×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony introduceert draadloze in-ear-koptelefoon met noise cancellation

Door , 97 reacties

Sony heeft op de IFA drie draadloze koptelefoons met noise cancellation gepresenteerd in de nieuwe X1000-serie. Het gaat om een in-ear-koptelefoon, een model met in-ear-dopjes en een nekband en een over-ear-model.

De losse oordopjes krijgen de naam WF-1000X en worden geleverd met een behuizing die tevens dienst doet als powerbank, zodat ze onderweg kunnen worden opgeladen. Als de oordopjes uit de behuizing worden gehaald, worden ze vanzelf ingeschakeld en wordt er via bluetooth en nfc een verbinding gemaakt met bijvoorbeeld een smartphone. Volgens Sony kan er negen uur lang muziek geluisterd worden als de oordopjes volledig geladen zijn. Ook is er een microfoon ingebouwd voor het voeren van telefoongesprekken.

Ook de WI-1000X-uitvoering maakt gebruik van in-ear-oordopjes, maar deze zitten vast aan een nekband. Deze trilt bij inkomende telefoongesprekken. De accuduur is tien uur bij draadloos gebruik en de noise cancellation houdt het tot veertien uur vol met een bekabelde verbinding.

De WH-1000XM2 is een verbetering van de eerder dit jaar uitgebrachte MDR-1000X. Het nieuwe over-ear-model heeft een betere accuduur, waarmee tot dertig uur draadloos muziek geluisterd kan worden. Er is een snellaadfunctie waarmee zeventig minuten muziek geluisterd kan worden na tien minuten opladen. Net als zijn voorganger heeft de koptelefoon een Quick Attention-modus: door de handpalm op de buitenkant van de oorschelp te leggen, wordt de noise cancellation tijdelijk uitgeschakeld.

Volgens Sony zijn alle drie de modellen voorzien van Smart Auto-settings om de noise cancellation aan te passen aan het gebruiksmoment. Op een vliegveld worden daarmee bijvoorbeeld omroepberichten doorgelaten. De WH-100XM2 en WI-1000X hebben ook een Atmospheric Pressure Optimising-functie, die volgens Sony de atmosferische druk in het vliegtuig analyseert en hierop de noise cancellation aanpast. De koptelefoons uit de 1000X-serie zijn aan te sturen met Sony's Headphones Connect-app. Daarmee zijn de instellingen voor noise cancellation instelbaar en kan de equalizer aangepast worden.

Alle drie de varianten zijn halverwege september verkrijgbaar in zwart en champagnekleur. De WF-1000X-dopjes kosten 220 euro, de WI-1000X-nekband heeft een adviesprijs van 330 euro en de WH-1000XM2-koptelefoon kost 380 euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-08-2017 • 13:42

97 Linkedin Google+

Reacties (97)

Wijzig sortering
Lijkt me vreemd om te deduceren dat in-ear noise cancellation niet werkt, op basis van ervaringen met over-ear noise cancellation.

Daarnaast lijkt in-ear noise cancellation me vele malen effectiever aangezien het werkt met trillingen. Hoe dichter je daarbij op de juiste plekken trillingen veroorzaakt, hoe effectiever het is, of niet? In dat geval zou namelijk een over-ear koptelefoon veel te veel afstand er tussen hebben ten opzichte van in-ear.

-Edit want domme spelfout-

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 31 augustus 2017 13:57]

Als ik inear oordoppen in mijn oren doe heb ik sowieso noice cancellation. Want dan hoor ik bijna geen omgevingsgeluid meer.

Overigens die 9 uur muziek luisteren is allemaal leuk, maar lees nergens of dit streamen is. Het zal namelijk wel weer zo zijn dat de 9 uur muziek luisteren alleen kan met muziek op die dingen zelf. Iets wat met de komst van spotify niet meer zo veel voorkomt. Wie heeft er tegenwoordig nog muziek op zijn telefoon staan. Het zou mooi zijn als sony in de app samen gaat werken met spotify zodat je offline muziek op de oortjes kan zetten. Dan zou dit wel een plus zijn.
Het lijkt me sterk dat je muziek op de oordopjes zelf kan zetten. Die wordt met bluetooth vanaf je telefoon gestreamd. Het maakt dus niet of je telefoon dat via spotify of mp3 of wat dan ook doet. Of je telefoon het streamen 9 uur volhoudt is weer een heel ander verhaal en heeft niks met dit product te maken.
Het nieuwe over-ear-model heeft een betere accuduur, waarmee tot dertig uur draadloos muziek geluisterd kan worden. Er is een snellaadfunctie waarmee zeventig minuten muziek geluisterd kan worden na tien minuten opladen.
Dit valt me dan weer tegen. Ik heb een plantronic overear bluetooth koptelefoon. Die heeft geen batterijduur van 30 uur, eerder 8 tot 10. MAAR na 10 minuten is die wel voor zeker 30%, dus 3 uur luisteren opgeladen.

[Reactie gewijzigd door Lapa op 31 augustus 2017 15:19]

Samsung heeft het met de Gear IconX wel voor elkaar gekregen. Daar zit 4Gb storage in. http://www.samsung.com/global/galaxy/gear-iconx/

Deze zijn alleen wel een stuk groter en hebben een veel kortere accuduur. Het is dus een compromis waarvan je je kunt afvragen of het het waard is.
Active noise cancellation produceert antigeluid, iets wat ervoor zorgt dat omgevingsgeluid nog verder wordt onderdrukt dan bij normale koptelefoons. Er is dus daadwerkelijk verschil.
Overigens die 9 uur muziek luisteren is allemaal leuk, maar lees nergens of dit streamen is. Het zal namelijk wel weer zo zijn dat de 9 uur muziek luisteren alleen kan met muziek op die dingen zelf. Iets wat met de komst van spotify niet meer zo veel voorkomt.
Hier haal je 2 dingen door elkaar. De koptelefoon zelf slaat totaal geen muziek op, het geluid wordt dus altijd via een ander apparaat geleverd. Of dat apparaat muziek streamt of lokaal opgeslagen heeft is irrelevant, de koptelefoon kan nog altijd even lang functioneren.
Dat is niet altijd waar http://www.samsung.com/global/galaxy/gear-iconx/
zoals supersnathan94 hier voor al schreef.
Klopt, al had ik het over de koptelefoon(s) waar het in het artikel over gaat en geen andere koptelefoons.
Offline muziek op de oortjes?
Wou je aan elke oor 64GB hebben hangen?
En probeer dan maar eens offline de twee oordopjes te syncen: muziek afspelen, nummer skippen

[Reactie gewijzigd door drav91 op 31 augustus 2017 19:15]

Bose maakt beide in ear en over ear noise cancellation koptelefoons. De maximale frequentie die gehaald kunt worden bij noise cancellation wordt bepaald door de dimensies van de (semi)afgesloten ruimte waar het op uitgevoerd wordt. De ruimte bij in ear is een stuk kleiner, dus theoretisch is het mogelijk om hogere frequenties te onderdrukken. Grote ruimtes zoals bv in een auto wordt het onmogelijk tenzij de onderdrukking maar op een punt moet gebeuren en er genoeg bronnen door de auto heen is om de onderdrukking te realiseren.
Ik gebruik anders al geruime tijd met veel plezier de Sony MDR-1RNC bij ons op het werk. Een prettige hoofdtelefoon waarbij de 'actieve' noise cancellation wel degelijk een verschil maakt. Zonder zou ik vrijwel constant mijn collega's horen spreken of de helikopter van het ziekenhuis horen landen. Wel spijtig dat de microfoon het geluid wel opvangt wat leid tot ergernis bij de ontvanger aan de andere kant van een gesprek.
Ja om de een of andere reden is er geen enkele hoofdtelefoon die een goede microfoon heeft voor bellen.
Ze zijn altijd te gevoelig en het omgevingsgeluid is veel te sterk en is zeer storend voor de partij waarmee je telefoneert.
Heel lastig is het ook niet. Een dubbel microfoontje die het omgevingsgeluid filtert en je bent er al.
wil je misschien toelichten waarom?
Omdat geluid al aankomt bij je oorschelp.

Bij b.v. BOSE QC25 gebeurd dat niet maar als.je bril op hebt merk je meteen dat door dat die kleine ruimte al veel geluid binnen komt.

Voor alle duidelijkheid men kan geluid dermate hard zetten dat je rest niet hoort maar dan is nut van noise cancellation meteen weg.
Je snapt dat in-ear op dezelfde manier afsluit als over-ear... maar dan dichterbij je trommelvlies? Dus juist met een bril zou dit ideaal zijn.

Geen idee waarom het niet zou werken. De in-ears sluiten goed je oor af omdat de dopjes vormen naar je gehoorgang. Dus ik zie het juist heel goed werken. Ben erg benieuwd naar hoe dit werkt, maar lijkt me lastig om hyginisch te proberen...
Ik vraag me wel af in hoeverre active noise cancellation nog nodig is als je dopjes al 20-30 dB dempen. En ding waar ik zelf soms wel last van heb is wind langs mijn oren op de fiets, maar dat lijkt me eigenlijk niet te onderdrukken met anti-geluid omdat dat al botgeleiding is.

[Reactie gewijzigd door SubSpace op 31 augustus 2017 14:42]

In het vliegtuig maakt het zeker uit. Met in-ears zonder NC moet ik het geluid dan zo hard zetten dat ik ver boven de waarschuwing van Android uitga.

Met mijn Bose QC25's kan ik het lekker zacht zetten en toch alles goed horen. Het dempt echt veel meer.

Ik heb ook In-Ears met NC van Sony (niet die uit het artikel maar de versie die met de ingebouwde NC in de Z4 Tablet werkt) en die werken lang zo goed niet. Maar ik weet niet of die te vergelijken zijn met die van Bose, want die zijn toch wel de koning op NC gebied.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 31 augustus 2017 14:55]

Dan heb je niet de goede sleeves zou ik zeggen. In het vliegtuig hoeft het volume echt niet hoog om er geen last van te hebben. Natuurlijk kan je met een combinatie passief/actief een nog beter resultaat halen, in theorie. Maar het werkt niet op alle situaties, wou ik alleen maar zeggen. Zeker bij Bose is er passief nog veel voor verbetering vatbaar, met die baggersleeves die ze standaard leveren.
Ja dit waren wel goedkope in-ears.. De Bose QC25 is over-ear.

Ik heb de in-ears van Bose niet gekocht omdat ik minder vertrouwen had in hoe goed dat werkt.. Maar wellicht werkt het ook wel goed hoor.
Je oor zelf geleid de trillingen verder naar binnen. Dat is ook de reden dat sommige dove mensen een gehoorapparaat intern hebben die trillingen van achter de oorschelp en de schedel opvangen en dat uitzenden aan de binnenkant van je oor via een audio transducer (een soort trilmotor, maar dan minder aardbeving en hogere maximale frequenties).
Dat heet botgeleiding van het geluid en ja daardoor zouden de trillingen via de oorschelp ook gemakkelijker binnenkomen en zou de noise canceling minder effect hebben.
Het is echter een minderheid van mensen die een sterke botgeleiding hebben. blijkbaar is dat niet bij iedereen even sterk aanwezig.
Ja dat klopt inderdaad. Daarom werkt bij sommige mensen noise cancelling sowieso al minder goed. Tenminste. Als je gaat kijken naar randgevallen. Vliegtuig en motor geluiden zijn vrij simpel daar deze monotoon zijn en dit dus goed te doen is, maar kijkend naar randgevallen waarbij het geluid niet stabiel genoeg is qua positie en frequentie dan zullen deze mensen sneller horen dat het niet goed meer werkt dan anderen.
Ik heb toch een mooie Bose over-ear met NC. Zou absoluut niet meer zonder willen, zeker niet in het vliegtuig.
BS, ik heb een tijd de Bose QC15 gehad, voordat ik kosteloos naar de net uitgekomen QC20 kon switchen. Veel betere noise cancellation op de QC20, die in ear zijn over de QC 15 (over the ear)
Ik ben op zoek naar nieuwe headphones voor in het vliegtuig, ik reis regelmatig en noisecancelling is gewenst sinds de werkgever businessclass heeft afgeschaft voor ons....

Ik ben normaal wel fan van in-ear (want lekker handzaam), maar in een vliegtuig lijkt me nu juist een over-ear interessanter. Kun je me vertellen wat jij prettiger vindt en waarom?
Bose QC35 werkt het beste in het vliegtuig...
Die was toen nog niet uit

[Reactie gewijzigd door AceAceAce op 31 augustus 2017 20:37]

In ear noise cancellation is onzin.

Iedereen met over the ear bose weet dat.
Ik heb een in ear ANC van Bose (de QC30) en ik ben er enorm blij mee. Werkt perfect in trein en vliegtuig of op het werk. Hoezo is het onzin?
Hoe sluit je je QC30 aan op de onboard entertainment van een vliegtuig? Lijkt mij niet draadloos te kunnen.
Hoe sluit je je QC30 aan op de onboard entertainment van een vliegtuig? Lijkt mij niet draadloos te kunnen.
Niet I guess? Maar daar heb ik persoonlijk ook nog nooit behoefte aan gehad, heb altijd mijn eigen Tablet + eReader bij :)
Lukt wel, met een kabeltje :) Vaak hebben ze een gewone jack plug en bij bose krijg je ook een verloopje voor die gekke avionics stekkers...
Heb je weleens QC 25 of enige andere OVER THE EAR koptelefoon gebruikt.

Het geluid, trillen etc.. bereiken je oorschelp al, je zult groot verschil merken.
Heb je weleens QC 25 of enige andere OVER THE EAR koptelefoon gebruikt.

Het geluid, trillen etc.. bereiken je oorschelp al, je zult groot verschil merken.
Ik kan er niet tegen als er iets over mijn oren zit, vandaar dat ik In Ears gekocht heb
ik heb in ear gehoorapparatuur met noise cancellation, kan ik ook nog op tone type (hoog, laag) laten cancelen dus waarom zo een in oor koptelefoon dit niet kunnen.
Zelf heb ik bose met in-ear en over-ear... Beide werken briljant; ik snap niet wat er onzin aan is.
Ga in een vliegtuig zitten en probeer beide eens en je zult het verschil echt merken.

Of stukje snelweg met ramen open.
Ja, er zit een verschil in, maar ik zou de in-ear zeker niet als onzin bestempelen. Het werkt. Hier op kantoor draag ik vaak de in-ears en dat biedt meer dan genoeg rust.
Uhm, als je op kantoor al dermate veel geluidsoverlast hebt dat je van je werkgever al geen beschermende maatregelen is getroffen zul je eens met je vakbond of arbeidsinspectie moeten praten. :)

Met reguliere koptelefoon in/op/over oor zou je op kantoor de rest niet moeten kunnen horen.
ik heb het over pratende mensen, printer etc. ;) niet dat er een stampende machine naast mijn bureau staat... Gewoon normaal geluid. werkt prima!
Staan die mensen en printers in je
cubicle? Want zelfs dan moet overlast een hel zijn indien je noise cancellation nodig hebt.

http://arbo-online.nl/con...s-door-hinderlijk-geluid/

Het kost je werkgever gewoon geld.
Oh, ik ben gewoon overgevoelig ;) en ik luister graag muziek, goede combi dus!
De vraag moet zijn wie er berhaupt auto rijdt met een koptelefoon op/in. Persoonlijk heb ik ook wel eens een raam open op de snelweg. En zoals stuiterveer al opmerkt, kun je natuurlijk bijrijder zijn.

En persoonlijk heb ik periodes gehad dat ik elke maand wel vloog. Daarnaast kan op bepaalde vluchten een goede koptelefoon heel wat aan de ervaring toevoegen. Naast het gebruik in je dagelijkse leven heb je dan met twee vluchten (heen en terug) je geld er al vrij snel uit.
Binnenkort veel meer mensen weer, aangezien aanraken van telefoon al "bellend rijden" is.

Met bediening aan je snoer kun je daar weer onderuit komen.
Hij kan ook een bijrijder zijn, plus zelfs op een enkele vlucht kan het al een wens zijn om geen omgevingsgeluid te hebben. Of je nu dus vaak vliegt of slechts 1 keer in je leven, het kan nog steeds een probleem zijn.
Als je een huilend kind/baby in vliegtuig hebt meegemaakt zul je graag een paar honderd euro betalen voor noise cancellation.

Maar los daarvan het monotone geluid van een voertuig (ongeacht wat) is gewoon vermoeiend.
In een vliegtuig is noisecancelling echt een enorme verbetering van het totale comfort.
(Wacht op iemand die stelt dat ie een cabrio heeft en piloot bij KLM is...)
Jouw opmerking is onzin. :X

Hierbij een test scenario om je te overtuigen, het beste uit te voeren met een irritante vriendin:
- Neem willekeurige in-ears en zet muziek aan.
- Neem niet-in-ears zoals de EarPods van Apple en zet muziek aan.

Laat je vriendin praten zodra je muziek aan hebt. Zo merk je dat je je vriendin veel minder goed hoort bij de in-ears. Noise cancellation. }>
Misschien moet je niet van die extremen zoeken om je punt te maken.
Zeg dan gewoon, het werk mijns inziens 'minder goed'. Klaar.
Zeggen dat het onzin is gaat gewoon ver. Zeker als dit onder omstandigheden is waar mensen doorgaans mee te maken hebben. Het gaat om de relevantie van dit product voor de grootste groep (waar wordt immers geld verdiend)

Met over ear noise cancel hoor je met het raam open ook wel wat. Maar minder dan met noise cancel uit.. Dus ik denk -> doel bereikt!
Dan neem jij over ear en hij in ear, wat maakt het uit?
"De WH-1000XM2 is vergelijkbaar met de MDR-1000X, maar dan draadloos. De koptelefoon heeft een Quick Attention-modus: door de handpalm op de buitenkant van de oorschelp te leggen, wordt de noice cancellation tijdelijk uitgeschakeld."

De MDR-1000X is ook draadloos (bluetooth), en ook de MDR-1000X heeft de quick attention functie. Wat is er wel nieuw, wat is het verschil?
Viel mij ook meteen op.

Ik ben wel een trotse bezitter van de MDR-1000X, en wat een heerlijk apparaat. Zou niet meer zonder willen voor mijn dagelijkse treinreis. Benieuwd wat er precies gewijzigd is, naast wat mariikvt noemt...
Ja die fout had ik ook al gezien.

Verder ben ik eens benieuwd naar de prijs en werking van de oortjes.

Met wat geluk daalt de prijs van de MDR-1000x nu.

Ik heb zelf de MDR-100abn en wel cava qua geluid, vergelijkbaar met mijn audio technica ATH-M50x maar de noise cancelling is totaal waardeloos op dat model.
Ik heb hem zelfs ter reparatie gestuurd omdat ik dacht dat die kapot was maar het functionneerde blijkbaar correct.

De MDR-1000x zijn wat te duur voor mij maar misschien zorgt dit voor een prijsdaling.
Ik heb de ABN ook. Noise cancelling is super hoor.

Weet je zeker dat je hem aanzet? Je kunt de koptelefoon op bluetooth aanzetten en ook apart noise cancelling aanzetten.
Ja noise cancelling staat standaard aan als je hem aanzet en ik voel de druk op mijn oren ook.

Ik heb zelfs eens voor te testen een youtube filmpje aangezet met geluid van op de trein of vliegtuig en dit blijft perfect hoorbaar. De toon is alleen lichtjes anders.
Ik vind het dus maar best waardeloos.

Mijn vader zijn AKG neemt zelfs pratende mensen hun geluid grotendeels weg.
Vreemd man. Ik gebruik het in de trein en het drukt bijna alles weg.

Ik heb zelfs de ABN en de MDR-X1000 in het vliegtuig allebei opgehad. De laatste is iets beter, maar geen wereld van verschil qua noise cancelling.
Probeer anders eens een ABN in de winkel en vergelijk of die het wel beter doet? Media Markt heeft ze vaak wel beschikbaar om te testen (en het is daar ook vrij luid).

Edit: Er is trouwens wel een verschil met omgevingsgeluid. En geluid wat je uit een speaker laat komen wat een vliegtuig nabootst.

[Reactie gewijzigd door Kashika op 31 augustus 2017 15:04]

De WH-100XM2 en WI-1000X hebben ook een Atmospheric Pressure Optimising-functie, die volgens Sony de atmosferische druk in het vliegtuig analyseert en hierop de noice cancellation aanpast. De koptelefoons uit de 1000X-serie zijn aan te sturen met Sony's Headphones Connect-app.

Volgens mij dat, in ieder geval niet genoeg reden om te gaan upgraden (voor mij althans)
De WH-100XM2 heeft de onderstaande nieuwe functies en een verbeterde batterij (30u draadloos, 40u bekabeld & quickcharge van 70min met 10min laden). De "oude" MDR-1000X had respectievelijk 20u & 30u.
  • Atmospheric Pressure Optimizing
  • Ambient Sound Control
  • Equalizer
  • Surround and Sound Position Control
De functies zijn ook te bedienen met de Connect app van Sony.

[Reactie gewijzigd door Geert.St op 31 augustus 2017 14:02]

Ik heb zelf de Apple AirPods waar ik zeer tevreden mee ben, maar een groot gemist is noise cancellation, wat compleet niet aanwezig is.

Deze in-ears van Sony lijken een mooi alternatief, ook de Smart Auto-setting is handig om noise cancellation dynamisch in te stellen. :>

edit: typo noice=noise, klakkeloos fout overgenomen uit het artikel.

[Reactie gewijzigd door Karizma op 31 augustus 2017 13:48]

Ik ben blij dat Sony nu vergelijkbare dopjes uitbrengt. Reviews over de aipods zijn kwa gebruiksgemak super, echter als je Hifi sites bekijkt wordt daar steevast vermeld dat de geluidskwaliteit niet top is. Dit laatste is dan in tegenspraak met wat je op techsites leest. Ik vertrouw echter meer op de de eerste wat betreft geluid.
Ik heb gemerkt dat veel techsites f amper moeite steken in het beoordelen van het geluid, f vooral napraten wat ze gehoord hebben omdat ze zelf het oordeel niet durven te geven. Dat laatste is op zich begrijpelijk, maar schrijf of presenteer je review dan op basis van jouw persoonlijke ervaring en geef gewoon eerlijk aan dat het slechts op basis van je persoonlijke ervaring is.

Overigens kan het ook zo zijn dat je als gebruiker helemaal geen behoefte hebt aan goed geluid, maar juist de onbalans wil, bijv. een beukende bas of overdreven highs omdat je van het detail in dat deel van het bereik houdt met het type muziek dat je luistert. Dit wordt vervolgens op basis van de eigen voorkeuren verward met wat een goede weergave is.

Een nadrukkelijke bas en ook luidere weergave is sowieso iets dat in zijn algemeenheid daarvoor verward wordt.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 31 augustus 2017 14:32]

Ik laat mijn geluids mening niet beinvloeden door technische "Tweakers" e.d. Die vinden vaak een DAC in goedkope but telefoons al een goede kwaliteit hebben. Terwijl er maar bijster weinig smartphones zijn met een fatsoenlijke hoge kwaliteit DAC. Maar goed, de meeste mensen vinden muziek via de foon speakertjes al goed genoeg. Hoe het geluid eruit komt, is niet van belang, zolang het nummer maar herkenbaar is.
Van Apple (iPhone, iPod) wordt gezegd dat de DAC bovengemiddeld in orde is. Zeker in vergelijking met andere telefoons.

Geen idee of het echt zo is. Voor een hoop mensen is geluid op een gegeven moment "goed genoeg".

Bovendien zijn en blijven je oren zelf altijd nog analoog, en is de kwaliteit van oren by design al niet gegarandeerd... je kunt voor 25.000 aan audioapparatuur hebben staan maar als je tinnitus (oorsuizen) hebt, is de ervaring toch al niet 100%
Ik heb tinnitus, zachtjes gelukkig en in/rond het ruisgebied. Werkt wat dat betreft wel lekker in mijn voordeel. Maar ik ben soms te gortig met volume (niet de oorzaak, kutvuurwerk) en dan hoor ik het dat verschil vooral. Bij muziek... er zijn nummers waar ik op een goede geluidsset, echt heerlijk van kan genieten. Maar als ik het luister via koptelefoontjes of van die 2.1 logitech crapsetjes... echt geen ruk aan vind. Op die manier hoor ik tenminste het verschil.

De iPhone 5 destijds wel eens geprobeerd tegenover de 920, misschien wat placebo effect, want "mijn telefoon". Maar ik had vrij sterk de indruk dat het geluidspectrum vooral wat breder was. Volume niveau van de 920 was wel lager :/

De 920 was destijds inderdaad van dat "goed genoeg", geen idee hoe het met de huidige gens zit (niet meer mee bezig gehouden). Maar dat zal ongetwijfeld ondertussen minstens net zo goed of gewoon veel beter zijn. We zijn al wat jaartjes verder, destijds me er wat in verdiept omdat het me zo opviel dat mobiele telefoons allemaal zo'n rukke audio kwaliteit hadden. Nokia was 1 van de weinige die goede kwaliteit DACjes enzo gebruik(t?)en.

[Reactie gewijzigd door batjes op 31 augustus 2017 18:33]

Sony met hun Walkman Phone en Nokia doen het ook prima inderdaad. Hoewel Nokia altijd meer van de camera's is geweest dan geluid (Zeiss glaswerk bijv.).
Sony had die lenzen ook in die tijd.
Nokia heeft eigenlijk altijd de keuze voor de beste hardware en onderdelen gemaakt. Vooral in de high ends stoppen ze het beste wat ze kunnen vinden of maken. Is ook goed te zien aan de 920, dit was een echte Nokia(de laatste), heeft grenzen verlegt en de markt wakker geschud.

Ik hoop zelf heel erg dat HMD deze reputatie gaat voortzetten, want dan wordt mijn volgende telefoon weer een Nokia. Vooral de bouwkwaliteit en moeite die ze stoppen in het fysieke en interne ontwerp mis ik gewoon bij andere merken.
Zeker bovengemiddeld voor een telefoon. Was ook het eerste toestel die daar ook echt werk van maakten. Maar in het high-end segment ontlopen de toestellen elkaar niet echt, een enkele uitzondering daargelaten. Maar dat gaat vooral over volume. In vergelijking met simpele mp3-spelertjes van 160-200 euro is het allemaal zeer beperkt.

Overigens had mijn iPhone 6 en 6s wel veel last van crosstalk.
Terwijl er maar bijster weinig smartphones zijn met een fatsoenlijke hoge kwaliteit DAC
Die zijn er niet. Of je moet geen verschil maken tussen 'hoge kwaliteit' en 'goed voor de implementatie die het is'. Toestellen als de HTC One's (en nu de U11), Axon 7, V20 (geen idee hoe de V30 wordt), allemaal leuk en aardig, maar worden hard voorbij gerend door simpele mp3-spelertjes van 160 als de Fii0 X1 en Sony A15.
Ik had zo'n Sony Walkman (met display, luxe!) vlak voor/rond dat de iPhone populair werd.

Later een Lumia 920 gekocht... Deze deed nauwelijks onder in kwaliteit ten opzichte van het gespecialiseerde muziek (en video) machientje. Stuk minder ruis dan mijn onboard PC geluid en een vergelijkwaardige ruis met de Walkman, het onboard PC geluid en de Sony Walkman zijn wel accurater met de juiste tonen naar buiten gooien. Komt verder ook niet in de buurt van een dedicated geluidskaart, daar niet van.

Voor een onboard mobiele geluid/dac, vind ik de 920 wel in de hoge kwaliteits categorie vallen. Vooral omdat je op een headsetje of van die draadloze speakers, toch het verschil niet snel hoort. Hang ik hem aan mijn Denon, dan hoor je het verschil natuurlijk wel. De meeste toestellen die ik in de vingers heb mogen houden over de jaren heen, komen niet eens in de buurt van de 920. Klein handje vol toestellen, maar ik houd me er ook al een paar jaar niet echt meer mee bezig. Terwijl voor "audiofiel gebruik", de 920 eigenlijk erg al ondermaats is.

Nu zal vergeleken met de huidige generatie "hoge kwaliteit dacs in toestellen", de 920 ook niet zo goed meer zijn, maar het was terwijl het mijn primaire toestel was, 1 van de beste.
Niet alleen de sites zelf, maar ook de gebruikers zelf. Zie bijvoorbeeld de reviews over de airpods hier op tweakers.net zelf. Allemaal lovend over de geluidskwaliteit.
Ik vind het eerlijk gezegd erg prettig om nog steeds je omgeving te horen!
Heb lange tijd een noise-cancelling headphone gebruikt, maar als ik die een uur op had en ik daarna een gesprek moest voeren met iemand leek ik wel compleet contactgestoord :D

[Reactie gewijzigd door Wootism op 31 augustus 2017 14:48]

De WH-1000XM2 is vergelijkbaar met de MDR-1000X, maar dan draadloos. De koptelefoon heeft een Quick Attention-modus: door de handpalm op de buitenkant van de oorschelp te leggen, wordt de noice cancellation tijdelijk uitgeschakeld.
Weet toch aardig zeker dat de MDR-1000X deze dingen ook heeft, of ik heb een heel raar model.
Klopt, mijn fout. De WH-1000XM2 is een verbeterde versie. Betere accuduur en nieuwe softwarefuncties. Ik heb het aangepast :)
"De WH-1000XM2 is vergelijkbaar met de MDR-1000X, maar dan draadloos."

Ik heb een MDR-1000X en die is wel degelijk ook draadloos en heeft dezelfde functies als beschreven in het artikel dus het nut van dit nieuw model ontgaat me een beetje (of mis ik iets?).
Er staat: "De WH-1000XM2 is vergelijkbaar met de MDR-1000X, maar dan draadloos." De MDR-1000X is echter ook draadloos. De smart-auto en de app functionaliteit zitten niet op de MRD-1000X.
-edit-
Ok, ik ben even aan het rondzoeken geweest.
Wat de MDR-1000X al heeft:
- draadloos
- quick attention modus
Wel nieuw:
- Ingebouwde equaliser (via app)
- auto-smart/luchtdruk afhankelijk
- uitgebreidere ambient sound fucnties
- langere baterijduur en quick charge
- goedkoper

[Reactie gewijzigd door EelcoG op 31 augustus 2017 14:01]

De WF-1000X lijkt wel iets voor mij, maar 220 euro vind ik wel een stevige prijs...
Pff, de naamgeving is wel weer iets waar je niet bepaald vrolijk van wordt. De WH-100XM2 is duidelijk een soortgelijke koptelefoon als de MDR-1000X. Sony noemt al jaren de meeste koptelefoonopties MDR, waarom dit nu veranderen voor ene product dat duidelijk lijkt op iets dat er al is, ipv gewoon een hoger typenummer toe te wijzen of een '2' er achter te zetten?

Ben benieuwd hoe de oordopjes klinken. Je hebt nu opties met kleine draadloze opties van merken als Sanberg en Trendlabs, die weliswaar niet verkeerd klinken, maar ook zeker niet top, en het maximale volume ligt ook vrij laag. Ik ben benieuwd of iets als de WF-1000X inderdaad de meerprijs legitimeren.
Ik ben op zoek naar Bluetooth oortjes. Ik heb zelf een iPhone dus Airpods lijkt een logische keuze. Echter wordt er overal gezegd dat de audio kwaliteit niet zo geweldig is. Deze van Sony lijken me dan ook wel erg interessant. Het is dan wel 40 euro duurder, maar noise-cancelling lijkt me wel erg prettig.
Voor wie leest: 9 uur op 1 accu lading voor de WF-1000X.... helaas. Hij gaat 3 uur mee op 1 accu lading en kan 2x worden opgeladen in de houder, dus totaal 9 uur luisteren. Helaas, anders zou ik deze zo kopen... Ik wil dat ze toch een hele dag mee gaan. Nog even wachten tot de techniek wat verder is...

[Reactie gewijzigd door Tadango op 31 augustus 2017 16:39]