Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple maakt AirPods beschikbaar

Door , 225 reacties, submitter: stin00

Apple is gestart met de verkoop van de AirPods. De draadloze oortelefoontjes kosten 179 euro en worden op 20 december geleverd. Oorspronkelijk hadden de oortjes in oktober uit moeten komen, maar de release liep vertraging op.

Apple Airpods (Wit)De AirPods worden volgens de website van Apple op 20 december geleverd. Het bedrijf heeft de oortjes tijdens de presentatie van de iPhone 7 in september aangekondigd en vertelde toen dat ze vanaf eind oktober te koop zouden zijn. Later gaf het bedrijf aan dat het 'iets meer tijd' nodig had om de AirPods klaar te maken voor de klanten. Uiteindelijk heeft het twee maanden langer geduurd.

Volgens geruchten die vorige week verschenen, was de reden voor de vertragingen de draadloze verbinding. Beide oortjes maken onafhankelijk van elkaar verbinding met bijvoorbeeld een smartphone, maar daarbij zouden problemen optreden met het synchroon afspelen van het geluid. Volgens de geruchten zou Apple daarom niet meer in staat zijn om de oortjes voor kerst in de winkels te hebben liggen, maar dit blijkt Apple nu toch te lukken.

De Apple AirPods zijn de draadloze tegenhangers van Apples bekende EarPods. Ze zijn volledig draadloos en maken daarvoor gebruik van een bluetoothverbinding. Ze kunnen bestuurd worden door Siri commando's te geven via de ingebouwde microfoons. Zelf hebben ze een accuduur van 5 uur, maar ze worden met een doosje geleverd dat kan dienen als powerbank en de accuduur verlengt tot 25 uur.

Reacties (225)

Wijzig sortering
Ik moet zeggen, ik vind de ontstane discussie wel geestig. Apple maakt weer eens een fundamentele keuze in -het weglaten van een voor sommigen onmisbaar feature in- haar producten, zoal ze ooit al eens deden met de 3,5" floppy. Kent iemand die nog van bij de introductie van de allereerste iMac? Om het zacht te stellen, ook toen was het kippenhok te klein.

Er valt veel te zeggen voor en tegen, maar Apple -hoewel de laatste tijd mijns inziens niet zo vernieuwend- heeft er meestal goed het oog in waar de markt zich heen beweegt. En duur of niet duur, verkopen doet het. Degenen ie deze dopjes niet goed vinden, er zijn vele goede betaalbare alternatieven, met name beter dan die afschuwelijke -sorry, da's ook een mening- Beats.
Hoewel ik het een vrij tof concept vind, moet ik eerlijk zeggen dat ik dit een absurd bedrag vind. Voor een iPhone 7 (waar dus op is "bezuinigd" door de 3.5 mm Jack te verwijderen) betaal je immers al de hoofdprijs voor. Nu halen ze een geheel universeel conectortje weg en wordt je dus eigenlijk verplicht tot een twee onhandige/dure keuzes:
- verloopstekkertje
- airpods
Beide kosten meer geld dan de simpele in ears en ik vind dat eigenlijk niet kunnen. Helaas schijnt Samsung dit voorbeeld te volgen want volgens geruchten ontbreekt deze universele Jack helaas ook op de toekomstige s8 link
Ik denk sowieso dat Apple de bedoelde boodschap helemaal niet goed overgebracht heeft. Het is anno 2016 helemaal niet zo raar vind ik om te zeggen dat 1 poort voor een specifieke functie (muziek luisteren) een beetje vreemd is gezien de ruimte die het inneemt. Om te zeggen, we halen die poort weg en maken diezelfde poort beschikbaar via een ander poortje met een verloopje vind ik bij een telefoon helemaal niet meer zo raar eigenlijk. Het is eerder absurd om per se vast te moeten houden aan een bepaald poortje voor 1 soort accessoire: oordopjes.
Dit staat verder los van het feit van de poort zelf. Mits de ruimte er is, zul je deze poort echt nog vaak terug zien komen en daar is ook helemaal niks mis mee. Op telefoons is het gewoonweg loze ruimte die veel mensen een groot deel van de tijd niet gebruiken.
Ik ben het echter niet eens met Apple dat ik dan specifieke oordopjes a la Lightning moet gebruiken en deze weer op geen enkel ander apparaat kan gebruiken (vaste kabeltjes op headsets that is). Hier had een universele standaard als USB-C perfect binnen gepast. Hier hebben ze naar mijn idee de plank mis geslagen (het zou echter ook vreemd staan om nu die Lightning poort weer te vervangen, dus dat gaat 'm ook niet worden).

Dan de headset zelf. Ik heb zelf oordopjes van EARIN, waarbij dit feitelijk hetzelfde concept is. Uiteindelijk zal wireless de toekomst zijn, daar ontkom je niet aan. Echter, de prijs, 179 euro voor een dergelijk concept is in de huidige "nieuwe" vorm niet per se duur, al helemaal niet voor Apple. Granted, de gekozen oordopjes (de earpods) zijn lang niet zo goed qua geluid, maar bij die EARIN's was ik meer geld kwijt.
Het verloopstekkertje dat je van Apple krijgt ben je niet verplicht te gebruiken. Er zijn ook legio andere mogelijkheden, die eigenlijk nog gebruiksvriendelijker zijn dan nu. Je hebt talloze (goedkope), Bluetooth ontvangers waar je je 3.5mm kabel in kunt stoppen. Dit is wat Apple naar mijn idee had moeten doen. Hun visie over "everything wireless" had daar perfect binnen gepast. Naast het standaard verloopje, een Bluetooth ontvanger voor je oortjes. Die dan met Lightning opladen, kun je toch je eigen oordopjes gebruiken zonder helemaal over te moeten stappen op andere oordopjes. Dit laatste had die visie naar mijn idee afgemaakt.

[Reactie gewijzigd door Fab1Man op 13 december 2016 17:17]

Mijn koptelefoon met 3.5mm jack geeft prima geluid en kan in principe nog een jaar of 10-30 mee als ik er zuinig mee omspring. Die airpods zou ik zelf binnen een paar maanden kwijt zijn, en de accu zal na een jaar of 2-3 een stuk minder presteren. Een kabeltje en een 3.5mm jack die ruimte inneemt zitten me niet zo dwars. Alles draadloos en met niet vervangbare accu's is leuk en aardig, maar dat verplicht je zo ongeveer wel om de 3 jaar je spullen te vervangen.

Edit: als ze dan richting 1 type connector gaan, hadden ze beter 2x usb-c erop kunnen zetten. Dan kun je net als een computer nog 2 dingen tegelijk, zoals laden en muziek afspelen.

[Reactie gewijzigd door wout1001 op 14 december 2016 00:21]

Ik denk dat de klacht van niet langer meer te kunnen laden en muziek tegelijk afspelen eerder met het scenario in de wagen/aan een stereo is. Aangezien die steeds vaker met USB/Bluetooth worden uitgerust lijkt het niet nodig om 2x dezelfde poort in te bouwen.
Ja is misschient wat overkill. Wat ik wel fijn vind is dat een 3.5mm stekker lekker stevig is, en mezelf kennende heb ik die mini stekkertjes zo afgebroken wanneer in m'n broekzak op de fiets.
Er wordt ook bij steeds meer auto's in het hogere segment constant 4g internet met een streaming dienst geleverd. Dus waarom nog sowieso via de telefoon?
Die verloop stekker heeft een chip die het digitale signaal omzet naar analoog. De kwaliteit van die omzetting is niet geweldig en juist slechter dan wat ze vroeger in een telefoon hadden zitten. Bluetooth heeft aptx nodig om een goede geluidskwaliteit te krijgen. Iedereen behalve Google (Nexus bedoel ik dan) en Apple ondersteunen dat.

De beste geluidskwaliteit is nog steeds met 3.5mm.

Ik zie niet in waarom wireless handig is bij zoiets kleins. Niet alsof een draadje handig is (raakt snel in de war), maar tenminste niet nog iets op moeten laden. De earpods zijn behoorlijk snel leeg en je bent dan bijna verplicht om nog een extra doos mee te slepen.

Verder is het prettig om muziek te luisteren terwijl je nog aan het opladen bent.
"Slechter" lol.

Leesvoer.
So, is it a difference you are likely to notice? If you sit in a quiet room with a really, really good pair of headphones … and you’re a canine, the answer is: maybe.
De geluidskwaliteit mag dan heel weinig verschil vertonen tussen bekabeld of draadloos, maar mijn ervaring met Bluetooth oordopjes is toch regelmatig een hapering in de verbinding wat de beleving van de muziek een stuk minder maakt.
Gelezen. Ze vergelijken de 6s, air, en 7 met elkaar.

Als ze nu eens een LG v20 of ZTE Axon 7 mee hadden genomen in de vergelijking, dan was er een stuk duidelijker geworden hoe veel rek er nog in de good old 3.5mm jack zit. Deze telefoons hebben namelijk een uitstekende DAC, in tegenstelling tot het simpele spul wat jammergenoeg in iphones en veel andere telefoons gevonden wordt.
Mijn Lumia 950 XL gebruik al sinds jaar en dag met een BT oortje, werkt super.
https://www.bose.nl/nl_nl...oundsport_wireless_citron zijn super en bijzonder goed geluid. Deze doppen zijn ook 180 euro. Zijn ze wel waterdicht en zitten vast in het oor.
Dus apple inclusief sexy houder met lader is naar mijn mening markt conform.
Heb net een B&W P3 van 100 euro met draad op mijn lumnia 950XL gehad.
Werkt ook prima.
Binnekort eens proberen of een losse dac ook werkt op het continuum dock :)
"De kwaliteit van die omzetting is niet geweldig en juist slechter dan wat ze vroeger in een telefoon hadden zitten. "

Dat klopt dus niet want ze hebben gewoon dezelfde component gebruikt, is gebleken...
als ze diezelfde DAC+versterke chip in de verloop stekker steken dan diegene die in het toestel zou zitten (fun fact: er zitten er nog steeds 3 stuks in!), zou het identiek hetzelfde kwaliteit zijn. (nu ik weet niet of ze dezelfde genomen zouden hebben, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk)
Als (dedicated) poorten verschillende functies hebben die parallel nodig kunnen zijn (muziek luisteren en je telefoon opladen bijvoorbeeld), dan is het heel erg raar om er 1 weg te halen. Het maakt het apparaat minder gebruiksvriendelijk en je moet met verloopjes gaan klooien om het dan toch te kunnen. En ruimte is er genoeg: telefoons worden steeds groter ipv kleiner!
En hoeveel promille van de gebruikers zit nu daadwerkelijk muziek te luisteren en op te laden, ja er zal hier vast wel weer iemand zijn (ja maar...ja maar...), het zijn bijzonder weinig mensen. En dat ene adaptertje wat aan je koptelefoon hangt, tjonge jonge de wereld vergaat zonder dat je het door hebt.
De hele kantoorgeneratie zit zijn toestel op te laden terwijl je in een cfr call hangt....
dus zo gek is dat helemaal niet....
Zo gek is dat wel:
"Talk time (wireless):
Up to 14 hours on 3G"

En dan is 4G zelfs nog eneriezuiniger. Zulke lange dagen maken de meeste kantoormensen niet...
Maar dan ga je er vanuit dat hij 's nachts is opgeladen. Meestal heb ik de telefoon op het werk aan het stroom liggen.
Dan zit je toch aan het bureau met een stopcontact binnen hand bereik.
Als hij de hele dag aan het stopcontact ligt dan is een flinke conference call toch geen probleem?
Dat weet je niet, het ging er om dat je niet laden en oortjes tegelijkertijd kan gebruiken. Dus als de conference call komt voordat je hem hebt opgeladen wordt het alweer een ander verhaal.
Maar dan ga je ervan uit dat je incapabel bent. Als je hem gebruikt voor conference calls zorg je dat hij daartoe in staat is.
ik heb nog nooit een telefoon die dat heeft volgehouden....
hoewel, mijn vertrouwde 6210i ;-)
Dit, maar ook de verkopen van de iPhone 7 vallen helemaal niet tegen, en ik vermoed dat een hoop van de schreeuwers die vooraan stonden 'boe' te roepen, toch een iPhone 7 hebben gekocht, en blijkt het toch mee te vallen.

Samsung is van mening dat de keuze inmiddels al meer geaccepteerd is, en dat Apple de hardste klappen heeft geïncasseerd, waardoor Samsung dat grotendeels wordt bespaard. Althans dat is hun filosofie hierover, kijkend naar de iPhone 7 verkopen.
Dat kans is groter dat het de Samsung aanhangers zijn die lopen te toeteren. Wel jammer dat er nu veel meer merken onder andere Samsung met telefoons komen zonder 3,5mm plug
Ik zie het heel veel. Maar ja, zoals rkonings hieronder zegt, ik ben kantoorgeneratie :)

Niemand zegt dat het een ramp is hoor, maar een verslechtering van functionaliteit af gaan doen als een verbetering zoals sommigen doen is ook weer een ander uiterste.
Uiteindelijk zal wireless de toekomst zijn, daar ontkom je niet aan.
Dat is ongefundeerd en een mening. In het verleden zullen over-ears en on-ears ook wel ten dode zijn opgeschreven omdat de kleinere oordopjes zo capabel werden. Desondanks zien we ze nog steeds.

Daarnaast is draadloze technologie afhankelijk van meer kabels en draden dan we ooit eerder nodig hebben gehad om alle data rond te pompen. Wellicht vormt het oude kabeltje in de nabije toekomst wel een geweldige oplossing voor vollopende bandbreedte in de ether :+
Wellicht, maar ook over- en on-ears zie je steeds vaker met een modulaire kabel (naar 3.5mm, lightning of USB-C) en Bluetooth ingebouwd. Dat iets altijd draadloos zal werken en niet afhankelijk is van een type aansluiting zie ik steeds vaker gebeuren.
Als de doelgroep van Apple de 3.5mm poort niet gebruikte voor muziek, dan was het wel voor Selfie Sticks. Je kunt vinden van die sticks wat je wilt, maar een selfie stick die de foto camera bedient via de 3.5mm poort waren toch een stuk goedkoper, makkelijker en sneller te gebruiken dan de BT versies voor velen.

Offtopic maybe: Weet iemand of via het verloopstekkertje de selfie sticks nog te gebruiken zijn met de iphone 7?
Ik weet het wel zeker. De enige toevoeging die de 3.5mm poort in het afgelopen decennium heeft gehad is de extra middelste (derde) ring voor het bedienen van muziek. Mijn oordopjes met afstandsbediening doen het ook prima met het verloopje. Het enige dat zo'n selfiestick doet is de volume knop klikken die op een iPhone het maken van een foto triggert.
Nu halen ze een geheel universeel conectortje weg en wordt je dus eigenlijk verplicht tot een twee onhandige/dure keuzes:
- verloopstekkertje
- airpods
Je hebt 5 keuzes:
- niks (er zijn veel mensen die nooit een koptelefoon aansluiten);
- gebruik de meegeleverde Lightning earpods;
- gebruik het meegeleverde verloopsnoertje;
- koop dure airpods;
- gebruik een willekeurige andere BT hoofdtelefoon.

Waarschijnlijk heb je straks bij de Samsung Galaxy S8 dezelfde keuzes, maar dan met USB-C. En als het aan mij ligt, dan heeft de iPhone 8 de Lightning aansluiting vervangen door een USB-C aansluiting.
Hoewel je geen ongelijk hebt ontga je aan de simpele feit dat ze een basaal stukje techniek weghalen wat altijd goed gefunctioneerd heeft. Vervelend genoeg wordt het vervangen door nieuwere techniek die deels onvolwassen is of deels ervoor zorgt dat jij je (mogelijkerwijs mooie) heatset met een verloop stekkertje moet gebruiken. Het wegvallen van de 3,5mm heeft totaal geen enkele meerwaarde. Ja er zijn alternatieven maar waarom moeten we het zoeken in alternatieven als de standaard plug gewoon goed functioneerde? Er is totaal geen reden voor om hier begrip voor te hebben. Natuurlijk zijn we vrij om te kiezen en wie weet gaat Samsung dezelfde richting in. Ik hoop echter gezien hoeveel mensen hierover terecht klagen, ze dit niet doen. Dit zou nou Samsung echt een voordeel bieden tov Apple. Een premium phone met een functioneerende 3.5mm.
Mijn reactie was puur gericht op de 2 opties die Mrjraider gaf. Ik zie er 5!

Wat mij betreft had de 3,5mm jack mogen blijven. Het is een universele audio standaard, nog van voor de tijd dat iedereen een computer had.

Alleen de telefoonbouwers hebben anders besloten. Apple was niet de eerste die de 3,5mm jack heeft weggelaten, en gezien de geruchten over de Samsung Galaxy S8 waarschijnlijk ook niet de laatste.

Laten we hopen dat deze waarschijnlijk niet te stoppen trend leidt tot een nieuwe standaard (USB-C) voor alles: laden, luisteren, aansluiten op je computer, ...
Krijg je bij de aanschaf van een iPhone 7 geen oordopjes meegeleverd dan?
Jawel, met Lightning aansluiting. Maar óók nog een adapter van Lightning naar audio jack. Veel gezeur om niks.
Handig dat die wel meegeleverd is, want veel mensen klagen over extra kosten voor de converter. Maar kan je dan ook gelijkertijd opladen (e.g. op reis je 3.5mm koptelefoon en accu pack tegelijk gebruiken)? Lijkt mij toch wel een basisbehoefte :).
Nee hoor, want die oordopjes kun je dus niet op andere (non-lightning) devices aansluiten. Dus hadden ze ook nog de reverse variant van het verloopje mee moeten leveren. Of je moet 2 setjes oordopjes (een oudere met 3.5mm jack) meenemen. Maar dan heb je niets aan je nieuwe lightning oordopjes want dan kan je ook het meegeleverde verloopje gebruiken. Lekker handig allemaal!
Dit is exact het probleem. Met USB-C was dit geen issue, nu koop je misschien oordopjes met alleen die lightning aansluiting. Hoofdtelefoons met een modulaire kabel kunnen dit nog afvangen door meerdere kabels mee te leveren.
Nope... Je hebt altijd nog Bluetooth, dus je bent helemaal niet verplicht tot het gebruik van verloopstekkertjes of Airpods. Als je het niet wilt of Apple het geld niet gunt, dan trek je gewoon voor een paar tientjes Bluetooth dopjes uit de rekken bij Mediamarkt.

Case closed.
Ben ik met je eens behalve dat dit flink sneller ten koste gaat van de accu dan dmv een stekkertje ;)
En het stekkertje krijg je gratis
Gratis ja.

Bij een aanschaf vanaf ¤ 769. Applaus applaus dat er een kabeltje met een productiewaarde van een paar euro gratis bij zit.
Euro? Het is letterlijk centen werk, zelfs met de elektronica erin.
Zelfs de winkelwaarde van het kabeltje is maar 10 euro. Er zit verder een DAC (Digital Analog Converter) in gezien Lightning een digitaal signaal afgeeft, en de kabel is van goede kwaliteit en ik heb 'm getest op mijn iPhone 6, ik hoor geen verschil tussen de kabel en de 3.5mm poort.

Disclaimer: ik ben geen audio-freak.
De eerste keer. Bij intensief gebruik heb je mogelijk binnen een paar maanden al een kabelbreuk.
Nog een reden om de airpods te kopen!
... en als dat verloopje er niet tussen zat had je je koptelefoon (of koptelefoonkabel) moeten vervangen? Ook niet bepaald gratis.

Het is wel spijkers op laag water zoeken hier.
Uit mijn ervaring maakt het voor de accu van je telefoon echt niet uit of je Bluetooth of 3,5mm gebruikt. Bij de een moet je telefoon weliswaar draadloos verbonden blijven, maar bij de ander moet je telefoon zelf je hoofdtelefoon aandrijven. Ik denk dat dit voor je accu op hetzelfde neerkomt, en dat het feit dat je telefoon wakker blijft ipv in standby/sleep gat tijdens muziek spelen uiteindelijk het meeste stroom kost.
Het encoden van mp3's vreet behoorlijk wat stroom! Het is op mijn telefoon de meest "gulzige" app!
Bleutooth is inmiddels energiezuinig.
Ik weet niet voor hoever het toepasbaar is op bluetooth oortjes maar ik gebruik al een tijdje een Huawei Watch in combinatie met een Nexus 5X. Maar als ik naar stroom verbruik kijk van bluetooth dan staat deze vrijwel nooit in de lijst en heel soms als de telefoon bijna leeg is dan staat bluetooth helemaal onderaan met 1% verbruik wat ik toch best netjes vind.
Het zal allemaal wel BT-LE zijn, dat zul je niet of nauwelijks terugzien in de accuduur van je telefoon :) Ik heb er nog nooit iets van gemerkt qua verschil: BT aan of uit op mijn telefoon (Nexus 5).
Is dat echt zo? BlueTooth is echt veel beter geworden in de afgelopen jaren.

Ik heb zelf een iPhone 7 waaraan de hele dag (16u lang) een Apple Watch verbonden is en ruim 1 uur lang muziek streamed naar een bluetooth headset. Tel daarbij nog eens (minimaal) een uurtje web browsen op en wat notifications - en het feit dat ik 8u lang slechte ontvangst heb overdag.

Aan het einde van zo'n dag heb ik nog ruim 70% batterijcapaciteit over. Het verbruik lijkt vooral te komen door het web-browsen en de slechte ontvangst.

[edit] Ik begrijp je standpunt dat het via zo'n draad een stuk minder verbruikt, maar mijn argument is vooral dat het effectieve batterijverbruik verwaarloosbaar lijkt te zijn.

Bij "Bluetooth Smart technology" is het verbruik 0.01–0.50 W volgens Wikipedia.

[Reactie gewijzigd door Vich op 13 december 2016 17:26]

Uiteindelijk is het simpel. Als een fabrikant niet meer aan je vereisten voldoet ga je gewoon naar een andere. Motorola had enorm goede telefoons in het budget range, maar dat zwakte af. Een probleem? Nee, want er zijn genoeg fabrikanten (Bv. Wileyfox) die gewoon die rol overnemen.
Tja totdat Motorola /lenovo met hun laatste/nieuwste smartphones ook de headphone Jack had gekilled.
Al ervoor, Motorola had een goed update beleid en goede bang for Buck met stock Android. Nu is dat al sterk afgezwakt. Update beleid trekt om niet veel meer en specs zijn de laatste jaren niet echt verbeterd, enkel de prijs is omhoog gegaan.
Ofwel versta ik je reactie verkeerd ofwel heb je niet door dat je bij een iPhone 7 ook een paar oortjes krijgt met een lightning kabel. Je hoeft dus niet te kiezen voor een verloopstekkertje of AirPods. Je kan gewoon de bijgeleverde oortjes kopen.
Met bijgeleverde ruk-geluidskwaliteit ;)

De 3,5mm-jack zal de komende jaren wel uitsterven en langzaamaan zullen we wel allemaal overgaan op BT, wat op alle toestellen werkt, ook die met de 3,5mm-jack aansluiting. Maar ik vind het wel jammer, want in al die jaren (en we hebben het echt over vele decennia!) is de 3,5mm plug nooit aangepast. Een hoofdtelefoon van 50 jaar oud werkt technisch gezien op mijn Nexus 5-smartphone, terwijl men toen die hoofdtelefoon werd ontwikkeld nog niet eens wist wat een "smartphone" was.

Ik heb nooit geaarzeld om relatief veel geld uit te geven aan oordopjes of "over ear" hoofdtelefoons. Die paarhonderd euro schreef ik af over pakweg 10 jaar (ik ben zuinig op mijn spulletjes). Ik ben bang dat een BT-hoofdtelefoon veel sneller veroudert. Mijn moeder heeft bijvoorbeeld mijn oude Samsung Galaxy Nexus en die kan geen BT4.0 aan. Gevolg: ze kan haar activity tracker niet synchroniseren met haar smartphone. Nu de hoofdtelefoon digitaal aangestuurd wordt, gaat de "aansluiting" sneller verouderen. De kans is groot dat deze airpods over 5 jaar al een flink verouderde BT-versie gebruiken en over 10 jaar misschien niet eens meer ondersteund worden. Daarnaast mag je je afvragen of de accu het nog doet, na 5 jaar intensief gebruik...
Het zal alleen uitsterven als je de verkeerde keuze maakt bij je volgende aankoop. Ik heb zoveel geld in 3,5mm apparatuur zitten zal ik niet snel een device zal kopen die dat niet ondersteunt.
Je wordt tot niks verplicht, de iPhone 7 wordt tenslotte geleverd inclusief EarPods met Lightning aansluiting, en je kunt ook gewoon Bluetooth oordopjes van andere fabrikanten gebruiken.
Ik heb een iPhone 7 (incl. verloopstukje dat je er gratis bij krijgt) en oordopjes met 3.5 mm aansluiting. Geen moment ergens last van gehad. Het eenmalig bevestigen van het verloopstukje ging redelijk makkelijk. De hele ophef over het kwijtraken van dat ''onhandige'' ding of het ''moeten'' kopen van dure draadloze oordopjes/koptelefoon is nogal overtrokken wat mij betreft.

De AirPods ga ik sowieso niet aanschaffen, evenals de rest van de ¤100+ draadloze opties. Ik heb altijd oordopjes gehad van zo'n ¤20, voor iets dat je zomaar kwijt kunt raken of relatief snel kapot kan gaan ga ik geen ¤100 of ¤200 betalen.
leg mij eens uit waarom de adapter die meegeleverd wordt zoveel duurder is...
Dit is de reden dat ik apple nooit heb gewild en samsung heb ik nu onderant de zelfde mening over.
Behalve dat Samsung ook van plan is de 3.5mm jack eraf te halen.
Je verwart geruchten met feiten.
Vandaar dat hij ook dezelfde mening er over begint te krijgen.
Die mening deel ik 😊
1: verkeerde plaats
2: ik kan mijzelf niet modereren dus ik kan er weinig aan doen

Ja die mening heb ik, volgens mij ben ik daar niet alleen in. Mijn jbl Bluetooth koptelefoon kan zowel draadloos als bedraad en die was slechts 70 euro, dus voor de prijs van deze airpods heb ik drie koptelefoons die hetzelfde kunnen.
Heb vernomen dat ze door Beats zijn gemaakt...... Nu opeens wel goed of moet apple het "B"'tje erop drukken...... Gemiste kans van Apple gezien alle kritiek (want de meesten maken nu een vergelijking met de bedrade versie die al jaren bestaat sinds de iPhone 5 al VOOR de overname van Beats electronics), want dat zou de prijs beter rechtvaardigen, gezien normale bedrade Beats in-ears ook 100 euro en meer kosten. Over huidige geluidskwaliteit zeg ik niks, vond vroeger Beats sowieso niet mijn ding met kunstmatige oversturing van de lage tonen, maar er zijn velen die daar gek op zijn en als dat nou mooi uit die draadloze dopjes komt....

Weet trouwens niet of het via bluetooth of wifi airplay wordt verbonden met apple devices (wifi airplay zal veel beter zijn door de veel hogere data overdracht en ik heb vernomen via reviews dat het bereik meer is dan de standaard 10m bluetooth bereik...)

http://www.apple.com/pr/l...ic-Beats-Electronics.html

Die drie miljard dollar moet uiteindelijk wel terugverdiend worden, dus kan evengoed overprijzige troep zijn maar dan krijgen ze hem met oorsmeer retour _/-\o_

[Reactie gewijzigd door danda op 13 december 2016 19:14]

Bluetooth, en het bereik is fenomenaal dankzij de W1-chip.
Ik heb zelf sinds een week de Beats Solo3 met dezelfde chip. Die heb ik niet gekocht vanwege de audiokwaliteit maar vanwege het gemak. Je maakt eenmalig een koppeling met een Apple-apparaat (iPhone) en de hoofdtelefoon wordt in je iCloud-account opgeslagen zodat deze automatisch met je andere apparaten (iPad/Mac) gekoppeld is. De batterij gaat oneindig mee, na een week intensief gebruik moest ik voor het eerst opladen.

Als ik muziek wil luisteren zet ik mijn Bowers & Wilkins wel op mijn hoofd, en buitenshuis doe ik Shure in-ears in mijn oren. Die zijn bedraad maar dat maakt mij dan niet uit. De Beats zijn voor het comfort: 's avonds in bed nog een aflevering van een serie kijken, een podcast luisteren terwijl ik door het huis loop, voor het geluid van vlogs bij de computer. Of als ik een conference call heb vanuit huis. Ideaal!

De AirPods vind ik veelbelovend. Ik ga ze zelf niet kopen maar ik vind het idee erachter wel interessant, dat opladen in een doosje. Verder zijn ze voor mensen die verschillende Apple-apparaten hebben heel handig in gebruik. Wisselen tussen MacBook en iPhone, even swipen om te zien hoe vol de batterij nog is, Siri (voor wie dat gebruikt) , een groot bereik en volgens de eerste reviews een meer dan prima geluidskwaliteit.
Het is toch echt wel een Apple product: ze hebben er zelfs een speciale chip voor ontwikkeld om het pairen sneller te laten verlopen.
En nou is de vraag of het dan alsnog niet te gehaast op de markt wordt gebracht om nog maar even te cashen voor de kerst.

Ik ben erg benieuwd of de ziektes er nu uit zijn en dus achteraf niet worden teruggeroepen omdat het toch allemaal niet goed ging.
De gerucht was ook gewoon onzin. Er is geen enkel bewijs dat het gerucht waar was.
Wat we wél weten is dat het prototype geen probleem had met synchronisatie.

Zo ver lijkt het alleen erop dat Apple moeit had met productie op grote schaal.

Het is jammer dat zo'n gerucht klakkeloos wordt over genomen van andere websites.
En wat is jouw betrouwbare bron dat Apple moeite had met de productie op grote schaal? Was het dan niet logischer geweest dat het binnen no time was uitverkocht? Nu heeft het 2 maanden extra geduurd voordat je het kon aanschaffen.
Dat is natuurlijk even onbetrouwbaar als het gerucht dat Tweakers heeft gebruikt.
Maar ik ben zelf van mening dat productie problemen meer voor de hand liggen dan een synchronisatie probleem.

En zo ver ik nu kan zien zijn de EarPods niet meer op voorraad, dus het is inderdaad in "no time" uitverkocht.
Ze zijn ook op veel plekken uitverkocht .... op US websites is de leverdatum inmiddels eind januari( was 19 december een paar uur terug )

Ik DENK dat psycho gelijk heeft. Tekort aan W1 chips .... daarom is juist nu de beats headset met 2 maanden uitgesteld .... en is er ruimte voor AirPods ( beats is ondergeschikt aan apple ).

Apple kan zich nu onder geen beding veroorloven dat er BT sync problemen zijn. Dus die zijn er nu niet .... dus ook geen reden om die beats uit te stellen .... behalve W1 tekort.

Daarbij zijn de eerste berichten door diverse "bronnen" over BT sync tegengesproken ... en gooide ze het op tekorten ..... BT sync issues klinkt spannender dus alleen dat het de "grote " pers bereikt.

_edit_ ... sterker nog .. ze staan inmiddels voor $ 1590.00 op eBay ... lol

[Reactie gewijzigd door dgh op 13 december 2016 20:22]

Waarom zou dat aannemelijk zijn? Het is juist voorkomen door ze twee maanden later uit te brengen
Wat ik mij heel erg afvraag is hoe de geluidskwaliteit zich verhoud m.b.t. high end Klipsch Reference X6i, Shure SE315's o.i.d.

Voor dat geld mag je namelijk echt wel kwaliteit verwachten en komen ze niet weg met een draadloze versie van de standaard earpods. Ik ben zelf heel erg benieuwd naar de eerste reviews (ga ze zelf niet kopen en testen zal wel geen optie zijn i.v.m. hygiëne).
Hoezo? Samsung verkoopt eenzelfde soort apparaatjes voor ¤220 en die hebben een kortere accuduur en matig geluid. Dat iets ¤180-220 kost betekent niet dat je het kan vergelijken met eenzelfde apparaat met veel minder technische obstakels (bedrade oordoppen) en dito hardware.
Natuurlijk kan je dat wel vergelijken, net zoals je de Samsung kan vergelijken met in-ears met draad. Het zijn volwaardige alternatieven voor elkaar.
Tuurlijk niet. Bij de ene betaal je voor goed geluid uit een kleine deiver en bij de andere omdat je strontgek wordt van het kabeltje.

Die samsung doppen zijn net zo ruk in dat opzicht als deze doppen hoor. Gewoon een draadloos alternatief voor de meegeleverde oordoppen. Nou zijn de ConnectX wel beter dan de standaard Samsung headset, maar dat is ook niet zo gek. Die zijn namelijk alles behalve goed.
Natuurlijk kan je ze dan nog steeds vergelijken. Ze zijn beiden in-ears en zijn beiden bedoeld om muziek door te beluisteren. In de vergelijking zet je dan het voordeel van draadloos af tegen het voordeel van beter geluid.
Ja precies. Maar dan ga je die vergelijking ook met andere verwachtigen in. Namelijk dat je weet dat er een verschil is tussen de twee waarvan de bedrade versie waarschijnlijk beter is.
Ik ben het niet met je eens, voor dat bedrag mag iedereen juist wel verwachten dat het om een kwalitatief goed product gaat en beter is dan de standaard meegeleverde bedrade oordopjes.
Beter dan de standaard doppen ben ik met je eens, maar evengoed als een bedrade headset van dezelfde prijs? Nah dat is niet helemaal fair in mijn ogen.
Geluidskwaliteit vergelijkbaar met high-end in-ear monitors is natuurlijk belachelijk om te verwachten. Dat kunnen oortjes die niet ook isoleren helemaal niet bieden.

Van de prijs van dat paar moet je sowieso nog een hoop research en development aftrekken en het feit dat ze draadloos zijn in hun formfactor.
Geluidskwaliteit vergelijkbaar met high-end in-ear monitors is natuurlijk belachelijk om te verwachten. Dat kunnen oortjes die niet ook isoleren helemaal niet bieden.
Dus dan is er misschien wel voor een compleet verkeerd ontwerp gekozen? Mensen die 180 euro aan een paar in ears uitgeven verwachten denk ik wel iets meer dan de ear pods van nog geen 35 euro. Als ze vergelijkbaar zouden zijn met een paar 100 euro kostende in ears (die wel isoleren) dan zou het nog vrij minimaal zijn.
Van de prijs van dat paar moet je sowieso nog een hoop research en development aftrekken en het feit dat ze draadloos zijn in hun formfactor.
Bluetooth oordoppen zijn er al langer, en ook van behoorlijk goede kwaliteit van o.a. Bose, Sony en Jaybird. Als zou je ze vergelijken met bluetooth in ears van 120 euro (omdat het kabeltje tussen de 2 in ears mist, als we dat even als "R&D" moeten gaan zien) vergelijken dan hebben ze nog heel wat waar te maken.
Geluidskwaliteit is vergelijkbaar met de bedrade variant, dus je betaalt vooral voor het weglaten van de draad, integratie, 'verbeterde' microfoon e.d.
"Van de prijs van dat paar moet je sowieso nog een hoop research en development aftrekken en het feit dat ze draadloos zijn in hun formfactor."

Heu, wat heb je dan berekend als je die waarden van elkaar aftrekt?
Goed punt.

De standaard Earpods zijn goed qua geluidskwaliteit, maar niet uitstekend. Voor een prijs van 29 EUR zijn ze voldoende, maar niet meer dan dat.

Voor 180 EUR moet je wel een product hebben dat zich kan meten met de top van andere fabrikanten. Ik betwijfel of Apple dit zal halen eerlijk gezegd. Als je vooral betaalt voor de draadloze functionaliteit en het Apple merk, dan krijg je te weinig voor je geld.

Ach ja, mensen kopen ook Beats hoofdtelefoons van honderden euros die zich NIET kunnen meten met de producten van Sennheiser, Bose, etc. Dus er zullen wel genoeg kopers te vinden zijn onafhankelijk van de kwaliteit spijtig genoeg.
Ze kunnen zich toch meten met de volledig draadloze concurrenten, op prijs en op accuduur,etc.
Zie de lijstjes die al eerder zijn genoemd. Ze zijn zelfs goedkoper.
Echt een enorm gezeur om niets dit.
Ik snap dat je probeert te vergelijken met EarPods van andere merken in dezelfde prijs klasse, echter zijn degene die jij allemaal noemt bedrade EarPods.
Een draadloze EarPods met de techniek die Apple hier toevoegt incl. batterij's zal een veelvoud kosten in vergelijking met een bedrade versie. Dus de vergelijking gaat niet helemaal op, iemand die deze EarPods koopt zal ze kopen omdat ze draadloos zijn.
Als ze nou een bedrade EarPods voor dit bedrag zouden verkopen, dan is de vergelijking helemaal terecht, nu weet je het antwoord al.
Draadloze IEMs zitten toch allemaal nog wel een stukje boven die Shure's en Klipsch's, dus dan wordt het ook gewoon vrij duur. Bax vindt de goedkoopste ontvanger voor IEMs de Proel RM3000R ontvanger voor 145¤, nou dan nog een 300+ zender erbij (heb je bij apple gekocht met je telefoon). Dan kun je ze dus echt niet vergelijken met 160 euro kostende doppen. De eerste serieuze ontvanger is eigenlijk 300+, met de bijbehorende zender van 400+. En dan heb je de dopjes nog niet eens.
¤179 is helemaal niet zo erg duur. Je krijgt er ook een powerbank bij. Dat vind ik zo ongeveer het enig goede aan dit ding. Verder denk ik dat het wel degelijk dezelfde slechte geluidskwaliteit als de bedrade variant heedt. Apple heeft namelijk nog nooit oordopjes met goed geluid gemaakt. En nu ook weer lekker alles plastic en glad zodat het snel uit je oren valt. Wordt niks.
Fabrikanten leveren oortjes bij de telefoon als aardigheidje. Ze zorgen dat het hun weinig kost en met de prijs van het product verdienen ze de oortjes wel terug. En hoewel de Apple oortjes beter dan het gemiddelde paar oortjes is wat men in huis haalt, het zal het het nooit halen bij een paar oortjes van een in audio gespecialiseerd bedrijf.

Ikzelf ben ook erg benieuwd naar de Airpods daar dit een los product is. Ik ben met name benieuwd of de Airpods een rechtvaardiging (of reden) van Apple is voor het weglaten van de audiojack en het vooral van de merknaam en het marketing moet hebben, of dat ze voor het geld echt goeie oortjes leveren die zonder moeite de concurrentie met de specialisten aan kan gaan. In dat laatste geval moet nog blijken hoe goed de draadloze verbinding is en in hoeverre het gebrek aan kabel tussen de oortjes een probleem is (zowel qua geluid als in gebruik)
Wat ik er van gelezen heb, is dat ze vergelijkbaar zijn met de bedrade earpods. En die produceren heel goed geluid voor oortjes van geen 20 euro. Voor 180 euro kostende oortjes is het natuurlijk extreem ondermaats.
Ik heb zelf een draadloze over ear koptelefoon, en die werkt echt perfect via BT met mijn nexus 6p. Ik snap niet wat deze oortjes met speciale chip beter moeten doen. Aanknop indrukken en binnen 5 seconden is ie verbonden met mijn telefoon, wat valt er te verbeteren.
het verschil ligt hem in de technologie (over de prijs spreek ik me niet uit). Jou BT hoofdtelefoon moet maar 1 verbinding maken met je gsm, daarna wordt het signaal via kabel naar de beide speakers gebracht.
Als je beide oortjes volledig draadloos wil maken heb je dus 2 draadloze verbindingen nodig (er is namelijk geen kabel meer tussen de beiden). Je moet er dus voor zorgen dat het geluid perfect synchroon wordt afgespeeld want het BT signaal kan door wat dan ook niet gelijktijdig aankomen.
Bij oortjes ligt het dus iets anders dan bij een hoofdtelefoon, je wil namelijk niet met een kabel in je nek rondlopen.
Dan heb je niet goed gelezen .... de meeste PREviews zijn het er over eens dat ze (veel) beter klinken dan de bedrade versie

geluid = PERSOONLIJK.

Hier enkele positieve PREviews .... bespaar me replies met negative voorbeelden.... kan ik zelf ook vinden ...

Gizmodo :
As for the sound quality, I couldn't help but be impressed by how loud and full the sound from the AirPods was. Listening to a Sia track, the notes were crisp and the highs seemed really solid.
The track I was listening to didn't have a ton of bass, but on first inspection it seemed to be at least passable.


Let me put it this way: AirPods sound way better than wired EarPods.

Daily Mail :
The audio quality is excellent, and is surprisingly bassy and well-rounded.
We were also impressed at the sheer volume they were capable of - a song played at maximum volume through the AirPods sounded much louder than the included lightning connector EarPod pair.

ExpertReviews:
I touched on sound quality earlier, and it’s very good indeed – far better than standard Apple earphones. Some will hope for a bit more bass, but most listeners will be pretty happy with their output. What’s more, they make a lot of noise. On my iPhone, putting the volume up to the halfway mark was the dream spot. I did push it to the top of the slider, and was rewarded with music so loud it was actually almost painful. Unless your ears are seriously faulty, these will do the job nicely.

[Reactie gewijzigd door dgh op 13 december 2016 17:49]

far better than standard Apple earphones.
AirPods sound way better than wired EarPods.
Ja, beter dan de wired _Apple_ oordopjes, maar die zijn ook niet zo goed.
The audio quality is excellent, and is surprisingly bassy and well-rounded.
Gelul. Bluetooth 4 is Bluetooth 4. De kwaliteit van de compressie is gewoon niet zo goed, en je hebt wellicht al te maken met compressie (van bijv MP3, welke met 192 kbit overigens stukken beter is).
Dan heb je toch ook niet goed gelezen? Als je gaat vergelijken met earpods, die zijn 13 euro. Dus inderdaad. Vergelijken met 20 euro is dan niet zo gek

Ik zal je dan niet lastig vallen met negatieve reviews, want die zijn er wel degelijk. Snap dan niet zo goed waarom je zelf dan ons wel verveelt met je greep uit positieve reviews.

Maargoed, als je +- 15x zoveel neerlegt mag ik hopen dat die beter zijn dan de earpods. Dat staat nog steeds in schraal contrast met het niveau van bedrade koptelefoons in die prijsklasse.

In reviews worden ze dan vergeleken met bijv de Sennheiser CX300 e.d. Dus in die prijscategorie moet je dan ongeveer denken. Zegmaar 10 - 25 euro niveau.

Maar ... bedraad natuurlijk. Dus als je draadloos en kleine dopjes wilt is het een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 december 2016 18:05]

Ik verveel je met die positieve reviews omdat hier op tweakers bijna alleen maar " duur want klinken hetzelfde als 10 euro standaard doppen " argumenten word gebruikt.

Terwijl er dus heel wat positieve previews zijn te vinden ... gemaakt door mensen die ze daadwerkelijk in hebben gehad ( en ja ook slechte ... ik heb echter zo onafhankelijk ALS MOGELIJK gezocht .... dus niet van apple fansites ... maar ook niet van fandroid sites )

En dat laatste punt van je klopt als een bus. Dit is voor mensen die draadloze oordopjes willen. Dus vergelijken met bedrade doppen is nutteloos.

[Reactie gewijzigd door dgh op 13 december 2016 18:10]

Niet nutteloos. Toch logisch dat je voor- en nadelen afweegt en dan een beslissing maakt. De kwaliteit van de koptelefoon zal voor veel kopers meespelen in of ze draadloos voor die prijs, met die kwaliteit, waard vinden.

De prijs suggereert namelijk een top koptelefoon, maar afgezien van de draadloze techniek is dat dus niet zo.

Maar, voor wie draadloos als waardevolle toevoeging ziet en het waard vind, die koopt 't natuurlijk voor die prijs. Er zijn immers geen niet zoveel alternatieven m.b.t. draadloze IEMs voor die prijs.

En als je prijs toch geen issue vind, en niet per se IEMs zoekt, koop dan gewoon een draadloze Momentum II bijv.

Logisch om zo te redeneren om tot jouw beste keuze te komen. En dat kan inderdaad ook prima deze airpods zijn.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 december 2016 19:24]

jup nutteloos ... je hebt de keuze uit bedraad of niet bedraad.

kies 1 van de 2 .... dan vergelijk je BINNEN die categorie. Met de AirPods vergelijk je met BT headsetjes .. zonder enige draad ( ook niet in nek ) ...

Dan kijk je naar batterij / gemak / accudoosje / functies / geluidkwaliteit / prijs ( of andere volgorde ). En als je dt doet ... zonder fanboy bril op ... zijn die AirPods zo gek nog niet.

bijvoorbeeld :
AirPods ( $159 ) 5 UUR
Apollo 7 by Erato ($299) 4 UUR
Skybuds ($249) 4 UUR
Samsung’s Gear Icon X ($199) 3,5 UUR
Jabra’s Elite Spot earbuds ($249) 3 UUR
VerveOnes+ earbuds ($180) 3-4 UUR
$199 earbuds from Earin 3 UUR
Dash nu afgeprijsd naar $249 .... 3 uur batterij
bragi " headphones " ... ( nog niet uit ) ($149) 6 UUR ( maar geen extra stroom in doosje
ETC ETC

Trouwens ... de PRE views zijn ook erg te spreken over de BT stabiliteit en BEREIK van de AirPods / W1 chip. Ik heb gelezen ( kan niet meer terugvinden helaas ) dat iemand hem teste in huis ... ZONDER last van muren ... en in OPEN veld 100 tot 150 meter. Dat moet je ook meenemen in vergelijke tot goedkopere alternatieven die instabiele verbindingen hebben en er me 1 muurtje mee ophouden.

een vergelijking met iedere andere vorm van bedrade dop is complete onzin ( naar mijn bescheiden mening :) )

[Reactie gewijzigd door dgh op 13 december 2016 18:30]

Bescheiden klinkt je mening niet. En ik ben 't ook met je oneens.

Je kunt namelijk net zo goed beginnen met; ik heb 200 euro, ik wil goed geluid en gemak - eens kijken wat de markt me biedt. Kom je op een aantal opties uit waarbij je wikt tussen geluidskwaliteit vs het gemak van draadloos. En daar maak je dan een keuze uit.

Het begin punt hoeft helemaal niet per se ik wil bedraad of niet bedraad. Dat is een 1 van de features van in wezen hetzelfde product, IEMs.

Maar, als je inderdaad al zeker weet dat je draadloos wilt, dan kun je jouw oplossing toepassen inderdaad.

Om tot die zekerheid te komen zullen sommigen / de meesten toch ook eerst willen weten wat je precies inlevert met draadloos. Daar ging de discussie over. Niet over dat het qua connectiviteit compleet anders is.

Vanuit jouw redenatie kun je ook gewoon zeggen, weet je wat, ik verdiep me helemaal niet in het product. Ik koop gewoon een Samsung’s Gear Icon X, die doet hetzelfde als al die anderen draadloze IEM's. Of weet je wat, ik koop gewoon een IEM van de Kruidvat, die doet hetzelfde als al die anderen - geluid leveren.
Nutteloos om je te verdiepen in de verschillen, dat is eigenlijk wat je zegt.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 december 2016 18:38]

AirPods zijn voor mensen die NIET bedraad willen. Die keuze heb ik gemaakt. Ik wil de de VOOR MIJ beste draadloze doppen hebben.

Dat een bedrade goedkoper is en beter geluid ( misschien ) ... so wat ... ik wil geen draad !

mijn bedrade zijn lastig en mijn huidige BT doppen geven een draad in de nek. Als ik mij hoofd beweeg verplaatst het schuurgeluid door de draad mijn doppen in .... WIL IK NIET ... wil geen draad.

Dus mensen die zeggen bedraad is beter ... tegen mensen die draadloos willen ... is nutteloos :-)

Weet niet hoe ik het anders kan uitleggen ... dus geef het verder maar op ;)
mijn bedrade zijn lastig en mijn huidige BT doppen geven een draad in de nek. Als ik mij hoofd beweeg verplaatst het schuurgeluid door de draad mijn doppen in .... WIL IK NIET ... wil geen draad.
+1 voor jou. LIgt vermoedelijk aan mij dat ik hierover weinig mensen hoor, en toch is dit voor mij ook een irritatiefactor.
Het zal een afweging zijn. Het risico lopen om die dingen snel kwijt te raken (ik raak mijn autosleutels dagelijks kwijt, en die komen dankzij de omvang nog wel weer terug), versus af en toe een kraak.

Voorlopig denk ik te gaan kiezen voor een bedrade telefoon icm een plug in BT module. Dus je jack in een BT module, die je in je binnenzak stop. Ik zag er een keer een bij Mediamarkt voor EU 35. Lijkt me prima om eens mee te beginnen.
Ik zou het gewoon maar opgeven dan.

Je reageert op iemand die zich afvraagt of deze koptelefoons dezelfde kwaliteit leveren als een bedrade van 20 euro. Vervolgens kom je met wat willekeurige positieve quotes die zeggen dat ze beter zijn dan earpods van 13 euro. Kortom, vast geen hoogvliegers (kun je technisch gezien ook wel concluderen - onmogelijk in zulke kleine oordoppen).

Bovendien vergelijken zelfs die reviews draadloze oordoppen met bedrade doppen. Met goede reden: het zijn dezelfde producten, alleen met een specifieke feature: draadloos.

Dan verdraai je ineens je stelling dat jij je beslissing al gemaakt hebt, je wilt draadloos en elke andere kijk op de zaak is per definitie nutteloos. Nou, prima hoor - ga je gang, maar dat is niet de discussie waar ik op reageer. Dat mag je inderdaad lekker zelf weten.

Ik redeneer vanuit de verschillende gedachtegangen van de consument, niet m'n eigen of jouw tunnelvisie.

179 euro: dat vind ik toch wel duur voor oordoppen met de kwaliteit van +- 20 euro. Dan koop ik er liever 1 met draad.

179 euro: het zal me een worst wezen, ik moet een draadloze hebben, ik neem 'm.

Ik wil top geluid: dat biedt deze airpods me niet, dus ik kies een andere.

Ik wil redelijk geluid met het gemak van draadloos: Hm, wel wat duur, maar ik heb 't er wel voor over, ik neem 'm.

etc etc ...

Kortom, totaal niet nutteloos ...

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 december 2016 18:54]

Dat hij dat gelezen heeft klopt ook, er zijn zat reviews die de vergelijking met 20 euro koptelefoons maken. Het wordt zelfs vergeleken met earpods a 13 euro. Dus dat jij wat anders leest betekend niet automatisch dat hij niet kan lezen.
Ik "mocht" alleen niet reageren met negatieve reviews van je. En vind ik eerlijk gezegd ook een vervuiling en behoorlijk kinderachtig.
ik heb notabene de vergelijkingen met de standaard AirPods dik gedrukt .. in mijn eerste response ... om duidelijk te maken dat zie MISSCHIEN beter klinken dan de bedrade apple doppen van 20 euries
Precies ... dan zeg je dus niks anders als degene waar je op reageerde ... lees 't nou eens.

Vervolgens begin je met een nieuwe stelling is dat alleen het verschil draad of draadloos er toe doet en dat elke andere redenering nutteloos is, daar ben ik 't dus mee oneens, om de redenen die ik heb gegeven.

Ik lees prima. Of moet ik jou nu voor van alles gaan uitmaken omdat je schrijft als een kleuter met van die caps enzo?

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 december 2016 19:25]

Niemand koopt blue tooth setjes wanneer de bedrade versie veel beter klinken en er geen VERDER voordeel is. De keuze voor een BT setje maak je omdat je geen draad wil . Anders maak je die keuze niet en spendeer je niet zoveel geld.
De keuze kan je ook anders stellen, ik zoek de oordoppen die voor mij het beste zijn voor gebruik met de iPhone 7. Voor de een kan dat draadloos zijn omdat geld en kwaliteit er minder toe doet en laden tijdens het gebruik mogelijk moet zijn. Voor de ander kan het een afweging zijn op basis van prijs. Dus zo als jij het stelt hoeft het ook niet te zijn.

ps. een normale toon hier op Tweakers wordt gewaardeerd
En als het 100 meter en meer is dan verloopt de verbinding met apple devices niet via bluetooth maar via airplay (wifi), wat zou betekenen dat de dataoverdra ht veel hoger is en de geluidskwaliteit beter zal zijn dan bluetooth
geen idee .... en kan het stukje niet mee vinden ... heb me rot gegoogeld met vorige AirPods discussies ... maar niet meer gevonden. dat mot ik wel ff eerlijk zeggen
Er zijn zat draadloze IEMs, maar dan zit het draadloze deel gewoon niet in het deel bij je oor. Bijna alle IEMs gebruikt in live producties zijn draadloos.
sorry hoor, maar met zulke bronnen als expertise voor geluidskwaliteit, is hetzelfde als een homeless guy zonder enige rijervaring in een ferrari zetten en hem vervolgens vragen hoe de wegligging, downforce weet ik wat allemaal, is.
Maar als ze aangeven dat ze beter klinken dan de standaard EarPods , is dat toch voldoende? Dan weet je ongeveer in wel segment je zit.

Natuurlijk zullen ze minder klinken dan de hifi earbuds, Mn omdat die bedraad zijn.
En voor het geld? Tja, natuurlijk kan je kwalitatief betere earbuds kopen voor dat geld, maar die hebben dan een draad.
Geloof me, als je naar kwalitatief goede echt draadloze earbuds gaat kijken met controls, kom je niet zoveel lager uit.
Die Beats bij dr. Dré vonden ook al die gangster buddies geweldig klinken. In werkelijkheid waren ze volgepropt met strontbass (zodat je t kon voelen) en schelle highs (omdat je al een halve gehoorbeschadiging hebt, zal dit ook het enige zijn wat je nog ging kunnen horen) en zat er helemaal niks tussen in, mids waren gewoon niet aanwezig. Waardeloos spul.

Zo kregen ook al die waardeloze techsites lekker hun reviews klaar.

[Reactie gewijzigd door xBrndnn op 13 december 2016 18:39]

Ik ben afgestudeerd geluidstechnicus, dus ook een audiofiel, en mij hoor je absoluut niet klagen over 20 euro standaard Apple oordoppen, sterker nog, ik gebruik ze maar al te graag.

Jouw vliegertje gaat dus helaas niet op
Wel enigszins frapant dat je zo kort door de bocht reageert om aan te geven dat waar je op reageert kort door de bocht is. Hoe tevreden je bent over oordopjes hangt af van 1. je toepassing en 2. de bijpassende eisen.

Jij als geluidstechnicus zal waarschijnlijk niet snel muziek editen met deze dopjes, want daar zijn ze niet goed genoeg voor. Daarentegen, om op de fiets te gebruiken of in de trein wanneer je de dopjes voor achtergrondmuziek gebruikt zullen ze prima voldoen.

Het argument dat je afgestudeerd geluidstechnicus bent voegt dan ook weinig toe als je het hier niet hebt over dopjes die je niet echt gebruikt om diep de muziek in te gaan. Wat dat betreft gaat jouw vliegertje hier ook niet op.

Laat ik zijn argument anders verwoorden: "een audiofiel zal niet alleen earpods gebruiken voor het weergeven van geluid, maar ook iets beters". Een audiofiel is volgens enkele woordenboeken iemand die geinteresseerd is in het geluid van hi-fidelity muziekinstallaties. Dit zijn dus niet earpods.

Verder ben ik het trouwens met je eens dat dailymail ed. geen goede bronnen zijn. Head-fi.org vind ik het beste voor hoofdtelefoons ed. Het zijn wel fora, maar die mensen weten wel waar ze het over hebben. Anders wat meer popiejopie maar toch nog redelijk: whathifi.co.uk, maar die hebben hem nog niet getest. Eigenlijk komt het er nu op neer dat het nog niet goed genoeg getest is en dat je dus nog even moet wachten als je goede reviews wilt zien. Een ding is zeker, deze ga je niet krijgen van de redactie van Tweakers ;)
en misschien werkt er bij de daily mail ook we een " afgestudeerd geluidstechnicus " op de tech-afdeling is is het een prima bron als expertise en klinken die AirPods dus best goed.
Je kan toch niet serieus bronnen als gizmodo en daily mailen quoten op gebied van audiokwaliteit. Als je de rest van hun reviews leest, is het meteen duidelijk dat de audiokwaliteit totaal geen focuspunt is (wat ik ook begrijp), maar totdat er reviews op bijvoorbeeld head-fi verschijnen, blijf ik toch sceptisch ten op zichte van de audiokwaliteit.

Als we trouwens even kijken naar de score van de apple IEM's (¤89) op 'the headphone list', zien we dat deze ondermaats scoren ten op zicht van hun even dure broertjes, en het zou me verwonderen dat deze airpods het beter gaan doen.

Waar ik overigens wel van overtuigd ben, is dat de airpods een ongelooflijke job gaan doen op gebied van wireless en gebruiksgemak, maar er moet natuurlijk wel ergens een verschil gemaakt worden.
Misschien wist je het nog niet, maar die airpods willen en gaan niet concurreren met hi end audio merken. Het is een product van Apple voor Apple gebruikers en biedt die gebruikers een gadget die meer te bieden heeft dan alleen de standaard Bluetooth oordopjes. Je gaat namelijk niet een paar airpods kopen als je een nexus hebt.
Dat is simpelweg niet haalbaar.
Dac, versterking, layout, (in-ear) monitors/speakers ... ipv dat het grootste deel daarvan dedicated in een audio speler of telefoon zit moet dat allemaal in die kleine dopjes.
Je betaald gewoon heel veel geld voor dopjes met de kwaliteit van 15 euro. Alleen omdat het draadloos is en zogezegd nieuw betaal je de hoofdprijs.

Als je van audio / muziek houdt zou ik echt serieus dat geld spenderen aan bedrade IEM koptelefoon. Of indien wireless, dan gewoon een over-the-ear model, omdat dan wat meer mogelijk is.

Gaat het je meer om de praktische oplossing van wireless en 't design, geen enkel probleem om deze te kopen natuurlijk. Zoveel alternatieven zijn er niet en die zullen niet beter zijn vermoedelijk.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 december 2016 17:55]

Waarom niet, als ik vragen mag? Ik ben stiekem wel nieuwsgierig naar het (eventuele) kwaliteitsverschil.
Grappig hoe de 'concurrenten' (lees, namakers) die dingen al in de schappen hebben liggen, geen top kwaliteit geluid, vaak semi-oplossingen (links/rechts met draadje verbonden), maar toch eerder dan Apple zelf, tegen veelal fractie van de prijs.

Heb een setje onderweg voor 30 euro, zal geen superspul zijn, maar altijd leuk om te hebben voor zo'n prijs.
30 euro of 180 is een heel verschil idd.
Als je kwaliteit wilt ga je sowieso niet met dopjes lopen klooien en kies je een serieuze headset.
Daarom heb ik ook nooit begrepen waarom dopjes zo duur kunnen zijn, die halen nooit het niveau van beetje headset (schelp of flat), qua bereik of volume.

Ik heb zelf een Roccat draadloze headset, geen top of the line, maar er komt een oordopje in de buurt van dat geluid (hoewel bereik misschien, bas zeker niet).
Als je toch persee dopjes wilt met comfort en toch het best haalbare voor dat formaat dan kan het duur worden. De drivertjes worden dan met name erg duur en ook de gebruikte materialen en natuurlijk meestal ook nog eens de naam.
Dan heb je mijn Sennheiser ie80 nooit gehoord. Kwaliteit waar menige schelp niet aan kan tippen.
Zal zeker geen superspul zijn, eerder super prul. Dit zijn vaak producten die zo snel mogelijk op de markt zijn gebracht. Oftewel action kwaliteit. Het is niet knap dat zij het ''super snel'' in de schappen hebben liggen omdat het altijd gepaard gaat met slechte kwaliteit. Daarmee hopen de ''namakers'' winst te maken met de ideeën en populariteit van andere. Ik vind dat altijd jammer als ik zo iets in het schap ziet liggen...
Slechte kwaliteit is relatief, Action is al jaren populair en 'goed genoeg' voor dat beetje gebruik, dat duurzaamheid of topkwaliteit geen issue is (rollers, kwasten, maatbekers, spul wat ik 1-2x in het jaar gebruik, genoeg voor die paar keer gebruik). Kan je die airpods

Je mag alles niet-apple/imitatie meteen wegzetten als superprul, gezien de marges op Apple zut zijn er genoeg bedrijven die degelijk niveau producten neer kunnen zetten voor een fractie van de prijs. En dan heb je ook nog de mening 'wat is goed geluid'? Mijn 10 euro no-name dopjes geven naar mijn idee bijna hetzelfde geluid als mijn 80 euro sennheisers, marginaal op de bass/hoge tonen, maar rechtvaardigt dat 70 euro verschil of maakt dat de 10 euro versie meteen prul? Als je echt muziek wil luisteren, moet je bij voorbaat niet met van die pods werken.

Enige unieke aan dit systeem is dat het echt 2 losse units zijn, de alternatieven zijn veel nog wel gewoon bedraad met elkaar (in mijn optiek weer kleinere kans om er eentje kwijt te raken).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 13 december 2016 17:17]

Rollers kwasten en maatbekers is wat anders dan dit. Voor jou is er misschien geen verschil tussen geluid, maar andere mensen wel. Van een mening een feit maken is weer wat anders. Action verkoopt in het algemeen prul en b /c kwaliteit producten. Meestal producten die ze in bulk opkopen en dan voor een lage prijs verkopen per stuk. Daarom hebben ze vaak producten die ze maar een bepaalde tijd in het schap hebben liggen. Omdat die ergens worden verkocht (in bulk) omdat ze eraf willen /houdsbaarheiddatum bijna over is(snoep of chocola) /of er een nieuwer beter alternatief is. Daarom is het zo goedkoop.

Terugkomend op je no-name dopjes. Verschil zit er zeker tussen. Het gaat alleen om hoeveel je er voor over hebt. Ik ben van apple oortjes naar JBL oortjes gegaan en sennheiser ook ervaren. Ben in middels heel tervreden met mijn AKG oortjes. (Welliswaar de hoofd prijs maar dan heb je ook zuiver geluid.)
Je kunt de producten niet echt vergelijken.
Met Bluetooth schijnt het onmogelijk te zijn om werkelijk goed geluid te produceren. Heeft te maken met de gebruikte compressie. Ik ben dan ook benieuwd naar de eerste luistertests en technische tests.

En ik vraag me af hoe praktisch deze zijn tijdens het sporten. Ik gebruik zelf draadloze sportoordopjes. Al meerdere malen bijna kwijtgeraakt. Gelukkig kosten ze 1/3 van 180 EUR. :)

Verder denk ik dat dit samen met de Apple Watch uiteindelijk voor een ander next-gen ervaring gaat zorgen als vervanging voor de iPhone net zoals de iPhone de vervanging van de iPod was. Maar bij dat punt zijn we nog niet aangekomen; zit zijn de eerste iteraties.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 13 december 2016 17:18]

met apt-x(en de aangekondigde opvolger) valt er nog redelijk wat kwaliteit te redden.

Bluetooth is over het algemeen lagere kwaliteit, maar met nieuwere Bluetooth versies en optionele codecs gaat de kwaliteit wel steeds omhoog.
helaas zitten veel apparaten vast aan de standaard Bluetooth codecs.

hierom ben ik zelf wel blij met mijn Samsung level link.
alles met een 3.5mm jack aansluiting (zowel in als uit) krijgt daarmee BT+Apt-X ondersteuning.
Maar het gaat hier over Apple en die doen, zover ik weet, niet aan Apt-X.
dat Apple besluit het niet te gebruiken betekent niet dat het niet kan met Bluetooth.
overigens zou het mij niet verbazen als Apple hiervoor zelf een codec heeft verzonnen, ze doen alles het liefst op hun eigen manier.
Je hebt inderdaad wel een punt dat BT audio vaak niet geweldig is maar met de laatste versies van BT als er een goed codec wordt gebruik zoals aptX. Vreoger was EDR ook nog belangrijk maar dat met de laatse versies van BT zit het er zo ongeveer ingebakken.

Nee, het is nog lang niet zo ver dat het net zo goed klinkt als bedraad maar voor een heleboel casual listening is het best luisterbaar zonder je direkt aan de kwaliteit te storen. Vandaag toevallig aan het testen met een nieuw audio BT blokje van Logitech en ik luister daar nu naar op een heel behoorlijke installatie. Wel een en ander uitgezocht. De voorganger van dit blokje had een THD+N (distortion & Noise) van minder dan 0,007% en een vlak frequentieverloop tussen de 38 en 19.000Hz wat voor zoiets echt heel behoorlijk is. Is overigens niet voor mijzelf maar voor een gezinslid die meer convenience driven is dan ik en iets minder op kwaliteit. Deze klinkt echt heel behoorlijk en bij sommige nummers heb ik moeite om verschil te horen tussen mijn reguliere streamer, met andere nummers is het verschil weer groter maar het klinkt helemaal niet onaardig. van het BT blokje naar de versterker gebruik ik dan wel weer iets betere kabels als dat zijn meegeleverd.

Voor een dure koptelefoon zal ik niet snel naar draadloos gaan. Van dure oortjes verwacht ik dan ook een goede geluidkwaliteit (ik heb goede sennheiser in ears voor in het vliegtuig etc) maar dan luister ik ook niet meer naar een telefoon, dan heb ik ook een dedicated audiospeler bij me (die ook gewoon 24/96 kan afspelen etc)

Deze draadloze oortjes zijn gewoon convenience driven en de audiokwaliteit is daarbij niet of minder belangrijk. Zolang je ze niet verliest tenminste (en zolang er nog geen appje is voor "Find My Earpod)
Ik las juist dat aptX juist ook niet goed was. Maar ik heb helaas de bron niet meer. Dat krijg je als je het las op HN en je leest elke dag HN :)
Dat klopt, ook aptX heeft uitdagingen, maar het is alsnog beter dan bv SBC (meestal)

BT is niet bedoelt voor kritisch luisteren of genieten van een magnifieke opname. Dat neemt niet weg dat soms muziek niet ook leuk is om naar te luisteren door een transistor radiootje.

It just has its purpose :) :)

Er zit bijvoorbeeld vaak meer verschil tussen een goede opname en een slechte opname dan tussen een 24/96 of een goede MP3 (van dezelfde opname uiteraard)
Noem me lekker ouderwets, maar hier zie ik de toegevoegde waarde niet van in. Eerlijk is eerlijk, het gepruts met het snoertje is ook niet alles (kabeltje in de spaken, kabeltje tussen de rits, kabeltje in de knoop), maar het vooruitzicht dat ik één van de twee dopjes kwijt ga raken stemt me ook niet vrolijk.

Want dat zal wel de realiteit zijn: dat je vroeg of laat één van de twee dopjes kwijtraakt. En natuurlijk zul je dan niet de mogelijkheid hebben om voor half geld één dopje los aan te schaffen.
En waarom denk je dat je er eentje kwijtraakt? Tenslotte zitten ze in je oor. Als er eentje uitvalt dan merk je dat meteen.

Het is eenzelfde voorwerp als een telefoon/portomonee of iets anders wat geen snoer heeft. Daar spring je automagisch goed mee om.

Ik ben dus heel erg benieuwd wat jouw redenen zijn waardoor je denkt dat je ze kwijtraakt. Als je ze niet in hebt zitten ze in je oplaadbox en anders in je oren.
Wat moet dat fijn zijn voor je, om door het leven te gaan en nooit iets kwijt te raken. :-)

Ik raak met regelmaat iets kwijt. Mijn autosleutels bijvoorbeeld, die vanochtend bleken te zitten in de broek van gisteren. Of mijn portemonnee, omdat mijn lieftallige echtgenoot er een nieuw plekje (haar tas) voor had gevonden. En niet te vergeten de afstandsbediening van de TV, die natuurlijk altijd tussen de kussens van de bank blijkt te zitten.

Voor dit alles heb ik - als normaal mens - prima oplossingen bedacht. Als ik vanuit huis vertrek zonder sleutels, kom ik simpelweg niet weg met mijn fiets of auto. Als ik op kantoor ben, kom ik simpelweg het kantoor niet in zonder de sleutels die ik in de fiets heb laten zitten. Dat is redelijk sluitend. Die portemonnee idem. Zonder portemonnee kan ik de auto niet starten, maar ook de PC niet opstarten.

Oordopjes als deze vereisen structuur en discipline. Niet iedereen heeft dat.
Je bent toch ook niet verplicht ze te kopen? Dat jij oordopjes, sleutels en dergelijke altijd kwijt bent ligt dus niet aan het product, maar aan de persoon zelf.

Maar omdat jij nogal gewend bent dingen kwijt te raken, projecteer je dat op de airpods af. Vindt je dat niet vreemd?

En het is inderdaad fijn door het leven te gaan zonder iets kwijt te raken. Ik ben namelijk zuinig op mijn spullen. Of deze nu Apple heten of Trust.

Ben dus nog steeds benieuwd hoe jij er eentje kwijt gaat raken. Of je hebt ze in je oor en ineens hoor je aan een kant geen geluid meer of ze zitten in je oplaadbox en verlies je ze allebei. Maar 1? Blijft raadselachtig.
Ik ben niet verplicht om ze te kopen en ik doe het daarom ook niet. Maar het staat me denk ik vrij om er wel een mening over te hebben en die te uiten.

Het is een mooi product, maar met één enorme flaw: je gaat ze gewoon kwijtraken en de kans dat je twee kleine dopjes zonder snoertje kwijt gaat raken is allicht groter dan met snoertje.

Hoe / wat / waar / waarom is daarbij niet relevant. Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die nog nooit in het leven iets is kwijtgeraakt, hoe zuinig ze ook op hun spullen zijn.
Daar is nochtans al een oplossing voor hoor. Namelijk AirPod straps

AirPod Strap: beschermtouwtje tegen verlies van je AirPods
Voor "maar" 20 dollar :+
Ik denk niet dat ze een patent op die strap hebben dus lang zal het niet duren voor je ze ook voor ¤5 kan kopen
Dus je ventileert een mening, maar je onderbouwt deze niet want niet relevant?

Ik zal je dan mijn mening ventileren. Deze dopjes raak je niet kwijt en verlies je ook niet. Reden daarvoor is dat je het simpelweg merkt als ze uit je oor vallen (wat ze dus niet doen).
1 kwijt raken is niet zo moeilijk.
Ik zit graag met maar 1 oortje in. Als ik überhaupt al oortjes in heb.
Vooral op werk 1 oortje in zodat ik ook nog wat om me heen kan horen.

Dus nee ik zie genoeg mogelijkheden om er 1 kwijt te raken.

Of nog een voorbeeld je loopt in een drukke winkelstraat en er valt er 1 uit je oor. tegen de tijd dat je daarop kan reageren ligt ie al op de grond met een grote kans dat ie weg geschopt is of dat iemand er bovenop staat en kapot gaat.

Neemt niet weg dat het een grappig product is.
Da's toch mooi!

Een enkele earpod kun je dadelijk voor een habbekrats kopen van al die mensen die er wel één kwijtraken :)
Totdat je bv op de mountainbike zit. Eer je merkt dat er 1 is uitgevallen ben je al een paar meter verder. Dan mag jij af stappen, teruglopen en in het bos gaan zoeken. Mijn menig is dus: super onhandig. Geef mij maar een draadje (om nog maar niet te spreken over het gebrek aan controls).
Hij onderbouwt het prima maar schijnbaar kunnen jullie niet lezen.
Een groot deel van de mensen raakt weleens wat kwijt en met dit soort dingen kan dat ook het geval zijn.
Als hij uit je oor valt dan kan dat in sommige gevallen heel lelijk uitpakken.

Als je geloofd dat deze altijd blijven zitten dan ben je wel heel erg naief.
Inderdaad, het is helemaal niet relevant hoe ik die oordopjes kwijtraak. Het heeft nul toegevoegde waarde om alle mogelijke scenario's te schetsen waarin je de oordopjes kunt kwijtraken.
Wat is daar nou zo moeilijk aan te vatten? Als je een bedraad setje hebt en er valt er eentje uit je oor, dan bengelt ie aan de draad. Heb je geen draad, dan ligt ie op straat, al dan niet beschadigd. Of tussen de treinsporen.
Volledig off-topic maar: Dan zijn G-tags ideaal voor je. Bluetooth transmitters, waar je met een afstandmeter in een app kan checken waar het artikel is. Ideaal! Heb ze gekocht en zitten aan onze sleutelbossen. =)
Yes master! Die heb ik inderdaad al :-)
Maar dan ben je wel het "gigantisch grote voordeel" van geen draad in je nek kwijt en er zijn mensen die daar graag +100 euro extra voor betalen. :P
Een aantal reviewers hebbben deze oordopjes al mogen testen. Ze zijn er mee gaan sporten en wat blijkt? De oordjes vielen niet uit hun oor! De vraag is waarom niet? Omdat er geen druk op de oordjes staan. Met een bedraagde kabel staat er altijd een bepaalde druk op de oordopjes waardoor ze er uit kunnen vallen. Zoals je zelf al schets, je zit te stoeien met de kabels en ze blijven hangen aan kledingstukken enzovoort. Natuurlijk verschilt het per oor hoe makkelijk een oordopje blijft zitten.

[Reactie gewijzigd door Xieoxer op 13 december 2016 17:19]

Gelukkig zijn er ook nog mensen die de oordopjes vaker uit hebben dan in doen.
Ik raak ook mijn autosleutels nooit kwijt als ze in het contact van de auto zitten.
Ik heb geen ervaring met dit type headset, hebben deze veel last van het lekken van geluid naar de omgeving? Ik vraag me af waarom Apple niet voor in ear gekozen heeft, ik ben zelf erg tevreden over mijn (bedrade) in ear oplossing.
Deze oortjes hebben een beetje last van lekkende audio, dat je ze vaak hoort is door hoe belachelijk hard sommige mensen muziek luisteren. Veel mensen vinden in-ears niet lekker zitten vandaar dat Apple standaard oortjes levert.
Deze zijn basically gewoon gelijk die dopjes die in je oren hangen, bv het type dat je bij heel goedkope mp3 spelers kreeg vroeger, of die dopjes die je voor 4.99 haalt in een alles in 1 winkel.

Dus als je dat type kent dan weet je wat je kan verwachten qua ''lekken''.
Imo zou ik er nooit 179 voor betalen, 99% is dit dezelfde geluidskwaliteit als de bedrade versies, misschien net iets beter maar dat is nog altijd ver achter de kwaliteit van bv Jaybirds , die goedkoper te krijgen zijn overigens.

Dit is imo puur voor gebruiksgemak ( siri door te tappen op het oortje, opladen in de bijgeleverde cradle ) maar ik verwacht niet dat deze dingen klinken zoals Jaybirds.
Dat gerucht van syncen werd dezelfde dag nog weer ontkracht. Dat is dan ook het grote probleem met geruchten. Een goede nieuws website baseert zicht op feiten, en niet op geruchten. Dat noemen ze nou fact-checken. Ondertussen zijn er nu wel legio mensen die die onzin geloven wat zorgt voor imago-schade.
Ik vind dit "nieuwsbericht" wel een beetje van hetzelfde laken een pak; alle nieuwssites nemen over dat Apple ze nu "beschikbaar" maakt of "now on sale" zijn, maar ze worden helemaal nog niet uitgeleverd. Hier op Tweakers staat nog 20 december, Engadget meld dat het ondertussen al weer 29 december is. Voor hetzelfde geld is er dus niets veranderd in het oplossen van de technische of productieproblemen (voor zover die er al zijn) en is als reactie op de ophef alleen het verkoopproces open gezet.
De levertijden zijn van 8 dagen naar 4 weken gegaan op de Apple store. Uitverkocht dus.
Je denkt toch niet dat men een product, waarvan de aankondiging al een tijdje geleden was gedaan, plots gaat verkopen en uitlevering binnen een week aankondigen als er nog problemen in het ontwerp zitten (want dat was het gerucht) 8)7
Hoop niet dat Apple 'de Kerst halen' belangrijker vindt, dan het neerzetten van een goed product. We gaan het zien.
Het gaat om geld ... Het probleem zal verholpen zijn middels een firmware en dat zal waarschijnlijk het eerste zijn dat je moet updaten na aanschaf.
Deze dingen zijn allang geproduceerd dus aan de hardware kunnen ze bij deze eerste serie niks meer veranderen.
Tegelijkertijd met het uitbrengen van de AirPods, hebben ze ook de beschikbaarheid van de BeatsX uitgesteld naar februari. Keek ontzettend uit naar de BeatsX vanwege de W1 chip, lightning cable charging en geschikt voor hardlopen etc. Een alternatief als de Jaybird X3 voelt toch wat minderwaardig door het ontbreken van de W1 chip en het lightning chargen.

Balen...

[Reactie gewijzigd door l4mpj3 op 13 december 2016 17:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*