Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia kondigt Shield TV met ondersteuning voor 4k hdr-inhoud aan

Door , 194 reacties

Nvidia heeft een nieuwe versie van zijn Shield TV aangekondigd. De settopbox ondersteunt het streamen van 4k hdr-inhoud. Er is een Pro-versie verkrijgbaar die wordt geleverd met 500GB aan opslag.

Nvidia meldt dat de Pro-versie voorzien is van een ingebouwde versie van Plex Media Server. Deze versie is ook iets groter dan de normale Shield TV, die wordt geleverd met 16GB aan opslag. Beide varianten hebben een Tegra X1-soc aan boord in combinatie met 3GB werkgeheugen en een gpu van 256 rekenkernen. De opslag van beide apparaten is uit te breiden met externe usb 3.0-harde schijven. Naast een gigabit-ethernetpoort hebben de apparaten twee usb 3.0-aansluitingen, een micro-usb-aansluiting, een micro-sd-kaartslot en een hdmi-poort met ondersteuning voor hdmi 2.0b.

Het uiterlijk van de apparaten komt overeen met afbeeldingen die eind december online verschenen. Zo heeft de controller een nieuw uiterlijk met meer geometrische vormen. Ook het touchpad is niet meer aanwezig. Het leek toen al dat er twee verschillende formaten van de Shield TV zijn, waarbij het bij de grotere nu om de Pro-versie blijkt te gaan. Op het gebied van connectiviteit beschikken de settopboxen over wifi met 2x2 mimo en ondersteuning voor 5GHz, naast bluetooth 4.1.

Beide apparaten draaien op Android 7.0 en zijn in staat om 4k hdr-inhoud te streamen, waarbij de Pro-versie meer bedoeld lijkt te zijn als mediaserver. Bovendien worden de twee versies in de komende maanden voorzien van de Google Assistant, zoals het bedrijf eerder bekendmaakte. De nieuwe functies van de aangekondigde Shield TV-settopboxen komen via een ota-update naar bestaande modellen. Volgens Nvidia gebeurt dit in de loop van deze maand. Een van de functies is spraakbesturing via de Shield-controller, daarvoor is wel het nieuwe model vereist.

Naast de Shield TV komt Nvidia met de Spot. Dat is een microfoon die te gebruiken is voor Google Assistant in combinatie met een Shield TV en die gebruikers in staat stelt om spraakcommando's te geven. Dit apparaat komt later in het jaar beschikbaar en heeft een prijs van vijftig dollar meegekregen.

De normale Shield TV kost 229,99 euro en de Pro-versie heeft een prijs van 329,99 euro. Beide apparaten moeten eind deze maand beschikbaar komen.

De Pro-versie

Sander van Voorst

Nieuwsredacteur

Reacties (194)

Wijzig sortering
Wel vreemd dat ze het lijkt dat ze alleen Plex Media Server promoten op de Pro versie. Ik heb zelf een shield tv (niet pro) en dat werkt fantastisch
Ik snap dat ook niet. Deze speler is krachtig genoeg om zelf alle video's te decoderen. Plex is dan een domme oplossing voor een niet bestaand probleem.
Het is logisch, Plex slaat bestanden relevant aan je content op in zijn library. Denk aan poster/Fan art, movie/actor details, preview thumbnails, seek thumbnails etc. etc.

Als je een flinke library aan films/TV series hebt loopt deze additionele meta-data op. Dan heb je aan 16GB (- core apps/data) niet voldoende ruimte. De huidige Shield Pro was al recommended in de Plex FAQ vanwege deze reden, de extra opslag capaciteit.

Daarnaast: Gaat het idee om Plex te hebben op de Shield TV niet zozeer om het feit dat de Shield de content lokaal wel of niet kan decoderen, maar dat het als server om je library te delen met mensen die niet zo handig zijn met dit soort zaken. Het makkelijk sharen van content is juist de kracht van Plex.

Zo deel ik mijn movie library met een vriendin die thuis geen laptop/desktop heeft, maar wel een smart TV met de plex media player op. Werkt perfect. Ik heb nu een aantal media enthousiast vrienden in mijn kring waar we onze libraries sharen op deze manier dus ik heb ten allen tijden toegang tot een soort "prive netflix".

Deel je je content met niemand, ben je inderdaad beter gedient door een lokale applicatie zoals KODI/XBMC. Deze doet het beter op metadata management (i.e je kan die meta-data in de folder zetten v.d film, op je storage)
Klopt mijn PlexServer neemt voor een library met een kleine 2000 items al 33Gb aan meta data voor zijn rekening. Dus die + 16Gb is zeker relevant.
Waarom zou je je content delen? Bijna geen enkel systeem is in staat om 2 of meer 4K streams tegelijk te transcoderen. Kodi is de primaire oplossing op de Shield, niet Plex! Op een instap Synology NAS stream je met gemak 2 keer een 4K stream, en als je niet het instapmodel hebt, en je netwerk is goed ingericht, dan haal je meer simultane streams.
waarom heb je het steeds over transcoderen? Als je je media afstemt op je clients (of andersom) is dat nergens voor nodig. En ja, als je wŔl gaat transcoderen dan heb je inderdaad een degelijke CPU nodig (totdat Plex eindelijk eens fatsoenlijke hardware encoding/transcoding ondersteunt; maar daar wordt aan gewerkt). Transcoderen moet je altijd proberen te vermijden.
...(totdat Plex eindelijk eens fatsoenlijke hardware encoding/transcoding ondersteunt; maar daar wordt aan gewerkt)...
Al jaaaaren!
Transcoderen moet je altijd proberen te vermijden.
En dat is met deze Shield ook totaal niet nodig!
Dan kan je toch prima Plex gebruiken om je media mee te kijken als je dat fijn vindt als je al een PMS hebt draaien? Media Serven vanaf de Shield is een ander verhaal.
Ik laat je vraag " waarom zou je je content willen delen" achterwege. Als je zelf niet kan indenken waarom iemand dat zou willen, dan zou je het ook niet begrijpen als ik het je zou uitleggen.

Je doet ook een enorme aanname. Dat Plex KAN transcoderen betekent niet dat het HOEFT te transcoderen. Je gaat er vanuit dat Plex altijd transcode. Wat niet het geval is. Als de target device het lokaal kan afspelen met lokale resources/hardware decoding dan gebeurd dat ook.

Dus dan is dat ook 0% CPU usage aan de server zijde, net zoals in jou voorbeeld een Synology dat makkelijk aan kunt kwa I/O omdat het zelf niks aan de video/enof audio stream hoeft te doen.
Je hoeft dan ook niet te transcoderen; Plex en zijn/haar Direct Play werkt prima! Ook via de browser als ik weer eens in een hotelkamer zit en naar mijn films kijk die op mijn Plex Server thuis staat (met een i7 4770 CPU, dus krachtig genoeg maar niet nodig).
Bijna geen enkel systeem is in staat om 2 of meer 4K streams tegelijk te transcoderen.
Mijn dual E5-2670 systeem lukt het toch aardig ;)
Met 2 maal een 16 core Xeon ga je nog wel meer halen!

Punt is: zoveel rekenkracht in je meterkast (NAS), of een pc continu 150W laten opbranden, omdat je soms een film kijkt???
Jij gaat er nu even voor het gemak vanuit dat hij 150w idle verbruikt. Wat natuurlijk niet het geval is. Je CPU vrijweinig in idle stand als je het goed instelt.
Hangt er maar net vanaf. Ik gebruik Kodi als client en plek server om de lib te scannen. Werkt prima hoor. Ik kan beneden stoppen in mijn film/serie en boven in de slaapkamer veder kijken. Of op mijn mobiel. Kan allemaal. Maar met alleen Kodi gaat het niet werken.
Tenzij je Trakt.tv gebruikt.
Dan ga je alsnog een 3rd party dienst gebruiken. Kan je net zo goed Plex op je server gebruiken icm Kodi.
Met Kodi kan dit ook, maar is wat omslachtiger om te realiseren met een centrale MySQL server
Daar ben ik nu ook achter ja. Ga me er maar eens in verdiepen. Vind eigenbeheer fijner. Kans is kleiner dat mensen meekijken dan.
Het gaat om het server gedeelte..
Zo kan je bv elders in huis mbv chromecast je media bekijken,
probleem van chromecast is de magere support van audio en ondertiteling-formaten. Hierdoor merk ik dat vaak het content on-the-fly getranscodeerd moet worden. Mijn ouders hebben geen smart-tv. Mijn eigen-smart TV vreet wel alles (NAS hoeft dus nooit te transcoderen). Ik vraag mij af hoe de NVIDIA shield het voor elkaar heeft. Of die hetzelfde probleem heeft als de chromecast?
kodi of nog beter spmc uit de google android tv store en de shield speelt meer af dan jou smart tv kan. Werkelijk bizar hoe goed spmc werkt op de shield.

en er zit ook een chromecast ingebouwd in de shield, maar die gebruik ik zelf nooit. De shield heeft namelijk een echt heel goede netflix waarbij elke netflix die ik ken een lachertje is en er zit spotify connect in en met spmc speel ik alles wat ik maar kan bedenken af vanaf mijn nassen.

Zelfs voor iemand met een heel goede smart tv is de shield echt een goede koop. Werkelijk het beste stuk hardware dat ik gekocht heb sinds ik mijn synology nas kocht, als alle hardware van deze kwaliteit was...
En hoe weet Kodi waar ik gebleven ben op een andere client. Zelfs veder kijken op mijn mobiel is geen probleem. Plex is zoveel meer als dat mensen denken.
Hoe Kodi dat weet? Via de simpel op te zetten SQL database. Heerlijk: je film die je op de bank hebt zitten kijken in de slaapkamer verder kijken. 1 keer opzetten en gaan!
En plex doet precies het zelfde. Met nog meer functies..
Bij Infuse (op de Apple TV en iPad) houdt Trakt bij waar ik ben gebleven. Welke aflevering in een serie, welk tijdstip in een film. Ik kijk een serie op m'n Apple TV, ik stop, en kijk via mijn iPad verder waar ik gebleven was.

Hetzelfde kan met Kodi. Daar heb je geen zwaar stuk server software voor nodig!
Plex hoeft helemaal niet zwaar te zijn. Zolang je transcode uitzet. Of transcode lokaal laat doen is er niets zwaar aan. en het geen wat het zwaar maakt kan trakt ook niet voor je doen. En hij sync alle foto's en muziek met 1 keer inloggen en plaatst alles waar wat moet staan.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 6 januari 2017 07:28]

In dit geval staat de plex server OP de shield..
Je zegt het zelf al, als je Chromecast en Plex hebt. Met de Nvidia shield heb je dus de plex server die je overal in het huis (en ook buitenshuis) kan gebruiken.
Wel vreemd dat ze het lijkt dat ze alleen Plex Media Server promoten op de Pro versie. Ik heb zelf een shield tv (niet pro) en dat werkt fantastisch
Ben ik het helemaal mee eens!
Ik vraag mij af wat nou precies de verschillen zijn met de vorige versie.
De oude versie kan toch ook al 4k content streamen?
De hardware (Tegra X1) is exact hetzelfde gebleven, verschillen :

- kleiner kastje (40%) voor de basic (16GB flash, zonder hdd) zelfde kastje voor de pro (met 500 GB hdd)
- anders vormgegeven controller
- afstandsbediening tv standaard meegeleverd

Voor de rest mijn keuze qua mediabox, alleen jammer dat Google er zo in vertegenwoordigd is. Had liever gezien dat Nvidia met een eigen open Linux based OS was gekomen. Zijn er alternatieve builds voor de shield beschikbaar?
Nou ja Android tv kan ook juist het voordeel zijn. Mijn Dune hd speler was zijn tijd zwaar voorruit toen hij uitkwam en kan vandaag de dag nog zoveel meer afspelen dan andere players. Maar door hun gesloten systeem kwam er 0 ondersteuning voor andere apps, skins of andere tweaks.

Er was een soort quasi html achtige frontend voor de programmeren maar qua ui is het prehistorisch vergeleken met Android tv of kodi.
Ik neem aan dat je bij de nieuwe ook langer ondersteuning voor Android kan verwachten! Dat lijkt me ook erg fijn.
De oude shield heeft ook nog steeds ondersteuning.
Ik bedoelde ook dat die naar verwachting 2 jaar langer door zal gaan, niet dat de ondersteuning van de huidige generatie direct zal stoppen.
Dan heb ik je verkeerd begrepen ;)
Oftewel weinig vershil voor mensen die al een Shield hebben . Ik heb mijn Shield net op tijd verkocht maar het is inderdaad een top apparaat.
Je weet hoop ik dat Android ook Linux is?
Ja
In dit geval dacht ik dat het wel duidelijk zou zijn dat ik in het geval ik het over 'Linux' heb... ik het over het complete pakket inclusief haperend X-windows systeem heb.
Android draait ook op een Linux kernel idd, met een daarboven veel professioneler onderhouden user interface. De kernel van Linux is dan ook niet het probleem... Wel de rest.
Maar hoe gebruiksvriendelijk is Linux met een afstandsbediening vanaf de bank?
Android? Prima! Sowieso de afstandbediening kan ik gebruiken, maar ook de Shield controller uiteraard en bij wat ingewikkeldere dingen (zoals candycrush op de TV ;) ) en gamestreamen gebruik ik een Logitech wireless trackball en toetsenbord. Nog geen moderne USB randapparaat tegengekomen dat niet werkt icm de ShieldTV.
Maar dat is niet wat de meeste consumenten willen. Die paar die er zijn. Kunnen prima af met een kleine pc.
Een kleine pc maakt meer geluid en/of kost meer. En de consumenten die alleen met een afstandbediening willen werken kunnen natuurlijk ook met AndroidTV werken... Ik kan je eerlijk gezegd niet meer helemaal volgen eerlijk gezegd.
naar zijn ook sneller. Maar jij wilt iets van een apparaat waar Jij duidelijk niet de doelgroep van bent. Dus zal je veder moeten kijken naar een kleine pc bv.
De PC naast de tv is verre van ideaal vanwege het geluid. (tenminste als je geen erg dure oplossing wil) Voor alle simpelere toepassingen is ShieldTV een betere stillere en goedkopere oplossing als de PC. Dus voor Youtube en Kodi... toch twee veel door de consument gebruikte toepassingen heb je niet meer nodig (maar minder is ook niet aan te raden voor echt soepel gebruik ) en als je dan toch nog een spel die een snelle GPU nodig heeft via de TV wil spelen heb je dus Gamestream.
Die consument moet uiteraard daarvoor wel een game PC hebben. (Maar daar Als je die niet hebt is de PS4 eerder het overwegen waard als je toch spelletjes wilt spelen.)
Ik had voor de ShieldTV een PCtje met een silent 9600GT en Mint. Daar werd ik dan niet blij van. Want dat maakte nog meer herrie.
Audio over HDMI lost dat probleem gewoon op. En anders ondersteunen de meeste mobo en tv's gewoon optical. Maar zoals je zelf al aangaf werken beide Apps prima op Android tv. Dus waarom overstappen op volwaardige Linux versie?
Audio over HDMI lost niet het geluid van de fans (voeding en cpu) in een HTPC op.
o er is hier een misverstand... ik heb android op de Shield TV heh ... idd ik hoef ook geen volwaardige Linux :D (Dat had ik en dat beviel dus niet) Excuses... ik begreep niet helemaal wat jij bedoelde.
En ik niet wat jij bedoelde. Ik dacht dat je perse een volwaardige Linux wilde :)
Nee dus juist niet. Ik was in de post waar jij op reageerde ik een stuk positiever over Android dan Linux :)
Klopt.... Was een beetje scheel op dat moment denk ik :)
Nee, toont enkel 1080p op je tv. Dat je pc 4k verstuurd kan wel, maar de output op je tv kan niet meer dan 1080p via de huidige shield!
Dat klopt niet. De huidige shield doet ook gewoon 4k afspelen; het was juist een van de eerste Android TV boxes die dat kon. Het was, bij mijn weten, zelfs de eerste box waarin Netflix 4k afspelen in mogelijk maakte.

In dit artikel noemen ze het 4k HDR 'streamen', misschien dat daar wat anders mee bedoeld wordt? Misschien bedoelen ze het streamen van 4k HDR beelden vanaf Geforce Now? Wordt mij ook niet helemaal duidelijk nu.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 5 januari 2017 10:07]

HDR is een extra techniek:

Zo zorgt HDR (high dynamic range) voor een hoger contrast met intens wit en diept zwart, en zorgt een het grotere kleurbereik (rec.2020) voor nauwkeurigere en levendigere kleuren. Je krijgt dus bij elkaar genomen een dynamischer, scherper en levendiger plaatje.

Dit moet alleen wel aangestuurd worden door de bron en de nieuwe shield kan dit dus.
Dat is niet de vraag die hij stelt. Hij vraagt zich af waar dat streamen voor staat. De originele shield had al HDR ondersteuning en 4k60. Dus dat is het in ieder geval niet. Misschien gaat het over games met hdr ondersteuning, daar heeft de originele op het moment geen ondersteuning voor.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 5 januari 2017 10:47]

De originele Shield kan dus NIET HDR streamen, alleen 4K ultra HD maar geen HDR dus.
www.cnet.com/google-amp/n...hdr-vudu-spotify-and-espn

Ala je gewoon googled op shield hdr update krijg je genoeg links die dit allemaal zeggen.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 5 januari 2017 11:31]

+1 Grappig want dan zie ik dus geen verschil tussen de oude en de nieuwe Shield meer. Zag nog wel ergens staan dat de nieuwe Shield ook 4k HDR kan streamen en niet alleen afspelen. Dus streamen naar andere apparatuur (via Plex bv). Dat zou misschien het enige nieuwe zijn dan.
Denk dat de verschillen het streamen, de nieuwe controller Ún (lees ik juist) dat de nieuwe afstandsbieding bijgeleverd is

Bij de oude was er geen afstandsbediening bijgeleverd en is de controller de 'oude' controller. Lees ik hier nu dat de 'oude' controller geen voice commands kan geven aan google zelf?:

"Een van de functies is spraakbesturing via de Shield-controller, daarvoor is wel het nieuwe model vereist."
Dat is wel een goeie, ik gebruik eigenlijk alleen die remote als ik al een keer een spraak besturing doe. Zal vanavond es testen met de controller.
Oude controller werkt zeker ook om bv op youtube te bladeren ed, maar je moet altijd klikken op de luisterknop bovenaan voor hij begint te luisteren. Deze nieuwe controller 'luistert' altijd op de triggerzin (ok google of iets dergelijke). De nieuwe kan dus over het volledige besturingssysteem commands geven (bv ok google, start plex of iets dergelijke), dat gaat niet met de oude.

Alleen als je effectief op de luisterknop klikt en dan je command geeft. De nieuwe zal luisteren naar een triggerzin zonder dat je moet klikken. Weet niet of die dan ook commands kan aansturen dat hij bepaalde agenda items moet aanmaken of een alarm instellen (op je gsm), dat weet ik niet...
Ik heb de oude(nu ongeveer 10 maanden in bezit. En die heeft spraakbesturing via zowel controller als afstandbediening
Ik ook, maar kan die zonder een knop aan te raken (dus ook niet naar de spraakknop gaan), plots reageren op commando's vanuit het home-scherm zelf? Bij mij allesinds niet en dat is wat ik hier ook bedoel.

Als je youtube zit en je gaat naar de grote microfoon knop boven aan kan je idd al commands geven. Maar vanop het homescreen zonder je controller aan te raken zeggen, ok google start youtube gaat bij mij niet... Dat komt pas in Andriod tv 7, nu zitten we nog op 6.
Ooh nee dat kan die van mij ook niet. Moet eerst een knopje indrukken :)
Ik kan bevestigen dat de oude shield al HDR heeft. Ik heb deze namelijk thuis staan, en ik kan netflix marco polo seizoen 2 in hdr kijken.
Blijkbaar moet de nadruk hier liggen op HDR Ún het woord streamen. Want HDR beelden afspelen kan de originele Shield TV ˇˇk al :)
Dus ik kan een game vanaf mijn pc in native 4k streamen via de oude/huidige shield en dus op mijn tv in de huiskamer? Ik raak verward door het woord "afspelen", ik bedoel dus niet een film of netflix, maar een game streamen heh!
Ook game streaming kan dus al in 4K. GeForce Now niet maar dat is Cloud gaming en niet streamen vanaf eigen PC. Verschil is dus HDR, wat de huidige Shield niet ondersteunt (wel 4K UHD, geen HDR).
Super, hartelijk dank voor de helderheid. Ga eens wat onderzoek doen of er nog rekening moet worden gehouden met de afstand van pc naar tv. Top! :)
Haha erge is, ik zat er naast, huidige doet al wel HDR maar alleen afspelen, niet streamen. Overigens moet volgens mij de afstand niet uitmaken, bij mij staat de Game server (gewoon een Game PC dus) boven in een gangkast. En de Shield Pro beneden in de woonkamer en dat speelt lekker. Maar wel alles bekabeld en niet op 4K.
mocht ik er voor gaan, dan wordt het sowieso dit nieuwe model. Met bekabeld bedoel je de kabel van de shield naar je tv toch? De Game Pc stuurt alles draadloos naar je shield?

Mijn pc staat op zolder (3e verdieping) en ik heb best wel dikke muren en plafonds :-/. Neem aan dat je het anders kan terugsturen als het niet werkt :-)
Nee bedoel echt een UTP netwerk kabel dus. Het kan natuurlijk draadloos, maar dan is het gewoon via je WiFi (en adviseer ik echt wel een dualband router). Het streamen gebeurt dus via je lokale netwerk.
Het lijkt op een geavanceerde remote desktop sessie (je ziet tussendoor dus ook gewoon je Windows bureaublad). Als je je scherm aanlaat van je Game PC zie je daar dus ook het spel draaien en je PC is dus niet te gebruiken in de tussentijd.
Daarnaast had ik zelf wat problemen omdat de game PC waar ik het op streamde, 2 schermen heeft waaronder een 21:9 scherm en de Shield vond dat niet grappig. Daarom nu ook een dedicated Game PCtje als server.
Gewoon online bestellen, dan mag je sowieso binnen 14 dagen retourneren (bewaar dan wel goed alle dozen, kabels, zakjes enzo).

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 5 januari 2017 11:53]

Wordt voor game streaming vanaf locale PC ook HDR ondersteund?
Ik snap de verwarring: De Shield is (nu al) 4K, kan 4K content afspelen van Netflix en Kodi, films enzo.
Het streamen van een game van je PC naar de shield kan alleen op 1080P, maar dat is volgens mij een limitatie van GeForce Now, en niet perse van de Shield.
Kijk, dat dach ik al. Maar als ik het goed begrijp, gaat dat met deze nieuwe shield wel mogelijk zijn? Anders snap ik de verschillen niet met de oude en deze shield ;-)

Zo ja, dan wordt ik hier erg vrolijk van. Wil erg graag op de tv spelen in de huiskamer, maar dan wel in 4k. Zou tof zijn als dit goed werkt en ook op mijn afstand thuis O-)
Ik zie ook geen grote verschillen.
De vorige kon iig ook al 4k aan. Maar heeft zover ik weet wel moeite met 10bits HEVC bestanden met een hoge bitrate. Iets wat je tegenwoordig wel veel ziet (bestanden 70-100 GB groot).
Misschien dat dit nu wel kan?
Ik vindt het nog steeds mooie apparaten. Maar wil wel zeker weten dat deze jellyfisch 140mbps 10bit HEVC af kunnen spelen.
https://shield.nvidia.com/blog/what-is-hdr

Huidige shield kan dus al lang 4k60 hdr afspelen.
Netflix 4k werkt op de huidige Shield.
4k game streaming is op de huidige Shield ook al mogelijk

Geforce Now is overigens niet het streamen vanaf je PC maar vanaf Nvidia Grid waarbij de GamePC in de Nvidia Cloud staat en die is wel beperkt op 1080P.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 5 januari 2017 10:58]

Jij hebt het over Netflix als je het over 4k content in het algemeen hebt. Je hebt het over het feit dat de output naar de tv op 1080p is gelimiteerd zonder context over de content.
Nee, toont enkel 1080p op je tv. Dat je pc 4k verstuurd kan wel, maar de output op je tv kan niet meer dan 1080p via de huidige shield!
Je specificeert daar nergens waar je het over hebt. Dan is gewoon niet waar. 4k met hdr is er met de 6.0 update bij gekomen. Het 1080p streamen van GeForce now is een limitatie van GeForce now en niet de shield.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 5 januari 2017 10:51]

Dat is niet waar, de huidige shield kan wel degelijk 4k aan
Nee, Geforce Now is wel beperkt tot 1080p, streamen vanaf je Game PC kan wel in 4K
inderdaad, het is een nieuwe Shield die hetzelfde kan met dezelfde chip als de oude! :)

4k + HDR was al ondersteund evenals DTS-X en Atmos.
Wat me nu niet helemaal duidelijk is, is het Plex verhaal.

Op de Pro versie (met 500G HDD) is Plex blijkbaar voorgeinstalleerd.
Maar ik heb al een 4bay NAS thuis, en kan je dan toch gewoon de standard Shield TV versie pakken en dan daar de Plex(server) App op installeren met mjin NAS als "HDD" configuratie?

Of heb je altijd de Pro versie nodig voor Plex? (Lijkt me vreemd)

Vind de meerwaarde van standaard naar Pro twijfelachtig.
In theorie moet dat prima kunnen; maar weet niet of de 16gb wat te karig is voor PMS.. zo te lezen wel:
https://support.plex.tv/h...a-Server-on-NVIDIA-SHIELD

En ik lees een hoop ellende als het gaat om schrijfrechten naar externe storage. Klinkt allemaal vrij arbitrair om eerlijk te zijn; lijkt me sterk dat dat bij de Pro versie opeens wel allemaal goed werkt.
plex werkt alleen bij heel grote bestanden minder goed op de 16GB versie, maar ik vind kodi / spmc 100 keer fijner dan plex en het infuse op de ipads en geen plex nodig. Alles staat verder op de nas.

Een 64GB kaartje heb ik in de 16GB shield hier en dat werkt echt goed hoor, de shield ziet hem gewoon als intern geheugen (kan je instellen). Met de externe storage is niks aan de hand.
Bij SDXC kaartjes is het wel even het goede merk vinden... Samsung 128Gb was drama (terwijl dat kaartje geen problemen in een fototoestel heeft) , maar een Sandisk 128Gb werkt bij mij zonder problemen.
Als je een NAS hebt dan heb je daar waarschijnlijk Plex Server op draaien. Je kunt dan gewoon de Plex App gebruiken om je content af te spelen. Waar Nvidia naar refereert is dat je de Shield als Plex Server kan gebruiken om content naar andere devices te streamen, zoals je nu met je NAS doet.

Overigens lees ik dat de Plex Server helemaal geen exclusieve feature is van de Pro, maar dat de server ook op de gewone Shield TV kan draaien. Plex Server werkt out-of-the-box natuurlijk wel een stuk beter met de Pro omdat daar een 500gb HDD in zit, wellicht dat Nvidia er daarom op deze manier mee adverteert.
Misschien zou tweakers de nieuwe en vorige Shield eens in een artikel met elkaar kunnen vergelijken?
Ik ben er zeker in ge´nteresseerd maar wat ik nu lees is er eigenlijk geen verschil met de vorige versie. Die had ook al 4k ondersteuning en een 16gb en een 500gb versie. Zelfs het product heeft geen nieuwe naam gekregen dus lijkt het net alsof ze het oude product gewoon opnieuw op de markt gooien met een iets ander uiterlijk voor de console en controller.

Erg verwarrend!
de oude zijn niet meer te koop (of er moet nog ergens voorraad zijn). Was fijn geweest als de oude goedkoper was geworden, er is toch niks veranderd en ik wil graag meer shields, als de prijs dan omlaag gaat is mijn portemonnee en ik blij.
Alsje, tis eigenlijk dus gewoon dezelfde hardware maar andere software?

https://pbs.twimg.com/media/C1YcZQqWEAEEWu1.jpg:large
Thanks voor het overzicht!

Ik denk dat ik toch zo'n ding aanschaf straks als mijn pc naar zolder verhuist.

[Reactie gewijzigd door Enyalios2011 op 5 januari 2017 14:31]

Hoor al veel goede reacties over de vorige versie dus word misschien maar tijd dat ik de Apple tv ga vervangen voor deze, naast de nintendo switch die binnenkort uitkomt. :*)
Ik had ook oren na de ouwe versie gelukkig was de pro versie niet meer te koop, na onderzoek las ik dat bijvoorbeeld kodi vast loopt, geluid niet altijd goed werkt DTS-HD enzo.

Dus ben maar voor een HTPC gegaan met een GTX 1050TI.
Wel een stuk duurder maar speeld wel alles af :)
Hier geen last van, nog nooit een vastloper gehad op de Shield i.c.m. Kodi / SPMC (fork van Kodi speciaal voor Andriod TV met de nadruk op de Shield) en ik gebruik hem bijna dagelijks, alle audio formaten werken ook gewoon (ook DTS HD, DTS HD MA, zelfs Atmos / DTX:X zouden ondersteund moeten zijn na een software update enige tijd geleden maar daar heb ik de hardware nog niet voor).
Gewoon downcoden. Wie heeft er dan een 4k HDR tv thuis?
Ik. En met mij ondertussen al veel anderen.
tja, maar dan moet er ook content voor zijn...
Lol. Zit nog op een HD ready plasma hier. Enige scherm wat ik zou overwegen is een OLED scherm. Maar 4k oled is 55" en kost 2k. Lama.
Vastlopers? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Pracht apparaat!
Welke Apple TV? De 3 of ouder hebben geen app store, dan ga je erop vooruit. Maar als je een ATV4 hebt, dan heb je eigenlijk alleen de hogere resolutie (4K ipv 2K). Het nut daarvan ligt aan je tv en aan je mindset. Persoonlijk vind ik 4K in de huiskamer vrij zinloos. Maar als je denkt dat het beter is, ervaar je het mogelijk ook zo...
Ik speel nog met een ATV 3 :)
Ik vind het jammer dat Google niet heeft nagedacht over het overnemen van een besturingssysteem, ik zou best een Shield TV willen aanschaffen omdat Android TV op mijn Sony-televisie nou niet bepaald snel is. Het probleem is echter dat het naadloos is ge´ntegreerd en ik geen zin om continu te moeten wisselen tussen kanalen.
Je hoeft niet te wisselen van kanalen door hdmi cec, shield aan en tv schakelt automatisch naar het juiste hdmi kanaal.

Als je casual games ernaast speelt is het echt een mooie toevoeging voor je.
Ik heb niet heel grondig een vergelijk gedaan, maar van wat ik zo lees wordt er ingezet op 4K+HDR, maar de vorige versie kon toch ook al UHD? is dan de enige toevoeging HDR ondersteuning?
de enige toevoeging is infraroodzenders in de remote / controllers en de controllers zijn iets anders (en de 16GB versie is wat kleiner). Kortom: niets nieuws eigenlijk, maar het goede nieuws: ze zijn zo weer leverbaar en dat was een tijd echt problematisch.
Ik ben benieuwd of deze mijn h265 films met 10bit kan transcoden, dat is nu altijd nog het probleem geweest. Ook voor mijn Synology NAS.
wel een beetje appels en peren; Plex is een mediaserver, Kodi niet ;) Als je media in het juiste format is voor je device (of je device speelt zo veel types media af) dan is transcoden niet nodig en Plex zal dan doorgaans (mits de bandbreedte voldoende is) overschakelen op Direct Play.

Overigens is de Shield volgens mij prima in staat om praktisch alle videoformats af te spelen op een paar exoten na, dus dat zit wel goed :) En voor de fans is er ook een officiele Plex for Kodi plugin; best of both worlds :o
Als ik media via Plex afspeel op mijn Chromecast 1 en 2; op de Samsung TV en op mn RPI3 dan bakt de Plex server geen subs in hoor. Overigens gebruik ik soms ook Kodi voor een paar specifieke dingen (tekortkomingen in mijn netwerk); maar mijn media is op alle clients die ik thuis gebruik door Plex als Direct Play of Direct Stream af te spelen; en transcoden is zelden tot nooit nodig.
Hoezo voor een niet bestaand probleem? Als je H265 wilt kijken op bijvoorbeeld een PS3 of een oudere iPad, dan is het toch wel fijn dat Plex transcoding ondersteunt. Als je alleen maar kijkt op de Shield (icm een nas) dan heb je Plex niet nodig nee. Maar heb je meerdere kijkers, dan is Plex verdomd handig.
Meerdere 4k H265 streams kost ook rekenkracht, zeker omdat veel media apparaten zowel H265 als 4k niet aankunnen. Maar het werkt wel degelijk als je apparatuur snel genoeg is. En kijkend naar mijn eigen opstelling, werk ik alleen maar met 1080p H264 streams en lukt transcoding prima voor een aantal streams.
Daar ben ik het met je eens, maar ook H264 op 1080P (zeker in 5.1 audio) moet vaak nog getranscode worden bij wat oudere apparatuur.
xbox one S kan dit toch ook tegen een lagere prijs?
Kodi draaien? Nee.
Mooie update van wat al een goede media speler was. Zelf zit ik te twijfelen tussen deze of de nieuwe Intel NUC met HEVC ondersteuning.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*