IDeal QR nu beschikbaar voor alle bedrijven en instellingen

Betaalvereniging Nederland heeft iDeal-betalingen met qr-codes voor iedereen beschikbaar gemaakt. Winkels kunnen een qr-code genereren die gebruikers direct naar een pagina leidt waar ze een betaling kunnen doen.

De komst van de oplossing werd vorig jaar rond deze tijd al bekendgemaakt en sindsdien is een pilot gehouden. In het kader daarvan verscheen de iDeal-app in april van dit jaar al. Ongeveer twintig bedrijven en instellingen maakten gebruik van iDeal QR in de pilot, vertelt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland. Nu het voor iedere onderneming beschikbaar is, is de verwachting dat het gebruik van de techniek alleen maar wijder verspreid gaat worden.

IDeal QR moet de 'brug worden tussen het online bankieren en fysieke toonbank', stelt de organisatie. Restaurants kunnen bijvoorbeeld de qr-code direct op de rekening printen en een energieleverancier kan onderaan zijn factuur een qr-betaallink plaatsen. Verder kan een code bijvoorbeeld op een collectebus of winkelruit staan. Ook kunnen voedselbezorgers in plaats van een pinautomaat een iDeal-qr-code bij zich dragen.

Nu is nog de iDeal-applicatie nodig om dit soort betalingen te doen. Deze is zowel voor Android als iOS verkrijgbaar. Na de qr-code opgepikt en geïnterpreteerd te hebben, wordt de bankieren-app van de gebruiker geopend en worden de gegevens automatisch ingevoerd. De gebruiker keurt de transactie tot slot goed met zijn pincode. Volgens Betaalvereniging Nederland hebben de banken al aangekondigd dat ze spoedig ondersteuning voor de qr-codes aan hun apps zullen toevoegen. Sommige banken, zoals Bunq en ING, hebben al soortgelijke functies in hun apps, maar ondersteuning voor iDeal QR is er nog niet.

Qr-codes zijn vierkante codes met blokjes, die telefooncamera's via apps kunnen scannen. Omdat het een gestandaardiseerde code is, is het mogelijk om een gegenereerde link in de code te stoppen om daarmee de klant direct naar de juiste betaling te leiden.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

19-12-2016 • 19:03

146

Reacties (146)

146
144
81
8
1
55
Wijzig sortering
Wat is het voordeel hiervan t.o.v. de bestaande oplossing van o.a. ING? of is dit meer een toevoeging voor de banken die dit nog niet hebben? Persoonlijk gebruik ik nu bij alle ideal betalingen de app ipv de inlogcodes met de sms, werkt snel en perfect.

[Reactie gewijzigd door acst op 23 juli 2024 12:47]

In veel Aziatische landen is "QR" betalen naast Pin/Cash als echt een standaard wat betreft het voldoen van betalingen. En niet alleen tussen personen, ook enorm veel bedrijven/restaurantjes/straattentjes doen er aan mee. Onder andere worden de betalingen gedaan via "Wechat" het Whatsapp/paypal equivalent van China. In steden als Shanghai kan je letterlijk zonder pinpas door het dagelijks leven gaan, en alleen met je telefoon + Wechat Wallet (QR code scannen). Je kan het ook gebruiken bij westerse ketens als bijvoorbeeld McDonalds, Supermarkten en Starbucks (http://scanova.io/blog/bl...ks-qr-code-payment-china/).
Ik geloof dat dit in België ook al een tijdje kan. Weet het zelf alleen niet 100℅ zeker (woon daar namelijk niet...) Maar dacht het ergens gelezen te hebben
Klopt, de Bancontact app link je aan je bankkaart en daarmee kan je QR-codes scannen op het web om mee te betalen.
Bpost gebruikt het bvb. al. Handig, moet je je codebakje niet meer bovenhalen om online te betalen met je bankkaart.

Als je zelf geld moet ontvangen moet de betaler de QR-code scannen die de app genereert op je telefoon.

Ik vind de app handig, maar weinigen weten van het bestaan af.
De app van kbc doet het ook.

Op restaurant kan je dan idd gewoon de code scannen en je code ingeven op je gsm en de betaling is klaar.

Verder kan je met de kbc app geld afhalen. Je krijgt een melding dat je in een kbc kantoor bent en dan kan je gewoon met je gsm en je code geld afhalen.
Ik heb hier in Xiamen meestal geen cash meer bij me. Je kan letterlijk overal betalen met WeChat / Alipay.

Enkel op maandagavond in de kroeg heb ik nog cash nodig, omdat ze niet willen dat je daar je biertje afrekend met wechat/alipay tijdens happy hour(1 yuan per .5 liter tsingtao)

De mogelijkheid om rekeningen te delen met de feature die ze "go dutch" hebben genoemd is ook echt ideaal. Je kan zo bijvoorbeeld na een hotpot maaltijd met een groep even de rekening delen. 1 iemand betaald dan, maakt een go-dutch aan en deelt deze in een groep of stuurt zo'n request naar losse personen.

Zelfs verkopers op straat die met een armoedig karretje zoete aardappels verkopen hebben een qr-code voor WeChat.
Hoe gaat het dan, als iemand niet wil betalen vanwege de drankjes (die heb je ook, ja, maar jij hebt alleen maar dure drankjes genomen) of niet genoeg geld heeft via Go Dutch. Je hebt altijd van die mensen die zogenaamd de mobiel vergeten zijn of andere smoes hebben.
Een iemand betaald dan het bedrag in een keer. Daarna maakt hij een go dutch aan voor het aantal personen dat meedeed, inclusief zichzelf en deelt ie de go-dutch(een soort link naar een applicatie binnen wechat) met andere mensen. Je kan bijhouden wie betaald heeft.

Als iemand niet wilt betalen, dan moet je dat onderling regelen. Maar niets verplicht je om go-dutch te gebruiken. Het is een handige feature voor wanneer het uitkomt.

ook voor bijvoorbeeld gedeelde taxiritten.

[Reactie gewijzigd door royb3 op 23 juli 2024 12:47]

Vandaag de dag loop ik zelden met contanten op zak en doe al mijn betalingen met WeChat, soms tot verbazing van de Chinezen over hoe een Westerling dat ook weet te gebruiken. Ideaal! Ik vermoed dat het nog wel even duren kan eer het in NL allemaal zo soepeltjes werkt.

Enig nadeel is dat je welhaast verplicht een extra batterij moet meenemen door al dat mobiele gedoe.

Wat mij stoort aan dit iDeal systeem is dat je nog steeds een 2e app hebt om de daadwerkelijke betaling te doen ; in WeChat bijv. is dit gewoon geïntegreerd.

[Reactie gewijzigd door Skyrunner op 23 juli 2024 12:47]

Klinkt mooi dat WeChat. Maar een partij die vrijwel je hele digitale leven.kan monitoren.... Dan maar wat moeite doen.

Lees dit artikel maar eens: https://www.nrc.nl/nieuws...-al-jouw-privacy-a1537054
Klopt.

Maar heb jij dan de illusie niet gevolgd te worden?
In dit voorbeeld is alle privacy informatie beschikbaar binnen een partij.
Ik heb niet de illusie dat dit bij mij nu het geval is.

Of bedoel je dat in jouw beeld Facebook (WhatsApp), PayPal, Google en Apple informatie met elkaar delen?
Ik vroeg me hetzelfde af. Je kan met de ING app al betalen met QR-codes, en je kan zelfs QR-codes genereren zodat mensen jou direct met iDeal kunnen betalen; en dan staat het geld ook *direct* op je rekening.
Het voordeel is dat dit nu bij alle banken werkt, en niet alleen meer bij de ING. Geen bedrijf/instelling gaat zoiets inbouwen als alleen de ING het ondersteunt.

Daarnaast is dat flexibeler en voor meer doeleinden in te zetten: collecte, doneer QR-code in een bushokje, betalen bij een webwinkel, betalen in een fysieke winkel, verzin het maar... en dan met iedere bank!
is dit systeem in Nederland gelijk aan hier in België?
hier kunnen we namelijk ook al met bepaalde bank-apps én met de algemene Bancontact-app geld verzenden via QR codes. het zou leuk zijn als dat internationaal ook werkt...
Dat is uitgesloten, iDeal en Bancontact zijn compleet verschillende systemen en werken niet samen
Ik heb het geprobeerd, met de nieuwste versies van Ideal en ABN op mijn telefoon. Ik scan de testcode met de Ideal-applicatie, maar die stuurt mij niet door naar de ABN-applicatie, terwijl ik wel "ABN" had gekozen als "voorkeursbank" in de Ideal-applicatie. In plaats daarvan wordt ik doorgestuurd naar een Ideal-pagina in mijn browser om te betalen.

Het probleem is denk ik dat de ABN-applicatie ("Bankieren") nog niet in Android zodanig geregistreerd staat dat hij een URL als input kan accepteren: ik krijg vanuit Ideal namelijk wel een "delen"-menuutje, maar daar staan alleen webbrowsers in om uit te kiezen. De ABN-applicatie zou daarin moeten verschijnen, maar helaas. Of werkt dit bij anderen wel?

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 23 juli 2024 12:47]

De ABN Amro app neemt op mijn androidtelefoon wel ideallinks van ABN over. Dit werkt wel alleen in de echte browser en niet in de 'popup' browser. (Wat dan helpt is 'openen in chrome' aan te tikken in het menu van die browser.)
Nee dit werkt anders. Wat jij bedoeld is de betaling overnemen, wat dus ook via die QR code scanner gaat.

Dit heeft imho meer nut bij 'offline' zaken. Denk aan het voorbeeld van de rekening in een restaurant. De QR code wordt op de bon geprint en die kan je dan direct scannen om te betalen met je ING app. En zit je bij een bank die dat niet kan, dan gebruik je de IDeal app. Hebben wij gelukkig niet nodig.
Ik zie hier zo makkelijke fraude in... Je maakt een nep-bankapp. Scant voor de ogen van de ober de QR code. Ziet op je telefoon alle gegevens en toetst een PIN o.i.d. in. Op je telefoon verschijnt iets als: "Transactie voltooid".

Ober is tevreden en jij loopt de deur uit met al je geld nog op zak.
Een horecaonderneming die dit aanbiedt zal via het kassasysteem onder water een terugkoppeling krijgen van de betaling. De app zelf toont momenteel geen "transactie voltooid" schermpje, maar opent een vooringestelde URL. Vaak is dit een succespagina van de horecaonderneming zelf of van de leverancier van het kassasysteem. De ober hoeft dus niet aan tafel te wachten tot de transactie is voltooid, de tafel springt automatisch op "groen" in het kassa systeem. En de terugkoppeling onder water is niet eenvoudig te faken.
Ik ken deze implementatie niet, maar als ze naar de Aziatische variant gekeken hebben...daar werkt het inderdaad wel zo
Dat kan dus al met de ING app, QR codes genereren voor directe betaling. Ze noemen het betaalverzoeken.
Dat kan dus al met de ING app, QR codes genereren voor directe betaling. Ze noemen het betaalverzoeken.
Klopt, maar dit gaat over het scannen van de QR code, niet het genereren. Uiteraard kun je bij ING al een hele lange tijd QR codes genereren. Ik geloof echter wel dat die SEPA-standaard zijn en niet iDeal-standaard. Maar dat weet ik niet 100% zeker.
Het idee is dat je nu bij een iDeal betaling met elke bank een qr kunt scannen en dat de iDeal app je dan omleidt naar de bankieren app. Bij ING en Bunq kan dit al direct met hun eigen app. Bij Rabo, SNS en ABN nog niet, daar kun je dus de iDeal app als tussenstap voor gebruiken. Zoals het artikel zegt: het is de bedoeling dat op termijn alle bankieren apps dit inbouwen, zoals bunq (die dit overigens als eerste had, hulde aan Ali en friends) en ING dit nu al hebben.
Bij mij werkt dit alleen nog niet bij ABN. Ik vraag me af of het artikel wel klopt.
Cerberus_tm in 'nieuws: IDeal QR nu beschikbaar voor alle bedrijven en instel...
Bij Regiobank was dit ook al mogelijk wanneer ik op de laptop een betaling deed. Er komt een qr op het scherm, je richt je telefoon met de geopende app erop en je komt direct in het betaalscherm. Aangezien Regiobank dochter is van SNS, zal het bij de hele SNS-holding wel kunnen.
ING liep voorop met de implementatie van deze standaard: ze hebben het al vrij lang geïmplementeerd, en je kon het dus ook al vrij lang gebruiken. De codes bevatten ook niet veel meer dan een bedrag, bankrekeningnummer en omschrijving.

De betaal vereniging Nederland zal nu iets ontwikkeld hebben om die barcodes met omschrijving te kunnen genereren, en dan daarna de status automatisch te kunnen bijhouden, zodat de winkelier makkelijk kan zien of er wel of niet betaald is.
De standaard van iDeal is anders dan die van ING. ING gebruikt de SEPA qr, iDeal heeft een eigen standaard ontwikkeld die elke bank nu zou moeten overnemen.
Dat is dan wel weer jammer; weer een extra standaard erbij. Maar goed, met ideal heb je natuurlijk sneller een bevestiging dat de transactie voltooid, dat is waar.
Op https://www.ideal.nl/ontvangen/aan-de-slag/qr-code/ staat een test-QR code.
Als je deze scanned met een normale QR scanner dan staat er het volgende:

https://qrcode.ideal.nl/3e359a6f-113a-4da7-bd54-37402195e8a9

Het lijkt er meer op dat de betaalopdracht op de IDEAL server zelf staat en dat het enige wat ze doorsturen een hash-code is. Maakt het voor iDEAL wel makkellijker om de controle te houden.
En het zal ook vast niet gratis zijn om het te mogen aabieden :+
Er is onderliggend "gewoon" sprake van een iDEAL betaling, dus de merchant betaald hiervoor aan de Payment Service Provider óf bank.
Het nieuwe zit 'm er in dat fysieke winkels dit nu aan de toonbank gaan doen. Pinterminal is dus niet per se meer nodig, scheelt een investering voor de winkelier. :)
Ik denk niet dat het zo ver, zo snel zal gaan. De PIN terminal is nu hét apparaat voor PIN en contactloze betalingen (compatible met allerlei contactloze zaken). Een QR-code heeft een lange weg te gaan voor wat betreft acceptatie en zal nog lang niet verdwijnen.
Ben ik de enige, of biest de Rabobank nog geen qr-scanner aan? ING en SNS inmiddels wel, zag ik laatst.
Als ik het goed begrijp heb je de iDeal-app nodig voor het scannen van de code. Zie ook het vorige bericht van tweakers over de app.
De apps zijn in de afgelopen week in de Play Store voor Android en de Apple Store voor iOS verschenen. De Android-versie vereist de aanwezigheid van minimaal Android 4.0.3, terwijl voor gebruik op iPhones en iPads minimaal iOS 8.0 nodig is.
ja, en dat vind ik dus onhandig. Ik wil gewoon met mijn ING app kunnen betalen. Maar die slikt die iDeal code dus weer niet. Het is net alsof we weer in tijden van de ChipKnip & Chipper leven: 2x hetzelfde, maar niet samen willen werken |:(
Dat is dan te wijten aan de ING, want ze kunnen die ondersteuning prima inbouwen in hun eigen ap.

Bij bunq zie je bijvoorbeeld dat ze naast hun eigen QR codes, ook die van de ING kunnen scannen en ik verwacht dat dit straks ook voor deze iDeal codes gaat gelden.
Bunq genereert (als je bunq als iDeal bank kiest) zn eigen qr code die je direct in hun app kan gebruiken. Werkt echt top.
Dit wordt dus straks geintegreerd in de mobiel bankieren apps.
De Rabobank is op dit vlak een achterhaalde bank en heeft vrij weinig innovatie in dit soort zaken, helaas. Ik ben daardoor ruim een jaar geleden bij ze weggegaan. Toen de nieuwe "app" kwam wist ik dat ik goed had gedaan ;)
PS: iNSaNe-oNe heeft het alleen over wat anders, namelijk dat winkels middels QR kunnen afrekenen.
Daar is die iDeal app voorlopig dus voor.
Klopt, maar dan moet de winkel dus wel een scherm tonen aan de klant en moet zijn kassa-applicatie die codes dus genereren én ook gekoppeld zijn aan iDeal want anders weer de kassa niet of je betaald hebt....
Het laatste wat ik hoorde / begreep, is dat de grafische pinterminals deze code kunnen gaan tonen.
Dan kun je dus kiezen of je stopt je pas in de automaat, of je gebruikt contactloos met je pas of telefoon, of je start de app en scant de code en betaalt zo.
Voor de winkelier is dat dan geen aanpassing in software, omdat de pinautomaat in alle gevallen het 'oke' geeft en het is altijd gepind.
De codes op collectebussen en dergelijke zijn leuk, maar dat kunnen net zo goed normale sepa-codes zijn. Daarin kun je ook nu al een bedrag en tegenrekening programmeren en dan is het een normale overboeking. Minder werk en voordeliger voor het goede doel. De collectant hoeft niet en kan sowieso toch niet weten of de gever echt betaalt in beide gevallen.
Wordt (voorlopig) een extra investering voor de winkelier. Acceptatie zal jaren duren dus komt het naast de pin apparatuur maar qr codes genereren, zichtbaar maken en de achterliggende ondersteunende hardware/software zal ongetwijfeld niet gratis zijn.
Bunq kon het ook al heel lang. Werkt erg prettig.
Dit haalt een stap er tussenuit:

Momenteel:
Winkel->iDeal->ING -QR> App

Straks:
Winkel->iDeal -QR> App
QR codes... De ponskaarten van de 21e eeuw. Ga verdorie direct over op draadloos betalen met de mobiel. De infrastructuur ligt er grotendeels en de oplossingen zijn er ook. Denk Apple Pay en afgeleiden. Daar gaat QR-deal geen enkele toevoeging op bieden qua gebruikersgemak. Zo jammer dit. Het remt de vooruitgang. In Amerika leeft men al jaren de toekomst en nu komen ze hier met zo'n acherthaalde QR code aankakken. 5 jaar geleden was het al een achterlijk idee voor consumentendoeleinden en dat is de laatste jaren alleen maar bewezen.
Ben het niet met je eens. Voordelen van QR-code t.o.v. NFC:
  • Goedkoper (draadloos vereist extra chip + stroom, patenten)
  • Eenvoudiger (geen ingewikkelde protocollen)
  • Veiliger (draadloos kan onderschept worden)
Goedkoper -> relatief. Een kwestie van NFC infrastructuur die er grotendeels al is.
Eenvoudiger? -> ooit een demo van Apple Pay gezien? No way josé dat een qr code scannen sneller is. Laat staan dat je het kunt gebruiken vanaf je horloge.
Veiliger-> Je weet dat je bij Apple Pay eerst toestemming moet geven met Touch ID voor je een betaling kunt doen en dat er automatisch een check zit op de geslotenheid van de communicatie?

Waarom investeren in de infratructuur om dit QR prul te kunnen gebruiken terwijl de toekomst om de hoek staat? Geldverspiling is dit, meer niet.
Ik hoop niet dat de toekomst is dat Apple wereldwijd alle betalingen afhandelt. En dat we allemaal een iPhone 8 van €800 moeten kopen om een simpele betaling te kunnen doen. Nee, geef mij dan maar de "inferieure" QR-code.

Betalingsinfrastructuur moet gebaseerd zijn op open standaarden en zoveel mogelijk gedecentraliseerd worden. Anders graven we ons eigen graf.
Waarom zou je niet hetzelfde gebruikersgemak willen op andere platformen? Dit staat los van Apple you see?
Dan erbij iPhone met Apple Pay koop je vanf 499 nieuw en een tweedehands iPhone 6 in prima staat voor €250,-.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 12:47]

Ga eens draadloos betalen op Internet met je pinpas, telefoon etc. Hee, dat gaat niet. Kan wel draadloos maar dan moet het op hetzelfde apparaat, dus niet als in de winkel. Als het over veiligheid gaat zou ik graag twee apparaten/middelen willen gebruiken (een sleutel en een slot) om een betaling te voltooien en niet alles op hetzelfde apparaat. Dat is namelijk wat criminelen erg aantrekkelijk vinden, dat ene en hetzelfde apparaat waar je alles op kan vinden en traceren. Waarom kan je niet iets scannen (visueel dus en geen meetbare elektromagnetische straling), met bijvoorbeeld je telefoon (een ander apparaat dus dan je computer), en dan aankopen doen (draadloos) zonder direct verbanden te leggen tussen mijn telefoon en de computer. Da's pas draadloos, code scannen en betalen via je telefoon, hoe veiliger wil je het hebben? Zie ook mijn project uit 2015: https://www.kickstarter.c...-and-buy-everywh?ref=city

[Reactie gewijzigd door codebeat op 23 juli 2024 12:47]

Aple Pay - 1 klik en je hebt betaald na Touch ID verificatie.
Anoniem: 774765 @nms200320 december 2016 10:38
maar ik heb/wil geen apple. Wat dan?
Dan mag je hopen dat een andere aanbieder je hetzelfde gemak gaat bieden. Je redenvoering is toch geen enkele reden om niet het GEMAK van Apple pay te willen?
Anoniem: 774765 @nms200322 december 2016 10:21
Nee, maar helaas wordt lang niet alles wat Apple aanbiedt hier in Nederland gelijk zo opgezet door Google et al. Om nou alleen hiervoor naar Apple over te stappen...

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 774765 op 23 juli 2024 12:47]

Precies, je wilt geen vendor lock-in van een overpriced merk dat in eerste instantie geen affiniteit heeft met betalingsverkeer. De markt is verzadigd met diensten die een graantje mee willen pikken, geld verdienen met geld.

Het zijn allemaal tussenlagen die het uiteraard niet voor niets doen. Buiten dat, er is geen enkel systeem op de markt dat alles dekt (ook PayPal niet e.d., lees de kleine letters) zoals fysiek het geval is. Betalen is ingewikkeld met al die soorten (ga maar eens een webshop implementeren), fysiek geld is daarin tegen vrij simpel.

Je kunt het zelf doen bij een webshop maar geen eenvoudige taak dus kom je weer uit bij een betaalprovider die ook weer een graantje wil meepikken. Het is een beetje zoals dit plaatje: https://xkcd.com/927/

Daarnaast moet je maar erop vertrouwen dat de webshop de beveiliging op orde heeft. Het zal niet de eerste keer zijn wanneer een database met klantgegevens op straat komt te liggen. Ontiegelijk gevaarlijk en onhandig, zou graag eens willen zien dat er één standaard is. We hebben één munt om het gemakkelijker te maken maar we hebben tig betaalwijzen/betaalsystemen om het niet gemakkelijk te maken. De bankpasjes in je portemonnee transformeren tot tientallen apps op bijvoorbeeld je telefoon. Wat is nu de winst? Het is het verplaatsen van het probleem in een nieuwe formfactor.
Wat doet het ertoe of ze affiniteit met betalingsverkeer hebben? De betaling ansich gaat gewoon via de banken.
Dat doet er zeker toe, en je geeft zelf al aan, de betaling gaat via de banken dus wat loopt Apple daar te snoepen? Weet je wat het is, er valt een hoop geld te verdienen aan betalingsverkeer. Vandaar dat de ontwikkelingen qua snelheid relatief langzaam gaan. Mede door alle vastbijters is het een moeilijke markt, je komt er niet zomaar tussen en de betrokken bedrijven wil zijn aandeel behouden of juist vergaren. Daarom ook versnippering van systemen of overkoepelende betaalproviders die allemaal een centje meepikken. Twee jaar geleden was het (pin-) transacties iets van 13 miljard (alleen al in Nederland) en doe dat x 0,10 ofzo, dus ja, dan wil je wel bezig blijven en niet je betaaltoko verliezen. Dat is het hele probleem met die wereld, het gaat over geld en het gaat om geld. Niet per se dat het meest veilig is. NFC is daar een voorbeeld van.
Genoemd voorbeeld werkt idd met nfc, maar de autorisatie gaat via internet. Er wordt 0,0 gevoelige of bruikbare info via nfc verstuurd.
Ik betaal al een jaar contactloos met mijn telefoon hoor, geen probleem.
Amerika, het land waar ze denken dat een magneet strip nog steeds veilig is, of je credit card gegevens doorgeven per telefoon of email. Ja, ze zijn daar echt jaren vooruit hoor.... Laat me niet lachen...
Ik heb het over een veilige vorm van betaling waarbij de veiligheid van de connectie is gewaarborgd en de eenvoud van verificatie/akkoord van de gebruiker gebruiksvriendelijk en veilig verloopt. En waarbij de verkoper meteen, binnen het proces, bevestiging krijgt van de een correcte betaling. Kijk Apple Pay. Slechts NFC betalen is de uitdaging niet.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 23 juli 2024 12:47]

Anoniem: 118388 @nms200320 december 2016 09:12
Het viel me afgelopen zomer op dat ze in Denemarken bij elke kassa al draadloos betalen hebben, en dat het bij (bijna) iedereen werkt.

Ik heb nu een NFC telefoon en een Rabobank app, maar het werkt dus mooi niet :-(. Waarom loopt ons technologie-land toch altijd zover achter. Zitten ze nu weer te prutsen met twee QR standaarden ... zucht ...
Kijk ook eens in Nederland; geen supermarkt waar ze nog zonder zitten.
Anoniem: 118388 @nms200321 december 2016 09:12
Ook dat! Ze wachten waarschijnlijk tot de technologie breed beschikbaar is in ons land. Kip-ei probleem.
Beter pakken ze door. Als ik eenmaal Apple Pay kan gebruiken zal ik winkels die Apple Pay aanbieden voorrang geven. Zo ontstaat vanzelf verdere adoptie.
Na de qr-code opgepikt en geïnterpreteerd te hebben, wordt de bankieren-app van de gebruiker geopend en worden de gegevens automatisch ingevoerd.
de bankieren app?

Ik heb 2 bankieren apps (2 rekeningen). Wat dan?
Op Android wordt met elke nieuwe actie en bij het aanwezig zijn van meerdere apps voor het uitvoeren van die actie gevraagd met welke app je die actie wilt uitvoeren.
Ik weet niet hoe zo iets bij iOS gaat.
Ik kreeg bij het installeren van de iDeal app op iOS de vraag wat mijn voorkeursbank is. Je kunt per betaling die voorkeur overschrijven. De iDeal app opent dan een URL in de webbrowser van de bank en vanaf daar kun je weer de betreffende bank-app openen.

Het is dus eigenlijk een dunne schil om het bekende iDeal-betaalproces van webshops.

[Reactie gewijzigd door Yggdrasil op 23 juli 2024 12:47]

Leuke QR code, Tweakers! :+
Voor de mensen die hem niet kunnen scannen zoals mij, ben ik wel benieuwd wat die weergeeft :)
Dat kan gewoon online! https://zxing.org/w/decod...Fext%2Fi%2F2000897454.png
Wie scant er nu qr-codes? Niemand toch? Daarom kan ik rustig de meest gênante foto die ik ooit van mezelf gemaakt heb hier neerzetten http://bit.ly/IqT6zt
Wie de code scant krijgt dit te zien:
Wie scant er nu qr-codes? Niemand toch? Daarom kan ik rustig de meest gênante foto die ik ooit van mezelf gemaakt heb hier neerzetten http://bit.ly/IqT6zt

[Reactie gewijzigd door tokko1 op 23 juli 2024 12:47]

Da moe je nie seggen, nu verpest je het. :+
Don't worry, sufferds zoals ik klikken eerst en lezen daarna pas :z
Oh. Vandaar dat ik een -1 en jij een +1 krijgt. Dat laat meteen de willekeur van het moderatie systeem hier zien. Ik dacht dat -1 vooral bedoeld was voor flamebaits, trolling en belediging. Maar goed 😉
In jouw geval natuurlijk vooral om de grap in stand te houden. Of je moet je bericht editen, dan scoor je misschien nog een +0 :+
Rickrolling is heel 2015...
Ik heb het met de CodeTwo QR Code Desktop Reader gedaan. :P

Wie scant er nu qr-codes? Niemand toch? Daarom kan ik rustig de meest gênante foto die ik ooit van mezelf gemaakt heb hier neerzetten http://bit.ly/IqT6zt
"Wie scant er nu qr-codes? Niemand toch? Daarom kan ik rustig de meest gênante foto die ik ooit van mezelf gemaakt heb hier neerzetten http://bit.ly/IqT6zt"
EDIT: whoops terwijl ik hem zat te typen hadden twee andere het al gepost. O-)

[Reactie gewijzigd door Swooky op 23 juli 2024 12:47]

Een creatie van meneer Wokke, ten tijde van de eerste aankondiging. Alle credits gaan naar hem. ;)
Goddammit trap ik er toch nog in.. well played tweakers.net
Ben ik de enige die zich afvraagt hoe de verkopende partij er nu zeker van is dat het geld ook daadwerkelijk op zijn rekening staat ?
Moet makkelijk een bevestiging op je eigen telefoon te programmeren zijn.
Ik natuurlijk niet precies hoe het werkt, maar als verkopende partij zou ik zeggen doe mij maar pin.
De verkopende partij kan uiteraard de status opvragen van een betaling. Je betaalt alsnog gewoon via iDeal namelijk, maar dan op je telefoon. Die QR is ervoor om de benodigde informatie voor de transactie naar je telefoon over te brengen.

[Reactie gewijzigd door P1nGu1n op 23 juli 2024 12:47]

Gewoon, omdat ik nieuwsgierig ben.
Hoe doet een ober op een terras dit dan.
Misschien dat ik me wat meer in moet lezen.
De ober zelf niks, die hoeft alleen maar op zijn display te kijken ;) Het betaalsysteem zal de API van iDeal QR moeten implementeren. Ze zullen een eerst request doen naar Currence om de QR code te genereren en deze te tonen. Het systeem wordt dan op de hoogte gehouden van de status, ik weet niet uit mijn hoofd of dit gaat d.m.v. polling of dat de API een callback doet.
De API doet een callback... tenminste dat werkt zo als je het voor een website implementeert. Ook even netjes het daadwerkelijk betaalde bedrag controleren want voordat je het weet ben je pizza's aan het bezorgen voor een cent per stuk.
De ober zelf niks, die hoeft alleen maar op zijn display te kijken
Tja, maar wat heb je aan dit hele QR code gebeuren als je toch een apparaat met display nodig hebt om het te controleren? Dan is een gewoon pin kastje toch weer een stukje handiger denk ik. Juist het volledig achterwege kunnen laten van zo'n kastje zou interessant zijn... maar dan dus weer de vraag: hoe controleert de verkoper of het ook echt betaald is? Ik vind het een hele scherpe vraag eerlijk gezegd.
Bijvoorbeeld zoals ook in het artikel staat: Iemand die komt collecteren voor het goede doel, daar zou dit handig kunnen zijn. Geen mobiele pin unit nodig.

Overigens ken ik wel een plek waar gewoon buiten een bak groente met een prijs bordje staat en waar je iets kan pakken en het geld in een bakje kan gooien. Ja, die plekken zijn zeldzaam maar ze bestaan (nog).

edit: spelfout

[Reactie gewijzigd door Zumpelvelder op 23 juli 2024 12:47]

Het nadeel van deze oplossing op rekeningen is dat je niet meer de mogelijkheid hebt om een betaling te agenderen. Bij voorkeur betaal ik een rekening pas vlak voor de uiterste betaaldatum - en zi'n iDeal betaling is per direct.
Vrij logisch, maar als je pint of cash betaalt bij de toonbank is het er ook direct af (zoals het hoort), en volgens mij is dit daarvoor bedoeld.
Dit als pin of cash-alternatief gebruiken vind ik ook prima, maar dit:
en een energieleverancier kan onderaan zijn factuur een qr-betaallink plaatsen.
... is waar het wat mij betreft mis gaat.
Wat is daar mis mee?

Overigens wordt de energierekening bij het gros van de mensen gewoon direct via een machtiging afgeschreven lijkt me.
Het gaat voor mij dan mis omdat ik graag op een ouderwetse manier met een overboeking werk waarbij ik graag zelf een overboek-datum in stel.

Grote bedrijven hebben onderling vaak als policy om zo lang mogelijk te wachten met betalen - wat is er mis mee dat als particulier ook te willen doen?

En ik snap best dat een overgrote groep mensen niet zo werkt en gewoon meteen betaald. Prima, iedereen z'n eigen keuze. En ik ben ook niet tegen deze nieuwe techniek, zal er vast wel gebruik van gaan maken - maar hoop wel (en verwacht niet) dat ik ook nog met een gewone overboeking kan blijven werken.
Het gaat voor mij dan mis omdat ik graag op een ouderwetse manier met een overboeking werk waarbij ik graag zelf een overboek-datum in stel.
Dan gaat het voor jou dus helemaal niet mis. Die ouderwetse manier werkt nog steeds en die werkt zelfs met deze qr-code. Als je nu een rekening binnenkrijgt dan hangt daar zo'n acceptgiro aan of je hebt een brief met de betalingsgegevens. Wat je nu doet is die handmatig overnemen en alvast klaarzetten. Die qr-code maakt het overnemen van de geevens net even iets makkelijker. Het inplannen van de betaling zul je echter nog zelf moeten doen.

Je hebt nu dus 2 keuzes:
1. doen zoals voorheen waarbij de invoer handmatig is en de betaling automatisch
2. de qr-code scannen op de door jou gewenste betaaldatum waarbij de invoer automatisch is en de betaling weer handmatig.

Met andere woorden, het is nu een kwestie van kiezen welk deel je het liefst geautomatiseerd wil hebben: de invoer van de gegevens of de betaling. Zou het mooier zijn dat de qr-code beide delen automatiseert? Natuurlijk (stuur het in als verbeterpunt/feature request)! Maar dat kan het (nog) niet en je kunt je ouderwetse manier nog steeds gebruiken dus wat is dan nog het probleem?

Vergeet niet dat dit gewoon een additionele manier van betalen is, het is geen vervanger van het een of ander.

[Reactie gewijzigd door ppl op 23 juli 2024 12:47]

De qr codes op facturen dienen normale sepa-qr-codes te zijn!
Op mijn facturen staan die al een tijd en alle bank apps met qr-scanner kunnen hiermee overweg.
Het enige wat die code doet, is een nieuwe overboeking aanmaken met de juiste gegevens: bedrag, tegenrekening en omschrijving.
Je vult zelf de datum in of past het bedrag aan als je wilt, gewoon vooraf ingevuld voor je gemak.
IDeal qr-codes op facturen heeft geen enkele zin, omdat het bedrag niet direct hoeft te worden betaalt en het geautomatiseerde systeem van de ontvanger de inkomende overboeking toch wel herkent,
IDeal qr is alleen nodig als direct betaald moet worden en de status direct zichtbaar moet zijn voor de ontvanger.
IDeal qr is alleen nodig als direct betaald moet worden en de status direct zichtbaar moet zijn voor de ontvanger.
Inderdaad. En wat doe je als ondernemer als er sprake is van Lie-Fi in plaats van WiFi (slechte verbinding dus) ? De klant zegt betaald te hebben en de ondernemer kan het even niet controleren... Oeps, en nu?
Het heeft juist wel zin omdat je op deze wijze eenvoudiger factuurfraude tegen kunt gaan. Juist omdat de QR code niet eenvoudig aangemaakt kan worden, maar enkel voor valide iDEAL merchants.
Ik denk niet dat je dit als extra laag van beveiliging of vertrouwen moet gaan zien. Zo'n advies is heel gevaarlijk.
'Als je er met (qr-)iDeal kunt betalen, is het een legitieme (web)shop', is een hele gevaarlijke uitspraak.
Als je een factuur niet verwacht, dan moet je die niet betalen.
Dat net op tijd betalen stamt uit de tijd dat je nog aardig wat rente kreeg op je rekening. Tegenwoordig is dat onder de 1%, en zet dat uitgestelde betalen voor de particulier niet echt zoden aan de dijk. Een bedrag van 25 euro een week later betalen levert je nog geen eurocent voordeel op. Ik betaal daarom ook meteen zodra ik een rekening heb, want dat is iig voor mij het meest overzichtelijke.
Meestal is de betaaltermijn 30 dagen dus wel iets meer dan een week verschil.

Verder zou het idd heel handig zijn als men een QR code op acceptgiro's zou zetten zodat je het kenmerk niet meer over hoeft te typen. Dat is behalve nodeloos werk namelijk ook nog eens foutgevoelig.
Het was ook maar een voorbeeld. Maar het is niet meer zo lucratief als jaren terug.
Wat betreft de qr op acceptgiro 's ben ik het zeker met je eens.
Daar is niets mis mee, en dat doe ik zelf ook meestal. Maar ik zie niet waarom je niet nog altijd gewoon een overboeking zou kunnen doen in plaats van de QR te gebruiken.

Ik zou het wel waarderen als je inderdaad zelf ook de datum zou kunnen instellen, of de code zelfs gewoon de als standaard de uiterste betaaldatum zou zetten. Geldt ook voor de betaal links die je nu soms krijgt trouwens. Ik zit nu nog te vaak acceptgiro's over te typen (terwijl het jaren geleden is dat ik daadwerkelijk zo'n ding verstuurd heb via de post). De gegevens daarop overnemen via een QR code zou goed kunnen werken. Nu nog een scanner app die ook op de desktop/laptop werkt.
Als je normaal gesproken je energie rekening via een een bankoverschrijving betaald, is dit waarschijnlijk eenvoudiger en wordt je factuur misschien sneller betaald. Ik vind het niet zo vreemd dus en er gaat dan ook niets mis.
Veel mensen betalen hun rekeningen op de laatste dag dat dit mag; als je dat structureel doet scheelt dat wat geld namelijk. Dus vanaalten mist die mogelijkheid om hem gewoon te agenderen op de laatste dag.
Bij voorkeur betaal ik een rekening pas vlak voor de uiterste betaaldatum - en zi'n iDeal betaling is per direct.
Dan scan je de code toch gewoon pas op het moment dat je daadwerkelijk wil betalen?

Maar je zal de betaling ook alsnog handmatig moeten bevestigen of wellicht inplannen als je bank app dat ondersteund. Het is niet zo dat je scant en het is direct afgeschreven. Dat zou ook niet fijn zijn als je de verkeerde code krijgt! Zie het als een hulpmiddel zodat je niet het bedrag, IBAN en de omschrijving handmatig hoeft in te vullen.
Nu haal je iDeal-qr en Sepa-qr-codes door elkaar,
Sepa = klaarzetten met mogelijkheid tot aanpassen, iDeal is direct betalen.
Het is rechtstreeks betalen, maar je hebt zelf de keuze of je de betaalactie ook direct uitvoert.
Na de qr-code opgepikt en geïnterpreteerd te hebben, wordt de bankieren-app van de gebruiker geopend en worden de gegevens automatisch ingevoerd. De gebruiker keurt de transactie tot slot goed met zijn pincode.
Zo werkt het nu ook met iDeal links van een webshop. Het zou anders erg gevoelig zijn voor fraude als het scannen zelf al direct een betaalactie doet.

Zoals ik het begrijp is de iDeal QR hetzelfde als een normale iDeal link maar dan zonder dat je steeds eerst je bank moet te kiezen.
Natuurlijk bedoel ik 'direct' wel relatief en niet in de zin van onmiddelijk na het scannen. Dat zou inderdaad een mooie boel zijn, als je door het scannen van een qr-code gelijk zou hebben betaald.

Het verschil met de SEPA-code is echter wel, dat de SEPA-code simpelweg een overboeking vooraf voor je invult, waarbij je alles nog kunt wijzigen. Hij typt, als het ware, rekeningnummer, omschrijving en bedrag voor je over van de factuur, maar verder is het een normale overboeking binnen je normale mobiel bankieren-app.
Voor webshops maak je ideal integraties, wat weerhoudt me om van die eigen link live een QR code te maken? Wat is het verschil met deze implementatie?
Hoe wil je een terugkoppeling gaan maken zodat de kassa daadwerkelijk bericht krijgt dat er betaald is? Als consument lijkt het misschien niets, maar achter soortgelijke betalingssystemen zit een enorme infrastructuur...
Nou ja, dat maken we nu toch ook al met webshops waar het kassasysteem in de winkel gekoppeld is? Een callback van ideal of een query naar de idealserver en je update je betaalstatus in je db/lijst/spreadsheet/kassasysteem.
Ik denk dat je gelijk hebt hoor.
Ik vermoed dat het idee is dat je de QR code als alternatief voor de custom webpagina met iDeal koppeling gebruikt; dus geen website nodig alleen maar een display of stukje papier met een QR code er op...
Bij het voorbeeld van de rekening van de energieleverancier lijkt het me dat de oude vertrouwde automatische incasso toch echt handiger is, en voor dingen als een rekening betalen in een restaurant of een betaling aan een toonbank lijkt me NFC superieur.

Het enige nut wat ik hiervoor kan bedenken, is snel een betaling aan een vriend oid doen (zoals bij de ING app al tussen ING klanten kan). Of zie ik iets extreem handigs over het hoofd?
Dat NFC duur is in vergelijking met een QR code printen?
Ja en lang niet elke telefoon heeft NFC. Of ze hebben het wel maar je kan het niet voor eigen apps gebruiken (iPhone). Dus je hebt altijd nog een alternatief nodig.

Ik vind NFC ook een mooie techniek maar echt wijd verspreid is het niet. Terwijl elke smartphone wel minstens één camera heeft.
Het is net afhankelijk van hoe ze het in de markt gaan zetten. Maar ik zie bijv een hele markt voor marktplaats en consorten.

En ik weet niet of ideal bijv limieten heeft, maar anders kan het ook als vervanger voor pin-verhogingen bij auto/motor-verkopen dienst doen.

In wezen is het simpel de eerste manier om betrouwbaar geld over te maken tussen onbekenden zonder abbonnements-geld in de vorm van een pin-automaat en buiten een enkele bank om.
Er zijn eerdere enkele-bank implementaties (zoals jouw ING-voorbeeld) geweest maar niets echt groots...

Maar ik ben voornamelijk benieuwd hoe ze dit in de markt gaan zetten, op zich heb ik er bij een MP betaling makkelijk 2+ euro voor over om een door mijn bank gegarandeerde betaling binnen te krijgen ipv dat ik met stiften geld moet gaan testen etc.
Nu nog hopen dat ING hun app update voor windows mobile zodat deze functionaliteit ook wordt toegevoegd. Zo jammer want android heeft het al een tijdje.

[Reactie gewijzigd door Scripted op 23 juli 2024 12:47]

Mja
Android stelt 89% van de smartphone markt voor
Apple stelt 10% van de smartphone markt voor
Windows phone minder dan 1%

Het is met andere woorden zeer dure development terwijl er daar zo weinig cliënteel is
Dat hoop ik ook al het hele jaar 2016, dat ING zijn app gaat updaten naar Windows 10 met de mogelijkheid om contactloos te betalen middels NFC.
Mijn Lumia 950 is geschikt en bijna overal heeft men de mogelijkheid contactloos te betalen.
En duur, voor een bedrijf dat honderden miljoenen euro's winst maakt zal een app ontwikkelen toch niet zo duur zijn? Gaat ook gebruikt worden op tablets/ultra-portables als o.a. Surface pro 3 en 4, laptops en PC's.
Die laatste 2 zullen de NFC functie niet gaan gebruiken maar een Windows 10 app van een bank wel!

Kom op banken van Nederland Windows 10 App met contactloos betalen!
ING en bunq ondersteunen al de SEPA standaard QR-codes. Deze kun je ook gemakkelijk zelf genereren, via bijvoorbeeld https://qr.emonkey.nl

Snap niet waarom ze die standaard niet gewoon ondersteunen in alle bank apps..
Een SEPA QR code en een iDEAL QR code zijn twee heel verschillende dingen. De eerste is slechts een hulpmiddel voor een overboeking, terwijl de laatste een echte iDEAL transactie start. Een webwinkel (en de klant) wil uiteraard het liefst realtime bevestiging hebben van een betaling om zo snel mogelijk uit te leveren.

En wat betreft standaarden, alle banken hebben aangegeven dat ze iDEAL QR in hun bank app gaan integreren. Dan kun je dus wel spreken van een breedgedragen standaard. Het zou inderdaad ook fijn zijn als alle bank apps SEPA QR zouden gaan ondersteunen, maar dat heeft geen relevantie met iDEAL QR.
Heb ik ook wel eens over geboomd. Dit zou de ideale oplossing zijn, behalve dat de SEPA transacties die met zo'n code afgetrapt worden nog steeds niet real-time zijn. Dit betekend dat de winkelier pas de volgende dag weet of jij daadwerkelijk betaald hebt of niet.

Als dit teruggebracht kan worden van meerdere dagen naar ongeveer een seconde (en niet meer afhankelijk zou zijn van kantooruren 8)7 ) dan heb je een mooie standaard oplossing die in heel het SEPA gebied werkt, en door iedereen geïmplementeerd kan worden zonder extra contracten met betalingsdienstverleners.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.