Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nokia klaagt Apple aan in Europa en VS voor patentinbreuk iPhone

Door , 118 reacties

Het Finse netwerkbedrijf en voormalige telefoonmaker Nokia heeft Apple aangeklaagd, omdat de Amerikaanse hardwaremaker met zijn iPhone 32 patenten zou schenden. De afgelopen jaren zijn beide bedrijven in gesprek geweest over een licentie, maar de gesprekken liepen op niets uit.

De patenten gaan volgens Nokia over zaken als scherm, interface, software, antennes, chipsets en video encoding. Dat laatste verwijst vermoedelijk naar een VP8-patent dat Nokia sinds 2004 bezit en waarvoor het Finse bedrijf eerder onder meer Google en HTC aanklaagde.

Nokia heeft aanklachten ingediend in Duitsland en de Verenigde Staten, bij rechtbanken die erom bekend staan vaak uitspraak te doen in het voordeel van patenthouders. Nokia heeft veel patenten in bezit doordat het lang een r&d-afdeling had voor de ontwikkeling van nieuwe technieken voor in telefoons en bovendien Alcatel-Lucent overnam, dat ook veel patenten bezat op het gebied van netwerken.

Apple heeft nog niet gereageerd op de aanklachten. Veel patentrechtszaken eindigen uiteindelijk in een schikking, hoewel het enkele keer tot een definitieve uitspraak komt. Apple was afgelopen jaren vaak verwikkeld in patentrechtszaken. De bekendste daarvan was een patentstrijd met Samsung, die inmiddels vrijwel is afgelopen.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21 december 2016 20:04

118 reacties

Linkedin Google+

Reacties (118)

Wijzig sortering
Tja, ik heb het ergens anders gelezen waar Apple wel gereageerd heeft:


Apple en Nokia voerden de afgelopen tijd gesprekken over het verlengen van de licentie, maar kwamen daar tot nu toe niet uit. De Finse voormalig maker van telefoons klaagt Apple nu aan, meldt het bedrijf woensdag. Apple weigert volgens Nokia om te betalen en maakt zich daarmee schuldig aan patentschending, vinden de Finnen.

Het gaat om 32 Nokia-patenten die gaan over onder meer schermtechnieken gebruikersinterface, software, antennes, chips en videocodering. Nokia heeft Apple zowel in de VS als in Duitsland aangeklaagd.

Hoger tarief
Volgens Apple wil Nokia echter te veel geld hebben voor het gebruik van zijn patenten. De iPhone-maker spande daarop in de VS een mededingingszaak aan, meldt Foss Patents.

Apple zegt dat Nokia nu het bedrijf geen telefoons meer maakt onder eerdere afspraken uit wil komen. Telefoonmakers wisselen veelgebruikte patenten onder een lager tarief met elkaar uit, door een andere constructie zou Nokia nu meer geld voor dezelfde patenten willen.

Nokia heeft volgens Apple geprobeerd zijn patenten over te zetten naar patenttrollen als Acacia en Conversant. Zulke bedrijven beheren patenten die zij zelf niet actief gebruiken, maar grote bedrijven wel. Vervolgens klagen zij die bedrijven aan voor grote sommen geld.
https://www.scribd.com/mo...-Complaint-v-Acacia-Et-Al -> Hele reactie, Apple's uitgebreide boehoe en huilie tegen patenttrollen. Hypocriet gelul omdat ze zelf met maatje Microsoft patenttrol Rockstar volpropten met patenten om Google / Android aan te vallen zonder zelf aangevallen te kunnen worden[1], maar toch interessant en dit keer, nu ze er zelf van profiteren, wel ten faveure van de maatschappij.

[1] http://arstechnica.com/te...ned-rockstar-sues-google/

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 december 2016 14:15]

Enige wat ik hier uit kon maken was dat Apple vingers aan het wijzen was (Still "is", I guess.).

En toen las ik @kidde's reactie, which confirmed my suspicion.
Afschaffen??? geef me dan een goede reden waarom een fabrikant veel geld moet investeren om iets nieuws uit te vinden ????

Dat kost miljoenen/miljarden een inkomsten zijn dan minimaal omdat iedereen het binnen 3 week kopieert (China b.v.).

Fabrikanten of bedrijven die een patent beheerd maar niet gebruikt, dat moet je verbieden !!!
(...)

Dat kost miljoenen/miljarden een inkomsten zijn dan minimaal omdat iedereen het binnen 3 week kopieert (China b.v.).

Fabrikanten of bedrijven die een patent beheerd maar niet gebruikt, dat moet je verbieden !!!
Dat spreekt zichzelf nogal tegen, vind ik dan.

Als jij miljoenen investeert, en vervolgens een andere richting opgaat met het bedrijf, betekent dat niet dat je ineens niet meer geÔnvesteerd hebt. Jij, net als Nokia, hebt al het recht om die betaal verzoeken in te dienen of te verhogen (zolang het legaal is).

Dat Apple of een ander bedrijf vindt dat dat niet kan is toch echt hun probleem. Ze zouden als alternatief misschien het patent over kunnen kopen, maar geen idee of dat mogelijk is.
Wat ontbreekt in dit verhaal is dat Nokia hogere vergoedingen van Apple is gaan vragen voor zaken die ze al jaren leveren. De achtergrond hiervan is dat devicefabrikanten onderlinge deals hebben om elkaars patenten te kunnen gebruiken en dat, nu Nokia geen devicefabrikant meer is, zich daar niets meer van aan hoeft te trekken (ze hebben immers de patenten van andere devicefabrikanten nu niet nodig) en dat ze daarom de kosten verhogen.

Dit nuanceert de boel toch wel lijkt me.

[Reactie gewijzigd door ReneWouters op 21 december 2016 21:57]

Volgens Nokia niet:

"Since agreeing a license covering some patents from the Nokia Technologies portfolio in 2011, Apple has declined subsequent offers made by Nokia to license other of its patented inventions which are used by many of Apple's products."

Het gaat volgens Nokia op patiŽnten waar Apple nog geen licentie op heeft en waar ze al jaren over onderhandelen. Ik zal eens op zoek gaan waar uw verhaal vandaan komt, Nokia als enige bron is ook eenzijdig.

Ed: Nokia praat mogelijk alleen over de 'eigen' patenten. Wat blijkt, zie 'FOSS Patents': voor een enkel FRAND patent mag je bijv max 2,5% vragen, maar voor een bundel van 10 misschien maar 5%. Breng je die 10 onder in 10 verschillende trollen, kan je dus geen 5% maar wel 50% opstrijken. Je houd je aan de regels van FRAND, maar de 'F' van Fair en R van Reasonable is moreel al lang zoek. Apple die boehoe en huilie doet is wel potsierlijk, zelf hebben ze deze parasiet-trol truc uitgehaald door Nortel patenten te kopen en onder te brengen bij trol Rockstar, die dan Google kon aanklagen. Nu vinden ze het in een keer oneerlijk kuch kuch...

En FOSS patente is ook al potsierlijk, Florian was vroeger tegen software patenten omwille van Free Open Source Software (vandaar FOSS patents), heeft zich vooral uitverkocht als spreekbuis van oa Microsoft, en heeft aandelen Apple... Nog meer kuch.

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 december 2016 14:00]

Ik zie geen nuance. Nokia mag vragen wat het wil. En als je het er niet mee eens bent dan moet je een andere oplossing gaan bedenken. Ze hebben enorm veel geld gestoken in hun R&D. Dan moet dat toch terug komen.
Ik zie geen nuance. Nokia mag vragen wat het wil.
Nee, dit is niet waar. De vergoeding moet redelijk zijn en aangezien het hier gaat om een bestaande regeling waarbij Nokia plots fors meer gaat vragen denk ik dat het een logische keuze is dat Apple het oordeel van een rechter afwacht.
Zoals ik het zie heeft Nokia helemaal gelijk.

Voorheen betaalde Nokia aan Apple en Apple aan Nokia voor wederzijds gebruik van technologien.
In zo'n deal wordt gekeken naar de "waarde" van een patent. Als de Nokia patenten in verhouding meer waard zijn dan de Apple patenten is het logisch dat Apple meer verschuldigd is aan Nokia dan andersom. Het kan dus heel goed zijn dat hetgeen Nokia aan Apple verschuldigd was als "korting" werd gegeven op wat Apple aan Nokia verschuldigd was.
Nu Nokia niets meer van Apple verschuldigd is, is het logisch dat deze "korting" ook komt te vervallen.
Ik heb geen mening over wie er in deze zaak gelijk heeft, ik ging alleen maar in op de opmerking dat een patenthouder mag vragen wat hij wil. Dat gaat lang niet altijd op, zeker niet als er al bestaande afspraken waren.

We zullen zien wat de rechter er van vind :)
Ik denk dat Jan met 'De vergoeding moet redelijk zijn' niet bedoelt dat *hij* dat vindt, maar dat dat in de patentregeling is opgenomen. Dus dat dit – eventueel via de rechter – is af te dwingen, ook al blijft het lastig een exact bedrag hieraan te pinnen.
Is het onredelijk om een partij die 35% nettowinst per product maakt meer te rekenen dan een partij die tegen kostprijs verkoopt?
Ik ben geen rechter maar als je het mij vraagt vind ik dat tamelijk onredelijk ja. Nogmaals ik ben geen expert maar bij uitspraken uit het verleden heb ik toch regelmatig gezien dat de rechter oordeelde in het voordeel van de aangeklaagde als de rechter van mening was dat de gevraagde vergoeding onredelijk was. En "Jamaar ze kunnen het best betalen" is volgens mij niet echt een steekhoudend argument voor een rechter.
Nou ja wel iets natuurlijk. Wij hebben een deal omdat we allebei iets van de ander willen gebruiken. Opeens hoef ik jou dingetje niet meer, en verhoog ik opeens het bedrag dat jij mij moet betalen.
Natuurlijk mag je vragen wat je wilt, maar als er een deal was, en die wordt opeens gewijzigd, is dat een iets andere situatie dan wanneer je met een schone lei begint.
Ik denk dat dat iets te simpel is geredeneerd. Beide fabrikanten zullen wel ontbindingsclausules hebben voor hun contract, en/of het contract zal wel eindig zijn.
Als Nokia meer gaat vragen dan zal dat juridisch echt wel snor zitten.

Dit is niet een afspraak die je maakt met een vriend.

[Reactie gewijzigd door Durandal op 22 december 2016 15:04]

Dat is niet helemaal waar. Een van de uitzondering hierop is dat als een uitvinding een algemeen nut heeft, bijvoorbeeld volume knoppen op de zijkant of de 3.5mm jack, dan moeten ze daar een redelijke prijs voor vragen.
De nuance dat Apple al jaren een ordinaire patent troll is rechtvaardigt voor mij iedere partij die Apple kan en wil aanklagen.

Apple jat ideen die algemeen gebruik waren Door een patent aan te vragen op technieken die al jaren ervoor Door andere partijen toegepast waren. Bijvoorbeeld de slide to unlock functie..
Die was al op een werkend apparaat te vinden enkele jaren voordat Apple zelfs maar begonnen was met hun iPhone project.
Toch vind apple dat zij nu het patent daarover mogen claimen...

Met dit soort gedrag vind ik het niet meer dan goed dan een ieder die iets tegen Apple kan houden dit ook doet.

Apple maakt andere bedrijven kapot en gaat er zelf met miljarden vandoor..
Op welk toestel of apparaat was de slide to unlock functie te vinden? En welke bedrijven heeft Apple kapot gemaakt?
Ben ook wel benieuwd over welke apparaat het hier gaat.
Ongelofelijk dat Apple daarmee wegkomt, straigth rip-off!
In zo'n geval zou het toch prior-art zijn en daarvoor niet stand houden voor de rechter?
Of is dit zo'n geval waarbij er een slepende zaak van word gemaakt tot het geld bij de rechthebbende op is?
Klopt. Eerste wat ik dacht toen ik de kop las, was "he, Nokia is technisch gezien een non-practicing entity geworden, en nu gaat het gewoon de patent troll uithangen".

Een jammere zaak, en in mijn blik weer een argument tegen het wilde westen van patentlitigatie.
Kortom Nokia wordt gewoon een lege huls die de patenten gaat uitmelken net zoals SCO. Althans wat betreft mobiele telefoons, die netwerkspullen dat geloof ik wel.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 22 december 2016 00:28]

https://www.youtube.com/watch?v=hqrnl6MKIaE niet helemaal.
en
https://www.youtube.com/watch?v=b2nYhLQRoB4

Kortom, Nokia lijkt nog lang niet dood.

[Reactie gewijzigd door SED op 22 december 2016 11:52]

LOL die video's zijn enorm wishful thinking en fake. Just sayin'
naja of het waar is of niet bij een onderhaneling mag nokia al pattent houder gewoon vagen wat die wil lijkt me anders hoef je ook nooit te onderhandelen he :)
De huur voor een appartement kan ook omhoog gaan als het contract afgelopen is en je wil verlengen. Dan is het ook take it or leave it. Ze zullen er in elk geval niet arm van worden bij Apple.
Ja, dat nuanceert de boel, en dat kun je samenvatten met 'patent troll'. Maar dat levert dan hier -1 op, en wat jij zegt +3.
Nou, Nokia spendeerde relatief veel geld aan R&D. Veel meer dan Apple. Dmv cross licensen kwamen ze toen een heel eind. Maar inmiddels spendeert Nokia niet meer veel geld aan R&D (ze maken immers ook geen producten meer in mobiele telefonie sector), en cross licensen hoeft dus niet meer. Toen Nokia destijds onderging, was de vrees van velen dat dit een patent troll zou worden. Ze hadden immers een gigantisch arsenaal. Ik denk dat je best hardop mag vragen of dat nu inmiddels het geval is.
Nokia geeft juist zeer veel geld uit aan R&D, 882 miljoen Euro in het 3e kwartaal van 2016 (richting 4 miljard per jaar!). Ze ontwerpen nu 5G. https://networks.nokia.com/innovation/5g
Bazkie_botsauto bedoelt natuurlijk de 'minder technische' patenten. Apple heeft bijvoorbeeld patent op een bepaald model glazen trap..
jah, van die 'tactische patenten' die ik ook nog wel had kunnen verzinnen, of die zelfs al verzonnen waren maar simpelweg nog niet gepatenteerd.
(ze maken immers ook geen producten meer in mobiele telefonie sector)
Buiten mobiele telefoons maken ze nog alles in de mobiele telefoon sector!
En ook in de rest van de telecom sector.
Dat is gevaarlijk vaarwater. :)
Nokia heeft echt *verschrikkelijk* veel non-SEP patenten. Als Apple daar inbreuk op maakt, kom je daar niet zomaar onderuit. Het is niet zoals Samsung v Apple waarin Samsung Apple aanklaagde voor het gebruiken van essential patents. (Onderdeel van een standaard dus, gelden anderen regels voor dan non-SEP's.)

Geen enkele rechtszaak die je daar uit kan redden, dus lijkt het me slim als Apple snel een oplossing zoekt met Nokia en een overeenkomst bereikt.
Gaat ze vast lukken, want Apple en Nokia hebben al jaren goede communicatie en overeenkomsten - en hebben patent portfolios aan elkaar uitgeleend om het grootste deel van de kosten gelijk te trekken. (Uiteindelijk is Apple netto betaler aan Nokia.)
De bekendste daarvan was een patentstrijd met Samsung, die inmiddels vrijwel is afgelopen.
Dat klopt, en Samsung hoeft bijna niets van het bedrag te betalen dat geeist en in eerste instantie door de rechter uitgesproken werd, hehe. Apple moet nu een heel groot deel terugbetalen.

De enige winnaar daar, zijn de advocaten. Die hebben waarschijnlijk nog meer gekost dan wat Samsung uiteindelijk aan Apple zal hebben moeten betalen. Ik gok dat Apple daar ook van geleerd heeft, en nog maar weinig zin heeft om het hard te gaan spelen tegen Nokia. Een tweede patentwar zit niemand op te wachten, het was eindelijk stil. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 21 december 2016 20:14]

Grappig verhaal. Sommige dingen kloppen m.i., sommige dingen niet. Wij beiden moeten onze mening uit de info van het web halen aangezien we beiden noch bij Apple noch bij Samsung/Nokia werken of gewerkt hebben, waarschijnlijk. We weten dus beiden niet alles. Lijkt mij in ieder geval handig als we de dingen dus niet als feiten, maar als een mening brengen.

Ieder z'n voorkeur qua merk natuurlijk maar 'hehe' lezen in een verhaal waarin overduidelijk Apple als de bad Guy gezien wordt riekt op z'n minst naar voor ingenomenheid. En dat laatste haalt je halve verhaal m.i. onderuit.

Elk bedrijf, ja ook Apple, heeft patenten en wil daar aan de ene kant z'n (evt aangekochte) ideeŽn beschermen, aan de andere kant is het een makkelijke inkomstenbron. Mocht je de rechtszaak winnen. Kijk maar naar Microsoft bijv die als ik het goed gelezen heb zo'n 8 of 10 euro per verkochte Android telefoon opstrijkt. Ik noem nu Microsoft als voorbeeld, maar anderen (ja, ook Apple) doen dat ook.

Het hele pattent verhaal is goedbedoeld maar wordt danig misbruikt. Zie de vele pattenttrolls, die alleen maar bestaan omdat ze rechtszaken aanspannen.

En het irritante van al die pattent ellende is ook nog dat als je op zoek gaat naar een welwillende rechtbank / rechter je veel kans maakt om te winnen. Dat geeft al aan wat voor een onzin dit eigenlijk is. En de advocaten maar lachen (zoals altijd).

Overigens denk ik inderdaad niet dat Apple zich door een rechtszaak tegen laat houden. Ze hebben meer cash dan wie ook. Of het verstandig is, is een tweede. De rechtszaken tegen Samsung hebben jaren geduurd en de ene keer kreeg Samsung gelijk, de andere keer Apple. Dus niet alleen Samsung kreeg gelijk, zoals je het lijkt te vertellen...

[Reactie gewijzigd door Zonnetje83 op 21 december 2016 21:04]

Vooringenomen niet, ik heb alles van Apple. ;) Ik vond het alleen wel amusant dat die rechtszaak met veel bombarie en "zaak van de eeuw" gepresenteerd werd, en er nu eigenlijk niets meer van over is. :X
Haha, oke i stand corrected ;)

Ik heb je een plus gegeven :)
Cash boeit niet, als de ITC bepaalt dat Foxconn telefoontjes met Apple-logootje niet meer in de VS geÔmporteerd mogen worden, is het over en uit met de iPhone-verkoop in de VS. Duitsland bijna hetzelfde verhaal, maar daar kan je de uitspraak omzeilen door je distributie centrum naar NL te verplaatsen, zoals MSFT deed na een verloren rechtzaak.

Ed: Dan komt de politiek te hulp, Amerikaanse bedrijven mogen natuurlijk wel gewoon patenten schenden... Misschien helpt cash toch en gaat Trump Obama achterna met het naaien van buitenlandse bedrijven? http://www.forbes.com/sit...-apple-happy-samsung-not/

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 december 2016 12:31]

Nou laten we eerst even diep ademhalen en heel wat minder assumpties doen voordat we weer het einde van Apple gaan aankondigen.
Volgens mij maak ik die assumpties niet. :)
Ik zeg immers dat ik verwacht dat ze er wel uitkomen, omdat ze al vaker met dit bijltje gehakt hebben onderling. Ik hoop dus dat het niet op rechtszaken uitdraait, die patentwars zijn slecht voor de consumenten prijzen.
Gaat ze vast lukken, want Apple en Nokia hebben al jaren goede communicatie en overeenkomsten - en hebben patent portfolios aan elkaar uitgeleend om het grootste deel van de kosten gelijk te trekken. (Uiteindelijk is Apple netto betaler aan Nokia.)
Lekker gecommuniceerd als je een rechtzaak gaat aanspannen |:(
Als ťťn OEM sterk is qua relevante patenten dan is het Nokia wel he, Motorola heeft voornamelijk junk/essentiŽle en RIM/Blackberry heeft wat eigenlijk?
is dit het gedeelte Nokia dat door Microsoft is overgenomen of is dit weer een andere tak van Nokia ?
Het Finse Nokia ja (dat niet is overgenomen)
Als we nu eens proberen te onthouden dat niet Nokia overgenomen is door Microsoft, maar wťl Lumia? Dan hoeven deze vragen niet steeds opnieuw gesteld te worden. :)

Lumia was de smartphone-afdeling van Nokia dat uit het moederbedrijf is gehaald en verkocht aan MS...
Microsoft heeft de patenten van Nokia ook nooit in handen gekregen, alleen het recht om de patenten die terug waren te vinden in onderdelen van de Lumia telefoon te gebruiken.
Hij heeft het over 'het gedeelte', dus hij heeft het over de telefoontak, welke overigens niet Lumia heette. Dat was immers niets anders dan een merknaam dat ze voor hun Windows Phone toestellen gebruikten. Het overgenomen deel betrof Nokia Devices and Services.
Weet ik, maar om het door iedereen, ook leken die niks van deze dingen kennen, is mijn 'verhaal' duidelijker. Als je begint over Nokia Devices and Services, dan wordt het wťťr ingewikkeld.
Vandaar mijn eenvoudige, maar niet volledig correcte, uitleg... ;)
Maar als Microsoft via Lumia nu die patenten ook heeft, kan Apple niet beter een cross-license doen met Microsoft? Of moet Microsoft straks ook ineens meer gaan betalen aan Nokia?
Ik denk niet dat MS die patenten heeft maar dat MS ze zonder enige vorm van vergoeding mag gebruiken van het moederbedrijf Nokia waar de Nokia devices uit overgenomen zijn.
Nokia is nooit overgenomen door microsoft, enkel de telefoon divisie is overgenomen door microsoft. Nokia is nog steeds een grote speler op het gebied van netwerken.
Volgens de Wiki is Nokian al bijna 30 jaar geen onderdeel meer van moederbedrijf Nokia hoor...

Edit: Spuit 11. Staat in de reacties hieronder ook al vermeld.

[Reactie gewijzigd door ArtyShock op 22 december 2016 13:33]

Nokia is nooit overgenomen door Microsoft......waarom denken en zeggen mensen dat toch steeds?
Alleen telecom divisie is overgenomen, Nokia heeft nog steeds ongeveer 50.000 mensen in dienst!
Ze zijn een van grootste spelers op het gebied van netwerk infrastructuur. En daarnaast doen ze nog andere dingen.
Autobanden is al heel lang geen onderdeel van Nokia......deze is toen afgesplitst naar Nokian!
Wel raar om te bedenken dat Apple toen echt innovatief bezig was de vorm van een eind product. En Nokia was blijkbaar innovatief bezig was zonder er een product van te maken. Wat hadden ze nou eigenlijk toen de iPhone kwam. Intellectueel eigendom is gebaseerd op de theorie en niet op praktijk dus Apple kan wel eens aan het kortste eind gaan trekken.
Wat vreemd dat een bedrijf als Nokia, wat vooraan stond bij de mobiele telefoon ontwikkeling en mede verantwoordelijk was voor de kickstart van smartphones... Daar een stapel patenten van heeft.

http://www.nytimes.com/2010/09/27/technology/27nokia.html
"(...) een bedrijf als Nokia, wat vooraan stond bij de mobiele telefoon ontwikkeling en mede verantwoordelijk was voor de kickstart van smartphones..."

Ik blijf het jammer vinden dat het zo gelopen is |:(
Schijnbaar heeft Nokia te lang "achterover geleund", vooral als het op Symbian OS aankomt. En het Finse bedrijf was, zoals dat NY Times artikel aangeeft, "over managed". Meerdere management-lagen die innovatieve en (daarmee) risicovolle ontwikkelingen tegenwerkten.

Zelf kon ik altijd prima werken met Symbian, maar het kan qua gebruikservaring natuurlijk niet opboksen tegen de gelikte besturingssystemen die we tegenwoordig kennen.

Via Tweakers mocht ik, als 'Nokia fanboy' :9~ zijnde, destijds aanwezig zijn bij een introductie van de Nokia N8 in Utrecht. Wat betreft functionaliteit (software) en connectiviteit/aansluitingen (hardware) vond ik dat een toffe smartphone. En met de vormgeving — al blijven smaken verschillen — kon toen nog worden gespeeld (waar veel moderne smartphones nogal op elkaar lijken; een "plakje" platgeslagen elektronica met een groot aanraakscherm op de voorkant).

Nokia N9 _/-\o_ had van mij ook wel verder ontwikkeld mogen worden.

Nu ben ik vooral benieuwd wat de terugkeer van het NOKIA merk op de consumentenmarkt ons brengt :) Dat die nieuwe telefoons en tablets gaan draaien op Android staat al vast. Maar hopelijk weten Nokia en HMD Global er hun eigen draai aan te geven, zoals vroeger.

[Reactie gewijzigd door NetAmp op 22 december 2016 14:21]

Komt door de wet van de remmende voorsprong. En een OS bouwen is gewoon enorm pittig. Er zijn er maar weinig die volledig hun eigen generieke OS onderhouden, het onderhouden van een OS is de afgelopen 10-20 jaar ook enorm meer veeleisender geworden. Dat was voor Nokia en de beschikbare resources gewoon een beetje te hoog gegrepen. Windows was wat dat betreft ook geen slechte keuze, alleen jammer dat MS zo de bal heeft laten vallen (ze probeerden het wel, voor het geld wat er tegenaan gegooid is, kon het gewoon beter). De 920 was op veel fronten gewoon veruit de meest innovatieve smartphone van zijn generatie. Glance, bouw kwaliteit, accuduur, zieke camera, draadloos laden, zeldzaam goede DAC...

Ik ben ook wel benieuwd waar ze mee aan gaan komen, veel van de tech en belangrijke personen zijn niet overgenomen door MS.
misschien een hele rits telecominnovaties, je weet wel, die dingen die ervoor zorgen dat je snel mobiel internet hebt enz :p. ;-). Ze hadden best veel trouwens, Symbian had een rits aan features die pas jaren later kwamen bij andere OS bouwers. Dat die features waren weggestoken in het meest onoverzichtelijke menu is iets anders :p.

Nu ik meen mij, dat Nokia en Apple al een overeenkomst hadden een paar jaar geleden? Iets waarvan de uitkomst publiek niet bekend was (dus geven en nemen). Denk dat we dus ook van deze niet veel meer gaan horen :p

[Reactie gewijzigd door white modder op 21 december 2016 21:26]

Qua technische innovatie was de iPhone niets bijzonders destijds. Dubbele hype, de helft van de noviteit. Het was puur de gebruiksvriendelijke GUI wat natuurlijk een enorm verkoop-argument was, maar that's it. Dus dat er patenten zijn waar Nokia aanspraak op kan maken, is niets vreemds aan.

Verder hadden Nokiatelefoons weliswaar een onwijs onoverzichtelijk OS, maar voor de mensen die er mee overweg konden, was het prima en waren er meerdere features waar die de overige OS-aanbieders pas later kregen (en in bepaalde opzichten nooit meer gekregen hebben).
Dat laatste verwijst vermoedelijk naar een VP8-patent
Apart? Dacht dat Apple geen 'VP8' encoder ondersteund?
Gesprekken met apple die op niets zijn uitgedraaid? Had ik totaal niet zien aankomen!
Ik denk wel dat Apple nog wel een appeltje voor de dorst heeft om
door alle patenten oorlogen te worstelen. Vaak is het ook nog zo dat als bijvoorbeeld Nokia Apple aanklaagt dat dat Apple weer een appeltje te schillen heeft met Nokia en zo blijven alle patenten oorlogen weer in stand. Oog om oog tand om tand. Ik begrijp dat intellectueel eigendom beschermt moet worden. Maar soms zijn patenten wel heel vaag of ver gezocht. Te denken aan een telefoon met afgeronde hoeken en een scherm. Zonder een scherm kan je tegenwoordig niet eens een smartphone meer maken.

Zolang je een rechtszaak kan rekken en het product allang op de markt is verdien je alsnog aan patent schending.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 21 december 2016 21:27]

En als er geen appeltje voor de dorst is wordt de nieuwe iPhone gewoon weer $100 duurder. :)
Straks wordt de nieuwe patent war om het feit van weglaten van componenten (bijv. 3.5mm jackplug). }> Maak je borst maar nat. Introduceer het naar de consument als iets heel revolutionairs en geef exclusieve prijs en je bent gelijk hip als je een iphone koopt met ontbrekende standaard functionaliteit. Maar Apple heeft daar weer oplossing voor: koop maar dure Apple branded adapters of exclusieve kabels en Earpods |:( |:(

All for the money!!

[Reactie gewijzigd door aliberto op 21 december 2016 23:45]

Kan jij opladen en luisteren tegelijkertijd op de laatste iphone? Nee. Succes met hippe telefoon qua gebruikers gemak. Je zal soms dus moeten kiezen.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 22 december 2016 10:56]

Ik kan mijn telefoon gewoon oploaden terwijl ik mijn bluetooth headset gebruik, geen probleem.
Oke en als je dan wilt opladen en muziek luisteren met je eigen headset tegelijkertijd, precies dit kan niet. Draadloos heeft ook als nadeel dat de accu op den duur slecht wordt na 3 jaar bijvoorbeeld, maar ik ga niet elke 3 jaar een nieuwe headset kopen. Tevens is een Bluetooth headset behoorlijk storingsgevoelig naar mijn ervaringen gezien verleden. Als je een draadje hebt hoef je ook niet altijd te denken wanneer je hem hoeft op te laden, is voor mij meer gebruikersgemak.

Draadje is altijd nog beter. Maar ja roep dit maar tegen een Apple fanboy. Nee die vinden het juist ingenieus wat Apple doet en ze betalen er nog grof geld voor ook voor het weglaten van functionaliteit. Nee ik trap niet in de Apple marketing. Ze maken mooie spullen maar ben het gewoon niet eens met hun beleid gezien het verleden met verdere arrogantie en garantie afwikkelingen.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 22 december 2016 05:47]

Volgens heb jij nog nooit een bluetooth koptelefoon gehad.

Ik had een 40 euro HMDX koptelefoon, echt nooit last gehad van storingen, ik liet mijn telefoon wel eens op mn kamer liggen en liep naar de badkamer, het werkte gewoon nog, door een betonnen muur en kast heen. Ook met andere mensen om mij heen die ook apparaten in gebruik hadden. Misschien moet je onderzoek doen en een goede koptelefoon uitzoeken? Het scheelt nog dat je niet als argument gebruikt dat bluetooth veel batterij vreet, die zie ik heel vaak, en dat is ook onjuist. (Ik heb ook een Teufel koptelefoon, die is wel minder, vaak als er een auto langs me rijdt stoort die al, of als ik mijn hoofd draai, maar dat komt dus omdat dat ding superslecht is. Ik heb 2 andere goedkope koptelefoons gehad, nooit last gehad).

Dat een draad voor jou meer gebruiksgemak is, is persoonlijk. Ik heb een hekel aan draden, gaan altijd vreemd zitten in mijn jas waardoor ze zakken en dan aan de koptelefoon beginnen te trekken. Ook moet ik dan constant mijn telefoon uit mn zak pakken als ik een andere playlist wil opzetten. Verschrikkelijk!

Je roept iets met Apple fanboy, maar ik zie alleen maar mensen online die Apple bashen, Apple gebruikers hoor je zelden (ik ben een uitzondering).

[Reactie gewijzigd door Ulas op 22 december 2016 08:55]

Ik heb zelf voor mijn werk met bluetooth headsets gewerkt. 1 groot drama. Gebruikte Altec Lansing, Nokia (won bij Cool Blue 100 euro bon met review schrijven ervan, headset brak vrij snel doormidden) en nog in verleden had ik een dogtag waar je dan je headset in kon pluggen. Van Philips heb ik er ook nog 1 gehad met slecht uitgewerkte touchbediening op oorschelpen. Vele hadden problemen dat deze einde van de dag niet haalden. Dan is een draadje toch makkelijker. Tevens waren er problemen met telefoon aannemen of beŽindigen of mensen verstonden je slecht of je hakkelde.
Ik heb 2x Logitech DiNovo bluetooth keyboardset gehad 1 en al storingen. Uiteindelijk omgeruild via Logitech voor sets met unifying ontvanger.
Ik heb een audio gateway van Nokia gehad en zelfs hier verkocht bij pricewatch met eerlijke problemen vermeld van storingen. 1x zelfs meegemaakt dat ik naar urinoir ging en mijn oordopje viel uit oor in de pot :'(
Hoofdband headset is dan toch beter.

Ik heb 2x Cardo headsets ingebouwd in mijn motorhelmen voor muziek en intercom maar bediening is klote en mensen verstaan me niet altijd of Ik krijg halve zinnen door.

Ik heb mijn buik vol van Bluetooth, heb hier heel veel geld aan gespendeerd omdat ik ook eerst zonder kabels wilde leven. Al snel kom je achter dat accu opladen een dagelijkse bezigheid is en als je dit vergeet dan zal je volgende dag zonder moeten. Geef mij maar zekerheid met 1 draadje.

Ga jij het maar ophemelen over Apple zijn dure earpods. Waarheid is heel anders met draadloos qua gemak

[Reactie gewijzigd door aliberto op 22 december 2016 15:16]

Zo te lezen heb je heel veel pech met BT. Mijn Logitech BT toetsenbord doet het al ruim 10 jaar prima (ding verbruikt wel z'n batterijen sneller dan de prop. dongel keyboards), de Sena helm headset is geweldig (bellers hebben niet eens in de gaten dat ik onderweg ben zolang ik niet op snelwegen zit) en gaat meer dan 1 week mee met mijn normale 1 a 1.5 uur gebruik per dag. Mijn SOny BT headset (waar een kabeltje tussen de linker en rechter helft zit om te voorkomen dat als er 1 uitvalt je deze makkelijk kwijt raakt) heeft een betere geluidskwaliteit dan mijn bedraade earplugs. Van de bedraade headsets is voor mij altijd de kabel te kort en blijft dat ding altijd overal achter halen. Verder is het al 2 keer voorgekomen dat de 3.5mm plug het op mijn telefoons begeeft omdat deze schijnbaar niet tegen wat stress kunnen.

Mijn anecdote is dus het tegenovergestelde van jou anecdote. Maar het is zeker dat beide geen volledig correcte waarheid voor de rest van de wereld is.
Nokia is back, hopelijk over paar jaar goede phone.
Nokia is helemaal niet bezig met telefoons.. die tak hebben ze zelfs verkocht..
Dat is nou precies de essentie van dit probleem.. ze hebben patenten van een markt die helemaal hun business niet meer is..
Maar ze hebben wel miljarden in R&D gestoken, dus het is gewoon terecht dat ze geld vragen voor licenties!
Zonder technologie van Nokia waren huidige smartphones niet zo ver!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 22 december 2016 12:20]

klopt, maar zonder die van Apple waren ze dat ook niet.. vandaar dat er een uitwisselings project was iedereen werd daar beter van...
Nu Nokia uit die business gestapt is veranderd dat de hele dynamiek..
De vraag is of Nokia niet al lang en breed hun R&D heeft terugverdient of niet.. zo ja dan kan ik me wel vinden in het patenttrol label.. zo nee dan hebben ze idd recht om daar op terug te verdienen..
Oja ze gaan weer beginnen :)
Tja, Nokia moet toch op een of andere manier aan zijn geld komen.