Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung brengt 88"-tv in Qled-serie deze maand in Nederland uit - update

Door , 69 reacties

Samsung heeft een 88"-televisie in zijn Qled-serie uitgebracht in Noord-Amerika en Korea. Het grote model komt volgens de fabrikant later deze maand ook naar Europa. Of en wanneer het toestel in de Benelux beschikbaar komt, is nog niet duidelijk.

In zijn internationale persbericht meldt Samsung dat de 88"-televisie in de Q9-serie al eerder werd uitgebracht in delen van Azië. In de Pricewatch wordt de Samsung QE88Q9F al vermeld door verschillende aanbieders, met een prijs van 19.999 euro.

De 88"-televisie is het grootste model in de serie Qled-tv's van Samsung. De Zuid-Koreaanse fabrikant kondigde de modellen tijdens de CES in het voorjaar aan. In de Q7-serie zijn er varianten van 49", 55", 65" en 77". In de Q9-serie werd al een 65"-variant uitgebracht. Tweakers publiceerde in juni een review van het 55"-model in de Q7-serie.

Met zijn Qled-modellen wil Samsung een alternatief bieden voor oledtv's. De tv's maken gebruik van conventionele lcd-panelen maar hebben een aantal extra's, zoals een groter kleurbereik door de toepassing van quantum-dots en ook kan de backlight een hoge helderheid genereren, wat van pas komt bij het weergeven van hdr.

Update 13:37: Perswoordvoerder Cella Sin van Samsung Benelux laat telefonisch weten dat het 88"-model medio augustus verkrijgbaar zal zijn in Nederland. De televisie zal voornamelijk op bestelling geleverd worden.

Reacties (69)

Wijzig sortering
"Met zijn Qled-modellen wil Samsung een alternatief bieden voor oledtv's." Dit is niet helemaal correct. Met quantum dot display wil Samsung een alternatief bieden voor oledtv's. Echter zijn deze Qled modellen geen quantum dot displays maar een normale led tv met wat extra features. Dit model is absoluut GEEN alternatief voor de oledtv's.
Samsung positioneert zijn qled's in de markt tegenover oledtv's. Of het ook echt een waardig alternatief is, dat is een ander verhaal. Daarom link ik ook naar de review, waarin dat uitvoerig wordt besproken. Mijn tekst impliceert niet dat de huidige qleds een alternatief zijn voor oled, alleen dat Samsung het zelf zo ziet.
Echter zijn deze Qled modellen geen quantum dot displays
Volgens mij zijn die QLED-schermen van Samsung wel degelijk quantom dot displays hoor. Alleen geen OLED met quantom dots.
Eerst gebruikte LCd's een CCFL backlight wat op een gegeven moment werd vervangen door LEDs als backlight. En nu dus gebruiken sommige TV makers bij LCd quantum dots als backlight wat feitelijk een goedkoper alternatief voor RGB LED backlight is.

Op het moment dat je het backlight weghaalt en er een self emissive quantum dot TV van maakt heb je een ''true'' quantum dot display. Ik snap dat je die QLEDs quantum dot displays kunt noemen maar vermeldt dat er dan even bij vooral ook omdat Samsung het zo doet voorkomen alsof het een nieuwe TV technologie betreft, echt niet anders dan een aantal jaar geleden toen Samsung de LED TV als een nieuwe technologie presenteerde, waar de rechter in bepaalde landen een stokje voor gestoken heeft.
https://classactionlawsui...-tv-class-action-lawsuit/

edit: het dekt meer de lading als je het een Edge Lit QD LCd noemt want dat is wat het is....een ordinaire Edge Lit LED.

[Reactie gewijzigd door 8mile13 op 2 augustus 2017 14:16]

"OLED met QDs"? Die snap ik niet, en helemaal niet in deze context. Wat je noemt is een implementatie met OLED als de backlight, en QDs also een filter. De enige die naar mijn weten daar mogelijk op mikt in de toekomst is LG, en niet Samsung. Het is een vergelijkbare implementatie zoals Samsungs high-end LCD TVs van de afgelopen jaren, maar dan zijn LEDs de backlight (in de paneel stack: LED -> QD -> LCD). Waar Samsung uiteindelijk op hoopt is dat ze een goede blauwe sub pixel kunnen ontwikkelen gebaseerd op echte QLEDs (de huidige 'QLED' TVs zijn per definitie geen echte QLEDs, omdat een echt QLED paneel geen backlight nodig dient te hebben, omdat de pixels d.m.v. elektroluminescentie zelf hun eigen licht produceren, waarbij de implementatie vergelijkbaar is als die van OLED (maar dan zonder de kleuren filters die LG toepast op hun witte OLEDs).
QLED is echt met quantum dot, zie bijv https://www.homecinemamag.../alles-over-samsung-qled/

Samsung geeft zelf op hun site ook aan:
* QLED TV: Samsung QLED is een tv gebaseerd op Quantum dot-technologie.
Klopt maar Samsung misbruikt de term QLED, want dat is officieel heel wat anders:
https://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_dot_display
QLED is Quantum-dot-based LEDs (QD-LEDs or QLEDs) en is heel wat anders als LCD met led backlit en QD techniek. Samsung QLED is gewoon LCD met QD techniek en een led backlit ipv OLED met QD.
Conclusie van het artikel:
De term QLED dekt alle televisies die quantum dots gebruiken ongeacht de gebruikte implementatietechniek. Het gaat in de eerste plaats dus om een marketing-term die een tegengewicht voor OLED moet zijn. De nieuwe 2017 Samsung QLED-tv’s blijven lcd-tv’s die gebruik maken van een quantum dot-folie over de led-achtergrondverlichting. Verbeteringen aan het quantum dot –materiaal en het lcd-paneel geven deze modellen (op papier althans) een aantal duidelijke verbeteringen ten opzichte van vorig jaar.

Ze maken dus inderdaad gebruik van een gedeelte van de quantom dot-technologie. Maar dit zou hetzelfde zijn dat ik Ferarri wielen stop onder mijn Volvo. En mijn Volvo een Ferrari noem.
Quantum dot is altijd een extra laag, het is een manier om licht te filteren. Je kan geen quantum dot lichten hebben, je hebt altijd een conventionele lichtbron nodig, die je met QD dan aanpast/verbetert/zuivert.
Er is geen essentiele 'echte' manier om quantum dot te gebruiken, net zo goed als dat Ferrari's en Volvo's allebei auto's met 4 wielen maken en een voorruit en bumpers en wat niet al. Dat je dan het ene wel en het andere niet 'echt' zou noemen (of wat je eraan wilt hangen) is slechts een mening en niet ergens vastgelegd.

Natuurlijk is het allemaal marketing om tegen OLED te strijden, maar het is niet zo dat je met LCD + QD opeens iets maakt wat geen QD is, terwijl je met een QD-LED iets maakt het wat opeens wel is. Het is allemaal QD-technologie.
Het verschil is dat met de huidige QLED's zet Samsung een LED backlight om in een kleur via QD. Een echte QD display convert geen licht, maar straalt zelf licht uit, net als een OLED.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 2 augustus 2017 13:58]

Zou Samsung niet aangeklaagd kunnen worden omdat het false advertising is? Want ik lees steeds meer verhalen dat Qled eigenlijk gimmick is en zou een instantie dus eigenlijk een onderzoek moeten doen naar Samsung hun marketing en dergelijke.
Samsung blijft toch verschrikkelijk om naar te kijken
20k voor een 88 inch tv, wie koopt dat nou? Echt alleen de allerrijkste en zelfs daar heb ik mijn twijfels bij. Het is duidelijk niet een product wat je bij de mediamarkt zult aantreffen.

Ik vraag mij daarom ook echt af wat een merk als Samsung hierin ziet. Het is niet een product waar ze enorm veel winst op zullen behalen.

[Reactie gewijzigd door michelsoe12 op 2 augustus 2017 10:32]

Er heeft jaren een tv van 20k in elke media markt gestaan. Bij de media markt in Ede was de hele TV afdeling er omheen gebouwd. Soort paradepaardje.

@Berioh hieronder. Inderdaad ja. 80k was die! Kan je nagaan. Dan is de 20k van hierboven eigenlijk maar een schijntje ;)

[Reactie gewijzigd door Bseetje op 2 augustus 2017 10:39]

Die TV is in de tijd dat ik er werkte nog verkocht ook!
En dat kan ik me nu dus moeilijk voorstellen. Als je dat soort geld (over) hebt voor een tv, dan koop je die toch niet bij de Media Markt? Dan zou je toch een meer gespecialiseerde leverancier zoeken, voor dat geld is het die extra moeite wel waard zou ik zeggen.
De TV ging voor een flink lager bedrag dan de oorspronkelijke 79.999,00 aangezien het een showmodel van een paar jaar oud was. Is uiteindelijk ook ergens naar Afrika ofzo gegaan.
Ahja, dat maakt het inderdaad een stuk logischer. Showmodel zou je toch niet zo maar willen, dat plasma was toch behoorlijk ingebrand na maanden het zelfde te tonen.
Er was eens zo'n TV van 80K voor 10K verkocht omdat er 2 heel erg zichtbare dode pixels in zaten :+
Volgens mij die van de MM in Rijswijk ook. Na jaren gestaan te hebben viel de ene na de andere pixel uit.
Die was 79.999,00 en was een 100 inch Panasonic afaik.
Ja dat klopt ik heb hier in de mediamarkt een 65 inch tv van sony gezien hij stond er een paar maanden en daarna geen grotere tv meer gezien.
Maar daar gaat deze 88 inch dus weer eens overheen.Die 65 inch variant was full hd en kon je de pixels tellen, met de huidige techniek zul je dit niet meer zien, vooral als ie 4 k is plus led techniek.
Dir is leuk als je een bioscoop zaal hebt aan je huis vast, kan je een bioscoopje pikken terwijl je thuis bent.
En is misschien ook mooi als je een voetbalwedstrijd aan het volgen bent.Of je spel computer erop aan sluit lol. :)
Deze tref je juis wel bij de MM aan. Die zetten heel vaak een (gesponsorde) versie van een topline neer. Vooral als die lomp is, of heel plat zoals de LG die hier vandeweek voorbij kwam. Gewoon te koop daar.

De vanafprijs valt me mee, een jaar terug had je 77" voor hetzelfde geld. Er komt nog een prijsdrop over een half jaartje. Dan worden de grotere schermen steeds betaalbaarder. Ik zou graag upgraden naar 77", 88" komt ooit nog wel :P
Moet dat niet over een 3 kwart jaar zijn? Als er weer een EK komt...
Kun je de wedstrijden weer bekijken in 1080i, wat een genot :)
Ik ben ICT-er, dus ik kijk geen voetbal :+ Niet dat het voor alle ICT-ers geldt, maar vele volgen geen voetbal. Gaat mij juist om prijsverlagingen en cashback acties die er dan aankomen. Ik wil nog steeds graag aan de 4K OLED, wellicht volgend jaar. Ik reken erop dat de 2017 (LG) modellen dan voor een leuk prijsje te krijgen zijn. Want 3K voor een TV vind ik wat te veel van het goede. Rond de 1500 euro begint het leuk te worden.
Ja ik hoop onze oude Panasonic ook nog een jaartje te kunnen houden, en dan meteen naar een leuk OLEDje te gaan. Of dat 4K wordt... ik zie de meerwaarde nog niet zo.
uitproberen want dat is er zeker :)
Nee, als ik relaxed op de bank zit ben ik niet met pixels bezig. Na een kwartier in je serie of film zie je er niks meer van op een normale kijkafstand. Sterker nog ik vind het voor veel toepassingen zelfs vermoeiender om naar te kijken. Detail dat nét niet te onderscheiden valt maar wel een hoog contrast heeft met de omliggende pixels is vrij irritant. Dat is ook een stuk gewenning overigens, maar elke resolutiestap omhoog merk ik dit opnieuw, en van 1080p naar 4K is een grote stap.

Maar een goede zwartwaarde en accurate (!) dus niet oversaturated (!) kleuren dragen wel echt bij aan de ervaring. Of dat nou 1080p op 4K is boeit dan vrij weinig, het is bewegend beeld, resolutie is niet zo relevant, beeldverversing wel (oftewel 'motion resolution').

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 augustus 2017 19:33]

Dat ligt aan de grootte van de tv, de kijkafstand en je video bronmateriaal.

Als je 4 meter van je 40" tv af zit, dan heeft 4K geen zin, ook al heb je het beste bronmateriaal.

Zit je 4 meter van een 65" tv af en heb je de beste 4K films (dus bij voorkeur 4K BD's), dan heb je iets aan 4K tv's.

Persoonlijk vind ik OLED vele malen belangrijker dan 4K.
De Media Markt bij ons had al een jaar of 8 geleden tv's staan van 20.000 eu :p , bizzare prijzen idd.
De Saturn bij ons ook. Voelde heel raar.
ik denk dat de klanten uit het bedrijfsleven komen. In plaats van een beamer hangt er dan een 100 inch televisie.
Kan me nog wel herinneren dat in 2007 Panasonic met de toen grootste consumenten-plasma-tv uit kwam, met een beelddiagonaal van 103 inch. Deze had ook zo'n belachelijk hoge prijs van rond de 60k zo uit m'n hoofd.

De MediaMarkt heeft deze toen rond laten gaan door verschillende filialen, wat heel veel publiciteit opleverde voor zowel de MediaMarkt als Panasonic. Mensen kwamen speciaal naar de vestiging waar de tv op dat moment was om het scherm te zien.

Merken, ook in andere sectoren, brengen wel vaker producten uit met een belachelijk hoge prijs en specificaties, waar alsnog geld bijgelegd moet worden. Geld verdienen is dan ook bijzaak in deze lijn.
Ik heb voor beurs vorig jaar (in de Las Vegas Convention Center, wordt o.a. ook de CES gehouden) al eens 3x95" gehuurd voor een krappe week.
Kosten zijn zeer hoog, maar deze oplossing was veel goedkoper dan de apparatuur welke we nodig hadden om dezelfde oplossing te maken met 55" beeldschermen (12 stuks), en het risico dat eea wat we moesten verschepen niet zou werken (was verantwoordelijk voor technische uitvoering op locatie, heel vervelend in Vegas ;) ).

Kortom zakelijk is er wel een markt voor. Zijn overigens speciale beeldschermen met o.a. displayport, iets wat je op consumenten tv's niet terug vind.

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 2 augustus 2017 11:09]

20k voor een 88 inch tv, wie koopt dat nou? Echt alleen de allerrijkste en zelfs daar heb ik mijn twijfels bij.
Precies, als je dat soort geld hebt ga je voor de LG OLED77W7 ipv een LCD.
Das niet stoer natuurlijk 88 inch is 30% groter dan 77 inch.

88 is een maat opzich en daar is geen echt concurrentie hoe goed of slecht de beeldtechniek wel of niet is maakt niet zo veel uit denk ik. Niet elke tv koper ia een kenner. Als je niet beter weet is LCD ook prima ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 2 augustus 2017 14:45]

Maar dit IS een OLED scherm van 88"
Dit is een QLED, geen OLED, en een QLED is gewoon een LCD.

De naam is heel bewust door Samsung gekozen om mensen op het verkeerde been te zetten, en dat lukt zo te zien dus ook.
crap, je hebt gelijk ja, had sowieso blijkbaar niet eens goed gelezen.
Een dergelijk 'bizarre' tv wordt vaak juist bij winkels als de MediaMarkt verkocht. Staat dan als blikvanger in de winkel en helpt bij de verkoop van de kleinere modellen. Mensen gaan namelijk toch kijken, praten erover met de verkoper die ze vervolgens al snel naar het kleinere en betaalbare model leidt...

De TV zelf zal vooral in het bedrijfsleven toepassingen hebben en bij de mensen met (te) veel geld. Bijvoorbeeld op jachten worden dergelijke schermen wel ingebouwd of bij de mensen die gewoonweg 'de grootste' willen en waar geld geen rol speelt. Daarmee zal Samsung wellicht geen kapitalen verdienen door de relatief beperkte doelgroep. Maar de indirecte verkopen m.b.v. dit slagschip als promotie stunt kunnen wel aardig optellen.
Er is ook een 85 inch B&O te koop. Niet bij de MM maar zelfde prijsklasse ongeveer.
Vaak zien we dit niet in Nederland v.w. onze 'knusse' huisjes. In veel landen (waaronder de VS) hebben mensen gewoon veel meer woonoppervlak waar dit formaat tot zijn recht komt.
Ik denk dat mensen in de VS ook geen 20k hebben voor een televisie.
Als mensen in de VS 1,5 miljoen dollar over hebben voor een flatje van 65m² in New York, dan zullen er ook ongetwijfeld mensen zijn die 20k over hebben voor een 88" tv. Per m² denk ik zelfs een stuk goedkoper ;).
Ik heb nu een 75" het is dat ik 85 nog niet kan betalen maar anders had ik maar al te graag een 85" gehad.
Ik heb een relatief normaal huis uit 2008 ik gebruik een kant van de woonkamer voor mijn tv die aan de muur hangt. De muur is 4,88 meter. Daar naast staan twee zuilen en een tv meubel met center er onder voor de xbox enz. Ik zit er +- 4 meter van af. En in de rest van de woonkamer is genoeg ruimte voor kasten.

Je moet het alleen mooi vinden. Zelf vind ik het wel mooi maar sommige vinden het te groot.

In sommige oude huizen heb je inderdaad wel minder lange muren (of te weinig it afstand vanaf de tv) en dus wellicht ook niet de ruimte om zo iets te doen.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 2 augustus 2017 10:52]

Kan je wel een groot huis hebben wat in Amerika normaal is. Alsnog heeft de gewone burger in Amerika het geld er ook niet voor. Rijke mensen die deze tv kunnen betalen heb ook een groot huis, maakt niet uit in welk land zij wonen.
Ik heb Samsung's QLED and LG's OLED naast mekaar gezien bij de Media Markt, ik meot eerlijk zeggen dat LG's OLED veel mooier is
Gisteren nog even bij de mediamarkt geweest maar die hebben er geen LGW7 staan, althans niet waar ik was. Ik heb ook begrepen dat alleen bedrijven die ook echt een installatie dienst hebben deze tv's mogen verkopen. Maar misschien is dat inmiddels anders.

En natuurlijk is die QLED geen alternatief voor OLED, maar zo ken ik er nog wel een paar... Ik denk als ik de tv zo zag, de beelden zijn écht wel ok, en als grote pluspunt natuurlijk de hogere helderheid en hij is goedkoper. Ook komen iedere keer die zwartwaarden terug, maar waar kijkt 98,5% van de mensen nu naar denk ik dan? Ik heb nog nooit iemand horen klagen over de huidige zwartwaarden? Dus ja, je kunt wachten en over twee jaar een 'oude LG' kopen of je kijkt naar een QLED met een acceptabele prijs en dito beeld... Lijkt mij in ieder geval een prima tv voor de komende 7/8 jr hoor...
Zodra je meer dan 5000¤ aan een TV uitgeeft moet je voor de echte OLED gaan. ( eigenlijk al vanaf 2000¤).
Deze is gewoon stierenstront.

Op het werk op ons hoofdkwartier zijn er geen beamers meer. In een kleine vergaderzaal is dat een 50-65 inch scherm, in onze "boardroom" hangen 2 4K schermen van 80' of zo. Die hangen er al,een paar jaar, geen idee wat die gekost hebben.
Stel dat je bulkt van het geld, is het dan niet handiger om voor een beamer te gaan? Of biedt zo'n mega LCD scherm toch kwalitatieve voordelen t.o.v. een beamer?
Ik kan me voorstellen dat bij veel omgevingslicht een TV een absolute meerwaarde bovenop een beamer biedt.
Het is grappig hoe heel veel mensen lijken de denken dat een beamer voordelen heeft ten opzichte van een televisie. Volgens mij is het enige voordeel de prijs. Voor de rest is alles aan een bemaer minder goed: de lichtobrengst per m2 is lager (want het moet uit een relatief klein lampje komen), het aantal pixels per m2 ook (want het echte scherm is maar een paar cm2). Zelfs het geluid is waarschijnlijk slechter, al zal je bij zo'n scherm toch meestal een externe versterker en speakers gebruiken.Eigenlijk moet je een gebogen scherm hebben (iets met een radius die gelijk is aan de afstand tussen projector en scherm) en zo'n scherm kost ook nog eens handen vol geld (zelfs bioscopen nemen genoegen met een vlak scherm, maar die hebben een veel grotere afstand dus zouden een minder krom scherm nodig hebben).

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 2 augustus 2017 11:18]

Een gebogen scherm nodig? meeste zalen hebben gewoon een recht scherm hoor, en dat heeft niets te maken met 'genoegen nemen met een vlak scherm.
En zolang je voor zo'n 1000-1500 euro nog steeds geen 100"+ tv's kunt krijgen, blijft projectie nog steeds de enige oplossing.
En tuurlijk gebruik je een externe audio oplossing, sorry hoor maar dat doe je bij een beetje tv ook want de meeste TV's zijn gewoon ruk wat betreft geluid.
En het aantal pixels per m2 is niet anders dan bij een tv van vergelijkbaar formaat met vergelijkbare resolutie.
Enige voordeel van een normale tv is dat deze met meer omgevingslicht nog steeds (vaak) goed te bekijken is, maarja, zelf heb ik er een hekel aan om films te kijken met licht aan.
Heb zelf een 117" spanscherm en al sinds 2006 geen normale tv meer, en zou niet anders meer willen, enige wanneer ik weer terug zou gaan is als een minimaal 100" OLED scherm (oid) voor onder de 4000 euro zou zijn. Vraag me dan wel af hoeveel stroom dat ding vreet.
Als ik bulkte van het geld zou ik een bioszaal inrichten in huis en een LG W7 in de woonkamer hangen. Beamers zijn toch niet echt geschikt voor woonkamer situaties tenzij je de ruimte daar echt voor inricht waardoor ik dan eerder voor een apparte ruimte zou gaan.

Als je op een muur wilt projecteren moet die geschikt zijn maar eigenlijk liever een scherm, overdag is meestal nog steeds minder dus het moet eigenlijk donker zijn (zelfs met super lichtopbrengst) en e moet de projector ergens plaatsen dus dan hangt dat ding aan het plafond.
Het kan natuurlijk allemaal worden weggewerkt maar een TV is toch praktischer en staat meestal mooier.
Lees niks over resolutie, maar als dit scherm 8 of 16k (zou kunnen zijn) Heb je toch best wel een enorm vette monitor. Alle voordelen van een multimonitor setup maar niet de nadelen van bezels.

Windowed gamen, en slepen maar naar de hoogte en plek waar jij dat wil Helaas nog wat onbetaaldbaar maar dat is een kwestie van tijd.

Beamer heeft toch behoorlijk wat nadelen, zwart is nooit echt 100% zwart. Jaren lang beamers als tv vervanger gehad uiteindelijk terug naar een grote tv dat is kijkt toch wat fijner (kleuren / lichtinval) en houd het wel zo huiselijk.
Aangezien de aansturing naar alle waarschijnlijkheid exact hetzelfde zal zijn als bij de overige Q7 modellen kan je ervan uit gaan dat dit gewoon een 4K scherm betreft.

Als je van echt donkere beelden houdt is dit overigens ook geen juiste keuze. Qled is op dit gebied nog altijd ondergeschikt aan Oled.
Uiteindelijk is alles beter dan een beamer. De zwarte kleur wordt technisch gezien verkregen door er juist geen licht op te schijnen. Enkel alleen een compleet verduisterde kamer zal een acceptabel beeld geven. Elke lichtbron maakt het zwart op het scherm meer en meer grijs tot wit aan toe.
Heb je toch best wel een enorm vette monitor. Alle voordelen van een multimonitor setup maar niet de nadelen van bezels.
Op een afstand van +/- 1 meter werken met een scherm met een diameter van zo'n 2.23m is op z'n zachtst gezegd minder ergonomisch ;)
Mee eens! heb zelf een 43 4k monitor en dat was inderdaad wennen. Maar als ik eerlijk ben maakt het ergonomische aspect niet gek veel meer uit als je vensters niet maximaliseert maar gewoon versleept. (en dus perfect op ooghoogte kan positioneren) Met mijn monitor hoef ik ook niet te schalen omdat de DPI op een acceptabel niveau blijft (104ppi)

Vensters die je veel gebruikt in het midden en de rest er omheen. Je hoeft geen venster meer te sluiten je hebt alles in een overzicht voor je neus. Het vergt wel enige wenning, maar ik kan het iedereen aanraden. Een kleine monitor (zoals op mijn werk) voelt nu redelijk claustrofobisch :P

[Reactie gewijzigd door downcom op 2 augustus 2017 11:50]

Grappig. Ik heb 3 x Dell 27"en ben juist blij met die bezels!
tja, vind zelf het zwart zwart zat hoor, en tegenwoordig heb je zelfs zwarte projectie schermen, en daarbij is het zwart dan ook echt zwart. Weet niet wat voor projector(s) je gehad hebt en bijbehorend projectieschermen, want dat scheelt ook nog een hoop.
Voor mij is het op dit moment nog geen optie om terug te schakelen naar een normale tv, als je eenmaal 117" gewend bent dan wil je niet meer anders om films/series te kijken. bij 100" oled wil ik er nog wel over denken.
zwart is gewoon grijs bij dag licht en het hangt natuurlijk af van je eigen wensen en eisen. Ik heb in het verleden een 120 inch doek gehad allemaal heel prachtig hoor maar in een woonkamer vind ik het geen porum ;) (vriendin heeft ook wat te zeggen)
tja, ik heb spanscherm en tja, ik vind het wel 'porum', mooier dan een (lelijk) schilderij oid.
Wat mij gelijk opviel was dat QLED toch ook weer last heeft van backlight-bleeding en dit bij OLED totaal niet aan de orde is.
Mooie TV maar 100inch is toch wel het minimale wat ik wil hebben voor als ik ¤19.999 zou betalen voor mijn nieuwe TV!
Als eigenaar van een 65" SAMSUNG LED ben ik erg te spreken over de kwaliteit. Ik denk wel eens "dat had best een 85" mogen zijn". Wat een plaatje zeg. Nu wachten dat je er één kan kopen voor een duizendje of 3.

Echter, als je kijkt naar de techniek kan je beter een OLED aanschaffen. Die blijven voorlopig nog wel kostbaar als je >65" wil gaan.

Kortom voor mijzelf gesproken: Ik wacht nog wel even een jaar of vijf om te zien wat de ontwikkelingen zijn. Voorlopig nog erg tevreden met mijn TV.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*