Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 51 reacties

Nokia-licentienemer HMD heeft erop gehint dat het op 26 februari toestellen zal aankondigen die in meer landen uit zullen komen. Het bedrijf kondigde zondag de Nokia 6 aan, maar het benadrukt dat die telefoon alleen in China zal uitkomen.

Nokia spreekt over 26 februari in een Facebook-post over de zondag gepresenteerde Nokia 6. "Meer aankondigingen volgen 26 februari.... save the date", schrijft de telefoonmaker op het sociale netwerk. Eerder had Nokia, niet HMD, journalisten al een 'save the date' gestuurd voor een bijeenkomst op 26 februari in Barcelona, voorafgaand aan telecombeurs Mobile World Congress. Dat begint een dag later in diezelfde stad.

In de reacties op de post valt op te maken dat Nokia op die dag een of meerdere telefoonmodellen zal presenteren die in andere landen dan China moeten uitkomen. Het lijkt niet te gaan om de aankondiging van een wereldwijde release. Het bedrijf zegt in antwoord op vragen van mensen uit diverse landen dat meer informatie 'in de eerste helft van dit jaar' zal volgen, terwijl het bij andere mensen juist zegt dat er 'binnenkort' meer bekend zal zijn.

HMD laat de merknaam Nokia terugkeren op de smartphonemarkt nadat Microsoft de naam niet langer gebruikt sinds eind 2014. Volgens de voorwaarden van de overname van Nokia's telefoontak mag het Finse bedrijf vanaf 1 januari van dit jaar weer smartphones onder eigen naam uitbrengen. Nokia doet dat niet zelf, maar heeft de naam gelicenseerd aan het eveneens Finse HMD, dat vooral lijkt te bestaan uit mensen die bij Nokia en de mobiele tak van Microsoft hebben gewerkt. HMD werkt aan smartphones op basis van Googles mobiele besturingssysteem Android.

De Nokia 6 is een smartphone met 5,5"-lcd met 1920x1080 pixels, een octacore Qualcomm Snapdragon 430-soc met acht Cortex A53-processorkernen en een eigen skin over Android heen. HMD gaat in China omgerekend ongeveer 230 euro vragen voor de telefoon.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (51)

Zo jammer dat er weer een eigen skin over android is gegooid. Wie verzint dat denk ik dan. Hou het lekker stock, gaan die updates doorgaans ook wat simpeler.
Maar ja, wat is anders het unique selling point? Het design is ook niet echt uniek. Niet lelijk, maar ook niet de spannende vernieuwende ontwerpen van het oude echte Nokia. Het enige selling point van deze onder de-kap-gewoon-zijnde Chinese OEM telefoon is dat het de Nokia naam mag dragen dankzij het Finse designhuis dat erachter zit. Dus ja, een eigen skin lijkt me dan geen gek idee, om wat extra design elementen in te kunnen bouwen.

Merk verder op dat de overweldigende meerderheid van gebruikers toch geen lor geeft om updates.
Maar ja, wat is anders het unique selling point?
Stock Android + updates voor een leuke prijs? Is helaas best uniek tegenwoordig.
Klopt!

Het is zelfs zover gekomen dat Google zelf smartphones is gaan bouwen. En iedereen loopt er wild van. Misschien is er plaats in het middensegment voor meer van dat?

Een goede telefoon bouwen is een complex proces door de korte ontwikkelingstijd en complexe hardware. Google doet trouwens ook aan outsourcing dus daar is niet mis mee.

Nokia heeft/had een no nonsen politiek. Simply sturdy stock phone. Als ze dat Exploiteren hebben ze een heel duidelijke USP. Een telefoon waar je op kan vertrouwen met updates, degelijke behuizing, deftige hardware (goed 300dpi+ scherm, goede camera app, vlotte software) , goede covers en cases etc zodat uw parel ook in een case mooi blijft.

Niet focussen op Ram, megahertzen en weet ik wat want dan kom je in het vaarwater van Oneplus1/2 en een maand maand later wordt je toch weer outperformed.

Onderschat de impact van het merk 'Nokia' niet. Ik denk dat veel mensen zich willen assoscieren met dat merk. = Simply good = verstandige telefoon. Als ze tijd over hebben kunnen ze zich misschien nog ontfermen over een cloudoplossing voor backups & sharing.
Pixel, Nexus, bepaalde A, B en C merk telefoons ... zo uniek is het niet.
voor een leuke prijs
Nexus is dood en die A, B en C ben ik zeer benieuwd naar.

[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 11 januari 2017 21:09]

En een dikke camera. Daar was Nokia echt goed in kwaliteit foto was goed zeker voor die tijd. Dat samen suc6 verkoop verzekerd.
Een skin leveren en updates uitbrengen zijn twee zaken die niets met elkaar te maken hebben.
Dat zeg ik dan ook niet.

Toch, is wel degelijk een verband. Als je je beperkt tot wat aanpassingen in de launcher kun je je 'skin' als app update brengen. Maar veel 'skins' gaan veel verder dan dat, en vereisen dan wel OS upgrades.

Maar, de gemiddelde Android klant - zekert die in dit midden segment - geeft zoals ik aangaf geen lor om updates, dus men kan aanpassen wat men wil wat dat betreft.

Andersom denk ik dat een eigen skin met flinke onderscheiding noodzakelijk is, want enkel de befaamde NOKIA naam erop plannen zal niet genoeg zijn om deze telefoon te doen onderscheiden in de zee van andere mid-range Chinese OEM telefoons.
Nokia zou wel eens juist een mooie eigen skin kunnen maken én de telefoons 5 jaar ondersteunen met goede updates.

Dat weten we nog niet.
Stock Android is helemaal geen USP voor de klant. De klant kan het niet schelen welke versie van Android er op zijn telefoon draait, en wil gewoon features.

[Reactie gewijzigd door Enai op 11 januari 2017 20:01]

Voor de westerse markt wel denk ik.

Maak een telefoon met een snapdragon 65x, 3gb ram, degelijke camera (iphone 6 niveau oid) en breng deze uit in 4.5 inch. 5 inch en 5.5 inch. Maak de accus iets van 2500 mah, 3000 mah, en 3500 mah, verwijderbaar. Dat is een usp. Schermen gewoon standaard sharp lcd 720p en 2x 1080p. Adverteer met degelijkheid, (doet alles wat een smartphone moet doen, stock android is meer dan capabel) en beloof wat qua updates en ondersteuning. Oh indien mogelijk plaats de speaker waar deze hoort, aan de voorkant van het toestel. Laat alles in china fabriceren en verkoop ze voor bijvoorbeeld 299, 349 en 399 euro.

Moet mensen toch echt wel tot kopen overhalen lijkt mij? Je hebt geen 700+ euro samsung of iphone nodig om te kunnen appen en facebooken. Dat soort marketing een beetje. Ik zou zoiets aanbevelen aan de meeste mensen, aangezien bijna niemand de volledige snelheid van een apple a9/10 of snapdragon 820/821/835 gebruikt. Zelfs ik als zware gebruiker kom niet tekort aan een 810 in mijn nexus 6p, en in benchmarks zijn de 65xen gelijkwaardig.

Edit:
Vingerafdrukscannertje natuurlijk. Ikzelf ben meer fan van de achterkant, maar de meeste mensen willen hem aan de voorkant. Dingen kosten 2.50 per stuk heb ik wel eens gelezen. Vandaar dat er chinese toestellen van onder de 100 euro zijn met prima scanners. Ook iphone 6 niveau zeg maar.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 11 januari 2017 20:29]

Zo lang ze hun eigen skin als app via play blijven updaten is er niks mis met een eigen sausje over Android.
HTC doet dit ook sinds kort, en lijkt me best een goede oplossing.
Moeten ze uiteraard wel van de rest van het systeem afblijven =) anders lopen de updates uiteraard weer ruk.

NOKIA Z Launcher
HTC Sense Home

[Reactie gewijzigd door leezo op 11 januari 2017 18:16]

Ieder zijn eigen ding natuurlijk. Zelf vind ik stock android er niet uit zien, en ben dus wel een voorstander van een skin. Tuurlijk kan je die ook weer downloaden, maar de meeste toevoegingen die een fabrikant toevoegd vind ik wel waardevol.
Een fabrikant wil zich nou eenmaal onderscheiden van andere fabrikanten. Dat is toch logisch? Het is wel de vraag of het er inderdaad beter op wordt, maar ik ben het niet met je eens dat 'stock Android' er goed uitziet. Ik vind het lelijk. Volgens mij heeft Google het alleen als filler er in gestopt omdat ze weten dat fabrikanten het toch vervangen door hun eigen Launcher.
yep, eerste waar ik ook aan dacht.
Stock Android is het eenvoudigste usp.
Als de telefoons weer zo degelijk worden als destijds de 3310, dan koop ik er gelijk één. O+
Die heeft dagen in de regen gelegen, van 2 hoog naar beneden gevallen, vuistslagen ontvangen op mijn minder goede dagen, en heeft nooit kuren gehad, ik was gestopt met het gebruiken van de 3310 omdat ik mijn front cover na een middagje bevrijdingsfestival was kwijt geraakt 8)7

Maar zal wel niet :+

[Reactie gewijzigd door T-Forever op 11 januari 2017 18:16]

Mijn Lumia 920, gekocht in januari 2012 is in juli 2016 in het water beland. Scherm groen, belde niet meer. Paas dagen in rijst en bij de kachel.. Niks. Toevallig vorige week vond ik hem weer. Startte volledig op en werkt weer 100%. Niet slecht voor een vijf jaar oud toestel... Nokia is altijd kwaliteit gebleven 😊
Kwamen die Lumia's ook uit China dan?
Producten uit China zijn inmiddels heel goed, en halen producenten in het westen in rap tempo in. Niet gehinderd door wst dan ook.
Hangt er vanaf of Nokia de telefoons zelf ontwikkeld en in China laat fabriceren of dat ze zowel het ontwikkelen als de productie in China laten doen. In het eerste geval kan het een goed product opleveren, in het laatste geval zou ik toch terughoudender zijn om het te kopen.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 11 januari 2017 19:46]

Designs enzo worden door HMD Global gemaakt, fabricatie gebeurt in China.
HMD Global bestaat veelal uit oude Nokia en Microsoft werknemers.
Zo goed als alle massaproductie in de elektro wereld gebeurd in China ...
Ik zou willen dat er weer verwisselbare voor en achterkanten komen.. Dan is het gebruik van een hoes niet meer nodig.. Klik achterkant... Klik voorkant... En klaar nieuwe telefoon
Achterkant is nog niet eens heel moeilijk te realiseren, alleen sinds schermen gelamineerd worden aan het glas wordt het wat moeilijk om een losse voorkant apart te verkopen. Met scherm erbij kan dan weer wel, maar dan wordt het al snel duurder en een stuk moeilijker te monteren zonder dat het teveel ruimte in neemt. Like the idea though :)
Wat zullen zij bieden wat de 8737493738 andere Android smartphone makers ons niet kunnen bieden? Juist. Niks.
Service.
Updates.
Oerdegelijke behuizing.
Uitstraling.
Updates.
Open ecosysteem.

Er is veel te bedenken waar andere fabrikanten in tekort schieten.
Dus zijn ze net zo aantrekkelijk als al die andere 😉
Zoals Blackberry en HTC? Weet niet of je daar zo blij mee moet zijn.
Nokia Lumia 1020 met Android zou echt geweldig zijn. Instant buy.
Ik wens ze veel geluk. Wie weet? Stel dat ze binnen een paar jaar terug de 'oude' zijn!
Vandaag was de presentatie van HMD in China. Dit artikel bevat ook foto's van de Nokia 6.
Er zijn leuke Nokia 3310 apps voor Android in de Playstore.

[Reactie gewijzigd door Leo. P. Klepper op 11 januari 2017 22:01]

Werkt dit nu echt denken jullie?

Gaan mensen zo een vrij standaard uitziende telefoon kopen puur vanwege de naam? Heeft de Nokia naam die kracht nog? Ik heb zo m'n twijfels of mensen nostalgisch genoeg zijn om deze te verkiezen boven een ander wazig chinees merk..Ik bedoel het heeft de mobiele lijn van MS ook niet gered. Al hebben die alleen lumia overgenomen ...toch ook een beetje het design?
Nokia heeft bij de oudere gebruikers de naam natuurlijk nog. Wie kent de Nokia n95 of communicator niet.
Hey ik ben niet oud! :p prachtige telefoons die n series van Nokia. Zelf heb ik een hele tijd de n96 nog gebruikt.
Ja ok maar leidt dat ook tot verkoop?
Ik kan niet in de toekomst kijken, maar Nokia is een sterk merk, bekt lekker en heeft een goede naams bekendheid
De N95 was prachtig. Goede oude Symbian.
Die speakers, die microfoon en die camera. :D Kraak heldere geluidsopnames bij een harde concert e.d.
Ik denk wel dat veel mensen die nog bekend zijn met het Nokia zoals het 'vroeger' was (3310, N95 etc), inderdaad gemakkelijker over te halen zullen zijn om een Nokia te kopen dan een 'onbekend' Chinees alternatief als de toestellen gelijke specs zullen hebben. Onderschat de kracht van een merk niet, ook al zijn er een tijdje uit geweest. Vanuit het verleden is Nokia altijd al synoniem geweest met een degelijke, goede gsm. Bij het merk Microsoft hebben mensen andere associaties, vandaar dat ik denk dat het Microsoft niet gelukt is om met de Lumia merknaam een succes op de markt te zetten.

Edit: ik heb btw nog steeds een N82 in mijn bureaulade liggen als backup telefoon mocht mijn Nexus 6P het begeven. Even opladen en hij werkt nog steeds als een zonnetje, geweldige telefoon was dat!

[Reactie gewijzigd door dreku88000 op 12 januari 2017 07:44]

Ik snap wat je zegt maar ik geloof niet dat mensen vandaag de dag zich nog laten misleiden puur op basis van het verleden. De degelijkheid van de Nokia telefoons zie ik namelijk niet terug in de HMD varianten, meer 13 in een dozijn.

Wat ik niet begrijp is waarom ze niet verder gaan met de design language die Nokia neerzette met de lumia lijn. Frisse kleuren enz. Als ik deze telefoon zie lijkt het alsof HMD ook niet echt probeert om onderscheidend te zijn zoals Nokia dat was..
Is vooral afwachten totdat het device in het wild gespot wordt. Op basis van foto's kun je niet bepalen of het erg degelijk is.
Voordeel is wel dat HMD bestaat uit oud medewerkers van Nokia en Microsoft. Dus goede kans dat het goede toestellen worden. Ik ben nieuwsgierig in ieder geval! :)
Je bedoelt iphones doet je denken aan oude Nokia telefoons! Nokia had zulke designs lang voordat de eerste iphone kwam..........maar mensen van de nieuwe generatie weten daar natuurlijk niks van af!
Na Nokia en Windows Phone jaren gesteund te hebben hoop ik dat HMD weer een extreem degelijke Nokia op de markt kan zetten met een soepel draaiende versie van Android. De stock droom ligt helaas al aan gruzelementen. De laatste Android apparaten die onder de Nokia naam uitgebracht waren draaiden op hevig gemodificeerde versies. Laten we hopen dat ze nu wat minder gek gaan doen.

:X
Ben ik de enige die dit spannend vind? Ik was altijd dol op Nokia en ben nu al jaren een iPhone gebruiker, maar wil toch wel een verandering overwegen als de tijd rijp is.

Come on, Nokia!
Neen joh, ik werd ongelooflijk vrolijk van dit bericht! Ik ben helemaal aan't huppelen en glunderen.
"Nokia is terug! Nokia is terug!"
Je zou denken dat het de kerstman is. :-P

Ik ben zeer nieuwsgierig hoe ze het gaan aanpakken. Ik lees hierboven veel speculaties. Maar het zal toch even uitkijken zijn of ze yet-another-android-phone-maker worden of erin slagen hun kennis en expertise om te zetten in goeie degelijke gewilde producten.

Ik lees hierboven dat mensen vooral Nokia herinneren van de degelijke no-nonsense toestellen. Maar ik herinner Nokia ook als een bedrijf die om de zoveel jaar durfde om eens met een totaal nieuw concept af te komen. En ook al stond de markt daar dan vaak niet massaal voor open, it's why i fell in love with them. Degelijk maar toch een tikje eigenwijs/avontuurlijk.