Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: HMD brengt high-end Nokia-smartphone op 31 juli uit

Door , 141 reacties

HMD zou zijn eerste high-end smartphone met de merknaam Nokia erop willen uitbrengen op 31 juli. Tot nu toe kwamen er alleen goedkopere modellen uit van de Finse fabrikant, al gaan er al maanden geruchten over een duurder model.

De prijs zou tegen de 600 dollar komen te liggen, ongeveer 589 euro, schrijft de Duitse site WinFuture. Die site publiceert vaker juiste informatie over nog niet aangekondigde smartphones, afgelopen half jaar onder meer van Samsung en Motorola.

Volgens de site beschikt de Nokia 8 over een Snapdragon 835-soc van Qualcomm, de meest recente high-end soc van de Amerikaanse chipontwerper. Op de achterkant zou een dubbele camera zitten, terwijl gebruikers in de behuizing twee simkaarten kwijt kunnen. Ook is er flash-opslag met een capaciteit van 64GB in het toestel te vinden.

FrAndroid postte eerder enkele afbeeldingen van hoe de high-end telefoon eruit zou zien. HMD bevestigde eerder dat het behalve de huidige drie telefoons dit jaar nog duurdere en goedkopere modellen gaat uitbrengen.

Still uit een promovideo van Nokia. Van rechts naar links zijn het de Nokia 3, 5 en 6 en een onaangekondigd model met dubbele camera

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (141)

Reactiefilter:-11410137+174+28+30Ongemodereerd34
Qua specs niet vernieuwend maar ik hoop dat het een succes voor Nokia wordt
Hoezo niet vernieuwend? Er zijn maar 2 smartphones die vergelijkbare specs hebben namelijk de OP5 en de Mi6.

Ben juist bang dat Nokia mogelijk een verkeerde prijsstelling hanteert voor de specs (namelijk ietsjes te duur) en dat de onbekendheid van de huidige kwaliteit/performance van het nieuwe Nokia gebruikers nou niet echt aanmoedigt om deze smartphone aan te schaffen.
Men leunt nog steeds op de naam nokia die ondertussen alleen bij een oudere generatie bekend is. De jongere generatie kent het merk al lang niet meer.

nokia stond voor innovatie, apart design en wat je nu ziet is gewoon de zoveelste telefoon, met specs vergelijkbaar met andere merken, niets speciaals en zelf een prijs die ook niet speciaal is. Het is en blijft teren op de oude merknaam om zo een standaard telefoon aan de man te brengen.

De lumia 1020 nokia had bijv hele mooi 41mp camera aan boord, tijd misschien ver vooruit. Nu 5 jaar later stap terug op camera gebied ?
De lumia 1020 nokia had bijv hele mooi 41mp camera aan boord, tijd misschien ver vooruit. Nu 5 jaar later stap terug op camera gebied ?
Ze gaan toch weer samenwerken met Zeiss?
Het gaat trouwens niet om de megapixels.. ik zie uberhaupt weinig over de camera in dit 'nieuws' bericht.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 17 juli 2017 09:43]

Het gaat niet altijd om de megapixels maar in dit geval leverde de camera ook geen 41mp foto maar gebruikte dacht ik 6 of 7 pixels als meting om tot een 6 of 7 mp foto te komen. Idee was goed en kwaliteit van de foto's was ook super. Combineer dat idee met nog een 2de sensor en je hebt een hele mooi camera in je telefoon.
Hebben huidige camera's in de iPhone en Galaxy die kwaliteit intussen niet geëvenaard?
Nu 5 jaar later stap terug op camera gebied ?
Waar is dat op gebaseerd?
Nee nog niet geëvenaard denk ik. Kijk je kan 100MP hebben maar als je sensor klein is heb je niks aan die 100MP.
De 1020 had een grote sensor geen enkele telefoon heeft dat nog geëvenaard, behale de 808 die heeft een grotere sensor.
Mij ging het gewoon om een punt dat 4 jaar geleden nokia iets mooi gedaan heeft en schijnbaar 4 jaar later nog niet geëvenaard is. Als hmd (Nokia ) is wil doen moeten ze dus weer zoiets doen, dan maak je een verschil met andere merken
Denk wel dat ze iets stiekems aan het doen, we zullen zien :)
Ik wacht er op, maar ik ben niet zo happig op een Android telefoon te kopen.
Dit mede door slechte ervaringen met Android.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 17 juli 2017 10:53]

Hij kon ook gewoon 41mp foto's maken.

Zo'n tweede camera heb je niet zoveel aan, je hebt gewoon een fatsoenlijke camera en lens nodig om een mooie foto te maken, de 808/N8 had dat.
Zo'n tweede camera heb je niet zoveel aan,
Want?
Als de tweede lens bijvoorbeeld 2+x zoom heeft lijkt me dat zeker wel nuttig.
Omdat 2 slechte camera's nog steeds slecht is. En ga je dan inzoomen op de foto, dan krijg je alsnog een Picasso.

Als je de ruimte neemt voor twee camera's, gebruik dan een goede grote sensor met een fatsoenlijke lens. Daar heb je veel meer aan, en voor een mooie foto, ontkom je daar niet aan.
41MP in de 1020 (909) ging wel om de MP's, deze werden gebruikt voor oversampling in combinatie met een grote sensor etc.
Daardoor kreeg je sherpere foto's en als je een foto uitzoomde waren deze nog steeds scherp.
Maak maar een foto bijv met een iphone en zoom deze in, kwaliteit is dan gewoon bagger door ruis etc.

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 17 juli 2017 10:40]

41MP in de 1020 (909) ging wel om de MP's, deze werden gebruikt voor oversampling in combinatie met een grote sensor etc.
Gaat het niet vooral (alleen?) om sensor size?
De sensors van de 808 (1/1.2") en 1020 (1/1.5") zijn inderdaad uitzonderlijk groot.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 17 juli 2017 10:49]

Grotere sensor is sowieso beter, neemt bijv ook meer licht op :)
Het gaat inderdaad niet om de Megapixels maar wat je doet met die megapixels.
Bijvoorbeeld: zet je videocamera op 360p en geniet van een superzoom videocamera zonder verlies van pixels terwijl je lekker low profile blijft.
Jammer genoeg hebben veel gebruikers geen overschot aan fantasie om zulke hardware snufjes te gebruiken.
"FM broadcast?" : heb ik niet nodig want mijn auto heeft toch Bluetooth :O

Deze nieuwe "Nokia" heeft helemaal niets aan boord van wat de laatste echte Nokia's high end maakten.
Zeiss doet alleen de lens. De sensor moet natuurlijk ook in orde zijn.
Men leunt nog steeds op de naam nokia die ondertussen alleen bij een oudere generatie bekend is. De jongere generatie kent het merk al lang niet meer.
De overname door Microsoft was in 2014. De jongere generatie, die nog nooit van de typische onverwoest Nokia gehoord heeft, zullen de kinderen zijn die nu aan hun eerste smartphone beginnen. Die zijn ergens tussen de 9 en de 12. Dat lijken me niet de typische high end kopers. Dat lijken me meer "de ouders geven een low end smartphone want of deze een jaar overleefd is onduidelijk" kopers. Ik denk dus dat de naam Nokia nog minstens 10 jaar goed ligt. Ik denk dat misscshien de naam Nokia aantrekkelijk kan zijn voor mensen die Samsung moe zijn geworden.
Men leunt nog steeds op de naam nokia die ondertussen alleen bij een oudere generatie bekend is. De jongere generatie kent het merk al lang niet meer.
Dat men leunt op een bekende merknaam is niet vreemd. Het opbouwen van een goede naam kost jaren en veel geld. Ik herinner me LG nog in de jaren 80 als fabrikant van huistelefoons in de vorm van een banaan of appel (Lucky) en mijn eerste PC had een DC-ROM drive van Goldstar.
nokia stond voor innovatie, apart design en wat je nu ziet is gewoon de zoveelste telefoon, met specs vergelijkbaar met andere merken, niets speciaals en zelf een prijs die ook niet speciaal is.
Nokia stond ook voor degelijkheid (behalve in het begin toen ze veel kwetsbaarder waren voor vochtschade als de andere merken) Dat kan een argument voor zijn naast al die kwetsbare high-end toestellen met gebogen schermen en een glazen achterkant.

Daarnaast zegt HMD deze Nokia's te voorzien van stock-Android en lang van updates te voorzien. Dat is iets dat je buiten de Nexus-lijn (R.I.P) en de Pixel-lijn ($$$) niet ziet, zeker niet in het budget-segment. Sinds het van Lenovo is, geworden is ook Motorola gestopt met het updaten van zijn toestelen.
De lumia 1020 nokia had bijv hele mooi 41mp camera aan boord, tijd misschien ver vooruit. Nu 5 jaar later stap terug op camera gebied ?
Dat zou mooi zijn. Ik hecht echter meer waarde aan een kale Android en lange ondersteuning met security-updates.
De pricewatch: Samsung Galaxy S8 Zwart heeft toch ook vergelijkbare specs (high-end SOC, 4+ GB RAM, 64+ GB storage)?
Vergelijkbaar is iets anders dan hetzelfde.
Maar geen dubbele camera. De meerwaarde is de vraag (al lijkt die er wel), maar het zijn niet dezelfde specs.
Hij zei schrijft ook vergelijkbare niet dezelfde
Je vergeet de iPhone 7+, wat betreft de dubbele camera. Maar ja, die is ietsje duurder en draait een ander OS....
De iphone 7+ kwam veel en veel later met een dubbele camera.
De OP doelt mijns inziens op een dubbele camera implementatie om optische zoom te bewerkstelligen. En Apple was hiermee de eerste smartphone. De door de OP genoemde Xiaomi en de OnePlus kwamen daar pas later mee.
De Sony xz premium heeft vergelijkbare specs iirc?
Ja precies dit inderdaad, ik snap echt niet dat Nokia nog enige waarde vertegenwoordigt als telefoon merk. De hele wereld weet ondertussen wel dat het oude Nokia niet meer bestaat.
Idd een flagship breng je natuurlijk eerst tegen zeer aantrekkelijke prijzen uit. En de daaropvolgende wat duurder te laten zijn and so on... Hier mikken ze meteen te hoog. Zal mij benieuwen
Maar wat voor vernieuwende specs had je dan verwacht voor een flagship phone vanuit een gerucht? Gewoon mee met de trends, wat moeten ze anders?

Ze zullen vast wel iets 'unieks' uit de hoed toveren bij de presentatie, maar dat zal vermoedelijk wel iets softwarematigs zijn..
Hopelijk beloven ze supersnel updates, ook beveiligingsupdates en een behoorlijk bloatware loze skin.
Die belofte maken ze al waar. Zoek even wat reviews van de Nokia 3, 5 of 6 en je zal merken dat de updates zeer regelmatig en snel binnenlopen.
Hopelijk beloven ze supersnel updates, ook beveiligingsupdates en een behoorlijk bloatware loze skin.
De software zal wel weer compleet stock-android zijn, ik geloof dat op de 3 en 5 enkel de camera app wat aanpassingen heeft.

Verder krijg je Android O meteen als die uitkomt, en maandelijkse beveiligingsupdates.

Er is ook geen bloatware, het enige wat ze er op hebben gezet is een handleiding.
Puur gericht op de westerse markt dit. Want elke beetje snuggere smartphone addict 😂 weet dat er binnen een paar maand telefoons met de zelfde spec Al Dan niet beter in landen als China en India worden geproduceerd en verkocht voor de helft van het geld met EU warenhuizen. Dus snelle levering zonder import heffing.
Dus snelle levering zonder import heffing.

... of EU-niveau garantie. O-)
Mooi, Nokia wil maandelijks security updates hanteren. Heel belangrijk. Daarom mag de prijs ook wel wat hoger liggen.

Genoeg noobs die alleen naar de specs kijken en niet beseffen wat de inplicaties zijn van een slecht update beleid. Reviews vermelden ook haast nooit de maandelijkse security update beleid van de desbetreffende fabrikant/toestel. Shame, shame.

[Reactie gewijzigd door AndromedaM31 op 17 juli 2017 08:19]

Android wordt gewoon uptodate gehouden door Google. Helaas passen de meeste makers de software aan en moeten zij dus eerst de patches van Google verwerken en zijn zij daar zeer langzaam en onzorgvuldig in.

We zijn met Windows/Linux (ver/ge)wend dat de software maker updates kan pushen (niet letterlijk zoals blokker correct upmerkt) naar hardware. Dit is helaas niet het geval voor de meeste software. Denk eens aan een update voor Mp3 decoder. Heel normaal om een nieuwe versie gepushed te krijgen met een update voor je OS. Op je televisie? Vergeet het maar.

Installeer je echter een kale android versie dan zul je zelf zien dat updates een stuk sneller en frequenter door komen.

Zou Google dat moeten aanpassen? Hoe? Dan kunnen alle custom shells zoals die van Samsung niet meer want Google kan niet custom software van derden gaan onderhouden.

Ze zijn wel bezig om een betere scheiding aan te brengen tussen lagen zodat gedeeltes sneller gepatched kunnen worden zonder tussenkomst van de telefoon makers maar zo open als onze PC's? Dat zullen de meeste telefoon makers echt niet willen. Google kan hoog of laag springen, telefoon makers willen hun eigen software.

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 17 juli 2017 09:10]

Op Windows of Linux wordt software niet gepushed, we doen zelf een pull. Daarnaast zullen fabrikanten altijd eerst zelf willen testen wanneer je aanpassingen aan de kern van het OS maakt. Dit omdat ze niet willen dat een update het toestel doet vastlopen. Het grote probleem hier is dat het updatesysteem te monolitisch is.
Op Windows of Linux wordt software niet gepushed,
Windows 10 werd opgedrongen aan gebruikers van Windows 7 en 8.1. Zie ook deze strip.

Updates kan je niet zomaar uitstellen/overslaan in Windows 10, en worden best wel opgedrongen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 juli 2017 10:49]

Microsoft kan ook gewoon een Dell updaten. Die Dell Backup&Recovery Manager wordt dan gewoon overgeslagen :)
Microsoft kan ook een Acer updaten. Al die bloatware wordt dan gewoon overgeslagen :)
Google kan natuurlijk net als Microsoft wel op kernel niveau en basis applicaties o.i.d security updates/upgrades/patches mee te nemen en driver updates door fabrikanten te laten verzorgen, dit is gewoon een kwestie van het beleid van Google.
Als Google er voor kiest om voor het basis O.S. een updater in te bouwen zou het niet zo heel moeilijk moeten zijn. Misschien dat Android iets meer gesloten word en aanpassingen door derden wat minder worden, maar zoals het nu allemaal gaat is ook niet wenselijk natuurlijk...
Gewoon beleid van Google dus om het op deze manier aan te pakken en zij zijn ook de enige verantwoordelijk voor een gebrek aan een juist beleid voor security patches. Het enige waar Google momenteel om geeft is jou persoonlijke gegevens, verder niets...
nee, is niet de taak van android (google). android wordt gewoon netjes geupdated, maar fabrikanten passen hun eigen skins toe en moeten de updates dus ook weer verwerken en aanpassen.
met android o komt hier verandering in door android zelf te updaten vanuit google, zonder dat dit iets sloopt in de aanpassingen van de fabrikant. hadden ze wel veel eerder kunnen doen, maar ze doen het nu wel.
de enige andere manier om dit op te lossen is door geen aanpassingen toe te staan, zoals windows phone/10 mobile, maar dat gaat google niet meer lukken.
Daarom root ik m'n Smart altijd direct na aanschaf. Zodat ik a niet afhankelijk ben van patsches vanuit oem. En b zodat ik een eigen smaak android er op zetten kan.
Ze zouden beter eens wat werk maken van de Nokia 6 te leveren. Eerst Q1, en nu 14 juli release date dat ze terug inslikken :(
Klopt! Het zou me dan verbazen dat dit flagship al eind deze maand wordt uitgebracht. Of bedoelen ze voorstellen en ligt hij pas eind dit jaar in de winkelrekken?
Ik zou denken dat "uitbrengen" inderdaad betekent: Tonen en niet langer geheim houden. Daadwerkelijk ook in een winkel om de hoek is een andere zaak, hoewel niet onbelangrijk. De concurrentie kan bij de onhulling die data meestal wel noemen.
Je zou eigenlijk blij moeten zijn dat er niks is veranderd :P Het oude Nokia kondigde ook altijd een half jaar van te voren haar telefoons aan.
Ik kan mijn ogen haast niet geloven? High-end smartphone met SD835 proc voor onder de 600 euro? Erg vreemd in deze moderne en dure tijd. Ik heb ook nog geruchten gelezen van nieuwe nokia modellen in azie in aantocht voor tegen de 800 euro.. waarom hier zo laag dan.

Vermoed dat het hier gaat om de 4gb variant en dat er nog een 6gb variant gaat komen voor goed 750+ euros.

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 17 juli 2017 09:21]

Erg vreemd is dat toch ook weer niet ? Heb je de Oneplus 5 compleet gemist dan ?
Idem ditto SD835 komt in een 6/64 GB versie voor 499 , of voor 549 voor de 8/128GB versie
Gewoon betaalbaar high-end.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 17 juli 2017 09:52]

Een beetje te laat...mensen zullen toch voor de bekendere merken gaan.
Uhm, Nokia... Zo'n beetje het bekendste telefoon merk aller tijden...
De Nokia telefoons waar wij nu over praten zijn niet dezelfde als van weleer. Het bedrijf HMD maakt nu de Nokia telefoons, niet het "oude" Nokia.
En wanneer je HMD op zoekt is een van de eerste dingen die je leest: "HMD is made up of veteran Nokia staff"

Ik heb er wel vertrouwen in dat het leuke toestelletjes gaan worden. :)
Dat vertrouwen is dan gewoon helemaal nergens op gebaseerd. Nokia was natuurlijk de meester van de Dumbphones, maar miste de slag compleet toen de smartphones het overnamen. De eerste featurephones (N95 en dergelijke) waren nog wel aardig, maar het vast blijven houden aan Symbian (los van de N9) heeft ze opgebroken.

Op Smartphonegebied heeft het oude Nokia (buiten de N9) niets laten zien wat enthousiasme verdient, of je moet echt blij worden van de Lumia's. De eerste smartphones van het nieuwe Nokia zijn ook 13 in dozijn Chinese toestelletjes. Ik heb weliswaar hoop, maar nog geen vertrouwen.
Als je de N95 een featurephone noemt, dan is zelfs de huidige iPhone en de top van Android-toestellen niet echt een smartphone te noemen. Beter nog: De Nokia N95 werd in hetzelfde jaar als de allereerste iPhone uitgebracht, en was DE reden dat Apple in het begin werd uitgelachen met hun veel te dure en maar weinig functionele "dumb-phone".

Veel mensen lijken dat snel te vergeten, maar Nokia, Palm en Microsoft hebben helemaal de boot niet gemist met smartphones, zij waren de eerste ermee. Maar zoals al heel vaak is gebleken ben je als eerste niet echt vaak de meest succesvolle. Apple is bijna nooit de eerste geweest met iets, maar is wel heel goed in het combineren en zodanig perfectioneren van wat anderen al doen, dat het zelfs de meeste leken over de streep kan trekken (en daarnaast geschifte winstmarges rekent voor alle hardware).

Naast jou mening ook even de mijne plaatsen: Ik heb een Nokia N900 (Maemo), Nokia E7 (Symbian) en Nokia N9 (MeeGo) gehad, en sindsdien ben ik nog over geen enkel toestel enthousiast meer geweest. Tuurlijk, alledrie zijn nu hopeloos verouderd en redelijk onbruikbaar als je ook maar iets met mobiel internet wil doen, maar zeggen dat wat Apple of Samsung doet iets is om enthousiast van te worden... Nou, nee, niet echt. Daarvoor mis ik te veel de form-factor van een touch-screen slab waar een volledig qwerty-toetsenbord onder verscholen gaat, mis ik de gigantische sprongen in camera-technologie die Nokia elk jaar wist te bewerkstelligen, etc. Veel van de dingen die we vandaag de dag leuk vinden aan onze smartphones, hebben we rechtstreeks of onrechtstreeks te danken aan het 'oude' Nokia. En veel van die oude Nokians werken nu bij Jolla (SailFish) of HMD, waardoor dat vertrouwen toch niet zo ongerechtvaardigd is ;)
Je kunt ergens de eerste mee zijn, maar als de consument vervolgens niet voor jou kiest, heb je toch echt de boot gemist. Of ja, misschien zat je wel op de boot, maar dat bleek dan de Titanic.
Ze hebben er anders genoeg verkocht hoor. In 2010 (3 jaar na de iPhone) waren ze nog steeds de best verkopende smartphoneproducent. Ja, het is daarna hard neerwaarts gegaan, in mijn mening vooral door de gigantisch PR-flop van Stephen Elop waarbij hij zowel Symbian als MeeGo doodverklaarde lang voor Windows Phone een waardig alternatief kon vormen. Maar als het met Nokia kan gebeuren, dan kan dat evengoed met Apple of Google. Hoe groot je ook bent, als er iets nieuws langskomt kan je zomaar gepasseerd en irrelevant worden.

Trouwens, als je nu denkt dat Nokia aan het doodbloeden is omdat ze die smartphoneboot gemist hebben, dan heb je het ook daar mis. Er zijn maar weinig bedrijven zo gigantisch aanwezig in de telecommarkt, wees maar zeker dat je zelf nog dagelijks van Nokia-technologie gebruikmaakt zonder dat je het weet. Alleen al de zendmasten waarmee je Android of iPhone verbinding maakt zijn meestal van Nokia of Alcatel-makelij, zeker in Europa. Zolang ze daar in meeblijven, zou ik een terugkomst op de consumentenmarkt echt niet zomaar uitsluiten.

Leuk weetje: Recent kocht ik een oud huis, waar bij de overloop op de trap een E27-montuur hangt gemaakt door, jawel, Nokia! Toegegeven, dat ding is uit de jaren '80 (voordat ze ook maar iets met GSM's deden), maar het toont aan dat het feit dat ze nu even niet veel voorstellen op vlak van smartphoneverkopen echt niet betekent dat Nokia noodlijdend is ofzo. Ze begonnen verdorie als een verwerker van houtpulp in 1865 :+

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 17 juli 2017 09:39]

Ze hebben er anders genoeg verkocht hoor. In 2010 (3 jaar na de iPhone) waren ze nog steeds de best verkopende smartphoneproducent.
Qua aantal, qua omzet of qua winst?
Alleszins al de eerste twee, bij de derde is het lastig om Apple te kloppen op winstmarge. Als er één ding is wat Apple goed kan is het vrij goeie toestellen verkopen voor een winstmarge die groter is dan wat gelijkwaardige toestellen als adviesprijs hebben :)

Goeie bron over de mobiele verkopen in 2010: https://www.quirksmode.or...1/02/smartphone_sale.html

Wel leuk om terug te lezen, de doom-and-gloom was toen al stilletjesaan zichtbaar ondanks het feit dat Nokia nog steeds groter was dan Apple & RIM/BlackBerry (toen de nrs. 2 & 3) bij elkaar opgeteld!
Ze verkochten genoeg en de lijn was stijgend. Het ging pas goed mis toen ze zo dom waren om uitsluitend windows telefoons te gaan maken en Symbian en Meego dumpten omdat Elops bazen niet wilden aanzien dat die systemen meer gewild waren dan windows.
Neem vandaag je Nokia N900, speel Spotify (Qspot) en record vervolgens de stream lossless met Orechiette.
Probeer dit nu met je 2016 vlagschip Android of iPhone.. Juist. Zooo verouderd dat ik nog steeds wel een toepassing vindt voor die goede oude N900. Speel Studio Brussel over de radio van je taxi in Zuid-Oost-Azie..over een miserabele 3G verbinding..

Juist, nooit meer enthousiast geweest over een toestel sinds die laatste echte Nokia's..Ook Jolla kon dat gevoel niet terugbrengen.
Als was Nokia uiteraard fout bezig (geen SD support in de E7 "business phone" , geen autofocus want anders dat had de N8 "camera phone" , te weinig RAM in de N900, geen toetstenbord bij de N9 en een pentile matrix scherm.. etc.. Ze slaagden er voortreffelijk in zichzelf te beconcurreren tot in het graf. De 808 Pureview was eigenlijk de beste meeste non compromise Nokia en een afscheidscadeautje voor de fans die nog een laatste keer premium betaalden voor een 6 maanden later in de steek gelaten toestel.

Maar feit blijft dat in 2007 waren 100 miljoen Amerikanen misschien onder de indruk van de iPhone omdat ze nog met klapMotorola's belden. Je weet wel, die dingen die men weggeeft en na het bellen in het water gooit in Holywood actiefilms.
Maar overstappen van mijn E52 naar iPhone was niet te doen, daarvoor moest ik bluetooth hoofdtelefoon en bellen opgeven. iPhone had een touch screen en de Apple naam op een telefoon was toen nieuw maar...
Als "Nokia" terug wil komen gaan ze toch echt moeten een toetsenbord of sublieme audio line in of dergelijke moeten meeleveren.
Volledig mee akkoord! Na de E7 (die jammer genoeg een kapotte USB-poort had) heb ik met veel plezier vier jaar lang de 808 Pureview gehad (nog steeds, want voor fotografie onovertroffen). Inderdaad de beste Nokia/Symbian die ik ooit gehad heb, behalve het gemis aan keyboard. Die werd vorig jaar kortstondig vervangen door een Galaxy S7, die daarna snel weer werd vervangen door een Lumia 950 die ik nu nog steeds gebruik. Die werkt naar voldoening (de S7 niet), maar daarmee is ook alles gezegd.

Needless to say, ik hoop heel hard dat de oude Nokians bij HMD weer vrijspel krijgen!

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 17 juli 2017 21:24]

Ben nog altijd op een S7 Edge, mijn eerste Android welke ik inderhaast tweedehands heb aangeschaft toen mijn Jolla hing na een mislukte update.
Door gebrek aan concurrentie moeten we het stellen met rijen icoontjes, een touch functionaliteit die meer gadget gehalte (Edge gedoe is waardeloos) heeft dan ergonomie en pijnlijk gemiste kansen om de flow van de interface goed te noemen. Bijvoorbeeld een logische "druk op blurred gedeelte om terug te keren van taakoverzicht naar desktop"zoals bij de N900 was te lastig te kopieren voor Samsung.
Een archaïsche home knop (o nostalgie naar Symbian) en de noodzaak je contacten in de cloud van het Samsung military en security concern te zien geduwd worden als je een custom dark theme wil installeren.
Niet te vergeten de prachtige "alles in glas" feature waarbij de user uitgenodigd wordt zijn telefoon als een pasgeboren babietje te verwennen anders kraak, breek ... 100en euro's reparatie kosten.
Toen mijn Samsung S7 Edge van een meter hoog plat op zijn achterkant ging op de tegelvloer en ondanks het Spigen air cushion technology cover toch een volledige gebarsten design glazen achterkant vertoonde voelde ik me gelaten.. dit gebeurt toch vroeg of laat en hoort bij de moderne smartphone xperience .. Waar is de tijd dat ik mijn Nokia 6120 in de ene helft van het café terugvond , de batterij in de andere helft, de helften in elkaar paste en een taxi belde.
Hoe de fabrikant met zulke fragiele toestelletjes gemaakt om kosten te genereren na verkoop kan wegkomen is me een raadsel.
Vermoedelijk is de reden het ontbreken van concurrentie en regelgeving.
Blijkt dat er ook een Action versie bestaat maar die wordt door de fabrikant uiteraard niet standaard gepromoot.
Op Smartphonegebied heeft het oude Nokia (buiten de N9) niets laten zien wat enthousiasme verdient, of je moet echt blij worden van de Lumia's.
Dit is -objectief gezien- onzin, en waarschijnlijk geschreven door iemand die het tijdperk voor de capacitieve touchscreen gemeengoed werd niet heeft meegemaakt.

Laten we allereerst voorop stellen en toegeven dat Nokia de hype van de iPhone en van Android niet zag aankomen en de boot van het capacitief touchscreen volledig heeft gemist. Voor Microsoft geldt overigens hetzelfde, en zelfs samen lukte het niet. Ook Palm (jarenlang al bezig met resistive touchscreen) miste de boot. Motorola is er nog zo een.

Maar, zoals al gezegd, er is ook een tijdperk van voor de touchscreen smartphones. En dat waren ook smartphones! Symbian, hardware keys, Nokia Communicator, en dus o.a. de Nokia N95 (er waren er ook vele anderen). Zo had ik zelf een Nokia E71, prachtig apparaat. Een vriend van me gebruikte al een Nokia Communicator koelkast sinds eind jaren 90. Ook prachtig, en een volledig hardware toetsenbord.

Naast dat waren ze inderdaad heer en meester van de dumbphone, maar ook op dat vlak zijn ze ingehaald. Door Azie. Vergeet niet, de 'dumbphones' van tegenwoordig waren [behalve de prijs] highend smartphones pak hem beet 10 jaar geleden!

Ze hadden bij Nokia wel in de gaten dat Linux en open source een revolutie teweeg zou brengen en daar hebben ze ook op geanticipeerd (misschien wellicht te laat), maar de innovatie van het capacitieve touchscreen hebben ze compleet gemist. En omdat er toen al dominante marktpositie wa voor iOS op het topsegment en Android voor het midden en bottom segment was er geen plaats meer voor een derde platform. Geen Symbian, geen BBOS, geen WebOS, en ook geen Maemo of MeeGo of hoe het ook heet tegenwoordig.
Destijds waren dat smartphones. De flagship waren het topsegment, en geavanceerder dan bottom/mid. Dat jij dat geen smartphone noemt staat jou vrij, maar de rest van de wereld had daar wel consensus over.

Verder had Nokia zat succes, ook in topsegment, maar die N95 was een topknaller. Zelf had ik er niks mee, maar dan ga ik het nog niet geen smartphone noemen...

Tegenwoordig is het bottom en midden segment ook allemaal smartphone. De bottom en midden segmenten van tegenwoordig zijn sneller dan PCs van eind jaren 90 en zelfs destijds peperdure Unix workstations van die tijd. Toch waren dat prima computers in die tijd, en zo noemen we ze ook, hetzij natuurlijk in de juiste context.

En daar gaat het om. Context. Dus je kunt dat prima smartphones noemen, maar dat moet je dan wel in de context van de jaren 90 en 00 plaatsen. In context plaatsen is een kunst van schrijver en lezer.
Ik heb jarenlang Nokia's gehad. De N95, de N97 en de N8. Allemaal smartphones met alles erop en eraan, aanzienlijk beter dan de concurrent. Mooie soepele interface, snel, goede video- en audiofunctie met een zeer goede camera/lans en een heuze app store. Dat het toen nog niet zo populair was betekent niet dat het daarmee geen smartphones waren - smartphones waren nog niet zo populair.

Maemo / MeeGo was een zeer succesvol begin om Symbian te vervangen - helaas is dat door MIcrosoft kapot gemaakt door ze geforceerd op een ander onbetekend OS te laten overstappen. Ik was er ook niet blij van geworden als bijvoorbeeld Android was opgedrongen aan Nokia op dat moment, maar dat was in ieder geval een verdedigbare keuze geweest.

Het enige wat ik Nokia kwalijk neem is dat ze MS uberhaupt binnengelaten hebben om het stuk te maken. Voor de rest hebben ze nog steeds mijn volste vertrouwen. Helaas draaien deze nieuwe Nokia's op Android waardoor ik ze sowieso al niet kan overwegen, anders zou het zeker een goede kandidaat zijn voor mijn volgende telefoon.
Zou je kunnen uitleggen waarom je Android per definitie uitsluit als telefoon os??
Off-topic, maar natuurlijk: Google. Principieel weiger ik bij te dragen aan het bijna-monopolie van de grootste datagraaier ter wereld (naast Facebook). AOSP of afgeleiden zijn daarmee ook geen optie omdat dat net zo hard bijdraagt aan datzelfde monopolie. Ik gebruik dan overigens natuurlijk ook geen andere diensten van Google.
Tja en bij mij valt Apple af, al was het maar vanwege onbetaalbaar. Toen Android uit kwam was ik enthousiast, na het gebruikt te hebben teleurgesteld. De Lumia´s heb ik overwogen maar toen ik een dringend een andere telefoon nodig had, had de winkel het niet en daarna was het al einde oefening.
Met smart heb ik zitten wachten tot de Palm Pre betaalbaar werd (kwam nooit van de grond) en tot de Blackberry betaalbaar werd, maar toen dat laatste gebeurde was het al niet meer relevant.

Ik hoop nog steeds dat er een ander OS doorbreekt. Sailfish maakt de meeste kans maar heeft dan weer geen hardware (en toen ze het wel haddden waren ze te duur)
Je wiolt blijkbaar geen Android en windows, wat had je er dan op gehad willen hebben? In de huidige markt weer beginnen met Meego? Aangezien iOS niet te koop was was dat geen optie.
Als ze hem met MeeGo zouden leveren zou ik hem direct halen inderdaad. Ubuntu Phone was ook een goede, helaas is dat project nog niet zo heel lang geleden afgeschoten ondanks dat het zeer veelbelovend was.

Apps kunnen me overigens gestolen worden - zolang er een moderne browser met ondersteuning voor hedendaagse standaarden is en het OS regelmatig updates vanuit de fabrikant krijgt ben ik al tevreden.

Bij gebrek aan alternatieven zit ik nu dan ook op een iPhone. De BlackBerry Q10 die ik hiervoor had was ook een prima telefoon met een heerlijk OS, helaas heeft BlackBerry daar zelf de stekker uit getrokken waardoor ik wel op zoek moest naar wat anders. Maar de betutteling en vele beperkingen van iOS staan mij ook absoluut niet aan.
Niet alles is mogelijk met een webinterface, dus alleen browser is veel te beperkt.
Vind jij. Voor mijn eisen aan de smartphone is het ruim voldoende. Naast de paar ingebouwde apps natuurlijk - een ingebouwde mediaspeler en camera-app is wel prettig. Maar daar is nog nooit een telefoon zonder geleverd de afgelopen 15 jaar.
Mar goed dat je de N96 hebt overgeslagen. Dat was met dikke stip het beroerdste toestel dat ik ooit heb gehad.

Verder begrijp ik je aversie tegen Google wel een beetje, maar niet genoeg om je voorbeeld te volgen.
De Lumia telefoons van Nokia waren geweldig. Die zijn enkel en alleen geflopt omdat er Windows Phone op draaide. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de Lumia 920 van de hoogste kwaliteit was, en als tweedehandsje van mij, nog steeds prima werkt bij m'n moeder. De Lumia 930 had helaas wel een probleem met een microfoontje, maar was verder ook onsloopbaar.
Inderdaad ook groot fan van de Lumia 920. Stevigste smartphone die ik ooit gehad heb, en bleef ook enorm lang gewoon echt snel.
dat ie zo lang echt snel bleef komt dus door windows phone O-)
Klopt. Daar ben ik ook groot fan van. Werk nu met Apple, maar ik zie het nog steeds een beetje als noodzakelijk kwaad (Android 7 vond ik nog minder fijn).

Helaas draait Microsoft z'n eigen mobiele OS de nek om - ze waren best wel goed op weg. Ik zag om me heen allemaal mensen overstappen toen hun 920/Ativ S geen Windows 10 kreeg (terwijl de Insider Build behoorlijk prima draaide op de 920). De Ativ S vond ik trouwens ook nog eens één van de mooiste telefoons uit die tijd, dankzij de metallic achterkant veel mooier dan "zusje" Galaxy S3.

[Reactie gewijzigd door kakanox op 17 juli 2017 10:46]

hier hetzelfde, windows phone 8 was echt gewoon goed, apps mistte ik niet echt, maar windows 10 mobile lijkt echt een achteruitgang. een poosje android gebruikt, maar ios is echt beter dan android merk ik wel.
Windows 10 vond ik op zich niet slecht. De Lumia 650 is best een goed toestel (m'n moeder heeft er één), daarnaast mooi om te zien (heeft diezelfde exclusieve uitstraling die de Ativ S ook had) en spotgoedkoop.
De 950 en 950 XL hebben naast dat het erg snelle toestellen zijn nog een mooie USP; je kan er zonder veel moeite een desktop van maken, en ook dat werkt niet traag.

Alleen houdt Microsoft de toekomst van het OS dusdanig vaag dat iedereen verder gaat kijken, van appleverancier tot eindgebruiker. Ik kan het ze niet kwalijk nemen en doe inmiddels zelf dus mee.
dat is ook het probleem inderdaad, je weet niet wat er gaat gebeuren, en ontwikkelaars gaan geen apps ontwikkelen voor iets waarvan ze niet weten wat ermee gaat gebeuren.
vond windows 10 ook wel goed, maar als ik moest kiezen zou ik zelfs voor 8.0 gaan.
na windows mobile 6.1 en android 2.3-4.4 ging ik naar windows phone 8.0, dat was de beste keuze ooit.
het was supersnel en echt anders dan anderen. met windows phone 8.1 ging het al achteruit door de integratie met social media wat eruit gesloopt werd, en standaard apps die losgemaakt werden van het os, die ook trager werden, etc. (ook op een high end toestel)
windows 10 ging daarmee verder en er is weinig unieks overgebleven naar mijn idee.
de enige die nu echt anders is, is sailfish os, die ik geprobeerd heb op mn xiaomi mi4, alleen jammer dat die niet af is.
nu gebruik ik na android 6-7.1 een iphone, en dat is echt een stuk beter dan android, maar nog steeds niet zo goed als wat windows phone 8.0 was en had kunnen zijn

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 17 juli 2017 11:11]

Ik wordt wel eens een fosiel genoemd omdat ik nog steeds mijn fantastische N8 gebruik. Zelfs whatsapp doet het nog (weet niet voor hoelang, zou al hebben moeten stoppen met werken).

Voor de Whatsapp EOL melding in december, heb ik een Iphone SE gekocht (ongeveer even groot) maar die heb ik nadat Whatsapp bleef werken, weer in de doos gedaan, wat een onding... de foto's zijn vergeleken met mijn N8 waardeloos en het is niet mogelijk vervangede apps te vinden die ik in mijn N8 heb, (sommige wel maar die kosten een fortuin). Geen HDMI out, Geen USB-on-the go, geen microsd.
Het enige positieve is dat browsen doet de Iphone sneller...maar het leven is al gejaagd genoeg, mijn N8 is prima om te onthaasten :D .

Ik wacht wel op een nieuwe nokia met Sailfish OS erop of zo... ;)
heb zelf ook vaak getwijfeld om weer een "feature phone" te gaan gebruiken, maar ik mis dan toch spotify en andere apps. sailfish os heb ik geprobeerd op mn mi4, en dat is echt een heel goed bedacht systeem, maar jammer dat het nog niet af is. het is wel echt de moeite waard, als whatsapp en dergelijke erop beschikbaar zijn.
Tja, ik was als groot Nokia fan meegegaan vanaf de 3310 (mijn eerste telefoon) tot en met de E72. Toen die verouderd begon te raken (kapot zeker niet, hij doet het nog steeds) hadden zer alleen niog maar windows toestellen (en dumbphones) en ben ik dus maar naar Android overgeschakeld.
Die zijn enkel en alleen geflopt omdat er Windows Phone op draaide.
Neen. Het WP OS heeft niets met de flop te maken. Dit was -en is- juist een van de sterke en onderscheidende punten van de Lumia's. De flop is voornamelijk te danken aan Microsoft zelf: te arrogante insteek omdat bedrijven moesten betalen om het nieuwe OS te gebruiken. En vanwege gebrek aan marketing en developers. Iedereen die ik heb gesproken die een Windows toestel had -of ik die van mij liet zien- waren razend enthousiast.
Ze gebruiken gewoon stock Android zoals de Pixel zonder extra bloatware zoals alle andere. Beloven elke security update van Google te pushen. En het design ziet er strak en modern uit. Genoeg reden voor mij om deze telefoon zeker te overwegen ;)
'Ze beloven'. Nou, laat ze dat eerst maar eens ook daadwerkelijk doen. Dan zien we over drie jaar wel of Nokia misschien de opvolger van mijn huidige toestel mag leveren.

En bloatware vind ik persoonlijk irrelevant. Ik heb, buiten mijn huidige S7, nog nooit een toestel op stock firmware laten draaien. Maar goed, ik snap dat dat voor veel mensen wel een argument kan zijn natuurlijk.

Qua design vind ik ze juist enorm 13 in dozijn. Maar goed, eigenlijk kan dat ook geen argument zijn omdat alle telefoons op elkaar lijken. Maar qua bouwkwaliteit zijn er wel meer goede opties.
Nou ja, als ze gewoon een goed toestel bouwen en daar netjes die nieuwste versie van Android op knikkeren heb je al gauw een prettig toestel. Als er echt oud Nokia medewerkers bij HMD zitten, zal het met de bouwkwaliteit wel goed komen
Nokia heeft met toestellen zoals de N9 en en de N900 weldegelijk bewezen dat ze ook wat anders aan durfde, echter heeft het contract met Microsoft hun de nek omgedraaid. Microsoft met een "leun achterover want Windows verkoopt zichzelf"-houding en Nokia die zijn best deed om, naar mijn mening, mooie toestellen op de markt te zetten met een besturingssysteem waar nauwelijks tot geen ondersteuning voor was vanuit derde partijen dóór die lakse houding van Microsoft.

Het feit dat Nokia met MeeGo aan de haal ging is voor mij een bevestiging dat het bedrijf echt wel wilde, maarja. Een miljoenencontract met Microsoft en alle aandeelhouders beginnen te dansen...
Nokia heeft genoeg laten zien vroeger anders stonden ze nooit zolang op nr1.
9 van de 10 telefoons worden in China gemaakt, iphones zijn ook Chinese telefoons!
Wat dacht je van de N810/N900? ;)

De lumia's waren zo slecht nog niet.. de software was alleen om te huilen. Als er Android op had gestaan was het een veel groter succes geweest :)
De software was prima, Windows werkt gewoon prima op mobiele telefoons. Het was puur de ondersteuning van derde partijen die achterbleef waardoor er te weinig apps kwamen, en het publiek haakte af. Dat lag niet aan de software op de telefoons zelf ;)
Ja of als Harmattan was doorontwikkeld in plaats in de doofpot gestopt te worden. Harmattan heeft ontzettend veel potentie maar het was helaas doodverklaard voordat het geboren was. Als ik dat OS zie, zie ik wat gebreken maar ook ontzettend veel potentie.

Symbian was eigenlijk niet ready voor touchscreens. S60v5 was gewoon S60v3 (zoals op N95) maar dan met grote knoppen. Geen natuurlijke UI voor touchscreens. Pas vanaf Symbian^3, Anna en Belle werd het voor touchscreens wat logischer, maar dat was eigenlijk ook al te laat. Maar wat mij betreft was S60 op toestellen met een toetsenbordje heel compleet. Had destijds betere multitasking/wisselen tussen apps dan mijn huidige iPhone, vind ik. Helemaal als je het vergelijkt met de iPhone toendertijd ;)
Ach hoe je het ook bekijkt, niet alleen heeft Nokia te lijden gehad van Elop en WP maar ook van de late touchscreenaanpassingen van Symbian. Maar de overstap naar WP heeft Nokia geloof ik wel ten onder doen gaan, omdat het toen eigenlijk Symbian en Harmattan weer op de rit hadden...
De eerste smartphones van het nieuwe Nokia zijn ook 13 in dozijn Chinese toestelletjes.
Waar baseer je dat op?
Stock, up-to-date Android, geen bloatware, (security) updates en een 'premium' behuizing (had niet gehoeven van mij) doet mij niet denken aan "13 in dozijn Chinese toestelletjes".

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 17 juli 2017 09:19]

Natuurlijk zeggen ze dat, en als je bij about gaat kijken, hebben ze ook echt wel een paar mensen van nokia. Maar vooralsnog lijkt het mij meer een goed marketing verhaal, oude mensen van nokia klinkt beter dat een zoveelste china phone. Eerst zien dan geloven, al lijken de huidige toestellen wel redelijk ok te zijn.
Nokia was een grote naam in de tijd van dumbphones, maar vele mensen die vandaag telefoons kopen hebben dat niet meegemaakt. Daarnaast heeft Nokia geen gelijkwaardige naam op gebied van smartphones. Dus of die naam nog zoveel waarde heeft betwijfel ik.
Nokia werd 10 jaar geleden verrast door de iPhone. Sindsdien ging het berg af met Nokia, maar was het nog steeds bekend. In 2009 had Symbian (wat voor 99% door Nokia werd gebruikt) nog steeds een marktaandeel van 45%.
Het klopt dus niet wat je zegt. Nokia haalde nog best wat marktaandeel met zijn E5, E6, E62, E63 en zeker met een toestel als de E95 en N8. Allemaal 'smartphones' voor hun tijd.
Die vele mensen die nog nooit van Nokia hebben gehoord kunnen we dus beperkten tot de jeugd die de laatste 5-6 jaar smartphonegebruiker werd. Echter een eeuwigheid in smartphoneland. Langs de andere kant: ik denk dat Nokia vandaag nog steeds meer aanzien kan hebben met zijn Android toestellen dan een HTC, Sony of LG vandaag. Maar dat is een persoonlijke mening en moet de toekomst uitwijzen. Maar het relatieve succes van Windows phones by Nokia in Europa (+10% op sommige markten) geeft wel een indicatie van hoe succesvol Nokia weer kan worden, bovengenoemde merken kunnen enkel smeken om zulke percentages.
Over de waarde van de naam gesproken: Nokia stond in 2013, 2 jaar nadat Elop de Lumia 800 voorstelde, nog steeds in de top 100 van most valuable brands: nr 72. Weetje: in 2007 was bezaten ze zelfs de 5e plaats, wat is de wereld veranderd...
Ik wens ze dus alle succes toe op weg naar de top.

[Reactie gewijzigd door maarte997 op 17 juli 2017 11:29]

Elk persoon die ouder is dan 10 kent nokia wel..
Correct, maar de kans dat ze een toestel maken dat je kunt laten vallen zonder dat gelijk je scherm aan gruzelementen ligt is een stuk groter dan bij de grote namen uit de smartphone wereld.
Wel integendeel, Nokia was in mijn jeugd (we spreken over 10-15 jaar geleden) DE grote naam op GSM-gebied. We spreken echt niet over 40-50 jaar geleden, waarvan de meeste mensen die het kenden ondertussen gestorven zijn ofzo. Het helpt ook dat Nokia die naam zowel op vlak van dumbphones als smartphones toen waarmaakte, want zowel normobs (3310!) als techies (900 Communicator, N95, N900!) hebben goede herinneringen eraan.

Normale mensen zien niet eens echt onderscheid tussen dumbphones toen en smartphones nu, die zien gewoon dat moderne GSM's "meer" kunnen. Ik hoor echt bij veel leeftijdsgenoten rond de 30 (die normaal niks van de tech-wereld volgen) enthousiaste geluiden over de nieuwe Nokia's die eraan komen. Velen hebben zelfs geen idee dat Nokia ooit is "weggeweest" of dat hun GSM-afdeling door Microsoft werd overgekocht, en zien het gewoon zitten om weer een Nokia te kopen zoals ze vroeger hadden. En 30'igers, die hebben wel nog een tijdje te gaan en zullen dus wel nog een paar GSM's kopen in hun leven ;)

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 17 juli 2017 09:28]

HMD bestaat uit veel ex-Nokia medewerkers.
Zitten ze niet nog in een bejaardentehuis dan? :X
Que? Het gaat hier over Nokia, niet Commodore of Atari.
Net zo als Foxconn de Iphone maakt?
Nee zo zit het niet in dit geval. :)
En jij denkt dat de gemiddelde consument dat weet?
Zo is her ook gelopen met atari, commodore, stuk voor stuk grote namen uit het verleden.
Net zoals dat Philips decennia lang het "huismerk" van de lage landen was maar sinds de overname door TPVision de kwaliteit over de gehele linie best wel achteruit gegaan is?

IK weet dus niet of het merk Nokia nog steeds recht doet aan innovatie/kwaliteit van de "ouderwetse" 3-serie t/m de zeer vernieuwende 9-serie.
Met dat verschil dat achter een Philips-TV niemand meer werkt die in het verleden 'echte' Philips-TV's maakte, terwijl HMD Global voornamelijk uit oude Nokians bestaat die zijn weggevlucht voor Microsoft of kort na de overname werden ontslagen.
Philips was de tv markt al kwijt ver voordat TP-Vision de tv divisie overnam.
En natuurlijk dat C-merken als LG en Samsung de markt voldouwen mer 400 euro TV's ;)
raar dat die zogenaamd a merken c merken panelen gebruiken... 8)7
Ik zou graag een Oled Tv willen hebben van het C merk LG :X Dus als je nog 1 over hebt...
LG & Samsung zijn geen C merken. Dat zijn A merken die over de complete range producten verkopen
In het verleden niet hoor.
In het verleden verkocht nintendo kaartspellen en was er muziek op MTV
Zeker, waarbij je zelfs kon zeggen dat de muziek op mtv goed was en tmf troep was.
Wordt zo moe van mense die steeds zeggen, beetje laat, ze zijn te laat, gaat niks worden.
Het is nooit te laat, wereld gaat niet eindigen met Samsung of Apple!
Feit is wel dat ze iets moeten hebben waarmee is boven de concurrentie moeten uitsteken, anders zijn ze toch echt te laat en verloren.
Ik denk dat ze een grote kans van slagen hebben.
Prijzen zijn lager, geen bloatware en regematige uodates.
Prijs ¤589 in Duitsland volgens Androidworld
Ik ben erg benieuwd! Laat maar komen! Eigenlijk altijd Nokia gehad, vanaf de 3310 tot aan de Lumia 930. Pas nu werk ik op een Samsung Galaxy S7, die op zich ook prima bevalt.
Hopelijk maakt dit model gebruik van een USB-C connector.
Bij de nokia 6 hebben ze jammergenoeg gekozen voor micro usb.
Jammer. Ik had gehoopt een 5.5 full hd midrange met qualcomm 660.
Ja daar wacht ik ook wel op. Ik twijfelde even om de BQ Aquaris X te kopen maar ik wacht nu toch nog even op de Moto G5S plus die normaal deze maand aangekondigd wordt.
Nou maar hopen dat het scherm tussen de 5 en 5.25" zit.
Dan kan dit zomaar mijn volgende toestel worden.

Als Sony dan toch de moeite niet neemt om de XZS dual sim in Nederland/Europa uit te brengen dan maar verder kijken.

Edit:
Even de link naar die Duitse site volgen en lezen helpt ook, blijkbaar een 5.7" scherm.
Jammer dan.

[Reactie gewijzigd door Frappuccino op 17 juli 2017 11:05]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8