Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ook Asus stelt 4k-hdr-monitor met 144Hz-refreshrate en g-sync uit tot 2018

Door , 77 reacties

In navolging van Acer heeft ook Asus zijn 4k-monitor met hdr-ondersteuning, g-sync en een 144Hz-refreshrate uitgesteld naar volgend jaar. Het scherm had in het derde kwartaal dit jaar uit moeten komen.

Asus heeft tegenover PC Gamer bevestigd dat de PG27UQ-monitor net als de Acer Predator X27 later op de markt komt dan werd verwacht. Asus noemt net als Acer geen reden voor het uitstel en een nieuwe releasedatum is ook niet vastgelegd. Acer sprak over het eerste kwartaal van 2018.

De Asus PG27UQ werd tijdens de CES-beurs begin dit jaar aangekondigd. Het scherm zou voorzien worden van een backlight met 384 zones en een maximale helderheid van 1000cd/m2 om hdr-weergave mogelijk te maken. Asus noemde bij de introductie een prijs van 1199 dollar, omgerekend met btw zo'n 1234 euro.

AnandTech merkt op dat beide monitoren gebruikmaken van een ahva-paneel van AU Optronics. Tot nu toe hebben alleen Acer en Asus monitoren met dit M270QAN02.2-paneel aangekondigd. Het is het enige paneel dat eigenschappen als een 4k-resolutie en hdr combineert met een hoge verversingssnelheid en g-sync-ondersteuning. Volgens de website had de massaproductie van het paneel in juli van start moeten gaan, mogelijk heeft dat schema vertraging opgelopen.

Reacties (77)

Wijzig sortering
Zou kunnen zijn dat de schermen uitgesteld zijn omdat de nieuwe versie van DisplayPort nog niet uit is. Nu biedt DisplayPort onvoldoende bandbreedte om deze resolutie aan te kunnen sturen. De nog uit te komen versie van DisplayPort kan wel 4K op 144 Hz transporteren over 1 kabel.
Ik heb gezien dat die nieuwe versie op de roadmap staat, maar als je kijkt naar hoe lang het heeft geduurd voordat displayport 1.4 daadwerkelijk beschikbaar werd op videokaarten, denk ik niet dat een nieuwe versie - die op dit moment nog geen naam heeft - al begin 2018 op gpu's te vinden is. Ook hebben zowel Asus als Acer bij hun aankondigingen aangegeven dat er displayport 1.4-aansluitingen op zitten. Dat zou in theorie nog kunnen veranderen, maar dat zou een opvallende zet zijn.
Begreep ook dat deze monitoren enkel met Nvidia hardware ook echt 4K op meer dan 75hz weergeven. Daarnaast vallen ze terug in refreshrate naar iets tussen die waarde en de 144hz aldus mensen die er op de beurs wl echt even mee mochten rommelen.

Alleen de nieuwe GP102's met 11Gbit RAM zouden over subcomponenten beschikken die ook werkelijk 4K 144hz aan zouden kunnen, dus enkel de 1080 refresh, 1080Ti en Titan Xp (aka de 2e X Pascal). En als de board partner er niet nog mee gerommeld heeft...

Op CES hadden ze in ieder geval alvast een scherm dat aldus FPS counters + eigen OSD counter, ook werkelijk 144hz draaien opeen SLI 1080Ti FE opstelling.

Aan de andere kant, de UE4 demo die ze lieten zien waarbij de HDR specs ook niet helemaal geerd worden staat er ook wel om bekend allerlei filler frames in te kunnen gooien met adaptive Sync, de kans bestaat dat we een beetje in om de tuin zijn geleid op CES. Hoe dan ook, zeker een mooi soepel beeld met mooi licht donker contrast. En de prijs ervoor valt mij nog allersinds mee! Maar eerst zien dan geloven, 2018 dus.

AMD's Vega zou ook 4K op hoge refreshrates aan moeten kunnen. Ze hadden het daar immers ook over 160-240hz 4K. Die heeft ook nog "gewoon" DP1.4

[Reactie gewijzigd door djunicron op 10 augustus 2017 02:49]

Dat de kaart het aan kan, is niet hetzelfde als weergeven natuurlijk. Ik begrijp hier persoonlijk geen drol van, DP 1.4 kan deze specs helemaal niet aan dus?
Dan vallen deze monitoren in de categorie oplichting toch.. raar dit..
DP 1.4 gaat tot 32.4Gbit/s en 4K 120 fps 30bit/pixel is ~28Gbit/s, 144 Hz is dan weer ~33.4Gbit/s dus dan kom net niet toe met wat 1.4 aan kan.
Nou 120hz zou voldoende moeten zijn, helemaal op een resolutie van 2160p. DP 1.4 gaat prima begrijp ik.
Ja dat zou het geval zijn moesten ze 120 Hz displays aangekondigd hebben en niet 144 Hz.
Met Display Stream Compression (DSC) kan DP 1.4 4K op 144Hz aan tot zelfs 240 Hz. En die 2 DP's op de 1080 Ti's is volgens mij mainly bedoeld om meerdere monitoren op 1 systeem te kunnen aansluiten en omdat er ook 2 HDMI's op zitten kun je zeker 4 displays op 1 kaart aansluiten. En volgens mij gaan die snelheden boven de 120Hznog steeds gewoon door 1 kabel!
Gelijk heb je, staat zelfs specifiek zo vermeld in het anandtech artikel van de monitor.
Niks raars aan. Ze gebruiken 2 kabels en kunnen daarmee dus tot 240hz 4K
Nuja, sommige zouden dat in het rariteitenkabinet plaatsen.
Maar gpu's komen voort met dubbele displayports uit dan?
edit: jazeker, nagenoeg alle gtx1000 serie gpu's :X Recente amd kaartjes ook, maar dat word pas interessant met vega lijkt me.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 10 augustus 2017 16:04]

Mijn GPU heeft er speciaal voor dit doeleinde 2. Ik heb er ook gezien van 3, maar deze zullen waarschijnlijk meer voor multi monitor setups zijn.
Idd, de gtx1000 hebben maar liefst 3 DP's. Ik moet het allemaal wat meer bij gaan houden. Merk ook dat de interesse steeds geringer word. Het word allemaal steeds duurder, maar je ziet er in de games maar weinig van terug imo. *Maar ik ben dan ook iemand die 1080p accepteert op '24 of '29 21:9. De volgende stap is me te duur voor wat ik er voor terug krijg

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 10 augustus 2017 18:04]

Een andere factor is, dat het scherm beschikt over een full led local dimming backlight met 384 zones om echte HDR mogelijk te maken, maar het synchroniseren van een dynamisch backlight met een variabele verversingsfrequentie (dit scherm moet ook G-sync bieden) is - zachtjes uitgedrukt - niet heel eenvoudig.
Wellicht zijn er problemen met de panelen, dit zou ik als fabrikant namelijk niet snel melden aan het publiek.

[Reactie gewijzigd door Cevel op 9 augustus 2017 19:34]

Persoonlijk denk ik dat 4K 144hz nog een veel te kleine doelgroep heeft. 't Is echt uber expensive om zo'n monitor aan te sturen tenzij je lage fps niet erg vind :P
Met high settings icm met een gtx1080ti kom je al een heel eind. AA vreet fps, en heb je nauwelijks nodig op 4k. Als je dat uitzet heb je ook al een enorme boost.
Je kunt met een 1080Ti probleemloos op 4k gamen, maar niet met >100fps refreshrates waardoor je maar heel beperkt voordeel zult hebben van dit zeer dure scherm. AA uitzetten zal overigens wel helpen, kan zo 123 geen recente benchmarks vinden van 4k games zonder AA.
Simpele vormen van AA zijn tegenwoordig bijna gratis. Nieuwere varianten als temporal AA zijn zwaarder maar het is niet zo gek als het ooit was.
Daar vergis je je toch behoorlijk in hoor. Msaa 4 of 8 keer heeft nog altijd een behoorlijke impact.
Maar FXAA, TXAA etc niet, die zijn vrij licht.
Maar dat zijn geen echte AA technieken. Eerder een soort postproduction filters.
Maar het resultaat is hetzelfde. MInder jaggies. De uitvoering is wel minder, maar ik denk dat de meesten dat niet merken zolang het beeld in beweging is. Vind FXAA zelf op een 27inch 1440P niet voldoende.
Daar vergis je je toch behoorlijk in hoor. Msaa 4 of 8 keer heeft nog altijd een behoorlijke impact.
Ook MSAA is een wat oudere vorm van 'slimme' anti-aliasing:
Multisampling still oversamples the frame (renders at a larger resolution) in the same fashion as supersampling, but to conserve processing time each sub-pixel inherits the color value from the sample pixel and only assigns unique depth values to the sub-pixels (whereas supersampling calculates individual color/depth values.) With the GPU being aware of which pixel will be displayed when the frame is downsampled, the final color is calculated by evaluating the depth values: if the sub-pixel depths are inconsistent, the pixel is lying on the edge and will be colored by altering the opacity of the pixel by accounting the number of samples taken and the number of sub-pixels that had different depth values (which for 4x would be 100%, 75%, 50%, 25%, and 0%.) This method comes with a substantially lower performance requirement than supersampling while still providing acceptable frame rates, leading it to typically being available in most 3D games.
Als je kijkt in performance reviews dan zie je ook dat het verschil tussen x2 en x4 ook erg beperkt is: https://www.pcper.com/rev...-GTX-980/Performance-Resu . Veel minder dan destijds met super sampling.

FXAA en TXAA zijn al genoemd, dit gaat alleen maar door. De anti-aliasing wordt steeds slimmer.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 10 augustus 2017 17:34]

Natuurlijk wel, ik haal zeker 144fps in CSGO met een 1080ti op 2160p
CS go is dan ook wel een uitzondering, ik doelde meer op een game als BF1 bijvoorbeeld; dat was voor mij 1,5 jaar geleden de reden om voor een 144Hz 1440p scherm te gaan; met 1080ti speel ik BF1 op ~120fps.
CS Go draait nog prima full hd op onboard graphics volgens mij ;).
Met een 1080ti kun je best rond de 100fps uitkomen op 2160p volgens mij. AA uit kom je een heel end vermoed ik. Zal hem eens installeren.
CSGO draait ook nog op mijn pentium 4... het is echt een hele lichte game om op je pc te draaien. De reden dat het ook nooit in benchmarks gebruikt wordt.
Het gaat bij FPS denk ik niet zo zeer om GPU prestaties bij games, maar de snelheid waarmee je de beeldjes naar het scherm kan versturen via de kabels. Sommige schermen gebruiken daarom meerdere kabels, maar als idd zoals Maypole zegt er een displayport versie aan zit te komen waarmee dit wel met 1 kabel kan, zou ik best kunnen begrijpen dat ze de schermen uitstellen en straks daarmee leveren omdat je het anders qua verkopen af gaat leggen tegen schermen die het wel met 1 kabel kunnen.
Mwa tegenwoordig hebben veel spellen ondersteuning (soms zelfs exclusief) voor FXAA, stuk goedkoper (gaat over het laatste 2d plaatje, in plaats van over alle pixels van alle driehoeken... Keer 2/4/8/16) en werkt bijna hetzelfde.
Toch ziet FXAA er minder goed uit als echte AA
Klopt, maar op 2160p is dat nauwelijks te zien. Ik zet dat altijd uit om die reden.
Maar je weet dat FXAA dus ook textures blurred, terwijl echte AA zoals MSAA dat niet doet?
FXAA zoekt letterlijk de randjes op van het uiteindelijke beeld en maakt verder geen onderscheid tussen randen van polygonen of textures.

Ik vind FXAA persoonlijk zelfs zo lelijk dat ik dan nog liever zonder AA speel.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 9 augustus 2017 22:57]

Ja ik weet de negatieve eigenschappen van FXAA. Ik zeg alleen dat het een mogelijkheid is om nog steeds AA te hebben voor 4k gaming.
Ik vind FXAA persoonlijk zelfs zo lelijk dat ik dan nog liever zonder AA speel.
FXAA is absoluut lelijk. Helaas komen tegenwoordig bijna alle games met FXAA, TAA, etc, vormen die allemaal een blur introduceren. Maar jagged edges zijn ook enorm lelijk.

De gemakkelijkste optie is imho om wel de AA te gebruiken, maar om een sharpening filter te gebruiken. Sharpening maakt het beeld weer enigszins te pruimen. Als de game geen sharpening filter ingebouwd heeft, dan kun je meestal een sharpening filter gebruiken zoals bijvoorbeeld Lumasharpen door middel van bijvoorbeeld Reshade of ENB.

Persoonlijk baal ik er eigenlijk wel van dat je nauwelijks nog MSAA (oid) ziet bij recente games.
Hangt ook sterk van de engine af en game. De laatste Deus Ex was verschrikkelijk lelijk door de sharpening, maar zonder sharpening veelste blurry door de weinig AA varianten. Maar bij 4K heb je sowieso vrijwel geen AA nodig op maar 27 inch.
Sharpening kan inderdaad ook afzichtelijk zijn, wat ze bij Mankind Divided ingebouwd hadden is daar een goed voorbeeld van. Persoonlijk heb ik de ingebouwde sharpening van Mankind Divided daarom ook links laten liggen en Reshade gebruikt. Dat werkte prima, en omdat het veel beter instelbaar is zag het er veel beter uit.

Ik ben zeer gevoelig voor jagged edges. Het stoort me enorm. Of 4K op 27" voldoende is om vrijwel niets te merken van aliasing verschilt per persoon.
Dan moet je niet op de Wii gamen haha.
Of iets lagere settings ;)
Ik denk dat je dan niet zo veel meer hebt aan 4k :P
Ah jawel, het wordt er scherper door met minder aliasing, alleen zal het er iets minder fancy uit zien.
En sommige mensen prefereren scherpere visuals tegenover verblindende post effecten en weet ik het wat het realistischer moet laten ogen, vooral in snelle shooters.
Had het over de settings in het algemeen lager zetten.

Maar wat jij zegt klopt ook :)
Ik zou mijn 5K scherm op 60 Hz graag inruilen voor een 4K exemplaar op 120Hz. 1440P of 1080P heeft te weinig pixels. 4K te weinig refreshrate.
1080p ziet er op een 4k scherm ook een heel stuk beter uit. Je hoeft niet alles op native resolutie te renderen. Upscalen kan -als dit goed gebeurd- bijna kosteloos een hele bende meer pixels op het beeld toveren.
Hmm ik vind 1080p op mijn UHD scherm helemaal niet zo mooi van dichtbij. Net zo lelijk als andere niet-uhd resoluties. Het is mij niet gelukt om met de instellingen van mijn Nvidia kaart en beeldscherm 1080p 'mooi' te krijgen.
Dan is de scaler ruk of zit er iets niet goed. Juist de factor 4 meer pixels zou er voor moeten zorgen dat het zijn pixels over 4 kan verdelen i.p.v. Dat het de boel netjes probeerd te maken met de subpixels zoals font renderen en anti aliasing doen.

In het ergste geval zou 1080p op 4k net zo goed zijn als native 1080. Maar doorgaans beter.

Ik heb een jaar, mis 2 wel wat van die demos gezien. 1080p beelden zagen er echt prachtig uit op een 4k scherm, stukken beter dan native.

Ik had wel wat technische bronnen die het ook uitlegde waarom het beter was, maar ben nu mobiel.
Dat komt omdat 1080p er sowieso wazig uitziet op een 27 of 28 inch scherm (het formaat van een 2160p monitor). Ik heb een 2160p en 1080p scherm van respectievelijk 28 en 27 inch naast elkaar staan en 1080p ziet er op allebei even wazig uit. Zo beroerd dat ik, als ik geen native 1080p scherm er naast gehad had ik zeker gedacht had dat dat veroorzaakt was door de niet native resolutie van 1080p op het 2160p scherm. Dat is zeker niet het geval 1080p op een 2160p ziet er even beroerd uit als op een native 1080p scherm. 1440p Schaalt inderdaad ook prima.
Nee, dat is niet zo in de praktijk, 4x upscaled 1080p ziet er iha vrij slecht uit op 4k. Het wordt wazig alsof je een soort FXAA aan hebt staan. Een beetje console-achtige look. Vaak komt dat door de pixel layout; het is niet eens de software/hardware upscaling. Het is een hardnekkig fabeltje dat 1080 er hetzelfde uitziet op een 4k monitor.
Weet je in ieder geval 1 ding zeker, de monitor is zeer futureproof.. Kan je nog wel een aantal videokaart upgrades mee doen voordat je teveel tegen de limiet van 144Hz op 4K resolutie gaat aanlopen.. Met HDR erbij etc zit je de komende jaren goed..
Ik ben intussen "hard" aan een nieuwe monitor toe en ik zou een dergelijk scherm zomaar willen hebben ondanks dat mijn videokaart onmogelijk 4K op 144 Hz kan aansturen. Sterker nog ... ik zit er eigenlijk al even op te wachten i.p.v. nu een 1440p high refresh rate monitor te kopen (alhoewel ik de prijzen nog tamelijk hoog vind).

Je hebt namelijk sowieso de voordelen van de resolutie op de desktop (meer ruimte voor en in je vensters) en daarnaast heb je de voordelen bij het afspelen van 4K video.

Gamen kan je gewoon voorlopig doen op 1920x1080. Dat schaalt perfect en dus heb je ook geen last van lelijk blur of artifacts. Voor zover je dat al zou zien natuurlijk op bijv. 2560x1440. Ik heb het laatst, juist om dat eens zelf te beoordelen i.p.v. uit te gaan van theorie en de mening van anderen, eens geprobeerd. 1650x1080 op m'n 1920x1200 scherm. Uiteraard is het minder scherp als je echt gaat pixelpiepen (duh) maar om nou te zeggen dat ik echt een wereld van verschil zag ... nee (en ik ben tamelijk kritisch). Met een dubbele resolutie zal dat verschil dus ook veel kleiner zijn.

Je kan dan later sowieso je videokaart alsnog upgraden als dat een beetje betaalbaarder is geworden.
Of met 1 van de andere onderdelen die beide schermen gemeenschappelijk hebben.
Komt waarschijnlijk door de Displayport(/HDMI) versie.

[Reactie gewijzigd door Stijn Weijters op 9 augustus 2017 20:06]

Denk dat ze het niet eens mogen melden. En AU Optronics zal er ook niet zo snel iets over naar buiten brengen.
Staat de Asus ROG Swift PG35VQ nog wel op de planning voor dit jaar?
Dat acht ik zeer onwaarschijnlijk, denk dat ze daar ook de nieuwe DP op willen en die is nog niet uit. En ik denk dat ze deze monitoren tegelijk willen uitbrengen.

Btw er zijn rumoeren dat deze monitor 1800+ gaat kosten, wil je dat daar voor uitgeven?
Ik keek uit naar deze monitoren, tot ik (een schatting van) het prijskaartje hoorde. :/
Mijn huidige Acer XB270HU heeft me 800 gekost, dat vond ik al een flinke som. Nog geen spijt van, prachtig ding, maar upgraden zit er nog niet direct in, vrees ik.
Ik denk dat ultrawides zo duur zijn doordat ze curved zijn en een redelijke niche zijn, bijvoorbeeld als je kijkt naar deze 4k 144hz zijn ze 1200 euro. Momenteel is de x34a etc ook ongeveer die prijs dus dat is nog te doen. Eerst kwamen ze met de x34a een van de duurste monitoren en de enige in zijn klasse, en dus werd hij erg duur. Maar nu is de enige verandering van de z35p naar deze nieuwe monitoren +80Hz en HDR, ik ga geen 800 euro extra betalen voor +80hz en HDR terwijl je zelfs geen IPS hebt. De enige doelgroep die ze nu zullen vinden is "I don't give a shit what I spend, I just want the best of the best", want aangezien hij curved is is het toch lastig voor content creators.......
Ik zit ook erg op deze te wachten, maar 1800 euro...hmm...dat is wel heel veel geld.
AHVA Advanced Hyper-Viewing Angle niet te verwarren met AMVA (Advanced Multi Domain Vertical Alignment). De eerste is een op IPS technologie gebaseerd scherm. De tweede een VA variant scherm.
Allebei een vinding van AU Optronics.

een 4K UHD (3840 2160) was al in 2015 op de markt met AHVA panel.

Zoals deze Acer: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xb270hu.htm

De nieuwe hebben als extra het direct LED backlighting system met 384 zones ook wel bekend als Full Array Local Dimming. Ook Quantum Dots (nanokristallen eigenlijk van Indium) kunnen natuurlijk niet ontbreken.

Ik dacht even dat ze het hadden over True 4K UHDTV 3840 x 2160 (8,29 megapixels)
Pfff...

[Reactie gewijzigd door Fastfreddy666 op 9 augustus 2017 23:01]

Dat is geen QUHD scherm, dat is een scherm met 2560 x 1440 aan resolutie.
een 4K UHD (3840 2160) oftewel QUHD was al in 2015 op de markt met AHVA panel.

Zoals deze Acer: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_xb270hu.htm
QUHD is 7680 x 4320. Oops. Het moet zijn UHD-1
Nee dat scherm is een QHD. Geen UHD. Resolutie die je noemt klopt volgens het artikel en de specs niet.

[Reactie gewijzigd door Arjant2 op 10 augustus 2017 08:34]

Zowel Asus als Acer stellen nu zo'n monitor uit. Kunnen dus problemen zijn met het aanleveren van de panelen of misschien is het de panelen. Of zoals sommigen al boven hadden opgenoemd de displayport techniek moet nog komen.
27".. te weinig, geef me 32" of meer!
Volgens mij heb je een bril nodig :p
Hehe, nee hoor (eh ja hoor, heb ik al :| ). 27" is gewoon te klein, 32" is nu al heerlijk op mijn Acer XB321HK, als daar ook nog eens 144Hz bij komt koop ik hem direct.
Misschien heeft het ook wel te maken met de aankomende Nvidia videokaarten , die komen ook 2018 als ik het goed heb?
4k en dan 144 fps, op medium max met een 1080ti zou het kunnen halen, maar gsync geen overbodige luxe.
Kep de asus 4 k met dat, en vanaf 45 tot 60 fps ziet het nog mooi uit, lager stuk minder
Wie kan mij vertellen waarom er zo weinig 5k alternatieven zijn. Ik wil gewoon op een 2560x1440 real estate willen werken maar dan met 4x zo veel pixels (5k dus).
Het lijkt wel of LG op de apple site de enige alternatief is momenteel voor comsumenten maar dan met een prijsetiket van 1400 EUR :?
Vrij logisch aangezien het om nagenoeg hetzelfde scherm gaat als de Acer..


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8