Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Intel werkt aan NUC's met Coffee Lake-quadcores van 28W

Door , 99 reacties

Intel werkt aan compacte NUC-systemen met Coffee Lake U-quadcores. Het zou volgens geruchten gaan om processors met 28W-tdp's in plaats van de zuiniger 15W-varianten. Daarnaast zou er een nieuwe gaming-NUC op de planning staan.

Er komen drie varianten van de NUC met Coffee Lake-U-chips, zo bericht Fanless Tech. De site bericht vaker correct over nog niet aangekondigde NUC-modellen van Intel. Intel zou de komende compacte computer met een Core i3-quadcore zonder HyperThreading en een Core i5- en i7-quadcore met HyperThreading willen uitrusten.

Het zou niet om 15W-varianten gaan, die ook in de U-lijn van processors verschijnen, maar om krachtiger 28W-versies. Intel kondigde half augustus 15W-quadcores van de achtste Core-generatie aan op basis van Kaby Lake Refresh. De verwachting is dat de Coffee Lake U-varianten ook als achtste Core-generatie uitkomen en zowel Kaby lake Refresh als Coffee Lake wordt op 14nm geproduceerd. In eerdere geruchten kwam naar voren dat de gpu van Coffee Lake de Graphics 640, oftewel de GT3e, is, met 64MB edram.

Volgens Fanless Tech werkt Intel daarnaast aan een opvolger voor zijn Skull Canyon-NUC. Dit is een NUC die bedoeld is voor gamedoeleinden. De specificaties van de opvolger zijn nog niet bekend, maar volgens Fanless Tech krijgt de NUC in ieder geval weer een processor met geïntegreerde gpu met edram.

De huidige Skull Canyon van Intel.

Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

4 september 2017 15:23

99 reacties

Linkedin Google+

Reacties (99)

Wijzig sortering
Ik begrijp niet wat Intel heeft met die achterlijke schedels overal op. Maar voor rest, leuk stukje hardware!
Intel weet ook dat niet iedereen ervan houd in het geval van de Skull Canyon-Nuc ,maar ze leveren om die reden ook een extra lid (frontje) erbij zodat je hem dan 'blanco' kunt maken en minder opzichtig:

http://www.computershoppe...-skull-canyon-new-lid.jpg
Dat wist ik niet, juist om die reden vind ik 'm nu cooler
Je kan ook je eigen 3D printen
Ik geloof best dat Intel de assets online heeft gezet, maar dit soort comments lezen altijd een beetje als "bouw dan je eigen auto als je het beter weet" enzo :9
Dat gebeurt ook. Genoeg mensen die zelf aan hun auto sleutelen.
Ach, die schedels zetten ze uitsluitend op hun Skull Canyon-NUC, voor de rest niet. Andere bedrijven proberen de aandacht te trekken met felle kleuren en licht, dit is hun alternatief.
Schedel staat ook op een aantal 2,5" ssd's van ze:

https://tweakers.net/product/364322/intel-730/

[Reactie gewijzigd door DannyWindau op 4 september 2017 16:01]

Die SSDs vallen in de lijn voor dezelfde doelgroep als de Skull Canyon NUCs.
IT'ers die graag in elk systeem een schedel verstoppen?
Die doodskop krijg je als het fout gaat met overklokken :z
Ze hebben ook een hele serie SSDs met precies diezelfde schedel er op.
Dat is de extreme lijn of gaming lijn van Intell.
Dan lijkt het ''extreme'' :')
Inderdaad. AMD doet het met opzichtige namen als 'Threadripper' en 'Ryzen'.
Dat doen ze voor de 'gamer' producten, zo ook bijv. met de Skull Trail borden.
Gamen op een NUC? Lijkt mij niet.
Het is wel Intel's bedoeling ermee, maar zeer hoge framerates kan je inderedaad niet verwachten.
Waarschijnlijk de bedoeling om er een externe GPU op aan te sluiten voor het zwaardere game werk.
Maar wat is dan het schil met een mini itx game systeem?
Zelf ook zitten kijken voor zoiets, om bijvoorbeeld thuis af te koppelen van de randapparatuur om dan mee te nemen naar het werk om daar verder te gaan.

De oude nuc past prima in een jaszak oid.
Nope. Maar daar is de prijs ook naar.
Settings op low, en dan op full hd de nieuwste games kunnen spelen, ik ben al aan het sparen :*)

De afgelopen 3 jaar voor mijn studie, en de komende tijd nog een paar keer voor me werk zeker, heeft me een leven gegeven waarin ik elke 5-9 maanden verhuis en met niets meer dan 2 koffers. Daar wil je geen desktop in kwijt. Goedkope 1080p monitor erbij, ik koop de dunste, soms neem ik ze mee, maar soms is het ook een optie om voor een leuk bedragje het te verkopen om een nieuwe te halen na verhuizing.

Voor mensen als mij is dit ideaal om nog recente games te kunnen spelen. Ik heb nog heel wat in te halen van de afgelopen jaren. Gaming laptops zijn een stukje duurder (en lomper 8)7 ).
En pricewatch: Silverstone RAVEN RVZ02
Is natuurlijk zoveel zoveel lomper? En wil je de kracht van een NuC evenaren heb je geen gaming pc nodig hoor. 3 jaar geleden voor 600 euro een laptop gekocht met een 660m. Blaast je NuC omver. En is vere van lomp.
Dat neemt een heel stuk meer ruimte en gewicht in ja. De nuc is maar 3*21*12. Er is zeker wel concurrentie voor de nuc (zoals de gigabyte brix). Maar wat jij aanhaalt is toch wel een andere categorie.
Uiteraard is hij iets groter. Maar zoveel groter ook weer niet.
de skull is een losse plaat, je krijgt er ook 1 zonder skull bij geleverd. :)
Ik begrijp niet wat Intel heeft met die achterlijke schedels overal op.
Wellicht in samenwerking met Games Workshop?
Het juist vooral de niet-gamers hardware...
Ze leveren ook een standaard "klepje" zonder schedel, eventueel kan je ook je eigen 3D printen.
Iedereen heeft dan ook even een 3D printer op de plank staan en weet dit zo even uit te printen.
Genoeg alternatieven om aan een 3D-print te komen. Er zijn zelfs al een aantal bibliotheken met 3D-printers.
geen nood, dat was vanwege skull canyon. redelijkerwijs zal de nieuw coffee lake een potje koffie tonen.
Leuk dat Intel al volop bezig is met de nieuwe NUC. Dat wordt krachtige mediaplayers. Leuk voor onder de televisie. Ik ben wel weer opgelucht dat Intel kiest voor 28w Quad-Core i.p.v 15w
Waarom ben je opgelucht, als ik vragen mag? Kan een processor die 28W verbruikt dan iets meer dan een processor die 15W verbruikt, voor gebruik on de televisie ? Een processor van 15W kan toch evengoed een stream decoderen en zo ?
Natuurlijk, maar dit gaat inhouden dat de prestaties een stuk hoger zijn. De laptop i5 van 15w is bijvoorbeeld een heel stuk langzamer dan een desktop i5 of zelfs een i3 of Pentium (van 51w)
Dat begrijp ik maar @van der Berg heeft het over gebruik als mediaplayer. En ik vroeg me af of er een verschil is tussen het beeld dat komt van een stream verwerkt door een pc die 15watt verbruikt en het beeld dat komt van een stream verwerkt door een pc die 28watt verbruikt.
Of dat er misschien 4K of 8K zaken zijn waarvoor een 15watt processor niet voldoende is
Het slaat dan ook nergens op. Mijn 4 jaar oude (ondertussen alweer verkochte) OG NUC met een shitty dualcore cpu had ook geen enkel probleem met het decoderen van FHD. Het is puur afhankelijk van de ingebakken gpu.
Zelfs een raspberry pi is in staat om een fullHD signaal zonder haperen te streamen.
En als je wat geld over hebt kan je een licentie aanschaffen voor het native decoderen van H264 of VC2 content waardoor de performantie omhoog gaat.
H264 zit native in de Raspberry, je hebt enkel een licentie nodig voor MPEG-2 en VC-1
Oops :) Ik zat toch in de buurt.

Maar mijn punt was dat zo'n klein ding met een niet zo sterke SoC ook perfect in staat is om hoge kwaliteit video content af te spelen, en dat je daar niet perse zo'n beefy intel cpu voor nodig hebt.
Heb hier een NUC met een Pentium cpu er in, zolang de 4K video complient is naar de eisen voor H/W Decoding doet ie het prima. Dat is een 30Mbps bestand op een Pentium

28W of i5 totaal onnodig

[Reactie gewijzigd door smiba op 4 september 2017 20:46]

Niet alleen als mediaplayers, ze zijn zelfs perfect geschikt als kantoorPC. Tegenwoordig verkoop ik in kantoren vrijwel alleen nog maar Intel NUC's. Alleen medewerkers die echt grafisch bezig zijn, nemen over het algemeen een PC.

[Reactie gewijzigd door DannyvdM op 4 september 2017 15:50]

Helemaal mee eens. Voor het normale Office werk volstaan ze prima. 8gb ram en een m2 ssd er in. Of het ruimere model waar ook nog een HDD bij in kan.
Intel mist heel hard een cpu met een deftige gpu. Mogelijk is dat bewust maar naar mijn gevoel zouden ze meer NUC's kunnen verkopen als die beter geschikt zouden zijn voor content creation. Nu moet je al snel een aparte GPU aanschaffen omdat die standaard gpu's te traag zijn.

Ik heb voor op bureau al veel Nuc's gekocht. Super ontwerp. Muisstil en stabiel, goed gekoeld. Van i3 tot i7 maar de gpu in in veel gevallen dezelfde of je nu i3 neemt of i7. Beetje absurd imo.

Zeker als je weet dat de GPU in de Ipad pro nu al sterker is dan de gpu die in de Macbook pro i5 13".

Je voelt duidelijk dat AMD in dit marktsegment nog niet actief is. Die zouden al lang extra gpu-kracht in hun chips gestoken hebben omdat Intel daar steken laat vallen.

Tegenwoordig draait alle moderne software via gpu-acceleratie. Zelfs websites zijn meer en meer gpu-based. Daarom dat ik altijd de cpu-versie neem net de sterkste gpu want na 5 jaar kunnen die hopelijk nog steeds 4k schermen aansturen en moderne web interfaces draaien of windows 11.

Cpu's zijn al decenia krachtig genoeg. Ik ken veel mensen die nog imacs en macbooks van 2007 hebben maar het is hun gpu die niet krachtig genoeg is om de bling bling van MacOS te draaien (128mb-256mb gpu ram is te weinig, maar via trukje lukt het toch nog al moet je dan niet te veel browser taps openzetten of complexe sites draaien)
Windows 11 gaat misschien nog wel een decenium duren :p
Krachtige MediaPlayer? Een Pi kan het al, daar heb je echt niks 'krachtigs' voor nodig.
Er zijn genoeg dingen die een PI niet kan(ook logisch gezien zijn prijs). Maar Mij. PI kon geen 4k afspelen. 50gb RAW blu ray vond hij ook niet fijn. En Steam inhome streaming gaat je PI ook niet leuk vinden. Ook Kodi Aeon nox skin met toeters en bellen vond mijn pi niet geweldig.

Er is meer te doen voor een mediaspeler dan alleen 1080p afspelen.
Een 2 jaar oude NUC met een Celeron cpu haalt al 4K@60fps. En dat met een TDP van 6W. Een dergelijke CPU veegt de vloer aan met de de Pi. Dat zie je natuurlijk terug in de (nog steeds lage) prijs
Uiteraard heb je dit monster ook niet nodig maar een PI vind dat niet echt prettig.
Als je dat wil doen neem je toch lekker een mini ITX systeem?
Dat kan ja. Maar met die logica hoeven bedrijven nooit "alles in een" pakken te verkopen.
Gelukkig verkoopt intel die alles in een pakketten. Check bijvoorbeeld de Skull Canyon NUC.
Snap ik niet helemaal. Die extra power is alleen handig als je je NUC zou willen gebruiken voor gaming, wat sowieso al geen sterk plan is gezien de iGPU.

Voor een mediaplayer heb je al die CPU kracht helemaal niet nodig. Audio gaat sowieso op elke processor goed en video (ja, ook 4k HEVC) loopt ook al in de huidige serie allemaal hardware geaccelereerd.

Zelf zou ik meer gecharmeerd zijn van een zuinige NUC die iets groter is, maar waar een 3,5" schijf in past. Dan kan je alles intern onder de TV hebben en hoef je niet al je data van een NAS te plukken (wat ook het nodige kost).

Ter verduidelijking: In de huidige NUC's past namelijk slechts een 2,5" schijfje, ook nog alleen dunne, waardoor je maximaal 2TB erin kwijt kunt.
Een 4TB SSD past er ook in.
Das waar. Kost je alleen meer dan de rest van je NUC bij elkaar
Volgend mij is een NUC vooral een dure media server. Je kan met dat geld beter een deftige NAS met de nodige terrabytes die plex services kan draaien om dan aan uw tv via een media client te installeren.

Voor 4k is Chromecast ultra voor mij de beste optie. En als je een box met remote wil spant Apple tv de kroon (binnenkort ook 4k) De remote werkt echt goed en er zijn erg veel media apps van hoge kwaliteit. Ik draai men plex media server op men laptop en stream nr apple tv. Werkt gigantisch goed.

Waar ik zit op te wachten is een combinatie van Amazon echo en een media streamer in bluetooth 5. Want dan je veel hardware beheren via uw tv. Met voice commands of gewoon via de tv-app. Ik stond versteld van Amazon's echo hoeveel beter die was dan Siri. Alexa begrijpt mij gewoon beter :)

Het zou me niet verbazen dat apple 12september zo'n combo op de markt brengt. Of een extra dure Homepod die ook nog eens tv-os kan draaien.
Volgend mij is een NUC vooral een dure media server. Je kan met dat geld beter een deftige NAS met de nodige terrabytes die plex services kan draaien om dan aan uw tv via een media client te installeren.

Voor 4k is Chromecast ultra voor mij de beste optie. En als je een box met remote wil spant Apple tv de kroon (binnenkort ook 4k) De remote werkt echt goed en er zijn erg veel media apps van hoge kwaliteit. Ik draai men plex media server op men laptop en stream nr apple tv. Werkt gigantisch goed.

Waar ik zit op te wachten is een combinatie van Amazon echo en een media streamer in bluetooth 5. Want dan je veel hardware beheren via uw tv. Met voice commands of gewoon via de tv-app. Ik stond versteld van Amazon's echo hoeveel beter die was dan Siri. Alexa begrijpt mij gewoon beter :)

Het zou me niet verbazen dat apple 12september zo'n combo op de markt brengt. Of een extra dure Homepod die ook nog eens tv-os kan draaien.
Je hebt tegenwoordig de Mi Box (3) die 4K60fps kan afspelen, een afstandsbediening met Google voice search, ingebouwde Chrome cast en dolby digital/dts licenties heeft.
Audio kan best zwaar zijn. In Battlefield vreet de audio meerdere cores op. Van de 6 beschikbare threads op de ps3/xbox360 voor bf3 trok de audio er 2 weg.
Ik heb zelf sinds een tijdje een kaby lake nuc met een i5. Heerlijk ding als mediacenter en native 4k60hz ondersteuning over HDMI :).
Ondersteunt zo'n nuc dan hdmi 2.0? Er is alleen nog wel een probleempje met het rippen van 4K Blu- rays.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 4 september 2017 18:49]

Ja, alle zevende generatie nucjes hebben HDMI 2.0 met HDCP 2.2.
Mooi, dank je voor de informatie.
ja, krachtige mediaspeler maar ook met een 'voor een mediaspeler' duur prijsje.
Leuk voor onder de televisie? Die NUCs zijn volwaardige PCs die niet onderdoen voor de laptops waar veel developers hun werk op doen.

Bij mijn vorige baan als web developer mocht ik zelf een laptop uitzoeken, inclusief extra scherm. Mijn collega's hadden allemaal een MacBook Pro of zware Windows laptop. Ik koos echter voor een NUC met 2x 24" schermen en zette daar Linux Mint op.

Gedurende de dag hoorden we de MacBooks een voor een hun ventilator aanzetten, terwijl mijn zuinige 15W NUC zonder 'stemverheffing' lekker doordraaide met een stuk of 10 programma's open waaronder 3 browsers met in totaal meer dan 20 tabs open, 2 virtual machines en PhpStorm.

Mijn volgende thuis-PC wordt ook een NUC.
Ik zou een Skull Canyon overwegen als vervanger van mijn huidige computer, als er een fatsoenlijke eGPU oplossing beschikbaar zou zijn. Het lijkt me enorm handig om mijn computer even in mijn binnenzak mee te kunnen nemen en elders verder te werken... maar thuis gewoon een fatsoenlijke grafische kaart te hebben om te kunnen gamen.
Is een laptop niet makkelijker dan? Je zit immers dan nog steeds met monitor/toetsenbord/muis die je mee moet slepen, evenals een adapter.
die laptop is dan weer een pak groter en lomper om mee te zeulen als je onderweg niet moet werken
Dan heb je dus een intel nuc van 500gram in je tas en een adapter van zon 200-250 gram.
Zit je alsnog bijna tegen een kilo aan, en moet je de rest nog elder hebben staan....
zijn veel laptop onder de 1.5kg en heb je alles bij je. Bijv. een Dell XPS 13.

Nu kan je dan zeggen groter scherm e.d., maar dat kan aan een laptop ook, plus je kan onderweg nog iets doen. Ik heb nog nooit iemand een intel NUC zien aansluiten in de trein bijv.

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 5 september 2017 10:54]

daarom dat het ook een andere doelgroep is, bvb mensen die helemaal niet met de trein naar het werk komen, maar gewoon heen en weer rijden met de wagen tussen hun thuiskantoor en hoofdkantoor
Alles hangt af van het gebruik.
Ik werk al 6+ jaar met een laptop op dezelfde plaats, mits wat geschuifel met papieren etc.
Ik wacht ook op nieuwe NUC's om er eentje aan te schaffen. Het verschil met een laptop is een beter en groter scherm, en een betere werkhouding (toetsenbord + scherm).
Op het einde van de dag is mijn bureau terug zo ordelijk als voordien: schermpje, tobo en muis en klaar. Het verschil met een computerkast is een grote bak die ergens "staat". Ofwel hapt ie stof op de grond, ofwel ontneemt die het zicht op de bureau zelf.
Om mobiel te zijn heb ik een GSM, tablet en een laptop van het werk :).
Ik had graag gewild dat er ook AMD concurrentie is voor dit soort toestellen. Zo gaan de prijzen wat omlaag, want deze dingen zijn heel duur voor wat ze effectief bieden
Inderdaad, een mooie AMD apu in deze apparaatjes met een lage prijs zou heel welkom zijn, zeker als het grafische gedeelte wat rapper is.
AMD zou mooie dingen kunnen maken met hun gpu's ingebouwd, beter dan wat Intel heeft.
Dat valt toch best mee? De skull canyon misschien, maar een 7th gen i5 nucje koop je voor ongeveer 400 euro. Wat geheugen en een simpele ssd erin en je kunt voor tussen 500-600 klaar zijn. Een goede ultrabook of laptop met die specificaties kost vaak een stuk meer (natuurlijk o.a. door het scherm). Goedkoper is natuurlijk altijd beter, maar ik vind ze niet belachelijk duur op het moment.

Edit: je had het natuurlijk gewoon over die skull canyon. Ik heb niets gezegd :)

[Reactie gewijzigd door geeMc op 4 september 2017 18:34]

Da's wel een hoge prijs voor een klein toestel wat je enkel gebruikt voor 1 specifiek doeleinde. Ik heb het dan niet over algemeen desktop gebruik. We gebruiken er bijvoorbeeld een als PBX centrale en ik had er ook een nodig om de camerabeelden te kunnen streamen. Maar dan lopen de kosten op hoor. Ik heb het kunnen oplossen door een goedkopere derde partij NUC te kopen, die meer dan voldoende was.

Maar toch liever AMD: meer bang for the buck.
Tuurlijk, maar voor enkele services met weinig benodigde rekenkracht hoef je natuurlijk ook niet voor de i5 te gaan, dus gaat de prijs omlaag.
Volgens mij zijn deze iets van 800¤, dat is toch wel echt te prijzig voor wat je krijgt.
Je neemt deze NUC ook niet als vormfactor geen issue is. Ik heb zelf dit soort systemen gebruikt om weg te werken in exhibits op festivals e.d.
Vind het wel interessante machines. Ik heb zelf een i5 NUC waarmee ik wonrderbaarlijk genoeg ARK survival game op zijn laagst kan draaien. En dat is een behoorlijk zware game. Games als PES 17 zijn prima speelbaar op de goedkopere en minder krachtige i5 NUC. Ik kan me voorstellen dat de skull canyon variant vrij krachtig is en je er toch een aardig potje op kan gamen.

[Reactie gewijzigd door sygys op 4 september 2017 16:30]

Voor zover ik heb kunnen vinden is de iGPU van de Skull Canyon vergelijkbaar met een GTX 650, en daar kom ik met niet al te oude games nog prima mee weg.
Niet voor 4K streaming toch, want daar heb je op de pc een stevige cpu en een stevige gpu voor nodig.
Totaal niet, zolang er maar gebruik gemaakt kan worden van Hardware Decoding red je het met een vrij simpele processor
Dat is niet wat ik gelezen heb.Voor UHD zou je toch wel een behoorlijke pc nodig moeten hebben. Alleen de laatste series hebben dat toch?
Nee hoor

Ik decode hier 30Mbps 4K met 50% CPU load en dat is software decoding. Gemiddelde i3 of i5 moet het opzich redden echter wel met 100% CPU

Het leuke is als je H/W decoding gaat gebruiken, CPU load <15% en de GPU load ook vrij minimaal. Decode als een zonnetje :)

Dat sommige streaming platvormen de meest vreemde inefficiente software nodig hebben is een ander verhaal
Heb zelf een Skull Canyon. Prachtig apparaatje, vooral i.c.m. snelle M.2 reepjes. Geluidsniveau vind ik wel te extreem. Heb nu de NUC in een videomeubel gestopt en lange HDMI, Displayport en USB kabel. Vlakbij de monitor is gewoon teveel lawaai.
Hopelijk met USB 3.1 en TB3, dan kunnen we er een flinke GPU aan hangen!
Wist het op voorhand maar steekt toch klein beetje dat ik en NUC7i5 heb gekocht terwijl ze net zo'n stap hebben gezet. Nu goed voor de prijs NUC moet ik het ook niet laten over 2 jaar een nieuwe NUC te kopen.
Hoe werken eigenlijk de intel nuc's als devbox en af en toe wat programmeren, mensen met ervaring?
Ook soms wel leuk als ik in een projectje wat kan klooien met wat adobe software (Photoshop, experience design) en wat kan video editten met premiere pro en after effects maar dit is hobbymatig niveau en hoeft dus niet persee binnen de snelst mogelijke tijd gerenderd te worden.
Dat gaat echt meer dan prima, zeker met deze NUC. Qua performance kom je in de buurt van een i7 6700! }>


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8