×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebogen 27"-monitor van Asus met FreeSync krijgt adviesprijs van 499 euro

Door , 122 reacties

De 27" XG27VQ komt in de Benelux uit in de loop van september en krijgt een adviesprijs van 499 euro. De monitor heeft een kromming van 1800R, ondersteunt FreeSync, heeft een resolutie van 1920x1080 en een 144Hz-verversingssnelheid.

De Asus XG27VQ is uitgerust met een va-paneel en ondersteunt FreeSync van AMD om tearing en stotteren van het beeld te voorkomen; de verversingssnelheid binnen het FreeSync-bereik gaat van 48 tot 144Hz. Het scherm heeft een maximale helderheid van 300cd/m², een contrastwaarde van 3000:1, een kijkhoek van 178 graden en een grijs-naar-grijs-responstijd van 4ms.

Het scherm is uitgerust met rgb-verlichting en via een projector in de voet kan een Republic of Gamers-logo onder de monitor op het bureau worden weergegeven. De XG27VQ heeft een hdmi 1.4-poort, displayport 1.2-aansluiting en een dubbele dvi-d-poort. De monitor kan worden gekanteld, gedraaid en in hoogte worden versteld.

Asus komt ook met een hoger gepositioneerde 27"-monitor. Deze PG27VQ, oook met een kromming van 1800R, krijgt een resolutie van 2560x1440 pixels, een grijs-naar-grijs-responstijd van 1ms en de verversingssnelheid van 165Hz is volgens de fabrikant overklokbaar. Verder ondersteunt deze monitor G-Sync, Nvidia's tegenhanger van Freesync. Nadere details zijn nog niet bekendgemaakt.

Desgevraagd laat Asus Benelux aan Tweakers weten dat de PG27VQ in oktober verschijnt in de Benelux. Een adviesprijs van het G-Sync-model is nog niet bekend.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

18-08-2017 • 11:21

122 Linkedin Google+

Reacties (122)

Wijzig sortering
Stomme vraag wellicht maar ik heb mezelf nog helemaal niet ingelezen over monitoren en TV's. Wat is het nadeel van een goedkopere maar grotere 4K tv kopen tegenover een monitor scherm? Als ik ze via pricewatch zo even snel naast elkaar zet zie ik weinig verschillen in wat ze kunnen leveren. 100-120hz verversing, maar wel grotere afmetingen en een lagere prijs. Wat houd precies de meeste mensen tegen een TV neer te zetten in plaats van een veel duurdere monitor?
- Die 100-120Hz refresh rate is fake - je kan geen 100-120Hz signaal naar de TV sturen. De TV interpoleert de frames ertussen.
- TVs hebben op z'n best iets meer input lag als de gemiddelde monitor, in het slechtste geval meervoudig & direct merkbaar veel input lag
- TVs zijn vaak veel minder "kleur-echt" dan monitoren, met name goedkope TVs
- TVs, met name goedkope modellen, verwerken het beeld signaal vaak op een minder goede manier waardoor er geen 1:1 pixelmapping is, met raar fuzzy beeld tot gevolg. Prima voor films, maar minder voor de scherpe lijntjes en hoge contrasten van je PC graphics
- TVs, met name goedkope modellen, maken vaak gebruik van chroma subsampling (o.i.d.) wat raar fuzzy beeld oplevert. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Chroma_subsampling
- Goedkope TVs hebben vaak slechte tot zeer slechte performance met donkere scenes

Bovenstaande info is gebaseerd op mijn geheugen en kan onwaarheden bevatten. Ik laat me graag corrigeren.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 18 augustus 2017 12:33]

Je eerste punt is niet waar. Er zijn genoeg TV's van bijvoorbeeld Samsung die een 120hz input signaal kunnen ontvangen en verwerken en tonen. Ik denk dat je de 1000hz bedoelt waar ze vaak mee adverteren, die kan inderdaad niet gehaald worden.
mag ik hiervan een lijst, model nummers aub , liefst ook met getest en bewezen dat ze kunnen omgaan met het signaal hoger dan 60 hz vanaf je PC. Koop ik er gelijk een denk ik ;)

[Reactie gewijzigd door symbiotic op 19 augustus 2017 00:40]

Ik heb geen lijst met modelnummers, maar op het internet zijn genoeg succesverhalen te lezen van mensen die hun TV op de PC aansloten en vervolgens de 120hz optie zagen, of het werkend hebben gekregen door 120hz te forceren.

Meer info vind je hier: https://www.blurbusters.com/overclock/120hz-pc-to-tv/ (en wat modelnummers in de comments).

Maar aan je reactie te zien neem je hier natuurlijk geen genoegen mee

[Reactie gewijzigd door AntonyterHorst op 19 augustus 2017 10:04]

Ik vind het met die input lag wel meevallen eigenlijk, maar daar moet wel een voorwaarde geplaatst worden in de zin van het uitzetten van al dat beeldprocessing gebeuren. (en dus al die features die zo'n TV een kunstmatig hogere refreshrate geven en andere hocus pocus doen met het beeld)
Het valt mee in het beste geval, maar niet altijd
Ik zie de kleurafwijking bij goedkope monitors net zo vervelend vaak als bij goedkope televisies. Als je geluk hebt kun je het probleem zelf halveren door in de settings te roeren.

[Reactie gewijzigd door Bitmaster op 21 augustus 2017 00:53]

Inputlag is bij monitoren veelal lager dan bij een UHD tv. Dit zal op papier misschien maar een paar ms schelen, maar als je een FPS speelt je dit zo laag mogelijk hebben.
"De monitor heeft een kromming van 1800R"

Is 1800R een waarde of wat is dit?

"rgb-verlichting en via een projector in de voet kan een Republic of Gamers-logo onder de monitor op het bureau worden weergegeven"
Dat klinkt wel heel fancy voor een ledlampje met een logotje ervoor. :+

Edit; kan je deze / zo'n ROG monitor ook aan een monitor stand/arm hangen? Het scherm zelf is best netjes en de specs zijn top. Die poot alleen.

[Reactie gewijzigd door Cogency op 18 augustus 2017 11:30]

Die waarde is afgeleid van de straal, een interessant plaatje: https://qph.ec.quoracdn.n...10b8ed189e951a946ba49b0-c
maar gamen op die 1000R lijkt me compleet waardeloos omdat dan de 2d-projectie compleet verstoord.

Bonusvraag: zijn er geen games die de 2d projectie van de 3d wereld kunnen aanpassen aan een gecurvede monitor?
Is het niet eerder zo dat de 2D weergave op een groot scherm eigenlijk wat verstoord is. Iets dat 2cm groot moet zijn en aan de rand staat wordt precies even groot weergegeven dan iets dat 2cm groot moet zijn en in het midden wordt weergegeven terwijl die aan de rand eigenlijk een beetje kleiner zouden moeten zijn. En dat een gekromd scherm hier juist een correctie op is?
Overigens denk ik dat de vervormingseffecten bij een afstand zoals die van een monitor tot je hoofd compleet verwaarloosbaar zijn.
Nee, want je (oog) zit verder af van het object op de rand, zodat dat object er voor jou kleiner uitziet.

Dat is precies waar @paltenburg op doelt: als je datzelfde beeld op een 1000R-monitor zou bekijken, dan staat het object bij de rand even dicht bij je oog als het object in het centrum, zodat je het beeld als vervormd zult ervaren. (Omdat het object aan de rand ook in de virtuele ruimte verder van je af staat, moet je het ook als kleiner waarnemen dan het object in het centrum.)

Een 3D-engine zou hier theoretisch voor kunnen compenseren, mits het hiervoor ontworpen was en je kon configureren wat de dimensies en kromming van de monitor zijn en je oogpositie.
Met alle technische hoogstandjes van tegenwoordig, waarom hebben ze nog niet:

Eye-tracking

Hiermee kan dit alles in 1 klap opgelost zijn, en zou je monitor veel meer werken als een venster waar je doorheen kijkt.

Ik snap het echt niet, het bestaat gewoon, en zoniet, dan is het supersimpel te maken met een webcam.
Eyetracking gaat niet werken omdat als je dus naar links kijkt, je niet meer naar de monitor kijkt. Werkt alleen bij complete surround, ofwel een htc vive bijvoorbeeld.
Nou, sorry ik bedoel eigenlijk meer: Face tracking.
En ja het is ook niet zo immersive als VR, omdat je nog niet echt -in- de wereld zit, maar het voegt zeker iets toe: Met gezichtstracking kunnen ze het zo maken dat je echt door een venster naar de game-wereld kijkt (met kloppend perspectief, aangepast aan de positie van je ogen, alsof je voor een echt raam staat en naar buiten kijkt). Hoe meer en grotere monitoren je hebt, hoe dichter het dus in de buurt komt van VR.
Het bestaat ook wel, ik heb het alleen nog maar gezien bij echt specialistische flight-sim toepassingen, wat me verbaast, want waarom zou je het in inzetten voor alle 3d applicaties.
Nou! Wel qua de zijwaardse hoofdbeweging, maar niet qua het hoofd-draaien. Wat ik bedoel is dat het beeld op het scherm zich zo gedraagd, alsof je door een venster naar buiten zit te kijken.

Mgoed, dat moet dus op elke game.
Ja 1800R is de radius van de kromming. Het menselijk oog heeft zelf een kromming van 1000R.
Hoe lager de waarde, hoe groter de kromming is.
https://qph.ec.quoracdn.n...ace800f3f25b1cb03213a4552
Kan je uitleggen wat je bedoelt met "menselijk oog heeft zelf een kromming van 1000R"?

1000R betekent volgens mij: een kromming met een radius van 1000mm. Hoe relateer je dit aan het oog?
Dit met betrekking tot het zichtveld op bv. een monitor met afstand van zo'n 1 meter.
Hierbij is de afstand in het midden gelijk met dat aan de zijkanten in tegenstelling bij bv een platte monitor waarbij de zijkanten verder verwijderd is dan het centrum. Hiermee zou je dus als je naar het gehele scherm kijkt het complete even scherp zien en hiermee ook rustiger voor de ogen.
1000mm is 1 meter. Dus logisch dat een monitor op een afstand van 1 meter een kromming van 1000R vereist om op elk punt loodrecht op het oppervlak te kijken.
Kies je een andere willekeurige kijkafstand, dan is de benodigde kromming daar weer gelijk aan.

De radius van de monitor geeft gewoon de optimale kijkafstand aan, niet meer en niet minder.

Zeggen dat het menselijk ook een 'natuurlijke' kromming heeft is puur marketing :)

[Reactie gewijzigd door kpg op 18 augustus 2017 19:33]

Wie zit er nou met z'n gezicht op 1 meter afstand van z'n scherm?
1800 (mm) is de radius als je een complete circel zou vormen met die kromming.
Edit: Eenheid toegevoegd vanwegen peer pressure :P

[Reactie gewijzigd door QUICKSORT op 18 augustus 2017 19:49]

1800 wat ? Centimeter ? Kilometer ? Lichtjaar ?
1800 is de optel som van alle ascii characters in de volgende url :
https://www.google.co.jp/search?q=curvature+radius
Nietes!


Python 2.7 (r27:82500, Jul 4 2014, 14:51:17)
[GCC 4.4.2] on linux2
Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
>>> s='https://www.google.co.jp/search?q=curvature+radius'
>>> i=[ord(x) for x in s]
>>> sum(i)
4873
Radius ;) , dus als je rondom monitors wilt hebben heb je een diameter van 3,6 meter.
Volgens mijn berekeningen zou dat uitkomen op ~11,31m aangezien 2*π*r de omtrek bepaald.

*edit*
ik sliep nog half denk ik.... mijn opmerking slaat helemaal nergens op :+

[Reactie gewijzigd door Decipher666 op 18 augustus 2017 14:32]

Die berekening gaat over de omtrek van de cirkel (zoals je zelf al aangeeft), niet over de diameter waar Case_C het over heeft. ;)

OT: Stiekem vind ik het wel een mooie monitor, maar kom op asus.. vergelijkbare monitoren gaan voor rond de 350 euro. Nu is 500 natuurlijk maar een adviesprijs, maar ik zie deze niet concurrerend geprijsd worden voorlopig.

[Reactie gewijzigd door diyoo op 18 augustus 2017 11:38]

ik ken weinig vergelijkbare monitoren (curved 144hz, VA, freesync), maar de directe concurrent is een samsung en deze zit in de zelfde prijsklasse. (499 is een adviesprijs dus in de pricewatch zal hij vast goedkoper te vinden gaan zijn) Aangezien het waarschijnlijk ook een samsung scherm is zal asus ook het nodige aan samsung betalen voor het paneel.
Met zo'n omtrek passen er dus 18 monitoren in een cirkel :P . Uitgaan van 27" (zonder bezels) ~60cm is.
Dan is een VR headset toch een goedkopere en beter optie voor immersion :+ .
Nee, eerder 19 stuks; omtrek is 3600π=11310mm
Monitor is excl bezel 597 mm (zonder bezel, als het panel echt 27"is)

19 monitoren plus de benodigde GPU's plus de ronde tafel (voor je muis)...

Ik hou het nog even bij mijn 34", immersive genoeg ;)
Gewoon diameter x pi
Das veel makkelijker
Ik had ook geen idee, ik vond dit tijdens het googlen: https://qph.ec.quoracdn.n...10b8ed189e951a946ba49b0-c en de wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Curvature

[Reactie gewijzigd door Zoop op 18 augustus 2017 11:27]

Zo goed als alle monitoren hebben een VESA mount, in allerlei maten wel te verstaan.


De predator lijn van Acer iig wel, en dat zijn ook gaming monitoren :P
jaah dat vraag ik me nou ondertussen vaak af, waarom is er idd geen monitor voet/standaard,die je eventueel aan een muur kan hangen of idd als een soort van arm... waarom is dit nog geen standaard vraag ik me af !
Er zijn toch zat schermen die beschikken over een standaard VESA mount?
Daar is wel een standaard voor, VESA. Niet iedere monitor ondersteund dit. Daarbij geldt ook dat een standaard maken dat de monitorstandaard aan de wand gemonteerd moet worden de steunen heel erg beperkt maakt. Met VESA kun je verschillende steunen/armen en schermen aan elkaar schroeven omdat de gaten en maten voor montagemateriaal zoals boutjes gestandaardiseerd zijn.

Je kunt gewoon een monitorarm/standaard kopen die aan jouw eisen voldoet. Met arm, zonder arm, in hoogte verstelbaar, pivot, whatever.

[Reactie gewijzigd door Nox op 18 augustus 2017 11:40]

Dat is een waarde om aan te geven dat als je er genoeg naast elkaar plaatst om een perfecte cirkel te vormen, je dan een radius hebt van 1800mm.
Toch wel een erg aggressive design in my humble opinion, en full hd op een 27 inch scherm kan tegenvallen in termen van pixel density. Is zeker ook niet zo heel goedkoop.

Hopelijk zie ik nog de dag dat er een 27" oled hdr 4k monitor uitkomt met g-sync.
Het hangt er vooral vanaf wat je van plan bent met de monitor. Als je de monitor gebruikt om te gamen is Full HD een goede keuze doordat je dan minder hoge systeem specs nodig hebt om aan 144 FPS te komen.
Hangt er ook weer vanaf welke games je speelt... Door mijn backlog en dat ik zelden echt de behoefte voel om een game direct bij of kort na release te spelen speel ik vaak net wat oudere games (paar jaar of zo, niet heel oud) en mijn GTX770 draait die games over het algemeen nog prima op 100+ fps op mijn QHD scherm. Helpt ook dat ik, vooral op deze resolutie op een 24" scherm, weinig geef om antialiasing, dus die zet ik gewoon uit, zie het verschil nauwelijks. Diablo 3, Overwatch, Dishonored, Trackmania Turbo, Witcher 2, Portal 2 hebben in ieder geval allemaal geen enkel probleem met de resolutie (dat is wat ik de afgelopen tijd gespeeld heb, Witcher 2 had geloof ik wat lagere FPS maar daar boeit de framerate ook niet zo bij).
Als je graag de nieuwste games speelt en je wil per se alles op ultra zetten, dan wordt het lastiger (hoewel ik zou denken dat zo iemand dan ook weer geen genoegen zou nemen met FHD).

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 18 augustus 2017 13:11]

Hoeven niet eens de nieuwste games te zijn, slecht geoptimaliseerde games of groot aantal mmo's halen nooit de 100fps (laat staan soms de 60)
Maar dat zijn dan vaak net weer de games waar een hoge framerate niet zo belangrijk is (zoals the Witcher 2 die ik al aanhaalde, die loopt 40 a 50 fps, maar maakt me met gsync geen hol uit in die game). Ook betwijfel ik dat je daar dan ineens wel veel meer frames haalt op FHD aangezien het volgens mij dan vaak eerder een CPU issue is dan GPU.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 18 augustus 2017 15:09]

Met G- of Freesync is het juist helemaal niet nodig om aan die 144 fps te geraken.

Game al een half jaar op 1440p 144hz icm g-sync en alles boven ~80fps is gewoon zalig, en ik cap meeste games op max 136fps (ivm inputlag)
Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen ervaring heb met G- of Freesync. Ik heb nog een old-fashioned 60Hz monitor staan. Misschien in de toekomst. :)

Dus ik kan helaas geen mening vormen over de twee technologieŰn.
Full HD op een 27 inch scherm vind ik ook nogal tegenvallen. Vaak ligt een resolutie van 2560 x 1440 meer voor de hand. Of tegenwoordig gewoon 4K. Flinke prijs ook voor een 1080p schermpje.
Ik draai alweer een tijdje op 27inch fullHD, deels vanuit de overweging dat hogere resolutie meer systeemeisen krijgt en je concessies moet maken waarop je wil gaan inleveren (details of fps), helemaal als je naar het prijsverschil gaat kijken voor hogere resoluties monitoren.
Een geforce 1070 of 1440P zorgt al voor aardige frame rates richtign de 100 met settings op zijn hoogst. Dat is nu al onderhand mindrange....
Dat ligt nog aardig aan de game zelf of je wel 100fps kan halen daarnaast heb ik geen 1070. En dan maakt de kaart verder niet uit, hogere resolutie vraagt gewoon meer van een kaart.
Ja maar midrange kaarten zoals de 1070 en hoger komen juist op hogere resoluties tot hun recht. sterker nog tussen 1080P en 1440P zit er relatief weinig verschi. BF1 tikt overigens met de stock overlock met settings op ultra tussen de 90~95fps aan met afentoe een dip naar 75fps. Overwatch rond de 110fps steady, R6 over de 100, The Witcher 3 en the division beide rond de 80. Lijkt mij toch zeer deftige framerates voor 1440P gaming. de resolutie maakt toch wel een aardig verschil op 27inch dan.
Ik zit op full hd op een 29" scherm.
Gaat nog wel hoor.
Groter moet je wel echt niet gaan want dan wordt het pixel piepen.

27" 4K ga je goede ogen moeten hebben of kunnen leven met de slechte scaling.

Als geld geen probleem was dan zou ik zelf de 34" LG 1440p met gekromd scherm kopen.
Lijkt mij echt lekker om te werken en gamen.

Mijn huidige 29" heeft geen kromming (die panelen waren beduidend slechter en ik had geen zin zoveel bij te betalen).
De 4K LG is ook wel interessant maar dan zit je weer met scaling en vooral gaming dat mijn systeem niet aankan.
Er is eigenlijk maar weinig te zeggen over wat nog wel of niet gaat, het hangt allemaal af van de afstand en persoonlijke voorkeur. Zo heb ik een Full HD beamer die op een 92" scherm projecteert, gaat prima, maar ik zit wel op 3 meter afstand. Ook heb een QHD 24" monitor, maar die zit op een monitorarm en die trek ik gewoon dichter naar me toe als ik groot beeld wil.
Gaan ze deze schermen ook uitbrengen in een wat subtielere uitvoering? Voor de hardware zou ik best voor zo'n scherm kunnen gaan maar al die kermisverlichting blief ik persoonlijk niet.
Neem aan dat je dit via de OSD gewoon uit kan schakelen.
Ik vind eigenlijk de rest van het ontwerp ook niet echt je-van-het.
Ik heb een redelijk rustiek interieur, zoiets als dit zou echt lelijk afsteken.
Bovendien betaal je wel voor die toeters en bellen natuurlijk, dus ook al zou je ze uitzetten dan kan je waarschijnlijk toch beter naar een ander (goedkoper?) model kijken.
Ik deel volledig je mening. De verlichting aan de achterkant is te bedienen via de Aura software, de projection aan de onderkant als het goed is via het OSD menu.

Wel vet is dat je een eigen projection kan maken met een cover:
"Light Signature lets you create and customize ROG Strix XG27VQ's light-projection* effects. It includes two ROG logo covers and one blank covers that you can use to create customized, unique light projections to enhance your desktop surface. "
De Samsung modellen (zelfde monitoren begreep ik van een mede-tweaker) zien er een stuk 'netter' uit. Lekker strak vergeleken met deze kermis idd.

'24 1080p: pricewatch: Samsung LC24FG73 Zwart
nog uit te komen '27 1440p: pricewatch: Samsung C27HG70 Blauw, Zwart

Echter geen g-sync modellen.. in dat geval ben je toch op asus aangewezen |:(
Er zijn overigens wel degelijke monitor standaarden te koop, maar goed beetje belachelijk dat je daar weer extra geld aan uit moet geven omdat Asus ELKE KEER WEER alles een irritante leds en star-trek-stijl spacerommel uiterlijk geven.

[Reactie gewijzigd door echtwaarisdatzo op 18 augustus 2017 16:20]

"Asus komt ook met een hoger gepositioneerde 27"-monitor. Deze PG27VQ, oook met een kromming van 1800R, krijgt een resolutie van 2560x1440 pixels, een grijs-naar-grijs-responstijd van 1ms en de verversingssnelheid van 165Hz is volgens de fabrikant overklokbaar. Verder ondersteunt deze monitor G-Sync, Nvidia's tegenhanger van Freesync. Nadere details zijn nog niet bekendgemaakt."

Daar ben ik wel benieuwd naar, is dit ook met IPS? Dan ben ik ook weer benieuwd wat de prijs doet t.o.v. de "Asus ROG Swift PG279Q" (nagenoeg zelfde specs maar zonder kromming)
Gezien de gray-to-gray van 4ms en 1ms denk ik dat het TN panelen gaat.
4ms is standaard voor 144Hz IPS panelen, 1ms voor TN panelen. Maar er staat ook in de tekst dat eerste een VA paneel heeft. En pricewatch heeft ook wel zooi VA panelen met 1ms reactietijd erin staan.
VA = beter dan TN, slechter dan ips. Zit er zo'n beetje tussenin. MVA is overigens wel de Samsung variant van ips.

"IPS
The main advantages with IPS monitors is that the technology offer noticeably better color reproduction as well as much better viewing angles. The downside used to be a difficulty to emphasize blacks, which in turn meant problems with the contrast. IPS panels were also very expensive and slow in the beginning.
Now the manufacturers have started producing so-called Super-IPS (S-IPS) panels at reasonable prices. Response times have crept down considerably and the contrast is much better. In addition, color display and the options to calibrate the colors are superior to the other panel types. IPS panels keep colors constant, even in sharp angles.
VA – MVA and PVA
Further developments have led to MVA and PVA, where the manufacturers are trying to find a technique that would combine the advantages of both TN and IPS. MVA panels offer good viewing angles and generally better blacks and contrast than either TN or IPS panels. Their response times also look good on paper, but unfortunately not in the real world
Even if the response time for white to black is low, it is often considerably higher between two dark tones, leading to Ghosting effects. Another weakness is the color reproduction, which in itself is better than TN but not as good as IPS. PVA panels are in many ways similar to MVA, but have even better blacks and great contrast. The problem with ghosting remains, however."

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 20 augustus 2017 11:35]

"Verder ondersteunt deze monitor G-Sync".

Moet ik dat lezen als "Verder ondersteunt deze monitor *ook* G-Sync"?
m.a.w. ondersteunt deze monitor ook FreeSync (als "hoger pogesitioneerde" zijnde)?
Het is of Freesync of Gsync. Er is nog nooit een monitor uitgekomen die beide tegelijkertijd ondersteund. Hoogst waarschijnlijk omdat Nvidia dat niet wilt.
Mwa, probleem is gewoon dat om gsync te ondersteunen je een module van Nvidia moet kopen die dan alle processing voor zijn rekening neemt in de monitor. Uiteraard bouwt Nvidia daar zelf geen Freesync support in. Wil je als monitor fabrikant dan ˇˇk nog Freesync bieden, dan moet je die hardware gewoon dubbel uitvoeren in de monitor. Dat maakt het duur terwijl het waarschijnlijk niet genoeg zal resulteren in extra verkopen.
Dat Nvidia het actief verbiedt lijkt me eigenlijk sterk want dan maken ze zichzelf kwetsbaar voor oneerlijke concurrentie aanklachten (niet dat het daarmee dus niet kan gebeuren, maar ik denk niet dat het nodig genoeg is voor Nvidia).
Nee er was echt een artikel dat een paar jaar geleden de ronde deed dat dat de reden is dat je niet zowel Freesync als Gsync monitoren ziet.
No offense, maar dat je je herinnert dat iemand op internet Nvidia daar eens van beschuldigd heeft vind ik nou niet echt sluitend bewijs...
Aangezien je geen bron hebt zullen we het nooit weten. Ikzelf ga uit van het slechtste dan.
Het feit dat iets mooie opmaak heeft en gepubliceerd is door een website dat vaker dingen publiceert is nog steeds geen enkel bewijs. Het is een redelijk serieus iets dat je impliceert, iets waar Nvidia flink hard voor op de vingers getikt zou kunnen worden als het waar is. Dan vind ik het niet onredelijk om een bron te verwachten om die bewering hard te maken.
Dat heb ik gedaan, kon niet direct iets vinden. Bovendien ligt de bewijslast bij jou zijnde degene die een claim doet.
Die zal al snel op dat niveau zitten qua prijs. En dat model zal dan goedkoper worden.
Inmiddels zijn de gekromde monitoren alweer een tijdje op de markt. Bij televisies had ik sowieso al vraagtekens, maar ook bij de monitoren zie ik geen "booming" trend.

Is er iemand die iets kan vertellen over de voordelen? ik heb zelf 2 27"monitoren naast elkaar staan.. en zit toch vooral op 1 te werken met een 2de scherm erbij, omdat die naad in het midden vervelend is als je je desktop zou stretchen over die 2 schermen..

Met 2 gekromde monitoren zou ik nog meer de neiging hebben om 'in het midden' te gaan zitten waardoor ik nog meer tegen die naad aankijk.. Of zit dit gewoon tussen mijn oren, en valt het reuze mee?
Ik denk, maar zonder ervaring met zowel de monitoren als de doelgroep, dat deze monitoren niet vaak gekocht zullen worden om ze met twee tegelijk te laten werken.
Gezien de advertentie, de lichten en het uiterlijk, worden deze monitoren gericht op gamers, welke, volgens mij, hun spellen in principe op 1 scherm spelen.
En dan kan ik me, gezien de korte afstand, een gebogen scherm me wel voorstellen.
Ik kan me inderdaad met 1 of 3 beeldschermen voorstellen dat dit echt lekker gamed ja.. vooral race games, of iets als WarThunder of battlefield, waarin je net iets meer overzicht hebt omdat je ook je ooghoeken kunt gebruiken..

Maar door de kromming krijgt het geheel ook meer diepte waardoor je dus minder ruimte op je bureau hebt..en ik was dus wel nieuwsgierig of er mensen zijn die een dual opstelling gebruiken met gekromde schermen - en wat die ervan vinden?
Drie inderdaad. EÚn grote, gekromd en twee kleinere in portrait mode ernaast. Dat lijkt me wel deftig!
De opstelling ziet er waarschijnlijk zeer imposant uit. En het is zeker fijner dan 1 omdat je meer overzicht hebt.. Maar, zoals in een hele vroeg review hier op T.net al eens werd gezegd over VR: "als je echt goed overzicht wil, dan is de VR-bril fijner, omdat je je camera op een natuurlijk manier om bijvoorbeeld een auto heen kan bewegen, waardoor je bijvoorbeeld net iets beter kan inschatten hoe je wielen in de bocht draaien..
Als de beeldkwaliteit van de dingen omhoog gaan, en de kabel steeds minder nodig is - vermoed ik dat dat toch een betere oplossing is: namelijk goedkoper, en meer immersive experience..
Vooral benieuwd naar die PG27VQ. Hoop dat de prijs enigszins betaalbaar is!
Nou, als ze voor deze 1080p monitor met Freesync al 500 euro durven vragen dan vrees ik voor je dat die PG27VQ met hogere resolutie, iets hogere refreshrate en G-sync dik boven de 700 euro uit gaat komen..
Hoop geld voor een 1080p scherm..
Ik snap het ook niet goed meer. Het heeft dan freesync, 144Hz, maar dan toch nog 1080p anno 2017. Ik dacht dat de trend in PC land toch echt naar 21/9 ging , maar dan met freesync of gsync ( kijkende naar het success van de LG monitoren in die klasse )
Bij 1920x1080 ben ik gestopt met lezen.
Same here, alles perfect tot de resolutie. Zo'n monitor met 2k resolutie zou precies zijn wat ik zoek. Daarom jammer dat de tweede g-sync heeft, geen zin om daarvoor extra te betalen.
tja 1 nadeel:
je moet wel een AMD vega nemen, maar dan je weer op jaarbasis honderd euro(schatting) kwijt aan stroom kosten.

op lang termijn is Nvidia 1070 goedkoper (aanschaft prijs + stroom)
Het extra energie gebruik van de Vega kaarten is verwaarloosbaar op jaarbasis. je praat over enkele tientjes.
Tevens zou je prima met een goedkopere kaart uit de voeten komen aangezien we het over freesync hebben. Die zorgt er juist voor dat je met een lagere en variabele fps ook vloeiende gameplay hebt.
Sorry maar jij slaat net zo zeer maar wat in de lucht als icegodd...
Het hangt er allemaal maar net vanaf hoeveel je je PC belast. De Vega 56 verbruikt in idle 5 watt meer dan een 1070 en belast 75 watt meer. Als je je PC 24/7 aan laat staan wat redelijk wat mensen nog wel doen dan is dat al 10 euro idle. Dan heb je nog een 70 watt verschil extra als je gaat gamen, en om aan die 100 euro te komen zou je dan ruim 17 uur per dag moeten gamen, dat haalt inderdaad vrijwel niemand... Maar jouw 'enkele tientjes', dat heb je al met gemiddeld dik 3 uur gamen en je PC verder nÝet idle laten staan. Daar gaan genoeg mensen dik overheen hoor.
Bij een 1080 tegen een Vega 64 wordt het verschil groter. Dan zit je met 2 uur gamen per dag al aan twee tientjes, en met zo'n 8 a 9 uur gamen per dag en de rest je bak idle laten staan zit je dan al op de 100 euro van icegodd. Laat staan als je gaat overklokken.
Als je je pc 24/7 idle laat draaien interesseert het je ook niet wat je aan het eind van het jaar betaald. 3 uur gamen per dag, kost je ong 25 euro extra met een vega kaart. Tevens paar ik over enkele (4-5) tientjes i.p.v. een paar (2) dus ga ik uit van 6 uur gamen per dag, het hele jaar door.
Dat idle is ook niet het belangrijkste, het is maar om aan te geven dat het kan. Jouw definitie van enkele vind ik verder wel een aparte... Als je zegt 40 of 50 euro dan haal je wat mij betreft je eigen argument onderuit, dat zou ik echt niet verwaarloosbaar noemen. Over de levensduur van een videokaart heb je het dan al snel over 100 tot 150 euro. Dat is een bedrag waar veel mensen hun aanschaf vanaf zullen laten hangen, het dekt bijvoorbeeld al het verschil tussen freesync en gsync in de meeste gevallen. Dus is het wel belangrijk om het mee te nemen in de vergelijking. Als je een AMD kaart en freesync monitor koopt omdat het goedkoper is en vervolgens zegt dat het stroomverbruik niet uit maakt terwijl je wel veel gamet dan hou je jezelf alleen maar voor de gek.
Hoezo moet je een Vega kaart aanschaffen?? Een RX580 kan prima full-hd op 100+fps aan in meerdere titels.
RX580
The Division 1080p ultra 70 fps
Ghost Recon Wildlands 1080p ultra 40 fps
Rise of the Tomb Raider 1080p ultra 73 fps
Vaak vind ik zelf het verschil tussen ultra en high toch verwaarloosbaar. En natuurlijk heb je juist Freesync om soepel beeld te hebben ook al draai je niet op een hele hoge FPS.
Probeer ergens maar een RX580 voor een redelijke prijs te vinden. Niet dat de Vega kaarten echt in overvloed beschikbaar zijn maar het is momenteel wel erg lastig om een current gen AMD kaart te krijgen waarmee je 100+ fps op 1080p kan krijgen.
Uhh, why? Dit is een 1080p scherm. Dat kun je met een RX4/570 of RX4/580 ook prima aansturen. Ik heb nog een R9 290 en zelfs die zal dit prima doen. En dan nog, het Vega stroomargument is valide maar als je maar een uur per week gamed (ik kom in de maand nog niet eens op dat uur...) maakt het extra verbruik echt niks uit. Het zal dus van je situatie afhankelijk zijn of je bij aanschaf meer geld uitgeeft, of dat je besluit om de kosten te spreiden tot je volgende upgrade. Ondertussen ben je ook veel minder kwijt aan een scherm met FreeSync dan een scherm met G-sync, dus zelfs als je wel een avondje in de week tijd hebt om te gamen, kan Vega 56 best een prima optie zijn.(Vega 64 is een compleet ander verhaal, eerst maar kijken wat de drivers over een paar maanden hebben uitgehaald).

Het 2K scherm is G-sync, dus een GTX1060 of beter is dan een no-brainer natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 18 augustus 2017 13:00]

Met de GTX1060 trek je geen 165 fps uit een 1440p. G-sync zal je dan geen tearing hebben, maar t is toch wat te veel. Of je gooit je graphics naar beneden, maar dan kijk je naar hoge resolutie op lage kwaliteit.
Ik verwacht dat de herverkoopwaarde van een 1070 ook iets hoger zal zijn.

De Vega komt bijna een jaar te laat:
- te hoog stroomverbruik
- niet/nauwelijks sneller dat 1080 (de 1080ti is gezien de prijs buiten categorie)
- binnen 6 maand staat nVidia hier vermoedelijk met de 11x0 serie.
-Erg prijzig gezien de prestaties/tdp

Ik begrijp dat de gtx1070 en gtx1080 een hoge introductieprijs kenden, echter is dat niet echt relevant vandaag de dag. De huidige advies prijzen zijn 350 en 499 dollar, en dat is simpelweg goedkoper dan het inferieure aanbod van AMD. Het voordeel dat je uit freesync haalt word te niet gedaan door de hogere prijzen.

Intel heeft de hete adem in de nek gevoelt, en komt nu met 6 core monsters uit. Nvidia wuift dit weg lijkt me.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*