×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

RX0-actiecamera van Sony krijgt 1"-sensor en 15,3-megapixelresolutie

Door , 46 reacties

Sony heeft de RX0-actiecamera gepresenteerd. Het apparaat heeft in vergelijking met veel andere actiecamera's een grotere sensor. Terwijl veel actiecamera's een 1/2,3"-sensor hebben, heeft de RX0 een beeldsensor van het 1"-formaat.

Sony heeft de RX0 een 15,3-megapixel Exmor RS-cmos-beeldsensor meegegeven, die wordt bijgestaan door een Zeiss-lens met een brandpuntequivalent van 24mm en een diafragma van f/4.0. De camera kan foto's schieten in zowel jpeg als raw. De maximale sluitertijd bedraagt 1/32.000s en er kunnen 16 foto's per seconde worden geschoten. Filmopnames kunnen in 4k-resolutie worden gemaakt. De camera heeft een slowmotionfunctie met een snelheid tot 960fps bij een resolutie van 1136x384 pixels.

De kleine actiecamera, met een formaat van 60x41x30mm en een gewicht van 110 gram, is waterbestendig tot een diepte van tien meter en kan een val van een hoogte van maximaal twee meter doorstaan. Sony ziet de camera met name als een apparaat om stereo- en vr-opnames te maken door meerdere camera's te combineren.

Via de draadloze Sony FA-WRC1M-radiozender kunnen er maximaal vijftien exemplaren van de RX0 tegelijkertijd worden bediend. Daarnaast kunnen verschillende RX0's met elkaar worden verbonden voor opnames. Het apparaat zal in oktober leverbaar zijn voor een prijs van 850 euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

31-08-2017 • 14:02

46 Linkedin Google+

Reacties (46)

Wijzig sortering
De RX0 is geen actiecamera en ook niet als zodanig bedoeld.
Precies, dit is gericht op een totaal andere doelgroep. Op de Sony product website staat geen enkele mountainbiker, snowboarder of andere typische GoPro gebruiker. In plaats daarvan toont Sony een zeer geavanceerde video productie, waar de camera zeer snel om de dansers draait, door de lucht vliegt en de dansers uit verschillende hoeken tegelijk filmt. In de behind-the-scenes video kun je een koffer zien met 15 van deze camera's (15x850¤=12.750¤). Een heel productie team is bezig om de dansers te registreren, waarbij gebruik gemaakt wordt van meerdere rx0 camera's. Kijk daarnaast ook nog naar de specs: 4K clean HDMI output, s-log2, draadloze bediening tot 15 camera's, foto's met 16 fps, dan wordt toch wel heel duidelijk dat de RX0 gericht is op een professionele doelgroep. Dit is waarschijnlijk vooral interessant voor special FX en geavanceerde video productie studio's en wellicht computational photography toepassingen.

Behind the scenes
Demonstratie video
Product video
F4.0? Ligt het aan mij of is dat een wel zeer klein diafragma?
De GoPro Hero5 heeft een 1/2.3-inch sensor en F/2.8 diafragma. De Sony RX0 heeft een 1-inch sensor en F/4.0 diafragma. De lens van de GoPro is per oppervlakte tweemaal zo lichtsterk, maar de sensor van de Sony is 5,3 maal zo groot. Dat betekend dus dat de Sony nog steeds meer dan 2,5 keer zoveel licht vangt als de GoPro.
De f in de diafragmawaarde F/4.0 is niet de sensorgrootte, maar de brandpuntsafstand.
Een Hero5 heeft een 3mm f/2.8 lens, dus is de lensopening 3/2.8 groot. De Rx0 heeft een 7,7mm f/4.0 lens, dus de lensopening is 7,7/4 groot. Ergo, de lensopening van de Sony is bijna 1,8x zo groot.

Jouw rekensom via een omweg zou normaal gesproken ook kloppen, ware het niet dat de RX0 niet het hele oppervlak van de 1"-sensor gebruikt. Volgens de Sony specsheet heeft de sensor 21 megapixels (alle andere 1"-camera's met de Sony sensor hebben 5472x3648 pixels, oftewel bijna 20 miljoen), maar gebruikt hij er effectief 4800x3200 = 1536000. Kortom, hij cropt zo'n 12,3% op de sensor, en heeft daarom geen 8,8mm objectief nodig om aan een 24mm equivalent te komen, maar eentje met een brandpuntsafstand van 7,7mm.
De lens van de GoPro is per oppervlakte tweemaal zo lichtsterk, maar de sensor van de Sony is 5,3 maal zo groot. Dat betekend dus dat de Sony nog steeds meer dan 2,5 keer zoveel licht vangt als de GoPro.
Dit is niet waar, de belichting is onafhankelijk van het formaat van het medium waar het licht op valt.

Bij zonnig weer is bijvoorbeeld een goede belichting ongeveer 1/100e bij f16 en ISO 100. Ongeacht hoe groot je sensor is. De Sony zal dus altijd 1 fstop (2x) minder licht vangen.

Doordat de sensor groter is neemt de ruis wel minder toe bij hogere ISO waarden. Het kan dus nogsteeds wel zo zijn dat de Sony beter presteert over lage licht omstandigheden.
Dat is net het hele punt. Omdat de sensor van Sony groter is, zal hij minder moeite moeten doen om een bepaalde lichtopbrengst te genereren, waardoor je op een gegeven ISO waarde minder ruis krijgt. Dat je door het kleiner diafragma een hogere ISO waarde moet kiezen is niet zo erg zolang de ruis minder blijft dan bij een kleinere sensor. En dat zal waarschijnlijk hier wel het geval zijn. Een ISO waarde is een vertaalslag om makkelijk te zien wat je belichtingswaarden zijn, maar zegt in se niet wat de camera daarvoor moet doen.

Diafragma van f4 is trouwens een perfect compromis tussen scherptediepte en lichtopbrengst.

[Reactie gewijzigd door sieem op 31 augustus 2017 18:07]

Dat hangt helemaal van de sensor af. Telefoontjes hebben tegenwoordig een 'gigantisch' diafragma (laag getal). Een fotograaf zou dat graag op zijn lens terug zien. Maar het grote verschil is, is dat een telefoon een hele kleine sensor heeft. Hierdoor wordt het diafragma veel kleiner (hoog getal) als je het gaat vergelijken met een fullframe sensor.
't is nu toch niet dat een 1" sensor zo groot is dat F4.0 plots aanvaardbaar wordt.
Ik zie dit als een gemiste kans, met deze sensor en een groot diafragma hadden ze toch een zeer lichtgevoelige actiecamera kunnen maken en het een ideaal toestel gemaakt voor donkerdere actiescènes.
het probleem is dat op f2.8 de lensdiameter groter wordt. De scherptediepte neemt dan af en daardoor zou er ook een continue, automatische scherpstelling moeten gebeuren.

Dat is wellicht niet handig/duur/stroomvretend voor een action camera.
Klopt! AF in een actioncam is ook vragen voor problemen.
Je wilt namelijk zo veel mogelijk ''solid state''.
Action cams hebben geen autofocus :)
Dan is de RX0 de eerste zeker? Die heeft namelijk single-shot AF middels contract-detectie én manueel focus aan boord. Of mogen we deze dan officieel geen action cam noemen?
Hoezo niet aanvaardbaar? Wil je een groter diafragma dan moet er echt een bak meer glas voor. Deze camera gaat het beter doen in het donker dan een GoPro, dus ik snap je punt niet helemaal?
Bij een kleine sensor is alles van 1 meter tot oneindig in focus, bij een grotere sensor in een actie camera hebben ze een compromis moeten doen.

Als je op deze sensor een F-stop van 2.8 en focust op oneindig , dan kan het pas zijn dat je na 1.5 meter scherpte hebt.

Actie camera's worden nogal veel gebruikt voor close en medium shots.

[Reactie gewijzigd door alexke1988 op 31 augustus 2017 14:49]

Daarom is de focus bij deze camera ook instelbaar (vanaf 50cm)
uit de specs:
FOCUS RANGE (FROM THE FRONT OF THE LENS)
Approx. 50cm (1.7 ft.) to Infinity

FOCUS MODE
Single-shot AF;Preset Focus;Manual Focus
Zie het rekensommetje van Balance. Het diafragma is niet het enige wat telt bij de totale lichtopbrengst.
Ja inderdaad, maar ik had de indruk dat ze er nog veel meer uit zouden kunnen halen met een groter diafragma. Ik had de invloed op de scherptediepte ook even uit het oog verloren, zoals lager aangehaald wordt. Nu snap ik de keuze van het diafragma wel.
Hoeveel sport kansen ga je missen in het donker? :+
Om vervolgens in de problemen te komen met de scherptediepte.
Met een actie camera wil je nagenoeg alles scherp in beeld hebben, ik vermoed dat ze bij een grotere sensor daarom voor een hoger F getal zijn gegaan.
Maar als je kijkt naar de totale lensopening van een F4 lens bij deze sensor, tegenover F2.8 bij een sensor van een gopro bijvoorbeeld, dan is de opening bij de Sony alsnog altijd 1.8x zo groot. Daarnaast zal de sensor minder last hebben van ruis, en kan de ISO ook hoger. Lijkt mij geen probleem dus, en ik vermoed dat deze camera weldegelijk alle andere Actioncams omver blaast met zijn beeldkwaliteit.
Nope.. Ik vond de grote sensor heel mooi, maar om dan te zien dat het een f/4 lens heeft.. Daarmee verlies je enig voordeel aan lichtsterkte wel gok ik.
Heb er niet heel veel verstand van maar een aantal veelgebruikte lenzen voor video, zoals de Sony 24-70, heeft ook een vast diafragma van F4, toeval?
Balen van de prijs. Maar goed om te zien dat bedrijven durven grotere sensoren in kleinere behuizingen te proppen. Als deze 400 euro was had ik een koop overwogen. Maar nu is de Yi 4k+ met zijn 250 euro een betere koop.

[Reactie gewijzigd door Jaïr.exe op 31 augustus 2017 15:52]

Hoe kan je nu zeggen dat camera-x een betere koop is terwijl deze een totaal andere markt bedient en een andere toepassing heeft? Nog buiten beschouwing gelaten dat nog niemand weet hoe deze presteert :)

Ik zou een kijkje nemen op de site van Sony (link in artikel). Dan zie je de vele profi accessoires en toepassingen :).

Zoals iemand al aangaf: dit is niet perse een actioncam, dit heeft Tweakers alleen als conclusie getrokken aan de hand van de formfactor ;).

[Reactie gewijzigd door Epsilon op 31 augustus 2017 18:09]

Ging mij eerder om het supercompact categorie. Niet zozeer een actioncam haha.
hmm, wel jammer dat hier dan geen GPS functionaliteit in zit. Dat zat in de "oudere" sony actie camera's wel.
Wel heel interessant,
Als het wat donker is gaat de kwaliteit van een go-pro snel achteruit.

Vooral 1080p 240FPS lijkt me een pluspunt.

[Reactie gewijzigd door alexke1988 op 31 augustus 2017 14:56]

En 960fps heb ik ook nog nergens gezien. Als ze dezelfde chip met een kleinere sensor (prijs rond 400 a 500 euro) aanbieden, dan hebben ze een koper
De maximale sluitertijd bedraagt 1/32.000s
Hmmm das wel een enorme beperking :+ Het zal wel de minimale sluitertijd moeten zijn. En das best rap.

Verder erg mooi ding met prima specs. En een prijskaartje dat daar prima bij past. Ja hij is duur maar you get what you pay for. Vooral die mega slowmotion is indrukwekkend (hoewel 960 fps voor bijna alle doeleinden natuurlijk overkill is).
actioncam met dure sensor, 16 foto's per seconde, 4K filmen, 1/32.000 sluitertijd, 960fps slowmotion, stootvast, waterdicht tot 10 meter, klein en te synchroniseren met soortgelijke cams.
Tja.... zou dat voor een zeer specifiek doelgroep zijn.... denk je? 8)7
In de wereld van de actie camera's is de concurrentie inmiddels ook groot. Dus als je je wilt onderscheiden moet je vooral betere beeldkwaliteit leveren. Met een grotere sensor moet dit gaan lukken in de weinig licht omstandigheden. De compact camera wereld heeft ook alleen nog bestaansrecht met grotere beeld sensoren want die kunnen zich lastig onderscheiden van de smartphone's met een zelfde mini sensor. Of door enorme zoom lenzen omgerekend naar klein beeld van 24mm tot soms ruim voorbij de 600mm enkel vraag ik me daarvan af wat de beeld kwaliteit is immers de sensor blijft petieterig klein en de DOF beperkt en het oplossend vermogen van het glas ook want dat is ook niet vergelijkbaar met de kwaliteit die in SLR lenzen word toegepast.
De 1 inch sensor is perfect voor omstandigheden met minder licht _/-\o_

Met een prijs van 850 EUR mag ik alleen hopen dat deze actiecamera met 4k60p en OIS komt.
Je kunt aan de buitenkant niet altijd zien hoe een lens is opgebouwd. Een camera beoordelen zoals jij nu doet heeft helemaal geen enkele zin. Het gaat om de resultaten.
natuurkunde is natuurlijk nog steeds van toepassing. grotere lens = meer licht.
Natuurkunde gaat wel degelijk op, maar je uitspraak is niet correct omdat er meer variabelen veranderen.

Feit blijft dat f1/1.4 minder licht binnenlaat op een sensor van 1/3" dan f1/4.0 op een sensor van 1" om de volgende reden: Op de 1.4 lens is namelijk de brandpuntsafstand ook kleiner.

De sony heeft een 24mm lens, terwijl een gopro een veel kleiner brandpunt heeft (10mm?).

[Reactie gewijzigd door Fairy op 31 augustus 2017 15:00]

De sony heeft een 24mm lens, terwijl een gopro een veel kleiner brandpunt heeft (10mm?).
Dan heb je het over FF-equivalent. De RX0 heeft een lens met een brandpuntafstand van ongeveer 8,8mm. Een Gopro Hero 5 met 1/2.3" sensor heeft (als ik de Exif-data van een aantal foto's op Flickr mag geloven) een 3mm lens, oftewel 17mm in FF-equivalent.
Je hebt gelijk, foutje. :) Ook in dat geval blijft het verhaal natuurlijk hetzelfde.
O absoluut.

Overigens klopt mijn verhaal ook niet helemaal. Zit even de Sony specsheet te bekijken, ik vond de megapixel-count van de RX0 nogal vreemd namelijk. Zo'n beetje alle 1" compacts op de markt maken gebruik van dezelfde Sony-sensor met 20 megapixels, en ik vond het wat vreemd dat er nu ineens een camera is met 1" sensor en 15,3 megapixels.

Blijkt dus dat in de RX0 dezelfde 1" sensor met 20,1 megapixels zitten, waarvan er echter effectief mar 15,3 miljoen gebruikt worden. De camera gebruikt dus een crop van de sensor. Om toch aan het full-frame-eq. van 24mm te komen heeft de lens dus een brandpuntsafstand van 7,7 mm
Was mijn eerste reactie ook, een sensor van ruim 2,5 cm en een piepklein lensje. Voor de rest lijkt het me een leuk ding, alleen minder geschikt voor duiken met de maximale diepte van 10 meter. Elcheapo Chinese action cams kunnen wel tot 50 meter. en de prijs schrikt natuurlijk af.

het nadeel van een grotere sensor is de beperkte DOF of scherptediepte. De Gopro en alikes zijn scherp van 40 cm tot oneindig

[Reactie gewijzigd door pandit op 31 augustus 2017 14:58]

De sensor is niet ruim 2,5 cm. De maat is 13.2 * 8.8mm, ofwel een diagonaal van 15,86mm. De maat in inches is niet de maat van de sensor, maar de diameter van een oude buis beeldsensor. Deze sensor heeft hetzelfde bruikbare oppervlak als die oude 1" sensor, namelijk 16mm diagonaal.
Bedankt voor de uitleg, Ik vond 2,5 cm al erg groot, wel misleidend , een inch is bij mij nog steeds 2,54 cm,
Bij el cheapo action cams roepen ze 50 meter, maar denk je echt dat ze dezelfde testmethoden hebben gebruikt dan Sony?

El cheapo denkt, goh 10 meter gaat prima, dan plakken we er 50 meter op want dat gaat vast wel goed.

Sony duikt op 50 meter, zie dat het goed gaat, maar voor een te korte periode en test hem op 10 meter gegarandeerd.

Het zou me niets verbazen dat je met de Sony dieper kan duiken dan een Cheapo die 50 meter claimt.
El cheapo cams gebruiken een onderwaterbehuizing, deze niet.
Deze met behuizing gaat tot 100 meter.