Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Windows 10-update verbetert notificaties en weergave op hoge resoluties

Door , 177 reacties

Microsoft komt met een update voor Windows 10, waarin onder andere de weergave van applicaties op schermen met hoge resoluties wordt verbeterd. Ook aan de weergave van notificaties is gesleuteld en er zijn een groot aantal bugs gerepareerd.

Het gaat om build 16237 van Windows 10, die momenteel alleen nog binnen het Insider Preview-programma beschikbaar is. Op zijn blog legt Microsoft uit welke veranderingen deze nieuwe build met zich meebrengt. Een van de belangrijkste veranderingen is hoe het besturingssysteem doorgeeft aan applicaties dat de software op hoge resoluties met een hoge dpi wordt gedraaid.

Bij het overschakelen naar een scherm met een hoge dpi kunnen applicaties wazig worden, omdat de software niet goed registreert dat de resolutie en bijbehorende dpi is veranderd. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als er wordt ontkoppeld uit een dockingstation, of als een extern scherm wordt aangesloten. In de nieuwe build hoeven gebruikers dan alleen nog maar de applicatie te herstarten voor een correcte weergave, terwijl eerder opnieuw ingelogd moest worden op het OS.

Ook heeft Microsoft het weergeven van notificaties aangepast, waardoor deze duidelijker moeten worden. Verder zijn er verbeteringen voor Edge, voornamelijk bij het voorlezen van website- en pdf-content. In build 16237 is tevens het touchtoetsenbord en handgeschreven invoer verbeterd.

Reacties (177)

Wijzig sortering
Wow. Dat ze ongeveer 2 jaar na dato, eindelijk met een "DPI Fix" komen. Ik stel vaak de lettergrootte groter in voor oudere mensen. Het was dan heel jammer om te zien dat veel native W10 apps (bijvoorbeeld het venster van Apparaatbeheer) gewoon opgeblazen werden, waardoor de tekst en GUI wel groter werd, maar ook minder scherp. De scaling werkte prima (en anders) in W8.1, die dit probleem niet had.

Om dit probleem te ondervangen gebruik ik al 1,5 jaar, tot de dag van vandaag een tooltje (van een Nederlander) die de scaling bij elke reboot via het register terugzet op de oude W8.1 methode. Dit werkt perfect, maar het is fijn om te horen dat Microsoft dit probleem eindelijk eens een keer aanpakt. Een dergelijke tool zou niet nodig moeten zijn IMHO.

De tool:

Windows 10 DPI Fix

http://windows10_dpi_blurry_fix.xpexplorer.com/

[Reactie gewijzigd door Electrifying op 9 juli 2017 11:22]

Tooltje wel eens gestest, maar het doet helemaal niks bij mij. Mijn probleem is vooral dat wanneer m'n UHD monitor uit slaapstand komt, de resolutie ineens lager staat ingesteld. Moet dus iedere keer de monitor aan- en uitzetten. Windows lijkt niet goed te kunnen omgaan met monitors die zich aan- en afmelden bij apparaatbeheer.

Hoe dan ook, Microsoft had dit probleem ook kunnen oplossen door alle oude software (voor systeeminstellingen e.d.) te vervangen door nieuwe, maar dat hebben ze nooit gedaan. Configuratie is nu verdeeld over 2 soorten interfaces en ze vinden dat blijkbaar prima zo. :/
1. Ga naar je control panel, energiebeheer.
2. Kies het energieschema wat je nu gebruikt, kies geavanceerde settings
3. Druk op het +'je bij USB instellingen
4. Selecteer "Instellingen voor selectieve USB-onderbreking" en schakel deze uit.

Ja, ik weet het.. het zijn USB instellingen, maar het heeft somehow ook effect op je displayport aansluiting. Dit zorgde ervoor dat hetgeen jij beschrijft bij mij niet meer voorkwam.

[Reactie gewijzigd door liberque op 9 juli 2017 13:55]

Ik ga het eens proberen. Dank! :)
En zet hem uit en aan ipv aan en uit :D 8)7
Ik ga hem ook proberen regelmatig moet ik na lunch pauze de monitoren stroom loos maken op dp om ze weer wakker te krijgen. Erg storend.
Jouw probleem herken ik niet bij mijn high-dpi scherm (4K Samsung tv, aangesloten via HDMI2.0 op een 1050Ti). Ongetwijfeld heb je het al geprobeerd, maar misschien een (beta) graphics driver update installeren? Het klinkt best wel als een driver issue namelijk. :)
Op dit moment is verschillende dpi's per scherm ook nog steeds suboptimaal. De meeste programma's geven ofwel blurry tekst op het hoge dpi scherm of op de andere schermen soms negeren ze de dpi volledig.

De dpi werkt echt alleen zo ongeveer bij firefox en notepad naar behoren. Zelfs windows explorer wil ik liever niet op mijn hogere dpi scherm gebruiken.
De meeste programma's? De meeste programma's doen het probleemloos is mijn ervaring. Enkel obscure tooltjes die onhandig zijn maar zelden onbruikbaar.
Ik gebruik een setup met meerdere schermen met verschillende schaling per scherm dit is waar het praktisch altijd fout gaat.
Bij één scherm gaan dingen een stuk beter.

mij setup is
1920x1080(23inch), 2560x1440 (24inch), 1920x1080(23inch), 1920x1080(23inch)

waarbij de hogere resolutie op 125% schaling staat.

[Reactie gewijzigd door qlum op 9 juli 2017 16:17]

Hier zelfde ervaring. Alles doet het prima. Heeft te maken met de manier dat schermen pixels opbouwen. Je hebt dacht ik rgb en bgr. Dus de volgorde is verschillend. Microsoft heeft cleartype of zo om tekst scherp te maken en doe dit op alle schermen op dezelfde manier. Maar als je een scherm rgb is en het andere bgr kan je tekst op het ene scherm troebel zijn
Ik heb vooral met mijn 4K scherm dat het programma en tekst wel juiste grootte heeft, maar dat icons 4x kleiner zijn. Bijvoorbeeld bij FileZilla of ShareX.

Kan deze windows update/dat programma dat oplossen?
2 jaar naar welke dato? Ik erger mij er al aan sinds de Surface Pro in 2012. (toen nog met win 8 )

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 9 juli 2017 12:29]

'oude' tools die op een native resolutie zijn geschreven/ontworpen kun je toch nooit schalen (oprekken) zonder blurry te worden?

Dat komt neer op het uitvergroten van een JPEG, kansloos dus.
...na 2 jaar? high-dpi was al vanaf windows 8 een drama en voor mij de reden om mn XPS15 de deur uit te doen en een macbook te kopen...
Ok then al 2,5 jaar een 4k 15" laptop en heb die 2 jaar gebruikt met een 4K 28" scherm en nu een 4k 32" scherm. Ik heb zelden last van issues. Alles is netjes en leesbaar. De laptop staat op 200% vergroten en men extern op 125%. Ook mijn wacom Companion 2 tekentablet die QHD is heb ik geen problemen ook niet in combinatie met mijn extern scherm. Het enige twee issues dat ik heb is de google NIK plugin voor photoshop die zich niet aanpast en de tekst dus mega klein is. Echter die.plugin wordt niet langer ondersteunt waardoor ook geen fix ervoor werd ontwikkeld. De tweede is mijn Xrite software om mij scherm te kalibreren. Daar wordt de tekst wel geschaald maar de schermen en tekstkaders niet waardoor tekst niet in de voorziene ruimte past.
Ik kan er echter best mee leven. Ik had voorheen een MacBook Pro, knap ding echter mijn laptop is krachtiger dan de huidige MacBooks en ook kan dat retina scherm niet tippen aan mijn 4k scherm. Gezien ik vooral met foto's werk primeert dit op de kleine issues die wel gefixed zullen geraken op de een of andere manier.Ik
Dat klinkt als een dell precision?;)
Een Dell Inspiron 7559 is grafische sneller dan de duurste MacBook.
Dus dat is niet zo heel moeilijk om een laptop te vinden die grafische beter is
Ik heb niet echt ervaring met high-dpi schermen icm met Windows 8.1, maar ik merkte wel dat er op 8.1 niets mis was met scaling op in ieder geval 1080P. Het gaat hier thuis om een Media Center PC, dus de lettergrootte wat groter zetten, zodat het makkelijker te lezen was vanaf de bank, was wel prettig.

Overigens heb ik het DPI probleem ook gehad op mijn W10 8 inch tablet (1280x800, ook verre van hoge DPI maargoed). Het tooltje draait hier ook probleemloos op, zelfs met het draaien van beeldscherm naar portrait en/of landscape. :)
Macbook? Daarbij kan je helemaal niet scalen en ben je gebonden aan de kleine lettertjes of een lagere resolutie
duidelijk nooit op macbook gewerkt met retina scherm. kan je al jaren gewoon scalen zonder sign out / sign in. ook als je er meerdere schermen aan hangt met andere dpi werkt het perfect. ik wilde nooit aan een mac vroeger, tot windows 8 op mn dell xps met qhd scherm. vanwege alle problemen die ik had (ik moest websites opleveren die er ook op hi dpi uiteraard ook goed uit moesten zien) kreeg ik van mn teamleader een macbook pro van de zaak. na 2 maanden prive ook n macbook gekocht, wat een verademing na al t gezeik met windows 8.
Eigenlijk werk ik al ruim 2 jaar dagelijks met Macs. Doel je op de resolutie die je op geschaald kan zetten? Want dat is namelijk precies niet wat ik zoek.
simpel: dan moet je dus maar geen high-dpi of retina scherm gebruiken maar iets wat je in native resolutie kan draaien ;-)
Zelfde hier, ik ben toen overgestapt naar een MacBook en sindsdien alles omgewisseld naar het complete Apple eco-systeem, grappig hoe een kleine ergernis je compleet wegduwt van een productlijn.
Wel grappig, ik ben juist door problemen met Apple overgestapt naar de combi Windows/android. Op gegeven moment miste ik toch echt wel de mate van tweakbaarheid in OSX en IOS en heb daarvoor problemen gehad met 2 producten die Apple niet wilde repareren. Tis een vreemde wereld soms.
Hier ook een overstapper van Mac/iPhone naar PC/Android. Het is wel even afscheid nemen, sinds 2003 waren we over op Apple. Maar nu de ontwikkeling van OSX (nu MacOS) en de computerhardware zo goed als stil is komen te liggen ben ik weer overgestapt op PC.

Na een paar maanden wennen zit ik nu toch gewoon weer "lekker" in Windows en ik moet zeggen dat Windows 10 echt stukken beter is dan de Windows XP die ik nog kende van vroeger. Heel af en toe heb ik weer even een negatieve aha-erlebnis maar dat had ik met MacOS de laatste tijd veel vaker.
Ja precies, ook ondervond ik het probleem dat veel functies die ik in de eerdere versies van Windows (2000, XP) wel kon gebruiken, maar op OSX niet. Het is wel weer even wennen, maar Windows 10 is tegenwoordig prima te besturen als een gebruiker die lang is weggeweest
Even een vraagje, misschien wat offtopic.
Als ik met mijn vorige videokaart Forza Horizon 3 op 30 fps gelocked had, kreeg ik gedurende het spelen af en toe dat de voornamelijk de lichtere delen op het scherm gingen flikkeren. Dit ging ook door na het aflsluiten van Forza en hield geleidelijk vanzelf op.
Dit is op een 1440p 23.8 inch scherm, met dus een vrij hoge DPI.
Zou dit iets met bovenstaande te maken kunnen hebben?
60 fps of unlocked fps of op 1080p spelen loste het probleem op...
Het zou me dus niet echt verbazen als het op één of andere vreemde manier verband houdt met deze situatie.
Nee.
Dit heeft te maken met je drivers of de graphics card.
Ik speel op 1152p op 30fps lock, ja hij kan 60 aan maar dan krijg ik later FPS drop.
Ik heb er geen problemen mee en ik heb een 2160p scherm.
Ik had het probleem dus ook niet op 1080p en NIET als ik de framerate niet op 30 lockte.
Ik heb nu een 1080 Ti dus speel nu gewoon op 60 fps, dus dat probleem is er niet meer..
Er is alleen geen enkele driver waarmee het probleem niet aanwezig was.
Ook was en is er niks mis met m'n oude GTX 980, alle andere spellen draaide volledig probleemloos.
Dus ja, een heel vaag probleem, maar iigv software gerelateerd.
Vandaar dat ik me dan uiteindelijk afvroeg of dit er iets mee te maken zou kunnen hebben.
Wow. Dat ze ongeveer 2 jaar na dato, eindelijk met een "DPI Fix" komen. Ik stel vaak de lettergrootte groter in voor oudere mensen.
Mijn ervaring op een 15" 768×1366 scherm, een 17" 1080×1920 scherm en een 24" 1200×1920-scherm is dat de schermelementen (zoals knoppenbalken, menu's, iconen en fonts steevast te groot zijn. Ik mis het overzicht omdat ik te weinig zie. DPI-scaling staat steeds op 100% en kan naar 150% of 200% maar daar kan ik niets mee. Ik zou willen naar 90%, 85%, 80% of 75% (en misschien nog kleiner) In XP kon dat, in 7 niet meer en 10 is nog verdere achteruitgang.
Sinds de Creators Update ben ik erg tevreden met 4K scaling:
1 zoek de .exe file (desnoods met right click - open file location vanaf Start menu)
2 selecteer de .exe
3. rechter muisklik - properties
4. selecteer Compatibility tab
5. in sub-tab Settings selecteer "Overrride high DPI scaling behavior"
6. selecteer bij "Scaling performed by" : System

Werkt bij mij heel goed bij verschillende CAD programma's (Pulsonix, Matlab, ADS, CST) maar bijv. ook bij Samsung Magician
In de nieuwe build hoeven gebruikers dan alleen nog maar de applicatie te herstarten voor een correcte weergave, terwijl eerder opnieuw ingelogd moest worden op het OS
Ondanks dat het natuurlijk een flinke verbetering is.. komt het anno 2017 nog steeds een beetje.. 'simpel' over. Een applicatie herstarten omdat je de laptop in ee n docking station klikt.. niet echt een top oplossing. Nogmaals, het is beter dan het was. Maar kom op moeten die applicaties niet gewoon automatisch kunnen schalen? In je browser kun je je applicatie ook gewoon netjes bijschalen op basis van resolutie en weergave (bijvoorbeeld horizontaal vs verticaal op een telefoon of tablet)

Sterker nog, op Windows Phone (8.0 tm 10) ging dit ook al prima. Hoefde je ook je applicatie niet af te sluiten als je de telefoon een kwartslag draaide..
Dat zijn dan ook UWP/RT apps, die gingen al erg lekker. Dit gaat denk ik om w32 apps waar de ontwikkelaar niet de moeite heeft genomen.
Ik moet ook zeggen dat het best veel moeite is om dat aan te passen. In WPF applicaties heb je pas sinds kort vanuit het framework ondersteuning voor per-monitor DPI.
Omdat het OS zelf dat ook nog maar recent heeft gekregen. Iets wat ik zelf vreemd vind daar niet elke monitor dezelfde DPI nodig heeft.
Per-monitor DPI wordt al ondersteund vanaf Windows 8.1 (oktober 2013), maar in WPF is het pas in .NET Framework 4.6.2 toegevoegd (augustus 2016). Daar zit bijna 3 jaar tussen.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 9 juli 2017 10:58]

Naast dat het al een tijdje in het OS zit (@BugBoy), maar het wel is aangepast in windows 10 heeft het ook heel erg te maken met de manier waarop windows, ironisch genoeg, met windows omgaat. Resolutie is dan ook werkruimte en scaling verkleint of vergroot de verhouding tussen de grootte van elementen.

Osx en linux gaan daar totaal anders mee om waardoor je effectief en losse werkruimte en een losse hardware resolutie. De werkruimte kun je instellen (en dus de grootte van elementen) de hardware resolutie wordt voor je geregeld. Hierdoor werkt scaling op Unix machines al decennia lang prima. De hele opzet is anders. Windows maakt sinds 8.1 geleidelijk de overgang maar zit te hanissen met legacy software van ontwikkelaars die er geen zin in hebben. Het is dus deels het andere model en deels luisheid van externe devs.

Overigens vind ik het wel verbazingwekkend dat je moest uitloggen om de wijzigingen te kunnen doorvoeren.
Een beetje? :Y)
Dit zou anno 2017 inderdaad beter opgepakt moeten worden. Maar goed, Windows was al zo'n lange tijd een ramp met hoge dpi's.
Dat is ook alsnog gruwelijk irritant. Ik heb een 4k laptop met 2 100% scalings schermen op de docking station. Het aantal keren dat hij is gedoopt waarbij ik Windows opnieuw moet starten , of Adobe pdf reader die doodleuk alles super klein maakt als ik op de laptop verder ga, of cadeau software die helemaal zwart gaat. Regelmatig zet ik hem gewoon op 1080p want anders blijf ik er mee klooien.
De ironie is dat onder andere de MS Surface met bijbehorend dock geteisterd wordt door scaling issues. Als je wisselt van werken met of zonder dock dan krijg je de meest wanstaltige combi's van reuze menu's met micro content en vice versa.

Dat is echt een stap terug van overstappen vanaf OSX. En typisch, ik dacht ooit nog: Microsoft Windows. Microsoft Surface. Die twee moeten voor elkaar gemaakt zijn :)
In Win32 is er al tijden een API om actief een applicatie op een display te scalen, alleen zijn er (bijna) geen developers die er gebruik van maken. Nu heeft MS dus een workaround gemaakt zodat je niet meer hoeft uit te loggen om een applicatie aan de huidige dpi, maar eigenlijk is dat de taak van de developer.

Waarschijnlijk heeft MS vanwege de lage interesse van developers om dit goed te implementeren, dit een core feature van UWP gemaakt.

Dus om nou te zeggen dat het aan MS ligt is een beetje oneerlijk, al helemaal als je weet hoe oud Win32 alweer is (ze konden functies toevoegen, maar niet de basis omgooien, dan zou geen enkele applicatie meer werken).

[Reactie gewijzigd door borisadg op 9 juli 2017 10:57]

De Microsoft Office-applicaties hebben hier oa. last van, zou verwachten dat Microsoft de eigen applicaties wel geschikt zou maken, zeker nu het wel mogelijk is geworden om mee te scalen.
Dat is inderdaad slordig van ze, maar volgens mij zijn ze druk bezig om Office naar UWP om te bouwen, dan heb je het probleem ook niet meer namelijk. Maar je hebt gelijk dat ze zelf wel even het goede voorbeeld mochten geven.
Zie bovenstaande reacties. Het kan sinds kort dus wel maar is veel werk
Het probleem zit hem in het feit dat je op een surface eigenlijk alles tweemaal vergroot omdat er zo veel pixels zijn. Dat gaat dan niet zo goed als je er monitoren op aansluit waarbij je dat niet wil. Dus het is een generiek probleem, net als bij laptops (anderhalf keer?) Op mijn laptop heb ik dan ook de scaling uitgezet. Is soms wat lastig lezen, maar dan heb ik geen problemen in het dockingstation.
Dus ja, des te scherper het scherm, des te hoger de scaling, des te meer problemen. Maar zonder scaling wordt alles wel erg klein op een surface.
Dus het is een generiek probleem
Niet op OSX, waar dit gewoon naadloos werkt.

Ik heb al heel lang geen Window meer gebruikt, dus ik weet niet hoe het daar opgelost is maar op OSX werkt de hele UI met floating-point coordinaten (al sinds dag 1). Bij een hoge-DPI scherm heb je dan gewoon halve pixels. Alle draw calls e.d. schalen dan gewoon automatisch mee, enige waar een app echt rekening mee hoeft te houden is de resolutie van bitmaps.
Nee, MacOS crashte bij het verbinden van externe schermen, dus die had geen DPI problemen. Dat klopt, die deed het een tijdje helemaal niet, het Apple forum (o.a.) staat er vol mee: https://www.google.nl/?q=macos+crash+external+monitor. Daarnaast kon een tijdje mijn aangesloten 4K scherm op max 1080p werken. Dit is toen zelfs nog als nieuwsartikel op tweakers geweest: nieuws: MacOS Sierra-gebruikers melden problemen met Logitech-muizen en monitors

Het punt hier is dat niets perfect is. Ook macOS niet.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 9 juli 2017 11:57]

Er zaten wat bugs in de .0 release mbt externe monitoren ja. Die waren IIIRC snel opgelost. Niet echt vergeljkbaar met de situatie op Windows waar het e.a. gewoon fundamenteel verkeerd ontworpen is.

Logitech drivers moet je gewoon niet gebruiken op OS X, die doen hele onfrisse dingen met je systeem. Als Logitech gewoon nette software zou maken ipv te rotzooien aan internals van OS X waar ze helemaal niet aan horen te zitten zou er niks aan de hand zijn.
Mooi verhaal, maar ik blijf erbij dat macOS dus ook genoeg problemen kent en dat je hier niet kunt gaan verkondigen dat macOS zoveel beter is, want dat is 't simpelweg niet. De issues die je op macOS tegenkomt zijn uiteraard wel anders en voor jou misschien minder problematisch.

Ik kijk persoonlijk liever naar een scherm waar wat scaling issues bij een zeer beperkt aantal oudere applicaties voorkomt, dan dat ik bij iedere macOS update nerveus moet zijn omdat er een kans is dat de boel gaat crashen om de meest uiteenlopende en onverwachte redenen (zeker bij dingen die Apple gewoon had moeten testen). Ik gebruik de macbook vooral zakelijk en daar mag ik nooit een macOS update direct installeren door de vele issues die na een update kunnen ontstaan.

En voordat je zegt dat die crashes eenmalig waren, voor mij is er zowel bij El Capitan en Sierra het nodige fout gegaan na die updates en kom ik zelf op dit moment op een macbook air en pro meer issues tegen met stabiliteit dan op verschillende Windows desktops en laptops. Dan neem ik die sporadische scaling issues wel voor lief. Ik heb ook echt het gevoel dat de softwarekwaliteit en de QA/het testen bij Apple echt achteruit is gegaan. Ook mijn iphone heeft de laatste tijd de nodige gekkigheid gehad na updates, zoals geen wifi en bluetooth meer. Dit is wel op te lossen na een iOS 10 update en het resetten van de netwerkinstellingen in iOS, maar voor iets dat 'gewoon werkt' moet ik opvallend veel moeite doen om het werkend te houden.
Je dramatiseert het wel en je haalt er allemaal andere issues bij. Dan kan je wel blijven opsommen, zowel bij Macos als bij Windows als bij Linux.
Dat je zakelijk niet direct updates mag installeren is logisch, maar dat geldt ook voor Windows omgevingen. Testen van updates is altijd verstandig. Dus dat het niet mag is niet verbazend, elk verstandig bedrijf doet dit.
Over je issues zullen de meningen verschillen, niet iedereen herkent dit. Ik niet, zie dit juist weer vaker op Windows. Zal mede afhankelijk zijn van wat je draait.

Wat betreft scaling is het bij Macos gewoon wat beter voor elkaar.
Dat MS dit eindelijk eens gaat aanpakken kan ik alleen maar bij om zijn, ik verbaas mij op mijn zakelijk systeem elke keer weer hoeveel problemen dit geeft. Zo ie zo is Windows heel erg wispelturig met externe monitoren.
Wat betreft scaling is het bij Macos gewoon wat beter voor elkaar.
Dat is goed nieuws voor mensen met verminderd zicht en motoriek! Een paar jaar geleden vroeg iemand me de menu's, knoppen, tekst en andere schermelementen op zijn MBA te vergroten, zoals dat in Windows kan. Sommige applicaties hadden lokale instellingen, maar een systeeminstelling kon ik niet vinden. Ik nam aan dat het aan mijn OSX-onkunde lag, maar een 'kenner' bevestigde dat OSX niet zo kon schalen. Begrijp ik goed dat OSX dat nu wel (en zelfs beter) kan?
Misschien hebben we het even over iets anders, jij wilt elementen aanpassen op een scherm, afwijkend van de standaard resolutie. in MacOS zitten daarvoor opties in de scherm instellingen waar je elementen en text kan aanpassen. Retina schermen hebben een standaard aantal opties voor resolutie scanning waarbij je text grote kan aanpassen.
Ja het werkt anders dan bij Windows.

Het ging in de discussies er even om het aanpassen van het OS op schermen met een hoge DPI, waarbij je bij Windows soms gewoon tegen onscherpe weergave van applicaties aan zit te kijken.

Dus je sarcasme kan wel weg.
Excuses, oude Apple-frustraties rond projectie, retina-blurring, fontproblemen en leesbrillen hebben mijn reactie waarschijnlijk vertroebeld ;). Maar hoewel off topic, is het oprecht goed om te horen dat deze voorzieningen er zijn; ik ga er weer eens naar kijken.
MS heeft met Windows en de Win32 API dan ook een enorme legacy waar ze dit niet zo maar in kunnen forceren zonder een bende stuk te maken. UWP schaalt al wel sinds Windows 8.

Met de Win32API ben je gewoon afhankelijk van de ontwikkelaars welke features ze wel en niet ondersteunen. MS dringt er al sinds Windows 7 op aan om je apps te bouwen met DPI scaling support, we zijn bijna 10 jaar verder en nog nemen de meeste ontwikkelaars de moeite niet. MS kan dit maar heel beperkt forceren/overrulen.
Wat Aaargh! beschrijft zou in theorie (famous last words) in Windows waarschijnlijk voor een betere oplossing gezorgd hebben. En nee, ik moet verder niks van Apple hebben maar als ik het zo oppervlakkig lees dan hebben ze daar kennelijk een betere ontwerpkeuze gemaakt.

In mobiele apps heeft al sinds Symbian, het gebruik van twips een hoop ellende voorkomen en in Visual Basic was dat ook een standaard (ik vermoed daarom in .net ook, maar dat heb ik niet uitgezocht), maar dat vraagt wel van de programmeur dat hij ze in zijn applicatie correct gebruikt.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 9 juli 2017 21:00]

Op Windows 10 werkt ook alles perfect op 100% scaling met 2550x1440. Als je moet.schalen waarom koop je dan een te klein scherm...

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 9 juli 2017 16:27]

Omdat niet iedereen een groot scherm wil? Maar misschien wel een hoge resolutie :)
Denk dat de meeste mensen nog niet eens het verschil zien. Maar tja ieder zijn pleziertje. Zelf van 1080p naar 1440p op 27" gegaan maar zie het verschil niet behalve dat ik nu meer oppervlak heb bij word, excel en dergelijke. Bij gamen maakt het niks uit en kost het zelfs performance.
behalve dat ik nu meer oppervlak heb bij word, excel en dergelijke.
En precies om die rede deed ik mijn zegje ;) Werkruimte, wat eigenlijk altijd handig is.

Als je van een klein (23/24 inch) 1080p scherm naar een groot 1440p (27 inch) bent gegaan waardoor de PPI weinig veranderd is is het niet gek dat je in scherpte weinig verschil ziet.

Het verschil tussen 1080p en 1440p op 27 inch is echt makkelijk te zien voor mij overigens, ik heb zelf 1080p op 27 inch en de ruimte voor verbetering in scherpte is gigantisch!
Van 27" naar 27". En zie niet het verschil. Maar tja, iedereen heeft natuurlijk een andere ervaring. Het enige om naar 1440p te gaan was werkruimte niet om dingen scherper te laten lijken :)
Ik heb hier een 25" 1440p staan op 125% scaling, en een 24" 1080p op 100% scaling er naast. Dat werkt echt voor geen meter, heb ze nu allebei maar op 100% gezet. Vooral Spotify kan hier echt niet mee omgaan, heel andere programma's ook niet, wazige text en andere rare geintjes.

Off-topic: 'T is dat ik W10 fijner vind dan MacOS en Linux, anders was ik allang overgestapt, Windows zit veels te vol met meuk, in het midden van een identity crisis (die modern UI app troep) en soms gewoon onstabiel.

(Dit dan vanuit het perspectief van een systeembeheerder)

[Reactie gewijzigd door KeRaNoZ op 10 juli 2017 19:32]

Onstabiel kan ik het niet noemen. Met scaling heb ik geen issues want op het werk heb ik 3 de zelfde schermen er aan hangen en op mijn Surface Pro 4 heb ik geen extra scherm nodig. En mijn PC's thuis hebben alle twee een 27" waarvan 1 1080p en de ander 1440p.

Nu moet ik toegeven dat de 1440p wel even wennen was. Maar met 125% Schaling het allemaal toch even wat fijner werkt. Wilde er eerst niet aan, maar vandaag eens gekeken wat het gevolg is. En ik moet toegeven, 125% is het wel en ik zie wel dat het scherper is dan mijn 1080p scherm.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 10 juli 2017 20:10]

Deze update klinkt heel leuk en aardig, maar er zouden al heel wat updates zijn geweest om de scaling issues te fixen. Momenteel is scaling in windows ook de reden dat ik 4k schermen in laptops ontwijk. BV: als ik nu league of legends opstart, en daarna alt tab doe, en dan weer terug ga, flipt de scaling hem en verdwijnt de league interface in een 4k resolutie, die niet meer weggaat tot het opnieuw opstarten. Zo zijn er echt nog steeds talloze programma's die er wazig uitzien, of extreem klein zijn. Ik hoop dat deze update veel op zal lossen, maar then again, hoge resolutie schermen zijn er al sinds 2012, en we zijn 5 jaar verder ondertussen.
Windows 10 heeft juist fatsoenlijke scaling, geen problemen mee gehad op 3440x1440 of 4k. Dat ligt dan toch echt aan de game en niet Windows zelf.
Tuurlijk ligt het altijd aan iets anders. Maar Widows maakt er toch negen van de tien keer zelf een zooitje van.

Zelf een 4k laptop (200% scaling) en twee Fhd monitors in gebruik. Excel sheet slepen naar 4k monitor = ruk, alles piepklein (ook als je 'm maximaliseert) andersom ook alles twee keer te groot.

Laptop eens standalone gebruiken gaat prima, smijt je m in zijn dok... Doe gerust eerst een reboot, anders is driekwart van je tools van slag.
Doe gerust eerst een reboot, anders is driekwart van je tools van slag.
dat is nu net waar deze update een eind aan maakt ;)
Dan zou het echter wel aan de vele games en vele applicaties moeten liggen, want ik heb het bij veel meer programma's en games dan alleen bij de voorbeelden aangegeven. Direct ook de reden dat ik de dell xps 13 niet meer heb, maar gewoon terug een full hd laptop heb genomen, bij de hd resolutie werkt naar mijn mening alles echt het best, zonder ergens op in te leveren of last van te hebben
Wa t joj aanhaald zijn problemen van de programmas op zich. Daar kan MS weinig aan doen, dat moeten de developers van die producten oplossen. En als ik zie hoeveel software niet overweg kan met hoge DPI dan houd ik mijn hart vast.
Bij mac os was er ook plots de 4x zo hoge resolutie, echter waren toen alleen de programma's die niet geoptimaliseerd waren soms een beetje wazig, echter werkte alles wel gewoon naar behoren, zonder hulp van de developers. Bij windows voelt dit toch echt al 5 jaar aan als een drama. Aangezien het ene programma is miniscuul klein, en het andere scaled wazig mee. Eerlijk gezegd heb ik dan liever zoals het bij OSX toen ging. Sommige programma's klein beetje wazig, maar alles werkt wel gewoon. Nu is het voor mij in elk geval nog steeds vervelend op windows, wat ik ook doe ik merk het minstens 1x per dag.
Valt me op dat niemand hierover is begonnen:
Ook heeft Microsoft het weergeven van notificaties aangepast, waardoor deze duidelijker moeten worden
Zeker als je iets fullscreen aan het doen bent zoals film kijken of gamen is het super irritant dat notificatie er doorheen komt.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 9 juli 2017 13:16]

Navigate to System > Notifications & Actions in the Settings app. Scroll down to the Notifications section and disable the “Get tips, tricks, and suggestions as you use Windows” option.

In mijn ervaring zijn dan alle notificaties weg. Ik geloof ook dat de Win10 game mode ze onderdrukt.
Mijn idee. Iedereen reageert op het schalen, maar ik dacht als eerste: Onee, nog meer meldingen die me storen in wat ik aan het doen ben, hopelijk kunnen ze nog wel uit. En niet zoals op m'n S6 met Android N dat ik ofwel een grote popup krijg, danwel helemaal niets.

[Reactie gewijzigd door Miglow op 9 juli 2017 23:58]

De notification ticker van Android 4 is perfect, neemt niet meer ruimte in dan de normale balk aan de bovenkant, je hebt er nooit last van. Je kunt er nooit per ongeluk op drukken als je bezig bent, en het blokkeert nooit een deel van de app waar je in bezig bent. Dat dit niet meer standaard is verbaast me nog steeds. Er zijn geloof ik wel Xposed-modules waarmee je de ticker terug kunt krijgen, maar zelf niet geprobeerd (zit lekker op Android 4.4).
Weer een compleet nieuwe build? Weer alle systemen uren windows vernieuwen en daarna windows.old weer via schijopruiming laten verwijderen. En de laatste build zit er net op. Ik vind het er niet beter op worden op deze manier. Waarom niet losse updates ipv volledige reinstall?
Ooit service packs gebruikt? Was niet veel anders.
Klopt maar dat waren er niet zoveel en kort achter elkaar. De ene is nog maar net via automatische updates binnen gekomen of de volgende wordt al weer aangekondigd. Had ook in 1 keer gekund
De frequentie is inderdaad hoger: elk half jaar een update, ik zie persoonlijk het probleem niet zo: Dit is hoe agile/scrum methodes nu eenmaal werken en om eerlijk te zijn heb ik nieuwe features liever zodra ze af zijn dan dat ik er lang op moet wachten of zelfs een nieuwe windows versie voor moet aanschaffen.

Ander voordeel dat ik erg fijn vindt is dat na installatie van de meest recente versie te maximaal ongeveer een half jaar aan updates geinstalleerd hoeft te worden. Bovendien zijn die updates cumulatief en is dus maximaal 1 reboot benodigd. Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik zo goed als nooit meer reinstall (laatst zelf een nieuw moederbord, cpu en GFX kaart geplaatst zonder reinstall :O) dus heel veel baat heeft het niet, maar toch.
Jij werk overduidelijk niet professioneel met Windows. Door het hoge update-tempo en slechte regressietesten loop je bij elke grote update tegen bugs aan in voorheen perfect werkende programma's en dat geldt dan ook voor Microsoft's eigen tooling. Wij zijn bezg met een Windows 10-migratie en maken nieuwe Windows 10-images, group policies, e.d. Wij hebben al meerdere bugs gemeld bij MS. Je ziet wel dat bij elke maandelijkse update het aantal bugs minderen, maar het geeft helemaal geen goed gevoel als je weet dat over een paar maanden het circus weer overnieuw begint. En het is al helemaal erg omdat je dan niet alleen Windows update, maar ook bijv SCCM CB, de Windows 10 ADK, group policy templates en misschien ook nog MDT omdat die van elkaar afhankelijk zijn.
Of ik wel of niet professioneel met windows werk lijkt me irrelevant in geval van updates: Je kiest er zelf voor welke update door te zetten. Je kan ook gewoon updates uitstellen of overslaan, in het bijzonder gemakkelijk op de enterprise versies. Ik ken weinig mensen die de creators update zullen missen als ze die niet direct geïnstalleerd hebben op hun werkplek.
Het gaat om build 16237 van Windows 10, die momenteel alleen nog binnen het Insider Preview-programma beschikbaar is.
De frequentie is alleen zo hoog voor de insiders builds.
Begrijp ik het goed dat als je een andere resolutie of schaling wilt dan dat Windows aan het programma doorgeeft, je het elke keer bij het opstarten van het programma opnieuw in moet gaan stellen?

[Reactie gewijzigd door yousql op 9 juli 2017 11:16]

Het veranderen van de resolutie maakt voor programma's niets uit. Bij het aanpassen van de DPI instelling (schaling) moet het programma ondersteuning hebben om dat te kunnen doen zonder opnieuw te hoeven opstarten. Heeft een programmeur dat niet gedaan, dan zal je de applicatie opnieuw moeten opstarten en dan gebruikt die automatisch de nieuwe DPI.
Logisch. Ik gebruik vaak software uit het jaar nul dat geschreven was voor win7. Dat scaled niet lekker naar een 4k scherm. Das niet de schuld van MS.
microsoft kan beter andere problemen oplossen zoals dat je niks kan typen op toetsenbord bij wifi wachtwoord, zoeken in windows, calculator, enz bekend probleem dat bij veel voor komt en dat al meer dan half jaar bekend is https://answers.microsoft...07-434b-a622-7a43010e638e

Voor die gene die het probleem ook hebben wordt opgelost om te doen wat er op pagina 4 staat met de MsCtfMonitor.xml file

[Reactie gewijzigd door Gatsonides op 9 juli 2017 11:23]

Als je die thread volgt die jij citeert, dan zie je dat voor veel mensen die oplossing niet werkte.

Echter verder op staat een goede, en veel makkelijkere, oplossing:

"I fixed my pc that has the same exact problem by open an app called ctfmon.exe in Windows\system32 folder. Now I can type again"
Ja die heb ik zelf ook geprobeerd maar start je opnieuw op werkt het weer niet! Ik heb wat er op pagina 4 staat dat RahulSudhiskumar replied on April 1, 2017See post history heeft geschreven en dat werkt wel na opnieuw opstarten van pc/laptop

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*