Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: The Register

Volgens dit bericht bij The Register krijgt de AMD Palomino mogelijk volledige ondersteuning voor Intel's SSE instructies. Deze werden aanvankelijk gebruikt door de Pentium III en kunnen voor een flinke performance boost zorgen, mits de software ervoor is geoptimaliseerd. De AMD Palomino wordt in januari 2001 gelanceerd op 1,4GHz en zal de huidige Thunderbirds opvolgen.

AMD's new Athlon core, codenamed Palomino, is due to ship at 1.4GHz in January, 1.5GHz in Q2 and 1.7GHz in 2H 2001. Key improvements will include much improved branch prediction, cooler running (see AMD tests 'super silicon' to beat heat problems), hardware prefetch and core optimisations to improve FPU and ALU performance.

But most intriguing is a suggestion from sources close to AMD that Palomino will also be the first AMD chip to incorporate Intel's original Screaming Sindy (Katmai) instructions first implemented with the Pentium III. AMD is known to have plans to adopt the Pentium 4's extra 144 Screaming Sindy 2 instructions, but it's thought unlikely these will appear before the arrival of the Hammer family in 2002.

In dit bericht van 19 november werd ook al gespeculeerd over volledige SSE2 support in de AMD Hammer processor familie.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Op zich wel goed dat er 1 SIMD systeem komt, tot nu toe blijken veel bedrijven zich niets aan te trekken van 3DNow! en SSE. Jammer, het is erg krachtig (zie FlaskMPEG)
Wellicht dat er met 1 systeem wel goede ondersteuning komt.

Maareh, wat gebeurd er met 3DNow! in de Palomino? Verdwijnt dat?
wat gebeurd er met 3DNow! in de Palomino? Verdwijnt dat?

Ik denk het niet. Volgens het vorige artikel bleven de 3DNow! instructies ook gewoon in de Hammer family zitten dus hier zal het ook wel blijven.
Ik denk het ook niet.
3D now was AMD's manier om MMX te kunnen ondersteunen. En er is genoeg software die MMX ondersteuning heeft. Zou zonde zijn om daar dan ineens geen gebruik meer van te gaan maken.
3dnow werkt met dezelfde registers als mmx, but that's about it.

De K6 had al MMX, met de K6-2 is daar 3dnow bijgekomen, in een poging om het idee van MMX nog bruikbaar te maken.
dus een K6 had MMX, en bij een K6-II kwam er 3Dnow! bij, wat is er dan bij de K6-III bijgekomen.
Die heb ik namelijk :)
dat zou wel mooi zijn als dit mooi zou zijn. Het zou de palomino stukken sneller maken. Vooral in de benchmarks waar de P4 erg snel zal zijn(dus SSE Applicaties) dan zal het gat veel kleiner zijn en zal de Palomino misschien zelfs sneller zijn door een hogere IPC.

Ik weet niet hoe het mogelijk is dat ze SSE gaan gebruiken, maar wat ik wel weet is dat VIA ook een CPU met SSE in de planning heeft staan. Dus er moet iets zijn waardoor ze het mogen gebruiken. VIA gebruikt ook al een tijdje 3Dnow! dus volgens mag je die instructiesets niet op je naam zetten ofzo.

3Dnow! zal natuurlijk niet uit de palomino gehaalt worden. het blijft namelijk een soort athlon core dus om 3Dnow! eruit te slopen zou lastig zijn en volkomen onnodig. Veel dingen ondersteunen het nog en het is opzich wel mooie techniek.

Als het dus mag, dan wordt de Palomino een erg snelle gameCPU, hoge busspeed en een onverslaanbare FPU(betere branchprediction, 3Dnow! en SSE)


* 786562 ThaVinny
Mmmh, de P4 is toch echt wel anders dan de Athlon, hopelijk lukt het Amd om de instructie set er goed in te bouwen.
Overigens is de brancheprediction bij de P4 belangrijker dan bij de Athlon, omdat de P4 veel langere pipelines heeft.


* 786562 TheGhostInc
De link naar (see AMD tests 'super silicon' to beat heat problems) klopt niet, het moet zijn: www.theregister.co.uk/content/3/15121.html
www.theregister.co.uk/content/3/15121.html :)


Ik denk dat die AMD proc's nu helemaal konten gaan schoppen. maar klopt het dan dat ze 3Dnow + SSE gaan krijgen ?

Want dan zijn ze intel ver voorbij (mits software het ondersteund) Ik zie intel nog geen 3Dnow in hun proc's implanteren :)
ok, check, het is aangepast. bedankt.
Tja, leuk nieuws, maar hoe betrouwbaar is het??? Vorige keer zaten ze er ook compleet naast. Nu weer???
Ik denk namelijk niet dat Intel hun SSE en SSE2 gewoon aan AMD geven. Zeker niet nu AMD probeert om 30% van de markt in handen te krijgen.
hoevaak moet het nog gezegd worden? die instructies mag amd gewoon gebruiken, want de meer die instructies gebruikt worden des te vaker ze worden gebrukt. en dan gaat het erom, wie ze het BESTE implanteerd. intel denkt natuurlijk, als uitvinder hebben ze daar wel recht op, dat zei dat het beste kunnen. zo zal de performance boost voor hen het grootst zijn.
Destijds was Intel supplier of choice voor IBMīs XT...

Zij ontworpen de chip en produceerden hem dan, AMD had het recht om Intelīs designs over te nemen (geregeld bij IBM) en die dan te produceren...

Op een bepaald moment wou Intel dat niet meer en daar is toen dus een rechtzaak over gekomen, waaruit kwam dat AMD niet meer Intelīs designs mocht kopieëren, maar wel compatible prcessoren mocht maken....

Zoiets geld nu dus ook met SSE, ze mogen het gewoon gebruiken, want het betreft hier alleen maar de uitbreiding van de Instruction set en niet iets in de processor zelf...
Wat er nu waarschijnlijk gaat gebeuren is dat SSE de standaard wordt en 3Dnow automatisch verdwijnt over een tijdje, wegens gebrek aan ondersteuning (tja, waarom voor 3dnow schrijven als je weet dat iedere proc SSE ondersteunt).. En dit terwijl (ik begrepen heb dat) 3Dnow beter is dan SSE.. zonde..
Heb ooit in een artikel in de c't gelezen dat 3dnow en sse evensnel zijn, alleen scheen je software iets makkelijker voor 3dnow te kunnen optimaliseren.
Enigste voordeel wat de PIII toentertijd had t.o.v. de k6-2&3 was dat de PIII tegelijkertijd mmx kon gebruiken maar dat voordeel is verdwenen toen de k7 uitkwam
Nou niet helemaal, de fpu performance van de k6-2&3 is aanzienlijk langzamer dan die van Pentium, Pentium II etc. etc.

Vandaar dat de k62&3 in 3d spelletjes aanzienlijk langzamer was. MMX is bleek niet zo veel uit te halen voor de performance. Het gaf wel prestatie winst maar erg weinig, de fpu bleek veel belangrijker dan ondersteuning voor mmx.
ik heb het over 3D-now! in de k6-2&3.
Dat de fpu brak was kan iedere hond je vertellen en misschien zelfs wel computer totaal lezers ;)

AMD had juist 3D-Now! ontworpen om zoals intel indertijd met mmx de integerperformance omhoog schroefde nu de fpu performance op te schroeven.

AMD heeft toen voor Quake 2 een patch uitgebracht(onofficiele) en deze implanteerde 3D-Now! in het spel. Aangezien men maar een deel van het spel (grotendeels het grafische gedeelte) toen geoptimaliseerd heeft was een k6-2 300 ongeveer evensnel als een p2-400. Als men vanaf begin afaan al 3D-Now! in q2 had gestopt i.p.v. het spel voor p2's te optimaliseren was de winst waarschijnlijk nog groter geweest.
Helaas bleef die optimalisatie alleen bij Q2 en bleef de K6-2 en ook de 3 aanzienlijk langzamer in spellen dan een p2 op vergelijkbare kloksnelheid.
In de Hammers komt prob. alleen de FPU instructie uit SSE2
ja dat was het eerste gerucht, maar later werd het gerucht dus dat amd volledige sse2 instructies zou implanteren
Op zich best een vet nieuwtje. Veel van de "bladen" (voor digibeetjes) hadden het erover dat de prestaties wat tegenvielen, "maar dat is niet vreemd want de speciale instructies werden nog nergens ondersteund".
Mocht AMD het dus erin douwe, dan hebben ze dus al vrij snel een enorm veel snellere cpu.

Maarem, mag dat zomaar, de techniek van iemand anders overnemen?
"a major microprocessor manufacturer has modeled isotopically pure silicon wafers and has told us that the peak temperature of their advanced 1GHz microprocessor was reduced by 35 degrees celsius."

stel he, STEL. dat met dat nieuwe silicium er geen of een hele lichte koeler nodig is. en wij, tweakers, zetten er een alpha combo op :). 1,5 ghz>1,7>2,1>>>> etc..... stjing!!

edit: (sorry dit had geen reactie om iemand moeten zijn)
hm kewl... sse in amd betekend dat het interresant wordt voor harddiskrecording systemen en bv. 3d rendering (als je niet voor een mac kiest dus) en dat soort werk. best leuk dus :)
En niet alleen dát, dadelijk kunnen we ook nog eens sneller internetten! Want dat ging stukken beter op een Intel Pentium3, omdat alleen die SSE-instructies had. ;)
Op zich ben ik het wel eens met 'the Duke', ook al staat het er een beetje bot ;) intel is inderdaad wel degene geweest die het i386 systeem tot standaard heeft verheven en daar mag je als bedrijf best trots op zijn vind ik, al komt ook uit die aliantie intel xerox ms en lotus (kan ik fout hebben is een tijdje terug :) )
Het hele 640k basis geheugen waar we nog niet al te blij mee moeten zijn denk ik
Ok, het is lekker makkelijk intel af te kraken, maar ze hebben het toch mooi geflikt.
Er zijn weinig andere bedrijven die kunnen zeggen dat hun uitvinding de wereld standaard is geworden denk ik
Dat AMD die instructies gebruikt is ook voor intel goed natuurlijk maar ik denk ook dat het geen slecht idee is om er 1 standaard van te maken.
Het gezeur met socket A, 7, 1, 370, slot 1, A en zo nog 20 anderen begint ook best te irriteren eigenlijk
Daar eens een bruikbare standaard voor neerzetten als volgende stap?
Ik bedoel, met deze diversiteit moet je nog uitkijken dat je monitor straks 'nvidia compatible' is


* 786562 music2me
Op Computer X ( www.computerx.nl/ )staat dat AMD in een interview heeft tegengesproken dat SSE(2) zal worden gebruikt in de toekomstige Athlon (Palomino). 8-)

"Er gaan diverse geruchten de ronde dat AMD Intel's SSE en SSE2 zal gaan ondersteunen in toekomstige Athlon chips. In een interview met AMD, dat Computer X afgelopen maandag had, hebben wij hiernaar gevraagd. Volgens AMD is dit ontstaan "door geruchten op het internet en zijn er geen concrete plannen". AMD behoudt zich echter wel het recht voor om SSE eventueel in de toekomst te integreren, maar alleen "als de markt aangeeft dat dit een standaard is. Op dit moment werken de Intel SSE instructies prima naast 3DNow van AMD."

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True