Nieuwe versie Vivaldi-browser toont gedetailleerde browsegeschiedenis

Vivaldi, een bedrijf dat is opgezet door voormalige Opera-medewerkers, heeft een nieuwe versie van zijn browser uitgebracht. Gebruikers kunnen in versie 1.8 browsestatistieken aan de hand van grafieken en verschillende indelingen bekijken.

Vivaldi 1.8 geschiedenisHet vernieuwde overzicht laat gebruikers bijvoorbeeld de internetgeschiedenis per dag, week of maand inzien. Daarbij geven statistieken weer hoeveel pagina's zijn bezocht en hoeveel pageviews een gebruiker heeft gegenereerd. In het kalenderoverzicht is bovendien te zien welke domeinen op een bepaalde dag het meest zijn bezocht en hoeveel pagina's er in totaal zijn opgeroepen. Ook is er bijvoorbeeld een optie om de geschiedenis te filteren op een bezochte site en geven kleuren aan hoeveel activiteit er was op een bepaalde dag.

In de aankondiging van de nieuwe versie, met nummer 1.8, claimt Vivaldi de browsegeschiedenis van gebruikers niet op te slaan, behalve in de vorm van lokale opslag bij de gebruiker. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Firefox is de op Chromium gebouwde browser niet opensource. Chromium zelf, dat de basis vormt van onder andere Google Chrome, is dat weer wel.

Andere vernieuwingen in de nieuwste release van de browser zijn nieuwe manieren of tabbladen te dempen, drag and drop voor notities en nieuwe opties in contextmenu's. De Vivaldi-browser is een project van ex-Opera-ceo Jon von Tetzchner, die er in 2015 aan begon. Hij was het niet eens met de richting die Opera was ingeslagen. Ongeveer een jaar geleden bracht Vivaldi de 1.0-versie van zijn browser uit.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Door Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

29-03-2017 • 13:36

51

Submitter: himlims_

Reacties (51)

Sorteer op:

Weergave:

Ik zie veel reacties over privacy, maar ik snap dat argument echt niet bij een proprietary browser. Weet jij veel wat het op de achtergrond doet. Ja je kunt packets tracen met behulp van bv Wireshark en kijken wat er verstuurd wordt, maar als die data encrypted is weet je nog niks.

Enige vorm van privacy is volgens mij alleen mogelijk met vrije (of tenminste open-source) applicaties met reproducible builds. De rest kun je gewoon niet vertrouwen.
Is er een gebruiker van Vivaldi die mij kan vertellen hoe volwassen de browser is tegenwoordig?

Ik heb het ongeveer een jaar geleden ongeveer een poos gebruikt (van 1.0 tot 1.2?), maar toen crashte het nog regelmatig en miste een aantal basale functies (meerdere tabs tegelijk verslepen, etc.).

Destijds voelde het nog teveel als een testversie, ook al was het uit beta. Dus, wat is de staat tegenwoordig, inmiddels klaar voor dagelijks gebruik?
Heel tevreden gebruiker. Ik kom van Chrome. Zaken die voor mij het verschil maken:
-Dezelfde chrome extensies zoals uBlock, LastPass,... zijn perfect bruikbaar.
-Verschrikkelijk goed tweakbaar. Opmerkingen over de UI vat ik niet goed, omdat je je browser er bijna exact als Chrome kan laten uit zien. En je hebt veel thema's. Zelf wat getweaked om een goede donkere versie te bekomen, ziet er goed uit.
-Page tiling en tab grouping
-Mouse gestures
-Overzicht over te laden pagina in URL-balk (vb. aantal elementen te laden, grootte van pagina)
-Ingebouwde screenshot tool
-Meer privacy opties
-Veel mogelijkheden voor keyboard mapping binnen de browser.
-Page actions zoals CSS debugger zijn (naast de dev tools) handig

Er zit gewoon heel wat in Vivaldi, maar voor mij zijn dit de items die ik vaak gebruik die ik op dit moment in elke browser zou missen en moeten gaan aanvullen met plugins.
Ik gebruik het sinds 1.3/1.4 als hoofdbrowser. Ik vind het een ontzettende fijne browser. De plugins zijn er al (want chromium) en het is lekker minimalistisch. Ik ben het soms niet helemaal eens met de UI maar ik neem dat maar voor lief. Ze pakken ook veel op vanuit de community alleen gaat het allemaal niet heel erg snel. Dit volgens mij omdat het een vrij klein team is maar pin me daar niet op vast!
> Ze pakken ook veel op vanuit de community

Om dit te onderbouwen: de developers zelf zijn ook actief op de /r/vivaldibrowser subreddit. Bij vragen of problemen reageren ze vaak ook met suggesties, workarounds of dat het gerapporteerd is als bug!
Waarom zou ik deze browser gebruiken? Hele tijd Firefox gebruikt en zit nu op Chrome

Het probleem met Chromium een tijd geleden was dat veel features niet ondersteund waren, zoals 4k youtube of 1440p60.

Hoe zit dit nu?

[Reactie gewijzigd door DoubleYouPee op 23 juli 2024 21:56]

Het gaat hier niet om Chromium maar een fork hier van (net als o.a. chrome).
Een reden om deze browser te gebruiken zou zijn dat je het fijner vind dan Chrome. Zelf gebruik ik deze zakelijk maar een andere browser voor prive. Vivaldi blijkt een handige browser wanneer je veel met tabs werkt of wanneer je veel bookmarks gebruikt.
Chromium, Chrome en Vivaldi zijn fundamenteel het zelfde, alleen de UI en wat specifieke features zijn anders. Vivaldi is dan ook meer gericht op powerusers die veel features willen.
Nou dat was niet mijn ervaring, ik kon in Chromium (gebaseerde) browsers toen bijv niet 1440p of 60fps kijken. Iets met codecs die niet in de open source variant mochten
Inmiddels is dat wel mogelijk.
Dat is dan wel al een flinke tijd geleden, of niet? 60fps zit al tijden ingebouwd evenals 4K.. :P
Dit is niet waar natuurlijk. De UI is compleet anders, wat ook een andere ervaring biedt.
Ik denk dat je m'n bericht nog maar eens moet lezen ;)
Je zegt dat ze fundamenteel hetzelfde zijn en dat alleen de UI anders is. Maar 'alleen de ui is anders' suggereert dat er geen groot verschil is, terwijl de gebruikservaring totaal verschillend is.

Dat het meer gericht zou zijn op powerusers ben ik het ook mee oneens, aangezien veel van de UI-eigenheden handig kunnen zijn voor iedereen en bijdragen aan de overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 21:56]

Ik ben het soms niet helemaal eens met de UI maar ik neem dat maar voor lief.
Dit was voor mij al reden genoeg om het juist niet te gebruiken helaas. Want qua functionaliteit ziet het er erg goed uit. En nu die browsergeschiedenis, erg epic. In Chrome kan je inmiddels niet meer het CTRL+F doen zonder de tijd te verbergen...
Hier idem. Het staat me op de een of andere manier tegen. Dat begint al met het logo. Het is gewoon niet verfijnd ontworpen.
Heb het even vergeleken met Opera en Vivaldi en zoveel mogelijk op Opera laten lijken maar dan nog zou ik voor Opera kiezen vanwege het UI en logo.
Er valt wel een en het ander te tweaken. Hier moet je of diep genoeg voor graven of het zoeken naar oplossingen door anderen gemaakt. Zelf voeren ze ook wel community requests uit maar zoals eerder gezegd niet altijd heel snel. Meer UI opties zijn gewenst maar staan gewoon niet hoog op de prio lijst van het bedrijf en daar kan ik mee leven.
Ik gebruik Vivaldi nu meer dan een halfjaar als enige browser. In het begin was het inderdaad soms onstabiel, deze problemen zijn zeker verholpen. Ik werk met Ubuntu en met Windows, op beide platformen heb ik alleen maar positieve ervaringen met de browser.
Werkt goed en fijn, al zeg ik het zelf. En ja inderdaad je kunt meerdere tabs tegelijk selecteren etc. :)
Ikzelf gebruik het sinds versie 1 met groot plezier. Nooit problemen ermee gehad en het is een heerlijke browser met features.
Kun je op basis van de woorden van anderen meer leren dan even die 2 minuten te nemen om het zelf te installeren en te proberen?

Anyway, waar het tot een half jaar geleden ongeveer een beetje sluggish leek, is dit nu helemaal weg. Groeperen van tabs werkt inmiddels ook.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 21:56]

Absoluut. Het bracht een vruchtbare discussie op gang, waarin gebruikers hun ervaringen en meningen uitwisselen :)
Ik gebruik Vivaldi al maanden als mijn dagelijkse browser en dat gaat prima. Heel soms weleens een vage bug maar ook FireFox werkt wel eens niet helemaal goed.
Ben ik de enigste die nog nooit van vivaldi heeft gehoord? Op het eerste oog lijkt het me een goede brouwser. Ga misschien kijken of ik er naar ga overstappen.
Ik had hem een jaartje geleden al eens geprobeerd, en ga dat nu waarschijnlijk nog eens doen. Momenteel gebruik ik Waterfox en af en toe Opera vanwege de ingebouwde VPN-client. Het wordt steeds moelijker om een goede privacy-vriendelijke browser te vinden, en dat nieuws van onlangs dat nu zelfs de ISPs je surgedrag niet meer als gevoelige data hoeven te beschouwen maakt het er allemaal niet beter op.

Internet is niet meer wat het ooit geweest is, helaas. Vandaag nog vond Google dat er iets verdachts was aan de manier waarop ik wou inloggen (ik gebruikte de VPN van Opera) en weigerde mij toegang tot Youtube. Ze eisten dat ik eerst mijn gsm-nummer gaf om een sms'je te ontvangen, dan zou het goed zijn. Forget it, mijn gsm-nr is echt wel het laatste dat Google van mij krijgt. Ik verwacht niet anders dan dat ik op een dag helemaal niet meer ga kunnen inloggen op allerlei sites omdat ik te weinig informatie prijsgeef.

Echt walgelijk, die steeds verder gaande bemoeizucht van de Grote Jongens van het internet.
Maar wat is de reden dat Vivaldi zich onderscheid van anderen als het om surfgedrag gaat? Wanneer ik dit lees: https://www.reddit.com/r/...rocks_search_partnership/

...kan ik niet hoog ophebben van de privacy policy van Vivaldi tov dat van anderen. Eigenlijk overlegt alleen Firefox een degelijk beleid. Maar voor de mensen die bereid zijn effe alle instellingen door te nemen, vraag ik me af of er echt een verschil tussen allen bestaat.
Ik wil helemaal geen inzicht in mijn browsegeschiedenis, die moet juist verwijderd worden O-)
Is er voor dat je zelf de waarde van je geschiedenis kunt inschatten, en op basis daarvan alvast korting kunt aanvragen bij je provider .....
Maakt het zeker makkelijker voor USA bedrijven om je browser geschiedenis te vermarkten .... :P
Zit een verschil tussen lokale opslag en opslag bij de service provider...

Net zo goed als dat je service provider netjes kan loggen wat je allemaal uitspookt in een 'private' browser tab, maar jouw browser het niet opslaat.
Wat denk je dat het waard is? Met een beetje geluk is het ogenschijnlijk enkele euro's waard.


Tzt wordt het iets meer waard als alles aan elkaar wordt gekoppeld, maar de waarde zit hem in de getallen. 10 Mln gebruikers met een gemiddelde waarde van 10 euro de klant, heb je een waarde van 10mln euro.


Als je gebruiker ben je niet snel geneigd om een 1 euro pm te betalen voor je privacy, bedrijven vinden het wel interessant wanneer je wat doet want dan kunnen ze makkelijker adverteren.
mmm als mijn data 10 Euro waard is, en bij ons wordt gebruikt gemaakt van mijn data verbinding door 4 personen = 40 Euro, Ik betaal nu voor KPN GV 100 mbit incl HDTV en telefoon EUR 31,- dus zou ik ruim 100,- per jaar toe krijgen :) ... of toch :( vanwege de privacy ...
Dat helpt natuurlijk geen zak, dat voorkomt alleen dat jouw browsergeschiedenis op jouw eigen computer niet bewaard wordt.

Voor je provider maakt private of normale modus geen enkel verschil, is exact hetzelfde HTTP verkeer wat er over de lijn gaat, wat zij dus ook net zo hard bewaren (en binnenkort verkopen).
Ik reageerde @Vanillekwark die suggereert dat het over een 'lokale inzage' gaat. Ging immers in het artikel over je eigen inzage in je eigen history op je eigen computer.

Je haalt 2 nieuws items door elkaar:
-> In de VERENIGDE STATEN is een aangenomen die providers in de gelegenheid stelt om zaken te verkopen Dat heeft hier (alsin dit artikel) niets mee te maken.
-> Vivaldi browser biedt gebruikers uitgebreide(re) inzage in hun browsegeschiedenis op de computer.

En als bonus: als je niet wil dat andere kunnen zien wat je doet dan zal je via een VPN verbinding het internet moeten browsen of een andere (TOR?) methode gebruiken.
Opera heeft ingebouwde VPN :)
Ook op werk? Gedurfd hoor. :+
Wifi is unmonitored :+
Wees maar blij dat je niet in Amerika woont... daar wordt ie straks verkocht! Ga je met je pomhub ;)
Daar kan Chrome nog van leren. Ik hoop dat zij dit binnenkort ook implementeren.
Leuk dat ze dit toevoegen. Deze informatie heeft je browser al als je hem geschiedenis laat onthouden en tenzij je extensies als privacy badger/ghostery/etc. gebruikt weten tien andere bedrijven het ook.

Op deze manier kun je zelf ook je statistieken inzien. Geeft je een inzicht in je eigen browsegedrag.

Mensen die hier over privacy beginnen: deze info wordt niet verstuurd en was al aanwezig in je geschiedenis. Alleen de manier waarop dit wordt getoond is veranderd.
Net even geinstalleerd (64-bit versie). UI is inderdaad erg wennen (of een kwestie van). Maar hij is wel erg vlot. Ga deze in ieder geval een tijdje geinstalleerd laten staan.

Al diverse browsers geprobeerd, maar gebruik voornamelijk Firefox en Chrome normaliter...
Ziet er wel vet uit! :D
Geen Android of iOS versie ?
Daar zijn ze mee bezig, in ieder geval voor Android. Google en gij zult vinden. Ik verwacht het echter niet binnen een paar maanden.

Verder is het écht een fijne browser. Ik miste een beetje het Operagevoel sinds dat het afgestapt was van hun eigen engine, en na een tijdje Firefox gebruikt te hebben zit ik nu al even op Vivaldi. Gebaseerd op Chromium/Chrome, maar zonder die inmenging van Google en met goede personalisatieopties zoals kleurthema's en integratie met Philips Hue. :D

[Reactie gewijzigd door KrazyJay op 23 juli 2024 21:56]

Heb je in ieder geval een goed inzicht in wat je Amerikaanse provider gaat doorverkopen aan derden. (nieuws: Amerikaans Congres stemt in met verkoop browsegeschiedenis door provi...)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.