Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties
Bron: C|NET

Microsoft verwacht een half miljard dollar uit te gaan geven voor de lancering van hun Xbox, het hoogste bedrag dat het bedrijf ooit voor zoiets heeft uitgetrokken. De console is nog steeds op schema voor een release eind 2001 en zou 3 keer sneller zijn dan de Playstation 2 die in okober in ons land (officieel) verkrijgbaar is. Meer info bij C|NET.

Microsoft expects to spend $500 million to market and sell its forthcoming Xbox video game console, the most money the software giant has ever spent to launch a new product, a Microsoft executive said today.

"We have to build demand for this to be successful," Robbie Bach, senior vice president of Microsoft's games division, said during a financial analysts' meeting at the company's headquarters today. "This will be the biggest launch ever done. You can see half a billion dollars (spent) in the first 18 months of the project."

The investment will include marketing, advertising and support to retailers and third-party software makers, Microsoft chief executive Steve Ballmer said.

Ballmer said the marketing costs also include Xbox subsidies. Game console makers routinely subsidize the cost of hardware, with consoles selling for about half the manufacturing cost. The difference is made up through software sales and licensing fees.

Bach said the Xbox is on track to ship in the fall of next year. Microsoft is developing 30 video games in-house and is approving game projects from third-party software makers, he said. The company has finalized a design for the game console and has already shipped 1,000 developer kits to some 200 programmers who develop video games, he said.

"In terms of our success, the No. 1 key is great games" running on powerful hardware, said Bach, who said the Xbox will have three times the performance of Sony's PlayStation2.

Thanks Roenok voor de tip!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Ik denk dat deze videokaart zoveel features zal hebben dat alleen maar andere fabrikanten met open mond naar kunnen kijken. Ik had ook gehoort dat er een ethernetkaart op kwam dat zou betekenen dat je gewoon met je x-box naar een maat van je kan gaan en de x-box aan de pc aansluiten om online te spelen. die $500 miljoen is niet alleen voor reclame campagne denk maar ook aan spellen laten ontwikkelen. MS heeft al extreem voordeel dat ze extreem bekend zijn en ook nog eens de budget hebben waar nogmaals alle fabrikanten met open mond aankijken. De PS2 is al een flop(momenteel) en terecht dat sony en nintendo x-box als geduchte tegenstander moeten zien.
De PS2 is in zoverre niet echt een flop dat hij niet eens zo slecht verkoopt. Het probleem is dat er ontzettend weinig software voor wordt verkocht. Ten eerste is dat natuurlijk omdat er nog weinig te koop is, maar wat er is verkoopt ook niet echt lekker (schappen vol met Ridge Racer en geen PS2 te bekennen bij de launch). Het probleem dat ze echter hebben is dat veel mensen het apparaat puur en alleen als een goedkope, veredelde DVD-speler gebruiken. Als Sony dat deel van de markt ook zover weet te krijgen dat ze games gaan kopen, dan ziet het er niet slecht uit.

De verwachtingen waren natuurlijk ook wel erg hoog gespannen... daar kun je bijna niet aan voldoen in zo'n korte tijd.
De PS2 is dan ook heel aantrekkelijk als DVD speler: goedkoper dan losse DVD spelers en je kunt er nog spellen op spelen ook.

De eerste generatie PS2 spellen schijnt inderdaad niet veel soeps te zijn (wel mooie GFX, maar niet leuk om te spelen). Maar je moet niet vergeten dat die in iets van 6 tot 8 maanden ontwikkeld zijn, terwijl de meeste spellen 1 a 2 jaar in ontwikkeling zijn. Wanneer de spellen uitkomen waar wel genoeg ontwikkelingstijd voor was, zullen die wel degelijk goed verkopen. En op dat moment is het een voordeel dat er al zoveel PS2s als DVD speler verkocht zijn: die kopers hoeven enkel het spel aan te schaffen omdat ze de console al hebben staan.
Sorrie voor je maar de ps2 is geen flop!!!
er zijn er al meer als 2.5 miljoen verkocht in Azie alleen al!!(china & japan dus)
De verwachting is dat als de ps2 in de USA en de EU uitkomt er in nde eerste week al weer 2 tot 3 miljoen worden verkocht, en dit is nog nooit nagedaan door enige andere console dus de ps2 is zeker geen flop!!
er zijn er alleen m,inder verkocht dan de verwachtingen.
Die $500 milj. is trouwens niet zoveel voor de reclame bedoeld maar het merendeel is om game-ontwikkelaars op te kopen, zoals bungie software, (maybe square, nog niet zeker)
<offtopic>shit videokaart=console
waar is de edit post gebleven?</offtopic>
Hmm, globaal gezien kan dit twee kanten op:

1) de X-box is een wereldprodukt, MS gelooft erin en zal de wereld dat duidelijk maken (anders pompen ze er nooi zoveel geld in, MS of niet).

2) het is absolute bagger en MS hoop dat een royale campagne ($500.000.000) de verkoopcijfers omhoogkrikt om het verlies te beperken.

Hoe dan ook, $500.000.000 is best wel een beetje boel geld...

* 786562 TgF
Bach, vice-president van de games-afdeling bij Microsoft zegt zelf 3x zo snel is als de Playstation 2. Dus punt 2 van TgF valt af.
Ach je moet met Economie niet teveel kijken naar de kosten, je moet kijken naar inkomsten-uitgaven. Zolang je daarmee in de plus blijft heb je het goed voor elkaar. Hoge uitgaven zijn niet zo erg, als de inkomsten dan nog maar wat hoger zijn.
Het is wel leuk dat de X-box 3 keer zo snel is als de psx2, maar die komt ook 2 jaar later, nl het einde van 2001, terwijl de psx2 nu al verkrijgbaar is!

En 2 jaar is veel op hardwaregebied, waarschijnlijk is 3x dan niet zoveel meer omdat er dan alweer nieuwe consoles zijn.
Hoewel ik verwacht dat de specs van de xbox wel opgekrikt worden als hij niet snel genoeg blijkt.

Maar ach, consoles moeten het primair hebben van hun goede games, snelle consoles zonder goede games zijn gedoemt te floppen
Ik blijf mooi bij de ps2. Ik heb al een playstation en op deze manier kan ik mooi die spellen blijven spelen. Komt e eigenlijk een mogelijkheid in de X-box om je bestaande pc spellen erin te stoppen?

Maarruh $500 miljoen oftewel 1,2 miljard gulden is wel belachlijk veel. De X-box zal best wel wat gaan worden maar sony is ook nog steeds een heel sterk bedrijf dat al naam heeft gemaakt met hun console. Vlak nintendo trouwens ook niet uit want die weten ook steeds weer heel goed terug te komen. Seag kun je waarschijnlijk vergeten, ze komen wel steeds als eerste met de nieuwe console maar daardoor krijgt de concurrent de kans om hun produkt beter te maken. De ps2 zal dit jaar uitkomen en tegen de tijd dat de X-box uitkomt wil sony de ps3 weer uitbrengen dus Microsoft zal op een hele flinke concurrentie kunnen rekenen.
Komt er eigenlijk een mogelijkheid in de X-box om je bestaande pc spellen erin te stoppen?
Natuurlijk niet, anders was het een PC ipv een console. Er zitten weliswaar wat PC-achtige componenten in maar het is echt geen complete PC! }:O
( }:O op je XBox zou wel geinig zijn trouwens)
tegen de tijd dat de X-box uitkomt wil sony de ps3 weer uitbrengen
Wist ik niet! Is dat inside info? Of klets je maar raak? Want dat zou wel heel snel na de PS2 zijn.

Er komt zeker heel wat concurrentie. In mijn ogen wat te veel. Want wat hebben we nou aan al die incompatibele formaten? Minder formaten betekent ook meer spellen per formaat.
Dan is het maar goed als je een PC hebt waarop je emulators kunt draaien!
Niet gek op concurrentie!?!?

Des te meer concurentie, des te lager de prijzen!
Ik weet niet waarom iedereen X-box zegt terwijl het XBox is dat streepie is weggehaald omdat het in zuid oost azie betekende dat het slecht is.
ik denk ik zegh het maar,
ps de playstation 3 komt pas eind 2002 tot ein 2003, en daarna de ps4 in 2006/7
Spelletje via de Xbox is alleen nog maar het begin. Zoals iemand anders ook al zei, zal de link al snel worden gelegd naar .NET en waarschijnlijk ook naar de kabelmaatschappijen/content providers waar MS belangen/samenwerkingen in/mee heeft. Zie het maar als een zeer multi-functionele set top box. Als je dat halve miljard vanuit dat oogpunt bekijkt, is het zeker te rechtvaardigen.

Die uitgaven zullen de inkomsten wel rechtvaardigen, zo slim zijn ze ook wel. Het is niet alleen een spelletjesconsole, via de ethernet aansluiting is het de toegang tot het digitale huis(houden) in de toekomst.
(art. v. 28/7) "Sony To Test Movie Downloads Via Internet" Gaat dat toevallig via een webaansluiting op PS2?

Quote:
"Sony Pictures Entertainment is preparing a trial to securely download movies over the Internet.

We believe that movie business must not wait like the music business, until Napster or some other equivalent steals our movies," said Howard Stringer, chief executive officer of Sony of America and acting chairman of Sony Pictures Entertainment."

Gelezen op:
www.techweb.com/wire/story/TWB20000728S0011
Microsoft weet echt wel wat ze doen hoor. Ze investeren dan wel een half miljard, maar als het een succes wordt verdient microsoft het dubbel terug, want ze hebben echt wel het recht om als eerst spellen er voor uit te brengen en andere bedrijven (westwood, EA etc) zullen ook wel aan microsoft een bepaald percentage moeten betalen om de spellen te mogen maken/uitbrengen. Wat mij betreft is microsoft heel slim bezig.
(westwood, EA etc) zullen ook wel aan microsoft een bepaald percentage moeten betalen om de spellen te mogen maken/uitbrengen. Wat mij betreft is microsoft heel slim bezig.
leest u maar:
support to retailers and third-party software makers
dus: sterker nog dan dat ze moeten betalen, krijgen ze eerst geld als ze mee willen werken om de xBox een succes te maken. Hoe het daarna gaat is niet duidelijk.

Suffice it to say, i completely share your oppinion.
Dat begrijp je verkeerd. Zoals hierboven te lezen valt betekend support hier niet donaties aan zielige spelletjefabrikanten. Maar echt "support" als in het geven van ondersteuning, ontwikkelen van tools en het geven van cursussen ed.
Ja, zeker weten zullen we het nooit, maar de feiten (als je het artikel als waarheid neemt):

- ze (MS) hebben een ontwikkelkit beschikbaar gesteld aan game-ontwikkelaars
- ze (MS) hebben een aantal keren toestemming gegeven om games te ontwikkelen, of projecten van dien aard op te starten
- ze (MS) maken zelf (tot nu toe) 30 titels in eigen beheer

Het is een beetje twijfelachtig wat ze (MS) bedoelen en verstaan onder het begrip support, dat kun je inderdaad beperken tot het leveren van ondersteunig (begeleiding in de vorm van developtools/cursussen/etc.) maar dat kun je net zoe goed uitleggen als het spekken van de kas van een game-bouwer.

Het artikel geeft IMHO daarover te weinig duidelijkheid, op zich minder boeiend.
Wat mij nou interesseert is de vraag of die $500 miljoen nu veel is voor een lancering. Het is in ieder geval de grootste uitgave voor MS, maar hoe staat dit nu in vergelijking tot de uitgaves van Sony voor de lancering?

En hoe zal de lancering verlopen? Zullen ze nu ook een jaar na introductie in Nederland beschikbaar zijn, of is het een wereldwijde introductie binnen een maand tijd? Want dan valt het totaal van uitgaves nogal mee: wereldwijd en over een tijdspanne van 18 maanden!
Microsoft ziet waarschijnlijk $$$ in de toekomst met de consoles...en misschien wel terecht. Jaarlijks gaat er in de digitale entertainment industrie (computer- en videogames, dus) al meer om dan in de filmindustrie. Bovendien valt er aan de consoles veel meer geld te verdienen dan in de PC markt, een financieel feit inmiddels. De 500 mln USD is een investering die niet alleen voor de X-box bedoeld is, maar ook om zich te settelen in de console markt, tussen Sony, Nintendo en Sega en anderen. Overigens, de PS2 zou ik bij lange na nog niet afschrijven. Sony is bijzonder goed in het marketen van haar spulletjes (getuige de meer dan 30 miljoen playstation I units die ze reeds verpatst hebben).
Micro$oft heeft een probleem:
Enerzijds de DOJ, anderzijds Linux (helemaal nu IBM véél geld in Linux gaat pompen).
Dan het Win64 dat niet erg wil vlotten en grote vriend Intel die de hete adem van AMD in de nek voelt. Dat maakt dat er toch wel veel onzekerheden zijn op het PC-platform.
Gelukkig voor M$ zitten ze goed bij kas en kunne ze het zich veroorloven andere markten aan te boren. Daar zijn ze dus druk mee bezig. Nu met de X-box, recentelijk met het .NET gebeuren. Om te overleven zullen wel moeten. Ik ben bepaald geen M$-fan, maar hierin moet ik ze groot gelijk geven.

Ik hoop maar één ding, en dat is dat ze ditmaal wel fair play tentoon zullen spreiden. Gezien de kwaliteiten van hun concurrenten (Sony, Nintendo & Sega), zullen ze het moeilijk krijgen. Hun enige optie is dus met geld te gaan sijten, waarvan acte!
metal 666 dat slaat nergens op.. ze werken natuurlijk aan bugvrije software (ik ben tevreden winME gebruiker)
en dutchdopey waarom geen concurrentie? je kan toch ook PS kopen of sega of nintendo?
(niet dat je wat aan een sega heb :+ )
het maakt me geen HOL uit wie het maakt (ms sony or whatever) als het product maar goed is en de software support er is.
Ik zie de Xbox als de beste console zeker die netwerk optie is errug kewl.

en $500 miljoen.. ach.. sony geeft ook BAKKEN geld uit maar dat staat er helaas niet bij. (die hebben echt ALTIJD reclames bij champions league en EK/WK voetbalwedstrijden..grrr)

Sega heeft het echt helemaal verkeerd gedaan qua marketing.. (die hebben bijna AL hun geld dat voor marketing in europa was in de shirtreclame van arsenal gestoken)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True