Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

Vivaldi heeft woensdag de 1.0-versie van zijn browser vrijgegeven, ruim twee en een half jaar nadat die in ontwikkeling kwam. De op Chromium-gebaseerde browser was sinds november 2015 in bèta verkrijgbaar.

Vivaldi richt zich vooral op power-users en is opgezet door voormalige medewerkers van Opera, waaronder oud-ceo Jon von Tetzchner, die meende dat het Noorse bedrijf de verkeerde kant opging met zijn ontwikkeling.

In tegenstelling tot veel andere browsers, waarbij eerst extensies toegevoegd moeten worden om bepaalde functionaliteit te verkrijgen, zitten mogelijkheden als mouse-gestures, het stapelen van tabbladen, uitgebreide keyboardshortcuts en het maken van aantekeningen op webpagina's al standaard in Vivaldi.

Voor de gebruiker die nog bepaalde functies mist, bestaat de mogelijkheid om Chrome-extensies toe te voegen, aangezien de browser in de basis op Chromium draait. De bètaversie van Vivaldi kwam een week geleden uit voor OS X, Linux en Windows.

vivaldi browser aankondiging

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Klinkt leuk/aantrekking, een browser voor de poweruser/tweaker, maar bij elk software product moet je je tegenwoordig afvragen hoe het zit met de privacy, vooral bij proprietary software zoals Vivaldi.

In https://vivaldi.com/privacy/ vermelden ze meteen bovenaan (om je vertrouwen te wekken):
At Vivaldi Technologies AS (“Vivaldi”), protecting your privacy is one of our top priorities. We strictly protect the security of your personal information within Vivaldi’s Web sites. We do not share or sell your data with any 3rd party and protect user data from disclosure, with exceptions only requested by law or court order.
Vervolgens staat er:
Some of the web search services provided herein are provided by Vivaldi.rocks and powered by Vivaldi.rocks partners. For information on the web search services data collection, please visit http://info.vivaldi.rocks/privacy-policy/, and the search providers privacy policy as applicable, which is incorporated into this Privacy Statement by reference.
Voor Vivaldi.rocks geldt:
We may share your information with certain third parties (including, without limitation, search engines, content providers, and advertising networks and platforms) that provide various services (such as advertising, marketing, analysis, content, and search) in connection with the Software & Services.
De vraag is dan of deze "web search services" ook uitschakelbaar zijn. Volgens https://www.reddit.com/r/...rocks_search_partnership/ is dat blijkbaar niet helemaal het geval ..........
I changed my Vivaldi search engine to search.disconnect.me and noticed that searches were passing through the vivaldi.rocks domain
I changed my Vivaldi search engine to search.disconnect.me and noticed that searches were passing through the vivaldi.rocks domain
Zoals ik het lees geldt dit alleen voor Bing en Yahoo. Ik las ook dat dit komt omdat Google Vivaldi al betaald heeft voor de search statistieken. Die hebben dus al een deal. Voor Bing en Yahoo lijkt het dus op een affiliate model.

Edit:
Daarnaast denk ik dat de keuze van een browser echt een keuze tussen verschillende kwaden is.... allemaal even erg qua privacy.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 6 april 2016 12:57]

Dan kun je nog het beste voor Firefox kiezen. Daar zit tenminste geen gulzig commercieel bedrijf achter. Alle andere grote browsers hebben dat probleem wel.
No way dat ik ooit terug ga naar Firefox. Een aantal jaar terug begon ik met serieus nadenken over privacy en vrijheid enz. enz. en heb toen besloten om over te stappen op firefox. Vele uren besteed aan het aanpassen, de beste add-ons vinden en allemaal alternatieven voor bekende programma's vinden. Ik heb dus jaren lang geen gebruik gemaakt van de bekende softewarepaketten en utilities die er al waren.

Wat mij heel erg stoorde was het feit dat het allemaal niet lekker werkte. Firefox heeft in mijn geval extreem veel moeite met goed werken. websites zoals Google vertonen de oude interface, vele soorten lag en smoothness problemen en zo ook op Android (Standaard oude Google met crippled interface; input-lag enz. enz.). Wat mij ook hinderde was dat Firefox voor alles z'n eigen oplossingen had en constant achter de feiten aanliep maar er weinig aan deed.

Aan het begin van dit jaar was ik het zat; Ik was (Net zoals met Linux in het algemeen) meer bezig met het verhelpen van problemen en hindernissen dan gewoon gebruik maken van services. Constant profielen refreshen, bookmarks verwijderen omdat Firefox schijnbaar na een bepaalde hoeveelheid bookmarks gewoon trager wordt en add-ons verwijderen om weer een andere versie of alternatief te installeren.

Ik was hier gewoon klaar mee. Dus heb ik even voor de gein Chrome geinstalleerd. Ik heb nog nooit zo'n vloeiende werkomgeving meegemaakt. Alle services werken naadloos op elkaar; geen grafische problemen; kortom, Het werkt!

Ik heb hierna Vivaldi geinstalleerd en ben hier erg blij mee. Ik heb mijn lesje geleerd. Het idee achter veel van deze FOSS alternatieven vind ik prachtig, maar het werkt gewoon niet. Ieder die claimt dat dat wel zo is heeft naar mijn mening of teveel tijd- of verwacht dat iedereen nog een opleiding software in zijn dagelijks leven gaat volgen om alles vloeiend te laten werken.

Na lang denken heb ik besloten dat Privacy voor mij geen prioriteit meer is. Ik heb geleerd dat als er een gratis service aangeboden wordt, er hier iets tegenover moet staan. Dan kan ik boos worden dat alles en iedereen mijn gegevens wil hebben; OF ik kan gewoon een mooie tussenweg nemen en gewoon VERANTWOORDELIJKHEID nemen voor mijn eigen leven en zelf bepalen wat wel en wat niet online komt te staan.

Vivaldi heeft mij hierin meer dan geholpen. Ik heb chrome, het werkt en ik kan gewoon add-ons zoals Ghostery en Ublock gebruiken om de "schade" te minimaliseren.
Mocht iemand mijn rant ongewenst vinden stel ik voor dat we dieper ingaan op mijn mening aangezien het ook een beetje vervelend is om alle feitjes en gebeurteniisen in een post te verwerken!

TL;DR Ik ben blij met Vivaldi, en heb een mooie tussenweg gevonden voor gegevensverwerking.
Ik weet echt totaal niet waar jij over praat echt dude. Ik gebruik al heel lang Firefox een jaar of 8 op verschillende computers en het werkt prima. Elk systeem wordt identiek weer gegeven.
En ik heb juist gekozen omdat de plugin systeem geweldig is. Ik bepaal wat wel en wat niet aanstaat. Maar ook omdat ik overal kan synchroniseren en daar door alle mijn bookmarks gewoon bij de hand heb.

Je hebt wel gelijk dat de laatste tijd de versie nummers heel erg vlot gaan en dat het soms plugins breekt. Maar ik ben ook niet iemand die alle updates gelijk zo maar door voerde if it ain't broken don't fix it, stability before bugs.
Productie machines moet je ook niet zomaar een updaten!!!
Chroom is bagger instellingen zijn er minimaal. Werkt het niet heb je pech want het is een dicht systeem. En de hoeveelheid updates dat Chrome per maand krijgt is gewoon absoluut absurd. De laatste maanden wordt er bijna elke maand een nieuwe versie vrijgegeven van Chrome. Dat kan nooit goed wezen voor een stabiele omgeving. Tevens nutteloos want elke maand moet het complete programma opnieuw worden gedownload en op nieuw geïnstalleerd Source
Heb je al eens een nieuw profiel geprobeerd? Juist omdat je met Firefox zoveel kunt, kun je ook je profiel verstoppen met te veel extensies. Maar ik heb daar eigenlijk al jaren weinig last meer van, alles loopt behoorlijk soepel, ook met 100 tabs open en tig extensies. Je moet wel een beetje opletten dat je niet te veel extensies installeert en zo. Maar dat geldt vast ook voor Chrome.
Heb je m'n comment uberhaupt gelezen? Dan zul je zien dat ik vaak genoeg profiel heb gerefreshed. Ik heb Firefox op een kleine 8 apparaten waaronder telefoons geprobeerd en nergens werkt het goed.

Maar ja dat is software. Vivaldi werkt gewoon beter in mijn ogen; dus nogmaals, ik ga niet terug naar Firefox.
Het was mij niet duidelijk wat je met refreshen bedoelde, maar OK. Toch vind ik het vreemd, aangezien Firefox al jaren prima bij mij werkt.
En dat is dus pecie wat ik overal tegenkom. Een grote groep mensen waarbij het fantastisch werkt (Als ik het maggeloven natuurlijk,) en een groep mensen, waaronder ik waarbij het een grote ramp is. Nou ben ik mij bewust van het pad dat Mozilla de afgelopen jaren probeert te bewandelen, maar ik kan gewoon niet vinden waarom ik zoveel probleen ermee heb. Ook zonder in te loggen met Sync heb ik op diverse apparaten veel problemen. Deze problemen strekken zich uit over diverse platformen. Zoals eerder aangegeven heb ik bijvoorbeeld bij Android ernstige input-lag als ik de Browser langer dan een half uur gebruik. Ook is de Interface van Google verouderd en missen er erg veel opties bij zoekfuncties. Op de PC heb ik diverse tweaks uitgeprobeerd om performance te verbeteren; Vraag me niet welke, het waren er zoveel en allemaal via about:config. Elke keer als het misging weer opnieuw begonnen met een verse install. Ook heb ik alle takken geprobeerd zoals Iceweasel, Palemoon en weet ik veel wat allemaal. Ookk op Linux veel problemen maar vooral grafisch.

Nogmaals, Chrome werkt bij mij veel beter. Wel CPU intensief; bij het kijken van filmpjes begint mijn fan al te blazen (SP1).
Ik geloof je. Als ik iets heb geleerd is het dat computerproblemen zich inconsistent voordoen. Ik wilde alleen benadrukken dat ik die problemen niet had. Het lijkt erop dat je het een goede kans hebt gegeven. Natuurlijk heb ik wel eens kleine dingetjes met Firefox, maar ook met Chrome. Op Android gebruik ik Firefox niet zo veel, behalve voor het weergeven van Oudgrieks, wat Chrome niet lijkt te kunnen.
Dat is een bug/exploit, niet iets dat direct te relateren is aan het feit dat Mozilla een non-profit organisatie is. Niet iets dat bij Chrome, IE, Safari of Chropera nooit zou kunnen gebeuren.
Kan iemand mij uitleggen wat er zo fantastisch is aan presto en waarom er zo wordt afgegeven op webkit? Ik ben maar een eenvoudige gebruiker. Toen ik de oude opera gebruikte met presto werden veel pagina's niet goed weergegeven of duurde het aanzienlijk langer voordat de pagina geladen was in vergelijking met bv google chrome. Vandaag de dag is dat nog steeds zo in mijn beleving. Een webkit browser geeft een meer vloeiende ervaring dan browsers met een andere engine. Kan iemand daarom mij uitleggen waarom er zo vaak kritiek is op webkit?
Als 10+ jaar Opera gebruiker ga ik zo eerlijk mogelijk antwoord geven.

Wat ik persoonlijk het fijnste vond aan de Presto engine, was het terug gaan naar vorige pagina's die je bezocht hebt, zonder dat de pagina opnieuw geladen werd. Als je 'backspace' deed, kreeg je direct de vorige pagina te zien, precies hoe het was toen je het verliet. Dit was super handig voor bijvoorbeeld bij formulieren. Als je op 'Send' klikte en er ging iets mis met de website, en je ging terug, was al je gegevens er nog. Dit functionaliteit mis ik nog steeds in de huidige Opera of welke andere browser.
Daarnaast was muis gebaren en andere functies wel handig, maar ik merk dat ik dat niet erg hard mis.

Over de snelheid ben ik niet mee eens. Presto was voor zijn tijd best snel en de jscript enigne deed het voor zijn tijd ook erg goed. Toen webkit uit kwam en Google besloot om dit te gebruiken, heeft webkit redelijk snel Presto ingehaald. Dit was uiteindelijk ook 1 van de hoofd reden waaorm Opera besloot om webkit te gebruiken. Ze hadden simpel weg de resources niet om tegen Google op te botsen.

De grootste nadeel van Presto was, dat inderdaad niet alle website goed op uitzagen. Hoewel Presto zich zo goed mogelijk hield aan de standaarden, deden Microsoft/Firefox/Google toen der tijd dat niet. Daardoor deden websites bouwers dat ook niet. Want ze wouden dat hun website wel goed uitzag in de meest gebruikte browsers.
Om die reden had je altijd nog een andere browser nodig, naast Opera met Presto engine. Nu ze webkit gebruiken, is dit niet meer nodig. Het is een volwassen browser, dat doet wat die moet doen. Maar goed, je hebt nu ook niet veel reden om niet Chrome/Chromium/Vivaldi/Safari te kiezen in plaats van Opera. Ze hebben allemaal hun eigen kleine plus en min punten, maar voor 95% van de tijd, zul je de verschil niet merken tijdens gebruik. Ik gebruik thuis bijvoorbeeld Opera, en op werk (verplicht) Chromium, maar merk niet erg veel verschil.

Samengevat: Presto was vroeger voor zijn tijd erg goed, maar kon niet meer met tijd. nu is webkit simpel weg beter. Waarschijnlijk wordt er daarom nostalgisch over Presto gebruikt.
Ik kan er niet veel meer aan toevoegen, het verhaaltje zo ongeveer in een notendop.

Ook hier een fervent Opera gebruiker, al erg lang ook. Inderdaad heb je bij bijvoorbeeld het bouwen of testen van een website nog andere browsers nodig die (door verschillende engines) elk weer iets anders met de data omgaan. Vooral met Opera 12.xx en daarvoor (die met de Presto engine) was het erg belangrijk om ook de andere grote browsers na te lopen of er geen gekke dingen gebeurden.
Zo wilde bijvoorbeeld toen de Rabobank website het maar erg slecht doen op Opera 12 en was je aangewezen op een andere browser omdat die de pagina wel goed kon weergeven, ik gebruikte daar toen Firefox voor.

Nu is deze Vivaldi een hele lekkere browser voor mij, toch een beetje het oude Opera gevoel weer terug. Al draait deze Vivaldi op een Webkit engine (of een fork daarvan) ik vind hem toch wel een stuk fijner dan Chrome of Firefox, het is voor mij een echte uitkomst dat bijvoorbeeld het Tab-Stacking er standaard in zit.

Natuurlijk moet er nog wel het een en ander gebeuren aan de ontwikkeling, maar vooralsnog ben ik erg tevreden met de browser zoals hij nu is en ik hoop dat hij nog veel beter gaat worden. De laatste versies van Opera die ik nu gebruik zijn eigenlijk zoveel hetzelfde als Chrome dat er amper tot geen verschil zit tussen de twee. Alleen de snelkiezer is eigenlijk nog de hele reden dat ik nog Opera gebruik, met deze Vivaldi zou ik dus eigenlijk over kunnen en Opera tot verleden tijd beschouwen.
De meeste zaken die je noemt hebben eigenlijk weinig met Presto te maken als render engine.
Als render engine, snel en licht. Chromium/webkit is een naar mijn mening nog altijd de slechtere engine. Oh het is tegenwoordig ... sneller of zo, met ondersteuning voor de nieuwere technieken.
Maar wanneer ik een mindere internet verbinding gebruik pak ik nog steeds die oude Opera. Mijn oude adblock-lijst lijkt nog steeds goed te werken. De meeste sites werken. En goddelijk bij een trage verbinding, (of trage sites) hij rendert de pagina's voordat deze helemaal geladen zijn. Je ziet de afbeeldingen dan laden maar kan alles doen en zit niet tegen een wit scherm aan te kijken tot dat al de verschillende trackers en afbeeldingen geladen zijn.
Ongestraft 150 tabs open laten staan zonder dat je pc volloopt. 200 tabs, omdat je een set verwijzingen opent om af te gaan, geen probleem je kunt nog steeds soepel blijven werken.
Alles is te customizen en geen enkele website kan je iets opdringen. Blokkeer wat je wilt, gebruik custom css en javascript. In één klik terug naar de pagina waar op je de site binnenkwam, nuttig om te ontsnappen uit automatische redirects.
Sessies opslaan, tabs naast elkaar weergeven/resizen, alle gelinkte bestanden op een pagina in één keer downloaden.
Een e-mail client waarin je ongestraft kunt zoeken door 8 e-mail accounts met jaren aan geschiedenis.
En dat alles zonder enige plug-in nodig te hebben.

Voor mij is het als software nog steeds één van de beste producten die ik ken. De kwaliteit was zo ontzettend hoog. Simpel door die wens dat het ook op een hele oude pc even snel zou blijven. Tot het geld besloot om ermee op te houden was het altijd één van de snelste browsers, met de nieuwste technieken aan boord. En beschikbaar op bijna elk platform. Waarom kon zo'n klein software bedrijf zoiets doen, terwijl grote opensource producten en bedrijven als Google met groot geld en reclame de browsermarkt overheersen. Met in mijn ogen inferieure software.

Vergelijk dit bijvoorbeeld ook eens: Opera 12 alles in een 9.8 MB installer, en geïnstalleerd net 50MB ... waar de nieuwe een 30MB download is waarvan de installatie locatie 250MB ruimte in neemt heeft ... voor wat? Nee, dat is zonder caches. Hoe bloated kan software zijn. Maar dan, 31MB voor een programma zoals What'sApp op een telefoon? Tijden veranderen. Mensen hebben liever theoretische snelheid en reclamegelden gaan voor software kwaliteit.

Het was mijns inziens één van de beste software pakketten die ik heb kunnen gebruiken. En er is zo veel wat teleur stelt. Oh er is goede en functionele software met veel customisatie opties, maar zelden werkt het zo goed als de oude Opera deed.

Ik mis de vrijheid en controle die ik had over mijn internet ervaring.

[Reactie gewijzigd door R-J_W op 12 april 2016 00:23]

Ik zou niet weten waarom je anno 2016 met zoveel mogelijke alternatieven nog een closed source browser zou gebruiken.
Even speciaal voor jou: het maakt een gewone gebruiker geen bal uit of een programma open-source is of niet.

/edit
Oef, dit schiet bij nerds in het verkeerde keelgat natuurlijk, met zo'n -1. Waarheid is soms pijnlijk.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 7 april 2016 01:45]

Even speciaal voor jou: het maakt een gewone gebruiker geen bal uit of een programma open-source is of niet.
Tsja er zijn wel veel dingen waarvan de gemiddelde persoon denkt dat het ze helemaal niets uitmaakt, maar wat toch eigenlijk wel belangrijk kan zijn voor die persoon, zonder dat ze het zelf weten.

Zo heeft open-source software een hoop voordelen ten opzichte van closed-source software, ook voor mensen die het geen zak uitmaakt. Zo kunnen ontwikkelaars de code inspecteren als ze dat willen, en eventuele bugs of veiligsheidsrisico's opzoeken, of zelfs complete audits doen (ik zeg niet dat dit gebeurd, maar wel dat het mogelijk is). Ook kan, als de originele ontwikkelaars ophouden met het project, of een ongunstige weg ingeslagen zijn, de code door anderen opgepakt worden om vervolgens verder, of op een andere manier, doorontwikkeld te worden (zie bijvoorbeeld Pale Moon, een fork van Firefox). Verder kunnen ontwikkelaars die behoefte hebben aan extra features waar de oorspronkelijke ontwikkelaars niet aan toekomen deze zelf inbouwen (en dan bijvoorbeeld een patch aanbieden, zodat anderen daar ook gebruik van kunnen maken). Ten slotte zou de browser geport kunnen worden naar andere platforms, mocht dat van origine nog niet ondersteund worden.

Dit zijn maar een paar kleine voorbeelden, je kan er zelf nog wel meer bedenken als je creatief bent. Met zoveel open source browsers als dat er zijn, waaronder de uitstekende Firefox en Chromium, zou ik dus niet weten waarom iemand nog voor een closed-source, proprietary browser zou kiezen. Ik zie daar enkel nadelen aan kleven.
Je kunt het uitleggen hoe je wilt, maar vraag aan een doodnormale gebruiker wat ie liever heeft, en al *zou* hij/zij het verschil al snappen, zullen ze nog zeggen "als het maar werkt".
Opera was een geweldige browser, hun eigen Presto-engine werkte fantastisch. Sinds ze daar van zijn afgestapt ben ik ook maar met Opera gestopt. Vivaldi gebruikt helaas ook "gewoon" webkit.

Als Vivaldi nou de Presto-engine zou kunnen gebruiken (en doorontwikkelen) zou het direct mijn standaardbrowser worden.
Misschien een stomme vraag hoor, maar wat is er mis met de webkit engine? Het gaat er toch gewoon om dat de pagina's snel en op de juiste manier worden weergegeven? Volgens mij is de webkit engine hier een van de betere in.
Dat is helemaal geen stomme vraag. Er is op zich helemaal niets mis met webkit. Webkit is een redelijk goede engine. Het probleem is echter dat nu bijna alles en iedereen webkit gebruikt, waardoor het een beetje de nieuwe Internet Explorer wordt.

Daarnaast was Presto i.i.g. voor mijn gevoel veel sneller. Ze hielden zich ook heel strict aan de standaard, Opera was een hele goede browser om nieuwe websites te testen.
Nee dan wordt het geen nieuw IE. Het probleem met IE was een grote markt met een slechte rendering engine. Webkit is gewoon hoe het hoort.
IE was een ramp omdat het zich aan de standaarden hield en allerlei eigen implementaties had. Precies zoals website op dit moment ook heeft. Daarom is webkit de nieuwe IE.
Ik denk dat als je goede ideeën hebt of denkt te hebben, je toch een poging moet wagen die bij de wereld bekend te maken. Als je je alleen aan standaarden houdt, gaat dat misschien nooit gebeuren en zal je idee - dat misschien wel echt heel goed is - verloren gaan. Je moet dan maar een keer een houding hebben van "jongens, graag of niet, dit idee is zo goed, dat moeten jullie zien!". Dat is een manier om vooruitgang te verwezenlijken. Hoewel er op deze manier ook een bak met schijt kan ontstaan, zie je vaak dat op een gegeven moment iemand of een partij het zat is en een nieuw begin maakt, waarbij het de goede ideeën meeneemt en de schijt achter zich laat. En dan herhaalt het riedeltje zich weer.
Bij mijn weten zijn heel veel -webkit... zaken ook op een gegeven moment door de standaard geimplementeerd? Dan werkt de -webkit variant nog steeds als backwards compatibility, maar is geen verplichting meer?
Google is ook druk bezig met zijn eigen "standaarden" door te drukken. Wat wederom zorgt voor erge versnippering in websites. Dit is de reden geweest dat Edge ook bepaalde -webkit prefixes in css ondersteund.
de oude opera was alleen sneller in de tests zoals peacekeeper. In real life duurde het vaak aanzienlijk langer voor een pagina geladen was. Ik heb dit indertijd uitgebreid getest met alle browsers die zo'n beetje maar beschikbaar waren.
Er is nog Firefox (met Gecko)...dat is het dan naast webkit en EdgeHTML
Ik ben juist blij met het feit dat ze webkit gebruiken in plaats van presto. Daar de mogelijk is om je volledig op de user interface en gebruikers ervaring te richten. En de nieuwe IE ben ik het niet zo mee eens, ik snap het idee wel maar dit is een engine in meerdere browsers en niet een browser van 1 partij. Ook houd webkit zich voor zover ik weet veel beter aan de standaarden dan de oude IE.

Presto was een geweldige engine maar in de ogen van de gebruiker in mindere mate. Of het nou ligt aan de engine of aan de code, als een website niet goed werkt is dat gewoon rete iritant. Een browser met een geweldige engine maar een verschrikkelijke usabillity zal nooit markt aandeel krijgen, hoe nobel het doel ook.

Elke browser bouwer wil op zijn minst een stukje marktaandeel vergaren om wat inkomsten te kunnen genereren om het goede werk voort te zetten.

In mijn ogen:
- Laat Vivaldi blijven luisteren naar de power users voor de ontwikkeling.
- Laat Vivaldi proberen om intuitief genoeg te zijn voor een leuk stukje marktaandeel.
- Zorg dat het makkelijk aan te passen is maar laat dat niet in de weg zitten voor de minder veeleisende gebruiker.
- Zoek een goede balans en Vivaldi heeft potentie om voor velen een goed alternatief te zijn, zowel voor de oude opera (12.**) users als alle andere browsers users.
Vivaldi gebruikt blink, een fork van webkit.
Ik gebruik deze browser nu al een flinke tijd omdat ik ontevreden was over het resourcemisbruik van andere browsers, maar in de loop der tijden heb ik met lede ogen Vivaldi zelf steeds logger zien worden. Intussen is er (voor mij) intussen eigenlijk helemaal geen voordeel meer aan en is het gewoon 'een ander smaakje webkit'.

Mouse-gestures en stacked tabs zijn overigens 2 dingen die ik alleen maar irritant vind, maar kan me voorstellen dat anderen dat juist handig vinden. Voor mijzelf is het iig uitgelopen op een grote teleurstelling.
Helemaal mee eens. Was om dezelfde reden Vivaldi gaan gebruiken (Chrome spawned zoveel instances om een beetje te browsen), maar inderdaad erg jammer dat nu het product 'af' is we op een chrome met ander linkje verf zijn uitgekomen. Uiteraard zijn er wel kleine verschillen maar voor mij niet de moeite waard om de switch te maken. Ik merk dan ook dat ik voor 90% van mijn zaken weer terug ben op chrome.
Ik zou gek worden als ik niet een tab kan sluiten met muis gesticuleer :-)
Net trouwens geprobeerd te installeren, er is iets mis met het pakket op de website van vivaldi:
sudo dpkg -i vivaldi-stable_1.0.435.38-1_amd64.deb
(Reading database ... 426850 files and directories currently installed.)
Preparing to unpack vivaldi-stable_1.0.435.38-1_amd64.deb ...
Unpacking vivaldi-stable (1.0.435.38-1) ...
dpkg-deb (subprocess): cannot copy archive member from 'vivaldi-stable_1.0.435.38-1_amd64.deb' to decompressor pipe: unexpected end of file or stream
dpkg-deb (subprocess): decompressing archive member: lzma error: unexpected end of input
dpkg-deb: error: subprocess <decompress> returned error exit status 2
dpkg: error processing archive vivaldi-stable_1.0.435.38-1_amd64.deb (--install):
cannot copy extracted data for './opt/vivaldi/vivaldi-bin' to '/opt/vivaldi/vivaldi-bin.dpkg-new': unexpected end of file or stream
Processing triggers for mime-support (3.54ubuntu1.1) ...
Processing triggers for gnome-menus (3.10.1-0ubuntu2) ...
Processing triggers for desktop-file-utils (0.22-1ubuntu1) ...
Processing triggers for bamfdaemon (0.5.1+14.04.20140409-0ubuntu1) ...
Rebuilding /usr/share/applications/bamf-2.index...
Errors were encountered while processing:
vivaldi-stable_1.0.435.38-1_amd64.deb

[Reactie gewijzigd door cyberstalker op 6 april 2016 09:38]

Ah, het ligt dus niet aan mijn download. Ook wel een beetje slordig dat er geen md5sum voor te vinden is.
Ha, dat had ik dus ook.. vandaar geen screenie van de final-versie... Maar hij lijkt nu gefikst :)

[Reactie gewijzigd door letatcest op 6 april 2016 10:20]

Super browser.. Heeft wel nog enkele tekortkomingen zoals drag en drop van tabbladen. Maar voor de rest werkt dit voor mij vlotter dan elke andere browser. Ik gebruik dit nu als standaard en voordien gebruikte ik opera en af en toe chrome als zaken niet werkte.
Heeft wel nog enkele tekortkomingen zoals drag en drop van tabbladen.
Kan ook via een iets tragere methode: rechterklik tab => move to

Ik ga deze browser eens een kans geven. Geeft een goede eerste indruk alleszins.
Weet ik maar ideaal is het niet...
Maar de mouse gestures is de feature die ik het meest gebruik...
Dus eenmaal je daar mee weg bent (en dat was ik al van in opera 12.x ) dan wil je geen andere browser meer.
Er zou toch ook een emailclient aan toegevoegd worden? Komt dat nog of is het van de baan?
Die zou er zeker komen. Ik wacht er met smart op. Ik las dat ze het pas willen uitbrengen als ze er zelf tevreden over zijn. Omdat het verliezen van email een echte dealbreaker is willen ze pas publiceren als het stabiel genoeg is en dus niet met snapshots werken zoals bij Vivalde.

Hoewel ik het jammer vindt dat er niet al iets te proberen valt kan ik die strategie wel waarderen er wordt veel te veel software uitgebracht dat nog lang niet klaar is voor het grote publiek. Wel hoop ik dat het 't wachten waard wordt!
De vivaldi webmail is er nog steeds (vivaldi.net)
Onderhand ben ik gewend geraakt aan Opera 15+, en grappig genoeg brengt het Opera team nu ook weer meer keuze aan hun browser, natuurlijk nog niet zoveel als Vivaldi, maar het gaat de goeie kant op. :)
Onderhand ben ik gewend geraakt aan Firefox. Doormodderen met een browser die z'n eigen graf gegraven heeft door bijna alle onderscheidende features weg te slopen en dat met een eerlijke bek als "nieuw" durft te releasen, kan ik niet langer vertrouwen.
Ligt het aan mij of is het onmogelijk om extensies te installeren? Telkens als ik dit probeer blijft de browser hangen op een wit scherm.
Vreemd. Heb ik geen last van. Adblock en I don't care about cookies net geinstalleerd :?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True