Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 72 reacties

De ontwikkelaars van de piepjonge browser Vivaldi, opgericht door de mede-oprichter van concurrent Opera, hebben een nieuwe versie uitgebracht. Het gaat om de tweede technical preview, die enkele nieuwe features bevat.

Dat maakten ze bekend in een blogpost. Daarin schrijven zij dat ze enkele nieuwe functionaliteiten aan de onlangs aangekondigde browser hebben toegevoegd. Een daarvan is de mogelijkheid om het laden van afbeeldingen van webpagina's per tab aan of uit te zetten. Ook is het mogelijk om afbeeldingen alleen vanuit de cache in te laden, wat het dataverbruik moet verminderen.

Verder beschikt de Technical Preview 2 over nog enkele opmerkelijke vernieuwingen. Zo bieden de opties 'fast-forward' en 'rewind' de mogelijkheid om snel binnen een website te navigeren. Hiervoor hoeft de gebruikers niet eerst in stapjes voor- of achteruit te bladeren, maar kan hij in een keer door een domein bladeren. Ook biedt de tweede testrelease een experimentele feature waarmee met de shift-toets en de pijltjestoetsen kan worden genavigeerd.

De piepjonge browser Vivaldi, waarvan nog geen finale release is, werd in januari aangekondigd door Jon von Tetzchner, mede-oprichter van Opera en tot 2010 ceo van het bedrijf. Hij is met een team ontwikkelaars begonnen met de nieuwe webbrowser die vooral is gericht op powerusers. Von Tetzchner en zijn collega's menen dat Opera de verkeerde richting op is gegaan door bijvoorbeeld zijn eigen Presto-engine uit te faseren en het contact met de community te verliezen.

Vivaldi, waar anderhalf jaar aan is gewerkt, heeft Googles Chromiumbrowser als basis. Het ontwikkelteam zou namelijk niet groot genoeg zijn om een eigen renderengine te ontwikkelen. De browser is overigens nog niet af; er wordt nog volop aan nieuwe functies gewerkt, zoals ook een mailclient.

Overigens is er behalve Vivaldi nog een browser die voort is gekomen uit de Opera-familie. De browser, Otter, werd vorig jaar uitgebracht met het doel om de klassieke interface van Opera 12 in ere te herstellen. Ook daaraan sleutelen developers nog flink. In juni komt naar verwachting de eerste final van Otter uit.

Vivaldi

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (72)

Een sidebar die een flink stuk van de pagina inneemt om zes kleine knopjes te tonen. Dat is behoorlijk nutteloos lijkt mij. Hetzelfde geldt overigens voor de bar onderaan het venster. Drie kanten zijn nu gevult met nutteloze ruimte en wat klopjes.

En een apart zoekvak is toch ook al lang niet hip meer?

[Reactie gewijzigd door i7x op 6 maart 2015 23:22]

Een apart zoekveld is juist handig. Als je iets typt in de adresbalk moet de browser een gok doen of je een servernaam typt of een zoekterm. Vooral chrome slaat de plank vaak mis en neigt naar een soort altijd-zoeken gedrag (wat verwacht je ook van een browser van een bedrijf dat ook een zoekmachine aanbied?). Het snapt zelfs niet eens wat een ip adres is. Dat is misschien niet erg voor de gemiddelde thuisgebruiker, maar ronduit irritant voor een power user.
Komt nog bij dat de zoekterm uit je adresbalk weg is zo gauw je op enter drukt. In de zoekbox blijft ie staan en kun je m na het zoeken weer aanpassen voor een nieuwe zoekopdracht.

En als je m niet handig vind, zet je m toch lekket uit? Geen reden om er niet een te hebben.

[Reactie gewijzigd door kozue op 7 maart 2015 09:31]

En als je m niet handig vind, zet je m toch lekket uit? Geen reden om er niet een te hebben.
Ik denk dat een browser moet uitgaan van de gemiddelde gebruiker, niet een power user. Een power user is in staat de aparte zoekbalk aan te zetten, een gemiddelde gebruiker is vaak niet in staat een zoekbalk uit te zetten
is heel moeilijk rechtsopklikken..... sluiten.... echt heel moeilijk....
Werkt dat bij deze ook zo dan, ik zie namelijk onderaan de sidebar een Settings knop waar dit eventueel te regelen valt. Ga voor de grap is een week op een servicedesk werken en je komt heel wat mensen tegen voor wie het echt te moeilijk schijnt te zijn even zelf de optie te vinden. Je mag immers niet verwachten dat iemand die al 5-10 jaar een PC gebruikt op het werk ook daadwerkelijk weet waar dingen zitten ;)
Nee maar denk ook niet dat mensen er last van gaan hebben en het effectief weg willen dan... als je op je werk als een mak schaap je pc bediend dan is het thuis niet veel beter :)
Behalve dat deze browser specifiek gericht is op power users. Gemiddelde gebruikers zullen 'm überhaupt niet installeren.
Jou problemen herken ik eerlijk gezegd niet. Alleen ooit bij hele specifieke urls, maar dat is altijd opgelost door gewoon netjes het protocol in te tikken.
Ik had het gister nog. Was op zoek naar documentatie over een functie aanroep in ruby, de zoekterm was iets als class.method. Browser denkt dat ik een webadres intyp en geeft me vrolijk een melding dat ie de server niet kan vinden. Handig joh, zoeken en urls in 1 balk. En hoeveel thuisgebruikers nemen ooit de moeite een protocol te typen? Hoeveel van hun weten dat er een :// achter http moet? Dat weten alleen techies.

En zelfs dan, hoeveel winst levert het op als je geen zoekbox hebt? Dan wordt alleen de urlbalk maar langer. Dat is wel heel nuttig zeg, een extra lange urlbalk. Ik blijf bij m'n punt, zo'n zoekbox is niet nutteloos en iedere degelijke browser hoort in ieder geval de optie te bieden. Degenen die liever wat meer whitespace aan hun urlbalk toevoegen kunnen m dan heel makkelijk uit zetten.
class.method valt dan ook niet te onderscheiden van een url, logisch dat die eerst wordt opgezocht. Alleen wat ik Chrome dan bijvoorbeeld zie doen is heel snel even een DNS lookup doen, niet gevonden? Dan als zoekterm gebruiken.

Tip: Als je zoekt naar specifieke documentatie zoals jou voorbeeld, zet er altijd even de taal voor. 99 van de 100 keer is de eerste link dan direct de juiste.

Daarnaast heb ik nooit aangegeven dat een zoekbalk nutteloos is. Ik geef alleen aan dat ik jou problemen niet herken, maar ik gok dat het voornamelijk zal liggen aan het feit dat ik heel goed in de gaten heb wat er gebeurt met de tekst die ik bij een zoek-/urlbalk invoer.
Als ik in Chromium een ip adres in de omnibox typ gaat haar daar wel vrolijk naartoe, op adressen zijn juist heel makkelijk te onderscheiden van zoektermen en dat wordt in mijn ervaring ook goed gedaan. Speciale hostnames wordt al moeilijker maar dat werkt als je er een slash achter zet.
Ik vind een twee zoekbalk maar rommelig en onnodig.
Een van de dingen die ik altijd meteen uitschakelde in Firefox.
Geloof het of niet, maar alle punten die je noemt zijn aan te passen naar jouw wensen. En het maakt mij ook totaal niet uit wat hip is of niet, ik vind die dingen handig en laat ze dus lekker aan :)
Het is dan ook een nerd-browser. Tweakable en dat is fijn voor de 1% tweakers. Voor de normale gebruiker een drama, want voor die doelgroep moet het gewoon out of the box werken zonder zjibalken.
Daarnaast een mailclient in je browser, wat is daar precies de toegevoegde waarde van? En die vraag is oprecht want ik snap het werkelijk niet,
'Normale' gebruikers hebben IE op hun PC staan, en waarschijnlijk ook Chrome. Die gaan niet op zoek naar een alternatieve browser. Dat Chrome zo groot is geworden komt met name door de grote zakken geld van Google, die daarmee kan zorgen dat die browser met allerlei programma's meekomt. Zoiets gaat Vivaldi niet zomaar lukken, de kans is dus groot dat het een niche-produkt zal blijven; of ze moeten met een 'killing feature' komen waarvan de patenten heel stevig zijn dichtgetimmerd, maar daar ziet het vooralsnog niet naar uit.

Opera heeft al heel lang een mailclient ingebakken, dus dat ze die ook in Vivaldi inbouwen kan ik wel begrijpen. Ik hoop alleen dat deze wat uitgebreider is dan de Opera-mailclient, de laatste keer dat ik die uitprobeerde werd ik er niet echt blij van.
Als normale gebruiker heb ik OS X en Linux Mint met Cinnamon op mijn tikdozen staan. Omdat Opera onder Linux maar niet opschiet en onder OS X tegenwoordig kuren begint te vertonen beschouw ik Vivaldi als een uitkomst.

GMail moet ik niet maar gelukkig biedt Vivaldi ondanks het huidig gebrek aan een ingebakken mailclient die er nog aankomt alvast wel een bruikbare gratis webmaildienst.

Natuurlijk mag Vivaldi nog wel iets aan haar ingebakken notitie-applicatie gaan doen om deze op hetzelfde niveau te krijgen als die van Opera 12 maar ik verwacht dat dit bij de definitieve versie geregeld zal zijn.

Voor gemiddelde gebruikers zijn er gemiddelde browsers. Voor mensen die wat beters wensen gaat Vivaldi de goede kant op.
:)
Die mailclient in je browser is nou net de hoofdreden waarom ik nooit ben overgestapt op de laatste operaversies. Ik vind dat retehandig. Het nut? dat je niet een aparte emailclient nodig hebt?

Verder, vivaldi is gebaseerd op chromium. Dat snap ik dan weer niet als 1 van hun grootste kritiekpunten gaat over het feit dat Opera diezelfde engine is gaan gebruiken i.p.v. hun eigen propriëtaire engine

[Reactie gewijzigd door Tuckson809 op 7 maart 2015 12:47]

Het kritiekpunt is voornamelijk dat opera zijn unique features en bestaande gebruikersbasis heeft laten vallen. Op zich niet zozeer dat ze een andere engine zijn gaan gebruiken, als ze dat hadden gedaan terwijl opera voor de rest hetzelfde bleef had niemand het erg gevonden (behalve misschien geheugen gebruik, etc.)

Voor vivaldi hadden ze natuurlijk geen bestaande engine. Dus ga je op zoek naar een engine die goed aan standaarden voldoet en die actief ondersteund wordt, in plaats van helemaal opnieuw te beginnen. Dat je dan op dezelfde engine uitkomt als opera is op zich niet zo vreemd. Alleen is de insteek van vivaldi om nu juist WEL de oude opera gebruikers te bieden wat ze willen.
Het is dan ook een nerd-browser. Tweakable en dat is fijn voor de 1% tweakers. Voor de normale gebruiker een drama, want voor die doelgroep moet het gewoon out of the box werken zonder zjibalken.
Voor de normale gebruiker werkt het ook prima, maar dan met balkjes... Degenen die een balkje vervelend vinden zouden wellicht de motivatie kunnen vinden om het balkje weg te krijgen of een andere browser te gaan gebruiken. Waarom die balken weg moeten motiveer je niet in jouw reactie.
Daarnaast een mailclient in je browser, wat is daar precies de toegevoegde waarde van? En die vraag is oprecht want ik snap het werkelijk niet,
Zoek dan maar naar het concept 'internet-suite'. Je mag het ook prima niets vinden, maar sommige mensen hebben liever niet te veel losse programma's die brak met elkaar integreren.

[Reactie gewijzigd door dcm360 op 7 maart 2015 00:24]

Ze zullen van mening zijn dat een web client voldoende is. Power users hebben misschien geen Gmail maar een eigen webserver met brakke web client. En ook Gmail kan features missen tov een losstaande client
zoeken in adres balk heerlijk :)
Kan dat niet in iedere browser tegenwoordig? Kan me er in iedergeval geen enkele van de grote verzinnen waarbij het niet standaard kan.

Firefox, Chrome, Internet Explorer ondersteunen het in iedergeval zeker. Safari en Opera heb ik momenteel niet meer geinstalleerd staan. Safari ondersteund geen windows meer en in de praktijk zien we nooit iemand Opera gebruiken op onze sites (maar dan ook echt 0,0%). Vandaar dat die laatste twee niet geinstalleerd staan.
De knoppen zoals je ziet kun je verbergen met het lijntje wat je ernaast ziet, dus als jij bladwijzers aanklikt en dat paneel opent, hoef jij alleen op die lijn te klikken om alles te sluiten, hooguit ben je paar pixels kwijt, en dit kan ook met een aparte knop als je bijvoorbeeld meerdere monitoren gebruikt.

Een aparte zoekvak is altijd fijn als een optie, wil je het niet? Haal het weg. (Weet niet of dit al kan in de momentele versie)
Die bar onderin? Haal het weg.
Het ontbreken van de sidebar/panel is juist een van de belangrijkste redenen dat ik de nieuwe opera niet gebruik... Webpagina's zijn zelden breder ontworpen dan 2/3 van je scherm, en als de sidebar werkt zoals in de oude opera komt er een hoop in te staan dat nuttig is tijdens het browsen.

Ik hoop in ieder geval dat ze een bookmark tree in de sidebar gaan ondersteunen, net zoals bij opera 12. Daar staat hij voor mijn gevoel juist niet in de weg (en tree is overzichtelijk), terwijl een bookmarkbar bovenaan de pagina ruimte verspilt. Hoogte heb ik nodig, breedte niet. Zie dat dat al ondersteund is :)

edit: ja, zoals dcm360 aangeeft; als ze de geest van de oude opera browsers vasthouden (en daar gaat het project om) dan zal inderdaad waarschijnlijk bijna alles customizable zijn.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 6 maart 2015 23:39]

Een sidebar die een flink stuk van de pagina inneemt om zes kleine knopjes te tonen. Dat is behoorlijk nutteloos lijkt mij.
De all-in-one-sidebar add-on in Firefox doet precies hetzelfde, en dat is zo'n beetje de allereerste add-on die ik bij nieuwe installaties toevoeg. Het ding heeft drie standen: uitgeklapt, ingeklapt (zoals het plaatje hierboven) en verborgen in de linker zijkant zodat hij helemaal geen scherm real-estate inneemt. Zelfs volledig uitgeklapt zodat ik bijvoorbeeld de bookmarks zie, hou je nog ruim voldoende ruimte over om websites over de volle breedte te tonen op een 1440 pixels breed scherm; op Tweakers zie ik gewoon nog grijze randen aan de zijkant.

Het is dan ook maar net wat je gewend bent.
Als je je stoort aan de balk links en onderaan kan je die gewoon uitzetten.
De balk links kan je zelfs togglen met F4 (net zoals Opera altijd had).

Zoals gezegd in het artikel, de browser is gericht op powerusers.
Een flink stuk in de breedte. Websites hebben tegenwoordig gigantische whitespace aan de zijkanten.
Ik heb mijn taskbar ook aan de zijkant gezet.
@i7x

[Reactie gewijzigd door Noordelijk op 11 maart 2015 08:16]

@i7x

Heb jij dan een browser om hip te zijn of heb jij een brouwer nodig die functioneel is.
Dat fast-forward en rewind zit al tijden (jaren?) in Firefox. Gewoon met rechts op de pijltjes klikken, krijg je een menu met pagina's waar je naartoe kan gaan... Dus echt vernieuwend is dat niet.
ja, maar firefox heeft dat dan weer van oude opera gekopieerd :)
Heb ik nog nooit werkend gezien... Moet je dat ergens aanzetten ofzo?
Dat is je geschiedenis. Als ik zo de tekst lees lijkt me dit een volledige nieuwe functie.

Die geschiedenis zit al sinds jaar en dag in alle browers, daar is echt niets nieuws aan.
Werkt nog niet soepel genoeg om dagelijks te gebruiken, maar vergeleken het Opera team op moment luisteren deze mensen echt en vragen ze zelfs om feedback op wat ze meer prioriteit moeten stellen, plus ze zijn ontzettend snel met het ontwikkelen van nieuwe functies.
Jij en vele anderen baseren jullie mening op een technische preview. Persoonlijk zie ik het als een beta die veel mankementen heeft wegens de korte ontwikkelingstijd; ruwe UI, erg grijze framework copy paste werk.

Vivaldi heeft zeker potentie. Maar als ik het allemaal zo eens heb bekeken:
  • Mail
    Beschik al over Thunderbird en ben er extreem content over.
  • Sync
    sorry ik houdt mijn browsers en computers het liefst gescheiden. work/play/social. Onnodige feature voor mij.
  • Notes
    Tjah, sorry ik werk in WP, openlibre en andere cmsén die allemaal deze functie ook hebben. Ik gebruik ze allemaal niet en schrijf dingen op met pen en papier.
Wellicht zullen deze features iemand aanspreken maar persoonlijk zie ik de aantrekking niet.

Een browser hoort zich te richten op wat het is en dat is een betrouwbare stukje software dat niet steeds probeert te cashen op allerlei aanbiedingen die vunzige corporaties doen. Het browser zijn is simpel; richt jezelf op verbetering van de huidige code, gebruikers gemak, manieren dan wel grafische vorm. Geef de gebruiker de macht om zelf te kunnen beslissen wat zij willen door een makkelijk optie menu. Voeg alleen essentiële toepassingen toe die de browser ervaring verbeteren. Als je dit doet komen de massa's vanzelf. Er zijn genoeg programma's die de functies vele malen beter uitvoeren dan dat men zoiets inbakt in een browser.

Precies hetzelfde fenomeen als mensen die een laptop kopen bij een supermarkt. Sorry maar dit soort mensen wil ik niet die als doelgroep moeten worden benaderd door mijn browser. Vele van die idioten gebruiken nog IE omdat het `Internet` in de benaming heeft en snappen niet eens wat een `browser' is.

Wanneer ik bijv naar Firefox kijk waar men steeds meer troep aan het toe voegen is zoals "Hello" chatdienst, Sync rotzooi dan wordt ik zeer kwaad van want dit is niet wat Firefox was nog ooit al doelstelling heeft gehad.. Ook Google Chrome is hier schuldig aan, maar die schending daarboven op nog eens massaal je privacy.

Chrome koopt zich massaal overal in op allerlei populaire programma's. "Sure, i would like to install Google Chrome and make it my standard browser". Dan vindt men het gek dat Chrome zo'n grote markt aandeel heeft gekregen; ik niet - wat wil je met een miljarden bedrijf die zich inkoopt. Maar niemand gebruikt het want degene die het vinkje niet weg klikken zijn de malloten die IE gebruiken. Met de komst van Win10 en de Windows store zal dit drastisch veranderen en MS zal weer de baas spelen in dit veld ddoor zich weer riant op te dringen naar gebruikers die er niks van snappen

Ook vanuit de beveiliging optiek begin ik vraagtekens te zetten of ze het er nu gewoon om doen. Alles moet backwards compatible zijn en dat moet maar eens afgelopen zijn. Als men een user agent versie gebruikt die voor 2013 uitkwam dient men gewoon niet meer ondersteund te worden en kan men sites tegen komen die niet werken. Het stelt de overgrote meerderheid van browsers gebruiker open aan kwetsbaarheden die gewoon niet meer horen te bestaan. Een browser die gericht gemaakt is op huidige standaarden zal drastisch in populariteit toenemen, ik verdenk dat MS hier ook aan bezig is met Spartan.

Persoonlijk vindt ik dat elke gebruiker moet kunnen aanvinken wat zij willen zodat men overbodige en nutteloze rotzooi niet hoeven te installeren. Dit voorkomt problemen, verlaagt processor en geheugen gebruik en maakt het platform stabieler.

[Reactie gewijzigd door Lennart-IT op 7 maart 2015 05:42]

Notes
Tjah, sorry ik werk in WP, openlibre en andere cmsén die allemaal deze functie ook hebben. Ik gebruik ze allemaal niet en schrijf dingen op met pen en papier.
Waarom maak je notities in een CMS? 8)7 Daar heb je applicaties als Evernote e.d voor, een CMS is daar absoluut niet voor bedoeld. Maar goed.
Ik moet ophouden met typen nachts, het zit/zat bomvol typefouten haha. :D De laatste keer dat ik iets noteerde was in november 2014. Wanneer ik iets noteer moet het echt heel belangrijk zijn. Ik gebruik een agenda en mail in Thunderbird, tevens heb ik cmsen waar ik direct taken kan toewijzen aan mensen. Wanneer iets dringend is pak ik meestal naar de telefoon/skype. Met notities werken is voor mijn smaak te onoverzichtelijk.

[Reactie gewijzigd door Lennart-IT op 7 maart 2015 05:39]

Mja, volgens mij gaat je verhaal meer over andere browsers dan over vivaldi en de insteek die ze daar hebben. Het enige wat ik over vivaldi uit je post kan opmaken is dat je niet alle features zou gebruiken. Die kun je dan ook allemaal aan en uit schakelen, net zoals bij oude opera.

Sync is trouwens niet alleen nuttig om tussen devices te syncen, ik gebruik het als backup van settings, bookmarks, etc.

Mail kan je in oude opera (dus waarschijnlijk vivaldi) ook gebruiken als RSS feed (dat is ook het enige waar ik het voor gebruik), dat is voor mij gewoon internet-spul en ik wil daar niet een aparte applicatie of plugin voor moeten installeren. Ik verwacht van mijn browser dat deze internet-spul doet, of het nou in html of rss of andere vorm is.

Notities gebruik ik voor notities die bij browsen horen (bijvoorbeeld als ik research aan het doen ben kan ik bijhouden waar ik nog naar moet kijken), samen met sessies. Daar hoef ik niet helemaal een apart programma voor op te starten.

Voor mij zit de meerwaarde er juist in dat het ingebakken zit en dus fatsoenlijk samenwerkt met mijn browse-ervaring, zonder dat ik tussen allerlei verschillende veel te uitgebreide programma's heen en weer moet gaan kopiëren

Ieder z'n smaak dus. Wil je de features niet kun je ze uitzetten of een andere browser gebruiken. Maar de kritiek die Jon had is dat opera de gebruikers die dit wel gebruiken (zoals ik) laten vallen, terwijl er dus geen andere browser is die die features heeft. Deze browser is ook specifiek op power-users gericht, niet op gemiddeld gebruik.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 7 maart 2015 15:32]

Interessant project, ziet er goed uit en bevat veel extra features. Het is me nog niet duidelijk hoe ze geld willen gaan verdienen. Advertenties of betalen zoals in oude Opera versies? Inkomsten van het doorsturen van gebruikers naar een zoekmachine zoals Firefox?
Ik heb in oude opera nog nooit advertenties gezien of hoeven betalen hoor. Of bedoel je mobile?
Dat was de oude oude Opera, voor september 2005 hadden ze advertenties of moest je betalen.
hmm, ik gebruik opera al veel langer dan dat en kan me er niks van herinneren. Maar dan zal ik me er wel niet aan gestoord hebben. Ik zie sowieso reclame meestal niet tot ik er naar zoek :)

Zat de reclame in de titelbalk of zo?

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 7 maart 2015 00:12]

Bovenaan in het scherm ja.. versies 5 t.e.m. 7 (ca 2000-2005) dus ofwel heb je dat verdrongen uit je geheugen, ofwel gebruik je opera nog niet zo lang als je wel denkt ;)
Mooi overzichtje: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Opera_web_browser
Haha, nee ik begon opera te gebruiken op de hogeschool, dus zeker weten ergens tussen 1998 en 2002.

Oh ja, nou ik dat linkje bekijk kan ik me er vaag iets van herinneren. Grappig om ze weer eens terug te zien :) Ja, ik filter reclame onbewust uit, is gewoon een hoekje 'niet interessant'
Vaak waren het ook dagelijke strips i.p.v. reclame. Nu ja, bekendheid van een stripje vergroten is ook reclame, maar het waren (meestal) geen schreeuwerige ads. ;)
Ik kijk er echt naar uit!
Eindelijk terug de extra features van Opera 12! :D
Wat zat er in opera 12 wat zo goed was?
tabbed browsing
tab stacking
download manager
side panel met
- ingebouwde mail/rss
- pagina info
- URL links op pagina
- tree view bookmarks met beheer
- tree view history (+ sortering)
sync
opera turbo voor trage connecties
private tabs in zelfde window
native mouse gestures en keyboard
fast forward/reverse

en dat even alleen uit mijn hoofd.

Natuurlijk wordt een deel hiervan nu ook door nieuwere browser ondersteund, maar vaak via plugins of andere manieren die er aangeplakt voelen. Een fatsoenlijke sidepanel is bijvoorbeeld amper te vinden. Bij opera was alles altijd goed geintegreerd. Ik gebruik om deze reden nog steeds opera 12.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 7 maart 2015 15:41]

Zijpaneel zit sinds twee weken in de ontwikkelversie van Opera, maar volgens mij vooral bedoeld voor extensie's.
Opera mist voor de liefhebbers nu alleen nog tab stacking en een iets uitgebreidere sync dan nu ondersteund word in de ontwikkelversie.
Ik heb nog steeds niks positiefs gezien over bookmarks (echt een bookmark bar is niet bruikbaar, en stash al helemaal niet), rss? zit er fast forward/reverse in? al die meuk in de sidepanel (extensies alleen is niet interessant)? Geintegreerde notes? images aan/uit zetten?

Ik heb er geen vertrouwen meer in na 2 jaar. Opera begint nu misschien net weer het een en ander met veel tegenzin toe te voegen. Doe mij maar de oude opera mentaliteit: altijd als eerste innovatieve features, altijd meer controle naar de gebruiker. Vivaldi heeft die mentaliteit (niet gek, want het is de originele schrijver van opera), dus ik gok zomaar dat bij de eerste echte release ze al verder zijn dan opera na 2 jaar aanmodderen. Dat zijn ze nu al bijna.

http://arstechnica.com/in...-browser-for-power-users/
Bookmark bar.
Er is al heel lang gewoon een bladwijzer behearder en een pagina met split tree's waar sinds deze week zelf de speeddial in een aparte directory in is te vinden.
Tevens een extra speeddial map om te syncen met je werk computer(al weet ik niet of dat al werkt)
Stash zit er trouwens ook al lang niet meer in, dat vervangen door de bladwijzer pagina.
hmm, dan zal ik misschien nog eens kijken over een tijdje als ze tab stacking en rss toevoegen.

Maar ik heb het gevoel dat vivaldi ze in een stofwolkje achter gaat laten.
Bv: Opera Notes
Alles wat Opera 15-27 niet heeft. Zelfs de layout engine op veel punten, die was ver voor op Webkit/Blink.
Yeah right. Eerst zien dan geloven.
Ze doen het nu al beter dan opera zelf...

side panel, bookmarks die te beheren zijn, tab stacking....
het zit allemaal al in de preview versie. Nog niet helemaal perfect natuurlijk, maar opera loopt nog steeds smoesjes te verzinnen waarom ze het niet kunnen.
En preferences ook weer terug op niveau? En site settings? En het F12 menu? En niet-debiele tabs? En customizability?
Preferences terug op niveau? Je kunt alleen dingen instellen die in de browser zitten he, nogal raar je daar druk over te maken bij een pre-beta versie. Daarbij, natuurlijk komen preferences terug op niveau, de browser is speciaal voor power users.

Site settings: ik weet niet welke je precies bedoelt maar privacy etc. kun je via het wereldbolletje links van de URL al instellen per site.