×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xiaomi: smartphoneleveringen stegen met 70 procent in tweede kwartaal

Door , 49 reacties

De Chinese fabrikant Xiaomi heeft bekendgemaakt dat zijn smartphoneleveringen in het tweede kwartaal van dit jaar 70 procent hoger waren dan in het eerste kwartaal. Het totale aantal geleverde toestellen komt neer op iets meer dan 23 miljoen.

Het bedrijf maakte het resultaat bekend in een brief, die aan alle 13.000 medewerkers werd verstuurd. Gadgets 360 heeft de brief gepubliceerd en vermeldt dat het een record is voor Xiaomi. Ceo Lei Jun schrijft in de brief dat het een 'mijlpaal' is na tegenvallende verkoopcijfers. Zo meldde TechCrunch in januari dat Xiaomi destijds geen verkoopcijfers voor 2016 bekendmaakte, iets dat het bedrijf voor de voorgaande jaren wel steeds deed. Eind vorig jaar zei de inmiddels vertrokken Xiaomi-vicepresident Hugo Barra dat het bedrijf smartphones verkocht zonder winst te maken.

Jun noemt een aantal redenen voor de toename, waaronder investeringen in r&d, waaruit bijvoorbeeld de in februari gepresenteerde Surge S1-soc is voortgekomen. Daarnaast noemt hij de opening van in totaal 123 Mi Home-winkels in China als een factor. Verder zou de Redmi Note 4 de bestverkopende telefoon in India zijn. Jun noemt aan het einde van de brief een nieuwe doelstelling. Het bedrijf wil volgend jaar 100 miljoen smartphones leveren. in 2015 waren dat er 70 miljoen, aldus TechCrunch.

Xiaomi zegt in 2016 in totaal 7071 patenten te hebben aangemeld, waarvan er 2895 zijn toegekend. Onlangs werd bekend dat de fabrikant een patentdeal en een samenwerkingsovereenkomst met Nokia heeft gesloten. Als onderdeel van de overeenkomst verkreeg Xiaomi een onbekend aantal patenten van het Finse bedrijf.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

07-07-2017 • 20:23

49 Linkedin Google+

Reacties (49)

Wijzig sortering
Wat niet in het artikel is opgenomen is dat Lei Jun ook heeft aangegeven dat de verkopen afgelopen jaar tegenvielen omdat er meerdere maanden serieuze tekorten waren.

Lei Jun said: "Over the past year more than sales is not ideal, mainly two months up to a few months of serious shortage.

bron: http://news.mydrivers.com/1/539/539500.htm

De levering van de Mi 6 in bepaalde kleuren levert in China ook commentaar op. Zo blogde 1 van één van de directieleden van Xiaomi het beschamend te vinden om de advertenties van de blauwe Mi 6 op de luchthaven van Shenzhen te zien waren terwijl alleen zwart leverbaar is. Ook werden er grapjes gemaakt over een Weibo blog van Lei Jun. Die blogde dat hij met zijn gezelschap 3 uur moest wachten bij een hot pot restaurant voordat ze aan de beurt waren. Andere Chinese bloggers reageerden dat ze nog langer op hun Mi 6 moesten wachten.

[Reactie gewijzigd door Chocoball op 7 juli 2017 22:19]

Ze hebben de klanten flink laten zitten bij de keramische Mi5 en nu weer bij de gekleurde Mi6 smartphones. Dit is niet goed voor hun image, want ze verliezen steeds meer hun gezicht aan andere merken. Dit doet me ook weer denken aan de late release van de Mi3 met Europese banden (Snapdragen 801 cpu). Die liet ongeveer 5-6 maanden op zich wachten voordat de eerste klanten hem konden aanschaffen in vergelijking met de Mi3 met TDD banden (Nvidia Tegra CPU).
Verliezen tov ?

Formeel leveren ze alleen in China en India hun telefoons alleen goed geinformeerde mensen kennen in de rest van de wereld dit merk.

Maar na Nokia patenten deal verwacht ik dat ze snel wereldwijd los gaan.
Ze leveren niet alleen in India en China. De goedgeinformeerde Nederlander kent ze inderdaad wel, maar andere landen kunnen ook producten van Xiaomi kopen. Voorheen kon men in Duitsland, Frankrijk en Engeland ook Xiaomi producten aanschaffen. Die koopmogelijkheid lijkt nu uitgeschakeld te zijn.

Hier is de lijst naar alle websites.

Smartphones:
China/HongKong
India
Singapore
Taiwan
Maleisië
Indonesië
Filipijnen: Lijkt nu minder aandacht voor te zijn.
Midden Oosten / Afrika: Nog geen producten te koop
Vietnam
Polen
Rusland
Oekraïne

Andere producten zoals Power banks:
Amerika
Mexico
Korea
Wereldwijd zullen ze niet "los gaan". Ze hebben zich juist de afgelopen jaren terug getrokken uit een aantal Zuid Aziatische landen.

Daarbij heeft Lei Jun last van iets waar heel veel Chinese CEO's last van hebben. Te snel willen groeien en alles maar vast grijpen waar ze denken geld mee te kunnen verdienen.

Interessant artikel over Xiaomi: http://www.scmp.com/busin...box-keep-growth-even-keel
The firm started with a great idea: produce iPhone-ish smartphones, distribute them through online channels and price them to significantly undercut other phones but while earning margins for the sale of each device.

Doet me erg denken aan het idee van OnePlus
Dat wil iedereen toch, zie ik hier ook. Bar weinig mogen nog bij mij op rekening kopen. Teveel vlugge jongens die denken het snelle geld kunnrn verdienen dikke bmw, hippe zonnebril en doen alsof ze alles zijn. Binnen paar jaar op hun gat, geld valt er nooit te halen. Toeleveranciers zijn de dupe en die gladjanussen beginnen weer iets nieuws.

Ook verhuur ik wat bedrijfspanden, 91% wat wil huren gaat meteen de prullenbak in en weiger ik. Al paar fiod invallen gehad, allemaal lugebure bedrijfjes. Zelden oer hollandse eigenaren.

Nee feest is t allemaal niet meer, was in de jaren 80 en 90 stukken beter.
Ook op het gebied van updates wel. Waar het ooit een ding was dat iedere maand updates verzorgd werden zijn verschillende modellen binnen een paar maanden al end of service. Een wildgroei aan varianten van bijv. de RedMi 4 helpt ook niet.
Dit inderdaad, ik wou graag de Mi4 in het zwart alleen was die toen alleen verkrijgbaar in het wit, nu weer als ik bij webshops kijk dan is vaak maar 1 versie beschikbaar van een Xiaomi telefoon terwijl de aankondiging 5 kleuren liet zien, de mipad idem, alleen in het wit terwijl er ook versies in het groen, blauw, geel, roze en rood bij de promotie afbeeldingen stonden.
Dit is algemeen bekend met Xiaomi. Ze verkopen batches van nieuwe releases. Dus zodra een batch opkomt mag je meedoen in een loterij en hopen dat je je eentje wint. Het is even geleden maar met de Xiaomi 4 probeerde ik dit tot vijf keer toe (iedere keer weer een week wachten) zonder success dus heb ik toen via een relatie eentje gekocht. Voor mij was het overigens een eenmalige ervaring de kwaliteit viel gewoon tegen. Natuurlijk prijs/kwaliteit klopt he wel maar als je een iPhone/Samsung of welke premium mobiel gewend bent is een Xiaomi toch wel een beetje minder zelfs de nieuwe modellen.
Tsja qua behuizing ben ik het wel een beetje met je eens, maar dan vergelijk je een 250 euro telefoon met een 700 euro telefoon.
Voor mij is de batterij erg belangrijk en mijn Redmi 3 met 4200 mah is echt een topapparaat voor die 130 euro via dealextreme. Toen ik hem kocht moest ik mijn best doen om onder de 400 euro een vergelijkbaar toestel te vinden.

Ik hoop persoonlijk dat Xiaomi even rustig aan doet met hun uitbreidingsdrang naar het Westen toe en zich op kwaliteit blijft focussen zonder een productie capaciteit te proberen realizeren die ze niet aan kunnen.

Kan ik mooi voor een dubbeltje op de tweede rang blijven zitten :Y)

[Reactie gewijzigd door lmartinl op 8 juli 2017 23:04]

Koop al jaren voor mijzelf en de familie xaiomi telefoons. Tot nu toe geen klachten. Alleen een Nederlandstalige ROM er op zetten wordt steeds lastiger gemaakt. Vooral de laatste versie van de unlock tool waar je 3 dagen moet wachten is redelijk irritant
Ik heb hier een handleiding + downloads geplaatst voor de Unlock tool. Volgens mij hoeven alleen nieuwe account wat langer te wachten. Oud gedienden kunnen direct aan de slag met de tool.
https://gathering.tweaker...message/51813757#51813757
Heb er nu ook enige tijd een (Redmi Note 4), bevalt nog zeer goed. De oude unlocktool is ook nog te vinden, volgens mij staat op GoT wel een link, die de 3 dagen beperking niet heeft.
Thx, maar die werkte niet op laatste note 4 (plus of global of hoe dat ook al weer heette)
Hehe dat hoeft niet, je moet een oude versie van de software pakken. Daar zit de drie dagen wacht limiet niet in en heb je je unlock code gelijk :)
Die werkt alleen dan weer niet met bijv. de mi6
Hoezo bevooroordeeld... Xiaomi maakt uitstekende telefoons voor één derde van de prijs van een telefoon van ieder ander A merk. Ik heb mijn vrouw een redmi note 4 gegeven en die wil echt niet meer terug naar haar htc one. Ze doet nu 6 dagen op 1 batterij lading (bijna 2 op de One). De hardware is mid-range (snapdragon 625, 3GB, 32GB), maar goed scherm, medium camera en goede bouwkwaliteit. Software valt me alleszins mee, MIUI is niet onaardig, maar zou wel beter kunnen. Misschien dat ik er nog eens Lineage OS op zet als. Lees anders de reviews hier op t.net er gerust eens op na,veel positieve ervaringen met Xiaomi.
Hoezo bevooroordeeld... Xiaomi maakt uitstekende telefoons voor één derde van de prijs van een telefoon van ieder ander A merk. ls.
dat kan: Eind vorig jaar zei de inmiddels vertrokken Xiaomi-vicepresident Hugo Barra dat het bedrijf smartphones verkocht zonder winst te maken.
daarbij is een chinese it loon niet hetzelfde als die van samsung of apple.
Uhm in welk land denk je dat Apple haar smartphones fabriceert?
Die van Samsung worden denk ik wel in een ander Aziatisch land gemaakt: Zuid - Korea. Ik denk dat het loon dus wel redelijk overeen zal komen in vergelijking met de overige grootmachten. Het grote verschil is dat de andere 2 winst maken op hun smartphones, maar daar tegenover staat wel dat ze meer moeten inleveren aan marketing en wellicht de research afdeling.
zelfde land als xiaomi maar denk je dat fabriceren grootste kosten post is?
ah met it bedoelde ik it'ers als programmeurs.
daarbij patenten R&D en zat andere dingen die veel kosten in niet chinese landen.
Op zich zit de software van Miui goed in elkaar. Soms wat vreemde keuzes, maar ze zorgen er in ieder geval voor dat hun software 2 keer zo lang wordt ondersteunt dan Samsung en ongeveer dezelfde service bieden aan de budget als high-end telefoons +/- 4 jaar software ondersteuning en patches voor alle smartphones in het assortiment. Dit kunnen ze denk ik niet volhouden met de frequentie waarin ze de diverse telefoons van de banden laten rollen, maar tot nu toe gaat het goed.

Stel je voor als ze het budget van Apple of Samsung hadden, wat voor ondersteuning zouden ze dan bieden?
geen waarom denk je dat lg sony en de rest dat niet doet?
Vraag:
Stel je voor als ze het budget van Apple of Samsung hadden, wat voor ondersteuning zouden ze dan bieden?
Antwoord:
geen waarom denk je dat lg sony en de rest dat niet doet?
Geen? Dus als ze het veel grotere budget hebben van de grote 2, dan denk je dat ze geen ondersteuning meer bieden?

Sony is een voorbeeld waarbij de smartphonesector veel verliezen maakt. Dankzij de camera's en de spelcomputer kan Sony nog winst maken. Ik hoop dat het nog wel beter zal gaan met Sony en de smartphones, maar ze maak vaak vreemde keuzes. De opvolger gaat vaak 2 stappen vooruit en 1 stap terug. Als Sony 1 perfecte smartphone zou maken, dan is het een mix tussen de eerste flagship van het jaar (aankondiging op de MWC in Barcelona) en de 2e flagship van het jaar (aankondiging op de IFA in Berlijn). De beste Sony smartphones zijn eigenlijk een mix tussen deze 2 flagships. Dus de huidige XZs zou dan gemixt moeten worden met de Sony die vanaf 1 september op de IFA in Berlijk te bewonderen zal zijn.

Hoe LG en het update beleid heeft, durf ik niet te zeggen. Ik ben vooral bekend met Samsung, Apple, Xiaomi en Sony.
Uhm in welk land denk je dat Apple haar smartphones fabriceert?
Die van Samsung worden denk ik wel in een ander Aziatisch land gemaakt: Zuid - Korea. Ik denk dat het loon dus wel redelijk overeen zal komen in vergelijking met de overige grootmachten. Het grote verschil is dat de andere 2 winst maken op hun smartphones, maar daar tegenover staat wel dat ze meer moeten inleveren aan marketing en wellicht de research afdeling.
Uhm, welke aandeelhouders denk jij dat er met de miljarden dividend van een Apple gaan lopen?
De marketing en ontwikkeling van Apple devices kost ook bakken met geld. En dat gebeurt niet alleen in Azie.
Xiaomi bevalt mij prima. Heb laatst nog een 'oude' X4a besteld ter vervanging van mijn oude S5.
Ze timmeren hard aan de weg qua marketing en ook buiten China verkopen ze goed. Dit nieuws verbaast mij niets.
Heb de Mi4c en voor me vrouw een mi5 gekocht , die van haar is alleen veel sneller dan de mijne :D maar bouwkwaliteit is zeker top! Onze dochter van 2 pakt de phones regelmatig om naar youtube te kijken, en soms als de films niet goed laden of het haar te lang duurd klettert er wel eens een foon op de laminaat vloer... De phones doen het nog als een zonnetje!
Heb hier de Redmi pro... Alles is top behalve software... Ik vind het nog steeds 100x ruk, maar goed als je hier achter de Great firewall zit, merk je niks van... Zodra je vpn open gooit... Zie je echt hoeveel Google invloed heeft...

Xiaomi verkoopt geen telefoon... Verkoopt een lifestyle... Daarbij hoort een telefoon...

[Reactie gewijzigd door zonglew00 op 8 juli 2017 01:20]

Ik zit hier met mijn Mi5 tot nu toe beste toestel dat ik heb sinds mijn HTC One M7

maar als Xiami blijft voort gaan zoals ze gedaan hebben met de Mi6 (geen audio jack) dan hoepel ik op naar Samsung waar dat wel bij te vinden is.

ik ga heus niet meer euro's neer tellen voor minder features en een kl0te dongle. pardon my french beste mede tweakers.
Xiaomi maakt prima telefoons, ik denk niet dat je ALLE Chinese telefoons over 1 kam moet/kunt scheren.
Ik weet niet waar jij leeft maar Xiaomi op zich zelf levert totaal geen troep. Het zijn prima telefoons voor een redelijke prijs.

Enige wat ze missen is de LTE band20 voor in Europa. Prima hardware plus software.
Ik heb gewoon LTE op mijn Redmi Note 3 van Aliexpress.
Met provider T-Mobile heb je bijna overal 4G, met de overige providers vooral in de grotere steden buiten op straat. De standaard meegeleverde lagere hogere frequenties dringen niet altijd het huis binnen, waardoor je met Vodafone, Tele2 en KPN vaak 3G hebt binnenshuis (al zullen de meeste dan toch al met wifi zijn verbonden).

Edit: Bedankt voor de oplettendheid @Grrrrrene, het klopt dat de lagere frequenties het huis juist wél binnendringen. Ik heb het typefoutje aangepast.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 7 juli 2017 21:59]

De lagere frequenties dringen niet altijd het huis binnen,
Juist wel: hoe lager de frequentie, hoe beter het doordringt in huis en hoe beter het bereik. Juist de hogere frequenties hebben moeite om je huis binnen te dringen, al ben ik het met je eens dat je daar vaak toch wel wifi hebt en het zonde van je MB's is om thuis van 4G gebruik te gaan maken.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 7 juli 2017 21:52]

Heb de mi5s, in steden bijna altijd gewoon LTE via KPN. Soms H+ en in de trein soms terug naar 3G. Kan niet zeggen dat dit mij tot nu toe stoort na een half jaar. Ik wist het toen ik het toestel kocht en het is niet alsof de internetsnelheid terug naar de prehistorie gaat. Bouwkwaliteit dik in orde en MIUI zorgt voor een makkelijke switch komende van apple want het lijkt best op elkaar.
Ligt aan het model. Aantal global versions hebben b20 wel. Mi6 helaas niet nee
Ik heb al behoorlijk wat Xiaomi toestellen gekocht voor vrienden en familie. Laatste 1,5 jaar heb ik alleen maar toestellen gekocht die ook band 20 hebben. Ik let daar specifiek op. Bijvoorbeeld een Xiaomi Redmi 3S, Note 3 SE en Note 4. Wel een Global versie.
Bovendien hebben de toestellen een absoluut goed prijs/kwaliteit niveau.
Ik zelf het nog een wat oudere (2 jaar oud) Note 2 die ook super bevalt, alleen heeft deze geen band 20 helaas. Maar dat vind ik niet zo'n probleem.

[Reactie gewijzigd door tomvdlee op 7 juli 2017 22:19]

Dit is op zich ook wel een +1 waard eigenlijk. Zoveel bullshit in 6 regels.

OT: Volgens mij, en vele andere heeft Xiaomi haar zelf al lang bewezen als prima telefoonfabrikant.
Prijs/kwaliteit is gewoon een dikke prima. Verdiep je zelf eens, alvorens graag een fipo te scoren met die kul.
Aaahhh daar hebben we weer zo iemand, ik wil niet vervelend doen maar Xiaomi maakt geen rommel, en zo goed als iedereen die een Xiaomi Mi6 hebben en ge reviewed hebben zeggen allemaal dat het een erg goede telefoon is, net zo goed als die dure spul van Samsung (Galaxy S8), maar dan VEEL goedkoper, ¤355,-

https://www.youtube.com/watch?v=wEpsQIz3tPI

https://www.youtube.com/watch?v=ArlDVIlkZfo&t=89s

Samsung Galaxy S8 vs Xiaomi Mi6 - Speed Test!

https://www.youtube.com/watch?v=ZaEphhvxxgA

En zelfde voor Meizu en Huawei en OnePlus en meer, en Samsung komt uit Zuid-Korea, dus is dat dan opeens Zuid-Koreaanse troep?

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 8 juli 2017 01:22]

Dit is positief voor Xiaomi. Ik zelf heb nooit interesse gehad in hun smartphones
Dit bewijst gewoon,dat ze na een tegenvallende periode,waar mensen andere merken probeerden(zoals ik,of een tweaker wel eens overweegt),maar toch altijd terugkeren,omdat ze inzien dat Mi telefoons echt wel prijs/kwaliteit aan de top staan _/-\o_

Is hieronder ook duidelijk te zien.

https://www.kimovil.com/e...ones-moviles/best-sellers :*)
Welk bewijs? Hun marktaandeel is nog steeds dalende dus weinig mensen die terug keren.
Van een top 5 plek zijn ze nu ergens rond de top 10 beland dus aan de top staan doen ze ook al niet meer.
Dalende?Ze zijn momenteel terug de meest verkopende smartphonemaker van China(na 5de plaats Q1) en de 2de in India.Ze schatten dit jaar 80-100 miljoen stuks te verkopen,en volgend jaar 100-120 miljoen,dus....?!

https://www.bloomberg.com...smartphone-crown-in-china

Van mij hoeven ze niet te groot te worden hoor! :9
Ze liggen nog steeds achter op Huawei, Vivo, Oppo en Lenovo qua martkaandeel. Dus ze zijn helemaal niet terug.
In mijn omgeving (in China) ken ik niemand die een Xiaomi heeft gekocht recentelijk. Van studenten tot ceo's. Huawei daarintegen enorm veel.

En wat betreft "ze schatten .." ja, dat zei Lei Jun ook over 2016, toen haalde ze de target ook niet. Chinese CEO's zeggen zoveel. Kijk wat er met LeTV / LeEcoo is gebeurd. Die staan op de rand van faillisement.