×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

India verwacht korting Windows 10-upgrade voor miljoenen gebruikers na WannaCry

Door , 121 reacties

De meer dan vijftig miljoen Windows-gebruikers in India kunnen binnenkort met korting upgraden naar Windows 10, volgens een overheidsfunctionaris. De Indiase overheid verzocht om een eenmalige kortingsregeling na de WannaCry-ransomwareaanval.

De hoogte van de korting is nog niet bekend, maar Microsoft is 'in principe' akkoord, meldt Gulshan Rai, die verantwoordelijk is voor ict-beveiliging in India, aan persbureau Reuters. Hij zegt ervan overtuigd te zijn dat Microsoft 'minder dan een kwart van de prijs' voor de upgrade gaat vragen bij de eenmalige actie.

De actie is onderdeel van de strategie van de Indiase overheid om zo veel mogelijk systemen in het land te upgraden naar actuele OS-versies om de veiligheid te vergroten. Dat streven werd half mei ingezet na de aanval met WannaCry-ransomware. Reuters verwijst naar onderzoek van Counterpoint Research waaruit naar voren komt dat 96 procent van de geschatte 57 miljoen computers in India Windows draaien. Een klein deel daarvan betreft Windows 10-installaties, reden voor de Indiase overheid om met Microsoft te onderhandelen.

Veel systemen zijn bovendien kwetsbaar omdat ze illegale versies van Windows draaien. Voor veel burgers in het land is de licentie te duur. De adviesprijs van Windows 10 Home is er  7999 roepie, omgerekend 108 euro. de Pro-versie kost 14.999 roepie, oftewel 203 euro. Over een paar dagen hoopt Rai meer details over de regeling te kunnen melden. Niet bekend is of er meer landen op vergelijkbare regelingen aandringen bij de softwaremaker.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

30-06-2017 • 18:16

121 Linkedin Google+

Reacties (121)

Wijzig sortering
Je kan toch gratis upgraden naar windows 10 als je windows 7 / 8 / 8.1 hebt?

https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade

[Reactie gewijzigd door AndyD op 30 juni 2017 18:28]

Hoeveel denk je dat een gemiddelde IndiŰr zo verdiend?
Als je weet dat een 'bachelor' ICT fulltime misschien Ą700 verdient?
Zelfs voor die mensen is een legale versie kopen van win7, win8 heel duur.
Dat kan al een jaar niet meer.
Gister nog gedaan, werkt prima. Microsoft zegt alleen niet dat het kan. Je kunt je Windows 7 product key gewoon gebruiken om Windows 10 te installeren.

Het activeert ook zonder problemen

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 30 juni 2017 18:51]

Dat het nog 'kan' wil niet zeggen dat het mag. Als Microsoft hun licentievoorwaarden en ToS ook zodanig hebben aangepast, is het piraterij }>
Microsoft laat dat echt niet per ongeluk open staan hoor. MS wil dolgraag dat iedereen zo snel mogelijk overstapt op Windows 10. Die gepromote gratis upgrade was een poging om mensen te verleiden dat sneller te doen maar ook gedurende die gratis periode hebben ik en vele anderen veelvuldig geroepen dat die actie er echt niet af ging. MS wilde een opvolger van Windows 7 slijten en Windows 8 had een zeer slechte naam gekregen (terecht of onterecht is hier niet relevant), dus de enige uitweg was Windows 10. Dit alles om Windows XP-taferelen te voorkomen. Windows 7 heeft een beetje een vergelijkbare status bereikt, al is het nog iets jonger dan XP.

Die upgrade staat zeer bewust nog open en die gaan ze er ook niet afhalen.
Goed om te weten, MS wil idd. de hele wereld op windows 10 hebben. Klinkt absoluut als iets dat MS zou doen, een deadline instellen om toch nog op het randje zoveel mogelijk win7 gebruikers over te halen. Om vervolgens de gratis upgrade toch nog te laten bestaan. Slim bedacht.
Vroege versies van Windows 10 activeren niet met een Windows 7 key, als je even installeert, update en dan je key gebruikt activeert het gewoon. Een nummer dat activeert is voor mij legaal, kom op zeg, een activatiesysteem dat illegale sleutels accepteert? Da's nog veel gekker.
Wat voor XP taferelen wilden ze vorkomen dan? Dat iedereen dat bleef draaien?
Dat ja. Vista werd niet geaccepteerd door de massa en iedereen bleef massaal op Windows XP. Windows 7 verbeterde dat wel wat, maar dreigt nu dezelfde status als Windows XP te bereiken.
Hier laatst ook nog een laptop bijgewerkt van Windows 7 naar Windows 10. Microsoft adverteert weliswaar niet meer met de gratis upgrade. Maar gratis upgraden is nog steeds mogelijk!
upgraden kan voor zover ik weet niet meer... dus echt vanuit de online windows 7/8 installatie de windows 10 upgrade draaien en dus al je software/data meenemen...

wat wÚl kan is een nieuwe installatie van windows 10 doen, en daarvoor een bestaande, geldige windows 7/8 key gebruiken... maar da's geen upgrade, da's gewoon een clean install van windows 10.
Klopt. Tot op zekere hoogte. Die upgrade kan ook, maar dan moet je gebruik maken van de pagina gericht op mensen die "assistive technology" gebruiken.
Nee je heb geen accessibility opties nodig, gewoon media creation tool downloaden.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 30 juni 2017 20:37]

Moet je je bestaande Windows 7 installatie dan opgeven? Of kun je dual booten?
Je kan je huidige pc bijwerken hiermee, of je kan een iso file of een USB stick maken.

Dus als je een stick maakt kan je gewoon duel booten, dan maak je een extra partitie aan.
waarom je dat zou willen geen idee ?.
Dus als je een stick maakt kan je gewoon duel booten, dan maak je een extra partitie aan.
waarom je dat zou willen geen idee ?.
Om terug te kunnen als bepaalde hardware toch niet werkt (kans is wel heel klein) of als het om een andere reden niet bevalt.
Je kan binnen een maand een terugrol actie doen

http://www.zdnet.be/tips/...ok-na-30-dagen-nog-terug/

Zo zit je ook niet met extra partities en verloren ruimte erna weer, moeilijk doen om de partities weer bij elkaar te krijgen later als je op 10 wil blijven of terug ben in 7 en 10 eraf wil.
Je kan binnen een maand een terugrol actie doen

http://www.zdnet.be/tips/...ok-na-30-dagen-nog-terug/
Klopt, maar je zal er maar op dag 31 achter komen. Een maand heeft 31 dagen immers, veel handelingen worden ÚÚn maal per maand, per kwartaal of per jaar gedaan.
Zo zit je ook niet met extra partities en verloren ruimte erna weer, moeilijk doen om de partities weer bij elkaar te krijgen later als je op 10 wil blijven of terug ben in 7 en 10 eraf wil.
Schijfruimte is tegenwoordig zelden meer echt het probleem (al kan het met een SSD wat uitdagender zijn) Extra partities heb je zelden last van. Terug samenvoegen is ook niet moeilijk.
Upgraden kan gewoon nog hoor. Ik krijg op dit moment regelmatig mensen hier binnen met een laptop met windows 7, collega's.

Ik clone de disk naar een SSD (upgrade) en upgrade daarna naar Windows 10. Intussen al 20 machine geŘpgrade zonder problemen. Vorige week nog.
Even voor de duidelijkheid, die keys zijn niet in een eerder stadium al ooit geupgrade geweest naar WIndows 10 en hebben zodoende een vlaggetje op de servers van Microsoft?

Niet dat ik je niet geloof, maar niet dat ik t verkeerd begrijp ;)
Nope. Bij een schone installatie heeft de machine op het moment dat de key geaccepteerd wordt nog niet eens een verbinding met internet. Ook dan worden Windows 7 / 8 keys gewoon geaccepteerd.
Idem hier. Ik verbaas mij al tijden dat het gewoon kan. Je kan zelfs een gedownloade Windows 7 upgraden naar een legale Windows 10 (ik koop ze altijd braaf hoor)
Dat eerste kan ook nog steeds. Met de installatie-ISO/DVD of -usb-stick.

[Reactie gewijzigd door chinco op 30 juni 2017 19:09]

Jewel kan wel gewoon media creation tool downloaden en zeggen deze pc bijwerken, dan krijg je de vraag wat wil je behouden alles en kwatiertje later heb je win10.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 30 juni 2017 20:37]

Niet waar. Het kan nog steeds, vorige week nog gedaan. Volledig legitiem na een 100% upgrade vanuit Windows 7.
https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade

Via deze tool kan je de upgrade vanaf windows 7 upgraden naar 10.
Ik ben wel verbaasd dat veel mensen niet weten over gratis upgrade mogelijkheid. Het klopt dat Microsoft nog niets zegt en officiele mogelijkheid is reeds weggehaald uit Windows.

Maar ZDNet bijvoorbeeld heeft nog in mei 2017 naar gekeken en zegt dat het nog steeds kan. Hoe komt dat niet iedereen even Google gebruikt? Het is toch niet moeilijk om even te checken of het nog kan?

Zolang er berichten zijn dat het kan, kan het nog. Daar hoef je niet eens vragen en kun je gewoon proberen. Ik heb net vandaag twee computers vanuit Windows 8.0 geupgraded op 2 manieren:
- via Media Creation Tool direct op 'upgraden' optie geklikt (je zal dus moeten wachten op downloaden en bijwerken Windows). Deze tool heb ik gedownload.
- via ISO reeds vooraf gemaakt met MCT programma, dus USB erin en starten. Werkt ook nog goed, alleen hier kan je upgrade naar nieuwere build nog uitstellen.
(Ja, ik heb hiervoor Google gebruikt om upgrade info te checken... en daarom weet ik het al.)

Beiden geven correct 'Windows is geactiveerd' aan.
ZDNet geeft als reden dat niemand echt kijkt op activitatie server van MS, die verloopt blijkbaar nog steeds automatisch. Dat kan reden zijn dat men nog steeds gratis digitale licentie kan vragen.

Maar dames en heren, voordat je weer vragen stelt 'kan ik nog gratis doen', ga alstublieft eerst Googlen naar informatie, want daar heb je al antwoord op je vraag. Zolang geen enkele site meldt dat het echt gestopt is, kun je nog even doorgaan. Ook als Tweakers.net niets meldt dat het gestopt is, kun je nog doorgaan.

Alleen bij recente Surface nieuws lees ik dat gratis upgraden van Windows 10S naar 10Pro loopt tot begin 2018. Misschien speelt dat een rol voor standaard upgrade dat ook kan stoppen rond die tijd. Hou dat maar in de gaten.
er bestaan ict-ers-in-hart-en-nieren die een beetje flauw zijn van google
Alleen bij recente Surface nieuws lees ik dat gratis upgraden van Windows 10S naar 10Pro loopt tot begin 2018. Misschien speelt dat een rol voor standaard upgrade dat ook kan stoppen rond die tijd. Hou dat maar in de gaten.
Ik verwacht toch dat die optie inderdaad wel zal verdwijnen. Nu is het voor mensen over te halen die nieuwe Surface te kopen, dat ze weten dat als het niet bevalt ze nog naar 10 Pro kunnen. Op termijn wilt Microsoft iedereen aan de Windows store binden en in die visie past het niet om de upgrade open te laten. Ik verwacht zelfs dat 10S de opvolger wordt van Home voor OEM's.
Voordeed alsof hij gehandicapt is? Een bril hebben is al voldoende. Ik gebruik ook wel eens MS assistive technologies.
Is de scahiling op 150% zetten stiekem ook al niet een beperkingsoptie? Tenminste. Volgens de MS richtlijnen?
Als dat een van de assistive tech opties is wel (geloof 't wel)
Het is niet omdat het kan dat het licentietechnisch in orde is. Net zoals het incorrect gebruik van OEM licenties bijvoorbeeld.
Het is licentie technisch wel degelijk in orde voor de meeste mensen, je komt in aanmerking voor de assistive technologies upgrade als je van een assistive technology gebruik maakt. Sneltoetsen vallen hier onder, dus als je regelmatig Alt + Tab, Ctrl + C en Windows + L gebruikt ben je volkomen legaal.
Het is licentie technisch in orde wanneer het binnen de EULA valt.

Veel mensen hebben een illegale versie van Windows, dat ze dan in aanmerking komen voor een upgrade betekent niet dat het licentie technisch in orde is.
Kan wel gewoon, moet je gewoon naar de pagina gaan voor mensen met een beperking.
Je kan gewoon de tijd terugzetten vˇˇr de 29 juli 2016 en dan activeert hij prima zonder gedoe met disability-spul.
Je hoeft geen tijd terug te zetten gewoon de media creation tool downloaden, deze upgrade en activeert je windows gewoon.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 30 juni 2017 20:37]

Zonder dat ik de tijd terugzet kan bij mij de Windows 7 key bij installatie nooit worden gevalideerd. Dit probleem heb ik bij vele anderen ook gezien.
Ik heb dit echt nog nooit mee gemaakt met geen enkele key, je moet wel zorgen dat je een bepaalde update bezit.
Pas vanaf een bepaalde update kan je win7 en 8 keys gebruiken om te activeren, of te wel even windows update draaien :).
Nee hoor, activeer regelmatig een Win10 mrt een 7key die daarnog niet voor gebruikt is geweest.
Op een verse bootabld usb installatie.

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 2 juli 2017 04:11]

Je snapt het niet je kan pas Win7 en 8 keys vanaf een bepaalde update gebruiken, deze update is van vorig jaar al weer.
Dus als jij dit jaar een win10 usb heb gemaakt via de iso van microsoft ja dan heb je die update, maar genoeg mensen die met oude installaties blijven werken en nooit deze updaten.
Nee dan snap ik het inderdaad niet, ik doe het al zo vanaf het moment dat de 1jaar upgrade van start is gegaan.
Ook dat hoeft niet. Je gaat naar de pagina voor slechtzienden, download de installer en je hebt een gratis upgrade zonder gedoe, is na installatie ook geactiveerd. Tijd terugzetten hoeft niet en is daarnaast een slecht idee ivm SSL en mogelijke ingangsdata/verloopdata van certificaten.

Maargoed, gratis upgrade is niet voor mensen met illegale versie.

[Reactie gewijzigd door _JGC_ op 30 juni 2017 19:36]

Tijd terugzetten puur voor het activatieproces tijdens het invoeren van de Windows 7-key. Daarna uiteraard gewoon weer terug.
Nee je download gewoon de media creation tool en zegt deze pc bijwerken, niks pagina met beperkingen bezoeken.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 30 juni 2017 20:36]

Dat kan al een jaar niet meer.
Onjuist, dat kan nog prima via het linkje dat AndyD plaatst. Of het helemaal legaal is als je geen beperking hebt maar wel de accessibility upgrade gebruikt durf ik niet te zeggen maar het werkt wel degelijk.
Je heb linkje helemaal niet nodig gewoon media creation tool gebruiken

https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Want de media creation tool downloaden is makkelijker als een andere installer downloaden? :z

Maakt dus niets uit..

[Reactie gewijzigd door Nopheros op 30 juni 2017 20:55]

Je hoeft daar niet akkoord te gaan dat je beperkingen heb, dus wellicht is deze manier legaler :)
Wat als je slecht bent in lezen van o.a voorwaarden, telt dat ook als beperking? :P
Kan nog wel pas nog gedaan, windows 8 naar windows 10. 2 maanden geleden op een machine waar nooit een windows 10 versie heeft op gestaan.
India is niet een bijzonder rijk land. Er zal hoogstwaarschijnlijk een hoog aantal xp of vista gebruikers zijn daar
Niet bijzonder rijk? Ze hebben wel een eigen space programma
@mikesmit bedoeld natuurlijk het overgrootste gedeelte van de bevolking dat flink in armoede leeft. Dat de overheid schijnbaar geld overheeft voor een ruimteprogramma doet daar niets aan af. Gelukkig hoef ik ook geen miljoenen in het ruimteprogramma van de EU te steken, die heb ik namelijk ook niet.

[Reactie gewijzigd door mrdemc op 30 juni 2017 18:25]

Inderdaad. Bovendien hebben we het hier over een land met 3 keer zoveel inwoners als de EU. Als anderhalf miljard mensen een euro geven tikt dat toch lekker aan.
Rijkdom van een land wordt bepaald door het bnp per hoofd van de bevolking. De elite en bedrijven kunnen nog zo rijk zijn, als de gemiddelde burger weinig te besteden heeft is het alsnog een arm land.
Nou BNP zegt niet al te veel, er zijn ook landen waar de elite zoveel verdient dat je daar niet meer aan kan zien dat er ook heel arme mensen zijn (Saudi ArabiŰ en golfstaten zijn daar voorbeelden van)
Ja das een goed punt. Nederland is een zeer apart land omdat wij niet van ongelijkheid houden. Als ik als Nederlander een zwerver zie slapen vind ik dat niet normaal en erg.
Van minder dan 1.5 dollar per inwoner per jaar. Wat weer in de eigen economie gepompt wordt en nuttige toepassingen kan opleveren. Hun 'beruchte' marsmissie kostte ~73 miljoen dollar. Die 50 miljoen verouderde windows installaties upgraden @108 euro per stuk zou een veelvoud kosten van hun jaarlijkse ruimtevaart budget. Van het budget voor hun marsmissie kunnen ze 730K w10 licenties kopen. Geld dat grotendeels uit hun economie zou lopen ;)
Noord Korea ook, het kost geen 10% van een BBP om een raket de lucht in te knallen.
Dat spaceprogramma gebruikt wel een veel kleiner budget dan bijvoorbeeld NASA of ESA. Er zijn zat landen die dure programmas, rijke mensen of dure dingen hebben. Dar zegt nog niet gelijk dat een land rijk is.
@Mocro_Pimp« ze mogen dan wel een eigen space programma hebben... daar valt wel wat op aan te merken...
- er zijn meer indiers dan europeanen... dus jah... effe een space programma erbij lijkt me niet zo heel moeilijk als je zoveel inwoners hebt als een heel continent samen en niet eens de last hebt van het onderlinge gekibbel tussen alle landen
- ondanks dat ze een space programma hebben, is hun space programma wel een van de meest minderwaardige; zeg maar het B-merk van de spaceprograms ... (maar het blijft wel nog steeds enorm veilig hoor, alleen zijn hun rockets minder groot/krachtig dan bv nasa/spaceX)
- Het indische spaceprogramma is deels een prestige-project, om aan te tonen dat de BRICS-landen ook op technologisch vlak niet hoeven onder te doen voor de Westerse landen
Ze draaien KMSpico.
Sowieso moet je dan wel een legale versie hebben. Dacht dat actie ook is afgelopen.

Schijnt afgelopen te zijn, maar nog wel te werken: http://www.zdnet.com/arti...-free-windows-10-upgrade/

[Reactie gewijzigd door chielsen op 30 juni 2017 18:24]

Ook bij deze actie zal je reeds een legale key moeten hebben. Het blijft een upgrade
Sowieso moet je dan wel een legale versie hebben. Dacht dat actie ook is afgelopen.
Dat wordt dan toch nog een lastige actie. Illegaal wordt niet geŘpgraded, ook niet met korting dus.
Veel systemen zijn bovendien kwetsbaar omdat ze illegale versies van Windows draaien. Voor veel burgers in het land is de licentie te duur.
Dit is voor gebruikers met een beperking en dus assistentie software/hardware gebruiken! Het gebruik hiervan als je dat niet bent is gewoon onacceptabel. Sowieso vindt ik het niet kunnen dat jouw comment op +2 staat.

" If you use assistive technology on Windows, you are eligible for the upgrade offer."
Het gebruik van resolutie scaling en shortcuts als alt+tab, win+e, ctrl+x/c/v valt ook onder assistive technology
Het gebruik van resolutie scaling en shortcuts als alt+tab, win+e, ctrl+x/c/v valt ook onder assistive technology
Ja, als je je muis niet kan gebruiken omdat je vingers artritis hebt. Of als je de vergrootglas moet aanpassen met shortcuts omdat je de muis niet kan zien... Anders is het een slap excuus. Het gaat erom dat er een "honor rule" rond die upgrade is. Heb je echt een beperking dan stuur ik je graag naar die link. Anders

Zelf heb ik resolution scaling vanwege een hoog DPI scherm en gebruik talloze shortcuts simpel weg omdat het handig is. Betekent niet dat ik een beperking heb
Dan moeten ze dat beter aanduiden in hun EULA zoals het er nu staat is het gewoon legaal
vrijwel iedere gebruiker maakt gebruik van ALT + TAB en CTRL + C/X/V acties.

niet het probleem van de gebruiker maar van Microsoft zelf.
Weet wat je zelf weg geeft!
Is het eigenlijk geen discriminatie als personen met een handicap wel recht hebben op een gratis upgrade maar andere mensen niet?
Alles is in die landen vrijwel illegale software. :X
Dan zit upgraden er waarschijnlijk niet in.
Dan helpt korting op een upgrade ook niet natuurlijk. Dan zal er een fikse korting op retails moeten komen.
Beschikbaarheid van fatsoenlijk internet zal ook een factor zijn.
Ze hebben nog niet eens een fatsoenlijk stroomvoorziening.
Niet vanaf een illegale versie ;)
Naar mijn weet is die optie verlopen.
Kan nog steeds als je de accessibility upgrade gebruikt.
https://www.microsoft.com...sibility/windows10upgrade

Maar je moet dan inderdaad nog altijd een legale basisversie hebben om de upgrade van te starten volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Murfy op 30 juni 2017 18:24]

Je heb geen accessibility opties nodig dat mensen dat nu nog niet weten, gewoon media creation tool downloaden.
Je opent media creation tool zegt deze pc upgraden en 15 min later een geactiveerde win10 op je systeem.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 30 juni 2017 20:37]

Met een geldige Dell / HP win7 pro key wordt je win10 gewoon/desnoods op een andere machine geregistreerd.
Gisteren nog een Medion laptop waar win10 home op staat ge-update naar win10pro, en een 'oude' dell FX160 met eigen key in bios met een win10 usb geinstalleerd.
Zonder hickup stond w10 voor me klaar na een kwartiertje, beiden geregistreerd en wel
Klopt zowel upgraden kan als een schone installatie al paar keer gedaan dit jaar, gewoon pc gepakt win10 stick erin en code gebruiken van de win7 pro key op de kast.
Wordt gewoon geactiveerd er is letterlijk helemaal niks dicht gezet, enige wat veranderd is dat je win10 niet meer als update mee krijgt in windows update.
Dat kan als je Windows 7/8.1 hebt maar in India draait er nog veel op Windows XP en je kan niet gratis upgraden van XP naar 10. Alle ATM's draaien nog steeds windows XP bijvoorbeeld. (vaak nog zelfs non-endebbed)
Kan nog steeds gewoon media creation tool downloaden, dan zeg je ik wil deze pc upgraden en klaar een win10 geactiveerd en al.
https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 30 juni 2017 20:38]

"legaal" is volgens mij wel relatief in deze, ianal
Als half India voor microsoft werkt om ons van onze virusproblemen af te helpen, hoe kunnen ze er dan zelf zoveel last van hebben? 8)7
Heb je als programmeur na jaren eindelijk je systeem lekker ingericht met alle tools en addons tot in de kleinste details aan toe, moet je upgraden. Neuj, if it works :+

(Grapje heh, niet dat er een keten aan reactie gaat ontstaan over hoe juist programmeurs alles bijhouden etc)
Als het een geldige Windows licentie betreft, is het gratis upgraden mogelijk. Volgens het artikel schort het bij velen just daaraan
Het is langer zo dat bij bijvoorbeeld Steam games in Rusland voor een lagere prijs worden verkocht, omdat de vraagprijs dan beter in verhouding staat tot de inkomens van de gemiddelde consument. Dat India dit nu verzoekt van Microsoft voor het Windows OS is niet meer dan logisch.

Microsoft zal echter huiverig zijn, omdat er bij het eerder genoemde voorbeeld er genoeg resellers zijn die Russische gamekeys verkopen met winst in Westerse landen. Hetzelfde ligt voor de hand voor Windows, een VPN om te doen alsof je uit India komt is genoeg om tijdens installatie niet gedetecteerd te worden.
Ik kan niet klagen als tijdelijke immigrant in China. Games staan hier in de Chinese Steam store ongeveer aan de helft van wat ze in de Belgische staan. Lekker de library aanvullen terwijl ik hier ben :)
Nu kun je al voor Ą25 een Windows-licentie kopen die uit een bulk-license voor bedrijven komt.
Ik verbaasde me eigenlijk wel over de prijzen die ze er daar nu voor vragen, zo'n pro licentie is daar dus nauwelijks goedkoper dan in NL.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat ze de prijzen daar niet te ver kunnen laten zakken zonder een golf aan goedkope import-licenties in de westerse wereld te veroorzaken. Als dat zo werkt.
Maar het verklaart misschien ook wel hun historisch lakse houding wanneer het om het gebruik van ongelicenseerde windows versies gaat, ze weten dat het overgrote deel van de computerconsumenten wereldwijd hun licenties met de beste wil van de wereld gewoon niet kunnen betalen, maar ze willen ook weer niet toegeven aan eventuele concurrenten die met goedkope of gratis alternatieven komen. Zo hou je de hele wereld in je macht.
Gaat het nu om overheidssystemen of een deal voor de burgers?
Om een deel van de burgers natuurlijk. Te zien aan deze zin:
De meer dan vijftig miljoen Windows-gebruikers in India kunnen binnenkort met korting upgraden naar Windows 10, volgens een overheidsfunctionaris.
Lijkt me stug dat het 50 miljoen overheidssystemen zijn ;).
Tjah, er wonen wel meer dan 1 miljard mensen in dat land, je weet maar nooit😅
Diverse hits op Google spreken over 10-15 miljoen ambtenaren. De meeste daarvan zijn eenvoudige loopjongens zijn zonder computer dus het zal om een deal voor de resterende burger PCs zijn. Groot deel daarvan weer in internet CafÚs vermoed ik zo.
10$ online voor een OEM key, done.
Ja, als je OEM bent wel. Zo niet? Illegaal.
Welke wet wordt er precies overtreden als je als thuisgebruiker een OEM licentie gebruikt op je eigen PC.
Als je je pc zelf in elkaar sleutelt geen enkele, ook Microsoft heeft dat een paar jaar terug eens gecommuniceerd. Heb je een laptop of desktop uit de winkel, zou je officieel een volledige versie moeten kopen.
Ik heb echter nog nooit gehoord dat Microsoft iemand (privÚ persoon) lastig viel voor het draaien van Windows met een oem licentie. Keys werken en je Windows is gewoon 'activated' en dat blijft zo.

[Reactie gewijzigd door brammieman op 1 juli 2017 07:43]

Auteursrechtschending
Tenzij je de PC zelf uit onderdelen samenstelt en assembleert.
Dat hangt van de voorwaarden af natuurlijk. Dat mag ms gewoon zelf bepalen
Inderdaad, psngames.org. Werkt perfect.
Waar met grote regelmaat gestolen keys verkocht worden. Vorige week kwamen we daar nog keys tegen die met een key generator gemaakt waren en die dus nu allemaal niet meer werken.
Heb je een bron daarvan dat er gestolen Windows keys verkocht werden?
En mijn 2e vraag is hoe van een eenmaal geactiveerde Windows de key daarna alsnog niet meer werkend wordt bestempeld en de Windows activering wordt teruggedraaid? Want volgens mij is dat een onomkeerbaar proces?
Je kunt gewoon een Windows 7 installatie met activatie crack upgraden naar Windows 10.
Op zich wel een leuke actie, mag ook wel voor de rest v/d wereld aangeboden worden.
Is alleen de vraag, voor welke os-en geld deze korting.
en als laatste waarom is de gratis upgrade niet gedaan toen deze voor een jaar geldig was, ik meen me namelijk te herinneren dat ook de minder legale versies geupgrade konden worden, zonder een melding van, deze versie is niet genuine.
Op zich wel een leuke actie, mag ook wel voor de rest v/d wereld aangeboden worden.
IS toch al voor de rest van de wereld aangeboden?
Kortom, een door de overheids gefinancieerde marketing campagne voor Microsoft die wordt gepushed door de media waarbij het me niet zou verbazen als de overheid nog een vorm van subsidie betaald ook. :+

Geen slechte deal voor Microsoft (voor de consument overigens ook niet)
Lijkt me ook een win win ja. Ook voor de rest van de wereld gezien de meeste illegale Windows gebruikers updates mijden.
De media creation tool werkt bij mij niet voor een Lenovo Edge 71, door zijn niet meer ondersteunde Sandy Bridge processor. (geen ondersteuning door Intel)

Wanneer de computer wordt geŘpdate vanaf Windows 10 pro, werkt alles goed. Indien Windows 10 middels de media creation tool (iso) wordt ge´nstalleerd, schakelt de computer niet meer uit.
Hierdoor zijn heel wat pc's gedwongen om te updaten vanaf het huidige OS, omdat dan de huidige driver behouden blijft.