Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 8 reacties
Bron: Ace's Hardware

Ace's Hardware heeft getracht wat conclusies te trekken uit het x86-64 .PDFje dat AMD vandaag aan software developers ter beschikking heeft gesteld. Volgens de voorlopige bevindingen van Ace's Hardware zijn er geen tekenen dat de 'Technical Floating Point' extensies waarover eerder o.a. door Paul Demone werd geschreven, onderdeel uit maken van de x86-64 ISA. In plaats hiervan heeft AMD mogelijk gekozen voor SSE als alternatief voor de brakke stack-based x87 instructieset:

I have been looking over AMD's x86-64 Programmers' Overview for the past little while and, interestingly enough, I have failed to find any documentation detailing the long-rumored Technical Floating-Point (TFP) extensions. By TFP, I am referring to AMD's floating-point flat register-file, as opposed to the stack-based x87.

The legacy x87, necessary for binary compatibility, is one of the last outposts of inefficiency in current x86 MPUs like the Athlon and Pentium III. While x86 processors have mostly caught up to RISC implementations in integer performance through agressive out-of-order implementations, they still fall well behind in floating-point performance. Take SPECfp2000, for example. The 1 GHz Pentium III achieves a base score of 327, while the 833 MHz 21264 scores 599. Obviously, there is room for improvement, which brings us to our question: where are the Technical Floating Point instructions? While the x86-64 Programmers' Overview dedicates a chapter to integer instructions in 64-bit mode, the references made to floating-point instructions are rare:

    " No changes have been made to x87 floating-point instructions, so those instructions are not covered here. "

In fact, the table listed on page 10 indicates no change in the floating-point register set. Eight 80-bit floating-point registers, shared by the MMX unit, are specified under both legacy and 64-bit modes. I can find no reference to TFP, and everything I can find seems to indicate there have been no changes for floating-point operations under x86-64.

I am speculating here that TFP may have been shelved for SSE, which is specified in the overview. There aren't any trademarks mentioned for SSE (technically iSSE, according to Intel), and there is no mention of 3DNow! either. So there's certainly a bit more to unravel... [break] The Register meldt ondertussen dat AMD steun heeft gekregen uit onverwachte hoek. Sun is 'very excited' over x86-64 en heeft al aangekondigd dat er een x86-64 port van Solaris beschikbaar komt. Da's minder prettig nieuws voor Intel, dat toch al niet blij was met moeizame verlopende ontwikkeling van de IA-64 Solaris port: [/break] AMD has released a manual in PDF format to allow software developers to migrate their code to its 64-bit Hammer microprocessor platform.

And, in one of twists and turns that makes the computer industry endlessly fascinating, it has enlisted the support of Sun Microsystems, which has endorsed the x86-64 architecture for its Solaris operating system.

Right up in the second paragraph of a press release issued by AMD, Sun VP for Solaris, Anil Gadre, says his company is "very excited" by Hammer technology.

Thanks Venator en Crack voor de links.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (8)

Sun heulde eerst met Intel voor Marktaandeel. Vandaar dat Sun een IA-64 port van Solaris wilde ontwikkelen. Maar het bed delen deden/doen ze echt niet.

Nu Intel's aartsvijand AMD ook met een goed 64bit platform op de markt komt en AMD is tegenwoordig groot genoeg om als "player" beschouwd te worden gaat SUN met AMD samenwerken.
Mischien wel om Intel te zieken.
De vraag is of SUN het hele IA-64 platform nu gaat laten vallen ten faveure van AMD. Dat zou best als tegenslag voor Intel gezien kunnen worden (server markt-segment)
In de pdf staat onder andere:

amd x86-64tm technology: a better idea

* designed with the following features"
- backward compatible - full 32 bit x86
- familiair instruction set extended for 64 bit
(...)

ze gaan dus uit van een bestaande 32 bits instructie set die is aangepast voor 64 bit. hoogstwaarschijnlijk sse2.

Paz.
Uh.. nee dus. Die kwoot die jij aanhaalt gaat over integer werk. SSE en SSE2 gaan over FPU werk en hebben hier dus niets mee te maken, bovendien gaat Sledgehammer SSE ondersteunen, geen SSE2.
Volgens www.cpureview.com/art_64bit_h.html

Zal de SledgeHammer 3DNow!, SSE en SSE2 ondersteunen......
Goede zet van AMD om 32bits intact te houden.
Ik ben er eerlijk gezegd bang voor dat 32-bit backwards-compatible niet zo'n strakke zet is. Het is erg moeilijk om zoiets gewoon stabiel te krijgen. Het grootste voorbeeld is windows, doordat er nog steeds 16 bit code in het systeem rondzwerft is het heel moeilijk om het systeem lang stabiel te laten lopen.

.. of zeg ik nu iets heel doms?
Slechte zet om 32bit aan te houden. Laat al die producenten nou maar gewoon es binnen een half jaar alles omzetten naar 64bit.

Waarom moeten we nog 80286 apps draaien? Nergens voor nodig!
De 286 is toch echt een 16bits cpu hoor.
Vanaf de 386 werd het 32bit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True