Intel
Op het moment kun je alleen ESXi draaien op een Ryzen CPU door SMT uit te schakelen, anders krijg je een PSOD.. dat is natuurlijk not-done dus sowieso geen AMD tot dat gewoon goed samenwerkt met ESXi.
Leuk. Maar waarom zo duur. Alleen als je een geld boom hebt of jaren spaart klinkt het leuk..

En waarom zoveel verschillende sockets.. het is dat ik me aardig bezig houden me mobos thuis, op school en op werk. Maar anders zou ik de weg kwijt raken.

En AMD en Intel die bijna dezelfde codes gaan gebruiken :/ dat helpt ook niet echt mee..

offtopic:
is het nationale minnetjes dag ofzo? Ik ben toch echt on topic...

[Reactie gewijzigd door Derekboy2000 op 30 mei 2017 22:04]

Waar zie jij prijzen? In ieder geval dit is het HighEnd platform en daar zijn de prijzen ridicules
Als ik de x99 moederborden kwa prijzen bekijk.. die lopen van 300-1000

En de cpu's worden ook al niet al te goedkoop. Dus letterlijk voor hetzelfde geld kan je een auto hebben..

[Reactie gewijzigd door Derekboy2000 op 30 mei 2017 21:53]

Je commentaar is net zo nutteloos als tegen een restaurant bezoeker klagen dat het eten te duur is en dat je net zo goed naar de mcdonalds kan gaan. Voor ieder potje is er een dekseltje, dat dit dekseltje niet op je potje past betekent niet dat dat bij niemand het geval is.
Ik vind het prachtige borden, zeker de Rampage en de Deluxe en naar mijn mening zeker het geld waard, het oog wil tenslotte ook wat.
Dit snap ik dus weer niet.

Je moederbord zie je natuurlijk wel, misschien zelfs met regelmaat, maar performance is toch verreweg het belangrijkste?

Persoonlijk snap ik die wederopstand van de PC met transparant side pannel niet zo goed. Het ziet er nog steeds vaak niet echt goed uit. Daarnaast staan de LEDjes overal nog goedkoper dan de cold catodes die voorheen de rage waren. En dan wordt het nog gekker als je ze ook nog in je keyboard, muis monitor en headphones (!!!) stopt.

Verstevigde PCI-ex bussen, prachtig. Betere koeling, ook prima. IO shroud, nou waarom ook niet, zeker als die verstevigend werkt. Maar die full LED coverage dingen, meh. Ik had daar liever 2-3 M2 bussen gezien.
Er is vraag naar RGB omdat het grootste deel van de doelgroep het wel interessant vind, er komen ook workstation borden voor als je geen flitsende pc wilt. Kijk naar de X99-E WS. Daarnaast kost het ook R&D om LED's te implementeren. Ze moeten in het ontwerp worden verwerkt, de software moet worden ontwikkeld etc. Het is dus niet enkel de prijs van een enkele LED. Verder is het een extra feature waar gewoon een hogere prijs voor kan worden gevraagd. Als alles op deze planeet voor kostprijs zou worden verkocht zou de economie compleet in elkaar zakken en zou je als consument alsnog geen geld hebben voor dit soort dingen. En wat betreft M.2, de Rampage vi extreme heeft 3 M.2 aansluitingen, de rest heeft er 2.
Mja, blijf me erover verbazen hoe ik zelf "niet de doelgroep" blijk te zijn keer op keer.

Ik zou namelijk graag een X299 (of AMD X399) zien met;

OC-first instelling, zoals bij diverse highest-end EVGA / Asus borden het geval is, zonder dat ze stroom / materiaal / design-tijd verspillen aan de looks.

- Wel een dual display voor voltages / boot codes.
- Wel allround goede heatsinks, zonder add-ons te blokeren, zonder dat het er extra fancy uit hoeft te zien.
- Wel verstevigende features op de PCB / connectors
- Veel M2 (3 of 4 bussen) met de lanes om ze ook werkelijk te benutten
- 4 DIMM sloten. Minder traces, minder ODT issues, nog steeds 32 of 64GB kunnen plaatsen.
- Stevige PCI-Ex poorten, niet meer dan nodig is. (1 of 2x 16x + 1x 4x?)
- 10 GB Lan
- GEEN extra led headers, zet daar liever fan / pomp headers neer.
- GEEN heatsinks met leds erin die vervolgens verminderd functioneel zijn
- GEEN premium prijs voor zinloze windows only tweak tools / eufi update tools die alleen maar riskanter zijn dan vanaf je main hdd flashen in de Eufi zelf.

Mijn probleem met "workstation" borden is dat er vaak een meerprijs geld voor het weglaten van "features" en dat ze nooit echt 1:1 gelijkwaardig zijn aan de high-end borden als de Rampage / Crosshair etc.

Kan me echt niet voorstellen dat mensen het RGB marketing offensief na een jaar nog niet zat zijn. Het ziet er de helft van de tijd voor geen meter uit, tenzij je de moeite neemt er 500-1000eu extra in te gooien voor premium waterkoelingsonderdelen etc.
Is het nou zo raar dat ik voor die prijs liever 2x 512GB extra in m'n M2 sloten wil prikken?
Met jou eisen ben je inderdaad niet snel de doelgroep want met deze eisen behoor je waarschijnlijk tot een zeer beperkte groep gebruikers.
Workstation borden bieden weinig OC mogelijkheden omdat je een workstation het liefst zo stabiel mogelijk wilt hebben en gebruikers daar van dus niet snel zullen gaan overclocken.
Borden met 10G netwerk zijn gewoon duur, dat komt omdat de chips duur zijn en er makkelijk 100 euro bovenop de prijs van een moederbord kan komen als er 10G netwerk op zit. X299 is een duur platform met dure chipsets dus zelfs al zou het goedkoopste bord 250 euro kosten dan betaal je alsnog minimaal 350 euro voor een kaal bord met 10G netwerk. Maarja dan wil je ook verstevigde dim en pci-e slots en een display, dan heb je dus gewoon een premium bord van 500 euro en zitten er ook een aantal dingen op die je niet zal gebruiken. De afzetmarkt voor high end moederborden is al niet enorm dus ze zullen niet voor ieder gebruikscenario borden kunnen uitbrengen, dat zou de prijs alleen nog maar meer opdrijven. Ga dan voor een TUF bord en zet de LED's uit, dat komt nog het meeste in de buurt van je wensen. Die hebben tenslotte ook nog eens 5 jaar garantie.
Ik snap dat het voor de meeste niet boeiend is maar het kan echt een meerwaarde zijn om een 'mooie' build te maken.
De mijn staat in mijn woonkamer en om me vrouw wat te pleasen probeer ik altijd een zo klein en clean mogelijke kast neer te zetten.

https://m.imgur.com/a/TIaEo#eJC8SaE
I7 6850k @4400
Sli 1080ti's
32gb drr4 @3200
Msi godlike carbon
Kast is een corsair 460x dus lekker compact em temps zijn goed laag.

Dit is mijn huidige en persoonlijk vind ik het glas en rgb fantastisch om naar te kijken :)
Maar snap dat de meeste hem onder hun bureau hebben staan en er niet naar kijken.

[Reactie gewijzigd door Rick-vvv op 2 juni 2017 08:18]

Het zijn prachtige borden dat geef ik toe. Asus heeft goede designers. En wat je krijgt is geweldig. En als ik het geld zou hebben zou ik het er waarschijnlijk voor over hebben. Maar waarom moet het toch zo duur zijn?
Deels omdat de dollar veel sterker is dan een paar jaar terug, er is afgelopen 3/4 jaar letterlijk 25% bovenop de prijs gekomen dankzij enkel euro/dollar exchange rate. Daar naast is het wat de gek er voor geeft, waarom kopen mensen iphones van 1000 euro? Het is niet alsof een iphone niet goedkoper zou kunnen.
Goede stabilisatie van de voeding door fases, high end componenten op het moederbord, goed meer laags moederbord, features. Allemaal dingen die de prijs omhoog drijven maar er wel voor zorgen dat je zorgeloos kunt gamen of andere dingen kunt doen en veel er op en aan kunt sluiten. Alle waar is naar zijn geld.

Kun je met minder toe, koop je een goedkoper moederbord.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 30 mei 2017 23:15]

Of een horloge. Wat de gek er voor over heeft. Zolang er markt is wordt het geproduceerd. Ze gaan niks produceren omdat men het niet koopt omdat men liever een 1000 euro kostende auto koopt. Denk niet dat iemand met die gedachten rondloopt bij marketing daar.
Zien er beter uit dan de MSI moederborden naar mijn mening. Die van MSI zien er bijna hetzelfde uit al de Z270's die ze uitgebracht hebben.
Heb half jaar geleden overal cat7 doorgetrokken, kan ik er aan de pc kant eindelijk gebruik van maken :D nu nog betaalbare consumenten routers/switches en de upgrade is compleet :)
Load balancing.(network load balancing).
Ik heb er ook 2 opzitten op mijn moederbord en ik kan beide koppelen om aan loadbalancing te doen.
Zo kun je ook eentje voor internet gebruiken en een ander voor wat anders of als back-up als de eerste het loodje legt.


Load balancing kun je volgens mij vanaf Windows 7 instellen in Windows en in de bios van je moederbord.
HEDT platform is voor profesionals, en 24/7 gebruik,
het enige wat ik een minpunt vindt is de WIFI aansluiting,
waarom ?

meerdere gbit kabels in de pc kan erg nuttig zijn.
zelf een pc met 6x gbit lan gehad, elke lijn ging naar een aparte server, zo kon ik tijdens het renderen, mijn data mooi verdelen, was een heel kwarij om dat netwerk zo op te zetten.