Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: Tom's Hardware Guide

Tom's Hardware Guide heeft vandaag een verslag gepost over Comdex 2000 waarin we naast de gebruikelijke foto's van leuke gadgets ook nog interessant nieuws vinden. Tom's Hardware heeft namelijk contact gehad met Drew Prairie van AMD, en deze wist te melden dat SSE2 bij de Hammer familie "complete and fully compatible" zal zijn.

Dit is in tegenstelling tot een eerder bericht hier op tweakers.net. Bob Minton van AMD vertelde daar dat AMD alleen maar een kleine gedeelte van de SSE instructieset zou gaan gebruiken, te weten het floating point gedeelte. Wat nu waar is? Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat de x86-64 datasheets van AMD niet duidelijk zijn...

AMD x86-64 logootjeRecently, however, there have been credible stories circulating around the Internet alleging that AMD's SSE2 implementation will be abbreviated to only include a set of IEEE double precision features, eliminating a sizable portion of this standard as well as many of the advantages in adopting it.

We can state here that, according to AMD, this rumor is untrue. Responding to our question earlier this week, AMD's representative, Drew Prairie contacted us yesterday stating, "we anticipate our implementation of SSE and SSE2 in the Hammer family is complete and fully compatible." He also reaffirmed, "the Hammer family will continue to support 3DNow! and the x87 instruction set currently used in the current Athlon family."

Using its chief competitor's weight to its own advantage, AMD leverages Intel's SSE2 blow to deftly counter the chip titan. This is important news and strengthens the Hammer's chances at success and may also help this line of chips to quickly achieve dominance over Intel's Epic-ly delayed 64-bit Itanic.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

Voor de personen die het over emulatie van 32bit hebben bij de hammer serie... onzin!

De 32bit support op de Sledge en ClawHammer is native en heeft dus helemaal geen emulatie nodig, hij zal zelfs waarschijnlijk bij uitkomen zowel de snelste 32bit x86 processor zijn als de snelste (en enige) 64bit x86 proc.

Wat de P4 hier in godsnaam mee te maken zou hebben :? Die is gewoon 32bit niks meer... de Itanium is IA64 en moet 32bit wel emuleren, maar die is er nog niet (zou in 1997 uitkomen.. duh).

Nog even over de Mustang dat is de Athlon Ultra :o
De Palomino en Morgan gaan wel door maar de Mustang is ge-cancelled omdat OEM's weinig belangsteling hebben voor deze monster-proc.
De Palomino (die dezelfde core heeft maar minder cache) willen ze wel graag gebruiken omdat deze een betere prijs/prestatie verhouding heeft!
Raar dat ze dan intel wel gebruiken met hun Xeon en P4 procs, die een nog veel slechtere prijs/prestatieverhouding. ;( }>

Hoe dan ook, volledige SSE2 support in de Hammers geeft AMD een onoverbrugbare snelheidswinst t.o.v. intel, dus die hebben nog een flinke uitdaging de komende maanden ;)
Ik had het niet beter kunnen zeggen! De hammer is čn 32bits čn 64bits čn heeft 3Dnow! čn SSE-2. punt. :9

De Pentium 4 is slechts 32b en heeft (belachelijk) lange pipelines om een hogere clock mogelijk te maken. Dit om het (rambus)geheugen optimaal te kunnen gebruiken maar dat gaat wel ten koste van de performance.
Ik denk dat als er een chipset voor DDR uitkomt de P4 als budget-processor gebruikt gaat worden. En de Itanium (of hoe die ook mag gaan heten) met zijn volledige 64bits structuur (waar je dus wel een IA64 OS en progs voor nodig hebt) gericht wordt op het bovensegment.

Chaos81 verdient de volle score:4 inzichtvol (ik kan hem helaas maar +1 geven ;( ) Goed gezegd. :Y)
Dat OEM's de Mustang niet willen gebruiken en de Xeon wel is niet raar, want dat komt door het verschil in de opbouw van de systemen.

Bij Intel zitten bij een multicpu systeem de cpu's samen op 1 bus naar de chipset en bij AMD heeft elke cpu zijn eigen verbinding met de chipset, welke ook nog eens sneller is dan die van Intel. De cpu's van AMD hebben dus meer bandbreedte tot hun beschikking.

Hierdoor is de prestatieverbetering van een grotere cache lager bij een Mustang dan bij een Xeon.

Een Xeon heeft ook een ander verschil met een normale P3. Je mag namelijk meer dan 2 cpu's gebruiken.... :r
zou wel leuk zijn 3dnow extra en SSE hebben ze (nog)meer als de intelcpu's :)

passen deze ook op een sockertA bord of verander er hier te veel aan :? :?
Daar kun je waarschijnlijk dan ook tegelijkertijd gebruik van maken omdat het aparte units zijn. Kan misschien ook nog extra voordeel opleveren :)

Ik vindt het leuk om te zien dat zulke grote rivalen technologieen uitwisselen die niet als open technologie bedoeld zijn.


* 786562 The
Daar kun je waarschijnlijk dan ook tegelijkertijd gebruik van maken omdat het aparte units zijn. Kan misschien ook nog extra voordeel opleveren
Daar zou ik maar niet op rekenen. Om daar twee volledig apparte units van te maken zou te veel die space gebruiken. Die SSE(2)/3DNow! instructies worden straks door de decoder beiden vertaald naar dezelfde uops.
Ik vindt het leuk om te zien dat zulke grote rivalen technologieen uitwisselen die niet als open technologie bedoeld zijn.
De IA32 architectuur (dus daarmee bedoel ik de opcodes) zijn volledig open. Iedere chipmaker mag zijn eigen IA32 (oftewel x86) compatible chip ontwerpen. Dus dat AMD SSE(2) gaat implementeren is helemaal niets abnormaals aan. Hebben ze anders niet al jaren lang het andere gedeelte van x86 geimplementeerd? ;)

Persoonlijk ben ik blij dat AMD SSE(2) gaat ondersteunen, want dit maakt alles alleen maar gemakkelijker voor programmeurs.
Persoonlijk ben ik blij dat AMD SSE(2) gaat ondersteunen, want dit maakt alles alleen maar gemakkelijker voor programmeurs.
En eerlijker voor de benchamarks ! :+
Photoshop bijv. }>
Geez,

Wanneer komen deze seepeeutjes ?
Maarruh, moet je dan niet een volledig 64 bit os hebben en programmaatjes ervoor :?
Volgens mij niet,
want
* designed with the following features"
- backward compatible - full 32 bit x86
- familiair instruction set extended for 64 bit
zie 'Meer info over AMD x86-64 instructieset'


dan zou je toe kunnen met een 32 bits osje, maar dat betekent dan ook dat je niet van de 64-bits capaciteiten gebruik kunt maken.
ik kan me vergissen, maar dit is wat ik denk.
Voor zover ik weet klopt dat. De instructies worden dan omgezet in 32-bits, wat de processor zelfs vertraagt. Hetzelfde zie je met de P4.

Ik hoop dat AMD hun procje net als die van Intel op een acceptabel snelheidsverlies (t.o.v. de oude CPU's) kan fabriceren. De 1.4 GHz van Intel is nu ongeveer even snel als een 1 Ghz P3 dus als AMD dat kan evenaren voorzie ik GEDUCHTE concurrentie, wat nodig is willen ze een grote vinger in de pap krijgen want hoe dan ook, Intel is nog steeds marktleider al lijkt het erop dat dit gaat veranderen.

Weet iemand trouwens hoeveel pipelines deze CPU heeft? De P4 heeft er geloof ik een stuk of 20!
Een P4 heeft geen 20 pipelines. Volgens mij heeft de P4 pipelins met een lengte van 20 stages...
sc0rn:

Nee het wordt niet omgezet naar 32-bit x86. De proc ondersteund 32-bit en 64-bit. Er wordt niets omgezet
Mario: JA ;)

Er word al gewerkt aan een 64bit Linux versie voor de Claw- & Sledgehammer, maar Micro$oft ligt nog dwars.
M$ vindt dat de x86-64 emulator van AMD te traag loopt, en wachten daarom met ondersteuning... maar Transmeta is al met een oplossinkje gekomen door gebruik van hun 'Code Morphing' CPU's die hier goed van pas komen voor emulatie.
Te Veel pipelines is ook niet goed hoor.
Bij Elke Jump instrucite moet de pipelijn opnieuw uitgevoerd worden :(.
Bij Elke Jump instrucite moet de pipelijn opnieuw uitgevoerd worden :(.
Uhmm... er bestaan hele goede branch prediction algoritmes die, als ik het goed heb, wel 80% of meer goed voorspellen. Dan verlies je dus (vrijwel) niets in je pipeline, zelfs niet bij jumps heen en weer.
Dat bedoel ik juist! Als de AMD er meer dan 20 zou hebben, zou dat zeer slecht voor de snelheid zijn :(

Ik hoop dat ze het een beetje beperken...

Maarja AMD kennende zullen ze flink willen concurreren en de snelheid toch boven de P4 proberen te krijgen, dus waarschijnlijk proberen ze zo weinig mogelijk pipelines in te bouwen...
Is erg goed nieuws, en erg handig als je veel van Photoshop gebruik maakt, want dat is ongeveer het enige programma waar Intel nog sneller is (door het SSE gebeuren).
Ik vind dit erg goed.
Op deze manier trekken ze het optimalisatie gedoe gelijk. Kun je tenminste rechtvaardig vergelijken.

Ik vind het een goeie inhaalslag van AMD (alweer) ;)
Het lijkt er op dat intel beter kan stoppen met
de P4. :z
Ze hebben dat ding al zo vaak terug gehaald,
en het ziet er naar uit dat ze nooit de snelheid
van de AMD processoren bij kunnen houden.
:p
Zoals het er nu naar uitziet wil Intel de x87 instructieset door SSE2 gaan vervangen en is de verwachting dat er ook veel software zal komen die van SSE2 gebruik gaat maken. AMD moet dan wel, dat is iets wat je niet kunt negeren.
Voor zover ik weet gaan deze procs gewoon op een slotA plank. Voor de P4 zal je naast een nieuw mobo ook nog een nieuwe behuizing moeten hebben. Nog meer reden om voor AMD te kiezen.
Sorry, SOCKET A natuurlijk. dom dom dom...
Op een SocketA plank :?

Dat zit er niet in denk ik... het is een nogal wat complexere CPU dan de Athlon serie, en ook nog eens 8e (64bit) generatie.

Verwacht het maar niet, ik denk dat dit meesterwerkje wel wat meer pinnetjes zal hebben dan b.v. een t-bird\palomino ofzo.
P4 1,3 gHz is niet even snel als de P3 1 gHz, maar de huidige benchmark techniek maakt het nog niet mogelijk om de werkelijke kracht van deze CPU te bepalen, omdat er nog geen pgms/os zijn voor deze nieuwe core. Dus alle wannabe-intelligenten graag hun mond houden, want ze snappen er zoals gewoonlijk niets van.

Niet dat ik nou een Intel-lover ben (draai zelf met 3 systemen op amd-basis en nog een op p2), maar ik erger me wel aan dergelijke desinformatie en onwetendheid.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True