Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung lijkt Galaxy Note 8 op 23 augustus te gaan introduceren

Door , 50 reacties

Samsung houdt op 23 augustus een Galaxy Unpacked-evenement onder de noemer 'Do bigger things'. Het bedrijf maakt nog niet bekend wat er aangekondigd gaat worden, maar hoogstwaarschijnlijk gaat het om de Galaxy Note 8.

Niet alleen was het evenement voor de introductie van de Galaxy Note 7 vorig jaar ook in augustus, ook geeft Samsung zelf in de aankondiging van het Galaxy Unpacked-evenement al aan dat het om een product met stylus gaat. De vorm die in de animatie door de stylus wordt getekend, duidt op de komst van een smartphone.

Volgens geruchten krijgt de Galaxy Note 8 een 6,3"-oledscherm met een resolutie van 2960x1440 pixels, een dubbele camera en een Exynos 9-soc. Samsung zelf leek al een afbeelding van de Note 8 gepubliceerd te hebben, bij de aankondiging van de Exynos 9. Op die afbeelding was een grote smartphone met dunne schermranden te zien.

De Galaxy Note 8 moet de Note 7 doen vergeten. De introductie van die smartphone liep uit op een drama voor Samsung, doordat de accu onder bepaalde omstandigheden kon ontploffen. Onlangs bracht Samsung nog wel de Note FE uit, een refurbished Note 7 met een kleinere accu.

Reacties (50)

Wijzig sortering
Hopelijk wordt het weer een knallend succes :+

Is 6.3' niet gewoon echt veel te groot voor een smartphone?
Naar mijn mening is 5.5' echt een max.

Toch vind ik de Note tot nu toe een mooiere lijn dan de S-lijn van Samsung. Ben benieuwd of de Note 8 die lijn voortzet.
Diagonaal van het scherm zegt absoluut niks meer over het formaat van het toestel. Vruuger had je maar een aspect ratio en moesten de randen ongeveer even dik zijn. Tegenwoordig heb je meerdere aspect ratio's en zijn de randen bijna weggevallen, het scherm/body ratio ligt veel hoger.

Zie deze infographic welke toestellen met verschillende scherm/body ratio's en ongeveer dezelfde totale grote vergelijkt.

Zie ook deze infographic welke verschillende aspect ratio's toont.

Daarnaast ronden fabrikanten (vooral Samsung) de schermdiagonalen meestal af, hij is niet exact dat getal.
Galaxy Tab 7.0 is 1024 x 600 of ~ 17:10
iPhone 6 plus is 1920 x 1080 of ~17.7:10
Galaxy S8 is 2960x1440 of ~ 18.5:9

Gebruikte aspect ratio's zijn:
18.5:9
18:9
19:10
16:9
5:3
16:10
3:2
4:3

Het scherm diagonaal mag wel 6,3 inch zijn maar dat zegt verder niks over het formaat van het toestel.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 21 juli 2017 10:17]

Tijd om Pythagoras er bij te halen :+
Volgens mij mis je het hele punt...
De Note staat in principe gelijk aan "grote telefoon", volgens mij werd de categorie phablet zo'n beetje door de eerste Note geīntroduceerd. 5.5" lijkt inmiddels een beetje een standaard formaat te zijn voor smartphones (voor beeldschermen met een klassieke ratio) maar vergeet niet dat Samsung tegenwoordig steeds grotere schermen in kleinere form factors weet te proppen door andere verhoudingen en kleinere bezels.

Note 1: 5.3 inches - 146.9 x 83 x 9.7 mm (~66.8% screen-to-body ratio)
Note 2: 5.5 inches - 151.1 x 80.5 x 9.4 mm (~68.6% screen-to-body ratio)
Note 3: 5.7 inches - 151.2 x 79.2 x 8.3 mm (~74.8% screen-to-body ratio)
Note 4: 5.7 inches - 153.5 x 78.6 x 8.5 mm (~73.4% screen-to-body ratio)
Note 5: 5.7 inches - 153.2 x 76.1 x 7.6 mm (~75.9% screen-to-body ratio)
Note 7/FE: 5.7 inches - 153.5 x 73.9 x 7.9 mm (~78.0% screen-to-body ratio)

Duidelijk een trend waarin het toestel marginaal langer wordt (al betwijfel ik dat voor de Note 8 ), maar ook smaller terwijl het schermoppervlak aanzienlijk groeit.

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 21 juli 2017 09:54]

De Neo’s zijn voor gekken die liever vorige generatie meuk kopen voor marginaal minder. Het is weinig meer dan een gerehashte note3, dus geen aparte generatie.
Heb jij Galaxy S8+ (6.2 inch) gezien, die is kleiner dan iPhone 7 plus met een 5.5 inch scherm of een lg V20, Xperia XZ premium etc
Ja, hier heb je natuurlijk wel gelijk in. De bezels worden kleiner, dus de telefoon wordt niet groter. Maar ik heb het niet over past ie wel in mijn broekzak.

Ik heb het over het scherm alleen. Ik kan met 5.5' prima met 1 hand overal bij waar ik bij moet komen. Met een scherm van 6.3' zou ik denk ik niet met één hand boven aan mijn scherm komen om even snel naar de instellingen te switchen of een notificatie te openen. Ik zou niet makkelijk terwijl ik met een tas in mijn hand loop (stiekem bedoel ik op de fiets) deze telefoon kunnen gaan gebruiken.
Dat vind ik net zo belangrijk dan de totale grootte van het toestel.
Dus ook de S8+ lijkt mij in dagelijks gebruik minder praktisch dan de 5.5'. Maar misschien is het ook wel ervaring hoor ;) Zo kijk ik er nu iig tegenaan.
5.5 inch is echt al voor de meeste mensen te groot om met 1 hand te bedienen.daarnaast wordt een note geleverd met een pennetje, dus heb je al in die gevallen 2 handen nodig. Voor note-kopers wordt "met 1 hand kunnen bedienen" dus niet als een belangrijke factor gezien.
Daar heeft Samsung sinds de Note 4 al een oplossing voor: One-handed mode.

Swipe met je duim vanuit het rechter midden naar het midden-midden en terug. Dit reduceert de schermgrootte! Grote zelf is aan te passen naar je eigen wensen.

Op S8+ is dit vanuit de rechter onderkant, de diagonaal. Functie moet wel aanstaan in settings.

Voorbeeldje hoe dat er uit ziet:
https://encrypted-tbn0.gs...p5CaBrV2DA7AqcTQUTM3AwiPF

[Reactie gewijzigd door Sugocy op 21 juli 2017 10:57]

Note 3 heeft ook al one-handed mode
De Note is synoniem met een grote telefoon. Als de 'normale' flagship modellen groter worden, moet de Note dus ook nog groter worden, dat is zijn hele bestaansrecht.
Het is ook traditie dat er bij een nieuwe Note geroepen wordt "dat is toch te groot voor een telefoon", dus in dat opzicht past je reactie helemaal in de Note branding.
Maar je kan toch met je handen meer bij als de screen to body ratio groter wordt, omdat hij smaller in je hand zit, of ben ik nou gek? 8)7
De 6,3" met die verhouding is even breed als een 16:9 5,7" scherm. Aangezien je de bank moet bellen voor een hypotheek op deze telefoon, is het goed ze een vooraankondiging hebben. :+


Ik blijf het jammer dat de Note en S-series effectief eender zijn geworden. Liever had ik een 3:2 scherm gehad als je echt het pennetje goed wil gebruiken. Zo zijn er nog wel meer hiaten (gebrek aan fronttoetsen, geen home knop, geen FPS op logische plek, relatief kleine accu, etc, etc).
Ben het niet met je eens, het is voor mij het perfecte toestel, lekker groot voor media, batterij zal wel prima betreft capiciteit zijn omdat s8+ ook geen probleem heeft met batterij capiciteit.

Fingerprint lijkt onlogisch maar zodra je het toestel vast houd snap je de keuze direct, in mijn mening is de note 8 effectief alleen maar beter geworden.

Dat er nu geen toetsen op de voorkant zitten heeft alleen maar voordelen, er zijn geen knoppen die kapot kunnen gaan eventueel, en maakt meer ruimte voor andere dingen.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 21 juli 2017 10:34]

Vooral voor werkgerelateerde zaken kan ik me voorstellen dat een grote telefoon wel handig kan zijn.
Opzoeken van informatie, mensen dingen laten tekenen (wat tegenwoordig steeds vaker voorkomt).

Ik ben met je eens dat voor dagelijks gebruik het niet echt handig in de broekzak past misschien, maar er zijn zeker wel dingen te bedenken waar een groter scherm handig kan zijn.
De Note lijn is niet bedoeld voor mensen die 'm te groot vinden.
Jammer dat het artikel over de Note 8 weer moet eindigen met een sneer naar de Note 7. Nu de batterijen van de Note 7 vervangen zijn is het een fantastisch toestel.
Zou dolgraag een Note 7 FE willen hebben, wel voor ¤ 800,- !
Ik heb ook lang uitgekeken naar de 'herverkoop' van de Note 7, maar heb ondertussen toch een S8 gehaald. Spijt? Niet echt.

De FE ligt hier (Zuid-Korea) inmiddels in de etalages, maar als je een S8 gewend bent ziet al het andere met klassieke schermratio en dito bezels er gewoon 'oud' uit. Ook de Note FE, helaas.

Met de Note 8 krijgt Samsung weer een kans om toe te voegen wat S8 nog niet heeft. Stereo speakers, Dual Camera set-up, de S-pen natuurlijk en wie weet ook wel een vingerafdrukscanner onder het scherm. Maar ik vrees dat dit niet gaat lukken voor 800 euro ;)

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 21 juli 2017 10:33]

Klopt helemaal.
Als ik mijn huidige Note 2 wil ontgrendelen terwijl die voor mij ligt, hoef ik alleen ff op de knop onderaan te drukken.
Zoals ik alle recensies lees moet je de S8/Note 8 eerst optillen vanwege de vingerafdrukscanner op de achterkant?!
Of vergis ik mij?
Je vergist je..
Je kunt de S8 hetzelfde unlocken zoals je ook op de Note 2 kan. De Note 8 waarschijnlijk ook.
De Galaxy S8 heeft de vingerafdrukscanner op de achterkant. Dus ja je moet hem optillen. Of de facial recognition gebruiken, maar weet niet hoe goed die werkt als je telefoon op tafel ligt en je ernaast zit.
:( die kan ik niet gebruiken want ik draag een bril.
:( die wil ik niet gebruiken want ik wil niet dat Google naar mij kijkt . . .
Facial recognition werkt gewoon met bril, de Iris scanner moet bij voorkeur zonder, maar bij mij werkt ie meestal ook gewoon met bril. Je hebt ook gewoon nog pin, wachtwoord etc. Je kan ook veilige locaties instellen, zodra ik thuis komt unlocked ie vanzelf.
de iris scan word lokaal opgeslagen en is een samsung functie en niet native android dus denk niet dat Google er toegang tot heeft, zelf gebruik ik hem niet omdat de vingerafdrukscanner snel en makkelijk genoeg is.
Joepiee, ik ga dit weekend in de telecomwinkel meteen ff kijken of dit voor mij werkt! Dank je jabberwock !
Sorry, maar ik zie er geen sneer in.
Er worden gewoon wat feiten benoemd. Zoals meestal in nieuwsartikels worden feiten en een stukje historie genoemd zonder er van uit te gaan dat iedereen het wel weet.
Kunt het bepaald niet als feit zien, de telefoon die als eerst na de note 7 uitkwam kreeg natuurlijk alle aandacht, wat de s8 en s8+ was en die heeft het goed bij het publiek gedaan, dus de redenering dat de note 8 dit alsnog moet doen is een mening, precies wat dit van mij is.
De opvolger van de Note7 is de Note8, niet de S8. Dat de S8 voor veel mensen een goed alternatief bleek, maakt het nog geen Note toestel.

Feit blijft dat de Note 8 de opvolger is van de Note 7.
Klopt, maar waar ik op doel is dat het stuk tekst "doen vergeten" een mening is.

Omdat alle aandacht natuurlijk na de gebeurtenis volledig ruste op de release van de eerst volgende telefoon, en die is perfect gegaan, het zelfde bedrijf maakt natuurlijk de batterij voor deze telefoon.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 21 juli 2017 11:32]

Het wordt alleen erg moeilijk om nog een leuk nieuwsbericht te schrijven als je bij elke zin moet nadenken over hoe het geīnterpreteerd zou kunnen gaan worden.

Ik denk zelf dat het wel een feit is dat Samsung met en succesvolle release van de Note 8 heel blij gaat zijn en dat daarmee ook de Note 7 uiteindelijk ergens in het achterhoofd moet gaan verdwijnen bij het publiek. Echt vergeten zullen mensen het niet doen, maar het koopgedrag zal dan geen schade meer oplopen.

Denk dat we nu alleen wel heel erg offtopic lopen.

[Reactie gewijzigd door Fairy op 21 juli 2017 11:34]

Jammer dat het artikel over de Note 8 weer moet eindigen met een sneer naar de Note 7
Ook stellen dat de Note 8 de Note 7 moet doen vergeten, dat heeft de S8 bij het grote publiek al lang en breed gedaan...

Maargoed anders was het artikel wel heel kort dus ik snap het wel :)
Volledig gelijk in dat de s8/s8+ al lang dat gedaan heeft, plus ik denk dat veel mensen juist heel erg mooi vonden hoe samsung er mee omgegaan is.. andere bedrijven kunnen daar nog is wat van leren.

Erg jammer dat de media nog steeds erover moet beginnen over wat er met de note 7 gebeurd is.

[Reactie gewijzigd door Dennisjehz op 21 juli 2017 10:38]

Ik lees geen sneer alleen een feit. ;)

Ik heb zelf de S8 Plus, een geweldige telefoon met een prachtige scherm. Ik kan de telefoon prima met een hand bedienen. Dit gaat eenvoudiger dan met mijn oude Note 4. Dit scherm is bijna een centimeter breder maar minder hoog. Op de S8 Plus kan ik ook veel meer kwijt op het homescreen, echt ideaal. Alhoewel ik hem dus met maar een hand kan bedienen doe ik dit meestal toch met twee handen aangezien ik dit gewend ben van de Note 4. Nu ik een groter scherm gewend ben wil ik echt geen kleiner scherm meer. :P

Lol een -1 voor een toch redelijk on-topic post. :P Woohoo... +1 :+

[Reactie gewijzigd door sjaool op 21 juli 2017 11:55]

Ik vind het verschil met de Note 4 wel dat het toetsenbord een stuk smaller is geworden. Voor de rest hier ook voornamelijk voordelen.
Het klopt dat je een feit leest. Alleen blijft men maar op dat negatieve aspect van de N7 hameren in zovele nieuwsberichten. Een feit dat de meeste bezoekers op deze site al meermaals hebben zien passeren en ondertussen wel kennen. Het wekt dan ook bij mij de indruk dat het vooral bedoeld is om de consument te doen twijfelen aan de N8 en bij het minste negatieve nieuws over de N8 deze nog zwaarder in de put te kunnen duwen.
Waarom lijkt? Iedereen weet dat het zo is, en anders zet je titel tussen aanhalingstekens als het een gerucht is. :)

Ben wel benieuwd naar de Note 8. Belooft veel goeds met dikke specs met een flink prijskaartje.
Er is geen bron genoemd die stellig zegt: "Op 23 augustus introduceert Samsung de Note 8" maar er is zelf geredeneerd.
Er is geen bron genoemd die stellig zegt: "Op 23 augustus introduceert Samsung de Note 8" maar er is zelf geredeneerd.
Kijk naar het plaatje wat met die uitnodiging meegestuurd is door Samsung. Op dat plaatje staat het silhouet van de Galaxy Note stylus. Hetzelfde idee als een autofabrikant die een teaser plaatje meestuurt. ;)
Ik ben echt benieuwd wat Note 8 meer gaat toevoegen dan Note 7 die al super was (min accu :) ).
vraag me zeer af wat de meerwaarde is van de note 8 dit jaar, de s8+ is 1 inch kleiner en heeft dan wel geen s pen en dubbele camera maar afgezien daarvan zullen de specs hetzelfde zijn.
Waarom steeds weer beginnen over ontploffende accu's. De mensen die deze website bezoeken weten dat onderhand wel.. beetje onnozel if ya ask me.
Hier dus een mooi voorbeeld als je dus 1 foutje maakt en uniek bent.

Een goede naam opbouwen kost jaren. 1x 1 blunder en het blijft maar terug komen. Niet elk merk/model ontploft.

Bij auto's hebben z'n beetje alle auto merken sjoemelsoftware dus dat zijn we al snel vergeten.
De note 7 FE is alleen in zuid korea uit gekomen, en is nergens anders te bestellen. Suggestie om dat aan te passen in het nieuwsartikel

[Reactie gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 21 juli 2017 10:39]

Jammer dat de Note 8 niet +0,2inch is tov van de grootste Galaxy zoals bij de 7 serie. 0.1 (2.5mm) is verwaarloosbaar meer, 0.2 inch had een halve centimeter betekend.

En een ieder die hier klaagt over te groot kan dan kiezen voor een S8 van 5.7" (vergelijkbaar qua breedte met de S7 van 5.1" .
Hopelijk horen we tijdens dat event ook iets over de gear s4.