Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel voorziet NUC-desktops van thunderbolt 3 en Optane-ondersteuning

Door , 58 reacties

Intel heeft nieuwe compacte NUC-desktopcomputers aangekondigd. De systeempjes krijgen Kaby Lake-processors en thunderbolt 3-interfaces. Daarnaast zijn ze 'Optane-ready' en kunnen ze in de toekomst dus van 3D XPoint-geheugen voorzien worden.

Net als bij voorgaande generaties komen er kleine modellen en hogere varianten die een 2,5"-opslagdrive kunnen bevatten. Twee versies bevatten een Core i3-7100U met HD Graphics 620, de NUC7i3BNK en NUC7i3BNH en twee een Core i5-7260U met Iris Plus Graphics 640, de NUC7i5BNK en NUC7i5BNH. Ook komt er een Core i7-7567U-model NUC7i7BNH die alleen in een hogere behuizing beschikbaar komt en over een Iris Plus 650-gpu beschikt.

De NUC's komen in een donkere aluminium behuizing en de aan/uit-knop is van de bovenkant naar de voorzijde gegaan. In de knop is een led verwerkt waarvan de gebruiker de kleur kan bepalen. Aan de voorkant zitten verder twee usb 3.0-poorten en aan de achterkant nog twee. Ook beschikken ze over een ir-ontvanger, hdmi 2.0, een gigabitethernetpoort, twee microfoons en een kaartlezer.

De Core i5- en Core i7-versies van de NUC beschikken daarnaast over ondersteuning voor thunderbolt 3 via usb-c aan de achterkant. Deze pc's noemt Intel 'Octane-ready'. Ze kunnen dus in de toekomst uitgerust worden met Intel Optane-cachegeheugen, oftewel het 3D Xpoint-geheugen dat door Intel en Micron is ontwikkeld en dat voor systeemacceleratie in te zetten is, naast een ssd.

De prijzen en definitieve beschikbaarheid van de nieuwe NUC-generatie zijn nog niet bekend.

Reacties (58)

Wijzig sortering
Eindelijk. Sinds de eerste aankondigingen al op aan het wachten geweest. Nu de laatste loodjes voordat hij dan eindelijk uit gaat komen.
Kan de mediaspeler en de Link tenminste vervangen worden.
Als er ook daadwerkelijk een eGPU op kan, dan is dat voor de toekomst ook wel erg fijn. Hoef ik niet eens meer Steam in home streaming te gebruiken.

Ziet er iig erg goed uit. Zoals al eerder is aangehaald. Er is altijd wel wat beters en er zijn altijd wensen. Voor de toekomst kan HDR interessant zijn, maar op dit moment hebben we net een jaar een nieuwe tv welke dit niet ondersteund (voor zover). Dan kun je blijven wachten.
Nu nog een nuc met 2 nics... maar die blijken erg schaars. Enkel wat alternatieve of Chinese merken gevonden tot nu toe.
Niet denken in problemen, maar in oplossingen. In dit geval, een USB > Ethernet adapter. :)
Ja, jullie hebben gelijk. Op zich kan dat. Ik ga dat ook maar doen denk ik, al is het wel een stuk minder fraai en wat meer land op fouten dan een dedicated nic
Voor 5 tientjes heb je een 8 poort managed switch, dus met vlans in totaal 7 netwerk poorten!
Ik denk dat gabba25 graag 2gbit aan IO wilt op z'n kastje.
Dan moet je wel naar Linux want Windows 10 doet geen NIC teaming meer
Of Windows 2012. Maar eigenlijk is het voor een firewall bedoelt. Wan en lan poort
een nuc als firewall, mmm ook lachen om dat eens te proberen. ;)

ik draai nu met een http://www.pcengines.ch/apu2.htm
hier op heb ik nu xen server draaien.
(windows 10 start ook naast de router software. :P
alleen windows 7 + 10 starten lukt niet, te weinig geheugen.
en dat allemaal zonder video kaart.)
en verschillende router software oplossingen om te testen.

en nog steeds krijg ik geen problemen om mijn 300 / 30 Mbit/s vol te trekken. een nuc is nog krachtiger en vooral meer geheugen.
(wel zonder encryptie, zoek nog naar een mogelijkheid die de snelheden ook kan aanbieden zodat ik het ook eens kan testen met vpn, dat is nog best lastig te vinden.)

ik zou dit niet doen in productie, maar voor mij om eens te kijken en testen is het wel erg lekker met xen er bij. ;)
met een nuc zou je zelfs een windows 2012 server er bij kunnen draaien heb ik het idee. lachen en experimenteren blijft leuk.

[Reactie gewijzigd door migjes op 4 januari 2017 10:08]

Dat ziet er uit als leuk spul. Ik kan alleen niets vinden over verzendkosten en hoe je hem configureert (zit immers geen vga.dvi/hdmi/displayport op).

Wat betreft de NUC, ik hoop dat ze er ook nog eens een uitbrengen met een i5-7xxxHQ (of een i7-7xxxHQ) in plaats van die ultra-low-voltage-cpu's.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 4 januari 2017 16:29]

in Nederland zit gewoon een importeur, besteld iets makkelijker als bij de bouwer. ;)

de seriele poort gebruik je als video.
via een usb->serieel converteer en dan een telnet sessie.

maar als je eenmaal xen server hebt geÔnstalleerd (andere virtualisatie software kan ook) dan kun je alles gewoon via het netwerk doen. (citrix xencenter.)

en dan maak je de verschillende apparaten aan die je er op wil draaien.
in theorie kunnen de netwerk chips ook rechtstreeks aan de virtuele apparaat gekoppeld worden zodat je ook rechtstreeks naar die buffers kunt sturen, maar dat doe ik zelf niet.

processor lijkt eigenlijk nog het meeste op wat er ook in de xbox/ps zit.
Mijn vorige werkgever had een Xen-server draaien. Maar heb met het installeren van Xen zelf nog geen ervaring, ook niet op een 'normaal' systeem, ivm tot nog toe, geen hardware beschikbaar.

usb->serieel heb ik ook niet liggen, maar als ik dat eenmaal heb zien doen. Nu weet ik niet waar ik moet beginnen en ik zit al zo krap in de tijd (moet minder tweakers lezen :-) )
ach zoiets:
pricewatch: Roline converter-kabel USB - serieel DB9
zal vast wel werken, maar check de handleidingen, ik weet niet meer uit mijn hoofd of je nu een gekruisde kabel nodig had of niet?

xen installeren is nog simpeler als windows.
(alleen met xen omgaan is wel een ander verhaal. }>
er is wel een beetje hanking nodig om het draaiend te krijgen zo als je het zou willen.)

ik zelf draai nu deze router software:
http://leaf.sourceforge.net/bering-uclibc/
maar er zijn keuzes genoeg om uit te kiezen. ;)
Ik heb precies dit. Ik zit te hopen op een betaalbare nuc met 2 nics... inderdaad is een usb-c naar ethernet een leuke oplossing hiervoor, zat ik ook net aan te denken.

Hopen dat sophos / opnsense of welke andere firewall dat ondersteund...
Laat me even weten als je iets gevonden hebt :)
Gaat wel, maar niet via GUI.
http://superuser.com/ques...-nic-teaming-now-possible

TB3 zet ook de deur open om in de toekomst 10gigabit LAN toe te voegen als dat betaalbaar wordt.

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 4 januari 2017 08:13]

Eerst zien, dan geloven. Er is niet voor niets een topic van 25 pagina's over teaming en Windows10 met verschillend succes...

Hopelijk komt/is er een werkende fix vanuit Microsoft.
https://communities.intel.../77934?start=345&tstart=0
Volgens een officiŽle mededeling van een MS medewerker gaat die fix nooit komen. Windows 10 is bedoeld als desktop OS en heeft naar hun mening geen teaming nodig.
Wat is daar het praktisch nut van?
Aan de andere kant is een USB adapter sneller te vervangen dan een ingebouwde NIC.
Het is maar hoe je er naar kijkt. :)
Heb sinds kort zo'n ding. Onder Windows 10 werkt dat out-of-the box en je haalt er met gemak ruim 100MB+ per seconde mee.

Is er iemand die ervaring met zo'n ding heeft onder Linux/FreeBSD?

EDIT: Bizar, zelfs pfSense herkent de USB 3 adapter vrijwel direct.

[Reactie gewijzigd door Red Boll op 3 januari 2017 22:09]

Je moet er alleen niet raar van opkijken als je plotseling je verbinding kwijt bent. De twee adapters die ik heb gebprobeerd hielden er ergens tussen de 3 dagen en 3 weken ineens mee op. Uiteraard doet een reboot wonderen, maar het blijft toch behoorlijk irritant.
Dit wou ik horen! :) welke adapter heb je gekocht?
Ik heb deze bij Amazon.de gekocht:

https://www.anker.com/products/A7611011

(Let wel op de opmerking van svennn2)

EDIT: bij het verplaatsen van kleinere bestanden (3-12MB) zie ik de processorbelasting met ongeveer 6% toenemen)

[Reactie gewijzigd door Red Boll op 5 januari 2017 18:49]

Ik zou in deze NUCs altijd gaan voor een Thunderbolt -> ethernet adapter.

Minder latency en minder CPU belasting dan een USB adapter.
de kosten daarvan tov de marginale impact op performance al afgewogen? We spreken hier over kaby lakes, die kunnen wel wat aan, zelfs de i3
De cpu impact is misschien geen issue, maar de extra latency wil je echt niet in een router als je bijvoorbeeld online gamet.

En als je de nuc ook als vpn server en firewall gebruikt wil je het liefst ook zoveel mogelijk CPU vrijhouden.
Je kan toch gewoon een USB 3 adapter erin prikken?
Misschien is dit dan iets voor jouw: http://www.up-board.org/upsquared/ alleen is de cpu etc. niet zo krachtig.
Nou, dat is wel interessant. Bedankt ik ga het morgen even goed bekijken.
Misschien niet helemaal waar je naar op zoek bent maar ook HP maakt een heel fraai machientje: https://www.engadget.com/...ts-the-mac-mini-to-shame/
Finally! Een NUC met TB is weer beschikbaar :D Dit is, net als met mobiele systemen zoals laptops ideaal. eGPU er aan voor als je de ruimte hebt, iGPU voor als je mobiel bent.
Ik kan nergens een geschikte eGPU vinden voor mijn TB3 notebook. Zijn die dingen al te krijgen?
Razer maakt zo'n ding, ook Akitio maakt er eentje. Al met al zijn er best al wel wat producten op de markt maar het aanbod is niet erg groot omdat er in feite niet echt veel vraag is... Ja er zijn meer mensen dan ooit die het willen, maar het is nog steeds zo'n klein percentage van de totale laptop/eGPU-markt.
Ah thnx. Die Razer staat niet eens in de store van ze. Weinig over te vinden. Die Akitio spreken ze expliciet over enkel Windows ondersteuning. Ga er misschien toch gewoon eentje kopen en proberen. Stel dat ik het werkend krijg op Linux dan ben ik happy.
Zo niet, dan staat er binnenkort eentje in V&A

[Reactie gewijzigd door techie782 op 3 januari 2017 22:33]

Je moet volgens mij de Akito Node hebben. Deze heeft een PSU ingebouwd voor GPU's.
Eindelijk een NUC met HDMI 2.0 (zonder absurde prijs). Perfecte platform voor een HTPC als je Windows wilt draaien.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 3 januari 2017 20:41]

Er zijn al weken NUC's (Asus Beebox en Gigabyte Brix) met hdmi 2.0 en hdcp 2.2 ondersteuning i.c.m. Kaby Lake. Deze zijn niet duurder / goedkoper dan deze Intel varianten. Deze voldoen prima voor HTCP doeleinden.

Het enige wat mij hier eigenlijk een beetje teleursteld is het gebrek aan HDR ondersteuning (HDMI 2.0a / 2.0b). Ik zie wel overal een asterisk staan bij HDMI. De 2.0a en 2.0b zouden volgens mij theoretisch via een firmware update mogelijk moeten zijn als hier rekening mee is gehouden. Echter kan ik dat niet terugvinden op het moment. Misschien dat ik dit over het hoofd zie.

[Reactie gewijzigd door Lukin op 3 januari 2017 20:53]

Als HDR middels een firmware toe te voegen zal zijn dan dient de techniek daarvoor al wel aanwezig te zijn in het systeem. Er zijn als voorbeeld enkele Sony apparaten die later via een firmware_update van HDR weergave zijn voorzien, maar dat was eigenlijk altijd inderdaad al aanwezig, echter nog niet vrij geschakeld.

Ik heb tot nu toe nog nergens een HDMI 2.0 a of b specificatie gevonden in de HTPC barebone's (mogelijk overheen gekeken), wel een losse DisplayPort interface die voorzien is van een HDMI 2.0a uitgang. Er is er een onderweg naar mij om mee te stoeien.

Ik had gehoopt met deze generatie aan de slag te kunnen, maar voor ik die stap ga maken wil ik beslist de zekerheid van HDR naast HDMI 4K 60Hz hebben, ook al mist de Production versie van Windows 10 volgens mij daar ook nog het e.e.a. voor op dit moment.
Klopt. Op dit moment biedt nog geen enkel nuc het complete pakket wat ik zou verwachten van een volwaardig 4K media apparaat. Daarentegen is 4K content aanbod nog vrij beperkt, laat staan content met HDR / Dolby Vision.
Het zit allemaal tussen de oren natuurlijk, we willen wel alle theoretisch haalbare mogelijkheden, hoewel in de praktijk nog niet werkelijk toepasbaar ;)
Ik kan nu ook enkel wat HDR demo's laten zien waarbij zichtbaar wordt wat er mogelijk kŠn zijn, een serieus goed HDR aanbod is er nog niet echt (behoudens Life of Pi ;) )
Wat deze NUCs wel hebben tegenover de Asus Beebox en Gigabyte Brix niet is Thunderbolt.
12-19volt input.
Klinkt als een interessante toepassing voor in de auto/camper. Deze ga ik zeker in de gaten houden.

[Reactie gewijzigd door Ramono op 3 januari 2017 20:57]

Interessante ontwikkeling. Ik mis namelijk momenteel op mijn nuc6 de mogelijkheid om mijn dv-camera opnames ( firewire aansluiting) te digitaliseren.
Hopelijk gaat dit dan ook werken met een thunderbolt <-> firewire verloopstuk...
Ik mis het stukje van het vorige bericht:

nieuws: Intel NUC met Apollo Lake-processor bevat microfoons voor Cortana

Ik kan nergens terug vinden of CEC ondersteuning nu overal standaard is op deze modellen. De microfoons lijken nu wel model breed geÔntegreerd te zijn.
Jammer dat de aanknop nu aan de voorkant zit. Weer een lichtje in je ogen als je NUC naast/onder de televisie wil zetten. Of zou de led in de knop helemaal te dimmen zijn?
aangezien je de kleur van de led zelf kunt bepalen "In de knop is een led verwerkt waarvan de gebruiker de kleur kan bepalen", zal het vermoedelijk ook mogelijk zijn deze via hetzelfde menuutje uit te zetten... just my 2 cents

[Reactie gewijzigd door Gene op 4 januari 2017 06:54]

Dat staat in het artikel, echter het kleurtje wat je schijnbaar kunt instellen is niet de powerknop, maar een zg led-ring om het zwarte frontje. Dit staat in plaatje 2 onderaan weergegeven.
Blauwe powerleds vind ik overgigens behoorlijk saai worden. :z
Of je plakt er een klein labeltje of stukje tape overheen. En anders knip je het draadje van de led door ofzo, mogelijkheden genoeg.
Zou je op zo'n systeem kunnen gamen als je er een externe gpu via TB3 aansluit?
Ideaal lijkt me om deze achter mijn tv op te hangen en enkel de externe GPU zichtbaar te hebben in de woonkamer.
Betekent een thunderbolt 3 aansluiting dat je hem kunt aansluiten op een apple thunderbolt display?
Mits de juiste adaptertjes zou dat moeten lukken! Thunderbolt3 heeft andere aansluiting dan Thunderbolt2